Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Forfangen igen
Forfatter: 
Dato:  07-12-2008 06:21

Tak for alle jeres indslag, men det er lidt af en jungle, med foder. Jeg prøver at beskrive hvad jeg gør på en hel dag.


Foder kl.7 roepiller, han spiser ca 1/4 del af det.

Lukket ud på sygfold kl. 7,30 (ridebanen)jordfold støder op til hvor de andre heste er, så han er ikke alene.

Får 2 skiver hø og lidt wrap ca 3kg

Lukket ind kl.15,00 roepiller og hø og wrap 2 kg

kl.20 roepiller og salvimin grøn lidt hø og wrap til natten

Han står på halm.

jeg har været nød til at rive lidt gulerødder i roepillerne, for ellers rør han det ikke.

jeg vil tro han får 7-8 kg stråfoder om dagen.


Er der noget her jeg kan ændre.


Han er lidt for overvægtig og fylder 15 år til April.

KIK på min præsentation der er billed af ham

Prins Newforrest pony 148 i stang kraftig bygget

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ligge i blød.....
Forfatter: 
Dato:  07-12-2008 10:54

Mængder osv skal jeg ikke kunne gøre mig klog på, men du kan som der også skrives i den anden tråd prøve at lægge høet/wrappen i blød i vand for at skylle noget af sukkeret ud, hvis du skulle være uheldig at have noget "for godt" hø med for meget sukker i. Dog synes jeg at 7-8kg hø/wrap lyder af meget til en pony på skrump, og da ihvertfald med det meget energirige hø de fleste har i år. Så jeg ville nok erstatte en del af det med halm. Så vidt jeg husker er der en anden herinde, der har fået analyseret sit hø, og i 4kg af det er der ligeså meget energi som i 10kg af det hø, hun havde sidste år. Mine plejede også at få så meget wrap, at de kun lige spiste et par mundfulde halm, men den går altså ikke længere, da de tre af dem er for tykke, den ene blev forfangen i foråret og de to andre havde også puls. Så kun den ene får næsten alt det wrap, hun vil have. De andre må supplere med halm. Det er så også lidt nemmere at styre, hvor meget hver enkelt får i år, hvor de ikke er i "løsdrift" som sidste år. Dog overvejer jeg bare at have dem spærret inde i boksene om aftenen og så lukke op om natten, når græsset er helt væk og nytårsaften er overstået. Men igen så bliver det svært at styre, hvem der får hvad. De to unge er nogle grovædere, mens deres mor spiser meget langsommere og selvfølgelig er den, der skal have mest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med Ditte...
Forfatter: 
Dato:  07-12-2008 12:12

7-8 kg. hø/wrap er efter min mening alt for meget til en overvægtig, forfangen pony.


Jeg ville allerhøjst give det halve, og evt. supplere med frøgræs.


Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 som jeg skrev
Forfatter: 
Dato:  07-12-2008 12:30

i den anden tråd ville jeg nok helt gå over til frøgræs og evt vande det for at komme af med lidt sukker, da der er mindre FE i så hesten stadig kunne få en del at tygge i men uden at det efder mm. Den skal da osse ha strø til at fordrive tiden når den skal gå på jordfold ect.



Henra Cayenne udlejes 2000 kg total


www.123hjemmeside.dk/qantico


Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket el hadet intet midt i mellem

0
0
Svar på denne tråd
 
 foder til forfangen
Forfatter: 
Dato:  08-12-2008 19:34

Hej


Har selv været igennem samme helvede med min haflinger blanding på 1.52. Har set din hest på præs. og han er ligesom min vej alt for buttet.


Her er hvad jeg igennem det sidste 1/2 år har fundet ud af hvad virker for os.


morgen: 300 gram equiguard + 1 kg. hø.

herefter udlukning på jordfold, hvor der er adgang til byghalm og græsfrø.


eftermiddag. indlukning og 100 gram roepiller (med en håndfuld muesli oveni og er han heldig et æble el. gulerod. ca. 1-2 kg. wrap (3. slet)


aften: 100 gram roepiller og 2 kg. hø samt godt med halm og græsfrøhalm. Derudover for han ekstra vitaminer samt ungulat for hovkvaliteten.


Jeg har netop haft dyrlæge til at tjekke ham, da vi var bekymret for forhøjet levertal m.v. og det ser bare super ud. Jeg tror det er vigtigt at man ser på sin egen hest som man kender den dernæst at den ikke går og er sulten samt at den er dækket godt ind med vitaminer og mineraler. Men jeg vil sige at din får alt for meget hø/wrap. Prøv selv om det er svært i år at skaffe god byghalm eller frøgræs at blande med. De vrænger på næsen i starten, men vænner sig til det.


Pøj Pøj.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  08-12-2008 21:21

Min tidligere forfange pony på 148 i stang, får ca. 4-5 kg wrap, roepiller(600 g./dagligt), vitamin/mineral blanding og frøgræs ad libitum. Det er det eneste der har fået dellerne til at gå væk :-)


Hvis hesten er meget overvægtig, så ville jeg nok også skære wrap/høet mere ned, og så finde noget frøgræs istedet.



Mvh. Line - stolt fuldblods rytter!

Flere ting købes og sælges


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er ...
Forfatter: 
Dato:  08-12-2008 22:39

Jeg er ked af at sige det, men jeg synes han får alt for meget mad .


Han er forfangen ... og så er han altså NØDT TIL at slanke sig. Hvis han ikke kan slankes på nuværende foderplan, er du nødt til at skære noget mere i den.


Jeg ved det er hårdt, når den lille hest står og kigger bedende på én , men du må sige til dig selv, at det er for hans skyld, at du gør det.


Jeg vil gerne fortælle dig Sabinas historie (og min).


Jeg har i løbet af 30 år, kun haft én eneste forfangen hest, men det var også nok!


Jeg lod hånt om dyrlægens formaninger med meget lidt hø, halm og vand ...


På HN læste jeg mig frem til, at forfangne heste skal have hø, roepiller og vitaminer ... de skal jo have noget at leve af ...


Med det resultat, at Sabina vedblev at være småforfangen og tilsidst drejede hendes hovben ... først da, tog jeg dyrlægens ord alvorligt og satte hende på 'bogstavelig talt halm og vand' ... Hun tabte sig meget og i samråd med min gode smed der kom hver 2. uge i starten, hvor hovene vokser meget efter forfangenhed, blev hovene efterhånden hæderlige. Iflg. smeden var det ret tæt på at hovbenet var gået igennem sålen, og så havde der ikke været så meget at stille op ...


Jeg skammer mig! Havde jeg dog bare sat hende på 'kur' noget før, så skulle hun aldrig have gennemgået alt dét. Det skal dog siges, at hun kom op at gå igen, men hun blev aldrig ridehest mere, dertil var hovene for svage og for flade, trods godt smedearbejde ... men hun fik flere gode år her hos mig og jeg var selv med da hun blev slagtet, efter 14 år hos mig ... hun blev gammel ...


Jeg vil indtrængende opfordre dig til at sætte dén pony på kur nu! Han skal tabe sig og han skal have mindre FE og sukker ...


Sult ham lidt, nu hér i den akutte fase ... det ér altså bedre end at lytte til alverdens kloge hoveder, der kun har læst om forfangehed, følger og mulige behandlings metoder.


Her hos mig, er jeg efter Sabina, meget OBS på forfangne heste. Det er heller aldrig sket siden, at jeg har haft én der blev forfangen ... Så snart jeg synes de er 'hårde' i nakken, bliver de taget af græsset eller sat ned i foder. Jeg kan ganske enkelt ikke tilgive mig selv, hvis det skulle ske igen. Derudover, er motion en god ting ...


Du må nok også indstille dig på, at din pony aldrig mere kommer til at græsse som så. I de sidste mange år kom Sabina ikke på græs, hun fik 1-2 timer på sparsomt græs pr. døgn - derefter jordfold eller stald ... men det er desværre hestens lod, hvis ejeren ikke vil lytte.


Jeg kan kun gentage, at jeg skammer mig ... hvis nu jeg havde forstået at holde måde, så var det ikke sket.


Jeg håber bare, at Sabina græsser på de evige marker nu, uden hensynstagen til forfangenhed, overvægt og lignende ... Et egoistisk håb ... jeg ved det! Sentimentalt, ja vist ...


Lyt til din dyrlæge! Og glem HN.



0
0
Svar på denne tråd
 
 det går lidt bedre
Forfatter: 
Dato:  09-12-2008 07:03

Jeg snakkede med dyrlægen i går, det går lidt bedre med ham. Jeg har fået fat i noget hø fra 2 slet, tørt groft,og ikke meget næring, så det får han max 6 kg, og vitaminer.Han rør ikke roepillerne mere.

Dyrlæge afventer hvad smeden finder ud af på fredag.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Som jeg skrev....
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 21:06

i din anden tråd, bakker jeg anjasm op; i mit tilfælde var det imidlertid dyrlægen, der sagde god for wrappen, og mig selv der, efter en periode uden bedring, valgte at skære det "gode" stråfoder ned til et absolut minimum.


At han ikke spiser sin roepiller, tyder jo heller ikke på, at han ligefrem sulter - for tro mig, så skulle de nok være gledet ned!


Roepiller, halm, frøgræs, evt. en smule hø - og her taler vi ikke 6 kg. - og mineraltilskud; personligt sværger jeg desuden til Solanum's Laminator, men om den reelt har en effekt, kan jeg jo altså ikke dokumentere.


Håber naturligvis smeden har godt nyt!


Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 stute:o)
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 10:10

vi som ellers altid er enige


jeg ville passe meget på med udelukkende at give frøgræs, jeg kan gå med til at blande det med høet så den får lidt mere fylde, men tro mig et mavesår er en MEGET dyr affære..


frøgræs er ikke at betegne som grovfoder, men jeg er helt enig i at der godt kan skæres lidt i dens hø og måske ville jeg fjerne wrappen helt også udelukkende bruge hø/føgræs blanding.


man siger et kilo minimum pr 100 kg kropsvægt så den kan klare sig på noget mindre hø.


Nu ved jeg ikke hvilke nogen roepiller du bruger, men speedibeet indeholder under 5 procent sukker så det er klart de mindst fedende på marked tilgengæld er de super nemme og bruge


har du prøvet at komme bare en håndfuld urtemasch (fra hartog) i dens roepiller det hjælper som regel på appetitten og da det så godt som udelukkende er urter er det ikke noget den tager skade af..


Held og lykke med den..


Katja


rytter mangles i køge området, kig på min præs...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Man skal tælle kalorier
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 10:19

og får hesten for mange næsten uanset source, så kan man snilt vedligeholde en forfangenhed.


Et eksempel en haflinger jeg skulle lave foderplan til: 6 uger efter forfangenhedsudbrud var den stadig lige forfangen trods nul græs. Den fik 8 kg hø men første slet fra 1. juni og høet var finstrået og lysegrønt. Derudover 1 kg lucerne og 300 g roepiller plus mineraler. DVS ca 5 FE og skulle have haft 3,5. Til en haflinger der var for tyk (den havde så tabt sig efter den ikke fik græs). Ny foderplan 3-4 kg hø af mere genenmskredet kvalitet, 3-4 kg frøgræs eller halm, 200 g lucerne og 200 g roepiller, lidt højere dosering af mineraler og det gav pote, hesten er ikke længere øm. Hesten blev tjekket for insulinresistens og den havde 10 x normalværdien.


Nu ved jeg endnu ikke hvad regningen lød på for tjek for insulinresistens men jeg synes det er værd at overveje. Og få lagt en foderplan af en der har uddannelsen til det.


Og Jer med heste med flade såler! Hav mistanke til at det kan skyldes insulin resistens. Hold overvægt fra døren. Søg på udenlandske sites Equine metabolic syndrome.


Det er dejligt med al den opmærksomhed på at heste skal have stråfoder nok , men overgør det ikke! Det vrimler med fede heste og ponyer, pga hestejere der vil gøre det så godt for deres heste!


MVH


Christina



0
0
Svar på denne tråd
 
 Katjo...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 19:56

jeg vil jo så hævde, at frøgræs er stråfoder, omend af den mindre lødige slags....


Men derudover er der noget jeg ikke forstår:


Hverken hø eller frøgræs færdigforarbejdes i mavesækken, så at frøgræsset er sværere nedbrydeligt vil vel først registreres, når det når videre ud i tarmene?


Som jeg forstår det, så kan mavesår bla. forårsages af for mange timer uden indenhold i mavesækken; i så fald må det da være bedre i, at hesten har adgang til frøgræs i lang tid, end hø i kortere tid?


Så hvorfor er det, at du mener at frøgræs øger risikoen for mavesår....?


SpeediBeet er fine, men sukkerindholdet i ganske almindelige roepiller ligger nu på nogenlunde på samme niveau.

Betfor derimod bør man holde sig fra, og da især til en forfangenhedshest.


Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 vær opmærksom
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 23:24

En heste/pony på 15 der bliver forfangen i vinterhalvåret! så skal man have mistanke om Cyshing Syndrome!


Drikker han for meget vand?


Fedtdeporter?


evt langhåret?


Jeg havde den første hest i Danmark der blev behandlet for Cushing Syndrome, hvis hesten har denne sygdom kan man gøre noget!


Bent


Bent


Welsh Cob avler

http://www.welshcob.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad er Cyshing Syndrome
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 06:21

Han drikker normalt, er klippet, men kan godt blive langhåret, og har fedtdepoter.Dyrlægen mener han er disponeret for EMS, men hvad er Cyshing Syndrom ?


Han har tabt sig meget,smeden var her i går,beskar ham så hovbenet bliver aflastet, så om 2-3 dage skulle han gerne gå bedre.

Men han er så svær at fodre på, har tidligere på året fået frøgræshalm, men nej han rør det ikke,Lucerne med olie, hvor der ingen stivelse er i, det gider han ikke at spise.I starten ville han godt smage lidt på roepillerne,men nej. Jeg prøvede en aften, at kun give ham det til natten, så det var det eneste han havde at spise, men han havde slet ikke rørt det, så det er jeg gået væk fra. Han er frygtelig kræsen, så jeg har problemer med at give ham vitaminer og mineraler. Har givet ham salvimin grøn, det rør han ikke, SUK SUK SUK. Så lige nu lever han af kun af hø og halm.

Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Katjo...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 08:44

her må jeg altså erklære mig enig med Dorte Hansen- beklager men sådan ser jeg altså osse på det. Nej det er ikke hø- men det virker som hø, blot med færre FE/kalorier i, men stadig uden stivelse mm som halm der gør intet for en hest stort set. Derfor mener jeg osse at frøgræs i længere tid er bedre end hø i kortere tid- og uanset hvem af os der har ret- så tror jeg de fleste heste kunne kapere det for en periode for at blive raske af en forfangenhed.


Frøgræs i en kortere periode af hestens liv for at hesten blir rask er vel ikke værre uanset hvem der har ret i deres teori end at hesten skal ha færre FE/foder for at komme sig oven på en forfangenhed end den normalt skulle ha- for lidt foder kan osse give forfangenhed så vel som stress. Stress er en god faktor til at vedligeholde en forfangehed og derfor noget man snildt kunne opleve ved en meget madglad hest der stresser over ikke at få nok at spise- og så er vi i en ond cirkel. Og det findes faktisk.


Men men men om end alt som Bent Thygesen *Welsh Cob* skriver- hvilket jeg helt havde glemt selv- så er en hest i den alder der her om vinteren får forfangenhed faktisk et muligt tegn på cushings- det har jeg desværre selv glemt at nævne (aaal den hesteviden i hovedet er bundet til noget smutter i ny og næ).


Hø kan godt bruges som det eneste til en forfangen hest og pony- halmen ville jeg tøve med. Dog ville jeg stadig anbefale frøgræs frem for hø da han så kan få mere end af høet som han jo får for meget af pt. hvis han stadig får de mængder du beskrev længere oppe. Prøv at smide urter/urteolie i roepiller og vitaminerne evt en bitte smule pebermynte el kamille ect. prøv dig frem og se om noget virker. El som Katjo skriver en håndfuld urtemash.


En anden ting er- da heste skal ha x antal FE i hht. alder, arbejde, foldtid, mm hvis så frøgræs IKKE havde samme effekt som hø- hvorfor anbefales det så generalt som delvis hø erstatning til overvægtige heste med en udskiftning på i hvert fald 50 %- når man så VED at hesten ergo vil få for lidt FE o.lig. det må jo bl.a. være fordi det netop virker som hø i hht. mavesår mm til forskel fra halmen eks.



Henra Cayenne udlejes 2000 kg total


www.123hjemmeside.dk/qantico


Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket el hadet intet midt i mellem

0
0
Svar på denne tråd
 
 bailey 2 (barny)
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 08:47

www.recoveryeq.com/ cushings_syndrome_pro.htm


www.magasinethest.dk/Artikler/ Tidligere+numre/2006/9/Sygdommehos+ gamle+heste.htm


Søg evt her på hn ligeledes- mener der ligger et par indlæg vedr. emnet.


Søg på google- cushings disease in horses el cushings syndrome in horses.



Henra Cayenne udlejes 2000 kg total


www.123hjemmeside.dk/qantico


Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket el hadet intet midt i mellem

0
0
Svar på denne tråd
 
 Cushing Syndrome
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 10:30

en lille svulst i hypofysen der gør at binyrernes produktion af binyrebarkhormom( cortisol) ikke styres= der overproduceres cortisol, det gør hesten forfangen.


Det er den oversete sygdom, den kan ikke helbredes men symptonerne kan fjernes med pergolid(menneskemedicin til parkinton patienter) der virker som et mirakel på disse heste, normalt gives 1 mg/ dagligt.


Foder: han skal have protein og mineraler, der findes foder til disse heste som Happy Hoof, Leasure Mix, gulerødder er ikke godt!


Nu er det ikke sikkert han har Cushing Syndrome med der er en risiko!Din dyrlæge kan med blodprøver undersøge det, det gælder om at starte behandling hurtigt så forfangenheden ikke udvikler sig, hesten bliver flere år yngre med behandling.

Jeg havde en der havde fedtdepoter og var forfangen, en dyrlæge gav ham cortisol,hvor det han fejlede var at han overproducerede cortisol, jeg fand selv ud af at han havde cushing han kom i behandling inden blodprøverne kom tilbage, det reddede hans liv.

Jeg vandt sagen mod dyrlægen (har været omtalt her på HN)og fik en erstatning, men det havde også påført min hest forfærdelige smerter.


Akut forfangen: opkiles omgående bagtil med styrofoam som tapes til hoven med gafatape, blød boksstrøelse som spåner og et tykt lag, sand er også rigtigt godt men besværligt.

Når den akutte fase er overstået skoning der giver støtte til strålen uden at trykke på sålen, en rigtig god beskoning er ringsko eller rollers samt full support pads type Myron Mclane, de giver korrekt strålestøtte og sålen er samtidig fri, jeg kan godt lide at man kan se sålen for disse heste får nemt hovbylder!


Håber det er til hjælp


Bent




Bent


Welsh Cob avler

http://www.welshcob.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 cushing og EMS
Forfatter: 
Dato:  15-12-2008 10:36

DEt er om at tage den med dyrlægen og vær ikke bleg for at bede dyrlægen om at søge lidt på nettet, hvis de ikke ved så meget om sygdommen.


De er lidt foran i USA og England og garanteret også Tyskland. Men jeg mærker en stigende bevågenhed fra dyrlægerne i DK.


Cushing kan medicineres og ja det hjælper enormt på hestens livskvalitet. En cushing hest har det ikke godt, den kører på halv pumpe så at sige. Men pergolid koster spidsen af en jetjager. Ca 1000-1500 kr om måneden. Vil man ikke bruge pengene og hesten har det i en grad hvor det generer hesten, så er det bedre med høj amputation. Den skal ikke blive forfangen igen og igen. En cushing hest får tit og ofte følgesygdomme pga dårligt immunforsvar, dvs hudproblemer, luftvejs sygdomme, øjenproblemer,forværring af gigt osv. De bliver også trætte og modløse.


EMS kan så ikke medicineres pt herhjemme. Der er kun et at gøre, en så sukkerfri kost som muligt og en plan for vægttab, og insulinfølsomheden kan faktisk kun blive bedre med motion. Men sygdommen forsvinder ikke, symptomerne vil komme igen hvis man sløser med diæten.



Så ja hvis ikke årsagen kan findes i foderet, ville jeg helt klart mistænke din hest for en eller begge sygdomme.

Det er faktisk mere udbredt end man tror.



Vedrørende frøgræshalm, nu findes de af forskellige græssorter og man kan finde noget der minder og gennemskredet hø. Frøgræs er jo et beset en rest af græsfrø produktionen, dvs svarer til hø hvor frøene er faldet af pga gennemskridning. Alternativt er gennemskredet hø og en analyse er som altid på sin plads her.Så man ved hvor meget sukker der er i og kalorier. Høet kan endvidere skylles i vand hvor noget af sukkeret forsvinder og det vil jeg anbefale i den akute fase og til hesten kan motionere igen.


Og hvis hesten ikke vil æde roepiller og lucerne så fortvivl ikke, den kan sagtens undvære krybbefoder, bare den får sine mineraler og vitaminer. Mineraler og vitaminer kan gives i flydende form direkte i munden med en engangsprøjte, f.eks Feed Complex fra blue hors.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Keppie.....
Forfatter: 
Dato:  15-12-2008 11:55

kan en hest have EMS, til trods for at den ikke er overvægtig, og er nem at regulere huld på - op såvel som ned....?


Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dorte Hansen
Forfatter: 
Dato:  15-12-2008 16:42

det vil jeg påstå kan lade sig gøre- for jeg har selv været et sted med en hest der ikke havde problemer med huld hverken for meget el for lidt og den havde cushings- og var langpelset mm.



Henra Cayenne udlejes 2000 kg total


www.123hjemmeside.dk/qantico


Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket el hadet intet midt i mellem

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stute...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2008 16:59

tak, men nu var det EMS, jeg var interesseret i at høre om, ikke cushings....


Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 hej Dorte
Forfatter: 
Dato:  15-12-2008 19:51

Hej dorte

Min dyrlæge forklarede, at den kan være almindelig af huld, og samtidig have EMS, hvis den er disponerede, men man skal tage alderen i betraktning, det er som hos mennesker (gammelmands sukkersyge)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Priser Pergolid
Forfatter: 
Dato:  15-12-2008 20:11

Lige en kommentar til Keppie gode svar:


Pergolid svinger meget i pris 10-18 kr pr 1 mg tablet, normal dosering er 1 mg, så det er en overkommelig udgift, med hensyn til Cushing følgesygdommene fjerner Pergolid symptonerne= man får pludselig en livsglad hest igen med normale kropsfunktioner, min hingst gik fra at drikke 70 liter i døgnet til at drikke 30 liter efter 1 uge på pergolid.


Jeg taler af egen erfaring en af mine hingste var den første i Danmark på pergolid.


Bent


Welsh Cob avler

http://www.welshcob.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Keppie og Bent T...
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 12:33

Jeg faldt lige over denne tråd og må da ærligt indrømme, at jeg vågnede noget op.

Sagen er den, at min dejlige gamle pony på 25 år, ikke virker så "affældet" i år som hun plejer.

Hun blev lidt småforfangen sidste efterår og jeg tog selvfølgelig konsekvensen af det og hun kom bl.a. på andet foder (EquiGard fra Hippolyt)

Hendes humør lader til at være ok, - hun kan da stadigvæk tage nogle ture indimellem, men det der bekymre mig, efter at have læst tråden, er til dels "pelsproblemet" og så kan jeg huske, at hun rent faktisk, var hævet omkring øjnene for et par måneder siden, men jeg synes nu, at det igen ser tilforladeligt ud.

Jeg må indrømme, at jeg nok mere tilskriver dette de pokkers fluer.

Hun blev vasket med lunken vand og smurt med Aloevera... hvilket helt klart hjalp.

Hun er stadig til den trivelige side (også lidt hård i nakken) men som sagt i ok humør. - Jeg har heller ikke bemærket noget unormalt ved hendes vanddrikkerri, så det er vel et godt tegn?


Da jeg kan høre, at I to ved, hvad I snakker om, vil jeg da gerne høre Jeres mening.

Er der grund til at råbe vagt i gevær!

Det er en pony, der betyder noget helt særligt for mig, - hun var min første pony og jeg fik hende, da hun var 3 år, - så ja... jeg har haft hende i en del år efterhånden og satser da stærkt på at have hende i mindst 10 år mere...


Mvh. Lone





Stald Julshede, - Vi sætter de firebenede i centrum...

0
0
Svar på denne tråd
 
 til Lone
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 19:44

jeg synes da du skal tale med en dyrlæge om det og evt tage en blodprøve til vinter hvis der er grund til mistanke.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min pony har cushings
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 22:38

Og det var derfor han blev ved med at vaere forfangen. Men til alle jer der foreslaar halm, froegras og saa videre pas paa med det, der kan vaere lige saa meget sukker i som hoe, selv ukrudt kan vaere rigtig fyldt med sukker. Det er lidt af en videnskab og der er ogsaa noget der hedder equine metabolic syndrome, som ofte forveksles med cushings...


Det eneste tegn der var paa at Magistrate havde cushings var gentagen forfangenhed, lang vinterpels og forholdsvis lang sommerpels, dyrlaegen troede faktisk ikke han havde det fordi hans pels ikke var kroellet nok, men proeverne viste det. Det er en sygdom, der kommer snigende saa hvis i har mistanke er det bedre at faa taget proeverne.


Laes mere pa www.safergrass.org i sektionen 'articles', det er en af de bedste kilder til viden om forfangenhed, foder og hvad der foraarsager forfangenhed.


Efter at Magistrate nu er paa pergolide, kan han taale at gaa paa graes nogle timer om dagen og endda faa lidt korn og jeg behoever ikke at vaere super forsigtig med hvad jeg giver ham at spise. Motion er ogsaa utrolig vigtigt, da det saenker blodsukkeret, rent faktisk hvis ikke jeg motionerer ham hver dag bliver han nemt oemfodet hvilket er tegn paa at der er ved at vaere problemer igen.


Mvh Frederikke

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak...
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 23:11

for Jeres svar.


Keppie: Du skriver, at jeg skal få taget en blodprøve, men først til vinter, - hvorfor det? Kunne det evt. gøres til oktober?


Frederikke:

Mange tak for din udførlige beskrivelse af cushings... synd, at din pony lider af det.

Jeg tager det som et godt tegn, at min pony ikke har de store problemer med at færdes rundt, blot vi får hende beskåret ofte.

For et par måneder siden var jeg ved, at gå ud af mit gode skind da min (daværende) smed brændte mig af flere gange og Blis (som min pony hedder) blev mere og mere ømtået... Det lykkedes dog til sidst, at få en anden, for mig ukendt smed ud en LØRDAG, - ja, hvad siger I så... Men da han hørte om problemet kom han indenfor to timer... Det kan man s.. kalde service!

Men er det ikke korret forstået, at det er meget positivt, at hun går udmærket rundt. Her tænker jeg i forhold til om det kan være cushings...

Men jeg vil under alle omstændigheder få foretaget en blodprøve og da hun skal vaccineres alligevel til oktober, ville det jo være nærliggende, at slå to fluer med et smæk...


Mvh. Lone



Stald Julshede, - Vi sætter de firebenede i centrum...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Haflingeren her på stedet
Forfatter: 
Dato:  22-07-2009 00:29

får

*SLET ikke græs- højst 5 min i snor på mælkebøtter og lucerne

*roepiller, sojaskrå, lucerne og hørfrøkager samt vitamin- mineralblanding med ekstra kalk og magnesium

* ca 2 kg tørt, lavfruktan hestewrap med urter i -HVIS denne mængde overskrides BARE LIDT, får han puls, 3-4 kg er for meget og 5-6 kg ville han blive syg af

* byghalm ad libitum (om vinteren halvt groft frøgræs, halvt byghalm)


Han er ikke fladsålet,går uden sko, hovbenet er OK, han fælder normalt og har god energi, rides meget - og har på den menu tabt ca 120 kg fra han ankom (istarten fik han KUN halm som grovfoder, da han var en meget lille smule forfangen ved ankomsten) og de første 60 kg røg hurtigt, de sidste 60 krævede motion oveni den strenge diæt.


Han tager 20 - 30 kg på MED det samme,på få dage, hvis man fx får frøgræs ad libitum eller vi giver 3-4 kg wrap, det går bare IKKE til ham.

Halm, halm og atter halm og så må proteinerne, fedtsyrerne osv dækkes i krybbefoderet.


Eva




Se og støt urhesten fra hulemalerierne

http://www.sorraia.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider