Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Tynd fjordhest
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 10:12

Ja man kender fjordheste ved at de kun lige skal have en håndfuld foder, og så tager de alligevel på.. men sådan er det ikke med min, hun bliver tyndere og tyndere, jeg har aldrig set en hest/pony få så meget mad, hun får

900 g müsli

750 g havre

10 l roepiller(når det er blandet op)

4 kg gulerødder

50 g knuste majs

1 balle hø.

Og dette er hver dag.

Plus hun står på fold mange timer hver dag.

Hun rider ikke mere end en ½ time hver dag, da jeg går med dårlig knæ.

så hun burte jo og være en trummel, men nej.


er der nogle der kan hjælpe? håber jeg fordi jeg er virkelig på den.


Fjordheste er også dressurheste..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det lyder godt nok af meget...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 10:20

... hvor mange måltider er det fordelt på? Det hjælper ikke noget at give hesten alt for store mængder pr. fodring, for det mavesækken ikke rummer, ryger ufordøjet videre i systemet.


Har hun fået ordnet tænder? Har du fået tjekket for orm/givet ormekur?


Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Er du en ny eller kommende kusk? Så skal du måske med på basiskursus den 9. september



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 10:55

...har du ikke et billede af hvordan hun ser ud nu?


Syns også umiddelbart at det lyder af meget det hun får, men hvad for noget musli er det hun får?


Og hvor er mineralerne henne?


Og hvad er der med folk og de (undskyld mig) skide roepiller!?


Mvh Nina Nielsen


* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249

& Holbæks Shiloh KNN *

*Fjordhoppe 9 år sælges* heste.dyregalleri.dk/html/ mar_vis.asp?MarID=58631

*Fjordhoppen Munkhavens Cilla efterlyses !

0
0
Svar på denne tråd
 
 gjhikhgrilhgtnrihngrh
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 11:03

det er fordelt over 4- 5 måltider. tænder er ordnet, og orm er der ikke noget af.. og ved ikke lige hvad de3t er for noget müsli vi fodre med, men det skulle være godt, men kan lige finde ud af det når jeg tager derud.

roepiller er bare guld, som ham jeg køber dem af siger, hvis heste ikke får vådt foder, får de jo ikke andet end støv, og roepiller mætter også, og minsker risikoen for forstoppelse.

Kan lige tage et billed af hende når jeg er derude, altså hun er ikke ekstrem tynd, men det bliver hun snart hvis der ikke bliver gjordt noget.


Fjordheste er også dressurheste..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 11:22
...tror altså bare at der skal noget andet foder til end det den får nu.

Mvh Nina Nielsen


* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249

& Holbæks Shiloh KNN *

*Fjordhoppe 9 år sælges* heste.dyregalleri.dk/html/ mar_vis.asp?MarID=58631

*Fjordhoppen Munkhavens Cilla efterlyses !

0
0
Svar på denne tråd
 
 gjhikhgrilhgtnrihngrh
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 11:39
Og hvad skal det være??

Fjordheste er også dressurheste..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spillers
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 12:27

Prøv Spillers Conditioning Mix som koster ca. 140 kr for 20 kg. Den er specielt god til heste, som ikke kan holde vægten oppe.


Vores ene fjordhest blev fodret med denne fra han var 6 til 10 år. Han fik 1½ kg 2 gange dagligt suppleret med wrap ad libitum. Flere hingsteholdere har også brugt det, når hesten har haft svært ved at indtage nok foder i bedækningssæsonen.


I dag kan vi nøjes med müsliblanding til drægtige hopper og føl!






*** Små gule, der kan og vil ***


0
0
Svar på denne tråd
 
 Mere hø!
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 13:12

Giv den mere hø! Alt det den gider at æde... Det er den bedste måde at få vægten op.

Ellers er det svært at sige, når der ikke er navn på den musli. Men uanset ville det garanteret gavne at få lavet en foderplan. Der kan komme mange dårligdomme ud af ubalancer i foderplanen.

Det er ikke så vigtiugt med meget mad til tynde heste, emn mere vigtigt at de får det rigtige. Heste kan tabe sig af forkert fodring, også selvom de får mange kg i krybben.

10 l roepiller er dælme meget til en hest. Det burde slet ikke være nødvendigt, næringsholdholdet er ikke imponerende, så fjern noget af det, og ½-delen af gulerødderne så der er plads til mere hø...

I øvrigt: At heste skal have våd mad? Det er da vist noget værre fis! Hø er guld!


Signe


www.kursushest.dk
En kongres om hestens bevægeapparat for alle hestefolk med lyst til at lære mere.
15.-16. september 2007 på Vilhelmsborg


0
0
Svar på denne tråd
 
 Olie..
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 13:27

Min veninde har haft samme problem med sin pony..

Og en del af løsningen var, at give den olie i sin mad.. Har hørt om flere der gør det samme..

-Sabrina

0
0
Svar på denne tråd
 
 gjhikhgrilhgtnrihngrh
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 14:06

hihi hun får olie, bruger en liter om ugen..

Hun får hø om morgnen, og om aftene når jeg kommer og siger godnat, får hun roepillerne, og det er væk, næste dag. så syndes ikke det skal væk fra hende, og heller ikke gulerødder,


Fjordheste er også dressurheste..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke bare væk...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 14:44

Det skal jo ikke bare væk, det skal erstattes af noget med større værdi for hesten! Altså hø. Teorien er at den tid og energi hun bruger på at æde roepiller og gulerødder kunne bruges bedre hvis hun åd hø i stedet.

Nu ved jeg ikke hvor meget hø der er i en balle, men hun skal da have mindst 10 kg.

Igen må jeg påpege at det er ekstremt vigtigt at foderplanen hænger sammen. Det nytter ikke bare at putte på.

Få lavet en foderplan!


Men uanset så synes jeg at det er alamerende at din hest har brug for så meget mad.

Hvem ordnede tænder på den? Dyrlæge eller hestetandlæge? Det er vigtigt at tænderne bliver ordnet rigtigt, hvor man kan se alle tænder, også de bagerste. Mange dyrlæger rasper i blinde og opdager ikke hvis der er noget galt længere inde i munden...


Hvis tænder er i ordren, og foderplan ikke hjælper, så er næste stop dyrlægen. Det kan være sygdom der gør at hun taber sig.


Signe


www.kursushest.dk
En kongres om hestens bevægeapparat for alle hestefolk med lyst til at lære mere.
15.-16. september 2007 på Vilhelmsborg


0
0
Svar på denne tråd
 
 Usædvanlig fjordhest!
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 14:46

Du kan roligt give hende 3 dl olie hver dag. Og tjek lige at hun er dækket ind med E-vitamin, så hun er i stand til at optage det.


Roepiller har jeg ikke selv erfaring med, men har før set det anbefalet til heste, som skulle tabe sig.


Men ellers så vil jeg også foreslå dig at få lavet en foderplan til hende, så du er sikker på, at hun er dækket ind med vitaminer og mineraler, så du ved at hun er i stand til at optage alt foderet. Jeg får mine foderplaner lavet der hvor jeg køber foder.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Er det hende på din præs?
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 17:35

For der er hun da ganske nydelig og ikke for tynd.


BeritH

0
0
Svar på denne tråd
 
 væk med de roe piller
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 18:31
De mætter men giver intet..Giv din hest godt hø eller wrap og gerne masser af det. Hvis den får natten til at gå med at spise sig mæt i roepiller og ikke hø så kan jeg godt forstå den ikke tager på. Mine fjordheste får masser af hø om vinterne alt det de kan æde, også ude på folden. Så får de natur musli fra hippolyt det er rigeligt til at dække dem ind. De alle i fin stand måske lidt for tykke. De får 800g natur musli om dagen fordelt over 2 måltider.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis det er din fjordhest helle
Forfatter: 
Dato:  22-08-2007 06:49
Der er tale om så skulle du skamme dig hun er overhovedet ikke tynd hun er i en utrolig flot foderstand mange fjordheste ejere ville/er misundelige. Jeg kender en som har en fjordhest der vejer ca. 150 kg for meget tro mig det er ikke sjovt at slås med hverken for hest eller ejer.

Hvad er et liv uden heste
0
0
Svar på denne tråd
 
 bn nhgmngngh
Forfatter: 
Dato:  22-08-2007 13:17

Gitte:

Har du set min bolle for nylig da?? de billeder der er af hende på min præ. er meget gamle, dem hvor du kan se hele af hende, er fra sidste år, til varde dyrskue.. så jeg syndes ikke jeg skulle skamme mig, bare fordi jeg er bekymret for min prinsesse, og hellere vil have hun vejere lidt for meget, end at hun er for tynd..


Fjordheste er også dressurheste..

0
0
Svar på denne tråd
 
 fjern ½ af roepillerne
Forfatter: 
Dato:  22-08-2007 14:34

fjern ½ af roepillerne og erstat dem af andet foder... hvis din hest kan tåle byg, så giv den lidt hvalset byg, det feder enormt uden at de bliver anderledes i hovedet...


Og som de andre skriver - alt det hø den orker at æde.


Pøj pøj


Hilsen Jette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis min fjordhest...
Forfatter: 
Dato:  22-08-2007 20:35

- fik så meget foder og stadig tabte vægt, ville jeg nok få dyrlægen til at tjekke den grundigt igennem, inden jeg begyndte at eksperimentere med foderskift. Den mængde foder du bruger nu lyder af voldsomt meget!


Gurli.

0
0
Svar på denne tråd
 
 cxvnhjfjgfn
Forfatter: 
Dato:  23-08-2007 13:54

Gurli:

Ja tror jeg også jeg vil..


Fjordheste er også dressurheste..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Roepiller
Forfatter: 
Dato:  23-08-2007 17:37

Giver i den grad noget..

De gør at tarmen fungere korrekt,og dermed kan hesten optage sit foder korrekt.


Korn ville jeg absolut ikke give til en tynd hest,det kan da kun gøre den tynder.


Hvis du har mulighed for det,så prøv linamix,det skulle være helt fantastisk.

Ellers kan jeg anbefale build up fra brogaarden,det er simpelhent alle pengene værd.


Ellers må jeg give nogle af de andre ret,få din dyrelæge ud,og få den undersøgt til bunds,evt. med blodprøver.


Men nu lyder 10 L roepiller,jo også mere voldsomt end det egentlig er.


Jeg har kun gode erfaringer, med at bruge roepiller til tynde heste,min egen er selv en der har svært ved at holde vægten,og hun bliver simpelhent så flot af roepiller.

Hvor imod vores fede fjollebakke,han taber sig,når vi udfoder med roepiller.

Så roepiller virker begge veje.


Venter Swarovski føl d. 23 maj 2008

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider