Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 er den ok, eller kan andet gøres??
Forfatter: 
Dato:  20-01-2009 15:41

Hej bare et kort spørgsmål.


Jeg fodrer med Hippolyt naturmüsli lige nu, 700 - 800 g. pr. dag, og hun kan nu godt lide det, jeg er bare ude efter at om det kan gøres bedre.


Det skal siges hun går i løsdrift og udover det får roepiller, lucerne gulerødder og en hel del wrap.


Hun er en hel del hurtigere færdig end de andre, ikke fordi hun sluger maden, men simpelthen fordi hun ikke får lige så meget , så det er vel egentlig tyggetid jeg er ude efter.

Hun får en hel del lucerne i hvert måltid, så for det ikke bliver for meget "lucerne" søger jeg noget alternativt, eller... er der nogen der har nogle gode forslag?

Jeg vil ikke bruge havre eller andet korn.


hesten:

hoppe

6 år

nøjsom

530 kg.

trakehner/fuldblod

let ridning


Får pt. dagligt

2½ liter lucerne

7-800 g. Naturmüsli

5-600 g roepiller (opblødt vægt)

1 kg gulerødder.


Og hun ser pæn ud i huldet.


.... Og skal jeg overhovedet gøre noget!








Mvh. Sophie.

***********************************

Equestrian art is the sublimation of the technique by the love.

"Nuño Oliveira"

********************

0
0
Svar på denne tråd
 
 bummelum
Forfatter: 
Dato:  20-01-2009 16:07

hmm hvis hun ser pæn ud og du bruger det du skriver er der vel ikke så meget du reelt KAN gøre vil jeg mene. Altså du kan da godt bruge mere lucerne- HVIS hesten så stadig vil spise sit foder.


hvis du skærer gulerødderne ud og smider dem i foderet- så smid dem evt i hele i stedet da den så skal arbejde mere for føden så at sige så tager det lidt længere tid- smid et par mellemstore sten i krybben (rene selvfølgelig) så den skal møvle for at få foderet- el læg evt en salt sten i som giver samme effekt.



Nu som storesøster til jordens dejligste lillebror!!!


www.123hjemmeside.dk/qantico



Jeg lugter ikk af hest- jeg DUFTER!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 sophie
Forfatter: 
Dato:  20-01-2009 16:32

det lyder fint det du gør, bare din hest trives godt på det. nok tror jeg at du skal supplere den med noget ekstra vit- mineraltilskud, for jeg tror ikke at detn er dækket ind med vit-og mineraler kun ved 7-800gr naturmusli. der skal man give mere for at hesten er dækket ing. men det kan din hest måske ikke tåle kalorie mæssigt da du skriver at det er en nøjsom hest, så gik den vit og mineraltilskud ved siden af i pilleform som ikke fylder noget kaloriemæssigt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gulerødder
Forfatter: 
Dato:  20-01-2009 16:37

Du kan øge mængden af gulerødder. 1 kg gulerødder er ikke voldsomt, du kan sagtens øge mængden. En spandfuld (de sorte murerspande) om dagen, hvilket svarer til ca. 4-5 kg burde du godt kunne give.

Øg dog mængden over nogle dage, ellers kan din hest godt få tynd mave, hvis det går for stærkt.


Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg


Når krybben er tom

...ja så er Jesus gået!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Opblødning
Forfatter: 
Dato:  20-01-2009 17:19

Eller du kan bruge naturmyslien og tilsætte irish mash incl vitamin/mineral-tilskud, og bløde hele molevitten op i vand, dét vil give længere spisetid...


Sådan gør jeg :-)


Og hvis det stadig ikke er nok, kan du - til blandingen - tilsætte kunsttørret hø (lucerne bruger du jo, så det vil jeg ikke foreslå)... så skal der nok gå mere tid med det :-)


Ps. jeg bruger ikke selv opblødte roepiller, men måske kunne det også være en løsning, da de så vidt jeg ved, fylder godt og tager en del "spisetid" :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 ps....
Forfatter: 
Dato:  20-01-2009 17:19

ok.. glem mit forslag om roepiller, ser at det får hun allerede ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 STUTES FORSLAG
Forfatter: 
Dato:  20-01-2009 21:47

...om sten i truget virker super hos vores forslugne rarbarber (vi har brugt en saltsten og en almindelig)... Vi har der ud over sat ham lidt op i roepiller og lucerne (som også bliver foreslået)... alt i alt har det forøget spisetiden med 10-15 min. (han spise meget meget hurtigt - faktisk tror jeg, at han har sat nye standarter for, hvad hurtig spisetid er).

Så altså: gode forslag her over, de virkede i hvertfald super her...


Hest søges- Tinker eller Jyde - læs min profil nederst

Hilsner fra Fiber P

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider