Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Fodring der duer
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 11:24

Ja nu har jeg endelig fundet en fodring der ser ud til at virke mest optimalt til mine 2 heste...


Gipsy:

travhest - max 400kg - 26år

Hestemix: 1kg/dgl

Travo-E: 100g/dgl

Valset byg: 1kg/dgl

Roepiller: 500g/dgl (i tørt - bliver opblødt)

Gulerødder: 1kg/dgl


Molly:

Jydsk - 900kg - 6år - ifolet

Hestemix: 2kg/dgl

Travo-E: 200g/dgl

Valset byg: 500g/dgl

Lucerne: 1kg/dgl

Gulerødder: 1kg/dgl


Tilsammen for de så:

1 balle vårbyghalm dagligt
10kg wrap dagligt

+strøelse


Molly stiger så lidt i Travo-E og Lucerne fra nytår, da det er 3 måneder for forventet foling.



Birgit (Gipsy&Molly)

Ringridning det er noget der rykker


Mor til Scott

Snart mor til en lille "Djævel"

Og Molly snart mor for første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 Får de kun
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 13:26

10 kg wrap tilsammen? Er du sikker på, at de ikke bliver overdoseret med vitamin/mineral?


Ikke negativt ment, men man får altid kommentarer med på vej her på HN


Tine







En rigtig hest er en oldenborg.

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er meget lidt grovfoder til
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 13:49
to så store heste. 1300 kg hest og kun 10 kg wrap med hvilken tørstofprocent ??
Hvis der er vitaminer og mineraler i Hestemix´en (jeg kender den ikke) så risikere du nogle ubalancer sammen med Travo-E ??

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
0
0
Svar på denne tråd
 
 grovfoder
Forfatter: 
Dato:  24-11-2006 03:40

Ja de for "kun" 10kg wrap tilsammen, + en balle vårbyghalm (ca. 8kg)...


Hvis jeg giver dem mere wrap, spiser de det ikke... Og de spiser gerne halmen...


Jeg har ved dyrlægen, samt smeden (der også avler), fået at vide at det var OK at give en del halm til wrappen, som erstatning...


Bare at de for de 1-1,5% grovfoder pr. 100kg hest...


Det vil sige 1300kg hest og ca. 18kg grovfoder (behovet efter udregning er jo grovfoder mellem 13-19,5kg)...


Heste-mix'en er fra Ewers, og det er deres konsulenter der har fortalt (samt det står på sækken) at det er "kun" et tilskud, og derfor skulle de have Travo-E ved siden af, hvor doseringen skulle følges...

Så ifølge det, så skulle de ikke være overdoseret med vit/min.


Har ærlig talt ikke fået målt tørstofprocenten i wrappen, men de er fine tørre...


Vil da altid gerne have nogle kommentarer med på vejen


Birgit (Gipsy&Molly)

Ringridning det er noget der rykker


Mor til Scott

Snart mor til en lille "Djævel"

Og Molly snart mor for første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 min kommentar...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2006 07:55

.. er, at du er nødt til at få de foderplaner der regnet ud.


Ifølge min bedste overbevisning kan halm ikke på nogen måde gå ind og være grovfoder for hesten. Jeg ville aldrig selv lade mine heste komme i nærheden af halm, det gør mere skade end gavn. Hestene kan simpelthen ikke fordøje halmen godt nok til at det er brugbart.


Selvom man får nogle gode og velmente råd, både fra foderstoffer og fra folk her på HN, så er man simpelthen nødt til at få det regnet efter af folk der har programmet til den slags. Selvom jeg ved meget om fodring og har nogle ideer om hvordan man kan fodre korrekt, så kan jeg ikke regne alle indholdsstoffer ud i hovedet, så jeg får udarbejdet alle mine foderplaner hos www.foderplan.dk.



Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-alt om krybbebidning og vævning
0
0
Svar på denne tråd
 
 Foderplan
Forfatter: 
Dato:  24-11-2006 09:24

Hej Birgit


Jeg har regnet lidt på din foderplan, umiddelbart ser den rimelig ud, men Gipsy får for meget Cobolt og for lidt FE fra grovfodret. Du giver hende 1,7 FE fra grovfodret men hun har behov for 2,1.


Molly mangler salt og råprotein, hun mangler temmelig meget råprotein endda. Desuden giver du hende 2,3 FE fra grovfodret men hun skal min. have 2,4.


Håber det hjalp dig lidt.


Mvh.


Janni

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foderplaner
Forfatter: 
Dato:  24-11-2006 10:36


Vi har i november måned tilbud på foderplaner.

Normalpris kr. 175,-

Pris i november kr. 125,- og hvis man skal have flere planer samtidig, koster hver plan kr. 100,-


Selvom vi sælger foder, laver vi uafhængige planer, ud fra de fodermidler hesteejeren vælger.

Hvis ikke hesteejeren er sikker på hvad han/hun skal vælge, råder og vejleder vi gerne.

Det vigtigste for os er at hestene har det godt og trives med deres foder.


Mange varme hilsner

Nete Lauersen


Foderplaner og månedens tilbud - www.vs-specialfoder.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du kan ikke
Forfatter: 
Dato:  24-11-2006 15:23

regne halm med i dan daglige mængde af grovfoder. En hest på 1300 kg skal vel have 13 kg grovfodr som min., men det skal være hø/wrap, halm kan IKKE og SKAL ikke regnes med.


Men æder de det ikke, kan du jo ikke gøre noget ved det.


HVorfor lave et foder, hvor der skal gives tilskud ved siden af??? Det lyder helt forkert i min øre, og ikke særlig troværdigt.


Og ja, få lavet en foderplan. Evt. www.foderplan.dk


Tine







En rigtig hest er en oldenborg.

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider