Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Vrkelig godt råd søges! Ifoles igen?
Forfatter: 
Dato:  21-05-2015 09:27

Hej!

 

På stedet jeg står købte ejeren en avlshoppe. Jeg havde en hoppe med korrekt afstemning, eksteriør, gang osv. Hun erikke kåret, men kan kåres. Så jeg valgte at sætte hende i fol samtidig. Det er der så kommet et dejligt føl ud af!

 

Siden tyder min hoppe at være skadet, så hun ikke bliver ridehest. Planen var at sætte hende i fol igen (skal afsted d. 27. maj), stille hende til kåring til oktober og så sætte hende til salg med føl i maven. Hvis hun ikke blev solgt var plan B at sælge føllet. Jeg har desværre ikke mulighed at beholde dem begge.

 

Tanken var, at det var lettere at hende for 20-25.000 som kåret med føl i maven end 10-15.000 uden. Er virkelig usikker på mrekdet for avlshopper!

 

Nu bliver jeg så gladere og gladere for føllet og min drøm om at forme min kommende ridehest helt fra start er meget nær.

 

Jeg bliver så virkelig i tvivl:

  • Hvad så hvis hoppen ikke kan sælges med føl i maven? Der ermåske en mulighed for at få hendes uanvndelighedsforsikring, hun vil dog så skulle aflives
  • Kan det overhovedet svare sg at bruge 10-15.000kr. på at sætte hende i fol? Vil nogen købe en ifolet hoppe?
  • Vil nogen købe en vlshoppe der ikke er i folet om efteråret?
  • Hvad nu hvis hun ikke bliver kåret? Hvad jeg dog regner med ud fra alle de vurderinger jeg har hørt om hende, man kan jo dg ikke være sikker.
  • Er der overhovedet et marked for føl?
  • Kan man evt. låne en avlshoppe ud? Er der marked for det? Hun er en god hoppe, ville næsten være synd at få hende avlivet og tvivler på at forsikring vil tage hende for en knap et år gammel skade.

 

Åh... What to do ... Jeg har lavet aftale med dyrlæge og fundet hingst, men som tiden nærmer sig er jeg virkelig usikker, og bange for at "brænde inde" med for mange heste... Jeg har jo været meget glad for moderen, men det er jo ikke sikkert at andre vil have det sammen forholdtil hende.

 

Ved godt at det kun er mig selv der kan tage beslutningen, men håber på lidt gode råd alligevel!

 

På forhånd tak!

 

 

Mor og føl (har fået at vide at føllet er ret stort) knap 14 dage gammel. Kan sagtens se hende som min kommende springhest :

Billede

 

Billede

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pris...
Forfatter: 
Dato:  21-05-2015 09:34

Og så forresten... Kan man sige hvilket prisnivau det ligger i for avlshopper med og uden føl, under forudsætning af at hun bliver kåret?

 

Hun er desværre ikke redet meget, så har ikke vist meget.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-05-2015 09:56

Det var mange spørgsmål.

 

  • Hvad så hvis hoppen ikke kan sælges med føl i maven? Der ermåske en mulighed for at få hendes uanvndelighedsforsikring, hun vil dog så skulle aflives - Hvis du mener til efteråret, så nej det tror jeg bestemt ikke, fordi forsikringen vil nok argumentere, at den sagtens kan bære føl til termin.
  • Kan det overhovedet svare sg at bruge 10-15.000kr. på at sætte hende i fol? Vil nogen købe en ifolet hoppe? - Sælges kan den nok altid - men prisen kan være et problem - hun kan jo for eks. ikke blive hingstemor (Hun kan ikke få sit R uden ridedelen), og det vil trykke prisen en del.
  • Vil nogen købe en vlshoppe der ikke er i folet om efteråret? Nok ikke så mange nej.
  • Hvad nu hvis hun ikke bliver kåret? Hvad jeg dog regner med ud fra alle de vurderinger jeg har hørt om hende, man kan jo dg ikke være sikker. - Hun burde blive kåret i enten DS eller DH.
  • Er der overhovedet et marked for føl? Ja, der er et marked, men priserne kan godt være noget svingende og afstamning etc. har en del at sige der.
  • Kan man evt. låne en avlshoppe ud? Er der marked for det? Hun er en god hoppe, ville næsten være synd at få hende avlivet og tvivler på at forsikring vil tage hende for en knap et år gammel skade. - låne ud tjaa det kan man nok, men sørg for at du har en komplet nagelsikker kontrakt, hvis i fald og såfremt......

