Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Hjælp til valg af hingst
Forfatter: 
Dato:  30-06-2016 12:41

Råd søges!!

Jeg er virkelig i tvivl, om jeg skal prøves at sætte min DV hoppe i fol. Jeg er primært i tvivl, fordi jeg er utryg, da jeg aldrig har prøvet det før og ikke ved ret meget om det.

Min hoppe er 13 år efter Loran/Don Schufro og har haft to føl efter Don Romantic hos avler. Hun kan godt være lidt varm i hovedet og bange for ting. Jeg vil gerne have et føl til at overtage hendes plads som ridehest, når hun ikke kan mere. Hun har haft nogle ting det sidst år, som har mindet mig om, at hun ikke holder evigt.

 

Men hvilken hingst skal man vælge?

Den skal tilføre ridelighed og god balance, være god i hovedet - ej varm, ikke avle stor. Min hoppe er kun 162 cm, men har avlet en hingst/vallak som i dag er 180 cm (Don romantic). Jeg er lille og vil ikke have en kæmpe maskine.

Jeg er selv vild med følgende hingste, men har ikke nok erfaring med hvordan de avler : Fürstenball, Negro og Sandro Hit/Sunny Boy.

Hvor lang tids forberedelse skal man have - kan man lige klare det inden næste brunst om 14 dage?

 

Kom gerne med forslag og hvorfor :-)

På forhånd tak :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hingstevalg
Forfatter: 
Dato:  30-06-2016 13:22

Jeg vil nok mene at et par af dine hingstevalg er for tæt beslægtet med hoppen. Fürstenball har meget Donnerhall-blod, Donnerhall er far til Don Schufro. Sunny-Boy's mor er helsøster til Don Schufro.

 

Sandro kan avle både småt og meget stort, så det er svært at spå om hvad du vil få. Negro kan avle korte ben og meget krop, ikke at det ubetinget er skidt, men man ska bare være opmærksom på det.

 

Hvis ellers hoppen har gået på græs, så afleverer du hende bare på en hesteklinik eller en hingststation til inseminering, så vil de foretage sig det nødvendige. Det kan selvfølgelig være et problem hvis hun er uren, men det kande også behandle på efter insemimering,


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider