Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Muk
Forfatter: 
Dato:  29-01-2003 18:39
Hejsa...

Inden der skulle oprinde diverse brokindlæg, så HAR jeg prøvet at søge efter lignende indlæg i dette forum, men der var ingen...

Men dilemmaet:
Vi har en lille diskution og er lidt ueninge omkring muk...
Så vile gerne høre jeres meninger/holdninger/svar og kendskaber til emnet.

Først: kan muk komme bare sådan lige? Altså fra den ene dag til den anden?

Hvor langt op af benet kan muk komme? Afhængigt af hvor langt forløbet er...

Behandlingsmetoder? Brun sæbe afskrupning og atamon påsmøring samt ingen mudderfold og tørre omgivelser? Er der andre metoder?

Halthed?

Hvis en hest har muk fra koden og op til knæet, hvor langt henne ville lidelsen så typisk være?

Skal der evt. bandage om benet ved ovenstående tilfælde?

Hvordan forhindres det? God tørring af benet og påpasselighed vedrørende mudderforholdene? Eller andet/mere?

Ok, det var vist det...
Vi er enige pø om pø, men finder visse diskutioner om emnerne... Så en endelig konklusion ville være at foretrække, selvom dette nok er ret svært?

VH
Christina

Alle heste er uden fejl - undtagen dem med en rytter på ryggen!:-o
Vær mod andre som de skal være mod dig!:-)

Se nye billeder på min præsentation!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: [SYG] Muk
Forfatter: 
Dato:  29-01-2003 19:41
Jeg kan ikek svare på ret mange af dine spørgsmål, men et par stykker kan jeg da give et kvalificeret bud på :-)

Hvor langt op af benet kan muk komme? Afhængigt af hvor langt forløbet er...

Jeg har set det hele vejen op ad benet. Det har typisk været bagbenene og det var helt op til lysken, adr!

Behandlingsmetoder? Brun sæbe afskrupning og atamon påsmøring samt ingen mudderfold og tørre omgivelser?

Er der andre metoder?


Se, hér vil jeg så påstå, at du vil kunne finde en masse ved at søge *GG*
Der er vist lidt delte meninger om hvorvidt atamon virker, da det er mod mug og ikke muk (eller er det omvendt ?:-))

Men alle kan vist blive enige om, at sårskorperne skal opløses og pilles af. Stil evt. hestens ben i en spand varmt vand med en sæbespåneopløsning.

Honning skulle være et rent mirakelmiddel! Jeg har ikke selv prøvet, men har læst maaange indlæg fra dem, som har! Billigt og effektivt - om det skal være økologisk melder historien ikke nogen om :-D

Sårsalven fra Blue Hors er også ganske god! Lidt dyr, men drøj i brug.

Halthed?

Kan sagtens forekomme.

Hvis en hest har muk fra koden og op til knæet, hvor langt henne ville lidelsen så typisk være?

Skal der evt. bandage om benet ved ovenstående tilfælde?


Jeg ved det ikke, men rent logisk ville det være dumt at spærre mukken inde, så det rigtigt kan "hygge" i mørke og fugtige omgivelser, som en bandage over så stort et (lidt væskende?) område vil give.

Hvordan forhindres det? God tørring af benet og påpasselighed vedrørende mudderforholdene? Eller andet/mere?

At holde benene tørre og rene er jo nærmest alfa omega!

Venlig hilsen Camilla (Felur)


En af fordelene ved at være rodet, er at man hele tiden gør nye, spændende opdagelser.


- Peter Plys -
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: [SYG] Muk
Forfatter: 
Dato:  29-01-2003 20:49
Hejsa!

Ja...det kan godt komme ret pludseligt og voldsomt. Efter at mine heste havde gået på mudderfold i årevis uden problemer, blev min fold smittet af en pensionær.
Alle på nær føllene, som ellers har tynd hud og pladrer mere rundt, var angrebet....må skyldes de gennem modermælken havde et bedre immunforsvar?

Har haft heste hvor den kun angreb forsiden af piberne, andre som kun havde det i kronranden, nogle lige under hasen bagtil, og som "normalt" - "kun" i kodebøjningen o.s.v.

Det værste tilfælde var hele benet op til indvendig på låret.

Man kan ikke sige hvor langt henne i forløbet det er, alt efter hvor hesten er angrebet.

Jeg ville aldrig behandle muk med sæbevand. Og slet ikke sætte benet i blød. Alt det vandpjaskeri gør huden endnu mere modtagelig for mug og spreder det. Mudder! der tager jeg det værste med en halmvisk og venter ellers med at børste det af til det er tørt.
At spule ben når hesten har udbredt muk er også med til at sprede det og ødelægge huden. Der skal ikke en ret hård stråle til at lave skader på den i forvejen tynde og skadede hud.
Når benet er tørt bruger jeg Blue Hors muksalve, den er suveræn. Honning virker også fint, alt efter hvor slemt det er.
Næste dag kan evt. mukskorper nulres af og ny salve påføres.

Bandager KAN blive nødvendigt hvis hele benet er angrebet/hårløst og der er opstået rosen, men så er hesten forhåbentlig i dyrlægebehandling. Ellers vil jeg fraråde brug af bandager.

P.g.a. mine føl ikke var angrebet den vinter og jeg mente det var p.g.a. bedre immunforsvar, gik jeg igang med en styrkende urtekur fra Askim, supleret med hvidløg. Først da de havde været på kuren i 3 uger var alle heste raske....men om de var blevet det alligevel ved jeg ikke.

For at undgå smitte i årene frem, blev vinterfolden gjort mindre (økonomi!!), den øverste ½ meter jord gravet af og sand på. Så mine går på sandfold om vinteren! Vi har desværre meget leret og blød jord, uanset hvor stor folden ville være, ville de træde den i stykker til et stort mudderhul alligevel.

Mvh Dorte



Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent >o<
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: [SYG] Muk
Forfatter: 
Dato:  29-01-2003 21:56
Først: kan muk komme bare sådan lige? Altså fra den ene dag til den anden?

Hvor langt op af benet kan muk komme? Afhængigt af hvor langt forløbet er...

Det kan komme hele vejen op ad benet.

Behandlingsmetoder? Brun sæbe afskrupning og atamon påsmøring samt ingen mudderfold og tørre omgivelser? Er der andre metoder?

MASSER!

Afvaskning i
Sæbespåner
blå biotex
brintoveriltevand
atamon (

kun den første dag, for at få de værste skorper af) Grundig tørring - evt med hårtørrer, og derefter indsmøring med

Honning
Muksalve
Skinhealer
helosan
Teatree oil creme
Aloevera creme
hydrocortisonecreme
Kamillcreme
Zinksalve

eller - ja, søg, der er MANGE mystiske opskrifter

Personligt har jeg haft succes med afvaskning i enten sæbespåner elelr brintoveriltevand - begge virker udtørrende. Derefter har jeg enten brugt muksalve foreskrevet af dyrlægen eller Blue Hors Skinhealer.

Har aldrig haft muktilfælde der har varet mere end max en uge.

Halthed?

Ja - det kan ske. Der er jo sår i et område der er i bevægelse når hesten går.

Hvis en hest har muk fra koden og op til knæet, hvor langt henne ville lidelsen så typisk være?

Alt for langt. Har set det en enkelt gang - det tog måneder at få det hele væk, og hesten havde det IKEK godt. Men der var heller ikke nogen der havde set på hans ben i over en måned, da det blev opdaget.

Skal der evt. bandage om benet ved ovenstående tilfælde?

Kun hvis dyrlægen har set på sagen og foreskriver det.

Har set et enkelt tilfælde hvor der var en lille rift og ejeren lagde iobacomslag og bandage. Derefter fik hesten en alvorlig omgang hudbetændelse og måtte stå inde i 6 uger. Der blev gået tur med ham 5-10 minutter om dagen - med efterfølgende føntørring. Han havde VOLDSOMME smerter.

Hvordan forhindres det? God tørring af benet og påpasselighed vedrørende mudderforholdene? Eller andet/mere?

Renlighed.

Men hestene skal jo ud - og med de danske vintre kan muk jo næsten ikke forhindres. Jeg mener at det vigtige er at man holder grundigt øje med benene HVER dag - og griber det i opløbet hvis det kommer.

Muk kan have flere forskellige årsager - så der finden ingen "vidunderkur", der kan kurrere alle slags muk. Som sagt har jeg altid haft succes med det jeg bruger - men har set samme kur brugt på en anden hest hvor det INGEN effekt havde. hvis man forsøger sig med en kur, og der ikke er SYNLIG bedring inden for 3-4 dage, anbefaler jeg at man tilkalder dyrlægen og får taget nogle prøver af hvad det ER hesten fejler.

Muk er meget almindeligt - men det er ikek ngoet at spøge med alligevel!

Hygge
£isbeth & Baloo
********
"Have a heart that never hardens,
a temper that never tires,
and a touch that never hurts."
(Charles Dickens)
1
0
Svar på denne tråd
 
 Re: [SYG] Muk
Forfatter: 
Dato:  29-01-2003 22:01
Jeg har brugt "Hipposan gel." (tror nok at det hedder sår'n) og det er noget det virker...

Knus Vibs.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: [SYG] Muk
Forfatter: 
Dato:  29-01-2003 22:11
Jeg kan tilslutte mig mange af de ovenstående råd, og har vel egentlig ikke flere behandlingsforslag, bare et lille forebyggende råd som man måske ikke tænker over.

Husk at der ikke skal strigles ret kraftigt i kodebøjningen, og endelig ikke med en stiv børste. Man ser mange gøre det, for tørt mudder børstes nemt af benene med en stiv børste, men i kodebøjningen kan man nemt komme til at lave bitte små rifter i huden blot ved at strigle med en stiv børste og det er guf for muk!

Jeg har holdt mine tre heste fuldstændig muk fri hele vinteren trods mange timer på smattet fold, simpelthen ved at tørre kodebøjningerne med et håndklæde. Den ene der har haft muk før, gør jeg det ved HVER dag, de andre ikke så ofte, men ingen af dem har haft det mindste tegn på muk.
Og altså INGEN stive børster i kodebøjningerne.

Med venlig hilsen
Winnie
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: [SYG] Muk
Forfatter: 
Dato:  30-01-2003 00:21
Blødgør "skorperne" i blå biotex vand, pil dem derefter af, vent til stedet er totalt tørt, og brug så Blue Hors muksalve. Disse råd fik jeg fpr et par år siden af dyrlægen efter den gamle havde gået på en lidt for fugtig sommerfold.De hjalp ret hurtigt.

Jeg har ikke prøvet med honning, men det lyder interessant!!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: [SYG] Muk
Forfatter: 
Dato:  30-01-2003 00:31

"Hipposan" geléen kan jeg også varmt anbefale! - Den kan fåes hos dyrlægen.

Min erfaring er (udfra ovenstående) at afvaskning med rent vand og derefter påsmøring af geléen er yderst effektivt - det standser mukken øjeblikkeligt, og jeg har kun skulle behandle 2-3 gange (én gang dagligt) før der intet er tilbage. Og det har bl.a. også været i ét lidt sværere tilfælde, hvor mukken var på hele underbenet (op til knæet) på en pensionærpony (hvis ejere ikke var videre opmærksomme).

/Tanja B

0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: [SYG] Muk
Forfatter: 
Dato:  30-01-2003 12:43
Hejsa allesammen

Mange tak for jeres svar og gode råd både forebyggende og som behandling...

Da jeg nævnte brun sæbe, mente jeg også som første gang. Altså for at "skruppe" benet rent... Derefter bruger - jeg selv - atamon.
Det har for mit vedkommende hjulpet rigtigt godt, men der er jo forskel på hestene.

Jeg kan også selv stå inde for at muk kan opstå pludseligt og udbredt. Står selv i situationen nu med den ene hest.
Tirsdag da han havde fri og jeg bare striglede/tjekkede ham var der intet.
Men onsdag da vi skulle ride og jeg striglede/tjekkede ham havde han muk på indvendig side af forbenet og op til knæet!
Fatter IKKE at det kan komme så pludseligt og udbredt!?

Og i mit tilfælde er han hverken halt, plaget af det eller varm?
Jeg smørrer ham med atamon, og holder ham fra mudderfolden til det er helet.

Tidligere tilfælde jeg har set/haft, har hesten været lettere halt og varm om benet, men ikke ham her...

Honning har jeg derimod aldrig hørt om? Men, som de flste nævner mht. fugt, er det så ikke en dårlig løsning da honning jo er fedtet og derfor er svært at få væk igen? = benet er konstant fedtet/vådt = perfekt for mukken?

vh
Christina

Alle heste er uden fejl - undtagen dem med en rytter på ryggen!:-o
Vær mod andre som de skal være mod dig!:-)

Se nye billeder på min præsentation!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: [SYG] Muk
Forfatter: 
Dato:  30-01-2003 14:33
Da min hest havde muk i foråret/sommeren sidste år forsøgte jeg med både Atamon og sårsalve (lyseblåt) fra Bluehors- men intet af det virkede det mindste.

Det eneste der skete var at mukken blev "fugtig" og meget værre.
Og på et tidspunkt blev hun meget halt af det.

Så fik jeg det råd at bruge Blue Hors Sårspray (lilla, vilde farver de bruger!) og det virkede med det samme - næsten.

Mukken tørrede ud og kunne pilles af - og i løbet af et par dage var hun haltfri og efter et par uger til en måned var det helt væk....

Det ser lidt voldsomt ud med helt lilla ben, men det virkede altså til gengæld rigtig godt.

Hilsner fra Mette ;-D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: [SYG] Muk
Forfatter: 
Dato:  30-01-2003 21:05
dixanthogen olie fra blue horse er godt
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: [SYG] Muk
Forfatter: 
Dato:  31-01-2003 23:50
Levertransalve er også glimrende til at fjerne muk med.

Det skal lige siges, at der findes forskellige former for muk.

Vi har i år kun et par enkelte heste, der har fået det - det sidder tydeligvis i mudderet på den pågældende fold (forhåbentlig er det væk nu hvor der har været frost et par dagen og jorden har været bundfrossen), men sidste år!! tak skæbne, der var skidtet slemt - 34 heste med muk ;o( Skidtet smittede gennem luften, og hele omegnen havde muk, selv de heste, der hos os står inde (det er en islænderstald med mange udegående heste) fik det på trods af, de blev holdt tørre. Vi vaskede hestene (altså benene ;o)i VirkonS efter anbefaling fra dyrlægen.

Knus,

Trolden
0
0
Svar på denne tråd
 
 vidundermiddel
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 11:59

Hej Alle

Dixanthogen olie er et vidundermiddel til hesteben m forskellig slags utøj.

Sådan gør du :

Hvis man har langhåret hesteben, som jeg har så KLIP fra knæ af og ned m maskine !

Vask m en grøn GALLOP shampoo MEDICAL fra knæene af og ned.

Når de er tørre, så smør stedet ind i DIXANTHOGEN OLIE 5 %

D E T V I R K E R ! ! ! ! på alle 4 ben mine damer og herre !

Jeg har selv været i dette problematiske område, sammen m min nuværende hest.

Efter 2 års kamp, så er de fine og håret får lov til at vokse ud nu for første gang fra nu af. Jeg er meget spændt på at se min TINKER m HOVSKÆG igen for det har hun ikke haft i 2 år, siden jeg købte hende. Jeg har vægtet hygiejne meget højt, og det visuelle mindst :-)

Hvde jeg bare fundet dette middel for 1 år og 10 månedersiden ..... så havde jeg sparret mange penge meget til og meget sved !

Der blev jeg godt nok sat på prøve. :-)

mvh Sesse.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange måder
Forfatter: 
Dato:  18-09-2014 11:03

Hej,

 

Der findes et UTAL af midler og gode råd. Her får du mine erfaringer:

 

1) Fodring. Meget af mukproblemet kommer af fodringen. Jeg har læst om og selv erfaret, at f.eks. for megen protein kan udløse muk eller andre hudproblemer. Derudover kan ubalancer i fordøjelsen skabe problemer i huden. F.eks. fotosensibilitet om sommeren, hvis der er visse planter på folden, som hestene kan komme til at nippe af.

 

2) For lidt og for meget. For megen skylning af ben kan forværre tingene. Hvis hesten er udstyret med lidt ekstra behåring i koderne, kan denne behåring holde fugt og snavs VÆK fra huden og dermed beskytte. Hvis man så begynder at vaske i tide og utide, så HOLDER hårene på fugten i et dejlig varmt klima - lige guf for virus, bakterier og svamp. Og det er næsten ikke til at tørre. Til gengæld skal fugt og snavs fjernes fra huden så godt som muligt. Så find et niveau, der passer.

 

3) Hold det simpelt. Sæber m.m. behøver ikke gøre hestens hud sundere. Jeg har kureret slemme tilfælde af muk på min hoppe (før jeg ændrede foderplan) med: Rent vand (i begrænsede mængder) til opblødning og aftagning af skorper samt fjernelse af evt. snavs. Punktvis vækklipning af hår, så man kan komme til, men ikke ud over det nødvendige. Aftørring med køkkenrulle - dette er et rigtig godt tip! Altid rent og tørrer meget bedre end f.eks. håndklæder. Derefter smøring med Helosan, som jeg sværger til! Og hold rent i boksen. Det siges, at savsmuld og lignende, løse strøelser ikke er gode, når hesten har sur stråle, men det har jeg ikke så megen erfaring med.

 

4) Pas på med at bruge midler, der ikke passer til lejligheden! Dixanthoganolie er f.eks. beregnet til at bekæmpe f.eks. ringorm eller andre "dyr" i huden. Atamon KAN måske virke mod svamp. Men hvis hesten er hårdt angrebet, så få en dyrlæge til at tage en prøve til test, så du ved, om det er bakterier (så du kan starte en penicillinkur) eller noget andet. Dyrlægen kan også udlevere særlig sæbe, der virker mod svamp m.m., som IKKE SVIER!!! Pas på med skrappe midler der svier, da det ender med, at du ikke kan få lov til at komme til din hests ben! Brun sæbe er fy i min verden. Så hellere sæbespåner. Og videre i den dur.

 

Håber det kunne hjælpe lidt til. Held og lykke med din hest!

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider