Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 mærkelig mave
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 19:32

Hej

Jeg forstår ikke min forholdsvise nye hests mave. Da jeg fik ham hjem lavede han "almindelige" klatter, uden noget tyndt. Så sendte jeg ham 6 uger i ridning, hvor han fik tyndere mave ind imellem vandtyndt. Jeg tilskrev det brat overgang til våd wrap. Nu har han været hjemme i 3 uger, har igen " almindelige" klatter, men ind imellem får han vandtynd afførring, kan stå på en halv til en time hvor der kommer måske måske 50-100 ml vandig afføring, specielt lige efter han kommer ind fra marken ( går ude ca. 10 timer dagligt, på mark hvor der stadig er græs, og får derudover halm på marken )resten af døgnet ser det ud til at maven fungere normalt.

Af foder får han lesure mix fra brogården,spedy beet roepiller, lidt gulerødder, 7-8 kg tørt wrap, lidt halm,YSY fra brogården, + vitamintilskud. ( har forhørt mig hos tidligere ejer ang wrap- det var han vant til at få uden problemer. Ponyen som han går sammen med har ingen maveproblemer ( de får stort set samme kost ( dog mængde forskel).

Er der nogen der har en god forklaring på fænomenet?

Skal lige siges at han ikke virker sløj, og ikke har feber.

Lisbet

0
0
Svar på denne tråd
 
 sand...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 19:46

prøv at tage en klat og opløs den i en frost pose og hæng den op så et hjørne vender ned ad eller tag en handske fra en tankstation, er der sand i hjørnet af posen når den har hunget lidt eller i fingerspidserne af handsken , så er problemet højest sandsynligt sand !!


pt er mine på udelukkende stråfoder en håndfuld musli med en spiseskefuld loppefrøskaller i for at få dem tømt for sand



0
0
Svar på denne tråd
 
 hvis det
Forfatter: 
Dato:  24-11-2006 18:05

er sand vil det så ikke være galt hele tiden?

Nu er det stort set på fast tidspunkt, når han kommer ind, og står på staldgangen og bliver striglet.

Men jeg prøver da at cheke for sand. Er det lige meget hvor meget vand man opløser klatterne i? - og iøvrigt tak

Lisbet

0
0
Svar på denne tråd
 
 man ser
Forfatter: 
Dato:  24-11-2006 19:17

jo som regel først tingene når hyppen kommer ind er de sikker på at hans mave er stabil når han går ude ?

hvis den er det kan det jo være stressbetonet !!


men prøv engang at tjekke for sand, hvis du tager en frostpose så fyld den lidt mere op end halvdelen og nuller pæren til den er opløst, sandet vil synke til bunds den sunde pære vil være løs/let og mere eller mindre flydende husk du kun skal tage 1 knold/klat



0
0
Svar på denne tråd
 
 ja nu -
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 15:35

har jeg så lavet sandprøven, og der er ikke sand i bunden af posen.

Da hestene står inde om natten, kan jeg se at de klatter jeg muger ud dagligt ser "normale" ud.

Jeg hælder også mest til at det må være stressbetonet. Han virker bare ikke spor stresset. Står faktisk og småblunder når han bliver striglet. Ja mærkeligt er det.

Lisbet


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider