Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Naturlig hovpleje/barfodsheste
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 07:36

Jeg ville gerne høre om andres erfaringer med naturlig hovpleje, barfodsheste, barfodstrimning, naturtrim og hvad det nu ellers bliver kaldt.


Altså har du droppet jernskoene og skiftet til barfodstrimmer eller selv gået igang med rasp og hovkniv, så vil jeg rigtig gerne høre din historie og også gerne se billeder eller videoklip.


Jeg er klar over at dette emne ofte giver anledning til grove anklager om dyreplageri, kvaksalveri m.m., som jeg iøvrigt frabeder mig på denne tråd. Send mig eventuelt din historie direkte til mig, hvis ikke du har lyst til at stå frem i dette forum. Jeg skal nok holde på din hemmelighed!


Lad hestens natur være din ledestjerne

0
0
Svar på denne tråd
 
 facebook
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 07:43

Ja jeg synes at du istedet for her,hvor de fleste er imod den form for useriøs hovpleje skulle oprette en klub på feks facebook !

Så slipper du for dumme kommentarer,anklager osv.


Hvorfor puste til ilden !!!



Mvh Stutteri Graven


Smukke Welsh cobs Tilbyder bedækning.


Flere smukke Brugs Welsh cobs til Salg , henvendelse på enten TLf eller Mail


Dejligt Enghø sælges minibig eller rundballer



0
0
Svar på denne tråd
 
 Barfodstrimmer
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 08:20

Karina: Top flabet kommentar at komme med. Useriøs hovpleje.... gider du lige....


Gittepigen: Jeg har desværre ikke nogle billeder, men jeg er skiftet over til barfodstrimmer, og mine hestes hove har aldrrig set så pæne ud. Han går virkelig i detaljer med hoven for at få den perfekt. Han har en masse viden om hvad man kan gøre for at få hoven bedre, fodring, tilskud mm. Og han giver sig tid til at forklare hvordan hoven ser ud, hvad der er skidt og hvad der er godt osv. Det er svært at forklare.

Jeg kunne aldrig finde på at gøre det selv.

Tror helt sikkert at der er nogen derude som ikke burde nærme sig en hest med en rasp. Men derfor skal man ikke skære alle over karm....


Akademisk ridekunst: www.barokridning.dk (under opbygning)

Fede smykker: www.otello-design.dk


Fokusér på det du vil, ikke på det du ikke vil.



0
0
Svar på denne tråd
 
 du kan læse en del på
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 09:43

Velholdt brun Spalding dressur 17" Fit 2 sælges henvendelse på PB


-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk :)


Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 hej igen
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 09:57

Til Muselle : Ja det var den , men åben og total ærlig og ligefrem.



Mvh Stutteri Graven


Smukke Welsh cobs Tilbyder bedækning.


Flere smukke Brugs Welsh cobs til Salg , henvendelse på enten TLf eller Mail


Dejligt Enghø sælges minibig eller rundballer



0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja jeg synes
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 10:17

nu også det er en kedelig tendens mange har til at diktere andre hvor og hvad man kan poste af indlæg fordi nogle er imod !!! typisk for hesteverdenen,...

Jeg puster til ilden, hvis jeg synes at bålet er værd at brænde

Den gamle hest jeg havde, gik uden sko uden problemer. Så da jeg købte en 5 års for et par år siden, ønskede jeg heller ikke at den skulle gå med sko. Jeg bor i et område, hvor det er meget svært at få en tid ved en god smed.

Men om sommeren blev den ømsålet, og landede med tå først. Jeg købte boots, men den gik stadig på tå på folden. Da jeg fjernede den fra græsset forsvandt det.

Jeg har brugt 2 hovtrimmere med gode resultater, men de bor desværre for langt væk til at det er holdbart i længden.

Jeg har nu fundet en ældre dygtig smed, som kommer og beskærer ca hver anden måned. Derimellem rasper jeg selv. Men jeg synes det kræver en del viden at gøre det selv. jeg har deltaget i 2hovkurser, læst bøger og korresponderer stadig med den ene hovtrimmer med billeder osv. Og bruger fortsat boot.

Jeg synes ikke jeg selv er fanatisk, og har for en kort periode valgt at lade den sko, på grund af en revne.

Jeg tror på at hvis man vil have succes med en hest uden sko, er man nødt til at kigge på faktorer, som miljø og fodring også. Samt det er vigtigt for den unge hest at få masser af motion på andet end blødt underlag. Ellers vil den ikke udvikle "digital cushion" elastisk ballepude. Som er hestens naturlige stødabsorbering i hoven.






Konklusion er det sted, hvor man blev træt af at tænke.



0
0
Svar på denne tråd
 
 helt ærligt
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 10:23

Ja min ærlige og redelige holdning er, at heste skal have den hovpleje, de har behov for sko eller ikke sko.

Og at tro at man gør noget godt for den ved at benytte en uautoriseret smed er dybt naivt og meget dumt.

De færreste mennesker går jo heller ikke til uuddannede tandlæger eller lignende vel ?

Hvis man ønsker, at ens hest skal gå uden sko, så helt ok .

MEN en alm uddannet og organiseret smed ER altså bedre end en der lige har taget et kursus .



Mvh Stutteri Graven


Smukke Welsh cobs Tilbyder bedækning.


Flere smukke Brugs Welsh cobs til Salg , henvendelse på enten TLf eller Mail


Dejligt Enghø sælges minibig eller rundballer



0
0
Svar på denne tråd
 
 Karina ♣ Graven♣
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 10:33

Begge de hovtrimmere jeg har benyttet er skam uddannede og certificerede i england og i Usa !!!

Jeg er iøvrigt enig med dig i dette udsagn; heste skal have den hovpleje, de har behov for sko eller ikke sko.

Tror bare ikke du er helt up to date med din viden om trimmere !


Konklusion er det sted, hvor man blev træt af at tænke.



0
0
Svar på denne tråd
 
 bestemt
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 12:58

Wettergren : Jo det mener jeg bestemt, at jeg er !

For mig skal de bare have en autoriseret uddannelse og være organiseret .

Jeg vil forørvigt fortælle dig at en alm beslagsmed ganske udemærket man være en trimmer.

Jeg har 14 heste plus føl, hvoraf de 6 er redne, og har altså kun 1 , der går med sko.

Jeg nægter bare at bruge en smed, der ingen uddannelse har og ej heller er organiseret i smedeforeningen eller hvad de kalder den.

Og desuden så synes jeg, at folk,der evt bare har været på kurser ikke skal kunne ordne andre folks hestes hove.

Derfor min holdning om at trimmere byrde forbydes med mindre de er uddannede hovsmede .


Det jeg føler problemet er , er at dem,der går ind for trimning dels tror,at alm smede ikke kan det, og at dels tror de at en trimmer gør hesten en bjørnetjeneste,hvilket jo ikke er sandt .

Jeg oplever også at dem, der går ind for trimning mener, at det er tortur at give en hest sko på også selvom den har et behov for sko .

DET kan jeg slet ikke acceptere , det synes jeg er for dumt.


Efter min mening ER der bare heste,der IKKE kan undvære sko.



Mvh Stutteri Graven


Smukke Welsh cobs Tilbyder bedækning.


Flere smukke Brugs Welsh cobs til Salg , henvendelse på enten TLf eller Mail


Dejligt Enghø sælges minibig eller rundballer



0
0
Svar på denne tråd
 
 Karina ♣ Graven♣
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 15:13

Jeg kan sagtens forstå dig Og vær glad for at du selv har fundet en dygtig smed.

Som jeg nævnte ovenfor har de to trimmere jeg har været i kontakt med altså en uddannelse og ikke blot kurser fra en aftenskole.Men disse er taget i udlandet.

Der ligger jo rigtig mange fordomme i det her emne, men jeg syntes faktisk at tiden er rendt fra de fleste dårlige argumenter.

Jeg syntes ikke det er dyrplageri at sko sin hest, men på sigt er det heller ikke sundt. Jeg har da selv haft skoet min i en periode.

Det er nu lykkedes mig at få fat i en dygtig smed,efter at have prøvet 3 andre, og de dygtige smede er jo som regel overbooket, og jeg kan derfor ikke få ham ud mere end 1 gang hver anden måned, så jeg har lært mig at raspe selv. Stadig under vejledning og evaluering.

Smeden har set det arbejde trimmeren har lavet og roser det, og trimmeren har også set smedens arbejde og roser også. Så i princippet er jeg ligeglad med hvad folk kalder sig, bare de laver et godt stykke arbejde.

En sidste ting jeg lige vil nævne, er at jeg opfatter det som om at trimmerne er bedre til ikke kun kigge på hovene, men hele hesten, samt miljø og foder. For en god hov hænger jo sammen med god ernæring og motion. Og så syntes jeg at man skal huske at den trimning der foregår idag vist mest følger pete rameys lære, der selv var uddannet hovsmed og praktiserede det i mange år i USA. Så det er jo ikke noget der bare er grebet ud af den blå luft.



Konklusion er det sted, hvor man blev træt af at tænke.



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 18:50

Folk her er vist lidt bagud i forhold til andre, for hovtrimmere bliver flittigt benyttet af rigtig mange efterhånden, med gode resultater.

Jeg har hørt om mange ømtåede heste der så fik besøg af en trimmer der løste problemet, men det er også på et andet forum selvfølgelig.

En trimmer er uddannet til hovpleje og beskæring af barfodsheste.

En beslagsmed er uddannet i at smede sko og lave beslag.

En barfodshest skal ikke beskæres som en hest der bærer sko og der kommer den store forskel, mange beslagsmede kan ikke beskære en barfodshest korrekt desværre, de skærer alle ens beregnet til sko.

Mange glemmer at heste i flere tusinde år har gået uden sko.


Jeg har selv raspe, kniv mm og mener at alle burde have en raspe, så man kan rette flosser og skader på hoven med det samme de opstår.


Begge mine gik med sko da jeg fik dem og ingen af dem bruger sko den dag i dag.

De går fint uden sko, men jeg bruger en smed da vi ikke har en trimmer på egnen og jeg skal køre langt efter en.


De smede jeg har brugt har alle fået en brugsanvisning i hånden ved første besøg, da æsler og barfodsheste beskæres anderledes.

Jeg er fuld tilfreds med smedens arbejde.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Lever vi i middelalderen?
Forfatter: 
Dato:  14-07-2009 08:11

Karina: Når jeg frabeder mig kommentarer som dine er det fordi jeg har indtryk af at der sidder mange mennesker rundt omkring med erfaringer om emnet, men som ikke tør stå frem af frygt for at blive anklaget for dyremishandling. Jeg synes det er ærgeligt at de (forhåbentlig gode) erfaringer folk sidder med rundt omkring skal forblive ukendte. Jeg synes desværre kritikken af barfodstrimmerne har karakter af en heksejagt...


Hvorvidt det er tortur at sko en hest skal jeg ikke stille mig til dommer overfor. Når debatten bliver sådan er det måske også fordi at trimmere og traditionalister(dem der tror lykken er gjort med sko og aut. smed) står i hver sin skyttegrav og råber dyremishandler af hinanden. Jeg er ikke interesseret i en skyttegravskrig, jeg vil bare gerne høre folk erfaringer med barfodstrim gode såvel som dårlige. Dog især succeshistorierne, fordi jeg nok inderst inde føler at det er forkert med jernsko. Vi lever trods alt ikke i middelalderen længere, og så hvidt jeg ved, sømmer vi ikke metal fast på nogle andre levende væsener end vores heste.... Vi lever i år 2009, er det ikke på tide at finde et alternativ?


Museelle og Pjevs 1: Kunne I ikke være mere detaljeret f.eks hvordan var hovene før og efter. Hvad har i oplevet af problemer med henholdsvis sko og barfods? Er jeres heste helt fri for ømtåethed? Eller er nødt til at ride på blødt underlag?


Jeg har selv haft en dårlig erfaring med sko. Min russerhoppe gik uden sko, da jeg købte hende. Pga. en skævhed i hoven lod jeg hende sko efter smedens anbefaling. Straks fik jeg en hest, der snublede mere, var mere sløv og uvillig. Skævheden i hoven blev værre. Jeg valgte at få skoene pillet af. Umiddelbart efter var hun MEGET ømtået og jeg kunne kun skridte hende på blødt underlag. Jeg løftede hovende og kiggede ekstra grundigt, da jeg umiddelbart troede, at smeden havde taget for meget af, men han havde næsten ikke fjernet noget... Hovene så dog meget værre ud end før hun fik sko på. De lugtede råddent smuldrede og der var ligesom en bred revne mellem sålen og hovvæggen. Efter en uge tog ømheden af, og hun er blevet friskere og mere fremadgående. efter 3 uger kunne hun gå på den stenede grusvej hvor vi bor uden at ømme sig det mindste... Smeden siger godt nok at hendes hove har bedst af sko, men jeg tvivler, for alt ved min hest fortæller mig at hun har det bedre uden sko, skæve hove eller ej... Jeg tror min hest er blevet ømtået af at gå med sko




Lad hestens natur være din ledestjerne

0
0
Svar på denne tråd
 
 altså,...
Forfatter: 
Dato:  14-07-2009 08:46

Der findes jo netop andre alternativer i sko, end jernsko. Dynamix f.eks.

Karina giver jo blot udtryk for sin holdning, og det synes jeg er ok. Synes ikke man fra nogen lejre skal censurere.

Dialog uden bebrejdelser kommer man længt med, for så kan man begynde at udveksle erfaringer.


Debatten er idag en anden end blot for et halvt år siden, tror jeg.


Konklusion er det sted, hvor man blev træt af at tænke.



0
0
Svar på denne tråd
 
 dynamix
Forfatter: 
Dato:  14-07-2009 10:45

Kender ikke til dynamix, men det ser da ud til at være noget i den rigtige retning... spændende


Lad hestens natur være din ledestjerne

0
0
Svar på denne tråd
 
 min hest
Forfatter: 
Dato:  14-07-2009 11:02

går uden sko og rides med boots. Jeg tror at barfodssmede kan vær dygtige, men der er ikke mange i DK som er gode. Så man skal holde øjnene åbne, spørge ind til uddannelse, tjekke at de er forsikrede osv. Dynamix og perfect hoofware er et fint alternativ til jernsko, hvis hesten ikke kan gå uden sko :)


Sagde Janne - der undrer sig over at hårdere tøjleføring kan retfærdiggøres med at hesten skal yde mere


Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB -





0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja jeg røg også i med begge ben
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 23:28

Og fik en barfodstrimmer til at komme at ordne min hest i sidste uge, han går uden sko, skulle bare trimmes lidt og ordnet omkring strålen. Nu sidder jeg med en hest der ikke kan stå eller gå, kontaktet barfodstrimmeren som ikke svarer, har haft dyrlæge på ham i dag, han skal stå i mindst 10 dage og have smertestillende hver dag 2 gange om dagen. Jeg er fuldstændig knust over det her, da han er noget af det blideste og tillidsfulde væsen der kan gå på 4 ben. Jeg kan ikke på nuværende tidspunkt nævne navne da der bliver lagt sag an


Our greatest glory is not in never falling, but in rising every time we fall

0
0
Svar på denne tråd
 
 så sørgeligt
Forfatter: 
Dato:  19-07-2009 11:07

Jeg er helt vild med den kommentar, at alle os modstandere bare ikke ved bedre, fordi vores viden er forældet.....

Især når der så står at smede kun er uddannet til at beskære hoven så den kan få sko på.

Magen til sludder, reg. beslagsmede er uddannet til at beskære alle hove, som lige netop den hov har brug for, uanset om det så er med sko eller uden. Den store forskel i beskæringen til enten sko eller ej, er vist en trimmerne har opfundet........ Smedene ved nemlig godt at heste uden sko, skal have lidt mere slidlag end dem med sko...og ingen heste skal på noget tidspunt være ømtåede.

Hvordan kan man acceptere at dette er nødvendigt, det er da den groveste form for mishandling, svarer til at alle vores børn skal gå uden sko, så de kan lave nok hård hud under foden, så de kan gå allevegne, og mens den procces står på, er det bare synd.....

Hvem er det lige der ikke ved noget her?


Kan jo så kun henvise til denne tråd også:

www.heste-nettet.dk/forum/6/142728/ 142728/


Hilsen Mette


Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag


og barfodstrimmere burde forbydes....


Medlem af Bullerklubben


0
0
Svar på denne tråd
 
 Barfodsheste
Forfatter: 
Dato:  19-07-2009 13:09

Mine varmblodsheste går "barfodede" - men de bliver kun ordnet af min veluddannede beslagsmed.


Beslagsmedeuddannelsen i Danmark er både lang og meget grundig. De samarbejder og uddanner sig på tværs med andre faggrupper - fx. med kurser på landbohøjskolen, altså et meget hestefagligt miljø.


Min egen beslagsmed er iøvrigt ansat hos min dyrlæge, hvilket er med til at sikre høj faglighed.


Det skal siges, at selvom de går barfodede, kommer smeden og ordner dem hver 6. uge.


Min ene ridehest får i perioder sko på når hun rides meget (i tærennet). Men det er desværre vilkårene for de fleste rideheste, hvis man vil ride andre steder end i "sandkassen".


Jeg ønsker din hest god bedring.




Med venlig hilsen


Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Da jeg....
Forfatter: 
Dato:  19-07-2009 15:00

Da jeg for 15 måneder siden fik en hest foræret, hvis hove var i forfærdelig stand, var jeg temmeligt meget i vildrede. Især fordi den første smed ikke gjorde det meget bedre, trods flere forsøg. Skiftede smed igen, og havde ham ude meget hyppigt. Hesten blev mere og mere ømtået. Dyrlægen sagde det var hovene, og smeden frarådede at lægge sko på en 19årig hest, som altid havde gået uden. Jeg blev af en anden HNer anbefalet en barfodstrimmer, og har brugt denne i et halvt år efterhånden. Bruger hende til begge mine heste nu, og der er sket store forbedringer. Fik i sidste uge et par boots til forhovene, da hesten trods rigtig positiv udvikling, stadig er lidt øm på grus.


Min erfaring med min barfodstrimmer er derfor rigtig god.




Tine & Tulle
Det klinger :D




Lejlighed på hesteejendom søges!!! (Sjælland)

0
0
Svar på denne tråd
 
 barfodstrimmere
Forfatter: 
Dato:  19-07-2009 15:53

Må ærligt erkende at min smed (Bergers Smedie) beskærer alle mine både føl,plage, ungheste og ridehest til UG Hver gang uden ømme hove eller smerter og jeg kunne derfor aldrig drømme om at skifte dem ud med en barfodstrimmer, som mener det er okay at den er øm i et par dage..


og med de sager der jævnt dykker op om heste der er så plaget af smerter fordi en barfodstrimmer har skåret det meste af hoven væk under den, så synes jeg ikke ligefrem det virker indbydende at skifte.


Alm. smede laver også fejl uden tvivl, men jeg synes det er et fåtal i forhold til de sager om barfodstrimmere, hvor hesten i flere tilfælde må aflives.


Jeg er muligvis uvidende omkring barfodsbeskæring, men da jeg intet fantatisk kan se i det pga. det omtalte sager, så er interessen for det der heller ikke..


At de er uddannet i udlandet giver mig ikke særlig meget tryghed, jeg aner intet om deres uddannelse, men jeg ved at der helt sikkert er nogen der laver egne certifikater og fylder kurser på deres cv. som reelt set i virkeligheden ikke findes, men som kunden tror på pga. barfodstrimmeren er veltalende.



Jeg synes det er fint at være alternativ og prøve nye ting af, bare det ikke handler om den vigtigste del af min hest - Nemlig den hov som bære hele dens vægt.


Hestepasning.dk


-Professionel pasning af heste og andre dyr..

Foderplaner 200 kr. inkl moms.


www.hestepasning.dk


For Enjoy Ask/Casir Ask hingsteføl fra 09 sælges_40.000 kr.


info. staldpretty@staldpretty.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 til Mette D ♥Annabel og Gabby♥
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 13:07

Hvad mener du helt præcist med:


Smedene ved nemlig godt at heste uden sko, skal have lidt mere slidlag end dem med sko


???


Til din kommentar


"svarer til at alle vores børn skal gå uden sko, så de kan lave nok hård hud under foden, så de kan gå allevegne, og mens den procces står på, er det bare synd....."


Så er barfodsbeskæring vel ikke et spørgsmål om at hestene skal gå og have smadderondt i periode, men at der kan være en overgangsperiode, hvor hesten vil være ømtået på visse underlag, og gradvist skal vænnes til hårdere og grovere underlag og iøvrigt tilbydes nogle levevilkår der gør det muligt for dem at udvikle en sund NATURLIG hov.


Let ømhed i kortere perioder er vel acceptabelt, hvis det tjener et højere formål på sigt? Vi udsætter jo vores heste for mange ting, der af og til gør lidt ondt fx. manrykning, irettesættelse med pisk, brug af sporer, ryk i biddet, stramning af sadelgjorden ja selv vaccination kan jo godt gøre ondt. Lad den der aldrig har påført en hest smerte kaste den første sten!


Lad hestens natur være din ledestjerne

0
0
Svar på denne tråd
 
 interessant
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 13:37

Det er en interessant debat det her. Jeg har ikke den store mening om trimmere da jeg aldrig har brugt dem, jeg har dog heller ikke haft en hest med sko.


Min smed beskærer fint mine heste til at gå uden sko og skal der rides tur på en der er lidt ømtået på forhovene så er det på med boots.


!!!!!sagde hende der ikke rykker man, ikke irettesætter med pisk, ikke ejer sporer, ikke anvender bid og har en løs gjord!!!!!


Opstaldning i Køge

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=24&i=14158...y=desc&e=0

Samhørighed

Hest & menneske - Et partnerskab


Tjek lige min hjemmeside

Akademisk er vejen for os!!


0
0
Svar på denne tråd
 
 cgbfsbdvdfvfd
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 13:38

Jeg er enig med Mettes indlæg,selvfølgelig ved en uddannet smed at man ikke beskære så tæt på en hov som skal gå uden sko,som på en der skal beslås.


Til Gitte.


Nej INGEN ømhed ar acceptabelt,efter at en smed har beslået eller beskåret en hov,som er normal sund.

Det tjener nemlig IKKE noget formål.


En hest som går uden sko,og derfor bare bliver beskåret regelmæssigt skal da ikke være halt,da hoven jo i det tilfælde har vist at den kan gå skoløs uden smerte.


Og hvis at man piller skoen af,og beskære en hov,for at den skal være skoløs,må det altså ikke udarte sig til halthed,eller ømhed.

Okey så er der boots,men hvad er så formålet med ikke at sko hoven???

Er det ikke bare en (tilbage til naturen ide)????


Du kan ikke sammenligne med det du skriver i det sidste afsnit i dit indlæg.



People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

0
0
Svar på denne tråd
 
 link til naturhove.
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 18:15

Gittepigen:


NB! Hvis en hest har været skoet fra ung eller i lang tid, kræver det længere tids tilvænning at gå barfodet.


Håber du kan bruge linket.


De vilde heste lever længere, er sundere og har meget stærkere hove end vores heste i fangenskab" ! -Jaime Jackson

0
0
Svar på denne tråd
 
 som jeg glemte at sende..
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 18:16

De vilde heste lever længere, er sundere og har meget stærkere hove end vores heste i fangenskab" ! -Jaime Jackson

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Gittepigen
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 18:55

Jeg har egentlig altid haft skoet mine rideheste, men spørger du mig HVORFOR, må jeg sige hmmm, jamen det gør man jo

Men da min daværende DV hoppe igen og igen og igen og igen..............og igen tabte sine sko, blev jeg simpelthed bare SÅ træt af det og hev til sidst l"#%¤ortet af hende og det var en velsignelse!! Faktisk havde jeg altid fået af vide af div. smede jeg har haft at hun egentlig ikke havde nogle særlige gode hove, så jeg samtidig noget betænklig med at hun skulle gå uden. Men, men, men hun klarede sig strålende uden sko og da jeg solgte hende i marts i år, knap 1 år efter skoene var taget af, havde hun fantastiske hove som kunne klare det underlag jeg bød dem.

Desuden synes jeg desværre der er en kedelig tendens blandt smedene at de ter sig som konger og baroner, de lover og lover at komme/ringe tilbage, men man hører aldrig et kuk, kommer de må man virkelig være på dupperne for at holde deres iltre temperament nede hvis hesten skulle finde på at sætte et ben til jorden før end tilladt Det blev jeg også meget træt af.



Nu har jeg så skiftet både DVérne og smedene ud med henholdsvis Fjordhest og trimmer, og hvilken fornøjelse til begge dele

min fjordhest er kun 1 år, men jeg går nogle gode ture med ham på grus, græs og asfalt 3-4 gange om ugen uden ømhed, hvilket han heller ikke har været på noget tidspunkt. Min datters gamle shetlandspony på 19 år bliver også trimmet og heller ikke han har på noget tidspunkt været halt/øm.

Så her fra kun gode oplevelser og erfaringer med trimmere



MVH. Lene

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 20:43

Jeg tror det hele bunder i at smede ikke bryder sig om konkurrence på deres levebrød, til nu har de som flere gennem tiden har skrevet opført sig som små konger der kan tillade sig alt, de kan skide på aftaler, sparke hesten hvis den ikke står helt stille, for folk var afhængig af deres besøg.


Jeg har haft flere smede der ikke kunne overholde deres aftaler, nogle som skar dyrene så de blev halt, skide skæve hove osv... Jo jeg har prøvet nogle stykker inden jeg fandt ham jeg bruger nu.


Trimmere har ry for at holde aftalerne, at være gode ved dyrene og give sig tiden det tager, joo de vinder ind på smedens marked og med tiden, så kan det være at mange af de forkælede beslagsmede skal til at pleje deres kunder for at beholde dem, sikke en grim tanke.


Min nuværende smed er jeg glad for, men efter sidste besøg var min ene hest halt i en uge. Så beslagsmede er altså ikke guder der ikke laver fejl.


At sammenligne børn uden sko med heste er dog en gang barnlig pladder at skrive.

Ellers må vi hellere lave en verdensomspændende indsamling af sko til alverdens vildheste, æsler og zebraer, for de lider da.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad er forskellen?
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 22:10

Hvad er forskellen på en hest, der beskæres af en beslagssmed og en hest, der trimmes af en - barfodstrimmer?


Formålet med beskæring/trimning er vel, at hovene skal have fjernet overskydende hov, således at hoven bliver normal størrelse igen og ellers ser ud, som den er skabt.


Hvis formålet er det samme, hvilket det burde være. Altså at holde hovene pæne og af acceptabel længde, så burde begge fagfolk vel gøre deres arbejde ens?


Eller har jeg misforstået noget?



Venlig hilsen


M




Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd
 
 ePjevs du har helt ret
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 22:35

Jeg har kun gode erfaringer med barfodstrimmere. De to, jeg kender, er meget dygtige, grundige og samvittighedsfulde, der bruger tid på hove og hest og giver mange gode råd om pasning af hesten. For hovene viser utroligt mange ting om hestens tilstand, ikke mindst maven, men også skævheder o. lign. viser sig i hoven. Desværre har jeg ikke gode erfaringer med smede. Dem, jeg har prøvet, har desværre mest udmærket sig ved at koncentrere sig om at sætte en sko hurtigt på og forsvinde igen. Det har væet en mekanisk ting, som jeg ikke følte mig tryg ved. Dermed ikke sagt at der ikke kan være gode samvittighedsfulde og ordentlige smede. Det er jeg sikker på, at der er, og det hører jeg også fra jer andre. Og der er helt sikkert også dårlige barfodstrimmere. Jg kan ikke se, hvad der er forskellen. Vi har alle hørt om heste, der blev ømfodede pg endda aflivet pga en dårlig smed. Men lige så snart, det sker for en barfodstrimmer, er der heksejagt.


Det, jeg ikke forstår, er at argumentet ofte er, er at trimmerne ikke har en uddannelse. At det er det, der gør hele forskellen.For det er faktisk ikke trimmernes skyld. De vil meget gerne have en uddannelse, og en sådan findes også i andre lande, men bare ikke i Danmark. Det er jo ikke forståeligt. For vi har ikke smede nok. og de smede, der er her, overlever nok, at der er nogle, der hellere vil have en trimmer.


jeg har som sagt kun gode erfaringer med trimmere. jeg kender mange heste, der bliver trimmet, og som har det fint. Nogle af dem bruger boots på hårdt underlag, og nogle gør det en overgang. Men der er bestemt ikke flere problemer med barfodstrimning end med skoede heste.


Alle heste burde have daglig adgang til fold


0
0
Svar på denne tråd
 
 smerte kontra ømhed
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 09:51

Citat fra Den Gamle Smed:

Nej INGEN ømhed ar acceptabelt,efter at en smed har beslået eller beskåret en hov,som er normal sund.

Det tjener nemlig IKKE noget formål.


Pointen er jo netop at en beslået hov ikke er normal og sund, men gennemhullet, delvist fikseret og afskåret fra at fungere som naturen har tiltænkt det... Overgangen fra denne unaturlige tilstand må forventes at give ømhed i starten... vi snakker ikke smerter så hesten ikke kan bevæge sig rundt i folden, men måske at den stikker på stenet underlag.


Desværre opfatter nogen denne ømhed umiddelbart efter skoen er fjernet, som om at hesten ikke kan gå uden sko. Jeg er glad for at jeg ikke skyndte mig at smække sko på min russerhoppe igen, men istedet ventede og så tiden an, ømheden forsvandt i løbet af 1 uge. Det er kort tid, og heste der har været skoet i årevis må nok forvente en længere overgangsperiode. Hoven er jo et år om at vokse ud, så hvis der er meget ødelagte efter skoning eller bare manglende beskæring, så tage det altså et år at få en hest med en sund naturlig hov.


Dette skal ikke forstås således at hesten skal være stokhalt i et år... Jeg skelner altså mellem ømhed og smerte. Ømhed er uundgåeligt (selv for hende der "der ikke rykker man, ikke irettesætter med pisk, ikke ejer sporer, ikke anvender bid og har en løs gjord!!!!!"). Smerte er aldrig acceptabelt.





Lad hestens natur være din ledestjerne

0
0
Svar på denne tråd
 
 til Amalie
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 09:59

Linket er allerede tilføjet under "Favoritter", det er nemlig dødinteressant at læse om folk der rent faktisk har erfaring med barofdsheste og gør det 100% med de tiltag der skal til i den daglige pasning for at få det til at lykkes. Det er netop sådan nogle historier jeg gerne ville høre nogle flere af. Derfor oprettede jeg denne tråd. Jeg vil enormt gerne høre om andres erfaringer.


Lad hestens natur være din ledestjerne

0
0
Svar på denne tråd
 
 til Lene
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 10:03

Hej Lene,

tak for dit indlæg. Var din DV-hoppe ømtået på noget tidspunkt efter den blev afskoet? Blev den redet eller gik den bare på fold?


Lad hestens natur være din ledestjerne

0
0
Svar på denne tråd
 
 mik27, næ
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 10:15

jeg tror ikke du har misforstået noget. I følge min trimmer burde det arbejde de udfører være ens. Jeg har så heller aldrig hørt hende sige at alle smede er elendige og at det er dyrplageri at gi heste sko på. Tværtimod at det nogen gange kan være nødvendigt.


Jeg er super glad for min trimmer og min hest har aldrig haft en ømtået dag efter hun har været der. Desuden er hun et super godt hestemenneske der har været fantastisk ved min hest efter en uheldig episode med en beslagsmed. Hovene på min hest er da også blevet rost af både dyrlæge og min dyrlægeuddannede tandlæge.


Jeg er ikke fanatisk mht at det SKAL være en trimmer jeg bruger, bare det er en der gør et godt stykke arbejde, er god ved min hest og er interesseret i sit arbejde og i videreuddannelse. Men det kan også være svært nok at finde :)


Kira.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ømhed ????
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 10:35

En hest må ALDRIG være øm efter en beskæring.

Så kan man kalde det for en trimmer beskæring eller en beslagsmede beskæring.


Tilvænning er et udtryk OPFUNDET af personer som ikke kan forstå hvad det er de laver,når de ønsker at en hest skal gå uden sko,og ikke kan tåle det.


En rigtigt beslået hov,tager netop hensyn til hovens naturlige bevægelse,men barfods fanatikerne,siger det modsatte,uden at de hvad det er de taler om.


Gitte du har meget at lære endnu.


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Den Gamle Smed
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 10:58

Jeg opfatter det med tilvænningen, som den tid det tager for en hov der har været beskåret til sko, om at vokse ud igen.



Konklusion er det sted, hvor man blev træt af at tænke.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Ømhed skal
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 11:38

man altså passe meget på med :-(


Jeg har set for mange barfodsheste, der holdt helt op med at gå, fordi de var 'ømme'. Nogle ville kun gå på græs, ikke ud på grus, nogle lagde sig ned hyppigt, og de gik med en kort, forsigtigt listende gang igennem hele barfodsperioden :-(


Deres ejere opfattede ømheden som udtryk for, at de så skulle ud og gå endnu mere på grus :-(


Hvis hesten har ondt, og det har den, hvis den er 'øm', så skal den have noget smertestillende og evt. gå med boots undtagen i boksen, hvor underlaget så skal være blødt. Hvis det varer mere end et par dage, må man tænke sig grundigt om 8-)


Flere af de heste, jeg har stødt på, har haft en længere sygeperiode bagefter (n)


Men jeg har altså også truffet masser af heste, hvor det gik glimrende og hvor hestene fik sundere hove af det - for det er jo sundere at gå uden sko ;-)


Især ponyer kan som regel sagtens gå uden sko.

Ja, det kan alle heste (stort set), men ikke alle heste kan så rides normalt - ikke uden at det kan være nærmest direkte mishandling :-(


Derfor bør man vide en hel del om hove - og om heste i det hele taget, deres bevægelser og udtryk for smerter - inden man går i gang med den slags eksperimenter.



:-) fra NinA


Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


Mine ridemæssige mål står beskrevet i DRF's

'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)


www.epona.tv (y)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Wettergren
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 13:08

Det er en underlig formulering du bruger der.


Den tid det tager en hov at vokse ud?? når den er beskåret til sko???

Den tid er 5 til 6 uger,for det er en beslagperiode som man kalder det.


Om det er en beskæring til sko,hvor smeden beskære hvad der er ( af for meget horn) eller det er en beskæring,hvor hesten skal gå uden sko,(hvor smeden lader en spån blive) som man kalder det i fagsproget,er underordnet.


Fælles for begge beskæringer,er at hesten IKKE må føle ubehag i form af ømhed, halthed,eller andet.


Der er en ting som man ikke skal glemme,og det er at alle heste kan gå uden sko,men ikke alle kan bruges til det ønskede job uden sko.


Idag ser det ud til at trenden er,at hvis ejeren,er grebet af barfods bølgen,så skal hesten med alle midler gå uden sko,om hoven er motiveret eller ej,det er lige meget,bare ejeren har sin (samvittighed) iorden.

Og det er IKKE ejerens samvittighed over for hesten jeg taler om,men over for (trenden,altså barfods syndromet)


Og nej HESTEN skal ikke vænnes til???,men ejeren skal vænnes til at ikke alle heste er med på ideen,og kan bruges uden beskyttelse af hoven i form af de væmmelige jernsko???


Der er boots,jamen efter hvad jeg har hørt er der et tilpasnings problem,så her er det desværre heller ikke alle heste som har hove som passer til boots,en.


Det er forresten derfor at smeden passer skoen til efter hoven,og ikke bare siger at det er den størelse,så det må hesten vænne sig til.


En hov uden sko er uden tvivl det bedste,men man skal vide hvad man gør,og sørge for at hesten ikke på noget tidspunkt føler smerte og derved er øm,pga af ejerens forfængelighed,og venners pres.


Godt indlæg du har skrevet NinA.


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 13:49

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at hører, hvad jeg så skal gøre.

Sagen er nemlig den at min hest er øm på grus og stenet underlag, det har hun altid været.

Hun har gået med sko, fordi det "skal" man jo, når man skal ride, men det måtte jeg opgive igen, da hun træder dem af, efter 10 dage.

Jeg har haft hende skoet af flere forskelige smede, senest sidste sommer, af en reg. smed der bestemt mendte at, han skulle nok få den sko til at blive, og tråte hun den af, skulle han nok komme med det samme og lægge den på igen...

Han måtte komme ud en søndag formiddag kl 9, efter 10 dage !!!

Hun har altid haft klokker på når hun har haft sko på, for at prøve at undgå at de røg, det har været dyrt, ca 1-2 par klokker om ugen...

Desuden så fransker hun når hun får sko på.


Så har vi prøvet boots, også uden det store held, hun fransker også med dem + at hun også her træder op i forbenene med bagbene, og der med bremser sit forben, da hun jo ikke kan træde boots'en af, så hun går og små snubler....


Suk....


Nu er hun så i trim, blev startet i februar, hun går fint på asfalt og græs, og det har hun altid gjort, men er stadig øm på grus og sten.

Men hendes hove er heller ikke optimale i nu, men det skal da ha en chance, jeg har jo alligevel ikke andre muligheder som jeg ser det, eller ?!?


Hilsen

Annette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Annette....
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 14:22

Du har et problem kan jeg se.


En god smed burde nu kunne få en sko til at blive på,det er ikke så vanskeligt.

Men det er jo let for mig at sige,da jeg desværre ikke bare lige kan komme og bevise det for dig,med mindre at du er klar til at betale lidt transport udgifter.


Nu skriver du at den fransker?? Så er muligheden for at den rammer sine forknæ under gangen tilstede,gør den det???

Hvis en hest fransker,er det en medfødt afvigelse af benstillingen,som burde været rette som føl.

Og denne benstilling har hesten hvad enten den har sko på eller ej,så der må ikke være forskel.

Hvis at den kun fransker med sko,er det desværre beskæringen der er skæv.


Du skriver også at den træder op i forbenen med baghoven??,det kaldes for at smede.

Det er også en ting som er så let af afværge,at der ikke burde være heste som gjore det,hvis at de er skoet,af en uddannet smed.


Hvis at du er intereseret i at jeg fortæller dig fremgangs måden som din hest burde skoes på,er du velkommen til at sende mig en mail,helst med foto af den hvor hovene står på fast underlag.

Det høre ikke til her i tråden at forklare,og over besked centret gider jeg ikke. Jeg foretrækker direkte mail.


Uanset at du nu bruger trimmer,vil jeg gerne forklare dig hvad der burde have været lavet.


Og som jeg har skrevet kan jeg ikke acepterer at en hest en øm.

Der er ting man kan gøre så den ikke behøver at lide.


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til ninA
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 15:53

Jeg giver dig helt ret i at man skal passe på, for ømhed er jo relativt og hvornår er ømhed ikke ømhed mere, men smerte? Vi må jo kigge på vores elskede heste og vurdere om det vi udsætter dem for er rimeligt, for de kan ikke tale til os og sige at barfods gør for ondt i futterne eller at sko giver spændinger i skulder og led, eller at den hellere vil det ene end det andet...


Lad hestens natur være din ledestjerne

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 16:44

Den Gamle Smed: Hun rammer ikke sine forknæ under gang, og fransker og smeder kun når hun har sko eller boots på.


Jeg har haft hende siden føl, og hun er altid blevet passet med smed, dog har der gennem tidenslød været perioder, hvor jeg har haft utrolig svært ved at få en smed ud, og der er gådet lidt længre tid end der burte. Til andre tider har jeg fået beskeden, de er fine, og så var det det.


Hun har skæve hove, ikke voldsomt, men altså nok til at hun fransker med sko og boots.


Det optimale vil været at jeg ville kunne få hende til at gå med Boots, uden at franske og smede.

Da hun altså også er øm på grus og sten med jernsko, de beskydter jo ikke inde i hoven.


Har kun oplevet hende gå frisk over grus og sten med boots.


Men jeg vil gerne takke ja, til dit tilbud over mail :-)


Hilsen

Annette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Den Gamle Smed
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 19:18

Jeg ved ikke om jeg kan forklare det anderledes.

Jeg har jo en hest, der blev skoet første gang i efteråret, som 6 års. Ikke pga. ømhed, men en revne i tåen. Jeg holdte sko på den i et halvt år ca. Og da skoen skulle på, tog smeden da også mere af, for at få en plan flade at lægge skoen på. Hovene gik fra at være konkave, til nu efter et halvt år med sko at være flade. Så der går da lidt tid, også med at få sømhullerne til at gro ud osv. Istedet for tilvænning kan man måske bruge ordet restituering istedet. Jeg håber du nu forstår hvad jeg mener.

Hesten har ikke været øm efter afskoning, men jeg ved af erfaring at hun ikke kan gå uden beskyttelse, når jeg rider 40 km, hvor halvdelen er stenet strand. Derfor bruger jeg boots, der er helt lukkede i bunden, og hesten er fuldt ud bevidst om den beskyttelse og går bare derudad. Jeg synes jo det er en stor fordel at hesten efter rideturen får booten af igen, for når den ikke er øm på fold, hvorfor skulle jeg så have sko på den.


Der ligger også noget andet i det her med boots, som betyder ret meget for mig der bor i et smedefattigt område. Og det er at de gør en lidt mere uafhængig af smeden, som jo ikke altid kan komme dagen efter at skoen er trådt af. Så sko er for mig en stor besværlighed. Boots er altså ikke et udtryk for en trend man følger blindt fordi man har en tilbage til naturen ide, nej det har en helt praktisk og smart funktion, for de heste der ikke har så dårlige hove at sko er nødvendige, men alligevel går lidt forsigtigt på sten.


Jeg synes jo sko er super godt som sygebeslag, og kan en hest ikke gå på fold uden at være øm, ja så kan der vel være behov for sygebeslag, medmindre det skyldes noget helt andet.



Konklusion er det sted, hvor man blev træt af at tænke.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu har vi
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 23:21

fået sko på alle fire, de to unge også.


Men vi har en del boots fra dengang de 2 unge næsten ikke blev redet og gik uden sko. Boots er geniale som reservehjul ved en tabt sko, men det svarer ofte lidt til at gå i gummistøvler ;-)


De kan slubre, de kan gnave osv. men nogle heste går fint med dem (der er også forskellige slags) - og det gør i hvert fald ikke ondt at gå på grus og sten med boots på (y)




:-) fra NinA


Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


Mine ridemæssige mål står beskrevet i DRF's

'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)


www.epona.tv (y)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Barfods hest...
Forfatter: 
Dato:  22-07-2009 00:24

Min hest er barfods hest... Skåret af en reg beslagsmed.


Min tidligere hest var barfodshest, men havde nogen gang om sommere brug for sko da han ømmede sig ved ridning. Skoene var kun nødvendige nogle måneder om sommeren.


Hver gang jeg bestiller smed, orienterer jeg om det er en beskæring eller en skoning han skal ud til. Og når han kommer, og inden han begynder at beskærer spørger han om det er en beskæring eller en skoning, for de skal ikke skæres ens.


Så jeg er meget tryg ved min reg beslagsmed, at han ved hvad han laver, og at vi i samråd forsøger at forhindre en hest der ømmer sig ved grus eller andet underlag.


Jeg ville aldrig acceptere at min hest gennem længere tid ømmer sig, da jeg ved det kan undgåes.


Mvh
Linda
Pascall
Jack R.I.P

Thor R.I.P

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider