|
|
| forfangen i begge ben.. |
|
|
nu har jeg fået af vide at det var forfangen i begge forben min hest havde og derfor var hun halt.. som tiden gik blev hun bedre og tilsidst ikke halt.. men nu ca. 4dage siden hun gik total normal (i 4dage) bliver hun halt igen mere end før.. hvad kan jeg gøre for at hun bliver bedre.. nu har jeg snart ikk redet på hende i 3uger ;(
Hesten er ikke lige dejlige hele tiden, men elsk den for den, den er.
|
|
|
|
| Dyrlæge... |
|
|
Du skal først og fremmest sørge for at du får den rette dianose af dyrlægen. Er det forfangenhed eller måske noget andet??? Du kan jo evt prøve at lade hende gå baglæns uden rytter,så vil hun hvis at hun er akut forfangen sikkert slæbe forbenene hen ad jorden. Ligger hun meget ned?? Er forbenene strakt fremad når hun ligger ned??? Slikker hun på forbenene?? Det er tegn på smerter. Prøv at se på hvad du fodre den med,dem må IKKE være for tyk. Hvis at det er den du viser billede af på din præs,så kan du godt begynde at slanke den,dette er ikke ondt ment til dig,men et råd som du bør følge her og nu. Ved akut forfangenhed skal du regne med nul ridning i et par mdr,for at være på den sikre side. held og lykke med den min ven.
People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.
|
|
|
|
| jeg ved ikk |
|
|
jeg ved ikk om hun ligger ned. men det er forfangen i benene og min dyrelæge er rejst til norge, og min familie siger at hun bare skal have lod til at gå rundt og græsse. så siger jeg med store ord min hest er tyk og fed og jeg kan aldrig få hende til at tabe sig. hun står meget i boksen om dagen,når solen er på, men om natten er de ude..
|
|
|
|
| forfangen i begge forben |
|
|
Det er vigtigt at du kontakter en dyrlæge, så kan din hest få den korrekte behandling, er det forfangenhed, må den ikke bare gå rundt og græsse, så skal den på jord eller sandfold og have hø i afmålte mængder. Men du skal kontakte dyrlægen Jette
|
|
|
|
| uha da |
|
|
Forfangenhed er ikke noget at spøge med. Der er nødt til at komme en dyrlæge ud og se på hesten - og det kan kun gå for langsomt.!!!!!!Er din egen dyrlæge i Norge så få fat i en anden. Og så er det med at få hesten væk fra græsset i en fart. Forfangenhed er en super grim og lusket sygdom og stakkels de heste der ikke bliver behandlet i tide.! SIger jeg da jeg selv står med en hset der er ved at komme sig ovenpå en forfangenhed.....Uha det er smertefuldt for hesten så længe det står på.
|
|
|
|
| og det er nu |
|
|
Hvis din hest er forfangen så skal dyrlægen ud, og det er nu, ikke om 2 timer og ikke i morgen, det er lige nu!! Forfangne heste må overhovedet ikke få græs, da det er græsset de bliver forfangne af. Det er den mest smertefulde sygdom der findes, og rigtig mange heste bliver aldrig raske igen. For at hesten skal blive rask, kræver det at den fjernes fra græsset med det samme, får medicin og bliver behandlet som en forfangen hest resten af livet, så det er ikke sikkert at din hest nogen sinde kommer til at gå på døgn græs igen. Min gør ikke. Desuden er det vigtigt at forfangne heste ikke sultes, de skal have hø, og boks ro til de er helt smertefri. Desuden tager det mindst 6 uger fra hesten er smertefri til den må rides igen. Ellers bliver lamellerne i hovene permanent skadede. Hvis dine forældre ikke kan se det vigtige i det her, så vil jeg gerne have jeres adr. for en forfangen hest der ikke får dyrlæge, er den værste form for dyremishandling der findes, og jeg er totalt ligeglad med hvad dyrlægen koster, har man ikke råd til det, skal man ikke have hest. Jeg kan godt læse i mellem linierne at du vil din hest det bedste, så det er ikke for at slagte dig, jeg skriver som jeg gør, men dine forældre er nød til at vågne op, og det nu.
Hilsen Mette Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag
og barfodstrimmere burde forbydes....
Medlem af Bullerklubben
|
|
|
|
| der er intet jeg kan gøre |
|
|
lige meget hvor meget jeg siger at jeg viile have en til at se på hende for jeg bare af vide. at hun ikke behøves at vi ringer efter en anden dyrelæge... men hvad kan jeg gøre.. min far bestemmer jo
|
|
|
|
| Åh gud .. |
|
|
Med al respekt må dine forældre vågne op! Ellers ender det med at I må tage livet af den i sidste ende. Min egen var virkelig forfangen for nogle år siden, men er i dag fuldstændig rask, dog skal jeg være påpasselig med græsset på folden etc. Råb, skrig, vis udskrifter om sygdommen, ring selv gør NOGET for din stakkels lille hest. For dit og hestens eget bedste. Også selvom at 'far bestemmer'.
"What if I'm not the hero, what if I'm the bad guy?
|
|
|
|
| forældre ansvar |
|
|
Line, jeg ved ikke hvor gammel du er, men jeg vil tro at det er dine forældre der har ansvaret her, du må gerne hilse til din far bede ham ringe til mig, så skal jeg gerne forklare reglerne ang. hold af heste. Jeg sender mit telefon nr. på en pb Jette
|
|
|
|
|
|
| Nyttige links |
|
|
Lad din far læse nogle af disse links: www.netdyredoktor.dk/sw3682.asp www.netdyredoktor.dk/sw8812.asp www.dyrlaegevagten.dk/ frame.cfm?id=395&s...mp;menu=12 www.forfangenhed.dk/ Forfangenhed.htm Jeg stod selv med en forfangen hest sidste sommer og det er en sygdom der absolut ikke skal spøges med eller undervurderes. Fra Aslan blev syg til han kunne komme en smule på græs igen gik der flere måneder. Ingen ridning i flere måneder. Hyppige dyrlægebesøg samt besøg af smeden der gav ham sygebeslag på. Streng diæt og gerne specialfoder. Mange bekymringer og søvnløse nætter. Og nogle pæne regninger fra dyrlæge og smed. Men jeg gjorde ALT hvad jeg kunne og i dag går han fint under rytter helt uden mén. Han skal i resten af hans liv nøje overvåges, da risikoen for tilbagefald er stor. Men passer man alt det til punkt og prikke vil han leve ligeså længe som hvis han ikke havde været forfangen. Hvis det er din far som bestemmer (=sidder på pengekisten!) og han nægter at gøre yderligere for at din pony får dyrlæge NU, ville jeg ikke tøve et sekund med at melde ham for misrøgt. Sorry - det er jo ikke et angreb på dig Line, men på din far som åbenbart må være utrolig kold eller ekstrem nærig - for jo - det er en dyr fornøjelse at have hest, specielt hvis den bliver syg, og især hvis den bliver forfangen. Heldigvis dækkede sygeforsikringen en meget stor del af regningen, men økonomi må aldrig aldrig aldrig være en grund til at undlade at tilkalde dyrlægen, og slet ikke i et tilfælde som dette. Og tag nu imod Jettes tilbud. Er der ikke en anden voksen (evt. i stalden) du kan gå til og bede om hjælp? Hvad siger din mor? De kærligste hilsner med ønske om god bedring til din pony //Pia
|
|
|
|
| han siger at |
|
|
det eneste vi kan gøre er at vente, når de står så meget inde og hun er på pencil. og at vi har en heste ekspert til at komme et par gange om ugen. men okay det vidste jeg så heller ikke ;/ han siger også at han ikke kan gøre mere end det han gør
|
|
|
|
| hjælp selv hesten |
|
|
Du kan hjælpe din hest selv hvis den er forfangen!!! Min pony blev ekstrem forfangen sidste år, og jeg havde ikke en dyrlæge ude da man faktisk selv kan behjælpe det. Det kan fåes i det fleste super markeder, det hedder æbeleddikkecider og fåes i føtex til ca. 35 kr. Hesten skal som sagt stå inde, eller på jordfold hele tiden. Det er ekstrem vigtig at den ikke får græs og ikke ret meget og spise!!!!! og jeg vil også sige at den skal have halm i stedet for hø. Men i hvert fald 1 dl. af det æbeleddikke til 10 liter vand. Min pony var rask på en uge. En godt alternativ til en dyrlæge, men hvis det ser helt sort ud, skal man ringe efter en dyrlæge.
|
|
|
|
| Det er meget vigtigt |
|
|
du forklare ham at den ikke må få græs. Den kan meget nemt dø af græsset eller blive så skadet i benene at den aldrig bliver ridehest. Vis ham denne tråd, vis ham hvad folk har skrevet her.
Sagde Janne Sælges: Windsor elite 17 " Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
|
|
|
| Forfangen.. |
|
|
Hvor bor du henne ven?? Muligvis end er var villig til at komme forbi og se på den..  MVH Carolina
|
|
|
|
| jeg har taget det op |
|
|
Jeg snakkede med min far igår som jeg skrev længere oppe vi har folk til at komme og kigge på hende. hvor jeg ikke vidste det for han havde ikke sagt det til mig.. der kommer en idag og kigger på hende
|
|
|
|
| Bekymring |
|
|
Til alle jer der bekymre jer, kan jeg fortælle at jeg har fået mail fra Line. Som Line skriver her i tråden, var hun ikke helt klar over hvilken behandling hesten får og har fået, derfor den ekstra bekymring. Vi, os der bekymre os om Line og hendes hest må tage Lines ord, her på hn, for pålydende og tro på at der er en hestekyndig person der vejleder og hjælper Line og hendes familie med hesten. Jeg har skrevet tilbage til Line, at hvis hun bliver usikker er hun velkommen til at kontakte mig, denne opfordring gælder også i fremtiden. Jeg tror vi alle gerne vil hjælpe i sådanne situationer og jeg har rost Line for at søge råd og vejledning her på nettet. Jeg kan derfor kun opfordre til at alle holder den rigtig pæne tone der er lagt for dagen her i tråden, det er dejligt at se at det kan lade sig gøre, at råde og vejlede i en meget svær situation, uden at det bliver til en grim gang mudderkastning, som vi jo har set før - flot, flot Jette
|
|
|
|
| og jeg siger |
|
|
jeg siger tak til alle der har kommet med gode råd, og Jette tak for at du siger jeg bare kan skrive og spørge dig hvis jeg ikke ved hvad det betyder eller hvad jeg kan gøre.. TAK ALLESAMMEN.. skal lige siges at der kommer en og kigger på hende idag kl 11
|
|
|
|
| det er fint... |
|
|
Det er godt at der er nogen som nu vil hjælpe,og jeg går ud fra at det er en dyrlæge som kommer og kikker på hende. Lad os endelig høre en opdatering fra dig Line. Et godt råd min ven,du bør med det samme sætte hende på slank,da hun er for fed,og det er ikke sundt for hende. Med den rigtige vejledning nu,skal hun nok komme på toppen igen,der er meget der kan gøres for at hjælpe en forfangen hest. Og vi er da heldigvis flere her inde der vil hjælpe dig. Så held og lykke med hende.
People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.
|
|
|
|
| Til jer som har skrevet og måske læser |
|
|
Vi har lige haft besøg af en heste ekspert og han sagde at : Din dyrelæge har taget fejl, men det kan alle gøre. Din hest er ikke forfangen hun har bare for stukket nogle led.. da jeg spørger hvad med alt det pencil hun har fået.. svarer han bare: det ville jeg også have givet hende, for hun har haft rigtigt ondt og det hun for hjælper hende til at hun kommer sig lidt hurtigere.. nu har jeg fortalt hvad han sagde. Fiola skal stå stille i min 4uger mere..
|
|
|
|
| undskyld mig |
|
|
Men jeg kan slet ikke tage det seriøst?? Er det en dyrlæge der har taget fejl af forfangenhed/forstrukne led?? Puha, jeg håber der kommer en dag hvor man skal have "kørekort" til hest 
|
|
|
|
| jeg synes |
| Forfatter:  |
Louise Christensen (Skriv besked) |
| Dato:  |
27-07-2010 15:45 |
|
... ikke at den hesteekspert lyder så troværdig. Forfangenhed giver nogle ret karakteristiske symptomer, som jeg heller ikke tror, at en dyrlæge ville tage fejl af. Men det er så bare mig 
|
|
|
|
| forfangen eller ej |
|
|
Jeg håber ikke at den er forfangen,men en god dyrlæge kan forhåbentlig se det med det blotte øje. Uanset hvad det er for en (ekspert) der har set på hesten,håber jeg at vedkomne ved hvad han eller hun har med at gøre. Udover de tegn som jeg har beskrevet i mit indlæg øverst oppe,er der jo også det at der er øget puls i det akutte stadie. Man kan også tage en hovkniv og skære en lille spån af sålen i tåen,og hvis at der kommer en klar vædske er det et helt sikkert tegn på fofangenhed. En akut forfangen er så let at konstatere,så man behøver ikke at have den store ledvogter eksamen for at gøre det,men det kræver lidt viden om det,at forhindre at der sker skade ved sygdommen,men det er muligt at stoppe det i opløbet,og få hesten rengående når stadiet er ovre. Men det kræver idet her tilfælde en omlægning af den måde hesten bliver fodret på,da den SKAL på en skrap slankekur for at kune få et godt liv. Line jeg ved godt at du siger at der ikke er noget at gøre,men det er der,der skal bare laves en plan,og den skal følges.
|
|
|
|
| tilføjelse.. |
|
|
Når jeg skriver at man kan tage en lille spån i tåen,mener jeg selvfølgelig at det er i den hvide linie (sømlinien) at der skal skæres,og det gør IKKE ondt,men der vil komme en klar vædse hvis at den akut forfangen.
|
|
|
|
| Lyt til |
|
|
din dyrlæge, IKKE til en selvbestaltet heste ekspert. Uanset hvor dygtig vedkommende er, så tror jeg ikke at dyrlægen har taget fejl. I risikerer at tage livet af hesten på en yderst smertefuld måde. Jeg synes det er godt du søger råd herinde, men vis dine forældre tråden så de kan læse hvad vi skriver.
Sagde Janne Sælges: Windsor elite 17 " Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
|
|
|
| pas også |
|
|
meget på med første slet hø fra i år det er ret kraftigt min fuld blod er lige blevet forfangen af det´  Det er bare øv for hun er ik for tyk men håber det går hurtigt over men dyrlægen burde ikk tage fejl da de også kan se det inden under overlæben på dem viste min dyrlæge mig
|
|
|
|
| Det lyder meget foruroligende |
|
|
Jeg nægter at tro på at en dyrlæge kan tage fejl angående forfangenhed. Det er så let at genkende symptomerne på, hvis man først har set det en gang, og især dyrlæger der jo ser det mange, rigtig mange gange i deres karriere. En hest der har forstrukket led, eller har gaffelbåndsskader osv, står aldrig og aflaster på samme måde som en forfangen hest. En hest med led skader aflaster et led, en forfangen hest aflaster alle ben, og mest af alt forbenene. Desuden kan en forfangen hest ikke dreje rundt, den ligner en amputeret krabbe når den prøver. En hest med en skadet led, hopper eller tripper når den støtter på det ben, men ikke på de andre. Hvis din dyrlæge har konstateret at hesten er forfangen, så er hun det garanteret. Det er nu også hyppigere at fede fjordheste bliver forfangne, end at de forstrækker led. Jeg har selv 3 fjordheste, så jeg ved da noget om dem. Jeg håber da jeres heste ekspert er forsikret, så vedkommende har mulighed for at give jer erstatning, når nu din hest bliver aflivet, pga. hans latterlige diagnose. Undskyld jeg er grov, det er stadig ikke dig jeg er efter, men i bliver nød til at få øjnene op. Eller også må du informeres bedre. Har dyrlægen været ude, og har dyrlægen stillet diagnosen forfangen? Eller er det hele gætterier. Jeg får nemlig helt ondt i maven ved tanken om en stakkels hest, der lider rigtig meget, fordi en "hesteekspert" uden nogen uddannelse bag sig kommer med dårlige råd.
Hilsen Mette Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag
og barfodstrimmere burde forbydes....
Medlem af Bullerklubben
|
|
|
|
| Phy her er lidt råd |
|
|
Kære kære Line Vi har lige stået i samme situation med vores lille datters pony. Vi er meget omkring vores heste, og måske derfor opdager vi hurtig deres mangel på hjælp! Vores lille pony lå en morgen ned (det gør de jo ind imellem) Men da min mand havde arbejdet omkring hestene i ca. en time, vidste han der var noget galt. Han kom ikke, da han kaldte, fordi han ikke kunne rejse sig. Da han endelig kom på benene, var det kun fordi de store kom og jagede ham op. Vi trak ham ind og kunne med det samme se at han hvilede på forbenene (ingen tvivl, forfangen. Vi lavde en stor blød madras i hans boks, med spåner og halm, samtidig med at vi stillede hans forben i koldt vand (lave baljer) Jeg kørte akut fra Korsør til Bjæverskov og hentede antibiotika og smertestillede hos vores dyrlæge. Herefter kørte jeg til vores fodermand og fik specielt behandlet snittet hø samt vitaminer til forfangen hest. 5 dage i boks med smertestillede, herefter kom dyrlægen og mente der var en forbedring og at hun kom igen om 5 dage, hvor han forsat skulle stå inde men måtte komme ud på sygefold med blød bund (sand el. grus) Aldrig hård bund. Yderliger 5 dage senere komm dyrlægen igen sammen med smeden, her fik han kilesko med indlæg på, og kunne nu komme på jordfold og ind og hvile om natten. Idag er det 2 måneder siden det startede og netop idag har han fået taget skoene af og smeden har vurderet at han er fin og ingen tegn på forfangenhed. Dette betyder jo ikke at jeg smider ham på græs, nej han fortsætter sin diæt og bliver lukket ind 3 gange om dagen for at få sin mad, imens de store er på græs i et par timer. Han går på jordfold med fuldstændig nedslået græs der næsten er brændt af. Vi har taget denne grimme oplevelse som en løftet pegefinger, derfor er alle vores heste nu kun på græs 3*2 timer i døgnet og får vitaminer og mineraler. Tanken om at skulle have aflivet vores lille datters elskede pony og fortælle hende det, phy ja den tanke kan jeg ikke tænke til ende....hm og så har vi jo også selv følelser for den lille fyr og ham kan vi ikke undværer......og igen, det er jo os der skal passe på dem og vores ansvar. Line hvis du ikke omgående gør noget selv for din hest, må du se i øjene at dyrlægen nok afliver den næste gang han ser den. Du er på nettet og der ligger så mange videoer der viser forfangenhed hos en hest, så du er slet ikke i tvivl. Du må ikke tvivle på det du ser men reagerer og gøre det rigtige, det er så vigtigt han kan jo ikke fortælle dig noget, men vise det og hvis du ikke ser det, lider han jo. En anden ting mht. ledbånd er at sandsynligheden for at det er begge forben der er skadet samtidigt, er ski næsten nul, så hop ikke på den og brug din fornuft. Helle
|
|
|
|
| bum bum |
|
|
Line vil du ikke godt være sød og skrive hvor du bor. Vi er rigtig mange herinde som ved rigtig meget om forfangenhed. Viden får man bedst når man har prøvet det på egen hest og der sidder rigtig mange her som vil hjælpe dig og din pony. Skriv hvad din by er og vi finder en som kan komme ud og kigge på din pony og hjælpe jer - din historie lyder meget foruroligende og du har virkelig brug for hjælp uanset hvad din far siger. Min hest har været alvorligt forfangen og hun stod ikke med fremstrakte ben, kunne dreje og bakke så det er ikke en garanti at hvis den kan det så er den ikke forfangen her kunne dyrlægerne heller ikke umiddelbart finde ud af problemet for min hest havde heller ikke puls i benene, røngten viste dog at hovbenene var drejet og før kunne de ikke stille diagnosen. Din hest var halt og du fortalte at den fik smertestillende og pencillin, som du skriver den fik det bedre og nu er det galt igen. Line den fik det bedre fordi den fik smertestillende medicin og (nu gætter jeg på) at den ikke får det længere??? og det er derfor den halter igen. Det viser at din hest er meget syg og har UTALLIGE af smerter. Vær sød og tag imod hjælp herfra din pony har brug for dig nu. Vis din far det her det er meget vigtigt. Har heste eksperten givet hesten smertestillende???? Spørg din far om heste eksperten er dyrlæge???? Fortæl os det herinde. Jeg sender en besked til dig også med mit nummer du er ikke alene vi skal nok hjælpe dig. Flot at du søger hjælp herinde Line du vil jo bare din pony det bedste.
|
|
|
|
| bum bum |
|
|
Hej Alle Line har skrevet til mig og hun ønsker ikke at tage imod hjælp. Stakkels pony Uvidenhed er det aller værste! Der er så mange som ikke aner noget om forfangenhed.....
|
|
|
|
| Åh nej det var næsten |
|
|
det værste. Puha, mon ikke man kan finde ud af hvorhun bor og evt. få en fra hestens værn ud og se til hesten og skaffe den korrekte hjælp??
|
|
|
|
| bum bum |
|
|
Det her er meget svært vi ved ikke med sikkerhed at den ikke får den korrekte hjælp men ud fra hvad hun skriver så betvivles det voldsomt herfra i hvert fald. Jeg har forklaret Line hvad det kan få af konsekvenser hvis ikke ponyen får den konkrete hjælp den har brug for og endnu engang opfordret hende til at bede hendes far give lyd fra sig. Det er trist man ikke vil tage imod en masse hjælpende hænder med hjertet på rette sted med masser af sympati når man kan ende med at blive politi anmeldt og få besøg af hestens værn/dyrenes beskyttelse. Det her er virkelig en trist sag 
|
|
|
|
| Nu er jeg |
|
|
ikke den store IT-nørd - men - kan moderator hjælpe ud fra pigens ip-adresse? Synes jeg har læst noget om det en gang, altså at personer kan findes ad denne vej. Nogen der ved det??? .
|
|
|
|
| Fustereret |
|
|
Hvor kan jeg dog blive fustereret af at læse denne tråd. Jeg troede netop hun henvendte sig for at få hjælp og vejledning. Vi har selv i foråret stået med en forfangen pony, højt elskede og stort familie medlem, vi kastede alt hvad vi havde i hænderne og har fået ham på højkant igen med proff. hjælp, her taler jeg om dyrlæge og smed og ny kostdiæt. De smerter han havde var ikke til at tage fejl af, men vi kender også vores heste rigtig godt, så for os er tegnene måske meget tydlige når de fejler noget. Jeg kan simpelhen ikke forstå at man kan lade sin hest lide, eller for den sags skyld nogen dyr. Hvorfor skrive en tråd, hvis man alligevel ikke ønsker hjælp? Phy kan næsten ikke holde ud at tænke på den stakkels hest Helle
|
|
|
|
| Til trods for det hele .. |
|
|
Er det rart at se, hvor mange der er villige til at tilbyde al den hjælp de kan 
Monica <3 Gudesmuk, knapstrupper og stjernen i mit liv
|
|
|
|
| bcdfhgjgkb |
|
|
Jeg ved ikke hvad der går igenem hovedet på sådanne mennesker,hun starter en tråd hvor hun beder om hjælp,det er godt,og hun har herinde fået al den hjælp via støtte og gode råd. Hun er også blevet tilbudt direkte aktiv hjælp af mennesker som vil bruge deres fritid på at hjælpe andre. Men det ser ikke ud til at hun er motiveret,eller også må hun ikke for sin far. Noget galt er der ihverfald. Jeg ved ikke hvorfor at hendes far ikke ønsker at få hjælp,for det her er en sag som ikke kan ordnes af en dyrlæge som er i Norge?? Eller en hesteekspert??? som fortæller noget som modsiger med dyrlægens udsagn. Heste ejeren kan idag ikke være uviden om hvad der sker med hesten,og næst efter uvidenhed er ondskab det værste,og det er det vi nærmer os nu,da hesten ikke får den hjælp som den forrtjener,af en ejer som har påtaget sig et ansvar som ejeren IKKE kan overholde. Hesten er død,den venter bare på at vælte. Sørgeligt med sandt.
|
|
|
|
| enig,,,,,,,,,,,,,,, |
|
|
med Den Gamle Smed. Det er meget hårde ord du kommer med, men ikke desto mindre er jeg fuldstændig enig med dig!!!!! Det er nødagtig det samme jeg har tænkt, hver dag jeg har læst i denne tråd.! Stakkels hest!
|
|
|
|
| hold nu op |
|
|
Hvad får jer til at blive ved med at selvhævde jer selv???? Vi må jo gå ud fra at de får den hjælp de skal ha og så skal man nok holde snude skaftet til sig selv. Bliver lidt irreteret over at folk bliver ved, hvis hun har nogle spørgsmål kontakter hun jo nok møllegården, som skrevet tidligere oppe. Hmm en god dyrlæge kan også tage fejl og ikke fx finde en gaffelbåndsskade på trods af thermografi og scanning
|
|
|
|
| bum bum |
|
|
Eva det var da en uforskammet kommentar. Der findes to slags mennesker i denne verden - dem der handler og dem der ser på!!! Pigen giver mixede signaler og derfor bliver folk bekymrede. Hun skriver at hesten har det værre end før, og så ringer der en klokke, hesten er smertebehandlet og mon ikke de er løbet tør. Familien lader hesten gå på græs selvom den er erklæret forfangen af en dyrlæge, det viser stor uvidenhed - hvorfor mon den har det endnu dårligere end før den blev tilset af dyrlæge. Pigen var nær desperat bekymret for sin pony og er pludselig blevet stille, hvorfor mon (faren bestemmer jo det har hun selv skrevet). Måske tager pigen fejl det ved jeg ikke men derfor kunne det være rart lige at faren som voksen gav lyd fra sig så folk ikke behøvede spekulere i alt muligt. Jeg ved ikke om man kan få hjælp fra moderatorne....??
|
|
|
|
| Stop Stop |
|
|
Jeg vil inderligt bede jer stoppe mudderkastningen, Jeg er sikker på at Line og hendes familie forsøger at gøre det så godt som muligt for Fiola. Enhver kontakte over et forum er skrøbeligt for trådstarter kan vælge ikke at læse med mere, eller helt at stoppe med at læse eller skrive indlæg - Jeg vil gerne at Line fremover tør tage kontakte til enten mig eller en anden der kan hjælpe, sådan at hesten, som vi jo alle er bekymrede over kan få hjælp - og jeg ville godt nok selv blive skræmt over hvordan dialogen har udviklet sig. Jeg har idag send nedenstående mail til Line: Hej Line
Jeg er rigtig ked af det på dine vegne, hvor er det synd at du skal opleve hn fra den væreste side -
Jeg ved at du gør hvad du kan få din søde hest, og jeg er sikker på at din familie efter at have snakket med jeres hesteekspert også har fået en forståelse for hvordan Fiola skal behandles.
Du ved du altid kan kontakte mig og mit tilbud om at komme forbi, hvis du har problemer enten med Fiola eller din låne heste står ved magt - du skal bare ringe eller skrive her på pb
Vi har alle skulle lære også dem der skriver mindre pæne indlæg, de har måske bare glemt det i farten.
Jeg håber ikke du har midstet modet, eller er blevet så ked af det at du ikke vil bruge hn igen - for hn er faktisk et godt sted at lære om hestens røgt og pleje, selvfølgelig kan det ikke erstatte den direkte læring og praktiske erfaring som du får når du starter til ridning efter sommerferien.
Nu vil jeg ønske dig og dine heste en forsat god sommer, hils familien og husk at ring eller skriv hvis du har spørgsmål.
Jette
telefon:
NB: jeg sætter en kopi af denne mail på hn.
|
|
|
|
| træls... |
|
|
hmm..sidder og ryster på hovedet. stakkels pony. ærgerligt man ikke kan redde alle dyr 
|
|
|
|
| bum bum |
|
|
Jette jeg kunne godt tænke mig at vide om du ved noget resten af os ikke ved siden du er så bom sikker på at denne "hesteekspert" er denne pony's redning??? Noget hun har skrevet til dig måske??? Der er noget i denne tråd som ikke stemmer og jeg er bare bekymret for ponyen det er alt. Jeg lod mærke til i din tidligere tråd at du skrev: vi må gå ud fra... Dyrene har ingen stemme, det har vi og derfor skal vi ikke gå ud fra noget som helst, slet ikke i den syge verden vi lever i (ikke ment personligt mod line og hendes familie, men der er MANGE dyr som lider rundt omkring). Folk lukker bare øjnene det er nemlig det nemmeste og går ud fra at folk gør som dem selv imod deres dyr, hvilket slet slet ikke er tilfældet overhovedet i vores verden desværre. Jeg håber inderligt at familien har 100 % styr på det her men med det skrevne er det da klart der er tvivl. I det her tilfælde går jeg mere op i ponyens ve og vel end pigens mod til at skrive igen.
|
|
|
|
| Jette det er fint |
|
|
du gider bevare kontakten. Den Gamle Smed: Hun starter faktisk ikke een tråd - men 2 tråde om det samme emne - jeg forstår heller ikke helt hvorfor man beder om hjælp, og så ikke vil have den. Der burde måske indføres en form for kørekort til heste, når de ejes af børn hvis forældre intet ved om disse dyr. .
|
|
|
|
| forfangenhed |
|
|
hej min lille shætlænder ændrede også pludselig adfærd, og jeg fik at vide at han var forfangen, han havde puls i benene og hård i kammen og havde hævet øjne, så hvis din hest har det sådan, må du holde hende fra græsset og kun give hende tørt hø gerne fra sidste år, og så skal hun stå på jord fold, så længe hun er halt må du ikke ride hende, hun har mange smerter hvis det er forfangenhed,det bedste er hvis du ringer til en dyrlæger og får hende til at se på din hest v h fjorddrejen  forfangenhed er en slags sukkersyge, hesten får det af sukkert i græssetog hvis hesten er for tyk er rissikoen større for at hesten bliver forfangen, lige som med mennesker vi bliver også syge hvis vi bliver for tykke
|
|
|
|
| til sweet-sis |
|
|
Måske ved jeg lidt mere, men jeg tror det handler lidt om hvordan mennesker hjælper og ikke hvem der ved hvad. Jeg har arbejdet med dyr og mennesker specielt børn og unge, i mange år, og det er min erfaring, der gør at jeg vælger dialogen frem for at fare frem med bål og brand samt at true med både hestensværn, politi, opsporing af ip adresser osv. (som du kan læse længerer oppe i tråden) Jeg tror på at jeg ved at vælge dialogen med ejer eller bruger af dyrene hjælper flere dyr til en bedre og mere værdig tilværelse. Jeg kan ikke hjælpe, hvis jeg ikke kan kommunikerer med ejeren, for det er ejeren der suverent bestemmer, hvordan dyret skal leve. I dette tilfælde skrev jeg, som du også kan læse længere oppe til Line dvs. at jeg startde en dialog, sådan at jeg gennem mails har kunnet hjælpe Line på vej. Du skriver hvad der gør at jeg tror hesteeksperten kan hjælpe hesten - jeg ved ikke mere om hesteeksperten en du gør, men jeg tror fuldt og fast på at et hestemenneske der kommer for at hjælpe en familie med en syg hest - også hjælper efter bedste evne. Samtidig hæfter jeg mig ved at Line fortæller at hesteeksperten har sagt at han også ville have give heste penicillin, og en ukyndig person har ikke adgang til medicin, måske er det et halmstrå, men sådan er min opfattelse. Desværre har Line ikke mailet til mig i flere dage, ikke siden alle disse meget negative indlæg - derfor skrev jeg til hende igen - samt til hn med en opfordring om at stoppe mudderkastningen´. Jeg er ked af hvis jeg har trådt dig over tæerne, med min opfattelse af hjælp, men det må du bære over med for det bliver nok ikke sidste gang. TIL LINE, HVIS DU LÆSER TRÅDEN ENDNU, VIL DU SÅ IKKE GODT KONTAKTE MIG - Hilsen jette
|
|
|
|
| bum bum |
|
|
Jeg ved ikke hvorfor du tror at du har trådt mig over tæerne jeg søgte bare mere info fra din side af det er jo dig som har haft mest kontakt med Line. Jeg er bestemt enig med dig i den form for kommunikation og har også hele tiden sagt at denne her situation er svær - netop fordi vi ikke aner hvad det er for mennesker som har tilset hesten, hvad den virkelig fejler osv... Jeg har også selv skrevet til Line og tilbudt min hjælp. Jeg er ikke dyrlæge eller hesteekspert men jeg mener selv at jeg vil kunne se på en hest hvis den er forfangen. Så jeg har prøvet at kommunikere med hende. Uanset hvad synes jeg det er langt ude at være fløjtende ligeglad med dyrlægens diagnose og lade hesten fortsætte med at gå på græs. Og nu var der oven i købet en masse søde mennesker som prøvede at hjælpe og komme med gode råd osv og når det så bliver overhørt ja så tager hjertet over derfra! Hesteeksperten kan ligeså godt være en anden som ikke kender til sygdommen hvem ved og måske er det bare et gæt at den har forstrukket noget... Det kunne bare have været rart nu når folk gør sig stor ulejlighed at hun eller endnu bedre faren lige havde givet lyd. Jeg tror ikke mails er løsningen i det her tilfælde så måske du skulle tilbyde at aflægge visit...
|
|
|
|
| tomgang. |
|
|
Denne tråd går nu i tomgang,og vi høre intet,absolut intet fra trådstarter eller hendes far. Det behøver vi heller ikke,det er da endnu? et frit land I lever i. Hvad jeg syntes er forkert er at efter et utal af godtroende mennesker,har gjort alt hvad de kunne for at hjælpe det stakkels pigebarn og hendes hest,de står nu med en underlig følelse,da alle deres anstrengelser ser ud til at falde for døve øre. Tråden har udartet sig til en mærkelig kamp imellem trådskriverne,nogle fare op og vil både anmelde til dit og dat,og finde ud af via Ip adr. om de kan komme i personlig kontakt med faderen?? Andre prøver via her at give de bedste råd de ved,mens andre vil gøre det ad pædagogisk vej,ved at puller nuller en dialog igang,på bedste lilla ble nivouet. Det det drejer sig om er at hjælpe HESTEN,da pigebarnet ser ud til at være under hendes far,s fulde kontrol,og (dette er min personlige mening)han mener sikkert at sålænge at hesten har vand og foder-læs græs nok så er alt fint,og dette krydret med en heste ekspert,som ingen af os ved om han eller hun har en disse forstand på denne sygdom. Min personlige mening er at det har eksperten ikke,da Line vel så allerede havde skrevet at (eksperten) havde fortalt faderen og Line alt om græsset skadelige virkning i dette tilfælde. Men som Jette skriver,eksperten prøver at hjælpe efter bedste evne?? det er dem jeg tror at mangler her. Og han er vel ikke ukyndig,da hen ellers ikke kunne udtale sig om at han også ville have givet den pennicilin,da en ukyndig ikke har adgang til medicin. Ja jeg er ikke enig i det Jette,da jeg også har anbefalet diverse medicin til heste som jeg har skoet,og jeg har ikke adgang til at udskrive disse stoffer,men min mange årig samarbejde med diverse dyrlæger har lært mig hvad disse ting hjælper for,men selvfølgelig kan jeg ikke udskrive en recept på disse ting. En trådskriver her Sweet-sis,er jeg meget enig med,da jeg syntes at hun har gjort hvad vi alle skulle gøre,prøve at hjælpe på en fornuftig og god måde. Jette her er der ikke tale om mudderkastning,men om at følelserne for et dyr inød,samt et pigebarn som ikke vil eller må tage imod råd for hendes far,men skal rette sig efter en ekspert som sikkert er godkendt af faderen,det er det som får fraustrationerne til at blusse i fuldt floor. Som jeg ser på det,er det sket for denne hest,og den dag at hovbenet er gået igennem sålen kender vi alle vejen,og tro mig,jeg har set det flere gange,og især hos heste som ejerne har overladt til diverse eksperter som ved bedre,da deres far engang kendte en vognmand som kørte med heste osv,osv.ja historierne om den slags er uendelige. Nå men nu hopper jeg af,men jeg håber stadig det bedste for både hest og pigebarnet,og inderst inde håber jeg at eksperten har ret,men at dømme efter det billede på hendes præs,ja så kan jeg sagtens forestille mig hvordan at hoven ser ud neden under.
|
|
|
|
| bum bum |
|
|
Den gamle smed jeg er helt enig i det du siger det er tydeligt vi sidder med samme følelse. Der er desværre vist ikke mere vi kan gøre for denne pony 
|
|
|
|
| øøøhhhmm jaaaa |
|
|
mit forslag med ip-adressen var nu mere en ide til Jette, der gerne ville i nærmere kontakt med pigen. Ud over det er jeg skam enig med dig, gamle smed - og sweet-sis også. Men gør mig ondt for pony. .
|
|
|
|
| ALLE I LYTTER NU |
|
|
MIN HEST ER IKKE HALT MERE OG JEG HAR DEN HJÆLP JEG HAR BRUG FOR I SKAL IKKE SIGE AT JEG IKKE HAR BRUG FOR HJÆLP. JEG HAVDE BRUG FOR RÅD OG SÅ SKAL I SKÆLDE MIG UD MANGE TAK SIGER JEG OG SWEET-SIS JEG HAR SKAM TAGET IMOD HJÆLP.. OG I SKAL NOK FINDE UD AF HVOR JEG BOR FOR DET ER ALTSÅ IKKE RIGTIGT AT I VILLE DET.. JEG ER KUN 15ÅR OG JEG HAR MANGE ÅR I AT LÆRE, SÅ STOP MED AT SKRIV HER INDE JEG BLIVER MERE MERE BANGE FOR DET !!
|
|
|
|
| tak for den |
|
|
høflige tilbagemelding. Det er sådan noget der gør man gerne hjælper en anden gang, hvis man kan. Yderst velformuleret. .
|
|
|
|
| Line.... |
|
|
Du behøver såmænd ikke at blive bange for nogen herinde fra,men prøv dog at forstå alle os som har prøvet at hjælpe dig,men det ser ud til at du ikke er gammel nok til at forstå nogle erfarne menneskers råd. Vi er en del der er fraustreret over at vi kunne se at dit nødråb,var mere et forsøg på at vi skulle have medlidenhed med dig og din hest. Vi har stadig MEGET medlidenheden med din hest.Og jeg er ikke bange for at sige at hvis den stadig ser ud som på de billeder på din præs,så bør du omgående sørge for en slankekur til den. Alt andet er uansvarligt,og vil meget let kunne resikere at din hest pådrager sig en dødelig sygdom,nøjagtig som overfede mennesker. Jeg ved at du skriver at det er umuligt,har du erfaring i det??? Du skriver jo også at du har meget at lære da du kun er 15 år. JAMEN SÅ TAG DOG IMOD DE RÅD DU HER HAR FÅET,de er IKKE givet til dig for at du skal blive bange,men for at din hest fortjener det. Hvis ikke at du gør noget ved det NU,så er det lige meget om den er forfange eller ej,på nuværende tidspunkt,for så kan jeg garentere dig for at det vil blive det på et senere tidspunkt. Og jeg står også ved når jeg siger at næst efter uvidenhed,så er ondskab det værste. Og hvor er vi idag Line??? du kan ikke længere være uviden om hvad du bør gøre,men gør du noget ved det??? Jeg håber inderligt for både din og hestens skyld at den kommer i profesionelle hænder,og du skal ikke blive hverken bange eller ked af det eller på anden måde opfatte hvad der er skrevet her som noget negativt. Men du skal tage det som en positiv oplevelse som du helt sikkert kan bruge på et senere tidspunkt i livet,for der er ikke noget som er så dårligt uden at det kan bruges til noget.
|
|
|
|
| bum bum |
|
|
Kæreste Line. Dejligt at se dig tilbage i tråden. Du har ikke taget imod min hjælp i hvert fald det er helt sikkert. Du er tydeligvis frustreret og med god grund som du siger du er kun 15 år og har meget at lære. Der er ikke nogen her som ikke vil hjælpe dig med at lære og det var trods alt dig som bad om hjælp til at starte med. Folk er ikke interesseret i at skælde dig ud - de er bekymret for din pony. Uanset hvor gammel du er så er din ponys sygdom ingen leg og folk herinde tager det meget alvorligt når der er en som skriver som du gør og heldigvis da! Det er meget tydeligt og har været det længe at der ikke er mere at gøre end at bede for din pony da du er helt stået af. Jeg synes bestemt du skulle have taget imod mit tilbud om at komme og kigge på din pony - jeg koster ingenting og jeg smider gerne hvad jeg har i hænderne og hjælper en ulykkelig pige og dens syge pony... Jeg vil ingen af jer ondt og mit tilbud gælder stadig og det bliver det ved med. Uanset hvad så skal din pony undersøges af en RIGTIG dyrlæge, ring til dyrlægen som har sagt den er forfangen og sig nu har du fået at vide at den ikke er det, så hun/han må komme igen og selv se om hun/han har taget fejl.
|
|
|
|
| som jeg har sagt før |
|
|
min hest er ikke halt mere og er godt på vej igen, min dyrelæge kommer snart hjem og kigger på hende, så bare rolig hun dør ikke så længe hun er min... så stop med at skriv her inde for svarer ikke mere.... OG nej jeg er ikke ligeglad med de råd eller min hest..
|
|
|
|
| den unge dame???? |
|
|
Er en meget velformuleret skribent,som virkelig forstår at skrive i en pæn tone,selvom at det hun ser her ikke er det hun ønsker at se. Vorherre bevares en utaknemmelig møgunge!!!! En heste ejer som VENTER med at få dyrlægen ud til dyrlægen kommer hjem fra ferie,er ikke en hesteejer som har respekt eller kærlighed til det dyr som man har taget ansvaret for. Og igen vil jeg sige at den hest ikke har et godt liv,den overfede hest som er vist på billedet,er i direkte livsfare,og bliver udsat for misforstået dyrekærlighed,synd og skam,men der er jo mange her som også har påpeget at hun bør ændre de fodervaner som jo ikke passer til den type hest. Line du skriver at du kun er 15 år,og har meget at lære endnu,men de råd du endtil nu har modtaget af gode mennesker herinde,er jo næsten modtaget som et angreb på dig. Dyrlæge er næsten et fy ord,da du har en heste ekspert som råder?? dig. Hesten lider ikke hos dig,og der er ikke noget at gøre ved dens fedme siger du,så der er vist ingen her der skal komme og lære dig noget. Du skriver at du ikke er ligeglad med din hest,det er jeg også sikker på er rigtigt,men du forstår ikke at modtage råd som ikke passer ind i din verden. Og tro mig du lære ikke at passe eller omgåes heste ved at læse diverse ponyblade eller bøger,men lære det ved at se på og lytte til mere erfarne hestefolk. Til slut vil jeg sige at du er en af heldigvis få herinde,som ikke er værd at svare eller hjælpe når de skriver at de har brug for hjælp. Men den slags kan ødelægge det for dem som virkelig er alvorligt intereserede i at modtage hjælp eller gode råd til det problem som de måske har. Jeg for mit vedkomne har ikke den samme interesse i at svare eller forsøge at hjælpe som jeg havde for bare nogle få år siden. Slank så den hest og lad den få det liv den fortjener.
|
|
|
|
| den gamle smed |
|
|
du kaldte mig bare ikke for en møgunge og ved du hvad.. nej det gør du ikke.. men Fiola er den tykke model ikke den tynde.. og ved du hvad lige meget hvor meget jeg rider på hende kan hun ikke tabe sig.. og du ved ikke en skid ud fra de billeder... så prøv og klap i!
|
|
|
|
| bum bum |
|
|
Line lad mig hjælpe dig med din ponys foderplan. Måske det er der det er galt, jeg vil gerne hjælpe dig med det bare skriv til mig hvad den får nu så kigger jeg på det for dig.
|
|
|
|
| hun for ikke |
|
|
min hest for ikke andet end græs og spise her fortiden fordi de er ude det meste af dagen
|
|
|
|
| ellers |
|
|
når de for noget og spise for de havre og mineralder og hun for en håndfuld havre og et lille bitte drys mineralder
|
|
|
|
| Kære Line |
|
|
du skriver selv du har meget at lære - ja - det har du. Blandt andet hvordan man færdes i et forum for voksne. Dit sprog hører ikke hjemme her hvor DU SELV starter med at bede om hjælp, ligesom du ikke kan diktere folk om de må skrive mere. Ud fra det du selv skriver, er behandlingen af din hest forkert. Det vil du nok ikke høre, men det er det vi må konkludere ud fra hvad du selv kommer med af informationer - eller mangel på samme - deraf de hårde ord til dig. Lad Sweet-sis lave dig en foderplan, og tag mod den hjælp der tilbydes dig. Er det ikke hvad du ønsker, så skal du nok overveje om du i fremtiden skal oprette tråde om at få hjælp. .
|
|
|
|
| jaja..... |
|
|
men jeg ville bare ikke have folk til at komme og se på hende for ikke engang min far ved at jeg skriver herinde, det hjælp jeg havde brug for var råd, og jeg har taget mange af dem til mig.. som jeg har skrevet længere oppe, min hest er ikke halt længere og jeg har været oppe at skridte på hende uden problemere....
|
|
|
|
| Helt OK Line |
|
|
men den oplysning med din far ikke ved du skriver, den skulle du jo bare have givet med det samme, så havde INGEN bebrejdet dig din manglende respons - kan du se det? Jeg synes det er rigtig rigtig synd for dig, at du står med det ansvar alene, du burde have noget voksen, hestekvalificeret hjælp. .
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
så ved jeg jo det.. men jeg vil godt bruge råd til foderplan men så skal det bare være her inde. for min Familie mener nok ikke at jeg skal have nogle der kommer og kigger
|
|
|
|
| Så send |
|
|
en besked til Sweet-sis, hun vil gerne hjælpe dig, og kan skrive her eller sende dig en besked - ikke en mail men en besked - som KUN du kan læse. Det er synd for dig din familie ikke bakker op om at modtage hjælp, det bliver man nemlig ikke dummere af. Er man ikke hestemenneske - som jeg kan forstå din familie ikke er - så er der bare ting man ikke kan vide. Men det er ikke nogen skam at bede nogen om hjælp, der ved mere end een selv. Så skriv du trygt til Sweet-sis. .
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
|
|
|
|
| bum bum |
|
|
Line har skrevet til mig og vi arbejder på sagerne 
|
|
|
|
| Det lyder rigtigt godt |
|
|
og hvis du får lyst til at nogle skulle hjælpe og evt. komme forbi, kan du jo fortælle din far at det bare en en hesteveninde der kommer for at snakke om heste? Der er altså ikke noget værre end en stivnakket far, som tror han har ret. Uh jeg havde engang en diskussion med min far om en af de heste han kørte med og jeg VIDSTE at jeg havde ret og han ville bare ikke lytte. Nøj hvor blev vi uvenner og jeg var vist kun 11-12 år gammel. Så nogle gange SKAL de der fædre altså lytte til en 
|
|
|
|
| Det var godt |
|
|
at din pony ikke halter mere. Hvis det var min hest ville jeg dog nok vente lidt med at ride, for at sikre mig at skaden er helet ordentligt. Alle heste kan tabe sig. Også selvom de er af en grovere type. Hvis den går på græs er opgaven dog noget sværere, da man så ikke har mulighed for at styre hvor meget foder hesten får. Jeg har også en der er til den runde side og det har holdt hårdt at få hende slanket da hun ikke bruges så meget. Sidste år havde hun mundkurv på. Det slankede hende ikke så meget, men hun tog i det mindste ikke på. Så måske det kunne overvejes. Det er noget billigere end at skulle lave jordfold, fodre med hø og evt. dyrlægebesøg pga fedmesygdomme:) Og så vil jeg da lige anbefale nogle ture til biblioteket. Der kan du finde alverdens bøger om hestens pasning, sygdomme og hvad man ellers lige vil vide. Og selvfølgelig kan det ikke erstatte råd fra en hestekyndig person, men man kan få en større viden om hvad man måske har med at gøre:) Jeg håber det bedste for dig og din hest:)
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
jeg har kun skridte på hende for at hun ikke skulle gå og blive stiv i kroppen, andet har jeg ikke
|
|
|
|
| Både hvis det er |
|
|
forvridning og/eller forfangenhed så er det lidt for tidligt at gå i gang med at skridte hesten. Er den i øvrigt tjekket af en dyrlæge igen eller har I droppet det, nu den ikke halter mere? Du må altid gerne skrive til mig på PB hvis du vil spørge om noget 
|
|
|
|
| Dyrlæge straks!!! |
| Forfatter:  |
Brigitte (Aabenraa) (Skriv besked) |
| Dato:  |
08-08-2010 21:46 |
|
Denne sygdom er ikke at spøge med i et rigtig slemt tilfælde kan hovbenet løsne sig og synke ud gennem sålen i løbet af 24 timer!!! og så er hesten færdig... Så du skal have dyrlæge straks... Jeg er selv tilhænger af alternativ behandling og bruger det på mine heste, men man må aldrig tøve med at tilkalde dyrlægen... Du kan stadig sagtens supplere med æbleeddiken og andre urter m.m. for at hjælpe hesten med at komme ovenpå igen (husk dog at spørge om der er interaktioner i forhold til den medicin den får) Det er ikke værd at tage risikoen... Better safe than sorry!
|
|
|
|
|
|