Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Ville I avle på en RDS hoppe?
Forfatter: 
Dato:  26-08-2016 14:59

Hej

Jeg har fået mulighed for at sætte min ridehest i fol til foråret, men efter flere samtaler med folk, som mener, at de ved meget om avl, så har jeg fået at vide, at det er bedst at avle på en RDH hoppe.

Jeg kender godt til kåringsgraderne, og jeg var engang heldig at lave en RDH hoppe på en DS mor, så avlslotteriet kan godt falde heldigt ud, og jeg ved godt, at mit var held.

 

Min hoppe er en fantastik ridehest. Den er B-hest i dressur og kommer til at gå de højere klasser, da den er noget af det mest ridelige, jeg nogensinde har siddet på. Den har super nemt ved de samlede øvelser som passage og piaf. Dens dårligste kåringskarakter er i trav, hvor den til kåring som 3-års fik 6,5. Den målte omkring 160 cm til kåring og er vel 164 cm i dag som 9-årig.

I dag får den til stævner op til 9 i skridtprogrammet og ellers høster den 8-taller i travprogrammet. Den har under rytter en meget elastisk og rummelig trav, men det er jo redet i den. I galop kunne den godt ønskes mere rummelig. Men ellers en virkelig dejlig hest.

 

Spørgsmålet er så: Ville I sætte sådan en hest i avlen eller ville I foretrække en hovedstambogshoppe?


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uvidenhed
Forfatter: 
Dato:  26-08-2016 15:16

Jeg bliver så træt når jeg hører at folk kun vil avle på RDH-hopper! 75% af RDH-hopperne vil JEG ikke avle på, der findes endda guldmedaljehopper jeg ikke vil avle på.

 

Er afstamningen i orden og er rideligheden i orden, så er man altså rigtigt langt hen af vejen godt kørende.

 

DV forærede Prinsesse Benedikte en sølvmedaljehoppe på et tidspunkt, den har KUN gået som ridehest dernede, for inden havde den fået ét føl som er kåret i DR. Så god kåring er ingen garanti. Det vigtigste er at avle på en hoppestamme i fremgang og så med rideligheden i orden.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

14
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  26-08-2016 15:50

Jeg ved ikke, hvad det vil sige, at afstamningen er i orden. Hoppen er efter Akinos og har Fernando DH474 som morfar. Dens mor er hovedstambogshoppe, og mormor er DS, men det er pga. højden (155 cm).

 


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-08-2016 16:39

Jeg må give Charlotte ret, jeg er ved at få lange patter af at høre på folks "avlsvisioner" om kun at avler på RDH/medaljehopper. Istedet for kun at kunne på individet og "Miss Danmark", så kig på hoppestammen, har hoppestammen nogle gode resultater indenfor avl/sport, så synes jeg en DS/RDS hoppe har lige så stor værdi som en RDH/medaljehoppe.

 

Vi avler selv på en DS hoppe. Hun er kåret på det helt forkerte tidspunkt pga vores uvidenhed, hun skulle ikke ha været kåret som 3 års, hun er født tvilling og set i bakspejlet, lignede hun nok mest en lille 2 års og kunne slet ikke hamle op med de store 3-4 års hopper hun var oppe imod.

 

Men hun er bl.a helsøster til en A-hest i dressur og er samme hoppestamme som fx Cape Town S, Libertino S osv.

 

Hvad hedder din hoppe?

 

PS Det kan godt være "Miss Danmark" er smuk, men hvem siger hun får smukke børn...


Sælges:

3 års vallak e. BH Zack

2 års hoppe e. BH Zatchmo

 

Mor er bl.a helsøster til A-hest i dressur

 

se præsentation

9
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar Lene
Forfatter: 
Dato:  26-08-2016 16:54

Mange tak for svar Lene. Hoppen hedder Skovly's Alanta. Jeg har intet kendskab til, om afstamningen er god nok. Jeg ved bare, at hoppen er den mest ridelige hest, jeg nogenside har redet Den er SÅ funktionel og har let ved tingene - og som bonus, så springer den også godt


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis du kan lide...
Forfatter: 
Dato:  28-08-2016 12:33

....at ride på hoppen, kan du sikkert også lide at ride dens afkom og det er det vigtigste. De heste man ikke bryder sig om at ride på, er der heller ingen andre der gider at eje, heller ikke selv om de er højt kårede og desværre bliver dårligt temperament under rytter og andre forhold ret ofte nedarvet fra hoppe til føl.

 

Når du taler med folk, der mener at de ved meget om avl, så husk at spørge ind til, hvor mange succesfulde rideheste de selv har avlet, da det er det der tæller, når man skal vurdere om de har noget at have deres viden i:-)


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

5
0
Svar på denne tråd
 
 God ridehest
Forfatter: 
Dato:  28-08-2016 13:44

Ja, det vigtigste for mig er netop at få avlet en god ridehest. Jeg er helt klar over, at jeg ALDRIG vil kunne avle en stjernehest, men det er jo heller ikke planen.

Dem, der har prøvet min hest, har alle sagt, at den er ualmindelig dejlig og let at ride, og jeg kan da også sagtens sætte en 6-årig op, som kan ride den i en passage eller lave seriebyt på den, så ja - rideligheden er god.

 

Det, jeg ikke ved er, om afstamningen er god nok.... Hvis nu min hest har en dårlig afstamning, så kan det jo være noget skidt. Og så hander det jo også om at finde en passende hingst


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Afstamning på din hest....
Forfatter: 
Dato:  28-08-2016 18:06

...kan være ligeså godt som så meget andet. Bevares, det er ikke D- F- eller S-blod, men der findes faktisk også andet end det der er brugbart, meget andet.

 

Man kan nu sagtens avle en stjerne på en DS-hoppe. Det er sket mange gange før. Find ud af hvad der er din hoppes svagheder og vælg en hingst der er meget stærk på netop de punkter, hvor din hoppe mangler lidt. Det kan f.eks. være størrelse, exteriør, udtryk, gang, fuldblodsandel, bare for at nævne nogle. Brug tid på at læse følbedømmelser, resultater fra hoppekåring, egnetshedstests, stævner og og championater og studér gerne hingstens afkom IRL. F.eks. var det netop afholdte Eliteakue en rigtig god mulighed for at de se forskellige hingstes afkom. ligefra føl til S-hest.

 

Jo mere umage man gør sig som avler, jo heldigere er man som regel.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-08-2016 08:17

Og hvorfor skulle du så ikke kunne avle en stjernehest på den her hoppe?

Du skriver selv, at den er særdeles ridelig, den er B hest og kommer til at gå de store klasser oveni.

Hvad indikerer for dig, at den her hoppe ikke fuldt ud kvalitetsmæssigt er på højde med eller endda langt bedre end en DH hoppe?

Den er stillet til kåring som 3 års og er nu 9 år. Er du helt sikker på, at den måske endda ikke vil gå i den bedre ende af DH, hvis den blev stillet til eksteriørkåring igen - ikke at det er det jeg anbefaler. Men det er igennem mange år set, at mange DS hopper avler fuldt ud på højde med DH hopper, og nogen DS hopper avler faktisk langt bedre. Som de andre ganske korrekt siger det, så snakker vi her om afstamning og hoppestammer.

Hold du godt fast på det, du har. Det vil du uden tvivl ikke fortryde.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH og HB1 kåret cremello varmblod

4
0
Svar på denne tråd
 
 Det med afstamningen
Forfatter: 
Dato:  29-08-2016 09:58

Altså det er da meget muligt, at den ville få nogle bedre karakterer i dag til en evt. kåring, da den jo kun har udviklet sig positivt, og gangarterne er forbedret en del, men det er jo kun gætterier

 

Ridemæssigt vil den bestemt kunne føre positive egenskaber videre til sit afkom. Det, der bekymre mig, er, om den afstamningsmæssigt er god nok at avle på.

 

Charlotte Lund skrev noget om, at afstamningen skulle være i udvikling, og det har jeg ingen anelse om......


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 I udvikling
Forfatter: 
Dato:  29-08-2016 10:44

Det med positiv udvikling i afstamning gælder måske mere den anden vej, der skal ikke være negativ udvikling. Jeg snakkede på et tidspunkt med en som havde frarådet at købe en DS-hoppe, hvor mor var bronzemedaljehoppe og mormor guldmedaljehoppe. Der burde hoppen selv også have været minimum DH og helst medaljehoppe for at holde niveauet.

 

Når man snakker DS-hopper så skal man holde sig for øje hvorfor de er DS-hopper. For hvis hoppen er funktionel trods dens eksteriørmæssige mangler, så er det altså til at leve med. Men er den smuk/velbygget men alligevel ikke fungerer, så er den knap så interessant.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 luret...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2016 11:18

jeg avler selv på en RDS hoppe og i år kom der nogle forbi og spurgte til om jeg ville sælge mit føl idet de har kørt forbi en del gange og kunne godt lide hende.. Behøver jeg at sige jeg blev mega stolt.. men nej hun skal helst blive hos mig satser jeg på...

Min hoppe er ligesom din super ridelig og giver en god tur hver gang..

 

Jeg har luret din hoppes afstamning af.. den er lidt gammeldags, men moderen har lavet 3 B heste i dressur (incl din), (det betyder også at din hoppes mor kan få et R på kåringsgraden ved ansøgning hos DV).

Så det er da tegn på at det er ridedyr frem for modeldyr.. men derfor kan hesten godt være smuk alligevel.. Hvis jeg skal kigge hingst til en hoppe som din vil jeg kigge efter en afstamning, der "fornyer" (mine gamle hoppe, jeg købte og blev stamhoppe er også af gammel afstamning, så kender det udemærket) og gerne med blod..

Nu står din hoppe som sluttet og derfor har du ikke samme problem som mig, idet jeg har ryglængden..

Så jeg kan ikke se hvorfor du ikke skulle kunne avle på din hoppe, hun har da vist hun jo har egenpræstation ...


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  29-08-2016 13:55

Jeg går ikke så meget op i om hoppen er kåret RDS eller RDH, når blot den er ridelig, af god afstamning, godt sind og gode gangarter. Min RDS-hoppe har samme resultater som mange gode RDH-hopper, hun er blot lige krøbet ned på 7,5 i helhed, med kommentaren "lidt uharmonisk" (var høj bagtil på det tidspunkt og altså RDS. I hendes første stævnestart, som var kvalifikation til 4-års championatet, fik hun højere karakterer end min veninde Bronzemedaljehoppe....

 

Vi avler jo heste for at der skal rides på dem, og er din hoppe B-hest i dressur og giver en god tur hver gang er den da bestemt avls-egnet

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Takker for svar
Forfatter: 
Dato:  29-08-2016 14:15

Så vil jeg da prøve at sætte hoppen i fol til foråret

 

Det store spørgsmål må så være at finde en passende hingst? Hvad ville I garvede avlere sætte på sådan en hoppe af gammel afstamning?

 


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Så er det nu
Forfatter: 
Dato:  23-04-2017 17:20

Selv om tråden er gammel, så ville jeg lige nævne, at jeg i dag har afleveret min hoppe på Katrinelund.

Der var enighed om hingstevalget, så det var godt.

Hoppen bliver holdt til ved Hesselhøj Donkey Boy

 

Nu, hvor det er hoppens første føl, så kan der jo i princippet kommet et seriøst æsel ud af det, da jeg ikke har nogen som helst ide om, hvad min hoppe kan give videre.

 

Men spændende bliver det uanset!


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

7
0
Svar på denne tråd
 
 rigtig spændende
Forfatter: 
Dato:  25-04-2017 11:56

han er også en rigtig dejlig hingst:)


OLDENBORG

Avlshingst Renti´s Zeus OLH 794

tilbyder bedækning

kun 3000kr plus attest.

lev længe- lev vel :)

Uafhængig lifewave distributør

vil du også have en bedre hverdag?, så send pb :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spændende
Forfatter: 
Dato:  25-04-2017 17:32

Ja, jeg synes også, at DB er dejlig. Jeg er faktisk også lidt vild med Freestyle, men den hingst fik jeg nej til. Så er det jo godt, at Donkey Boy er mit førstevalg :)

 

Jeg er ret spændt på resultatet - mest af alt sådan typemæssigt. DB er jo selv meget ædel og smal, men mange af hans afkom har en god størrelse, så han forædler vist ikke.

 


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 avl på ds hoppe
Forfatter: 
Dato:  11-05-2017 10:37

Altså nogle af de helt store stutterier, deres bedste hopper er kåret i DS. Tag f.eks. Atterupgaards Cassidys mor Doreen. hun har også lavet Cassidys hel søster Dicte, som er mor til 3 kårede hingste. Doreen er kåret i DS. Hun har senere pga. avlspræstationer blevet Elite DS hoppe. Så hun er EDS hoppe. Og så har hun vundet guldmedalje for afkomstsamling 2010. Så at avle på en DS hoppe er bestemt ikke en dårlig idé.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Avl på hoppe
Forfatter: 
Dato:  11-05-2017 16:00

Nej, jeg har efterhånden set og hørt mange eksempler på DS hopper, der er gode avlsheste. Jeg synes faktisk, at mange har en snobbet tilgang til avl, når de siger, at de kun vil bruge DH hopper.

I går skulle en berider lige fortælle mig, at min hoppe var for gammel til at få føl. Hun er 10 i år. Og dyrlægen har sagt god for det, så selvfølgelig er hun ikke for gammel.

 


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Herhjemme
Forfatter: 
Dato:  11-05-2017 17:11

Herhjemme har vi kun en F3 hoppe at avle på. På mange måder ikke optimalt, men hold nu op hvor den avler godt indtil videre.

Hun har fået to afkom efter For Romance og de er jo lige i skabet.

Jeg bliver gladere og gladere for min F3 hoppe og hun skal igen ifoles i år.

 


Mvh Charlotte

Besøg os på facebook - stald L

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte
Forfatter: 
Dato:  11-05-2017 17:59

Hvad er en F3? Er den en, der mangler lidt afstamning eller?

Fedt, at du har sådan en god hoppe ?

Jeg har det også sådan, at mit mål er at avle en rigtig god ridehest - dvs. en hest der er dejlig at være på og er samarbejdsvillig. At den så måske ikke bliver DH eller hvad, er jeg ligeglad med, for bliver den lige så ridelig som hoppen, så bliver den hurtigt B hest og nok også A hest i dressur, og så betyder kåringsgraden ikke så meget... Den skal jeg jo alligevel ikke ride på ?


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider