Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 FE - regner jeg det rigtigt ud?
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 10:07

Hmmm, når jeg ser, hvad andre giver deres heste i foder dagligt, kan jeg ikke få det til at passe med, hvad vores pony får af FE.


Han må virkelig have en høj forbrænding.


Han får

2 kg Fase III = 1,9 FE

½ kg Hartog Lucerne = 0,35 FE

½ kg Speedibeet = 0,47 FE

ca 10 wrap = ca 5 FE


Og han er stadig lidt til den tynde side, selvom jeg kan regne det ud til at blive 7,72 FE


Er deres behov virkelig så individuelt?


Og hvad vejer sådan en max-måls pony? Mit gæt er 400-450 kg.


Vores hest er derimod til den runde side.


Han er en trakehner på 167, der stadig er i voksealderen, men ikke arbejder så meget som ponyen. Han vejer nok omkring 600 kg.


Han får

3 kg hestemix fra Århus Andel

ca 8-10 kg wrap


Er der nogen, der kender FE-forholdet i det foder?


Ponyen bliver fodret udfra en udregnet foderplan, hesten får foder efter rideskolen skøn. Er den mon dækket ind?





JANNE


0
0
Svar på denne tråd
 
 Umiddelbart
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 11:00

så synes jeg ponyens foder lyder fint. Hvis det antages at den vejer 400 kg og er i moderat-intensiv træning, så har den (i gennemsnit) et energibehov på [6,4;8,5] FE om dagen - alt efter hvor hård træningen er. Men selvfølgelig kan det variere fra hest til hest.


Er der lavet en analyse på wrappen? Der kan godt være stor forskel på hvor mange FE der er i wrap (og hø for den sags skyld) så derfor kan det være svært at sige hvor mange FE den præcist får herfra.


Så hvis ponyen er lidt tynd kan det jo sagtens skyldes at der er færre FE i wrappen end antaget.


Jeg kender ikke noget til hestemixen.


Mvh Jannie





Behandl andre som du ønsker De skal behandle dig

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen analyse
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 11:05

Nej, vi har ingen analyse af wrappen, og det er også det eneste, der ikke bliver vejet, men blot givet, så der altid er noget til overs. Dvs han får alt det, han kan æde af det.


Hesten får knap så meget wrap, og roder rundt med det i boksen.



Har du noget forslag til, hvad vi bør ændre for at give ponyen lidt mere sul på kroppen? Kan jeg tilføre 2-300 g Linamix uden at det ødelægger foderplanens sammensætning?


Alle hestene bliver flyttet om et par måneder, og der får vi lavet ny foderplan til den tid. Indtil da kører vi lidt på slump, dog med udgangspunkt i den udregnede foderplan.




JANNE


0
0
Svar på denne tråd
 
 Det vil
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 11:48

jeg godt tro at du kan, men jeg har ikke et foderprogram så jeg kan regne det efter. Men jeg vil ikke tro at du øger energimængden særlig meget.

For at øge antal FE uden at øge mængden af stivelse kunne du fx give ham olie. 3 dl olie svarer til ca. 0,9 FE.


Ellers kunne det være en idé at gå over til Mikrofeed, hvor energiniveauet er lidt højere.


Mvh Jannie



Behandl andre som du ønsker De skal behandle dig

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foder.
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 13:03

Foderplanen til ponyen ser rigtig fornuftig ud og du kan sagtens tilføre 2-300 g linamix uden det ødelægger noget.


Hesten er også rimelig fornuftigt dækket ind på hans foderplan.

En smule i underskud af selen er det eneste.

Det kan rettes til ved at give et lille tilskud af Salvimin eller travo.


Der er 0,88 FE pr. kg i hestemix fra Århus Andel.



Chess - For evigt elsket og savnet


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 13:19

...for svarene!



Jeg kan jo så regne ud, at de to får næsten lige mange FE. Der kan man bare se, hvad en lille smule forskel i arbejde kan gøre.





JANNE


0
0
Svar på denne tråd
 
 linamix
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 14:17

1 fe = 700 gram linamix


og det er meget nemmere end olie!! Synes jeg i hvert fald.




MVH
Dorthe
Nu som gift kone med to skønne hunde og en vidunderlig hest


Et dyr er et dyr
Og det skal man ikke lave om på
Selv om man elsker det højt!!
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider