Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Hjælp springhingst til trakenerhoppe
Forfatter: 
Dato:  17-02-2017 08:15

Billede

 

Hejsa

 

jeg har ingen avlererfaring så håber nogen af jer garvede vil hjælpe med lidt input.

Har lånt en trakenerhoppe efter pricolino og latiner til morfar, som jeg må trække et føl på.

Jeg ønsker mig en hingst der bidrager med springegenskaber og højde, god galop og godt sind. Hoppen er indfodet fortil så korrekt benstilling er vel også vigtigt.

 

 

Er både interesseret i hvis i kender nogen trakenerhingste der bidrager med noget af dette eller hvis i har andre gode forslag til hingste fx varmblod, holstener.

 

Målet er en ridehest til mig selv (er 182 og slank) så ikke for Petit i det, der kan bruges allround, millitary, så egentlig er det ikke så vigtigt at blive i trakeneravlen eller hvad tænker i ?

Håber nogen har mod på at komme med lidt guldkorn til mig. Eller bare gode råd?

Mange hilsner Nina


Nina og Caballero

Sorte Spøgelse

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lile Me A.L.
Forfatter: 
Dato:  17-02-2017 10:15

Lige da jeg så din hoppe var hal her min første indskydelse :-)

 

Han er godt galoperende, langbenet og god type, og er utrolig rar og omgængelig, og faktisk også ganske fint travende

 

Han er ren Holstener af gener, ud af en god stamme, bla. har hans MM lavet tre internationale 160 GP heste, og kombinationen af Holstener og Trakener har jo flere gange vist at det giver et fornuftig kryds

 

Du kan læse og se mere om ham på Stald Kejlberg's Facebook side, der er et album hvor der både er billeder og beskrivelse af ham og stammen, samt et album med lidt afkom, og på siden er der også lidt små videoer af ham, samt vist også af et afkom

 

Han er bedre springende og galoperende idag end på videoer, da han har skulle bruge lidt tid til at vokse færdig og få styrke

 

m.facebook.com/Stald-Kejlberg- 266331350195530/

 

 

Billede

 

Billede

 

 

Annette

3
0
Svar på denne tråd
 
 Trakehner
Forfatter: 
Dato:  17-02-2017 14:46

Når man snakker trakehner og springning, så er det første der falder MIG ind Hirtentanz. Hirtentanz er desværre eksporteret til USA, men han har da nogle kårede sønner, som kunne være interessante.

  • Abendtanz (mf. Kostolany)
  • Tarison (mf. Humanus)
  • Ehrentanz KD (mf. Buddenbrock)
  • Durrenmatt (mf. Exorbitant xx)
  • Hirtenzauber (mf. Pilot)
  • Highlight (mf. Couleur Rubin)

Så har du da lidt at google efter.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-02-2017 18:38

Du står med en trakhenerhoppe på en meget solid og formodentlig avlsstærk dressurafstamning og siger, at du ønsker en hingst, der kan tilføre springegenskaber.......

Du er på vej på en opgave.

Jeg ville seriøst vælge en renavlet trakhenerhingst til hende også se på en af de hingste, som Charlotte foreslår.

Tag en tur til Middelfart Ridecenter i denne weekend, trakhenerforbundet holder hingstekåring lige nu. Måske du der kan finde inspiration og evt. få råd med på vejen.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

1
0
Svar på denne tråd
 
 Det kan du sagtens
Forfatter: 
Dato:  18-02-2017 10:39
Hej

Du kan sagtens lave en god springhest på trakhener blod, faktisk syntes jeg blanding af trakhener og holstener er fantastiske heste, jeg har redet to heste efter Raimondo/Raubritter og de var kanon gode til at springe, den gamle havde jeg rigtig mange placeringer med på distrktsplan, hun havde en super teknik og reaktion, mod og tænd og sluk knap. Har redet del dressur og lidt spring på Lobster/Raubritter halvsøster hun havde dog ligeså store evner i spring, jeg syntes holstener og trakhener giver fine signaler fra trakhener og reaktion og god galop og robusthed fra holstener.
Find en rigtig god holstener, efterhånden er der ikke så mange her i DK, Crelido er der jo altid og han har jo vist sit værd.
Trakhener Hingsten Placido Domingo går jo dressur, men er jo afprøvet og godkendt i springning også, han kan ses i Middelfart har jeg set.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vornholt
Forfatter: 
Dato:  19-02-2017 12:08

Hirtentanz står til benyttelse ved Vornholt i Tyskland i år. Men jeg synes måske du skulle købe et springføl i stedet for, det er lidt opad bakke med din hoppes afstamning ?

 

Mvh Morten

2
0
Svar på denne tråd
 
 Abdulla
Forfatter: 
Dato:  20-02-2017 22:17

Jeg synes jeg mener, at have læst et sted, at der skulle findes frost efter Abdulla stadigvæk...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske er det bare mig.....
Forfatter: 
Dato:  20-02-2017 22:23

....der ikke forstår, hvorfor man vil prøve at sætte en springhingst på en hoppe med dressurafstamning. Hvis du vælger at gøre det, skal du regne med at beholde føllet, for det bliver ikke let at sælge og helt ærligt, hvor mange hesteejere beholder deres føl hele dens liv?

 

Vil du avle springheste, så anskaf dig hellere en hoppe med god og spændende springafstamning i mange led bagud på både far- og morside, eller køb et springføl med god afstamning, så du har et godt udgangspunkt fra start og let ved at sælge føllet, hvis du måtte ønske det. Dit liv er (sandsynligvis) for kort til blot at nå til dette punkt, hvis du starter ud med en trakener. Mange avlere løber sur i det, fordi de får startet forkert og ender med usælgeligt afkom, bliv ikke én af dem!


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

3
0
Svar på denne tråd
 
 Miltaryhest
Forfatter: 
Dato:  21-02-2017 06:27

Nu skriver ts at hun vil avle en allround/militaryhest, ergo er det ikke en renavlet springhest hun skal bruge, men først og fremmest en hest der kan bevæge sig tilsat lidt mod så den også vil springe faste forhindringer.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

6
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad er det for
Forfatter: 
Dato:  21-02-2017 11:13
Hvad er det for en skrøne at trakhener ikke kan lave springhest? Trakhener er da faktisk nogle af de få der holder ved at det gerne må være en All round hest, mange af dem afprøve hingstene i springning og langt tilbage blev trakhener brugt i militæret pga deres mod og udholdenhed.
Vi vil bare gerne generalisere dem som dressur heste pga deres graciøse udseende og bevægelse, men mange af dem springer fantastisk. Kostolany har lavet fine spring og military heste for eks. De heste jeg har selv redet med Raubritter/Ugor som MF og mff. Har haft rigtig store spring egenskaber.
Syntes det er en skam at sætte en race i bås som dressur heste producent.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

4
0
Svar på denne tråd
 
 Måske forkert overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-02-2017 09:50

Hejsa alle sammen

Tusind tak for i har brugt tid på at skrive til mig. Det er super med andres input.

 

Måske min overskrift skulle have heddet allroundhingst til trakenerhoppe i stedet. For som Charlotte og andre af jer er med på, er det en allround hest jeg gerne vil ha.

 

Er med på at hvis det var en rendyrket springer jeg ville have er hoppen nok et sløjt udgangspunkt, eller i hvertfald meget langt fra målet?

Er en helt alm rytter med penge, evner og ambitioner på hobbyplan, så en springer med kapacitet til s ville næsten være spild af hest.

 

Tænker at til mit brug, må det kunne lade sig gøre, at lave en hest der kan lidt af det hele. og er rigtig glad for jeres kommentarer om at trakenere er gode allround.

 

Er nået frem til jeg vil blive i trakenerregi, evt en af de godkendte fuldblods, nu i kommer med gode eksempler på det kan lade sig gøre.

 

Hvordan finder jeg så frem til hvilke af hingstene der har fået ok karaktere i spring?

Har kigget på taf dk og euro hingstesæd men kan kun finde dressur resultater?

Har kigget på hirtentanz men avler han større/mindre, for et par af sønnerne er da mindre, men det kan vel også komme fra hopperne?

 

 

Uhh det er sku svært?

 


Nina og Caballero

Sorte Spøgelse

1
0
Svar på denne tråd
 
 Placido Domingo
Forfatter: 
Dato:  22-02-2017 10:42
Placido Domingo har bestået dansk varmblods springmatrialprøve, han bliver dog brugt til dressur pt. Men han avler god str. Er en fin hingst hvor galoppen også er rigtig god.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 springhingst
Forfatter: 
Dato:  22-02-2017 11:18

jeg fik en gang en bestilling på et springføl på min hoppe, der er dressurblod.. dog fik jeg af vide at selvom faderen var dressurhingst, så burde et afkom efter ham kunne springe..

 

Nu er jeg ikke så meget inde i trakehnerhingstene som sådan, så vil bedst muligt give mit på på et valg af hingst..

 

jeg valgste bevist en springhingst, der rent faktisk også kunne trave.. hvorfor .. tja som jeg fik af vide.. når det er en dressurmusse man prøver at lave et springende afkom, så bør springhingsten også kunne bevæge sig.. fordi.. hvis afkommet netop ikke arver faderens springegenskaber, så vil det være rigtig øv med et afkom, der hverken kan bevæge sig eller springe..

en allround hest skal jo faktisk kunne være til begge dele..

så du skal netop have en hingst med dobbeltbegavede egenskaber.. og de hænger ikke på træerne..

 

af yngre hingste, er det jo svært at vurdere, idet de er diciplinopdelt.. medmindre du vælger en hingst med udenlands kåring, eller hvor det er en hingst, der har gået begge dicipliner..

 

Jeg ved Leandro, come back 2, Crelido, Dolomit alle har lavet afkom til begge dicipliner..

(jeg lavede engang en BH Leredo/Dolomit/ukendt som virkelig ville have været perfekt til en militærybane og blev solgt som dressurhest, men endte som springhest idet han var umulig at ride for meget dressur på netop pga hans energiniveau, Leredo i sig selv kunne ikke springe, men faderen Leandro har både lavet dressur og springafkom).

Valget til springføllet i sin tid blev Bon Balou, der var udstyret med hvad vi havde behov for og sikke et afkom... hun kan bevæge sig og springer med en tydelig forbedret kapacitet i forhold til en dressurmusse..

hun vender rigtigt og fantastisk i det indre.. ejer har dog desværre ikke haft tiden til at få hende tilredet endnu, men har planer om NU skal den igang..

Bon Balou vil klart få mine anbefaling, men desværre er han ikke mere og ved ikke om der forefindes frostsæd..

Nå ja så har jeg en anden gang også på bestilling lavet et springføl på dressurhoppen, og brugte Carson Ask.. sikke et afkom.. han kunne spadsere og elskede at fremvise sig.. han blev dog aldrig testet i spring, da han desværre pludselig døde sølle 2,5 år gammel.. Carson Ask er desværre heller ikke mere, så derfor måtte vi kigge efter andre hingste, da en afløser til ham her skulle findes.. og der gik vi efter ovenstående faktorer...


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider