Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Hvilken hingst? Hoppe e. Casir Ask/Loran
Forfatter: 
Dato:  04-10-2016 13:56

Hej alle,

 

Jeg håber, I kan hjælpe mig og give mig nogle gode råd Jeg overvejer kraftigt, at sætte min hoppe i fol næste år. Hun har lige fået konstateret begyndende slidgigt (som følge af traume), og jeg vil derfor gerne lave en ridehest til mig selv, som kan overtage hendes ridehest rolle på sigt.

 

Hoppen hedder Storbjergs Cassiopeia og hun er efter Casir Ask, morfar er Loran. Hun er fra 2009, 166cm høj og kåret i RDS. Hun er enormt ridelig, lærenem og har et skønt temperament - hvilket er grundene til jeg synes, hun ville være god at avle på. Jeg købte hende, som 5-års og vi har i år debuterede i LA4 med gode procenter. Hun har 3 fornuftige gangarter, men hvor galoppen er klart bedst. Hun skridter meget taktfast, men har ikke den største overtrædning. Traven mangler bæring og afskub og hun mangler smidighed i bagpart & ryg. Hun er en god springer og har gået et par nulrunder i LB på klub og distriktsplan med ponyrytter. Meget modig - knap så forsigtig, men hun er kommet efter det med rutinen. Har en rigtig god indstilling til opgaverne og hjælper rytteren. Hun har dog tendens til at smide ryggen - det er blevet bedre med alderen. Kåring beskrivelsen lyder: "Velmarkeret hoppe. Velbalanceret galop. Springer villigt, men mere brug af ryg ønskes." Hun fik 7.5 i både ridelighed og springgalop.

 

Jeg ville gerne lave et dressurføl til mig selv, men om det skal være ved at sætte en "rigtig" dressurhingst på eller bruge en springhingst, som også avler gang, ved jeg ikke. Alle bud modtages J Jeg lægger mere vægt på temperament og ridelighed, end på prangende gangarter. Jeg er ikke interesseret i vågne hingste, da jeg gerne vil undgå (så vidt muligt) et meget vågent/temperamentsfuldt afkom. Cassiopeia har en forholdsvis stor forædlingsgrad på 59,9% og det kan ind i mellem mærkes. Størrelsesmæssigt skal afkommet helst ende et sted mellem 165-170. Helst ikke over 170

 

Dressur video:
www.youtube.com/watch?v=T7kiAFU_XuA

 

Spring video:
www.facebook.com/KristineRye/videos/ vb.548760223/10155542253095224/ ?type=3&theater

 

Et par billeder:

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Jeg håber, meget I kan hjælpe mig

 

Hilsen Kristine & Cassiopeia

0
0
Svar på denne tråd
 
 mit bud..
Forfatter: 
Dato:  05-10-2016 12:40

når jeg kigger på din hoppes afstamning, ser jeg en afstamning der trænger til nyt blod, selvom hun har en høj andel af fuldblod.

Så mit bud er at finde en hingst af moderne type, der også giver moderne type.

 

Min første tanke var Antobello, ud fra at mit føl (og de andre jeg har set) har fået en dejlig trav med forbedring af bagben i fohold til moderen, samt hans afkom er meget ens af type.

Min nu plag mangler ikke højde, men bliver heller ikke et skur. jeg tror hun vil ende omkring de 168 cm i stang. og hun er udstyret med det lækreste og cool temperament men kan skam også være med på sjov ude på folden når lillesøster stormer rundt.

 

Ellers tænker jeg Hesselhøjs Donkey boy, synes godt nok han laver nogle fine afkom og de kan spadsere.. temperament kan jeg ikke udtale mig om.

 

Fürsten Look forventer jeg også klart kan give ridelighed og gode gangarter og hans afkom synes jeg tyder på får lidt mere aktion i bagbenene end faderen Fürstenball..

 

Selv knuselsker jeg mit føl fra i år efter Zonyx. Det føl har fået alt hvad jeg kunne forvente ud fra forældrene (og hvad jeg håbede og drømte om). Hun er super smart (synes jeg selv), har en selvtillid i top og det kan ses når hun racer rundt på marken. Hun kan tændes (nogle gange meget hurtigt) og hun kan slukkes, jeg er imponeret over den slukknap hun er udstyret med. Gangarterne er lette og taktfaste. Dog kunne jeg godt have ønsket hun har lidt mere araberlook, men nej folk skal have af vide hun er halv araber før de opdager på det..

Skulle jeg lave et afkom mere på min hoppe kan jeg let fristes til at bruge Zonyx igen, men morhoppe skal igang med ridning..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis jeg vil
Forfatter: 
Dato:  08-10-2016 10:31
Hvis jeg skulle vægte det med temperament højt så ville jeg gå udenom hingste af hollandsk blod, da min erfaring siger mig de er for vågne efter min smag, mange af dem er for varme for os amatør ryttere.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 bud herfra...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2016 16:52

Mit bud er Revolution DVH 1234 præmiehingst i Herning i år, dressurbetonet, men har bla Ramiro Z blod ( 2 gange ) og landgraf I, Capitol I ud i stammen som alle har givet mange gode springafkom.Han har 8 i skridt, 10 i trav og 10 i galop.

 

Tænker det blod passer fint ind i blodet i din hoppe - har udregnet indavlsprocent til 0.59% så de matcher fint sammen. Et afkom vil få en ædelhedsgrad på 49% - det eneste minus kan være hvis din hoppe avler stort for Revolution er en hingst på 175 cm så bliver den for stor må du sælge, men vil mene du så også kan have en god salgshest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lancelot
Forfatter: 
Dato:  17-10-2016 22:57
Jeg er lidt vild med tailormade lancelot. Han er springafstamning men har gået en god materialprøve i dressur. kender dog ikke hans temperament. Til gengæld har jeg haft lidt at gøre med en unghest efter ham, og den er flink og nem

The cure for anything is salt water: sweat, tears or the sea.

Isak Dinesen

~

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider