Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 nedarvning på x el. y
Forfatter: 
Dato:  26-11-2015 23:14

Nogen der ved om der er sygdomme eller træk der nedarves på kønskromosomerne eller om det kun er køn


Mvh og tusind tak

 

~~ Elsker ny viden ~~

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mennesker - JA
Forfatter: 
Dato:  27-11-2015 16:09

Hvis du tænker på mennesker, så er der flere sygdomme der nedarves på kønskromosomerne. fx. så er blødersygdom (hæmofili, der er flere typer)en X-bunden sygdom.

 

Dvs mænd der har XY - vil have sygdommen hvis den sidder på deres X, men derimod kan kvinder være bærrere af sygdommen hvis den sidder på på det ene X.

X det sjældne tilfælde at sygdommen nedarves både fra mor og Far og kvinden får 2 syge X-kromosomr (en fra hver) vil hun være syg.

 

Det ovenstående kaldes kønsbunden nedarvning. Du kan evt google dette for at få flere ekspempler.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hhhhhhhhej
Forfatter: 
Dato:  27-11-2015 17:47

Hej Marie

 

Ja det ved jeg godt ;- Det var heste jeg tænkte på ;-)


Mvh og tusind tak

 

~~ Elsker ny viden ~~

0
0
Svar på denne tråd
 
 I følge google...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2015 23:12
;)
Prøvede google, så ikke den mest valide kilde. Men i følge denne kilde ja, prøv at kigge her.

http://www.horse-genetics.com/horse-genetics.html#lethal
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovederne
Forfatter: 
Dato:  28-11-2015 08:49

Jeg må indrømme at det ikke er det jeg har gjort det mest i, de arvelige hestesygdomme jeg har læst om nedarves efter de Mendel'ske arveregler enten dominant eller recessivt. Men jeg fandt lige en gammel bog af Henning Staun: Sportshest og Pony - Avl og fodring, og der står lidt om medfødte defekter. Der anføres en lidelse som lyskebrok, som optræder klart hyppigst hos handyr, hvilket tyder på kønsbunden nedarvning.

 

Helt for min egen regning har jeg ovevejet om hovedet, altså udseendet af det, nedarves kønsbundent. Jeg har set rigtigt mange afkom efter Heslegård's Rubin, og generelt har vallakkerne haft kønne hoveder, mens jeg har set rigtigt mange hopper med hans lidt grove/krummede næseryg. Men det er KUN en ide der ramte mig på et tidspunkt.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Welsh Mountain hingsteføl med særdeles god afstamning sælges

 

Killinger bortgives

0
0
Svar på denne tråd
 
 hhhhhhhhej
Forfatter: 
Dato:  28-11-2015 11:11

Rigtig godt.. Så findes der ihvertfald bløder sygdom.. Det er jeg dog lidt overrasket over :-O


Mvh og tusind tak

 

~~ Elsker ny viden ~~

0
0
Svar på denne tråd
 
 hhhhhhhhej
Forfatter: 
Dato:  28-11-2015 13:50

Det er pga anatomi de nemmere får brok.. Det er det ihvertfald på mennesker. Og næseryggen er jo også anatomi.


Mvh og tusind tak

 

~~ Elsker ny viden ~~

0
0
Svar på denne tråd
 
 Anatomi
Forfatter: 
Dato:  28-11-2015 15:08

Anatomi nedarves jo også.

 

Men ellers vil jeg sige at nærmest alt skyldes nedarvning, selvfølgelig kan man præge temperamentet, men nu har vi mange hjemmeavlede heste og vi kan klart mærke at de er forskellige trods de altid har været behandlet ens.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Welsh Mountain hingsteføl med særdeles god afstamning sælges

 

Killinger bortgives

0
0
Svar på denne tråd
 
 hhhhhhhhej
Forfatter: 
Dato:  29-11-2015 20:18

Hej Charlotte

 

Det er rigtigt, men generne sidder forskellige steder og det er det der betyder noget


Mvh og tusind tak

 

~~ Elsker ny viden ~~

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider