Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hovtjære...For eller imod??
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 08:38

Hejsa.


Jeg har altid troet at hovtjære er godt for hestens hove (beskytter dem), især når vejret er som nu, fugtigt!


Men men...-

Jeg har indtryk af at det nu ikke er sundt for hestens hove, noget med at det er giftigt!


Jeg har læst om Blue Hors' hovtjære, og den skulle være uden al det giftige stads: fenol, sod, kul m.m.


Er det så ikke ok at bruge det???


Hvad siger I derude...-


Kan I give mig en begrundelse for hvorfor at I er for og imod hovtjære!

Så må jeg beslutte ud fra jeres indlæg, om hvorvidt at jeg vil begynde at bruge hovtjære eller ej...









~~~*~~~ CARPE DIEM ~~~*~~~

--*-- EN GOD GERNING HVER DAG FORLÆNGER DIT LIV --*--

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har altid
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 09:21

brugt hovtjære, hvis der har været optræk til sur stråle.


Men kun på tørre hove og kun på undersiden.


Jeg har læst, at det kun er dampene, der ikke er så sunde, så hvis man bare pakker bøtten ind og gemmer den væk, skulle det være ok at bruge.


Det er dog ved at være et par år siden jeg sidst har haft den fremme...


mvh Maria


Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har aldrig brugt
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 10:55

Noget.


Og det ser ud til at virke.


En græs fold, aldrig mudderhuller, at gå på og en altid tør boks virker her på matriklen.


Illum, Djævlens Advokat.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke her
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 10:58

Jeg har ikke haft sur stråle på mine heste de seneste 30 år, og har overhovedet ikke gjort noget specielt for at undgå det.


Jo, tørre bokse, undlade at rense hove når hesten kommer ind og den slags men ellers ikke.

0
0
Svar på denne tråd
 
 imod hovtjære
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 12:43

tjære er kræftfremkaldende... så jeg bruger det ikke


0
0
Svar på denne tråd
 
 undlade..
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 12:54
at rense hovene når de kommer ind i boksen? Jeg troede netop det var en god ide at rense hovene når de kom ind for ikke at hoven bliver ved med at være fugtig af det mudder og jord der sidder i hovene? sur stråle kommer vel af konstant fugtig hov...??

Søger hestetrailer at leje i århus. max 1300 kg totalvægt... hurtigt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ammoniak
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 13:10
Nej, sur stråle kommer af konstant ophold i ammoniak. Jord i hovene er med til at isolere mod ammoniakken. Så derfor skal hoven renses inden man lukker på fold/rider, men efter skal der bare checkes for store sten.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ammoniak i boksen
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 14:32

Dårlig udmugning.


Har her på matriklen aldrig hverken lugt eller andre gener med NH3.


Illum, Djævlens Advokat.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jord ,eller ej...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 15:49

At jorden under hovene beskytter mod ammoniak fra boksen,lyder da logisk,men har læst,at det er bedst at fjerne jorden,da den udtørrer hoven.Når jorden under hoven tørrer,trækker den fugt fra hoven.

Har det som Illum,- altid ren og tør boks!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Naturligt
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 15:58

Sådan set er det jo naturligt for hesten at have jord under/i hovene.


Og ellers kan jeg jo kun sige at "mit" system har virket i over 30 år, hvor jeg har haft omkring 8-10 heste i gennemsnit.


Modsat er jeg chokeret over hvor mange tråde herinde der omhandler sur stråle, det virker jo som om det er et dagligdags problem for de fleste hesteejere.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kan jo være alt
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 17:55

Det vasken med dit og dat der sker i de danske stalde, hover sjaskes jo til i alt muligt.


Det kan man da læse når der bes om råd mod sur stråle.


Jeg ( ja smukke Ganger ) har aldrig døjet med noget ala sur stråle eller mug/muk.


Illum, Djævlens Advokat.
0
0
Svar på denne tråd
 
 mudder
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 18:59
Jeg har også hørt at mudder skulle være "godt" for hovene, pga. Ph-værdien.
Min hest har heller aldrig haft sur stråle. Men hovene får også lov til at have det naturligt. ikke noget med hovfedt og hovolie flere gange om ugen. det er mest kun når vi skal til stævne.

Birgitte
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det hjalp Donamia
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 19:33

Hejsa.


Vinteren 2002/2003 begyndte jeg at passe to heste: en fjordhest og en dansk varmblod. De stod inde når det var mørkt og ude når det var lyst - fjordhesten stod i spiltov, den danske varmblod i boks. Donamia - den store - gik på madras, Lena - fjordhesten - havde kun ammoniak ved baghovene.

Derfor var Donamia også værre angrebet af sur stråle end Lena var, også fordi hun ikke rigtig havde fået renset hove over vinteren. Jeg gik så i gang med en behandling af de to - jeg havde aldrig brugt hovtjære før, men nu vaskede jeg hovene hver dag på dem begge, smurte dem med olie, og to-tre gange om ugen fik de så hovtjære på strålen. Det virkede rigtig godt, og de blev stort set raske igen.


Så jeg bruger gerne hovtjære til sur stråle der er på vej.


- Heidi





0
0
Svar på denne tråd
 
 smører ikke
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 19:45

Hej.


Jeg smører ikke mine hestes hove ind hverken i olie eller tjære.


Jeg gør også som Charlotte, idet jeg lader være med at rense hovene når de kommer ind i boksen, men renser dem om morgenen når de skal ud. Derudover muger jeg ud hver dag, så der altid er tørt i boksen når de kommer ind.


Deres hove har aldrig fejlet noget ( 7-9-13 -banken under bordet ).


mvh. Betina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovtjære
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 20:57

Jeg bruger gerne hovtjære et par gange eller 3 hver måned, for at forebygge sur stråle. Diablo er mildt sagt et svin i sin boks, så uanset hvor meget jeg muger eller ikke muger, så er der vådt. Dog står han ret tørt, når han står på madras.


Så jeg smører strålen med hovtjære ind imellem, for at forsøge at forebygge at han får sur stråle - han havde det sidste vinter, og det blev desværre ret slemt. Det vil jeg gerne forsøge at forhindre denne vinter.


Linda.



Mor til Freja - født 20/4-06.
***
Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb.
Medlem af HGK, FHK og Pylreklubben.
***
Mangler du et sted til din hest i Skive?? Kom til Team Bilstrup = Paradis for hest og rytter
0
0
Svar på denne tråd
 
 Imod...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 22:37
Hvorfor smøre de stakkels hove med alt muligt underligt. Hvis hovene bliver holdt ordentligt, og hestens ernæring er korrekt og dens boks er ren og tør, burde der ikke være brug for at smøre hoven. Tjære er stinke giftigt. Blev brugt i gamle dage til at udtørre hoven og med svingende resultat behandle råd og sure stråler.
0
0
Svar på denne tråd
 
 en lille rettelse
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 23:13

Jeg troede også at sur stråle kun kunne opstå hos heste der stod i egen ammoniak, men det måtte jeg ratificere efter at have set nogen "semi vildhestes" hove. Disse har aldrig stået på stald og går på kæmpe arealer, men våde arealer, og de havde sur stråle! Men jo ammoniak er en stærk base der har vist at ødelægge keratin i hoven og derved give adgang til bakterier og andet..


Tjære kan godt hjælpe på nogen tilfælde af sur stråle, men jeg synes der er mange andre ting der virker bedre.


MVH


Christina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjære på Samsons hove
Forfatter: 
Dato:  20-11-2006 09:11

Samson havde også sur stråle for et par måneder siden.

Jeg smører aldrig hans hove i hverken olie eller hovfedt!

Han går i løsdrift (derfor ingen våde bokse)

Men en del mudder nogle steder på folden..


Jeg fandt min gamle tjære frem, vaskede hovene, lod Samson stå lidt, og smurte tjære på...

Nu er han fin igen, efter kun 1 gang med tjære.

Så sjælent som jeg bruger det kan det næsten ikke være skadeligt.


Knus Mette




Samson den flyvende Fjordhest


Gør livet til en fest

rid Fjordhest



Medlem af Discount Heste og Pony Vandrøgternes klub: DHPV

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjære...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2006 11:00

Tjære virker på to måder: For det første er det antibakterielt og for det andet danner det en vandskyende hinde.


Mange bruger tjære fordi det laver denne vandskyende hinde, og derfor gør at hoven ikke suger mere fugt til sig... men men. En hov der er sur er ofte fugtig, og når tjæren smøres på lukkes denne fugt inde og kan rigtig "hygge" sig med hoven og bakterierne. Overdreven brug af tjære ødelægger faktisk hovens evne til at komme af med fugten og derved er grunden lagt til endnu mere sur stråle. Jeg har stået på stald med en, der smurte med tjære hver anden dag, og nej det gjorde ikke at den sure stråle forsvandt - det blev faktisk bare værre og værre.



Det bedste mod sur stråle er at sørge for at hesten står tørt - både i boks og på fold. Som min smed siger "Der er ingen grund til at smøre noget som helst på hovene, de regulerer selv deres naturlige balance, hvis omgivelserne er til det."




Louise

- med George Kanin og Lukas Hest



0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2006 13:41
Hvis sur stråle kun kommer af ammoniak fra boksen, hvorfor havde min hest så sur stråle da den stod på sommergræs - der var MEGET mudder på folden, for det var lige midt i "regntiden"... mvh cecilie

Søger hestetrailer at leje i århus. max 1300 kg totalvægt... hurtigt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovtjære
Forfatter: 
Dato:  21-11-2006 01:26

Iflg vores smed kan finsk tjære/hovtjære bruges, når man behandler for sur stråle.


Trush Buster - eller hvad man nu bruger til behandling af sur stråle - dryppes på det angrebne område; dette lader man suge ind i/tørre lidt; herefter påføres finsk tjære med en pensel - men kun på det angrebne område.


Den finske tjære/hovtjæren lægger sig som en hindre omkring det behandlede område - og må kun bruges i meget begrænsede mængder/perioder.


Husk - det er ingen skam at hesten får/kan få sur stråle; det er en skam ikke at behandle det...


Og ja - en "sur box" er grobund for sur stråle.


Hvor'n dælen Taipan så fik sur stråle denne sommer, hvor alt på folden jo var "tørlagt/afbrændt af solen" og boxen var ren og tør (blev faktisk tømt hver dag) - det er er lidt af en gåde for mig og smeden...


Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Trakehner = Tragedier; Taipan

Karoline er en shetlænder - og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjære og sur stråle
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 12:12
Min isbuk, som vel og mærke altid, står i løsdrift får ofte sur stråle:

både sommer og vinter,
selvom:
der er skiftet foder
og sat i boks om natten
og taget ud af boks for natten
og renset hove og
ladet være med at rense hove
og afprøvet diverse indvortes og udvortes kure.
Men ligemeget hvad, har hun altså dårlige fusser og hovkvaliteten er elendig!

Lige nu er jeg ved at teste en forebyggelse med hov-tære en gang om ugen og det ser altså ud til at virke, der har pt. endnu ikke vist sig noget i de sidste 3mrd.

Jeg har endnu ikke set nogen undersøgelse, der beviser at det er skidt at bruge og derfor fortsætter jeg så min pony ikke får så ømme fusser.

Sidste vinter blev det så slemt på bare 5 dage, at is og sne hev sålerne af i strimler og der var åbent helt ind til læderhudsstrålen

Mange Hilsener fra
Sarah

Kolonihaven - Rødovre
Lykkelig ejer af Ljóska fra Freersvang
Medlem af DI, Lokalklubben Hrimnir og Distancerytterforening.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det var
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 17:35

lige de input som jeg ledte efter


Mange tak fordi I ville dele jeres erfaringer med mig.


Jeg har idag købt noget som hedder Hoof Master.

Det er en spray, som virker a la trush buster, den tørrer ud og beskytter mod fugt og skidt i 48 timer. Der står på dåsen at behandlingen kun vil tage en uges tid, og den skal kun bruges på strålen. Meget økonomisk...

Så jeg håber at det virker...Det var ret dyrt

Men jeg vil ikke gå på kompromis med min stjerne...

Hun har kun sur stråle på den ene forhov, så det er heldigvis ikke så slemt, men stadig irriterende.



~~~*~~~ CARPE DIEM ~~~*~~~

--*-- EN GOD GERNING HVER DAG FORLÆNGER DIT LIV --*--

0
0
Svar på denne tråd
 
 abcdefgh
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 16:00
Blev bare lidt stødt over fordommene mht trætjære - læderolie er nok værre! Trætjæren er jo lavet af træ, og indeholder udover træets stoffer kun de røgstoffer, som også findes i røget makrel mv.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider