Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Tysk vs. dansk?
Forfatter: 
Dato:  02-07-2015 13:58

Når vi taler Sportsponyer.

 

Hvorfor er de tyske sportsponyer så meget bedre i kvaliteten, altså der er meget større gående i alle tre gangarter, end man ser DSP hingstene være?

 

Jeg har ikke et klap forstand på avl (endnu).

 

Men da vi om nogle år vil ifole vores Welsh Cob. sec. D hoppe med en sportspony (under max mål da vi vil have et føl der bliver ca. max mål 1'etter)

 

Det var egentlig bare lige et spørgsmål der poppede op i mit sind. For ingen af de Danske sportspony hingste tiltaler sig, men de tyske - mums.

 

Vi overvejer nemlig kraftigt at smide en 2'er Tysk Sportspony. Hoppen er selv 153 cm i stg.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  02-07-2015 15:08

Ja du har ret der er virkelig mange super dejlige tyske ponyhingste men der er så også meget tit store hesteracer blandet i de tyske hingste sammen med welsh og det giver tit en god blanding

0
0
Svar på denne tråd
 
 Konsolideret avl!!
Forfatter: 
Dato:  03-07-2015 08:04

Det er nu ikke helt rigtigt, det med de store hingste - selvom det er korrekt, at der i de seneste år har været en lille tendens i den retning (typisk welsh B hingste på varmblods-hopper), så er de hingste der rangerer højst på dressurindekset stort set alle af de gamle Bönniger-linjer, der godt nok går tilbage til trakehner-hopper og welsh - men her taler vi ret mange generationer og ponyavlen er i Tyskland meget velkonsolideret.

 

Jeg tænker at noget af forklaringen på den meget høje kvalitet hænger sammen med at ponyavl i Tyskland har ca. 25 års "forspring" i forhold til Danmark; der er et meget stort antal ponyer i avlen - altså et bredt avlsmaterieale at selektere ud fra.

Desuden har man undgået araberblodet, langt hen ad vejen, som - specielt i starten - var meget populært i DK, men som gav nogle eksteriørmæssige ulemper.

Og sidst, men ikke mindst, så har tyskernes tilgang til ponyerne hele tiden været nøjagtigt det sammen som med de store heste; seriøs uddannelse og ridning - ikke så meget "fjollen rundt på en mark" - hvilket også har stillet krav til korrekthed, holdbarhed, gangarter, sind etc. Ikke at jeg perosnligt er af den holdning at et barn ikke skal ha lov at "fjolle" med sin pony.. Men det er en del af forklaringen ;)

3
0
Svar på denne tråd
 
 jjjjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  03-07-2015 22:50

Tak for jeres svar.

 

Det kastede da lidt lys over sagen.

 

Hvis der er mange "store heste" i deres stamtavler, tør man så bruge dem på en lille hest?

 

Hvor langt skal man ned i stg mål på en Tysk Sportspony så man måske ikke ender med at føllet ikke går over ponymål? Lara er 153 cm og i hendes stamtavle er hestene ca. 150-156 cm.

 

Ja, vi vil heller ikke have araberblod på hende, jeg kan nemlig heller ikke selv se fordelen i en som regel, stiv lænd og manglende korrekt afskub og rummelighed. samt smidighed i bevægelsesmønsteret.

 

Vi har nemlig tænkt ikke ikke kan betale sig at smide en hest på hende da vi så bare ender med en lille hest alligevel og det ønsker vi ikke. Enten eller :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Garantier
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 20:57

Der er ingen garantier i avl, så mange faktorer spiller ind. Selv helsøskende kan være ret forskellige.

 

Så at spørge hvordan en hoppe der aldrig har haft føl avler i størrelsen bliver lidt et gætværk.

 

Der er skrøner/historier om hoppen første føl ofte er mindre.

 

Og at avle ponyer på max mål er jo alle pony avlers mål, men selv for de garvede avlere en svær opgave.

 

Der er et at gøre, kom igang og så justerer ind hen af vejen når du ser på de første afkom hvordan hoppen avler.

 

God fornøjelse :-)

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 21:08

Hvem siger hun aldrig har haft føl? Hun har haft føl.

 

Faren til første føl var 153 cm og Welsh Cob som hende selv. Føllet blev max mål 1'er pony og går i dag som springpony :)

 

go.rideforbund.dk/heste/ hestes%C3%B8gning/vis- hest.aspx?horseId=208333WE0507706

 

Jeg spørger fordi der er flere herinde (som laver pony avl) som har mange gode erfaringer med en lille hest og så vil avle en max pony på. Hvilken højde hingsten ca. må have :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
2
Svar på denne tråd
 
 Dårligt udgangspunkt
Forfatter: 
Dato:  07-07-2015 15:55

Jeg ville nu faktisk ikke forsøge at avle en sportspony på en cob-hoppe - det er jo netop en HELT anden type og et helt andet avlsmål; køreheste, jo faktisk - og ikke noget i vejen med det, - men med egenskaber som DE skal ha ;)

 

I stedet kunne du gør som man ofte har gjort i England og bruge en fuldblodshingst - og så få en hest af "hunter-type".

 

Der er mange dejlige sportspony-hopper til salg "derude", hvis det mere er det du har lyst til :)

7
1
Svar på denne tråd
 
 dddddddd
Forfatter: 
Dato:  08-07-2015 13:01

Øhhh køreheste.

 

Du må da lige komme igen. Hoppen er snart B hest i dressur.

 

Det bliver en sportspony vi laver, det har vi sådan set besluttet efter talen med flere cob ejere som har lavet nogle rigtig fine dressur sportsponyer på deres hopper og hingste.

 

Det sjovt du siger sportsponyer. De fleste sportsponyer er der efterhånden også en HEL DEL welsh i.


Welshen giver lidt mere løft, knæ, taktfasthed, god ryg og stabiltet.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
3
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-07-2015 13:07

Der er tit welsh b i sportsponyer nok ikke så meget cob med med de vilde høje knæløft.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu har jeg jo arbejdet
Forfatter: 
Dato:  08-07-2015 15:57

på et welshstutteri i nogle år. Og hvorfor ikke bruge en god sec B hingst på hende? Det ville da give et langt mere sikkert resultat.


 

Opstaldning tilbudes i skøn rideklub

Se mere på min profil

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  08-07-2015 20:32

Det havde vi også overvejet.

 

Men vi mangler alligevel noget i gangarterne som vi ikke får fra Welsh racen, som vi gerne vil have fra Sportsponyerne.

 

Noget mere rummelighed og bæring.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-07-2015 21:27
ævl. der bliver lavet super dressur ponyer på cob hopper. syntes dog du skal finde en med høj forædlingsprocent og så skal du kunne se str på forældrene og bedste forældrene.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Wer lesen kann ist im Vorteil!
Forfatter: 
Dato:  09-07-2015 11:33

Jeg siger da ikke DIN hest er kørehest, men hvis du går ind på welshforeningens side - eller læser lidt hos moderforbundet - så ER welsh D AVLET som kørehest. Det giver så nogle udfordringer, bla. med en lidt kraftig hals og (i hvert tilfælde i England) en lav ryg.

At DU har en cob der har succes under rytter er da bare dejligt!

 

Jeg foretrækker også B-blodet - for dejligt ponypræg - og det er også det som bla. de tyske sportsponyer er bygget op på, i kombination med varmbokdshopper. Det ligger godt nok ca. 50 år tilbage i tid - men stadig..

7
1
Svar på denne tråd
 
 Venligt ment ;o)
Forfatter: 
Dato:  09-07-2015 11:35

PS: Forstår til stadighed ikke folk der spørger i forum og så bliver pissed off over svarene; så lad dog være med at spørge, hvis alligevel du/I mener I har alle svarene selv :D Eller sorter fra og så "brug" det I kan..

 

Sådan skrevet og ment i al venlighed ;)

8
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  09-07-2015 12:30

Men jeg er ikke interesseret i at kigge på andre Welsh Cobs. Nu kigger jeg jo - sjovt nok - på min hoppe fordi det er hende jeg skal have et føl på ;)

 

Hun har en ganske fin ryg, ikke hængebro, hun er flot sat sammen. Helt normal hals, god nakke, stor motor og en god trav. Jeg mangler en bedre galop og en bedre skridt og kunne godt tænke mig noget mere bæring i trav og galop generelt. Hun har i forvejen taktfasthed og et super godt afskub.

 

At smide en sportspony på ville give mening da afkommet så ender på pony str og en knap så bred type, men mere sporty.

 

Jeg bliver ikke sur over dit svar. Jeg bliver irriteret fordi det virker som om du blot drager dine egne konklusioner på ALLE mulige andre Welsh Cobs du har set. Det kan man da ikke. Man skal da kigge på DEN hoppe jeg har tænkt mig at avle på. Ikke en hoppe der er inde på Welsh Cobs hjemmeside. Jeg ved godt der er mange welsher der er bygget sk'de dårligt. Men det er ikke tilfældet her :)

 


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
3
Svar på denne tråd
 
 Jeg blander
Forfatter: 
Dato:  09-07-2015 14:05

Jeg blander mig lige af to grunde.

 

Først til Birgit(F) med en undskyldning på Sandra(Lara)s vegne.

Selvom jeg ikke avler, nyder jeg alligevel altid indlæg fra erfarne og vidende avlere/folk, heriblandt fra Birgit(F).

Jeg håber ikke du og andre ligesindede stopper med at komme med indlæg, selvom I risikerer at blive "disset" af småfornærmede skribenter.

 

Og så er jeg bare træt af trenden med "at smide en hingst på". Hvad er det for noget? - mange bruger det udtryk.

Det er måske bare ordkløveri - men det lyder i mine ører utroligt grimt.


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

5
0
Svar på denne tråd
 
 hvad ligger der længere tilbage
Forfatter: 
Dato:  09-07-2015 15:27

Du bliver nok nødt til at kigge lidt på hvad der ligger længere tilbage på Lara for at finde den rigtige hingst. Lara selv er jo ikke en typisk cob. men jeg fandt lige et billede af hendes far og der er mildest talt en udfordrende overlinie at arbejde med hvis man vil ride dressur på den.

www.avonvalley.uk.com/images/ atigerh1.jpg

 

Denne her er en helbror til Lara

www.avonvalley.uk.com/images/ adaifoot1.jpg

 

Dermed ikke sagt at det er umuligt. men jeg tror du skal gå noget op i at finde en hingst der giver god overlinie og mere ædelhed. Jeg ville undgå araber hvis det er muligt på nogen som helst måde, på grund af overlinien.

 


 



Med venstre hånd
Line

 

 

http://linebergmann.dk/ - CassiusCam

 

http://militaryhesten.dk

7
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-07-2015 16:18

Uanset om du kan lide det eller ej, så skal du i alt fald have fat i en avlssikker, typefast hingst. Og alligevel kan du ikke være helt sikker på, at din hoppes far for eks. slår igennem med eksteriøren. Faktisk så kan det springe flere led med gennemslag.

 

Mig behøver du heller ikke svare eller forsvare overfor, jeg bryder mig heller ikke specielt om din tone.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

www.linnerup-skovgaard.dk

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH kåret cremello varmblod

7
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider