Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 "Stort potentiale"..
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 12:12

Hvad ligger i, i denne sætning?

 

Alle skriver det efterhånden i deres salgsannoncer. Både for ponyer og for heste.

 

Nogle for heste med tre rigtig fine og gode gangarter. Nogle skriver det for deres lille 15 årige pony musse på 142 cm i stg som går LC?

 

Så hvad betyder "Stort potentiale" Er det at den kan gå en LA i dressur med træning? Er det at øvelser ligger meget naturligt til hesten og at den er lærenem? Eller er det at den min. kan komme op og gå noget MA +?

 

Eller er det fordi den har tre sindssyge gode gangarter?


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
1
Svar på denne tråd
 
 stort potentiale
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 18:33

I min verden er stort potentiale lig med at hesten vil komme op i m-klasser og gerne over i forhold til dressur/spring, op i stjerneklasserne i military og op i de højere klasser indenfor military alt afhængigt af hvilken type hest der er tale om og hvilken sportsgren der nævnes den vil kunne gebærde sig indenfor.

 

I min optik kan alle heste gå en LA-klasse i dressur, det er i min verden rytteren/træningsmåden, der er stopklodsen i 95% af tilfældene når det ikke lykkes.

i nogle tilfælde er det hestens bygning der hæmmer den, men synes sjældent man kan bruge den som årsag.

 

mvh

Mie

 


Life is what we make it.

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 og ox hoppe fra februar 2012 sælges, se min profil for flere oplysninger

3
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 18:45

Tak for ned-ad fingeren, mit indlæg er et spørgsmål som ligger op til debat. Men nogle må have følt sig truffet ;) Måske en der selv bruger samme sætning i deres salgsannoncer.

 

Tak for din forklaring Mie, jeg er selv enig i det du skriver :) Alle heste kan lære at gå en LA i dressur, det er i min verden - grundridning.

 

Selvfølgelig med forbehold for de andre forudsætninger såsom evt. skader, bygning osv.

 

Hvad siger i andre? Hvad betyder stort potentiale for jer, hvad vil i mene det betyder? Bruger i selv den sætning i jeres salgsannoncer og kan i forklare hvorfor og hvordan i så bruger den?


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 S-klasser
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 19:50

Jeg synes ikke man kan skrive i en annonce at en hest har stort potentiale hvis ikke den har kapacitet til S-klasser. Det er så ikke sikkert at den nogensinde kommer til det, for som Mie ganske rigtigt skriver så vil rytteren oftest være stopklodsen.

 

Men jeg synes nu ofte også at fejl i hestens eksteriør sætter begrænsninger, og så er det som avler/rytter ens pligt at kende hestens begrænsninger og sælge/ride ud fra det, så man ikke forsøger at stikke en uerfaren køber blår i øjnene eller som rytter ender med slåskampe fordi man skal prøve at få hesten til at udføre øvelser den ingen forudsætninger har for at kunne udføre.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 20:57

Jeg har brugt udtrykket "stort potentiale" om et rigtig godt føl, hvor mor og mormor er elitehopper, storebror er S-hest i dressur, Storesøster er B-hest og på vej til A-hest, og hvor en lidt yngre storesøster var kvalificeret til mellemrunden som 4-års og nu skal starte 5-års i næste uge. Føllet selv var (er stadig) virkelig godt bygget, med rigtig fine gangarter og et godt sind, og med en rigtig "her-kommer-jeg"- attitude. Og med stort potentiale mener jeg at han har potentiale til at blive s-hest.

 

Selvfølgelig kræver det også lidt held, og også en dygtig rytter, men med sådan en familie så mener jeg godt man må skrive at føllet har stort potentiale.

 

han er solgt til GP-rytter i Norge, så hun må jo have været enig ;-)


Spændende føl ventes i 2015; Franziskus/Heslegård's Louis, For Romance/De Noir og Everdale/Stedinger

www.stutterikrone.dk

5
0
Svar på denne tråd
 
 Well...
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 22:47

Uden at være hverken avler eller hestekøber, må jeg sige - sådan helt ærligt - at udtrykket "stort potentiale" for mig ikke betyder andet end "der er ikke lagt ret meget arbejde i hesten lige nu".

 

Ligesom ved boligannoncer - der er det som regel håndværkertilbud ;)

 

Det er på ingen måde for at sige, at det er sådan det forholder sig med de heste, om hvilke udtrykket bruges - det er bare hvad ordet umiddelbart "gør ved" mig. Og det er egentlig en skam, for der er jo helt sikkert tidspunkter, hvor det er det helt rigtige at skrive. Men jeg er måske skadet af for mange år i kommunikationsbranchen :)

 

 

I

6
0
Svar på denne tråd
 
 Føl...
Forfatter: 
Dato:  23-05-2015 03:45

...måske skal jeg tilføje, at det giver rigtig god mening ved føl - som det Reni beskriver. Der kan potentialet jo af gode grunde ikke være udfoldet endnu, så der giver det mening.

 

I andre sammenhænge, for ældre heste, må jeg indrømme at mine bullsh*t-klokker bimler :)

 

I

4
0
Svar på denne tråd
 
 Det afhænger af
Forfatter: 
Dato:  23-05-2015 08:59

For mig afhænger det af om det er en uprøvet rå hest, dvs. yngre end 4, da det så kan anvendes om en korrekt bygget og velgående hest med potientale til at gøre sig godt i sporten.

Hvor hvis et anvendes om hest der er noget ældre virker det mere på mig, som en ton salgsfrase, som betyder noget i retning af: Vi har ikke selv opnået mere med hesten, men måske kan du?

1
0
Svar på denne tråd
 
 det fortæller
Forfatter: 
Dato:  23-05-2015 15:34
Noget om eksteriør, bevægelse og ridelighed. Stort potentiale er M eller derover og kræver en velfungerende hest SAMT præstationer bagud. En stærk hoppestamme med resultater og en hingst med gode resultater i sporten fortæller ofte noget om hvad man kan forvente. Det skal selvfølgelig holdes sammen med hestens egen tilgang til arbejdet aamt bevægelse.

 

Opstaldning tilbudes i skøn rideklub

Se mere på min profil

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stort potentiale.....
Forfatter: 
Dato:  23-05-2015 23:09

Stort potentiale er lige som gudesmuk hest, eller gangarter over middel floskler, som står i mange salgsannoncer. Men det er vel udefra sælgers øjne og opfattelser, og jo ikke en given nagelfast standard :-)

 

Hvis du aldrig har redet en hest udover LC-klasserne, så er en hest som kan balancerer sig hæderligt rundt i en kontragalop i la1 jo "stort potentiale" :-)

Hvis du har deltager i DM i dressur på broholm, så synes du næppe at det at kunne nå MB kan kaldes "stort potentiale".

 

For mig som amatørrytter skal en hest "med potentiale" være en arbejdsvillig, tilgivende pleasende hest med middelgode taktfaste gangarter - så kan den snildt have potentiale til +MB.

For en proff er den sikkert gabende kedsommelig, og de ønsker store gangarter og noget mere tænding - fordi de kan håndterer det.

 

Jeg kigger efter min tredje hest for tiden, og der er kun en vej for mig - ud at kig på kræet med egne øjne :-) Kun der kan jeg afgører om hesten har "stort potentiale" for mig.

For det er de færreste sælgere som kan få over deres mund, at selv deres billigste hest "bare" er en sød almindelig ridehest.

 

Ofte er det heldigvis meget tydeligt, om sælger ved hvad de taler om - afstamning, billeder og videoer giver ofte et meget tydeligt hint om vi er i "stort potentiale emne" eller "sælger bullshit floskel land".

Det der er sjovt er, hvis man i en billig grim hest på et dårligt billed måske kan se en bedre hest, end sælger selv mener at have - her kan man lave en god handel.

 

mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd
 
 Som ærlig sælger
Forfatter: 
Dato:  24-05-2015 10:32

Jeg synes nu man skal passe på med at dømme heste ud fra billeder og video, det er langt fra alle sælgere der har råd/evner til at få lavet billedmateriale af god kvalitet, og langt hen af vejen kan man sortere i sit billedmateriale og få det indtryk frem man gerne vil. Fx er billeder jo kun øjeblikke der er fanget.

 

Jeg har den indstilling at med ærlighed kommer man længst, også i hestehandler eller måske især i hestehandler. Jeg har da afvist potentielle købere i telefonen fordi jeg ikke mener at den hest de spørger til lever op til deres ønsker, det kan både være temperament og kapacitet. Nogle bliver glade, andre tror nok bare at jeg forsøger at tjene flere penge på at sælge dem en anden dyrere hest. Men den eneste køber der kommer igen, er en tilfreds køber.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Billeder kan snyde....
Forfatter: 
Dato:  24-05-2015 14:11

Billeder kan selvfølgelig snyde - men jeg kan selv fint se "forbi" et godt/dårligt billed. Jeg er slet ikke i tvivl om, at er hesten flettet, pudset og med god billedkvalitet af selve billedet, ja så er hesten formentlig også optimalt vist i de billeder der er valgt.

 

Da jeg kigger billige heste, så skal jeg kunne "se" udfra et halvskævt "taget udfra boksen af" billed om hvorvidt hesten/plagen er interessant at tage ud at kigge på = kører langt efter.

Det er så også det sjoveste synes jeg, fremfor hvis jeg udfra flotte billeder med opflettet hest og hvide bandager, jo nærmest kun kan blive skuffet over at se en langhåret mudret plag en november dag på folden :-)

 

Men ellers er jo 100% enig om, at med ærlighed kommer man længst, og får det bedste ry !

 

Har lige kigget på en 3 års, som ikke umiddelbart er noget for mig - men det var en fornøjelse at se sælgers/avlers velpassede heste, som alle ville snakke, og alle havde en god ro over sig. Og ham vil jeg da hjertensgerne anbefale videre, for det var ærlig snak, og hestene var som han sagde de ville være.

 

Jeg har selv kontakt til avler af en af mine vallakker, og jeg ved at hun er ærlig og kompetent i sin vurdering af sine plage - så hende både tror jeg på og anbefaler videre.

 

Det bedste salg er jo der hvor det næste salg følger efter :-)

 

mvh Charlotte

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider