Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 forbenet dragtbrusk
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 22:25

Hej


Ville meget gerne høre jeres erfaring med forb.dragtbrusk?


Da min nye hest ved handelsrøngten desværre fik denne diagnose!


Han har ingen synlige symptomer på det? ja faktisk så siger de erfarende Frieserfolk at han har en fantastisk gang?

Han gik igennem klinisk handelstjek uden bemærkninger MEN jeg er bare sådan i syv sind om handlen skal gå tilbage? min dyrlæge tror ikke at jeg vil få problemer overhovedet? men jeg tænker nu også på handelsværdien?..

Jeg køber jo godtnok ikke hest for at sælge den igen men man kan jo aldrig vide hvad der sker i fremtiden?? og da det ikke er en billig hest har det jo lidt at sige!. Hesten er godtnok livs-uanvendelig og sygeforsikret uden bemærkninger.

Håber at der er nogle af jer som kan fortælle jeres erfaringer om Forbenet dragtbrusk.


Hvad mener I evt at prisen for en Frieser vallak med fin stambog( mange ster-pref i),6 år, 171 i stg, tilkørt, kan det grundlæggende i dressuren(ved ikke om han har gået stævner?)og Han er trafikvant?men nu med forbenet dragtbrusk??.


Mvh.Dorthe.

0
0
Svar på denne tråd
 
 har ikke selv erfaring
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 22:46

med det , men udfra hvad jeg har læst om det ville jeg aldrig selv ha en hest med forbenet dragtbrusk .


dragtbrusken er nogle bruskplader der er anbragt bag hovbenet og de virker sammen med andre dele som støddæmpere i hoven når denne sættes til jorden sygdommen medfører at disse forbener og gør hoven stiv og uelastisk hos nogle svære racer skal avl dyrene røngten fotograferes inden der må gøres brug af dem i avlen.


vi snakkede en del med vores dyrelæge inden vi foretog vores investering i vores hingst , han frarådede os at købe hvis der var det mindste det var der heldigvis ikke.



0
0
Svar på denne tråd
 
 forbening
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 06:37

Nogen heste lader sig ikke mærke af det, andre bliver ømme. Min har det ikke i voldsomt grad endnu, men nok til at han bliver betydeligt bedre gående, på jordbund endda, når hans fødder bliver bedøvet.


Så på med ringsko og stødabsorberende såler. Det har virket noget, for jeg kan mærke forskel på højre og venstre hvis han taber den ene sko.


Men jeg ved jo reelt ikke om han er 100% smertefri. Bl.a. er han ikke voldsomt motiveret for at lave noget, ind imellem er han fint fremadgående, men det er ikke ofte. Er det indbygget dovenskab eller noget andet, det har jeg længe bøvlet med.


Nogen heste er så fremdgående og arbejdslystne at de ignorerer den slags, de skal bare have energien ud af kroppen og knokler på selvom der måske er lidt gigt i knæene, ømme fødder eller hvad ved jeg. Og de fleste vil jo gerne behage os, det er heller ikke alle heste der bukker når vi smider en forkert sadel på.


Havde jeg taget røntgen af Charlie den gang, så havde jeg i dag haft en anden hest. Og jeg holder meget af ham, fortryder ikke hans selskab, men han opfylder på ingen måde mine ønsker inden for ridning, jeg har kun 30% rideglæde i forhold til en ukompliceret, velgående hest.


:Pia

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har osse haft
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 07:25

en stor vallak med forb. dragtbrusk.


Han gik ikke med specialsko eller noget.

Der var ikke noget at mærke på ham.

Han var ud af egen avl.


-Med hensyn til dit tilfælde vil jeg sige: Hvorfor købe sig til problemer?


-Vil sælger give garanti om at handelen går tilbage hvis hesten går ned på det ben?


-Med hensyn til prisen er det svært. Men jeg ville ikke give over 30.000,- for den så kan det være nok så fin en afstamning. Men gives der ikke garanti af nogen art står du MÅSKE med en hest du ikke kan ride om nogen år og måske ikke kan sælge.


Det var mine tanker--held og lykke med det hele.


Pia Nielsen


Den der elsker-lever.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har haft
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 08:46

hej

jeg købte i sin tid en hoppe med forbenet dragtbrusk på begge forben

hun blev forsikret uden nogen anmærkning og i de 3 år jeg havde hende var det ikke det der gav mig problemer, mærkede aldrig noget til det

hun er nu solgt, og så vidt jeg ved har de heller ikke problemer med det




Minni

super smart fuldstammet pinto føl sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min gamle hest
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 09:37

havde ikke problemer når bare han havde ringsko på.

Han blev 21 år gammel.

Og det var ikke benene der gav op med hjertet.

Men i dit tilfælde: det afhænger jo også meget af hvad du vil bruge den til. Om du forventer at den skal gå høje klasser i dressur eller hvad.

Venlig hilsen Lone


Se ting jeg har til salg. NYT!!! Bl.a. helt nye kattehalsbånd!!(eller til lille hund)og nyt børnetøj.
0
0
Svar på denne tråd
 
 som ene af...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 11:57

de andre siger - hvorfor købe sig til problemmer- de skal nok komme af sig selv.


Hvad hjælper en fin stamtavle på en vallak??? han kan jo ikke bruges til avl.


mvh

Julle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forbenet dragtbrusk
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 13:14

Hej igen


Jeg takker meget for de svar som er kommet.


Ja det jeg selv også har kunnet læse mig frem til er også at det er meget forskelligt hvordan det forløber?,nogle bliver aldrig mærket af det, andre???.


Jeg tror måske godt jeg kunne leve med det? og er jo sådan set også dækket ind ved at han er fuldt forsikret for det beløb han har kostet! men bekymringen ligger i at HVIS... det utænkelige skulle ske at jeg af ukendte årsager ville blive nødt til at sælge hvad ville man så kunne få for ham??.

Hele problemet ligger jo i at man er blevet glæd for dyret kan i jo nok høre ...men jeg er jo også nødt til at tænke lidt på økonomien!!!.


JULLE:

Jeg ved godt at det ikke er så relevant med tavle på en vallak som på en hoppe (sygdommen er desuden arveligt) men et eller andet sted har afstamningen lidt at sige alligevel på prisen og jeg skrev det for at man havde det med i sin prisvurdering?? for der er nu prisforskel på en hest med st.tavle - og en uden?.


Mvh.Dorthe.

0
0
Svar på denne tråd
 
 smerter
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 13:29

Hvis hesten igennem en årrække arbejder uden tegn på problemer, så mener jeg ikke den får det senere hen. Det er mest imens dragtbrusken forbener, altså under processen, det kan vel skabe lidt irritation i vævet. Min var kun 4½ da jeg opdagede det, og han havde det sikkert også året inden, han havde i hvert fald allerede den gang vinger på hovene.


Naturligvis er god afstamning i en vallak bedre end dårlig, det siger jo noget om bygning og evner, og det er jo i høj grad det man rider på!


Min gik i øvrigt gennem handelscheck uden bemærkninger.


Du kunne evt. få dyrlægen til at bedøve den ene hov. Det gøres på begge sider af kodeleddet (min har forbeninger på begge sider) Stå 20 minutter, derefter longere/mønstre.


Hvis der så er synlig forskel på de to ben, så er hesten påvirket.


:Pia


0
0
Svar på denne tråd
 
 forbenet dragtbrusk
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 17:25

Jeg har ikke selv oplevet det, men 2 af mine veninder har.


Den ene har en oldenborg hoppe på 5, de opdagde det ved hun var halt og kørte hende til fakse dyrehoapital, fik rynken billeder og fik diagnosen : forbenet dragtbrusk, men dette kunne hjælpes ved: ringsko med pakning og såler. Hun mærker nu intet til det

:-)

Min anden veninde, kan ikke husk racen, men han er også 5 år. han var ikke halt eller noget, de syntes bare det var underligt han gik og snuplede engang i mellem når de red, og i forvejen havde han stejle hove så de tog også til dyrehospitalet, hun fik så afvide hun aldrig måtte sætte sig op på hesten igen :-( . det var også forbenet dragt brusk :-/


- Lige som det er sagt: hvorfor købe sig til problemer ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min hoppe har det...
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 09:12
Hun har både forbenet dragtbrusk og hovsenebensbetændelse. Jeg ville dog aldrig købe en hest med forbenet dragtbrusk. Problemer skal nok komme helt af sig selv, så hvorfor købe sig til dem?

Citeret fra netdyredoktor.dk

Dragtbruskene er 2 bruskplader beliggende lodret i hver sin side af hoven. Disse er placeret indvendigt i den bageste del af hoven (dragtområdet). Forbenede dragtbruske, er en tilstand, hvor en dragtbrusken i hver side af hoven får indlejret knoglevæv og derved forbener eller forkalker i varierende grad.

Ved lette kalkindlejringer af dragtbruskene er der ingen symptomer fra hesten. Disse tilfælde findes typisk som lejlighedsfund ved røntgenundersøgelser f.eks. i forbindelse med handel eller forsikring af hesten.

Hvis hele dragtbrusken er forbenet, kan dette ses og mærkes som hårde hævelser lige over kronranden på begge sider af hoven. I nogle tilfælde, hvor dragtbruskene er helt eller delvis forbenede, vil hesten være halt på benet.

Da dragtbrusken er med til give elasticitet i hoven, kan en forbening også forårsage en stivere gang. Ofte ses snævrere dragter på hovene på grund af nedsat bevægelighed i den bagerste del af hovkapslen.

De fleste tilfælde af forbenet dragtbrusk er uden betydning for hesten, og hesten vil fungere. Kalkindlejringerne i dragtbruskene er blivende, og vil ofte blive værre med tiden. Hvis hesten bliver halt af de forbenede dragtbruske og ikke bliver bedre af dyrlægens og smedens behandling, er prognosen som regel dårlig. De forbenede dragtbruske kan ikke fjernes.

De lette grader af forbening kan i nogle tilfælde blive værre med alderen.


Jannie

www.nokke.dk
[ webdesign og grafisk arbejde ]


Min hest har selvfølgelig sit eget website

www.cherocco.nokke.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt indlæg ..
Forfatter: 
Dato:  24-07-2006 11:01

Godt indlæg Dorthe

Skulle selv til at lave et med samme spørgsmål, men fandt så dit og tillader mig at "koble mig på" her.

Jeg er nemlig i samme dillemma som dig.

Dog er dette en varmblodshoppe på 6 år. Med fine papirer. hun har aldrig til nu, været mærket af det på nogen måder, hun må bare ikke springe. Men mine interesser er osse dressur og avl, men er det arveligt?

Og hvad må man give for sådan en hoppe?


Mvh. Schoesler


Uddannet Reiki-healer. Behandling af heste og mennesker tilbydes...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forbenet dragtbrusk
Forfatter: 
Dato:  24-07-2006 11:06
En del af heste med forbenede dragtbruske har arvet tilbøjeligheden til at danne forbenede dragtbruske, så jeg ville ikke avle på en hoppe, som har det.


Jannie

www.nokke.dk
[ webdesign og grafisk arbejde ]


Min hest har selvfølgelig sit eget website

www.cherocco.nokke.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 kommer an på
Forfatter: 
Dato:  24-07-2006 11:32
Nej generelt bør man ikke avle på en hest med forbenet dragtbrusk. Men jeg fik grønt lys til at gøre det på min skimmel (det blev desværre aldrig til noget, da hun først blev min for sent), da det blev vurderet, at årsagen til hendes var dårlig hovpleje og skæv benstilling delvist pga en sparkeskade på knæet. Jeg husker smeden dengang nævnte, at det var et stort problem med jyske heste. Der var rigtig mange, der havde det allerede som plage.
0
0
Svar på denne tråd
 
 min første
Forfatter: 
Dato:  25-07-2006 00:50

hest fik forbenet dragt brusk, han gik med special sko og fik riller i hovene, det kan kun holdes hen en dag bliver den halt af det. og min blev slagtet pga det for den kunne næsten ikke gå tilsidst. smed og dyrlæge holdt det hen i to år men der var perioder der hvor den var meget halt.


så køb ikke en hest der har det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 På et opstaldningssted
Forfatter: 
Dato:  25-07-2006 00:56

har jeg hørt, at en hest engang fik gang i det med magnetbandager ...


Mvh.

Tinamaria


Bedækning tilbydes af palominohingst. Se billeder på præsentationen.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider