Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Opfedning af hest?
Forfatter: 
Dato:  22-08-2007 13:49

Jeg har købt en hest, der trænger til at blive fedet lidt op. Når han kommer hjem, er planen at han skal gå (og have ferie) på det sparsomme græs vi har, og have noget godt wrap.


Er der andet, der ville være godt at give ham, der kunne give noget sul på sidebenene?



0
0
Svar på denne tråd
 
 Spørg i foderstoffen
Forfatter: 
Dato:  22-08-2007 14:07

Hej Birgitte

Jeg synes, du skal spørge i jeres lokale foderstof. Der er mange slags müsli, der kunne være fint, men det skal jo også være til at få fat i.


De fleste steder har de et stort udvalg til alle heste - lige fra tykke ponyer til magre fuldblods (og omvendt)


Det nytter jo heller ikke at give ham fedefoder, der evt. giver for meget energi osv.


Held og lykke med projektet - og husk at få tjekket hyppens tænder, så det ikke er dem, der er årsag til problemet.


Bedste hilsner

Marianne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar...
Forfatter: 
Dato:  22-08-2007 15:25

Hej


Jeg havde også tænkt mig at spørge i foderstoffen i morgen, men jeg tænkte at der måske var nogen herinde der kunne anbefale noget. Det skulle jo helst ikke give ham for meget energi, nu når han skal have fri.


Den primære grund til hans undervægt (så vidt jeg kunne forstå) er, at han lige er blevet kastreret vist har været stresset som hingst.


Tænderne bliver også tjekket


0
0
Svar på denne tråd
 
 Majs og olie
Forfatter: 
Dato:  22-08-2007 20:49
Hvis han også skal have krybbefoder, kan du med fordel fede ham op med majsflager og raps- eller solsikkeolie. Det feder, men giver ikke voldsomt meget energi. Derudover rigelige mængder wrap som du selv er inde på. Men husk at trappe langsomt op med det nye foder så maven kan følge med!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Linamix
Forfatter: 
Dato:  22-08-2007 22:32

Hej


Kan sige det ganske enkelt - Linamix


Aldrig har min hest været så fint (og fået så lidt mad) som efter vi er startet på Lina mixen. (et tilskud til det normale mad)


Equifirst er importør/producent af det.


Pris 190 for 25 kg,


Hver en krone værd.


Diverse ting sælges - se præsentation

0
0
Svar på denne tråd
 
 der er mange muligheder...
Forfatter: 
Dato:  22-08-2007 23:29

Masser af hø/wrap er 1 priotet. gerne 15-20 kilo pr dag hvis den kan æde det.


Linamix er som Heidi skriver et SUPER godt produkt der også kan suppeleres med alm olie så man virkelig kommer op i FE.


Det lyder som en unghest?? Det kræver jo en del i sig selv bare at vokse. men for at den ikke vokser fra hinanden er det vigigt at den får en ordentlig foderplan. Så den her med at køre på foderstoffen kræver en foderplan lavet af en uvildig. ofte ved de faktisk ikke ret meget om fodring på div. foderstoffer.


Jeg har nok modsat mening end så mange andre. MASSER af fibre. (hø/wrap/roepiller) olie eller linamix eller begge dele og en vitamin/mineral blaning.


Mange af "færdig" produkterne har efter min mening et for højt indhold af korn til en unghest. Specielt til opfedning da man så skal op på mange kilo og derved også meget korn. og størstedelen af de undenlanske produkter dækker ikke hestene ind/eller overdosere.


Så jeg ville fange tanja fra foderplan hest eller nogle af dem herinde der laver planer. og høre dem hvad de mener kunne være et godt bud.


Løsningen er ikke stivelse (korn/majs) hvis det er en unghest. men derimod fibre og højt fedt indhold.


Det er faktisk nu at de fleste tilfælde af OCD kommer da de er kommet ind fra døgnfold blevet lidt tynde og så skal de fedes op. Det er ikke den gode løsning med mindre man tænker sig om.


Jeg kan fortælle dig at jeg sidste år fik et 2 års fugleskræmsel ind. oldenborg. dybt fejlfodret og meget undervægtig. stess pga nylig kasteration og i det hele taget ikke noget kønt syn. Det tog 3 md før han begyndte at se rimelig ud. og efter 6 md var han super fin. både i hul, pels og var først der klar til at sætte muskler. Dette med kornfri fodring. Jeg tror på det betaler sig på sigt at gøre det langsomt.


Han fik 10 kilo godt hø. (ville ikke æde mere)

500 gram linamix.

2 dl. olie.

350 gram RC

200 gram lucerne.

500 gram roepiller.


fordelt på 3 måltider. samlet pris inkl. hø. 721 kr pr md. uden hø: 361 kr pr md. og denne plan passer helt super.



Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Nienna sælges ved fravænning. Brun PRE hoppe.
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Forhandler i Rødding egnen?
Forfatter: 
Dato:  23-08-2007 08:11

Hej


Jeg har en lidt kantet avlshoppe som ville have godt af lidt ekstra huld...


...hvor kan jeg skaffe linamix? Tæt på rødding i sdr jylland!



Lene

0
0
Svar på denne tråd
 
 Linamix
Forfatter: 
Dato:  23-08-2007 09:48

Her er en oversigt over forhandlere af Equifirst, som laver Linamix.


Virker det ikke, så gå ind på www.equifirst.eu/ default.cfm?Lang=DK og find det :-)


Vi har også brugt Linamix til at erstatte noget af energifoderet, fordi olie fedter sådan i spandene. Samtidig har vores forfangne unghest, som samtidig var for tynd, haft meget glæde af det og ligner nu en almindelig hest igen :-)


-Mia



When you're in it up to your ears - keep your mouth shut!

0
0
Svar på denne tråd
 
 opfedning
Forfatter: 
Dato:  23-08-2007 11:06

jeg har haft utrolig gode resultater med at give for tynde heste følfoder i en periode, det giver dem sul på kroppen uden at de får forfærdelig meget energi tilført


mvh

Vipse


Miniaturehingst færdigkåret i DMHF og endvidere Årets oversize i Vest, tilbyder bedækning.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pas på
Forfatter: 
Dato:  23-08-2007 11:08

ej at gå for hurtigt frem- det overbelaster deres indre organer- så start langsomt op-

Wrap med et godt tilskuds foder ville jeg anbefale.

personligt bruger jeg hippolyt´s foder

MVH Dorthe

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foder...
Forfatter: 
Dato:  23-08-2007 16:26

Tak for alle jeres svar...


Han er en unghest, (5-års islænder) så korn er netop ikke muligheden for ham. Han er ca. 142 i stg, og er MEGET (læs: for) slank, så derfor vil jeg fede ham lidt op før han skal rides.


Indtil videre vil jeg prøve at give ham wrap, roepiller (Speedi beet) og olie. Synes i at jeg supplere med yderligere foder?


Jeg har ikke mulighed for at købe Linamix, der ligger ikke nogen forhandler i nærheden af mig.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Randers
Forfatter: 
Dato:  23-08-2007 16:33

Hej Birgitte


Kan se på din præsentation at du bor i Kolind.


Gulerodskongen/paderup boulevard i Randers forhandler dem

(lige over for storcentret)


Så hvis du alligevel en dag skal en smut til Randers - så var det jo da en mulighed.


Diverse ting sælges - se præsentation

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider