Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hvad gør lam, under sadlen?
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 00:32

Jeg har købt en ny sadel idag i tyskland hos von rönde, det er en prestige, den er mega fed at sede i, men da jeg havde redet i den i en halv time, var den faldet ca 4 længere ned i ryggen, så det var svært at få en hånd igennem eller kigge ignnem, og den var også begyndte at slippe bag i, det var ikke lige planlagt!

Jeg tror det er fordi kopjernet er 2 ca for bredt.


Kan det hjælpe at jeg bruger lammeskind under, eller gør det at sadlen bliver bredere og ryger længere ned i ryggen af ham.


Kan i hjælpe mig?

Kram Rikke <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 01:48

Jeg vil til hver en tid anbefale at man får en sadel som passer til hesten 100% Og du bør få en sadelmager ud og se på det og evt får den opstoppet og skiftet bommen...


Dog kan man som midlertidig løsning godt ligge en tyk lammepad under. Dette har jeg selv brugt ved tilridningen af min. Havde en fin sadel men da hesten ingen muskler havde passede den ikke 100% De første maks 2 mdr brugte jeg en lammepad fra Christ. Men dette var dog midler tidig. Hesten fik muskler ved ryggen og kom til at passe sadlen.


Men nej du bør få din sadel tilpasset. Det er en uholdbar lappeløsning af ligge en pad under fordi sadlen ikke passer..



Ved stadig ikke hvorfor jeg er ejer af en Fjordhest???

0
0
Svar på denne tråd
 
 dadada...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 14:02

Enig med Dala....


Få en sadel der passer hesten i stedet for de lammefiduser, det er noget djævlen har skabt i vrede, for at os ryttere kan smække sådan en på hvis sadlen ikke passer korrekt, og det er ingen hest tjent med! Men en hurtig, nem og billgere løsning end at få sig en sadel der passer!



Sterling dressur sælges, se billeder på præs.


En hest har 4 ben, 1 hale, 1 krop, og desværre tror nogen også de har 2 hoveder!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tilpasning
Forfatter: 
Dato:  03-05-2008 00:06

Jeg vil give de andre ret. Du bør få din nye sadel tilpasset af en sadelmager. Du har jo allerede en ide` om at kopfjernet er for bredt.


Jeg vil dog lige forsvarre lammepads lidt. Jeg elsker at ride med lam under sadlen. Men det har intet at gøre med at min sadel ikke ligger optimalt på min hest!!!!

Det er fordi det er så dejligt stødabsorberende. Det tror jeg også Camlina synes det er .


MVH Britt


med dressurhesten "Camelina Kilen" :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 din sadel
Forfatter: 
Dato:  04-05-2008 13:46

bør tjekkes af sadelmager, den lyder til at have alt for bred bom!


Men lammepad gør bommen smallere - gør at hesten ikke kan løfte ryggen lige så højt op i sadelkammeret - ja det er noget djævlen har skabt, mange aner ikke hvad det l... gør ved hestens ryg, så mange ligger det under en ellers veltilpasset sadel, men så er den altså ikke længere veltilpasset for så er bommen pludselig meget smallere...


Jeg brugte et lammeunderlag i en kort periode, da min var for bred, og jeg ventede til sadelmageren havde tid at komme måtte ride med den 1½uge og jeg hadede at være nødt til det!!! Men det var sadelmageren der sagde at det skulle jeg gøre til han kom og ordnede den... (har en passier sadel der kan ændres i bommen - det var sadelmageren der havde lavet den for bred 14 dage før også kom han selvfølgelig og rette den gratis)


Camilla Diana Olsen,Rondo Quintus og Bubber


Ledig Boks i Slagelse

Skriv for mere info

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg bruger Christ
Forfatter: 
Dato:  04-05-2008 20:57

lamme-underlag, - altså hvor lammen vender direkte ned mod, og på hestens ryg, Altså ikke et lammepad!!! Det skal hertil siges, at min sadel er målt ud efter brug af lamme-underlag.


Men generelt, som andre skriver: få din sadelmager ud og mål sadlen efter.


En nødløsning kan evt. være et formstøbt Devoucoux sadelpad, som jeg selv har haft gode erfaringer med.


mvh

LGI


SÆLGES:

Nyt Rambo Supreme Lite, str. 165cm.

Nye Golden Dress Fløjlridebukser med knæskind, str. 90 (40)


Jeg er født sådan! - Hvad er din undskyldning?

En god dag starter med et smil!
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-05-2008 16:23

Jeg har efterhånden læst mig frem til og fået fortalt af diverse sadelmagere etc., at lam under sadlen er en misforstået godhed. Det er som at putte en tyk sok i en sko der enten er for lille (trykker et sted) eller putte det i en sko der allerede passer (dermed føles for lille/trykker).


ja, det ser pænt ud, men jeg er stoppet med at bruge det til min sadel, for den ligger som den skal


Mvh.


Kristina og Mademoiselle

Du kan også hjælpe: www.wspa.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er korrekt at flere
Forfatter: 
Dato:  06-05-2008 23:00

rider med lammepad fordi det ser pænt ud, og mange har undskyldt sig med at det er for hestens skyld!


Nogle bruger det som nødløsning pga deres sadler anvendes til flere forskellige heste, såsom salgsstalde, rideskoler m.fl.


Lam virker skånsomt på hestens ryg, såfremt det vender direkte ned på ryggen, og KUN hvis ens sadel er passet til de lidt tykkere underlag som feks lam er. Ellers kan hesten blive forhindret i at bruge sin ryg optimalt. Hvilket, som overnævnte indlæg henviser til, er sagt af sadelmagere, massører og kiropraktorer, bla. af de fagfolk som jeg benytter.


Det samme er gældene for gelpads der findes i forskellige kvaliteter, man burde sikre sig at der er plads til dem i sadlens kammer, samt huske at se på hvilke tykkelse underlag man rider med generelt, inden man ligger mere på ryggen af hesten.


mvh

LGI


SÆLGES:

Nyt Rambo Supreme Lite, str. 165cm.

Nye Golden Dress Fløjlridebukser med knæskind, str. 90 (40)


Jeg er født sådan! - Hvad er din undskyldning?

En god dag starter med et smil!
0
0
Svar på denne tråd
 
 lammeskind
Forfatter: 
Dato:  20-05-2008 14:47

Lammeskind virker naturligt antibakterielt. Det må ikke bruges fordi at man har en dårlig sadel. Der er også noget med temperaturen, det skulle efter sigende ventilere hestens ryg godt om man kan ride med det om sommeren kan jeg ikke lige huske, men mener faktisk at der stod at man godt kunne, hæng mig ikke op på det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 lammepad..
Forfatter: 
Dato:  20-05-2008 21:14

ingen lammepad. Hvis bummen passer i bredden kommer den til at klemme hvis man putter noget tykt under.


Det der formentlig er sket er,at stopningen i din sadel har pakket sig, så den skal bare stoppes om af en sadelmager :)


A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
*Akademisk*
0
0
Svar på denne tråd
 
 Lam......
Forfatter: 
Dato:  21-05-2008 08:45

Min datters sadel er tilpasset efter at hun skal have lam under, hun rider med det direkte ned på ponyens ryg, det er massøren der har anbefalet det


Mvh Marianne


Stolt pony mor.


Mangler du sadelmager og kan du ikke få fat i en. Så kommer Kit Hansen til Stouby v. Vejle. den 16 juni.

http://www.hestens-sadelmager.dk/



0
0
Svar på denne tråd
 
 En lammepad kan ikke
Forfatter: 
Dato:  21-05-2008 09:12

erstatte en ordenligt tilpasset sadel, men kan godt være en god ting alligevel.


Jeg læste for længe siden en artikel i Eqipage hvor sadelmager Michael Brodie vist også udtaler sig positivt om lam -HVIS DE ALTSÅ BRUGES RIGTIGT- altid direkte mod hestens ryg og under en

godt tilpasset sadel...



Mange hilsner herfra


Pernille



0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg brugte
Forfatter: 
Dato:  21-05-2008 13:29

lam direkte på min vallak, da han var ridehest.


Alt andet 'kradsede' hul på hans skind. (Og nej det var ikke sadlen) I dækkenerne har han lam syet ind og alm. underlag var jeg nødt til at klippe hul i, midt på ryggen. Så der ikke var noget der rørte ham.

Vældig bøvlet.


Men lam er godt, hvis det bruges med et formål. Og altså ikke som undskyldning for ikke at skifte sadlen ud.






..med mulerne..

Ferico-Coniston-Latoya-Bertram

..savnet..

Isa-Chicco-Hjalte

0
0
Svar på denne tråd
 
 lam.....
Forfatter: 
Dato:  21-05-2008 20:19

Nu er der forskel på lam. Det er ikke alt lam der er forbudt;) Dem man ikke skal ligge under er de der lammepads som er ca. 5 cm tykke (-det er i hvert fald det sadelmagerne lærer på sadelmageri skolen i Sverige)

Men et lammeskinsunderlag som ikke er meget tykkere end et alm. underlag skulle der vel ikke være noget galt i.


hmm tjaaa.. Michael brodie . Har hørt flere der har sendt deres sadel til ham for at få den stoppet om, men for efterfølgende at have sendt den til ny sadelmager kunne denne sige, at han i hvert fald overhovedet ikke havde haft sadlen lukket op. Og nogle som havde fået at vide at sadlen passede, men en ny saddelmager bedømte den ALT for smal.. så jaa jeg gi'r ikke umiddelbart meget for hans udsagn.


A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
*Akademisk*
0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg rider ALTID med lam
Forfatter: 
Dato:  21-05-2008 20:53

og det gør jeg efter aftale med min sadelmager. jeg fortæller altid at jeg altid rider med lam for min egen rygs skyld og for hestens skulders skyld. min sadelmager synes det er en god idé, såfremt man siger det når han er der så han kan lave sadlen efter det. min den ene går med en med ekstra luft til rygsøjlen, der er altså ikke lam hen over rygsøjlen, det er igen efter anbefaling fra sadelmager den anden går med en anden type lam som også er anbefalet af sadelmager.


Men hvis du lige har købt sadlen er den vel lavet til hesten?






Med venstre hånd
Line og Calano


GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste


Hvad ligger jeg her for? Vi ligger hér som om vi havde en mulighed for at nyde en rolig stund

Venter jeg på at blive lidt ældre? ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sadel...........
Forfatter: 
Dato:  21-05-2008 21:51

Man skal bare være klar over, at ALT man putter under sadlen - jo højere - des værre, løfter forsvidslen og forskubber det naturlige dybe sæde i sadlen, så mange ryttere ender med at sidde for meget på bagsvidslen. Og lam fylder rigtig meget !! Og er også blevet en modetendens.


Sadlen skal passe hesten - uden underlag - og underlag bruges til at absorbere sveden fra hesten. så brug et så tyndt underlag som muligt.



Sys




Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!


Meget velholdt Kentauer Athen dressursadel, 17½ t, bom 3 til salg - se billeder på min præsentation.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Altid lam om vinteren
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 10:43

Jeg bruger også altid lam på min gamle hoppe om vinteren.

Hun har tendens til knopper i sadellejet, og den eneste måde det undgås er ved at ride med lammeskindsunderlag.


Sadlen er selvfølgelig tilpasset, så der er plads til lammet.





Mvh

Mette, Macon & Luna


0
0
Svar på denne tråd
 
 lam......
Forfatter: 
Dato:  24-05-2008 18:53

Sys 1: helt enig med dig. Jeg har også lagt mærke til at det ser ud til det efterhånden er blevet en modetendens! Jeg forstår det virkelig ikke, for det første klemmer det hesten,hvis sadlen -som den bør være-er tilpasset uden underlag. For det andet dæmper det jo også signalerne fra rytterens sæde.


Så jeg forstår absolut ikke logikken i det


A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
*Akademisk*
0
0
Svar på denne tråd
 
 lamme skind
Forfatter: 
Dato:  26-05-2008 23:59

Jeg er en hestekiropractor i USA.

En saddel skal vaere tilpasset en hest og berider, men foremost hesten!


Et lammeskind er fint, men sadlen skal vaere tilpasset det ogsaa.

Dertil skal siges, at den roll paa lammeskindet skal vaere udenfor sadlen, saaledes at sadlen ikke rider paa den tykke kant.

Jeg foretraekker lammeskind fremfor saa mange andre producter paa markedet. Lammet skal vende ind mod hestens skind.


Det er ogsaa OK at bruge det i conjunction med et Thinline pad.Thinline lader fugt/sved evaporerer, tager concussion fra rytteren etc.

Det er faktisk de 2 eneste producter jeg kan recommendere da de begge er gode for hesten.

Det er de producter, som bliver brugt af mange internationale kendte beridere, som laver meget mere paa deres heste end mange alm. ryttere.


Har en hest under mit opsyn foerst faaet constanteret en inflammed SSL ( supra spinous ligament) insisterer jeg paa, at de koeber en Thinline og faar deres saddel lavet om, da hesten ellers vil faa problemer forholdsvis hurtigt igen uanset saddel tilpasning.

Jeg checker altid saddlen ved en ny client.


Saa: Tilpasning, tilpasning, tilpasning ;-)

Ingen saddel efter den sidste rib, soerg for at skulderen er fri og at I bruger den rigtige bredde.

Er ikke tilhaenger af de sadler uden tree, da de i de fleste tilfaelde bliver koebt af de forkerte beridere og ender med at laegge sig paa rygraden.


Held og lykke.


If it isn't Dutch, it isn't much.
My other car is a Friesian Horse.
If it isn't a Friesian, it's just a horse ;-)

http://www.AnimalSportsTherapy.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad lam gør under sadlen
Forfatter: 
Dato:  27-05-2008 11:14

Gisper efter luft, inden det bliver kvalt



Illum


Forårs tilbud :-)


Hvis du ikke har betydning i eget liv, så kan du heller ikke have det i andres...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider