Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 dressur på springafstamning
Forfatter: 
Dato:  24-05-2015 20:50

Jeg har fået mig en dejlig hoppe som er efter capetown og cannon Row. Hun er desværre kommet til skade og jeg overvejer derfor at sætte hende i fol. men jeg vil gerne fremavle de gode kvaliteter hun har i form af hendes gang. Den er rummelig og med god aktion i bag.

 

Nu er mit ? om man med fordel kan vælge en hingst af dressur afstamning eller får det bedste resultat ved at avle videre ud af sprigafstamning hvis føllet skal kunne få en god bedømmelse mm?

 

Og hvorfor vælge en reg hingst og ikke bare ta en ureg hingst for og imod???


Den lykkelige ejer af Søgaards De Zero og Martina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tænk på udgifterne
Forfatter: 
Dato:  24-05-2015 22:12

Du spørger om hvorfor du skal vælge en avlsgodkendt hingst fremfor en ukåret/billigere hingst?

 

  1. Økonomi, den eneste udgift der er billigere er selve bedækningesprisen, alt andet koster det samme, dyrlægen giver ikke rabat, smeden giver ikke rabat, foderstoffen giver ikke rabat. Men salgsprisen på føllet vil være lavere.
  2. En avlsgodkendt hingst vil være tjekket for diverse arvelige sygdomme, dens evner for spring/dressur er testet + den vil have et navn der står på føllets stamtavle som en potentiel køber kender.

Jeg kan ikke finde noget der taler for!

 

Selvom Cape Town er af springafstamning, har han selv gjort det bedst som dressurhest. Så det er nok hip-som-hap hvad du bruger.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Indlæg
Forfatter: 
Dato:  25-05-2015 09:52

Nu er deT jo sådan i avl, at vi jo desværre ikke får pilot med, når vi avler på hingstens gener, nogen gange ville det da ellers være rart

 

Så det at Cape Town S selv er S hest i dressur, ændre ikke på generne er og bliver springgener

 

Det som det tilgengæld viser er Holstenernes store force, nemlig at de tit evner både at springe på højt plan, men også at begå sig godt på dressurbanerne, selvom vi jo tit læser og høre andet

 

Kigger vi på ham med avlsøjne, så har hans afkom jo klart flere placeringer og point i spring kontra dressur, og med næsten samme antal afkom i disciplinerne, og kigger vi på hoppestammen har den også leveret flest springheste

 

Jeg ville kigge på hvad der ellers er bagud på din hoppe, hvad har stammen leveret, samt hvad er det du vil med føllet ??

 

Vil du ride på den selv, vil du lave et auktionsføl, et avlsdyr, eller ??

 

For er det en ridehest til dig selv, eller en der først skal sælges når den er redet, så er det jo ret lige meget hvad nogen dommere bedømmer den til som føl, men er det en du vil sælge på auktion eller som føl generelt, jamen så er det en lidt anden snak

 

 

Annette


Kvalitets avl af springheste


Nu også på Facebook


DH hoppe sælges. Spring/Military hest


www.staldkejlberg.com

 

www.stutteritaldorf.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 hvis det ikke
Forfatter: 
Dato:  25-05-2015 11:28
Hvis det er kun til eget brug betyder tavle ikke så meget, men hvis det er et du vil sælge gør du klogest i at bruge en avls godkendt hingst, den er jo afprøvet og fundet Egnet til avl. hvis du syntes de er dyre så kunne du jo bruge en af de godkendte 3 års der som regel er billigere pga. De jo ikke har vist noget i avlen endnu, du kan også vælge at bruge en af de ældre hingste, for eks. Lionell som du kan finde herinde til billige penge. Angående om du skal lave dressur eller spring så kan du sagtens lave begge dele på din hoppe, en hingst som Crelido er et eksempel på en spring hingst der laver gode konkurrence heste både i dressur og spring.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Indlæg
Forfatter: 
Dato:  25-05-2015 12:06

Uha, Crelido/Cape Town S, ja så ønsker man da udfordringer i livet

 

Nej spørg til side, jeg glemte faktisk at skrive at lige meget hvad du vælger, så er det vigtig at tage en hingst med et godt og rideligt sind, for C T'erne kan være lidt nogen hårde hunde :-)

 

 

Annette


Kvalitets avl af springheste


Nu også på Facebook


DH hoppe sælges. Spring/Military hest


www.staldkejlberg.com

 

www.stutteritaldorf.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 Afstamning
Forfatter: 
Dato:  25-05-2015 12:39

Hej Sussie.

super ærgerligt at din nye hest er blevet skadet. :/

Hvis du skriver hoppens fulde navn eller reg. Nr. kan vi se lidt mere af afstamningen på hestedata. Så er det nemmere at vælge spring eller dressurbanen, for som Anette siger kan CT og fuldblods jo gå an i begge retninger.

 

-Og helt klart en god kåret hingst. Hvis du regner sammen hvad man bruger af penge på afkommet før det bliver 4 år bliver det en MEGET dyr blandingshest hvis man bruger en ukåret hingst.

bruger man en god kåret hingst på den rigtige hoppe af en tilstrækkelig god kvalitet kan man være heldig at holde pengene hjemme eller endda opnå en fortjeneste.

 


 

Mvh. Karen TT

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Anette nu var
Forfatter: 
Dato:  25-05-2015 13:29

Anette nu var det jo ikke fordi jeg anbefalede Crelido som sådan, men for at give et eksempel på en hingst der er dobbelt begavet.

Men jeg syntes nu heller ikke jeg har mødt nogle Crelido'er der har temperaments problemer, så det kan jeg ikke kende, og Cape Town har jeg ikke set det helt vilde med afkom efter til jeg kan have en mening om, men måske lige den coktail med de 2 hingste er farligt, jeg kender ikke nogle med den kombination.

Det kunne være sjovt om nogle herinde tilfældigvis skulle have sådan en afkom efter Crelido/Cape som de kunne give deres besyv med om ;)


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 dobbeltbegavet
Forfatter: 
Dato:  25-05-2015 14:08

Jeg ville også umiddelbart sige - find en dobbeltbegavet hingst.

Mht. Crelido, så kender jeg flere der er noget specielle i temperamentet. Jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige om det kommer fra moren, men jeg kender flere som er specielle i temperamentet, og derfor ville jeg også tænke over hoppens temperament, inden jeg brugte ham.


Skrevet af Charlotte

charlottekondrup.dk

 

Klipning, undervisning mv. tilbydes!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-05-2015 14:36
Jeg er ser nogen gode afkom på captown hopper t med jazz og Johnson som far. stensvang hestene er lavet på dobbelt begavede heste hvor captown er en af de stammer der avles på nu. Så jeg ville ikke betænke mig med hollandsk blod på din hoppe. og i de fleste dressur heste ligger der der spring blod i. ☺
0
0
Svar på denne tråd
 
 ndjwndjwn
Forfatter: 
Dato:  25-05-2015 15:57

sjovt flere nævner det med temp. Hun er en nem hest og finder sig i nærmest alt. Er super god til mine tre børn. men hun er også en dame som nem bliver utålmodig. Virker aldrig træt og en dame man ik skal begynde at slås med.

 

Karen. Sjovt at høre fra dig igen. Hesten hedder Stald Kelon´s Cayenne.

 

Jeg har overvejet lidt hingste som Weltjunge og Skovens Rafael. Ved ik hvad jeg egentlig vil med føllet. Det kommer vist an på hvordan udsigterne ser ud om 1 års tid.

 

Men ville den kunne få en fin bedømmelse kunne det da være sjovt.

 

Hoppen selv er ik blevet stillet til kåring. Er der amnge som kommer med ældre hopper til det? Hun er 12. Måske det er fjollet at arbejde i det?


Den lykkelige ejer af Søgaards De Zero og Martina

0
0
Svar på denne tråd
 
 video....
Forfatter: 
Dato:  25-05-2015 15:59

der er flere videoer på youtube af hende med hendes tidligere ejer


Den lykkelige ejer af Søgaards De Zero og Martina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kåring
Forfatter: 
Dato:  25-05-2015 19:00

Hvis man påtænker at avle, så synes jeg helt klart at man skal få kåret sin hoppe. Nu er det nogle år siden jeg har været til kåring i DV, men tidligere plejede det at være holdet for 5-års og ældre der var lart det største til hoppekåringerne, jeg har set hoppen på 20 +/- der er blevet kåret, ofte for at få fyldt stamtavlen på en datter eller datterdatter ud, så den vil kunne opnå kåring i DH.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-05-2015 07:25

Hej

Der er ingen fordele ved at bruge en pirathingt.

Skal man avle brug nu en godkendt hingst.

Held og lykke.

 

MH Hanne.

 

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider