Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Føl får ikke stød fra hegn ???
Forfatter: 
Dato:  25-05-2010 22:14

Hej Hn`er :-)


Jeg har et lille problem, mit lille 2 dage gamle føl får ikke stød fra hegnet af, hvilket resultere i en bekymret ejer, for tænk nu hvis han løber under, bliver kørt ned, eller bare kommer til skade generalt, og om mor hest så også i forvirrig og bekymring løber igennem!!??!!


Følle står og bider i hegnet, prøver på at bruge det som kløpin, hvilket ikke lykkedes ;-)


Andre som har føl, som ikke får stød af hegnet??? Er det mon fordi de er så små endnu at de ikke får stød, lige som ved nogle små børn??



Sommergræs tilbydes


6800 området, se link:


www.hestegalleri.dk/html/ mar_vis.asp?MarID=394228



Pony vogn sælges + sele, se link:
www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=32&i=3935&t=3935

0
0
Svar på denne tråd
 
 +++++++++++++++++++++++++++++ +++++
Forfatter: 
Dato:  25-05-2010 23:52

Det hegn virker vist ikke optimalt .. Få det lavet inden der sker en ulykke.

Om det er voksne eller føl så slår et velfungerende hegn ens.




Diana Tornbjerg Hansen


Sommergræs tilbydes i Jerlev(7100 vejle)
tornbjerg.dk/mark


www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 babyer
Forfatter: 
Dato:  25-05-2010 23:53

Ja det er fordi de ikke er vokset rigtig sammen i ledene endnu, derfor er der mange føl, der ikke kan få stød.. Min kunne faktisk først da han var 1 år..


-Veo; Veganer og dyreretsaktivist!

Stald Nordlund www.LeoGio.dk

Tinkeren Coco

Ismulen Halla fra Hejelte

Ismulen Ljufá fra Vestergaard

Is'føllet Ljúf fra Nordlund

.

*Ungdomshuset, Jagtvej 69 lever stadig*

0
0
Svar på denne tråd
 
 For ringe
Forfatter: 
Dato:  26-05-2010 00:46

stød på eller et brud på hegnet et eller andet sted.


Sludder - ingen hverken føl eller mennesker, uanset led kan sutte på et strømbærende hegn uden at få stød.



MVH Janni


Nu i dyrenes vold :-)









0
0
Svar på denne tråd
 
 dadada...
Forfatter: 
Dato:  26-05-2010 08:33

Jamen en eller anden for mystisk forklaring må der næsten være, for der ER stød i hegnet!?! :-)


Vi har næsten lige lavet "forårshegn" og vi tjekkede igår igen med strømmåler på og der er gang i det, og der er betemt heller ikke nogle af hestene der skal nyde noget af at få stød!!


Men følle, går og bider i det underligt underligt!!



Sommergræs tilbydes


6800 området, se link:


www.hestegalleri.dk/html/ mar_vis.asp?MarID=394228



Pony vogn sælges + sele, se link:
www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=32&i=3935&t=3935

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-05-2010 08:45

vores føl fik heller ikke stød selvom han stod inde i hegnet, men det gjord mor helt bestemt da hun gik i hegnet efter ham.





Bedækning tilbydes med super lækker brogede hingst, se ham på min profil.


Fiberpiller kan købes hos os, og andre miljøfoder produkter kan også bestilles hjem efter aftale.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Stød....
Forfatter: 
Dato:  26-05-2010 09:16

Den er god nok - føl kan ikke få stød.


Det kan små børn iøvrigt heller ikke - det er afprøvet Min lillesøster kunne som barn stå og holde på stødhegnet uden at mærke noget, mens vi andre slet ikke kunne røre ved det.....


Lejelejlighed eller andelsbolig søges i København

gerne på Amager, Vesterbro, Valby eller Frederiksberg

0
0
Svar på denne tråd
 
 Han får da et chok
Forfatter: 
Dato:  26-05-2010 09:31

Han får sig da en gevaldig overraskelse når han en dag kan mærke støddet.. ;)


Holly Dolly

Hvil i fred Melando 20. maj 1994 - 14. april 2010

Du er elsket og savnet

Søger part i Storkøbenhavn og omegn, på stor hest

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi må have
Forfatter: 
Dato:  26-05-2010 09:32

specielt strøm her, for mit føl fik stød den første dag han var på fold og der var han 1 dag gammel.


9 års kat. 2 tidligere PRI-pony udlånes til pige på 4-8 år.

0
0
Svar på denne tråd
 
 som andre nævner.
Forfatter: 
Dato:  26-05-2010 09:42

Ja, som andre nævner er den rigtig nok.

Dog er det forskelligt fra føl til føl, vi har haft en 5-6 føl gennem de sidste par år. Senest har vi en på 10 måneder fra sidste år som stadig ikke kan få stød, men føllet fra 2008 fik stød, som andre nævner, næsten som den blev født :).


Stutteri Rannerupgaard
Jenny, Nelly, Candy, Giza.

Hvil i fred; Velour & Vanessa.


KANON 3'ER PONY SÆLGES! BILLIG,

skriv PB for information og billeder!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmmm...
Forfatter: 
Dato:  26-05-2010 10:10

Vores fik også stød fra dag 1.



-Hingsteføl til salg-

-Nu med begge heste hjemme-

0
0
Svar på denne tråd
 
 Naturligvis
Forfatter: 
Dato:  26-05-2010 23:21

får de da stød, hvis der er stød nok i hegnet :-(


De aner bare ikke, hvorfor der er noget der gør ondt, og kan derfor ikke reagere fornuftigt på det (n)

Nemlig ved at gå deres vej og holde op med at komme tæt på hegnet (y)


Det er noget nogle af dem lærer straks, mens andre er et stykke tid om at få ti-øren til at falde....


Men føl er altså ikke hævet over naturlovene :-P



:-) fra NinA


Ridestøvler sælges, Cavallo - 400 kr


Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) Foran lod & taktfast (y)


epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaaaaa
Forfatter: 
Dato:  26-05-2010 23:41

...kan det mon hænge sammen med "de meget bløde gummiagtige hove" ?


...det er mit "bedste bud"



:-) ;-) :-D Med Venlig Hilsen Hanne :-) ;-) :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Bløde, gummiagtige
Forfatter: 
Dato:  27-05-2010 01:48

hove har de vel allesammen - hvorfor skulle nogle af dem så løbe væk fra hegnet og andre ikke gøre det ?:-)


:-) fra NinA


Ridestøvler sælges, Cavallo - 400 kr


Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) Foran lod & taktfast (y)


epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 dadada,,,,
Forfatter: 
Dato:  27-05-2010 09:04

Altså mit føl ligner overhoveder ikke en der får stødet, og så bare ikke ved det er det der gør ondt!


Den kan jo stå og bide og bide og bide i det hegn, vende sig rundt, og prøve at gnubbe sig op af det osv... ingen tegn på smerte, og heller ikke en "jeg ved ikke hvad det er der gør ondt, smete" !!


Et eller andet må der jo være, siden de ikke får stød :-)



Sommergræs tilbydes


6800 området, se link:


www.hestegalleri.dk/html/ mar_vis.asp?MarID=394228



Pony vogn sælges + sele, se link:
www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=32&i=3935&t=3935

0
0
Svar på denne tråd
 
 Altså igen
Forfatter: 
Dato:  27-05-2010 18:12

Hvis føllet kan stå og bide/sutte på hegnet, så ville jeg sgu selv sætte mine fingre på for at tjekke....


Mit hingsteføl fik under min observation stød 2 gange sidste år da han kom på fold på 2. dagen - det var jeg rigtig glad for - så han vidste at hegnet skulle han holde sig fra.


Og han reagerede som en helt alm. hest...



MVH Janni


Nu i dyrenes vold :-)









0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt info :*
Forfatter: 
Dato:  27-05-2010 19:16

Det er nøjagtig det samme med børn - Børn kan heller ikke få stød, på et elektrisk hegn, da deres knogler ikke er udvoksede og der så ikke er "fuld forbindelse" i kroppen (:


NORMAL ER FOR AMATØRER!

0
0
Svar på denne tråd
 
 det vidste jeg så ikke
Forfatter: 
Dato:  27-05-2010 21:38

Det lyder godt nok vildt, og hvad er forklaringen? For stød går da ikke kun gennem knoglerne, vand er meget strømførende og 70 % af kroppen er vand - sammengroede knogler eller ej...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spænding/afstand
Forfatter: 
Dato:  27-05-2010 22:52

Da min søn var mindre fik han heller ikke stød og en klog sagde at det kan have noget med afstand mellem benene at gøre -at der simpelthen ikke opstår spænding nok til at give stød.



Hilsen fra

Strit 77


Ledelse er; at fortælle sine medarbejdere præcis hvor skabet skal stå -og derefter motivere dem til, at de selv flytter det derhen! ;-)



speditør/kontor-elevplads søges!

til sommer 2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 Men det kan
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 01:08

jo ikke passe ?:-)


Der er flere der skriver, at deres føl har fået rigeligt med stød - og jeg har selv set et 2 dage gammelt føl få sådan én over mulen :-(


Så føl kan altså sagtens få stød.....


Hvilke føl skulle så kunne få stød, og hvilke føl kan ikke få stød? - og det er jo slet ikke kun knoglerne, strømmen løber igennem, men hele dyret og især blodet 8-)


:-) fra NinA


Ridestøvler sælges, Cavallo - 400 kr


Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) Foran lod & taktfast (y)


epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 lidt simpel fysik og et forsigtigt gæt
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 08:29

Skal vi nu ikke lige tænke os om et øjeblik. strøm ledes ikke særligt godt af knogler, så det er fuldstændigt ligegyldigt om de er groet sammen eller ej. strøm ledes gennem det væv der kan transportere elektroner, dvs blod og andre væsker er rigtigt gode, specielt hvis der er salt i dem og det ved vi jo der er.


det næste er at jeg helt sikkert heller ikke tror på den med afstanden mellem benene. Det betyder ikke noget for om strømmen kan ledes eller ej. det kan den over ganske korte distancer. hvorfor spændningen skulle blive lavere af den korte distance kan jeg heller ikke se. Her er vi iøvrigt inde på noget biofysisk. er det spændingen der gør at det gør ondt? jeg ved det er amperene der dræber hvorfor strømstyrken ikke må være for høj. Men jeg havde faktisk også en klar fornemmelse af at det var amperer der gjorde ondt. Men det kan godt ske jeg ikke har ret i det.


Så er der nogen der snakker om bløde følhove. Der er jo ingen tvivl om at metalsko giver en bedre jordkontakt. men hov er ikke en isolator og selv med gummisko kan man normalt godt mærke stød.


Jer der oplever det, hvor meget knald har i på hegnet? og har i målt på lige det sted hvor følle sutter. For ikke så længe siden stod jeg og kiggede på et føl der suttede på hegnet. vi havde lige tændt, så vi mente der var strøm på. da følle så ti min senere vil sutte på en anden del af hegnet, længere oppe mod leddet der fik den stød. Så der var der helt tydeligt ikke strøm nok på det første sted den havde suttet.


Dernæst tænker jeg at det måske kan have noget med udvikling af nerver og kontakter i hjernen at gøre. at nerverne måske ikke er helt færdigtudviklede på nogle børn/føl og at de derfor ikke registrerer stødet.





Med venstre hånd
Line og Calano


GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste


Opstaldning af islænder/pony i Helsinge, skriv for info

0
0
Svar på denne tråd
 
 dadada...
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 09:32

Jamen jeg ved ikke hvad jeg skal sige???


der ER stød i hegnet, vi HAR testet med strømmåler, de andre hest FÅR stød når de røre hegnet! JEG fik stød igår, ligenøjagtig det sted hvor følle gerne står og tygger på hegnet, og jo der ER stød i hegnet, jeg fik et ordentlig skald!!


Men i er meget velkommene til at komme og sætte nallerne på det, men det gør nas!!


Så hvilket føl får ikke stød ?? Tja, mit gør i hvert fald ikke, men alle andre heste, inkl. mig som menneske! Og oven i hatten havde vi hundebesøg igår, og den ved ikke hvad hegn er, så den fik også et slag, og den peb gevaltigt!!


Mit føl får IKKE stød!!


Og jeg gad godt vide hvorfor??? Nu når der ER stød i hegnet, og JEG har selv fået stød, hunden har fået stød, de andre heste får stød!!



Sommergræs tilbydes


6800 området, se link:


www.hestegalleri.dk/html/ mar_vis.asp?MarID=394228



Pony vogn sælges + sele, se link:
www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=32&i=3935&t=3935

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prøv at sætte
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 11:18

hånden på føllet, mens den sutter på hegnet - og se, om du selv får stød ;-)


For så får den stød, men kan bare ikke registrere det....


:-) fra NinA


Ridestøvler sælges, Cavallo - 400 kr


Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) Foran lod & taktfast (y)


epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heste, mennekser og stødhegn
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 11:32

Der er altså nogle der ikke kan mærke støddet i hegnet som andet end en kilden, både børn og voksne. Min mands bedstefar og min mands svoger, går og reparerer hegn uden at slukke det, de kan god mærke støddet, men ikke på samme måde som os andre, det kilder bare. Jeg har også hørt om flere andre der har haft det lige så dan, hvis man så rører dem, så får man selv stød.


Da vi var på stutteribesøg i sidste måned, så jeg en knægt, på 2½ år mener jeg han var, han gik konstant hen for at tage ved elhegnet, mit gæt er at det var fordi det kildede, og hans mor havde svært ved at holde ham fra det.

Min tanke er at føllet også mærker en kilden, og derfor bliver ved at søge det. Min næste tanke er så om den nogensinde kommer til at mærke støddet som mere, tjae min mands bedstefar og hans svoger, har altid kun mærket det som en kilden, måske det samme sker for nogle heste. Man ser jo altså nogle som bestemt ikke har respekt for hegnet, og det kan jo være derfor, jeg tror dog at de fleste, både heste og mennesker begynder at mærke støddet når de bliver ældre.



Heidi K Nielsen


Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Line...
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 11:53

hvis føl ikke skulle få stød (og jeg er stadig ikke overbevist om at de ikke får), så har du måske fat på noget Line


"Dernæst tænker jeg at det måske kan have noget med udvikling af nerver og kontakter i hjernen at gøre. at nerverne måske ikke er helt færdigtudviklede på nogle børn/føl og at de derfor ikke registrerer stødet."


9 års kat. 2 tidligere PRI-pony udlånes til pige på 4-8 år.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 12:46

Tjah alle de 6 føl vi har haft har fået stød lige fra starten af..

0
0
Svar på denne tråd
 
 strit 77
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 12:54

"det kan have noget med afstand mellem benene at gøre -at der simpelthen ikke opstår spænding nok til at give stød"


Mon man så heller ikke får stød hvis man står på ét ben? (har ikke lige mod på at gøre forsøget) ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 føl....
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 14:10

Sjovt jeg lige faldt over denne tråd, for jeg oplevede det samme idag, kom d til den lille føllepige der stod og gnavede i hegnet. jeg undrede mig lidt over de havde glemt at sætte strøm til, men av for f...... det havde de ikke glemt, jeg fik et kæmpe rap over nallerne da jeg selv tog fat i tråden..



ingen forklaring her fra, men føllepigen kan sagtens bide i det og vi behøves altså IKKE sætte mere stød i.




Mvh.


L Nielsen.


0
0
Svar på denne tråd
 
 da mine
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 15:02

børn var små fik de heller ikke stød, den forklaring jeg fik var at deres kroppe er så små at der ikke er nok "modstand" til at de kan mærke stødet, strømmen går bare lige igennem dem. Måske er det det?


COOPER OX

SE HAM PÅ

araberhingst.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 små børn der
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 15:07

Små børn der f.eks. lægger hånden på en varm plade reagerer heller ikke nødvendigvis med at trække hånden til sig - måske det er lidt af det samme???


Men av at gnave på et stødhegn!


Lækker Spalding dressur sadel sælges

Sorte søger lille part


-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 mine føl
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 15:25

bliver altså grillet uden problemer....


Vicky Mathiesen
& dejlige Dejó



Welsh bedækninger 2010:

Sepstrups Casanova & Fronbach Hello Casanova

0
0
Svar på denne tråd
 
 Modstand
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 15:50

cooper ?nr1? Når du nu nævner modstand, kan jeg godt huske at den forklaring har jeg også fået før, endda i mine fysiktimer. Da vi lærte om strøm og modstand, blev den med små børn der ikke får stød, nævnt som eksempel. Så må der da være noget om det.



Heidi K Nielsen


Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nysgerrig
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 17:21

Trådstarter: hvad er dit hegn: tråd, bånd eller reb.


Hvis mennesker har sko på isolerer de så man ikke får stød.


Bent


Welsh Cob avler

http://www.welshcob.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 vores...
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 17:48

Vores hegn er bånd, og både hoppen +jeg for KRAFTIGT stød. føllet mærker tydeligvis intet.




Mvh.


L Nielsen.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Små størrelser?
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 18:39

Men hvordan kan det være størrelsen, når fx min hund på 13 kilo engang fik et ordentligt stød fordi hun glemte at sænke halen?


Jeg fandt i foråret også et pindsvin der havde været så uheldig at komme over den nederste tråd (meget lav tråd det sted), og dér lå den så og var død helt krummet sammen om tråden, jeg tænker jo at staklen ikke har forstået at kravle væk, men istedet krummet sig sammen som pindsvin jo gør for at beskytte sig, og så er den død af chok over at få stød hele tiden - men altså hvis et pindsvin kan få stød, så kan det da ikke være pga. kropsstørrelsen at nogle ikke får?

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg tror heller ikke på kropsstørrelse
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 18:41

for nu er føl jo altså noget større end mange lidt ældre børn og ikke mindst hunde som jo i den grad får stød.


Jeg tror altså ikke vi skal lede efter en fysisk forklaring her, men en biologisk. Og bare for en folkeskolelære har sagt det er det desværre ikke nødvendigvis sandt. nøj man lærer mange forkerte ting i folkeskolen i fysik/kemi undervisningen.





Med venstre hånd
Line og Calano


GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste


Opstaldning af islænder/pony i Helsinge, skriv for info

0
0
Svar på denne tråd
 
 Modstand og størrelse
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 19:16

Mængden af modstand har jo ikke noget med størrelse at gøre, det er sammensætningen der er afgørende. Jeg vil ikke begive mig ud i en længere forklaring om modstand her, da jeg ikke har haft fysik siden 10. klasse, så husker ikke detaljerne for godt.


Kunne være lidt fedt hvis der kunne komme en fysiker på banen, og forklare sammenhængen mellem modstand og strøm.



Heidi K Nielsen


Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 som barn
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 20:15

Som barn kunne jeg heller ikke mærke om der var stød i hegnet. Mine brødre havde det ikke på samme måde. Jeg kan ikke huske hvor gammel jeg var før jeg kunne mærke stød (og der var skrald på, da der gik får på marken). Det kom med ét at jeg kunne mærke det og det var da jeg en aften kom til, mens jeg havde fat på hegnet, at lægge den anden arm og en lygtepæl. BANG! og så kunne jeg mærke skidtet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345678
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 22:31

Føl og små børn får ikke stød før deres led brusk bliver hårdere.

Led brusk er ikke strøm ledende hos føl, derfor ingen jordforbindelse og derfor ingen stød.


Vh. Kurt


Painthingsten: Olenas Blue Image

Står klar til den nye bedækningssæson 2010 fra 1. Februar

(For et begrænset antal hopper)

Western Stable Eskager

http://www.eskager.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Okay - så
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 22:39

var min født med hård brusk.....



MVH Janni


Nu i dyrenes vold :-)









0
0
Svar på denne tråd
 
 min fik heller ikke stød
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 22:46

Da min hest var føl fik han heller ikke stød i starten, så jeg sad troligt og holdt øje med ham hver gang han var på fold, da han også "bare" gik igennem og under hvor han havde lyst og stod og "puffede" til det med næsen. Indtil en dag så pludselig fik han stød og afsted det gik i modsatte retning. derefter har jeg ingen problemer haft, nu har han respekt for hegn. jeg havde ingen logisk forklaring og har stadigvæk ikke fået det :o) men håber snart at din får sig en ordentlig forskrækelse og et "klask" over næsen.


M.V.H.

Linda

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sagen er vel
Forfatter: 
Dato:  29-05-2010 01:54

at naturligvis får de stød - men ligesom pindsvinet i Makeebas beretning, kan de ikke registrere det. Heldigvis dør føl ikke af det stød, der er i elhegn, som pindsvin åbenbart kan gøre.


Alle de søforklaringer med brusk og bløde hove - de holder ikke rigtig vand. Hvorfor får nogle føl så sådan nogle gevaldige smæk fra hegnet? Mens andre føl tilsyneladende ikke får stød ?:-)


Min overbevisning er: Nogle føl ved ikke, at de får stød, de kan ikke registrere det - så hvorfor gøre noget ved det? :-P


Altså ser de ud som om, de ikke får stød.

Men hvis man giver dem dødelig dosis, så skal det nok 'virke' - også på føl 8-)





:-) fra NinA


Ridestøvler sælges, Cavallo - 400 kr


Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) Foran lod & taktfast (y)


epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 tro og overtro
Forfatter: 
Dato:  29-05-2010 09:00

Stutteri Bjørholm har givetvis ret, nogle oplever stød som kilderen, da jeg var barn fik jeg stød af en ledning med overgang i og det kilede, jeg var 4, tænkte tit derefter at det var sjovt og ville prøve igen og så var kontakten i orden og jeg fik et knald over fingerne jeg kunne mærke, undgik det nærmest panisk i mange år med frygt for smerten, forleden fik jeg så stød igen af 220V og denne kildren som jeg kunne huske som barn var der igen, selfølgelig reagere jeg på elhegn men har tit været overasket hvor lidt ondt det gør, det er mere chokket/overraskelsen over støddet man reagere på, så for mig er det helt givet at vi opfatter stød forskelligt, derudover er der jo også det at nogle er mere naturligt isolerende/mindre ledende.

trådstarter du skriver ikke om folden føllet står på er båd eller støvet tør det kan give en verden til forskel.

exempel hvis men har knastøre fingre og tager hårdt ved en fase (ledning med strøm i) er det ikke sikkert at man får stød overhovedet da der ikke kan skabes forbindelse,(det er fugt/vand der leder), ligeledes kan forbindelsen mellem hov og jord være isoleret og føllet får ikke stød.

Så hvad forklaringen på føllet der ikke får stød kan være mange, men umiddelbart tror jeg at der ikke er ordentligt jordforbindelse = ingen stød eller en kildren som så er sjov

0
0
Svar på denne tråd
 
 dadada...
Forfatter: 
Dato:  29-05-2010 09:56

Det er elreb vi bruger, og ja jeg ved at så kommer den med at der er aldirg ordentlig stød i, men det er der når man køber en ordentlig kvalitet!


Om jorden er våd eller tør, afhænger jo af om det har regnet eller ikke regnet!


Det har både været tør og vådt mens den lille har været til!!



Og jeg gentager gerne mig selv igen, der ER stød i hegnet, og der ER knald på!!


Så alle "sørøverhistorierne" med hove, og ikke sammengroet lede mm, kunne jeg godt finde på at tro på, for når JEG ved at mit hegn ikke fejler noget, ja så må der jo være en eller anden sjov forklaring :-)



Sommergræs tilbydes


6800 området, se link:


www.hestegalleri.dk/html/ mar_vis.asp?MarID=394228



Pony vogn sælges + sele, se link:
www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=32&i=3935&t=3935

0
0
Svar på denne tråd
 
 da min var føl...
Forfatter: 
Dato:  29-05-2010 14:24

Da min hingst var føl fik han heller ikke stød og det undrede vi os meget over... vi havde en elektrikker ud og måle på hegnet og prøvede også selv at røre ved det og der var strøm i hegnet :-) min stod med tråden henover nakken og spiste græs der var en halv meter uden for folden...


Da jeg hverken er læge eller dyrkæge kan jeg ikke forklare hvordan det kan lade sig gøre at de små føl nogen gange ikke får stød... da min var omkring et halvt år fik han stød en dag og han har ikke rørt hegnet siden...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Shetlandsponyer....
Forfatter: 
Dato:  30-05-2010 18:37

Hmm...hvis der er en biologisk/fysiologisk forklaring kan det være visse ponyracer har samme fordel?

Det er da i hvert fald almindeligt kendt at Shetlandsponyer meget ofte bryder ud af folde med almindeligt trådhegn med strøm. De skal helst have et mere solidt hegn (fysisks tykt) før de bliver inde. Selv med stærk strøm går de bare lige igennem. Har I nogen erfaringer med det?


Don't fake your beauty...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Shetlandsponyer
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 02:35

Shetlandsponyer har en kraftig manke, og om vinteren en meget tyk pels som isolerer rigtig godt mod kulden, og altså også mod hegnet. Derved finder de ud af om vinteren at de kan rende igennem, nærmest uden at mærke det.


En anden ting er at de oftest er meget tykhudede (bare spørg dyrlægen, de nævner næsten altid at nålen er sværere at få igennem deres hud) og jeg er ret overbevist at de derfor ikke mærker hegnet så kraftigt som andre racer gør, og derfor kræver det et kraftigere elhegn. I kan jo selv prøve at mærke efter hvor I mærker stød mest kraftigt, i armhulen eller under fødderne.

Jeg har meget kraftig power i mit elhegn, og der bliver de små fint inde, også selvom der kun er en alm række dobbelttråd mellem hingstene og hopperne.



Heidi K Nielsen


Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider