Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Russer-heste
Forfatter: 
Dato:  05-07-2016 10:26

Hej

Vi er i familien kommet til at tale om en type heste som før i tiden var meget almindelige på landet i Danmark. Nemlig de såkaldte "Russer-heste". Emnet har vist været oppe at vende før (uden at jeg er sikker). Findes de stadigvæk ? Er det muligt at få fat i sådan en ?. Jeg har vedhæftet et gammelt billede hvor min mormors bror Mogens sidder på en russer-hest i 1923. Håber I kan hjælpe.

Billede

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Russerheste
Forfatter: 
Dato:  06-07-2016 13:18

Hej,

 

Da min far var dreng langt ude på landet (født i hus med jordgulv, én ko og én russerhest), var de såkaldte russerheste meget almindelige til landbrugsarbejde på små husmandssteder, på linie med f.eks. islændere, da de var nøjsomme og stærke. Jeg har en gammel hestebog stående med beskrivelse af disse heste, og jeg mener at kunne huske (uden at jeg lige her og nu har mulighed for at slå op i bogen), at hestene blev importeret fra Litauen og ofte krydset med andre racer. Hvis jeg husker det, skal jeg prøve at læse lidt op på emnet og så vender jeg tilbage.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  06-07-2016 14:31

Min landbrugshåndbog fra 20 siger 140 cm, noget grove men velproportionerede bønderheste med stort hoved, mindre velrejst hals, noget lang ryg og kort hældende kryds, tørre, mindre velstillede ben. Nøjsomme og i forhold til størrelsen præstationsdygtige heste. Efter verdenskrigen (der var endnu kun en), kommer de hovedsaglig fra de baltiske lande..

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mere om russere
Forfatter: 
Dato:  07-07-2016 10:50

Hej igen,

 

Ifølge mit opslagsværk var der fra 1860 til omkring 1915 en stor import af russiske småheste til danske husmandsbrug. Indtil da havde man i de små landbrug klaret sig med at bruge kreaturer til at trække samt en vis import af norske "Vestlandsheste" (sikkert lig med den nutidige Fjordhest) eller islændere.

 

Den danske hesteavl i perioden fokuserede på store heste til export til de store industrinationer mod syd, hvor vægt var vigtigt (trække pramme og andet tungt arbejde) eller på køreheste. Denne type heste kunne slet ikke bruges af dem med de små ejendomme, måske på mager jord. Sådan en hest var alt for dyr at fodre på.

 

De små heste - russere og de mindre islændere - var nøjsomme og stærke i forhold til størrelsen, og derfor var importen så stor. Fra 1900 til 1910 var der en import på over 25.000 heste fra Rusland. Fra 1915 gik importen til at være fra Litauen (ny stat på det tidspunkt) og hestene blev lidt større, hvorfor interessen for import faldt, da det stadig var de små heste, man havde brug for. Langt størstedelen af de danske landbrug var på det tidspunkt stadig med 1-3 heste.

 

Man forsøgte sig med krydsninger ved hjælp af især frederiksborghingste og fik ganske pæne heste ud af det, men igen blev disse for store og ikke nøjsomme nok til de helt små landbrug, og der var ikke den store fremtid for dem.

 

Jeg håber, at dette har hjulpet dig.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

4
0
Svar på denne tråd
 
 Litauer
Forfatter: 
Dato:  09-07-2016 09:34

 

Min farfar havde en litauer og den lagde grunden til min kærlighed til heste.

Han havde et lille landbrug og holdt sig til hesten, selvom alle andre havde fået traktorer.

Jeg var som barn med på indkøbstur rundt i Nr Snede i hestevogn mellem busser, lastbiler og al anden trafik.

"Den røde" transporterede os sikkert rundt til brugsen, apoteket, smeden og foderstoffen.

 


 

www.lkhorses.dk

 

Rebgrimer med/uden pynt, bosals, romals, cordeos, mm

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Russer-heste
Forfatter: 
Dato:  15-07-2016 20:37

1000 tak til jer alle for jeres hjælp til at kaste lidt lys over russer-hestene. Jeg kan så konkludere at en russer-hest ikke er en klart definerer race, som f.eks islænder-hestene er. Men derimod en samlet betegnelse for små arbejdsomme, nøjsomme heste importeret fra Rusland og de baltiske lande i begyndelsen af 1900-tallet. Jeg kan så også konstatere, at man idag ikke sådan bare lige kan købe en russer-hest til bedriften. De hørte en anden tid til.

 

MVH HB

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider