Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Kåring ved Hannoveraner eller DV?
Forfatter: 
Dato:  15-11-2016 10:06

Jeg har en 5-års dame på 165 stg. efter Tuschinski, med Rotspon til MF.

 

Moren er kun kåret DS hos DV (knap i højden, 160 stg), men i hovedstambogen hos hannovaranerforbundet.

 

Jeg aner ikke en dyt om kåringer, da jeg har haft vallak førhen. Men jeg vil gerne kåre hoppen, da jeg godt kunne finde på at ville have et føl efter hende engang (til eget forbrug..)

 

Umiddelbart tænker jeg at hun skal ridekåres, hvis jeg kan få hende klar til at acceptere en fremmedrytter, men hvilket forbund skal jeg kåre i?

 

Så vidt jeg ved kan hun stilles til kåring hos både DV og Hannoveraner, men jeg tænker hun vil klare sig bedst hos hannoveranerne? Hun er udseendemæssigt ret hannoveraner-præget, hvis man spørger mig :)

 

Er der nogle der kan fortælle mig procedurerne for ridekåring ved de to forbund, og hvad økonomien ca. er i at stille til kåring?

Jeg er klar over at det er dyrt.

 

Det er denne dame jeg taler om:

 

Billede

 


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 tja...
Forfatter: 
Dato:  15-11-2016 10:13

Nu er jeg indenfor DV, og selvom mine dyr ikke er præmiedyr så synes jeg at have fået en fair bedømmelse og behandling når jeg har været afsted.

Skal du have vejledning omkring hingste synes jeg DV er lidt for hurtig til at nævne hingste hos de store hingsteholdere, men jeg har fået en meget god behandling hvis jeg har nævnt nogle stykker og kontaktet og så fået en saglig vurdering af de hingste jeg havde som boblere..

 

hannoveranerhesten kan jeg også rigtig godt lide og jeg kan også rigtig godt lide de har lidt mere fokus på det gode temperament end benspjæt (men synes faktisk at DV også har fokus på bæring når det så er sagt) men er lidt patriotisk og da jeg ikke er utilfreds med DV, så holder jeg fast i det danske forbund.

 

Så mit bud er undersøg hvad hingst du evt. tænker at bruge og find ud af hvilket forbund han hører ind under og tage den derfra..

 


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-11-2016 10:20

Hej

Dejlig hoppe du har. :-)

Må sige hvis du skal bruge kåringen til at du skal lave en hest til dig selv, ville jeg eksteriør kåre hende. Billigst plus det er jo fuldkomme ligegyldig hvad hendes kåringsstatus er, mest vigtig at du laver et godt føl. Er hoppen registreret som DV ville jeg da kåre hende i DV.

 

MVH Hanne.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kåring..
Forfatter: 
Dato:  11-12-2016 00:01
Hvilke forbund du skal vælge kan jeg ikke svare dig på. Men jeg valgte her i efteråret at få min 4 års hoppe kåret i DV. Jeg købte hende i foråret og hun et egentlig tiltænkt som ridehest, men jeg ville gerne have hende kåret mens hun var ung og "fit" i tilfælde af jeg engang for mulighed for at avle..

Jeg valgte kun eksteriørkåringen og håber så jeg kan få hendes R gennem en ride prøve senere. Enten gennem championater eller hun opnår status som B hest..
Jeg har som dig altid haft vallaker og ellers "kun" været rytter af hopperne så kåring osv var ikke noget jeg skulle tage stilling til før nu og derfor ikke har haft det store kendskab til.

Fin behandling ved DV, nemt med tilmelding osv og kåringen blev en rigtig god oplevelse på alle måder for både hest og ejer.
Jeg mener det er 1600 selve eksteriørkåringen kostede, men sadel kåringen er ikke så meget dyrere..
Så prisen synes jeg egentlig er ok.

Det dyre kom i at jeg selvfølgelig skulle være medlem af forbundet. 1800 kr pr år. Og da kåringen var i november og jeg først blev meldt ind i oktober blev det 3 meget dyre måneder... Men sådan er det jo...

Du finder priser og rigtig mange gode oplysninger på varmblods hjemmeside under hoppekåring😊

Mvh Stinne c",)

 

Dressage is dancing with my best friend...

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hannoveranere
Forfatter: 
Dato:  11-12-2016 16:53

Jeg vil jo altid stemme for Hannoveranerne, men må også indrømme at det første år er dyrt, da Hannoveranerforbundet opererer med et indmeldelsesgebyr det første år, da de gerne vil holde på medlemmerne også de år hvor de ikke avler. Men hvis man vil være avler, så tjener man de penge ind og mere til på den lange bane.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-02-2017 18:25

Tusind tak for jeres gode svar, så blev jeg da lidt klogere ;)

Jeg har skrevet en del med formanden for hannoveranerforeningen i DK, og jeg tror at jeg stiller hende ved dem.

 

Jeg tror hun har bedre chancer der, da hun er rimelig hannoveranerpræget i sit udseende, men også fordi jeg læser mellem linjerne når jeg har googlet erfaringer om DV's kåringer, at man skal "være noget ved musikken" for at få en god kåring ved DV. Og det har jeg ikke interesse i, da jeg ikke har råd til at få et kendt navn til at stille hende for mig.

 

Udover det, så kan jeg "nøjes" med at eksteriørkåre hende hos hann. og stadig opnå samme kåringsstatus på hende, som hvis jeg også gennemførte en rideprøve. Dette bla. fordi hun fylder 6 i år. Så hvis jeg vil stille hende til rideprøve hos hann. skal det kun være for min egen fornøjelses skyld. Og da hesten ikke er glad for fremmedryttere vil jeg egentlig gerne udenom den del lige nu :)

 

Det eneste jeg mangler svar på, er de nøjagtige, samlede beløber for at stille til kåring hos hannoveraner, det syntes jeg er ret omfattende at finde ud af

 


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-02-2017 20:09

Nu er jeg heller noget ved musikken, men fik alligevel min hoppe kåret i DH på fløjen sidste år i nov.

 

Det kan lade sig gøre...

 

Om man vælger det ene eller det andet, er nok en smags sag. Min egen hoppe er kåret i RDH, tysk olenborg og westfalen.

 

Mine andre hopper er kun kåret i DV.


Sælges:

3 års hoppe e. BH Zatchmo

Mor er bl.a helsøster til A-hest i dressur

samt

1 års hingsteføl efter ERA Dark Legend - Don Romantic - Milan (Pari-stammen)

 

se præsentation

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2017 20:47

Godt du har fundet ud af hvad passer jeres behov (y)

 

Men jeg vil lige sige man ikke nødvendigvis behøver være noget ved musikken for at opnå god kåring ved DV..

Min lille hoppe der på en god dag måler 165 gik i DH, på trods af ekstra pletter og fik flere kommentare med på vejen om hun nok kunne kåres ved pintoforbundet også

 

Og jeg er vist ikke noget kendt navn ved DV ;) -sidste år red jeg også egnethedstest på en anden hest.. -og den gik videre til herning på trods af mit navn ikke er kendt og han ikke engang kunne huske hvad jeg hed da vi red rundt. Det var mig på den sorte, de 2 vi var på banen med var beridere med "kendte" navne, men vi fik alligevel mere end dem..

 

Så mine oplevelser ved DV har været rigtig gode. Det med navn føler jeg mere er en skrøne. -anderledes har det for mig været ved championater men det er en anden snak..

 

Pøj pøj med din hest, håber i for en god oplevelse med kåringen :)


Mvh Stinne c",)

 

Dressage is dancing with my best friend...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-02-2017 21:20

Jeg tror det der i overvejende grad gør at jeg vælger hann., er at hun kan kåres med samme kåringsgrad, ligemeget om hun går rideprøven eller ej, og det ville hun jo ikke kunne hos DV. Der ville hun jo "kun" kunne gå DH, hvilket jeg egentlig også tror hun ville opnå, men hun ville jo ikke få R'et med, som for mig er ret vigtigt hos DV da det ligesom fuldender hoppens kåring.

 

Jeg kan sagtens finde på at kåre hende ved DV når jeg føler hun kan gå en værdig rideprøve, og det kan hun ikke på nuværende tidspunkt, slet ikke med en fremmedrytter.

 

Allerede ifht. transport er jeg udfordret, idet hun er rædselslagen for at læsses og køres. Så det er noget der skal trænes foråret igennem, men jeg tror at uanset hvad bliver turen dertil en stressende oplevelse for hende, så hvis hun skulle igennem både det, eksteriørkåring, rideprøve og for hannoveranernes vedkommende også løsspring på en og samme dag, så tror jeg godt nok hun bliver en mental udfordring ;)

 

Hun er ikke rutineret i at være med i byen, så oplevelsen skal være så god som muligt for hende :)

 


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Priser i Hannoveraner Verband
Forfatter: 
Dato:  16-02-2017 21:42

Hannoveranernes priser er sammensat helt anderledes end DV's.

 

Som nyt medlem der ønsker at få en fremmed-hoppe kåret er der en del udgifter. Medlemskab første år koster 250 ? + 50 ? for hver hoppe der er/bliver registreret til avl. www.hannoveraner.com/fileadmin/ user_upload/service/pdf/2015- Eintrittserklaerung_Zu...usland.pdf

 

Derudover skal du være medlem af den danske forening, det koster 300 kroner.

 

Når vi snakker fremmed-hoppe så er prisen for en kåring 150 ?, da afstamningen skal oprettes og der skal laves DNA. Vi skal have kåret en 3-års hannoveranerhoppe i år, det koster til gengæld den nette sum af 45 ? dvs knap 340 kroner. :-D Alt papirarbejdet bliver normalt lavet i forbindelse med kåringen og så kommer der efterfølgende en opkrævnkng, hvis ikke man udleverer sit kortnummer, så bliver det bare trukket.

 

Gebyrer

 

Så det er dyrt at starte op med en fremmed-hoppe, men omvendt så har jeg lige givet 970 kroner for et års medlemskab med 1 hoppe.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-02-2017 21:56

Hmm, så vidt jeg har forstået er man ikke aktiv avler når man melder en ukåret hoppe til kåring. Det er man først når hoppen er blevet kåret i forbundet eller når den rent faktisk får et føl

 

Jeg mener førstegangsgebyret er 25 + 90 EUR som "partner", altså ikke aktiv avler.


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Korrekt
Forfatter: 
Dato:  17-02-2017 06:02

Man kan først blive Aktiv medlem, når man er i besiddelse af en kåret hoppe. Så normalt melder man sig ind som Partner Medlem (dvs ikke ejer af en aktiv hoppe/hingst) og så bliver man ændret til Aktiv avler når man får kåret sin hoppe, men jeg har også oplevet at folk først er blevet medlemmer i forbindelse med kåringen og så starter man direkte som Aktiv medlem.

 

Selv betalte jeg/vi bare 25 ? i indmeldelsesgebyr, da vi startede som Partner medlemmer, men vi var så også medlemmer i 2 år inden, vi fik kåret vores første hopper. Jeg kan forstå på min "kollegaer" at de har betalt de 250 ? da de først har meldt sig ind samme år som de fik kåret første hoppe.

 

Indtrædelse som Partner medlem

 

Hvis man har en hoppe registreret til avl, så skal man være Aktiv medlem, Forbundet er ligeglad med om den reelt set bliver forsøgt ifolet/får et føl. Man kan sagtens have hoppen stående uden at avle på den, det kan kun betale sig at skrive den ud, hvis det er flere år i træk man ikke forventer at avle.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-02-2017 21:28

Altså det forstår jeg ikke helt, det du skriver (ja, jeg er totalt urutineret på feltet) .

 

Enten er man vel aktiv eller også er man passiv? Man kan vel ikke være midt imellem, sådan lidt "hvis og hvis" hoppen skal kåres samme år man melder sig ind, så er man måske aktiv alligevel? Enten HAR man en kåret hoppe = Aktivt medlem, eller også har man IKKE en kåret hoppe (endnu) = passivt medlem, ligegyldigt om det så er indenfor samme år som kåringen, som jeg indmelder mig- derfor er hoppen jo stadig ukåret ved indmeldelse?

 

Så derfor- Hvis jeg melder mig ind i forbundet i løbet af foråret, og stiller hoppen til kåring i juni, hvad tror/tænker du så jeg indmeldes som?

 

Og derudover så syntes jeg det er MEGET kringlet, hvilke gebyrer der derudover vedrører mig. Har læst det flere gange, og jeg forstår det stadigvæk ikke


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-02-2017 07:50

Ja jeg ville vælge DV.

Jeg taler da engelsk rimelig og tysk til husbehov. :-)

Jeg er medlem at Oldenburgerverband og DV.

Jeg har en enkelt gang fået kåret i Oldenburger verband, aner ikke hvad de mente om hoppen man får ingen papir på bedømelsen, der blev sagt vielen dank hovedstambog. Jo tak men det kom de jo allesmmen. Jeg havde flettet min op, det havde de andre ikke.

Mærkelig oplevelse.

Jeg kårer mine i DV, forbliver medlem af oldenburgerverband, da jeg nyder at hakke mig gennem deres medlemsblad :-)

Min oplevelse er at de tyske kåringer skal køres hurtig og billigt igennem. Når det er billigere får man kunder. Jeg vil hellere betale mere og føle jeg får en oplevelse for pengene.

 

Held og lykke med kåringen.

 

MVH Hanne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kåring i Hannoveraner
Forfatter: 
Dato:  24-02-2017 21:54

Når man får kåret en hoppe hos Hannoveranerne, så får man en kort mundtlig beskrivelse med forklaring på hvorfor hoppen er kommet i den pågældende klasse. Beskrivelsen bliver givet på tysk/engelsk alt efter hvem der er dommer og oversat af en fra bestyrelsen.

 

Efterfølgende får man et stykke papir tilsendt med hoppens karakterer, der bliver givet 12 karakterer, lidt anderledes fordelt end hos DV.

 

Vi forventer at hopperne er flettet op, mange af de "indfødte" hopper går en rideprøve, som jeg synes fungerer meget bedre end DV's, fx behøves en fremragende gående hoppe ikke få top rielighedskarakterer eller omvendt, det synes jeg ofte jeg har set hos DV.

 

@Mie: Du skal meldes ind som Partner medlem/Passivt medlem. Jeg tror ikke det bliver ændret ved kåring af en hoppe, men jeg kan forstå at mine "kollegaer" har oplevet anderledes, men gætter på at deres hopper har været ifolet det pågældende år.

 

Der er en lang liste med gebyrer, men de omhandler jo forskellige ting, så det er slet ikke alle man nogen sinde møder. Som medlemsgebyr giver vi fx et grundgebyr 95 ? for udenlandske medlemmer + et gebyr 30 ? for hver hoppe man har registreret til avl. Det er lidt mere besværligt at beregne hvor meget man skal betale for registrering af et føl.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Samme klasse ?
Forfatter: 
Dato:  04-03-2017 11:08

forstår ikke helt det du skriver med samme klasse med eller uden rideprøve ?

eller jo hun kan ikke opnå de 'fine' titler ved hannoveraner da det kræver rideprøve og føl inden en bestemt alder.

ved dv kan hun med tiden opnå næsten alle titler


 

 

www.stenhedegard.dk

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

samt Staldren Jorenku

 

Bedækning v/ welsh hingste tilbydes

 

Welsh føl sælges, venter to i 2017

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 DV-registreret?
Forfatter: 
Dato:  05-03-2017 07:57

Så vidt jeg ved er Teaser DV-registreret? Har jeg ikke ret? Dvs hun kan kåres i i hovedstambogen, men ikke opnå nogle præmieringer.

 

En rideprøve er nice-to-have, ikke need-to-have som i DV. Hvis man vil fremstille et hingsteafkom efter sin hoppe kan det være en fordel at hoppen har rideprøve, men det er ikke et krav. Men modsat DV kræver Hannoveranerne at rideprøven aflægges både i dressur/spring uanset hoppens præferencer. Der er så et minimumskrav for karaktererne i "den modsatte disciplin", som er 5/5 i spring for dressurheste og 6 i gangarterne for springheste mener jeg.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-03-2017 12:32

Tak for dine gode svar Charlotte :)

 

Ja, og det er nemlig alle de der udenoms-gebyrer jeg ikke kan greje.. Jeg skal meldes ind i forbundet, det er jeg med på :). Og ind i den danske forening.

 

Men derfra er der så vidt jeg kan se, flere gebyrer i forbindelse med kåringen, og det er også alt efter om det er en indfødt hann. eller ej.. Og det er de der små ekstra-ting jeg simpelthen ikke kan finde ud af

 

Metjen: Ja, hun er nemlig præcis "for gammel" til at opnå de øvrige præmieringer der kan være indenfor hann. kåringen. Men hun kan opnå hovedstambogen, uanset om jeg kun stiller til eksteriør eller også gennemfører rideprøven.. Og da hesten ikke er så pjattet med f.eks. fremmedrytter, så syntes jeg det er rart at jeg kan fjerne den del af kåringen og kun lade hende gå eksteriør, og stadig opnå en god kåring.

 

Hvorimod der inden for DV, er ret stor betydning i om hoppen kun er DH kåret eller også har opnået sit R- det kan jeg ihvertfald høre på de avlere jeg har talt med omkring kåring :)


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Med avl for øje?
Forfatter: 
Dato:  11-03-2017 20:44

Jeg vil sige at når man kårer en ikke-hannoveranerhoppe ind i Hannoveraner Verband, så skal det være med avl for øje, da det første år er dyrt, mens det senere vil være meget billigt. Så man skal ikke bare melde sig ind for et enkelt år.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider