Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hvilken ormekur giver i...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2006 20:56

Hej


Vi skal til at give vores hesteormekur nu, og vil derfor høre hvilke ormekur i andre har givet her i foråret


Trine


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg giver
Forfatter: 
Dato:  23-04-2006 22:11

Ikke ormekur, medmindre en gødningsprøve viser, at det er nødvendigt, og dermed også hvilken ormekur der er nødvendig..


Søg evt på dette forum om emnet, så vil du kunne læse mere om, hvilken ormekur andre anbefaler på dette tidspunkt, hvis du vil give en uden gødningsprøve..




Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris.


Medlem af DÅHM syd, DÅHM det er fedt, at være klog!



0
0
Svar på denne tråd
 
 Den dyrelægen
Forfatter: 
Dato:  23-04-2006 23:17

siger de evt har brug for efter gødninge prøven...



Hilsen Signe :-)


Min hjemmeside



0
0
Svar på denne tråd
 
 samme mening
Forfatter: 
Dato:  24-04-2006 06:50

Ja jeg siger det samme som Signe Larsen.

Det ville være dumt at give en ormekur selv og så er det evt ikke de rigtige orm du behandler om,så ud med en gødningsprøve først.


Mvh Graven

Smuk Broncerød Welsh cob Sec D hingst med blis og sokker tilbyder bedækning !

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi får taget...
Forfatter: 
Dato:  24-04-2006 08:40

Vi får taget gødningsprøver på mandag, men vil hellere bestille ormekure i udlandet da de jo er væsentlig billigere...


Er der nogen som ved hvor længe divoza er om at levere?


Trine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ormekur
Forfatter: 
Dato:  24-04-2006 08:44

Som silas1, Signe Larsen og Graven skriver - ingen ormekur uden en gødningsprøve.


Har netop selv afleveret 3 stk. gødningsprøver hos dyrlægen og venter nu på svar.


Hvorfor give hesten/ponyen ormekur, hvis det ikke er nødvendigt...???


Vi andre tager jo heller ikke penicillin, hvis doktormanden ikke har ordineret det...!!!


Efterhånden får vi vel nogle heste/ponyer som er resistente overfor div. ormekurer, fordi man har behandlet dem efter for godt befindende...




Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

Er ejer af 1 "tragedie" - øh, rettelse trakehner :-) og 2 lettere erotisk buttede ponyer

0
0
Svar på denne tråd
 
 Zigeunerungen
Forfatter: 
Dato:  24-04-2006 09:16

Læs lige hvad jeg skriver...VI FÅR TAGET GØDNINGSPRØVER AF ALLE HESTENE!


Og vi medicinere ikke vores heste uden grund! Men hvis vi kan få ormekure til halv pris i udlandet, så vil vi gerne spare de penge.


Trine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Equimax
Forfatter: 
Dato:  24-04-2006 10:27
Equimax tager alle orm også bændelorm, som en ormeprøve ikke vil vise om hesten har. nogle dyrlæger anbefaler ormekur en gang om året, det er så om efteråret man giver, når hestene kommer ind fra græs.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Efter en lang og grundig
Forfatter: 
Dato:  24-04-2006 10:41

diskussion med min dyrlæge, er det største problem med resistens, at hesteejerne ikke giver deres heste ormekur nok - det vil sige, at de sætter deres hests vægt for lavt, så hesten ikke får nok indenbords. Hellere overdosere end underdosere. Hvis man underdoserer, er det netop, at man kan få problemer med resistens, da man ikke rammer alle orm.


Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Trine...
Forfatter: 
Dato:  24-04-2006 10:49

Trine... mens jeg skrev mit indlæg har du været inde og ajourføre tråden - derfor har jeg skrevet som jeg har - udfra dit første indlæg...




Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

Er ejer af 1 "tragedie" - øh, rettelse trakehner :-) og 2 lettere erotisk buttede ponyer

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi fik taget
Forfatter: 
Dato:  24-04-2006 11:03
prøver i efteråret, dem som skulle have ormekur fik Banmint (straves?). Så fik de alle Eguvalan til jul (bremselaver) og nu skal vi snart have testet igen, inden græsset. Jeg ved allerede nu, dyrlægen vil bruge Eguimax til dem, som måtte have behov.

Tina Hansen

www.team-stald-hestehaven.dk

Opstaldning tilbydes -privat hestepension - Pt. 1 ledig plads i løsdriften. Sommergræs tilbydes.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Køb det..
Forfatter: 
Dato:  24-04-2006 12:20

ved dyrlægen, det er billigere..


Vi har lige givet hele stalden ormekur, vi skulle give sølle 70 kroner hver..





Krone og Bølge - En selvfølge


www.agroskolen.dk nu til hest



0
0
Svar på denne tråd
 
 Annemette vi giver
Forfatter: 
Dato:  24-04-2006 12:53

210 kr for Eguimax? De andre omkring 160 kr.


Din dyrlæge er godt nok billig - troede der var ens pris produkterne.




Tina Hansen

www.team-stald-hestehaven.dk

Opstaldning tilbydes -privat hestepension - Pt. 1 ledig plads i løsdriften. Sommergræs tilbydes.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm, vi fik..
Forfatter: 
Dato:  24-04-2006 13:01

afvide at Apotekkerne holdte priskrig på ormekur..


Men vi klager bestemt heller ikke..





Krone og Bølge - En selvfølge


www.agroskolen.dk nu til hest



0
0
Svar på denne tråd
 
 Orm i massevis!!!
Forfatter: 
Dato:  25-04-2006 01:00

Jeg har en dejlig 4 års travhoppe "Kala Jai Hestely" vi har kostet en formue på dyrlægeregninger. Lige så snart vi er ved at have hende klar til løb bliver hun syg, alt virus og andet skidt flyver simpelthen på hende,hun har fået medicin rigtig mange gange og jeg har haft det rigtig skidt med alt det der er blev fyldt på hende,men jeg kunne jo heller ikke bare se på at hun havde det dårligt.Jeg besluttede at ofre endnu en formue på hende, for med alt det medicin hun efterhånden har fået, må hun trænge til en udrensning,så jeg købte aloe vera gel fra forever living til hende,de første 2 dage fik hun 100 ml for lige at starte lidt forsigtig, derefter 125 ml 2 gange daglig i 14 dage,da der var gået 3½ dag fandt jeg den første spoleorm i hendes boks den var 35 cm lang ,derefter er de bare væltet ud at hende, det højeste antal jeg har fundet er 81 og det er kun fra hun kom ind om aftenen til hun blev lukket ud om morgenen, hun går på fold 8-10 timer om dagen så der er hun jo helt sikkert også kommet af med en del,men i boksen har jeg samlet langt over 100.Hun har fået ormekur i december,så jeg syntes det er helt vildt at hun kan nå at få så mange og så store på så kort tid.Jeg mangler stadig at give 5 dage med den høje dosis,efter det skal hun ned på 60 ml daglig,så om det hjælper hende af med noget af alt det andet sygdom som hun plejer at rage til sig,det ved jeg ikke endnu,det må tiden vise,men spoleorm kan tilsyneladende ikke lide aloe vera.

Hilsen Helen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 det var et rigtigt godt råd
Forfatter: 
Dato:  25-04-2006 06:57

du der gav os helen.


Jeg vil gemme det i mine gemmer, for det kan være man skulle prøve det.


Jeg bruger noromectin vet.




IMC
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ny lovgivning
Forfatter: 
Dato:  25-04-2006 08:14

Jeg har netop haft besøg af dyrlægen, og der er kommet ny lovgivning på området. Man kan ikke "bare" give ormekur længere, som man har kunne (købe ved dyrlæge og give når man føler behovet er der). Nu SKAL der tages gødningsprøver først, og kun ved behov udleveres ormekuren. Så den tid, hvor nogen benyttede sig af dyrlægen til at give forebyggende ormekur, er forbi.


Lovgivningen er selvfølgelig lavet, fordi det er bedst at medicinere ved behov - og ikke "efter årstid".

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ny og ny
Forfatter: 
Dato:  25-04-2006 08:30

Den er ikke så ny endda .


Og ja som en anden skrev det er ikke fordi man giver kur uden grund ,men fordi man giver for LIDT .


Så jeg giver Mini Mule til 200 kg. og nej det vejer hun ikke og Smukke Ganger får en hel og resten af hendes .


Når de får og så skal man jo lige huske genbehandling 21-30 dage efter.


Illum.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ormekur - Laaangt indlæg
Forfatter: 
Dato:  26-04-2006 11:14

Lovgivningen er ikke ny, men stammer - så vidt jeg husker - fra 2001. Fra 1. januar 2006 trådte den samme lovgivning i kraft i Tyskland også, og fra 1. januar 2007 også i Holland, så fra næste år er det slut med at handle ormekure i Divoza!! Vore nabolande i Skandinavien har ikke lovgivningen endnu, og mange køber ormekure i Sverige, ved jeg - hvor meget, der er sparet, ved jeg ikke.


Jeg køber selv hos Divoza og sparer en hel del sammenlignet med køb på det lokale apotek inkl. recept. Ovenfor diskuteres pris... jeg tvivler på, at man har fået en Equimax til 70,- kr. pr. kur... der er forskel på ormekure, deres virkning og aktivstoffer, så det er vigtigt at have viden om aktivstofferne. En ormekur er gift, som slår orm og i nogle tilfælde ormelarver på forskellige stadier ihjel.


Equimax er det mest bredspektrede - og dyreste - produkt på markedet. Equimax er et blandingsprodukt med aktivstofferne Ivermectin og Praziquantel og er effektiv over for faktisk alle typer voksne orm (inkl. bændelorm og bremselarver), dog ikke alle larvestadier. Equalan er også et bredspektret produkt og indeholder aktivstoffet Ivermectin og er også effektiv over for faktisk alle typer voksne orm og bremselarver, dog ekskl. bændelorm og visse larvestadier. Banminth/Hippotwin er med aktivstoffet Pyrantel og er virksom mod en række voksne orm inkl. bændelorm, men ikke mod bremselarver og mange larvestadier og f.eks. følorm. Equest/Equigel indeholder aktivstoffet Moxidectin og har vist sig særlig virksom mod tidlige larvestadier inkl. en lang række voksne orm og bremselarver, dog ikke mod bændelorm.


Faktisk alle ormemidler er effektive over for spoleorm, og Helen: hvis jeg var dig, ville jeg godt nok give min hest ormekur... flere gange - for at komme de spoleorm der til livs. Derfor kan Aloe Vera jo godt være et udmærket supplement som opfølgning. Og så skal stalden grundigt rengøres og desinficeres til sommer, ellers har du bare problemet næste år igen. Der er ikke stor resistens over for ormemidler hos spoleorm, så dem burde du relativt let kunne komme til livs. Spoleorms livscyklus er 10-12 uger, men de kan lægge op til 1 mio. æg om dagen!! Kontakt din dyrlæge!


Der skulle være udbredt resistens blandt små blodorm (cyathostomer/små strongylider) i Danmark over for ormemidlerne Panacur, Vermox og Rintal (Benzimidazol-gruppen), men nye undersøgelser tyder også på stigende resistens over for Ivermectin.


Naturligvis er lovgivningen lavet af en alvorlig årsag - resistens blandt orm over for ormemidler. Resistens skyldes primært hovedløs overforbrug af ormekure samt undervurdering af hestens vægt - som skrevet ovenfor - og som jo også er temmelig ufornuftigt. Hvis man giver for lidt "gift", overlever nogle af ormene, som så udvikler immunitet over for den slags aktivstof. Ormene er så indrettet så smart, at de også nedarver immuniteten, hvorved vi efter 20 års ufornuftig brug af ormemidler, står med et alvorligt resistensproblem i dag. Vi bliver jo hele tiden klogere og må i dag tage ansvar for eller konsekvensen af fortidens synder - sådan er det jo også med så meget andet.


Heste kan dø af indvoldsorm - eller snarere af følgerne af indvoldsorm, så det er en alvorlig sag. Og derfor er det også en meget alvorlig sag, hvis vi når derhen, hvor vi ikke længere kan behandle mod orm pga. resistens... skal hestene så bare dø af deres parasitter? Der er ikke umiddelbart nye ormemidler på vej ind i handlen.


Til trods for lovgivning og stramninger, er der meget forskellige meninger om "adgangen" til ormekure blandt dyrlæger og hestefolk. Jeg har selv prøvet, at en plag - på trods af gødningsprøve, der ikke viste orm - havde alle tegn og symptomer på orm: vommet, strittende, glansløs pels, utrivelighed, diarré. Da plagen fik flere gange ormekur med ca. 10-14 dages mellemrum, blev den en anden hest. Så personligt stoler jeg ikke på gødningsprøver.


I gødningsprøver ser man ikke efter orm, men efter ormeæg. Ormeæg klækkes ved temperaturer over 10-12 grader, så hvis en gødningsprøve ikke opbevares ved køleskabstemperatur, er æggene måske klækket, og prøven viser et ubetydende resultat. Derudover er der ikke lige mange æg i alt hestens gødning... Så der er store usikkerheder forbundet med gødningsprøver.


Når man vælger at give flere gange med kort mellemrum, så er det fordi, at hvis en ormekur slår alle voksne orm ihjel (men ikke alle larvestadier), så vil larverne klækkes, hvilket svarer til en ny kraftig ormeinfektion. Den nye generation af orm er hele tiden parat til at blive klækket, når der afgår orm. Hvis man har konstateret orm og giver ormekur, kan det derfor være en god idé at give 2-3 gange med 10-12 dages mellemrum - naturligvis alt afhængig af problemets omfang!!


Jeg går ikke ind for rutinemæssig ormekur hver 3. måned, som man ofte gjorde for 10 år siden. Heste opnår en naturlig immunitet over for orm med alderen, så det er vigtigst at behandle føl, plage og ungheste samt drægtige hopper - deres immunitet er nemlig stærkt nedsat i forhold til ældre heste.


Ligesom med hunde anbefaler vores dyrlæge én årlig, forebyggende ormekur til alle heste - normalt i efteråret, når hestene kommer ind om natten fra døgnfold. Her gives et godt bredspektret middel, der også tager bændelorm (normalt). Dyr i risikogruppen behandles oftere. Og det gør vi uden gødningsprøver, men i samråd med en fornuftig dyrlæge.


Man bør diskutere ormestrategi med sin dyrlæge. Man bør behandle med det samme aktivstof hen over et år og til alle dyr på samme tid. Hyppigheden bør afhænge af hesteflokkens sammensætning mht. alder samt mulighed for foldskifte hen over sommeren, og om der har været konstateret orm i hesteflokken.


Det er meget ormeforebyggende at kunne sætte hestene på en ny fold, hvor der ikke tidligere det samme år har gået heste, i juli måned. Det kan f.eks. være en mark, hvor man har taget slet til wrap eller hø. Ellers er foldrotation godt hen over sommeren. Det er også godt at få omlagt sin mark med jævne mellemrum, f.eks. hvert 3-4 år - så kommer hestene på en ormefri mark.


Heste får primært orm via græsmarkerne. Man kan også overveje en sliksten (www.basiblock.com) og urter med ormeforebyggende effekt som supplement til den årlige ormekur.




Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider