Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Temperatur - hvad er normalen?!
Forfatter: 
Dato:  01-04-2010 18:01

Ja, nu bliver jeg mere og mere i tvivl om hvad man plejer at sige normaltemperaturen er for voksne heste. Det ene sted står der 37-38 grader, et andet sted står der 37,5 til 38,5 grader og et tredje sted står der 38-39 grader. Så hvad pokker skal man lige gå efter?!


Min pony havde ikke rørt sit hø overhovedet, da jeg kom i stalden her til morges. Virkede dog frisk nok, men når han plejer at spise det hele, bliver man jo lidt nervøs. Tog hans temperatur og den lå på 38,2. Foderet gled dog fint ned.


Jeg har så løbene tjekket temperaturen hele dagen, og den har svinget mellem 38 og 37,5 grader. Høet vil han stadig ikke have, men foder spiser han med glæde. Han virker som sagt ikke særlig påvirket af det, og dyrlægen har derfor ikke været inde over endnu - men stiger temperaturen mere, ja så bliver der selvfølgelig ringet.


Han har dog de sidste par dage, haft lidt tynd mave. Ikke voldsomt, men lidt har der været, så tænker om det måske kan stamme derfra.


Men mit spørgsmål er nu også bare, hvilken normaltemperatur for voksne heste, går I ud fra?! Bare så jeg har lidt mere at forholde mig til, når der tilsyneladende er rimelig stor forskel, alt efter hvor man læser noget henne.

Håber I kan hjælpe :-)


Mvh. Katrine

0
0
Svar på denne tråd
 
 temperatur
Forfatter: 
Dato:  01-04-2010 18:55

Jeg vil holde mig til det første du skriver....

Så går du ikke galt i byen

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  01-04-2010 19:17

Og husk på at temperaturen stiger om aftenen, så der kan den godt være højere, end normalt.


MVH Pernille



Bates Caprilli sælges!



R.I.P Dear Tana C. Du vil altid være i mit hjerte!


Efterlysning: Skimmel/hvid ponyhoppe 130-136 stg..

-Nordbagge blanding, 150-155 stg. Hoppe.

0
0
Svar på denne tråd
 
 37 grader
Forfatter: 
Dato:  01-04-2010 21:55

37 er normalen om morgnen på en hest. talte faktisk om temperatur med min dyrlæge lige den anden dag, og kommer den på 38,5 har hesten feber, og selvfølgelig også derover, men på 38,5 bør man holde godt øje med hesten.


Men et "husråd" er at temperaturen hos heste er det samme hos mennesker, så er det bare vide hva vores ligger på....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej nej......
Forfatter: 
Dato:  01-04-2010 22:29

Mennesker har lavere temp end heste.


Hos mennesker taler man normalområde på 36.5-37.5.

Over 37.5 så har man feber.

Dog svinger temp i løbet af dagen - hvor den er højest til aften, og lavest om morgenen.


Ved stigende feber vil man fryse/have kulderystelse. Ved stabilsering/faldende feber vil man svede.


Heste har et højere normal temp-område på 37.0-38.0.

Men som ved mennesker er der også forskel på heste.


Min vallak har stået med en heftig infektion her i vinters, og der tog dyrlægen udgangspunkt i hans normal temp. Når han var feberfri, så havde han en morgentemp på 36,8.


Jeg har set heste stå med temp på 39.8-39.9 uden at være synderlig påvirket - de åd gerne hø og drak vand.

Og så har jeg set heste stå med 38.5 og være sløve og ugidelige.


Da min vallak stod syg, så tog jeg i 14 dage daglig temp på ham. Og som dyrlægen havde sagt, så skulle jeg i hans tilfælde reagerer på morgentemp på +37.5, fordi hans normal morgentemp altså plejede at være lavere.

Da jeg snakkede med ham om mine andre hest, så fik jeg som tommelfingerregel, at jeg skulle reagerer ved 38.5 og nedsat ædelyst.


MVh Charlotte


0
0
Svar på denne tråd
 
 38-39 grader
Forfatter: 
Dato:  01-04-2010 22:53

en hest normale temperatur skal ligge mellem 38 og 39 grader


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ....
Forfatter: 
Dato:  02-04-2010 00:23

- havde Dyrlæge ude til en af mine ungheste for en uges tid siden,hun sagde at hvis den havde over 38,5 - så havde den feber....


-Så fik gemalen sin 1. hest-en sød lille Shetlænder vallak,med tilhørende vogn....

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  02-04-2010 00:30

har altid fået at vide af bøger og dyrlæger at hestene svinger mellem 36 og 38 og at alt over 38 skal behandles som feber.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Temperatur
Forfatter: 
Dato:  02-04-2010 07:03

Ja det lyder jo som om der er lige så mange normaltemperatur'er herinde, som de andre steder jeg har læst :-)


Tror bare jeg holder mig til 37-38 grader, som jeg indtil videre, og så må dyrlægen vurdere hvor akut det er, hvis jeg skulle ringe på et tidspunkt, pga. af feber.


Men mange tak for jeres svar i hvert fald :-)


Mvh. Katrine

0
0
Svar på denne tråd
 
 38-39 grader
Forfatter: 
Dato:  02-04-2010 12:01

er normalen hos føl...sorry..


hos udvoksede heste ligger den på 37,5 - 38,5


0
0
Svar på denne tråd
 
 Prøv lige...
Forfatter: 
Dato:  02-04-2010 14:20

Du kan jo også lige tjekke høet, måske er der noget i det som han ikke kan lide eller det lugter mærkeligt eller...


Lene


- With respect and kindness we could change the world -

0
0
Svar på denne tråd
 
 Høet...
Forfatter: 
Dato:  02-04-2010 14:28

Umiddelbart kan jeg ikke finde noget ved høet, som burde være grunden - men der kan jo godt have været noget han ikke kunne lide. Men alle de andre heste har dog spist af det, uden problemer.


Nu har han fået noget fra en anden balle, og det glider ned nu - så det går den rigtige vej. Så nu skal hans mave bare igang igen, og så han vist fit for fight igen :-)



Mvh. Katrine

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider