Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 De pas
Forfatter: 
Dato:  27-06-2015 22:08

I tidligere indlæg bliver det diskuteret og klargjort hvad de tre farver pas betyder, men når man læser salgsannoncer kan man af og til få fornemmelsen af, at det har stor betydning hvilken farve passet har.

Men nu spørger jeg måske dumt: Hvis det drejer sig om en vallak og passet er grønt, har det så nogen betydning overhovedet?

Den skal jo af gode grunde ikke indgå i avlen...

 

I det hele taget er der flere "avls-ting", som jeg godt kunne tænke mig at vide mere om - bare til husbehov.

Det kunne f.eks. være hvad mange af udtrykkende betyder... f.eks. "tørre lemmer", "gået fløj", Hovedstambogen, forkortelserne ved hopper (er det RH eller noget i den stil?)

Er der nogen af jer der ved hvor man kan læse om det?

 

Mvh Jumbo


Prøv at leve i nuet...ikke i hvad-hvis-nu'et

(sagt af en klog mand på P4)

 

Man behøver ikke at være hestetosse for at være her -

men det hjælper ;o)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pas og afstamning
Forfatter: 
Dato:  27-06-2015 22:49

Passets farve har stor betydning for os, der går op i avlen og "fremstillingen" af den gode hest. Hvis vi ønsker st avle, så skal hesten naturligvis være en del af den etablerede avl, og det er det bordeaux pas en garanti for.

 

Med en vallak er det lidt mere nuanceret. Hvis man bare vil ride, så kan man jo hævde at det er lige meget, fordi "man rider ikke på papirerne" - men jo, det gør man faktisk.

 

Årsagen til at hestene udvikler sig og følger med tiden (og rytternes krav og ønsker til en god ridehest) er, at nogle dygtige avlere har formået at sætte den rigtige hoppe sammen med den rigtige hingst. Det kræver viden og dygtighed - og det kræver, at nogen gider bruge tid, kræfter og penge på at kåre/avlsgodkende dyrene og dermed kortlægge de gode gener. Det kan man ikke gøre med grønne pas uden afstamning ?

 

Faktisk kan man sige, at dem som bevidst laver føl uden afstamning (grønne pas) blot lever på nas/kører frihjul i forhold til den etablerede avl - de vil gerne lave moderne heste, men de vil ikke være med til at betale prisen.

 

En vallak kan naturligvis ikke bruges til avl, men den er et produkt af avl, og dermed tæller den også i statistikken over arveanlæggenes vandring - hvis der altså er afstamning på den...

 

Endelig er der flere avlsforbund, der laver racespecifikke arrangementer, og her skal de deltagende heste naturligvis være "medlemmer af klubben", det siger jo sig selv ?

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

12
2
Svar på denne tråd
 
 Mere....
Forfatter: 
Dato:  27-06-2015 23:09

Tørre lemmer betyder, at der kun er "stel og betræk" hvis du forstår - dvs. ingen galler, hævelser eller skader - og det er godt.

 

Når heste bliver udstillet - til skuer eller kåringer, så bliver de som oftest "oprangeret", dvs. at man flytter rundt på dem, så den bedste hest kommer til at gå forrest, den næstbedste som nr. 2, osv. Når man er færdig med det, stilles hestene op på række ved siden af hinanden - og hesten på fløjen (længst ude i siden, ligesom i håndbold) vil da være den, som står nr. 1.

Udtrykket "stå på fløjen" betyder altså at være den bedste i sit hold - igen noget godt

 

Hver race/hvert avlsforbund har en stambog, og de fleste består af et hovedafsnit (fuld afstamning, det er her de bordeaux pas optræder) og et forregister (mangelfuld eller ingen afstamning, afhænger af forbundets regler).

Når hestene kåres, så får de et stambogsnummer, og de allerbedste af dem kan optages i hovedstambogen. Reglerne herfor er forskellige i de enkelte forbund, så du skal kigge i regler og vedtægter for det aktuelle forbund, hvis du vil vide helt specifikt, hvilke bogstaver der bruges i netop dit forbund.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

7
0
Svar på denne tråd
 
 Avl betyder...
Forfatter: 
Dato:  28-06-2015 13:02
Avl betyder også noget for en vallak.

Jeg er på udkig efter min nye dressur hest, der betyder afstamningen noget, når jeg sidder her bag skærmen og læser, og vælger ud hvilke heste jeg finder interessante.

Der er vise hingste, jeg ikke ønsker afkom efter. Andre hingster er kendt for at give god ridelighed og generelt godt temperament.

Så jeg kigger på afstamning, uanset om det er en hoppe eller en vallak.

Men jeg kigger selvfølgelig også på hele hesten, og min mave fornærmelse skal være rigtig, når jeg møder hesten.

mvh


Julle




DIN hest - DIT ansvar !!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  28-06-2015 22:59

Tak for de udførlige svar - det var meget lærerigt!

 

Men må jeg spørge: Hvor har I fået jeres viden fra (ikke at jeg betvivler den!)? Men står det skrevet nogen steder eller findes der f.eks. kurser i grundviden om avl? Eller skal man ind i "avlsverdenen" for at få kendskab til og erfaring med de forskellige begreber?

 

Mht de forskellige avlshingstes egenskaber (Julle), så kunne jeg rigtig godt tænke mig at vide, om der f.eks. inden for DV findes et samlet register, hvor disse egenskaber står beskrevet?

Synes det virker sådan lidt på "ry-og-rygte"-plan - altså at hingstene omtales som sådan-og-sådan ude i den "virkelig verden"...men hvor ved folk det fra?

 

Ja - hvad forstår bønder sig på agurkesalat...

 

Mvh Jumbo


Prøv at leve i nuet...ikke i hvad-hvis-nu'et

(sagt af en klog mand på P4)

 

Man behøver ikke at være hestetosse for at være her -

men det hjælper ;o)

0
0
Svar på denne tråd
 
 grønt pas
Forfatter: 
Dato:  29-06-2015 07:11
Med hensyn til grønt pas så findes der racer der desværre får grønt pas på trods af fuld og godkendt tavle. Det er især de små avlsforbund der ikke er store nok eller der er gået "ged" noget et sted.
F.eks dartmoor får nu grønne pas og grunden kan jeg ikke selv forklare. Mener også Gotlandruss også nu er på grønne pas.

Så det kan godt være svært at gennemskue. Vigtigst er det at tjekke afstamningen.
Og om det betyder noget med en vallak tja når der er afstamning kan det være lettere at gennemskue hvad det kan forventes at denne vallak kan indeholde af kvaliteter. Og skuerne har også åbnet for vallaker med afstamning nu.. nogle forbund kårer også vallakker. .. så ja synes da det betyder noget de har en afstamning...

Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, hvor ved jeg
Forfatter: 
Dato:  29-06-2015 13:05

Ja, hvor ved jeg det fra?

 

Nogle ting, ved jeg fordi at jeg har været med i rigtigt mange år, andre fordi jeg spørger folk der er mere inde i avl end jeg er.

 

Mener dog at de unge hingste også blive bedømt på opførsel og ridelighed.

 

For mig er både opførsel og ridelig vigtige, når jeg vælger hest.

Jeg fravælger heste efter bla. en hingst som er kende for at give meget "varme" afkom. Det betyder ikke at jeg ikke vil have en vågen hest, men den skal være fornuftig.

 

Lige nu kigger jeg på en, som ikke har fuld stambog, men de første par led kendes, hesten ser fin ud, og hvis den føles rigtig, er det helt klart et emme.

 

Så selv om jeg ikke skal avle på min hest, så bruger jeg stambogen, til at få nogle informationer om hesten.

 

Hvad hjælper en smuk, stort gående hest, hvis man ikke kan ride på den?


mvh


Julle




DIN hest - DIT ansvar !!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Min viden.....
Forfatter: 
Dato:  29-06-2015 14:10

.... kommer dels fra at jeg selv har avlet (gør det ikke mere, det er lidt svært med 4 vallakker i stalden ), og har fremvist pænt mange heste for andre gennem årene - i flere forskellige forbund.

Desuden har jeg i en årrække siddet i bestyrelsen i et avlsforbund, og det giver en god læring.

Flere forbund holder desuden kurser for deres medlemmer, hvor man kan blive klogere på disse ting.

 

Og så er jeg bare lidt videbegærlig af natur, så når jeg er til skue, så finder jeg altid nogle erfarne folk, som jeg kan hænge ud med, og spørge om det jeg ikke forstår. Alle vil gerne forklare og dele ud af deres viden når man spørger :)

 

Hvis du gerne vil vide noget mere, så kan du købe en bog om eksteriørvurdering, som Jørgen Finderup har skrevet. Jeg husker ikke den præcise titel, men du kan google det. Den er vældig informativ, og ret let at gå til.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider