Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Ifoling 2017
Forfatter: 
Dato:  18-09-2016 17:11
Ja er nok lidt tidlige ude. Men regner med at starter ifolingssæsonen tidlig (marts). Grund til dette er at jeg har prøvet at ifole min ridehest i år uden held. Så søger råd og erfaring om hvad jeg kan gøre for hende og er vinteren.
Hun er sund og rask (godt immunforsvar) under andet ifolsforsøg fik hun taget biopsi som ikke viste noget. Ved tredje forsøg blev hun syet sammen. Ikke fordi de Sys hun behøvede, men fordi hun ikke var blevet drægtig. Hun kommer regelmæssigt i brunst også. Det er hoppens første føl. Hun har været på Blue Hors. Hingste er Veneziano.
De går ude døgnes lyse timer. Pt bliver de fodret med raket og hø. Til vinter får de også roepiller og wrap.
Min anden hoppe har ikke problemer med at blive drægtig.

Skrevet af Stephanie

Gess Alfarvad Z
Grace Kelly Virkelyst
Hejbøls Unik
0
0
Svar på denne tråd
 
 Beta-Caroten
Forfatter: 
Dato:  18-09-2016 18:45

Jeg har haft succes med at give beta-caroten og lucerne hele vinteren.

 

Så ville jeg nok vælge en hingstestation/dyrlæge hvor hopperne kommer på fold hver dag, det har jeg oplevet gøre en stor forskel.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 12345678
Forfatter: 
Dato:  18-09-2016 18:50
Okai. Hvad gør luceren?
Det med vi kører hende der op. Er lidt en penge spørgsmål. Hun står kun ca 3 dage der oppe. Og vi har kun en Go halv time kørsel.

Skrevet af Stephanie

Gess Alfarvad Z
Grace Kelly Virkelyst
Hejbøls Unik
0
0
Svar på denne tråd
 
 Lucerne
Forfatter: 
Dato:  18-09-2016 19:47

Lucerne indeholder både a- og e-vitamin, som begge er vitaminer der har indflydelse på reproduktionen. Beta-caroten er bare et forstadig til a-vitamin, men begge vitaminer har indflydelse.

 

3 dage burde være ok, men jeg må indrømme at jeg fravælger udfra det kriterie, da mindst én af mine hopper ikke bliver drægtig hvis ikke hun går på fold fra morgen til aften. Men omvendt har jeg da også hopper, hvor det ikke har indflydelse.

 

Prøv eventuelt at skifte hingst, det gør i nogle tilfælde en forskel.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345678
Forfatter: 
Dato:  18-09-2016 20:14
Super det kigger jeg på.
Prøver en gang mere med Veneziano hvis der ikke er gevinst så skifter jeg hingst.

Skrevet af Stephanie

Gess Alfarvad Z
Grace Kelly Virkelyst
Hejbøls Unik
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-09-2016 08:34

Jeg sukker jo altid utroligt dybt over, at nogen dyrlæger bare jager til at caslick operere helt uden en ordetlig begrundelse og i mine øjne helt ud i det blå - dvs. famlende, fordi de jo samtidig mere eller mindre fremadrettet ødelægger hoppens chancer for nogensinde at blive ifol igen uden et tilsvarende indgreb. Husk endelig at få lukket den caslick igen efter folingen, ellers er der større risiko for at hun fremadrettet bliver uren.

 

Men når det så er sagt - Lucerne og et godt proteinholdigt foder. Lucernepiller, der er en god og egentlig billig løsning indeholder faktisk ca. 16% protein, hvilket er super. Der fåes ikke ret meget foder til avlsheste i dag, der vitterligt indeholder nok protein.

Vitaminer er mineraler skal den naturligvis have også også masser af foldtid.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH og HB1 kåret cremello varmblod

2
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med Tina
Forfatter: 
Dato:  19-09-2016 10:02

Jeg synes også at Caslick har taget overhånd, vi fik lavet på vores gamle hoppe sidste år, som drillede og trods alt havde fået 6 føl inden. Hendes føl i år bliver så hendes sidste, så hun er ikke gensyet efter folingen.

 

Men jeg snakkede med en dyrlæge for nogle år siden, som faktisk havde den indstilling at skulle en ung hoppe sys for at få føl, så var det nok ikke meningen at den skulle have føl. Man skal huske at årsagen til at syning er nødvendig oftest er arvelig.

 

Mht protein, så har jeg prøvet at regne på det, og får hestene god wrap så er de dækket mere end rigeligt ind, hvis de så får lucerne oveni, så behøves man ikke tilføre ekstra.

 


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345678
Forfatter: 
Dato:  19-09-2016 13:58
Er stadig ny i gamet og valgte at tro på de erfarne personer som sagde den skulle Sys. Men spørger min egen dyrlæge da hun kommer for at pille clips ud hvad hun Sys. Hun sagde at den ikke virkede som en oplagt hoppe der skulle Sys. Men nu er skaden sket.
Har altid tænkt at mine heste fik for meget protein. Hopperne får 800 g raket pr dag. De drægtige får selvfølgelig mere jo længere hen de kommer. Pt spiser de masser af græs og hø i boksen. Om vinteren får de wrap på fold. 3 hopper spiser en stor Balle wrap om ugen og de får hø i boksen.

Skrevet af Stephanie

Gess Alfarvad Z
Grace Kelly Virkelyst
Hejbøls Unik
0
0
Svar på denne tråd
 
 beta caroteen
Forfatter: 
Dato:  21-09-2016 09:00

Jeg ville også prøve med beta caroteen henover vinteren.

I år har jeg ifolet min hoppe fra 2001, hun fik sidst føl i 2009, så har gået tom i mange år.
Det er kun hendes 2. føl.

Hende gav jeg beta caroteen (og zink men af anden grund), om det er grunden til hun kom i fol i første forsøg ved jeg ikke, men det forøger i hvert fald chancerne.
derudover skulle ølgær også hjælpe til på reproduktion, men om det er samme vitaminer som der er i beta caroteen ved jeg ikke

Derudover så prøv at skift hingst og evt prøv en med naturlig bedækning, hun kan vel være følsom overfor det de fortynder med?

 

pøj pøj!


Mvh Kathrine

Med tre smukke stjerner på himlen og tre dejlige i stalden

 

Sov godt

Dinna 1983 - 12/12/13

Rainbow 28/01/01 - 17/03/14

Pandora Á Fenris 20/05/09 - 14/04/16

0
0
Svar på denne tråd
 
 måske lidt sent
Forfatter: 
Dato:  25-12-2016 16:03

at genoptage denne tråd, men jeg ville bestemt skifte raket ud som dit vitamin/mineral foder, da det ( efter min viden) indeholder kunstige ingredienser. Skift til noget der indeholder naturlige ingredienser feks grøn salvimin eller pava og sikkert også mange andre.

Desuden er det godt hvis din hoppe ikke har dækken på, så får hun alle de "gode ting fra solen" Det er selvfølgelig mest vigtig for heste som ikke er så lang tid ude, men har faktisk set der bedst vises brunster hvis de "mærker vejret på kroppen"

 

Held og lykke

 

Anni


Mor til en pragtfuld pige.

og lillebror i fuld fart

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-12-2016 11:16

Afslutningsvis, så ville jeg nok personligt vælge at få ifolet hoppen hjemme i sin egen stald, dvs. undlade at flytte hende hjemmefra, når nu der faktisk ikke har været fundet egentlig årsag overhovedet til den manglende 2016 drægtighed.

Flytning hjemmefra kan faktisk påvirke nogen hopper til ikke at blive drægtige overhovedet.

Jeg har endda været ude for, at en specifik hoppe ikke overhovedet tåler transport ml. 16 og 30 dages drægtighed, så er der ikke noget foster mere. Så surt med sådan en hoppe, man lader stå til den er konstateret drægtig på 16. dag og som så er tom, når den er hentet hjem derefter... Sådan en afhenter man umiddelbart efter brunst er afsluttet, inden det befrugtede æg får sig bevæget ned og i position for eks.

 

Der er mange aspekter, man kan overveje med en hoppe, der bare ikke kommer ifol for at optimere hendes ifolingschancer.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 undskyld det sene svar
Forfatter: 
Dato:  03-01-2017 10:36
Angående fodret bliver der ikke lavet om på grundelementerne. Kun bygget på hvis der er en grund.
Grunden til at vi har haft hende kørt til blue hors er at vi ikke har en tvangsboks der hjemme. Dyrlægen kan ikke nærme sig med en ilgtang bag fra uden den skal bedøves.
Men hoppen er nu lånt ud til og med sommerferien. Hun var ved at gå ud af hendes gode skind ved ikke at lave noget.
Istedet bliver det min nu 4 års der får lov til foråret.

Skrevet af Stephanie

Gess Alfarvad Z
Grace Kelly Virkelyst
Hejbøls Unik
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider