Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hest med hø-allergi.. What to do?
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 15:13

Dr. (meget) Dyr har lige været på et visit, da Fille siden lørdag har hostet, stået med lidt feber og været slatten..

Her til morgen trak hun så også vejret i ryk, og så blev dyrlægen tilkaldt..


Han kunne så fortælle mig, at hun har allergi -højst sandsynligt hø-allergi, da det er tilfældet 9 ud af 10 gange..


Vi skal nu enten lave vores stald til løsdrift med de to heste vi har, eller i hvert fald pille vinduerne ud af deres bokse..


Næste år skal vi fodre med wraphø, men vinteren ud kan vi godt fodre med det hø vi har på lager..

Vi skal bare ligge alt det hø, vi skal bruge i løbet af dagen og natten, ud i frisk luft fra morgenstunden af..


En løsdrift kunne vi sikkert godt finde ud af, bare Fille har det godt, men der er lidt problemer ved det..

Vores unghest kan nemlig godt gå i panik, når hun står bundet, så vi tør ikke lade dem stå bundet alene, når de skal spise..


Hvad kan man gøre med løsdrift, så de kan spise i fred for hinanden?

Og er der andet man skal være opmærksom på med en allergiker?


Jeg synes, at have hørt at man kan lægge høet i vand, er det rigtigt?


Fille, du er mit et og alt! <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Væk med høet
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 15:26

Jeg ville fjerne høet fra hele stalden. Ikke engang fodre den anden hest med det. Væk fra stalden og over på wrap i stedet. Uanset om du lægger høet i vand eller i frisk luft, forsvinder svampesporerne ikke helt og din hest vil fortsat hoste. Du kan dog dæmpe det ved at lægge høet i vand 12-24 timer før fodring, men det optimale ville være at erstatte det med wrap.

Andre ting du bør gøre for din allergihest: Masser af frisk luft (pil gerne vinduerne ud, hvis det ikke suser ind), ikke strø eller feje i stalden, når hestene er der. Hold dig gerne fra ridehuse, da der tit er meget støv der også.

Jeg taler af erfaring. Min gamle hest havde allergi - nogle gange meget slem hoste. Men vi fjernede hø fra stalden og lod være med at ride i ridehuset og han var gående igen.

God fornøjelse med din hest. Håber snart den er klar igen...

Mvh Malene

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 15:31

Vi har desværre ikke mulighed for at skaffe wraphø før næste høstsæson, men fik dyrlægens ord på at vi godt kunne give det andet ved at gøre det sådan..

Men fra næste vinter bliver de begge skiftet over på det..


Vi rider på udendørsbaner året rundt, undtagen til stævner i indendørssæsonen, så det klarer hun nok :)


Han sagde, at det var på et meget tidligt stadie, så hvis vi tager hensyn til det, så burde det ikke blive værre..

Det var helt tilfældigt at han hørte mislyde på lungerne, fordi han tjekkede hende for lungebetændelse.. Og heldigvis for det! :)


Fille, du er mit et og alt! <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ville klart
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 15:46

Slagte hesten..


Illum


Som også i 2008 forbliver sig selv, så er det nemlig svært at falde ud af "rollen" ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hø fra dangrønt
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 16:07

Jeg har en allergihest. Sidste år, 13 årig, fik han luftvejsproblemer, dyrlægen kunne ikke afvise at det var allergi. Heldigvis var det sidst på foråret så han blev smidt på døgnfold. Han fik det hurtigt bedre, men jeg var bestemt meget spændt på den nye vintersæsson. Vi har ham nu gående på spåner, han får roepiller som minimerer støvet i hans krybbefoder. Høet er købt ved dangrønt, og derfor fri for svampesporer. Han har IKKE haft en hoste dag i denne vinter, så hurra for at vi ikke slagtede ham. Opgiv ikke håbet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 16:32

Kirsten: Tak for svaret.. Vi kigger nok lige på hø ved dangrønt så.. Men hvordan kan det være at der ikke er svampesporer i det hø?


Illum: Ih tusind tak for det meget faglige, konstruktive og behjælpelige svar..


Fille, du er mit et og alt! <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Løsdrift.
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 17:56

Det var måske en mulighed at lave løsdriften så der i den ene ende er 2 bokse, hvor de kan lukkes ind ved fodring, evt åbne hele dagen, så de kan gå derind hvis de har brug for lidt ro.


Så har du også et par bokse du kan bruge hvis det en dag bliver nødvendigt.


Du kan læse om dangrønt grønhø her


www.dangroent.dk/ product_info.php?cPath...ucts_id=73



Louise - ejer af de 2 pragtfulde heste Chess og Meister

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 18:01

Louise: Ja, det har du ret i :) Har selv tænkt tanken, men så skal der tænkes kreativt, for stalden er ikke alt for stor..

Men mon ikke det godt kan lykkes :)


Fille, du er mit et og alt! <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 18:57

Det er jo fanstastisk med en kommentar som Illums, når man står i et problem som dit. Nogle siger, at "dårlig omtale er bedre end ingen omtale", og det burde Illum nok ændre sin signatur til...


Jeg har selv en vallak med allergi, han tåler ikke hø og frøgræs, men så længe det undgåes er der ingen problemer overhovedet. Han tåler halm (endda støvet), og fejning på staldgangen fremprovokerer heller ikke hoste, ej heller ridning i ridehus. Så han står ikke på slagterens venteliste!!!


Så hvis det er svampesporerne i høet, der er et problem, og du ikke kan skaffe wrap, ville jeg nok forsøge at vande høet. Har ikke selv afprøvet den metode(men har hørt om den før), så har ingen idé om, hvorvidt det hjælper.


Jeg tænker bare på, hvis hesten har haft feber og været slatten... Er du så sikker på det allergi?

Vi har i vores stald netop haft en omgang virus, hvor ca. halvdelen af hestene har hostet...


Mvh. Nadia



0
0
Svar på denne tråd
 
 væk med høet.
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 19:00

VÆK med høet!!! Og det kan ikke være tidligt nok. Det er det eneste der hjælper og det bliver kun værre med tiden. Har haft to hø-allergikere i stalden, og der var intet at mærke så længe de ikke fik hø. De stod på halm indendørs, dog med god udlufning. Fik de hø var det 100 procent sikkert, at den var gal. Den ene fik straks et akut asmatisk anfald med vejrtrækningsbesvær og måtte have dyrlæge, og den anden begyndte "bare" at hoste jævnligt og blev først normal efter minus hø i nogle dage.


Som sagt levede begge (den ene lever endnu) i bedste velgående og uden nogen gener, så lang tid der ikke var almindeligt hø.

De blev/bliver fodret med wrap i stedet for.


Se vores hjemmeside med billeder fra bla. TAF-arrangementer og DM i dressur :


Team AD-Edition


0
0
Svar på denne tråd
 
 væk med høet....
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 20:25

du kan sælge det og istedet for købe wrap.


Jeg har med stort held, brugt carragen tang fra hestens urtehave, som koges i rigeligt vand og blandes i hestens foder. 1/2 kopfuld til 1 liter vand, koges op, men hold øje med det så det ikke koger over. deles i to portioner og landes i hestens foder morgen og aften

Har en tidliger hoste hest i stalden, ja jeg skriver tidliger for efter et halvt år og to poser carragentang, ja så er hosten væk.

Nr to hest er nu i behandling, på helt samme måde. hoster meget få dage ved opvarmning og er livet helt op, så man skulle tro den ikke var 13 men 3 årig unghest. Har bestilt endnu en pose med carragen tang hos hestens urtehave og forventer at hesten til sommer også er helt fri for sine hoste problemer.


Det er vigtigt at sørge for et støvfrit miljø.

Har du mulighed for løsdrift er det bare supert og der vil fodring med wrap morgen jo være en god ide, så kan du fodre med støvfrit foderblanding til aften og holde øje med de ikke spiser kammeratens mad.

Fejl stalden grundigt flere gange om året og lad spåner eller andet støvfrit matriale blive hestenes madras, da halm også kan gi en del gener til en hoste hest.


Det nytter ikke nogte at vente, du er nød til at få gang i noget hurtigt, for ellers kan det blive meget værer med dens hoste.


ps. illum, den var da lidt for malplaseret den kommentar og nok ikke lige det man som heste ejer har mest brug for at høre. nogle gange minder du mig lidt for meget om et børnehavebarn det taler før der tænkes.


MOBBEN IMC.
www.glrk.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen hø
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 20:26

Er i samme situation mht. at hø og hesten er en dårlig kombination. Jeg prøvede alt lige fra at lufte høet til at vande det i en milliard timer, både med koldt og kogende vand, men lige fedt hjalp det... Han tåler halm, fejning m.m. men gives der hø, så kører lungerne for vildt. Det eneste som virker er wrap (og som jeg fortryder, at jeg var så langsom til at få skiftet over til wrap). Alle i stalden får wrap, tør ikke at have hø i nærheden, til gengæld har han ikke hostet i laaang tid.


Synes ikke slagtning er et 1. valg, da man ofte kan tilpasse situationen, således hesten kan føre et normalt liv alligevel!!


~Susanne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Erstat hø
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 21:48

Det er ikke sjovt at have alergi heste, det er synd for dem..


Du kan faktisk købe nogle græs piller der heder heucobs de er 100% støvfri.


De er ekstra hårdt presset således med høj tyggeintensitet ved hestene og meget god spytdannelse, du kan reducer eller komplet besparelse af hø.

De er netop for allergikere.


Du kan også få dem som er til at opbløde i vand.


Håber det kan hjælpe dig....


Den lykkelige ejer af 2 dejlige heste

0
0
Svar på denne tråd
 
 Eskobar
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 22:05

GODT NADIA

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 22:10

Mange tak for de gode svar :)

Der er helt sikkert nogle ting vi skal have iværksat med det samme..


Eskobar: Feberen skyldtes at hun har en virus.. Det skyldes det hele faktisk.. Dyrlægen opdagede bare hendes allergi tilfældigt, da han lyttede på hendes lunger for at tjekke for lungebetændelse..


Fille, du er mit et og alt! <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Med henvisning til
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 00:01

Illums fuldstændige malplacerede kommentar, såh...

hvis man ikke vil give sig til kende på præsentationen, andet end med en gang ligegyldig pladder om tørklæder m.v., så kan man vel kun forvente malplacerede og irationelle svar på et ellers alvorligt spørgsmål. Kender selv problemet, og spørgeren ønsker vel et brugbart og seriøst svar - ikke at slagte hesten, for så kan alle problemer jo løses. Bare sætte boltpistolen for panden, og vupti - problemet er løst.


Hvem er du i grunden Illum, og hvad er din baggrund ???

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, du må
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 01:02

sælge høet og købe wraphø i stedet (y)


Det er det eneste, der hjælper. 'Vores' stald prøvede også at bruge godt hø en overgang - men godt hø er ikke godt efter jul, det bliver værre og værre (n)


Selv når vi vandede det, var det ikke godt nok :-(

Vi havde en allergihest igennem 7-8 år, og gjorde alt for at den skulle have det ok. Den fik pusten tilbage ;-)


Heldigvis for os, uheldigvis for hende, havde datteren i stalden selv allergi, og så blev høet hurtigt afskaffet (y)


----


Da vores stod i løsdrift, bandt vi dem ikke op ved fodring, men gav flere gulerødder til den hurtigstspisende hest (y)


Desuden gav vi dem ikke ret meget krybbefoder, for det rareste og sundeste for dem, er at have så meget wraphø som muligt at æde på - og jo mere krybbefoder man giver, jo mindre wraphø kan man give dem :-(



:-) fra NinA


Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Som man råber i skoven, får man svar :-P

0
0
Svar på denne tråd
 
 hrm....
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 11:06

Illum nu må du lige spænde kysen, synes ellers du plejer at komme med gode og brugbare råd!!!

Som sagt tidligere så VÆK med hø og ind med wrap. Sørg for at stalden er støvfri og med god udluftning... Tit kan hestene der har allergi sagtens stå i halm, hvis det er af en god kvalitet og ikke støver.

Kan du ikke få wrap, men er tvunget til at bruge dit hø, skal det vandes inden du giver din heste det, men der er ingen garanti for at der ikke stadig er de svampesporer der i som hesten ikke kan tåle. :(

Jeg har selv en allergihest, som havde det virkelig dårligt i den gamle stald hun stod opstaldet i, hun blev flyttet hjem og kom i løsdrift og fik det super igen! Nu er hun atter tilbage i boks i vores nye stald, dog en helt anden slags stald end hvor jeg havde hende opstaldet. Vi har åbne stalde med masser af udluftningsventiler og minimum et vindue i hver boks vi kan åbne efter lyst og behov. Derudover fodres der kun med støvfrit foder i stalden, dvs. roepiller, grønpiller, wrap osv.

Faktisk kan du i mange rideudstyrsbutikker købe "hostesaft" til heste og det virker altså rigtig godt! Min hyp fik det tidligere, før jeg havde mulighed for at flytte hende hjem og det hjalp hende uden tvivl rigtig meget....




-Har nu fundet drømmehuset og venter kun på byggetilladelsen! :)


STALD BRATTENSBORG

-Mellem Odder og Skanderborg

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skift strøelse...
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 13:28

Jeg vil foreslå at du skifter strøelse - vi er gået over til hør og det støver overhovedet ikke og er super godt til allergi heste.

Og ja så ville jeg også sælge høet og købe wrap i stedet - for det hjælper ikke spor at vande høet før fodring.

Og når hesten har hø-allergi - ja så skal den absolut ikke have hø.


/Lisbet


**Når man endelig når toppen af samfundets stige - finder man ud af at den står op af den forkerte mur**

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen opbinding
Forfatter: 
Dato:  23-01-2008 00:06

Hvis du ikke vil binde hestene op, kan du rimelig nemt bygge foderspiltove - enten ude som her:




eller luksusudgaven som her:


Billederne er venligst tyvstjålet fra Joras.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-01-2008 19:20

Mange tak for alle jeres svar.. Jeg kan se at der er lige så mange måder at løse problemet på som der er hesteejere, så jeg må vist prøve mig frem og se hvad der fungerer bedst for Fille :)


Sarmarras: Mange tak for billederne, det var en smart måde at gøre det på :)


Fille, du er mit et og alt! <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nja - der
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 00:21

er da vist ikke nogen, der giver dig ret i at du kan beholde høet 8-)


Ja, det er dejlige spisesteder på billederne (y)


:-) fra NinA


Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Som man råber i skoven, får man svar :-P

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dygtig eller hurtig dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 07:05

Kunne dyrlægen stille diagnosen 'høallergi' blot ved at lytte på lungerne?


Jeg troede, at det var en besværlig proces at finde frem til den nøjagtige diagnose.

Hvis det var min hest, ville jeg prøve mig frem, og som det første ville jeg fjerne høet fuldstændigt og give wrap i en periode i stedet for.


Det er da ikke så problematisk at få fat i wrap, så du behøver at vente til næste år.


Det er da nemmere end at begynde at bygge stalden om.


JANNE


0
0
Svar på denne tråd
 
 støvallergi
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 09:44

mon ikke nærmere at det er støvallergi end høallergi?



-Har nu fundet drømmehuset og venter kun på byggetilladelsen! :)


STALD BRATTENSBORG

-Mellem Odder og Skanderborg

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu bliver jeg..
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 09:56

sikkert slået ned, men min gamle pony fik konstateret allergi, dyrlægen var ikke sikker på om det var støv, hø eller noget helt 3. men vi prøvede os frem..


Og det endte med at han kom i løsdrift hele sommerhalvåret, ALT halm, hø og foder blev fjernet fra stalden.. Jeg mugede om morgenen, fejede aldrig når der var heste i stalden og gav hø inden de kom ind..


Om vinteren stod han på halm og guffede lystigt HØ..


Han levede i to år efter dianogsen og havde aldrig problemer med vejrtrækningen udover den ene periode.. Må hellere tilføje at han blev aflivet på grund af hovsenebenssyndrom..



Stutteri Inger-Marienlund
0
0
Svar på denne tråd
 
 allergi
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 12:22

Min vallak, har fået konstateret græspollen allergi. Det tog 3 uger, med diverse blodprøver som skulle til Tyskland inden resultatet var der. Så det lyder utroligt at din dyrlæge kan kontstatere det bare ved at lytte til lungerne.


Jeg vander høet i en stor murbalje. Dækker det HELT med vand og lader det trække nogle timer. Hælder vandet fra og lader det dryppe af. Så bliver det serveret og drengen spiser det med velbehag uden problemer. Så du kan SAGTENS vande det.


Hilsen



Britt/


Med 2 dejlige araberdrenge:(Aswad Al Walad ox & Banderas)


"HVOR VOLDELIGE HANDLINGER TA´R FAT, DER STOPPER KUNSTEN BRAT"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Løsdrift, foder og binde...
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 14:31

Vi har en løsdrift, og hestene bliver bundet op når de spiser. Men: Når du kun har 2, er en meget nemmere løsning at lave en lille snor med led i hver ende og sætte op imellem dem når de spiser. På den måde behøver ingen at være bundet, men alle kan spise i fred. Det er sådan vi sikrer at alle får det wrap de skal have...

Jeg har ikke lige et billede af det, men du kan nøjes med at installere 2 øjer i væggene, et par meter hegnssnor og to ledhåndtag. Nemt og billigt!


Signe

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 23:28

jeg har ikke læst alle indlægene, vil blot sige at hvis du ønsker wrap, kender jeg 3 steder på fyn der har, mini, mini-rund og minbig, så bare sig til hvis du skal have nogle numre, er godt nok midt/øst fyn, men. og hø er temmelig nemt at komme af med, der er en del der mangler rundt omkring.


Mvh. Mette


0
0
Svar på denne tråd
 
 støvallergi....
Forfatter: 
Dato:  24-10-2008 19:08

løsdrift nu eller stå i en luftfyldt stald uden halm og uden hø.

lad begge heste stå på tørv i boksen og foder med wrap og giv kun halm på folden. og ingen ridning på bane eller i ridehus.


Giv dem et godt liv i løsdrift og ridning i naturen :-)


Symptomer på støvallergi er desuden hoste, gennemsigtig udflåd fra næsen og bliver let forpustet under ridning og hoster når tempoet øges.


held og lykke.

Fortæl endelig hvad det ender med.

:-)




~ Fuldblodsaraber og pletponyer ~

www.zantos.dk


Der er lige så mange meninger om heste pleje,

som der er heste ejere ;-)


*<:-) JUL JUL JUL JUL JUL




0
0
Svar på denne tråd
 
 Allergi
Forfatter: 
Dato:  25-10-2008 20:43

Jeg har gode erfaringer med at vande høet - evt. fylde det i en stor balje og så fylde op med vand. Og lad det stå til næste fodring og suge vandet.


Hvis hesten hoster, så kan jeg også anbefale Equistro Secreta Pro som tilskud. Det kan købes gennem din dyrlæge og du kan læse mere om det på www.equidan.dk. Jeg har set meget slemme allergiheste, som ikke kunne rides, få Secreta Pro og efter 3-4 uger kunne de fungere næsten normalt også under ridning.


Rideudstyr sælges - se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fjern årsagen...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2008 22:29

...til allergien, så forsvinder symptomerne sandsynligvis samtidigt.


Masser af frisk luft (foldtid), allergivenlig strøelse (rensede spåner) og optimal stråfoder (wrap af høj kvalitet) har jeg haft gode erfaringer med. Får hesten kraftfoder, der støver, skal det blandes op med vand først.


Min fjordhoppe har haft problemer i 6-7 år, og hende har vi hidtil holdt i en boks med stort vindue, spåner og ren wrap. Her pr. 1/10 flyttede hun i løsdrift sammen med min varmblodshoppe.


Jeg ville droppe høet - har tidligere fodret min med udvandet hø, men det bliver aldrig lige så godt som wrap til en luftvejshest.


Egentlig bør man vel holde alle heste, som var de potentielle luftvejsheste - netop for at undgå, at de får problemer. Jeg tror i hvert fald ikke, at jeg kan gå på kompromis igen - det var netop det, der i første omgang "ødelagde" min pony.


...og så kan en boltpistol i øvrigt fjerne mange problemer, men det plejer nu at være mine knap så intelligente bekendtskaber, der kommer med den slags fejlplacerede morsomheder...


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-10-2008 06:41

Min ene prulle kan ikke tåle halm. Ikke helt det samme, men lidt der hen ad.


Jeg kan sagtens give ham vandet halm, bare det har stået min 1 time i blød. (Ja ja jeg ved det, halm er ikke foder til heste, men nu fortrækker han halm frem for dejlig frisk wrap, så han får en høpose halm 1-2 gange om ugen)


Og jeg har forsøgt mig med at give uvandet halm på folden. Det duer ikke, så har jeg en hest der hoster i 3 dage.


Min står selvfølgelig ikke på halm, men om man bruger spåner, tørv, hamp eller andet, gør ikke den store forskel.


Min kan også tåle at andre i stalden får halm, det reagerer han ikke på. Kunne du ikke bevare boksene og så fortsat give den ene prulle hø og så købe wrap til den anden?? Så slipper du for at bygge hele stalden om og kan bruge af dit hø stadigvæk.


Hvad står de på?



Mvh

Sille


Alle kommentarer er KUN udtryk for min egen mening og erfaring.


For hver hesteejer, er der en mening om at holde hest.

Jeg respekterer at andre har en anden mening end mig :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider