Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Forkortelser ved scanning af hoppen..
Forfatter: 
Dato:  18-07-2016 17:56

Mon nogle kan hjælpe med de forkortelser min dyrlæge bruger på journalen, spørger ind til dem ng jeg ser dyrlægen, men tænkte måske der også kan være hjælp at hente herinde.

 

ved follikelscanning/før inseminering er brugt nedenstående forkortelser.

 

msf = er det lig med missing follikel/ingen follikler?

CH el OH kan ikke helt aflæse hvad der står = ?

OV = ovulation, dvs follikel lige gået?

 

jeg har lige nu en hoppe der står med msf på begge ovarier og ødem 1, nogen som har ide om, hvornår jeg kan forvente en follikel der kan insemineres på ( dyrlægen kommer igen fredag ) - det kunne være spændende at høre nogle bud på det.Hoppen er DV

 

Håber der sidder en med svaret

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et skud
Forfatter: 
Dato:  18-07-2016 21:57

Umiddelbart vil jeg tro at msf kan betyde "more small follicles", OV = ovarie dvsv æggestok. Ødem 1 er et meget svagt/begyndende ødem. Nu er det jo en kold og våd sommer for ellers vokser en follikel gennemsnitligt 3 mm/døgn om foråret og 5 mm/døgn om sommeren.

 

Det springede punkt er om der er et gult legeme? Først når det forsvinder begynder en af de små follikler at vokse.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 takker...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2016 23:31

Mange tak Charlotte

 

Hoppen blev scannet på 19 dag efter sidste inseminering idag, jeg var ikke selv hjemme, men vil da ringe til dyrlægen i morgen og spørge ind til det med det gule legeme.

 

sidste år blev hun drægtig da scanning viste V.ov : msf H.ov OV+OV som jeg forstod på den måde at 2 æg var gået, ødem 0 - tror de sidste ov´er kan passe med ovulation.

 

Så jeg tænker hun har nogle dage at løbe på endnu inden hun er klar til næste inseminering. sidste år blev hun også først drægtig i andet forsøg med 23 dage imellem inseminering

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lyder rimeligt
Forfatter: 
Dato:  19-07-2016 08:23

Det lyder meget rimeligt at ov er ovarie og OV ovulation.

 

Men hvis varmen kommer som de lover så kan folliklen i værste tilfælde være vokset 20 mm fra mandag til fredag, og så kan den være tæt på at gå. Det kommer så også til at passe med de 23 dage. Men det er altid svært når man scanner hjemme.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 is i maven...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2016 23:02

Det er med is i maven, har talt med dyrlægen idag og aftalt scanning fredag morgen med mindre hoppen begynder at vise brunsttegn som den plejer - han har udelukket at det gule legeme er til stede - men hun er i meget langsom proces - den 13/7 scannet På 14 dagen efter insemineringen med msf V.ov og intet at se på højre side ødem 0-1 og dyrlægen var i tvivl om drægtighed eller ej, han skrev ihvertfald ikke synlig drægtighed i jounalen og vi aftalte scanning igen 18/7 så 5 dage senere her den 18/7 msf på begge sider og ødem 1 - hoppen driver rundt med flokken og viser ikke interesse for at "tale" med de andre.

 

Endnu et spørgsmål kan små follikler opleves på en hoppe i tidlig drægtighed?

0
0
Svar på denne tråd
 
 fandt denne side..
Forfatter: 
Dato:  19-07-2016 23:27

fandt lidt interessant læsning på denne side

 

people.upei.ca/lofstedt/public/ chromosome.puzzle/ images%20for%20chromosomes/private/ vhm321/tract.image.map/ new.follicles.html

 

bla kan man læse at hoppen sagtens kan producere en stor follikel selvom den samtidig er drægtig så man skal være 100% sikker på at der ikke er skyggen af en drægtighed inden man sprøjter sådan et æg af - overvejer at få en anden dyrlæge til at scanne hvis hoppen ikke de kommende dage ændrer adfærd til at vise brunsttegn.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Follikel trods drægtighed
Forfatter: 
Dato:  20-07-2016 08:47

Faktisk er det normalt at hopperne producerer et æg selvom de er drægtige, det er derfor at man af og til ser brunster hos hopper der er drægtige. Så ja, man skal være omhyggelig med scanning inden man sprøjter en hoppe i brunst.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider