fordi jeg undrer mig lidt. Jeg havde en hoppe som kløede sig en del på hale og man og mave. Hun fik nærmest læderhud i en stribe under maven. Men ikke som det står beskrevet på netdyredoktor med væskende sår og gullig skæl. Jeg havde hende oppe hos Botke i anden forbindelse og bad ham tage en prøve, det glemte han. Osse fordi når hun nu endte med at blive insemineret så kunne det ikke behandles alligevel (binyrebarkhormon)
jeg fik en anden dyrlæge til at tage en hudprøve fra bugen, men den gav ikke noget endegyldigt svar.
De to jeg nu har herhjemme (ikke omtalte hoppe) klør sig osse når de kommer ind, men ikke sådan at de nærmest er i ekstase. Og de holder osse igen. På fold er der intet, selvom de har muligheden for at klø sig.
Nu ringer jeg så på en hest idag, der er oplyst den har en handelsfejl. Det viser sig at være sommereksem. Men sælger har IKKE fået det konstateret ved test. Og hesten klør sig ikke så der går hul nogen steder. Hun smører den dog med noget, men det løser ikke problemet 100%.
Er vi ude i en situation hvor en hest der gerne vil klø sig automatisk får prædikatet sommereksem??
Er det blevet en form for modefænomen??
Alle de andre heste vi har haft på matriklen har ikke givet anledning til mistanke om noget sygeligt kløen.