Du skal nok forvente, at hoppens pris vil ligge et sted imellem kiloprisen også nok max. 10.000 afhængigt af hvor godt hun bliver kåret selv. Så derudover vil det være et kommende føl, der skal trække prisen op på parret.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

www.linnerup-skovgaard.dk

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH kåret cremello varmblod

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt input..
Forfatter: 
Dato:  21-05-2015 21:29

Jeg vil prøve at svare på nogle af dine tanker/spørgsmål

Om der er et markedet for avlshopper uden de er ifol - ja jeg købte en kåret hoppe sidste vinter, hun havde dog ikke haft føl, satte hende ifol med hingst efter eget valg og fik først på måneden hoppens første afkom.

Har du overvejet om hun kunne blive rugehoppe, måske kan hun lige gå aldersmæssigt, hør ved hestehospitalerne om de mangler rugehoppe.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 08:38

Hej

Sikke et smukt føl

Jeg tror det nærmest er umulig at sælge en skadet ikke kåret hoppe.

Som du skriver, bruger du en del penge på at få hende ifolet og derefter ikke kan sælge hende, der er desværre ingen garantier. Har du mulighed for denne situation ??

Få hende trukket til en kåring, så du kan få røde papir på føllet. Jeg ville , når føllet var fravænnet aflive hoppen. Dø hest lider ikke, dø hest kommer ikke til salg igen.

Ville derefter nyde min dejlig plag.

Held og lykke med beslutningen

 

MVH Hanne.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Det kommer an på
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 18:13

Jeg synes virkelig det kommer meget an på, hvor god din hoppe er.

 

Hvordan er de andre hopper i hendes familie kåret? Er det en perlerække af RDH og medaljehopper eller er det blandet kvalitet f.eks. ...

 

For at sælge en skadet avlshoppe, der endnu kun har fået et føl, vil jeg mene at det skal være en god hoppe. Enten godt kåret selv - eller fordi hun nu er skadet, så som nævnt, med en god familie bag.

 

Måske skal du prøve at tænke lidt videre over det. Hvorfor vil du gerne ifole hende og sælge hende igen? Er det for at få lidt penge ind? Eller fordi du ikke nænner at aflive hende selv? Eller fordi du mener at hun har en masse godt at byde på avlsmæssigt, som du er sikker på andre får glæde af?

 

Hvis det var mig, ville jeg nok prøve at finde ud af, om jeg kendte nogen, der allerede nu var interesserede i hoppen. Måske er der en i din omgangskreds, der kender din hoppe og har set dit føl, som kunne være interesseret. Så kunne salg måske være en god idé. Ellers ville jeg nok ikke ifole igen, og så først finde helt ud af hvad skaden egentlig betyder for hoppen - det lyder nemlig stadig nyt og ikke helt udredt, sådan som jeg læser det. Jeg ville i hvert fald ikke have det godt i maven med at ifole en hoppe med en så usikker fremtid, hvis jeg ikke selv havde mulighed for at tage ansvaret for den og beholde den.

 

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 Samme båd
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 20:43

står selv med en avlshoppe der skal sælges.

hun er dog drægtig med tidlig termin og et føl jeg egentligt gerne vil beholde.

Min hoppe er kåret så her er et plus.

 

Jeg er selv meget i tvivl om prisen, jeg havde selv tænkt 6000 uden føl og så selvfølgelig mere hvis køber ønskede føllet.

Jeg har dog set mange ringere hopper til ca dobbelt pris, så er meget i tvivl om prisniveauet på vores hopper.

 

i forhold til din hoppe tror jeg heller ikke jeg ville ifole i år, du ved jo ikke hvilken hingst evt køber ønsker som far, så evt sælge nu så ny ejer selv kan ifole og så overtage ved fravænning.

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvem er det synd for? :)
Forfatter: 
Dato:  23-05-2015 10:43

Jeg mener som udgangspunkt ikke, det er etisk forsvarligt at man sælger skadede heste videre.
Der er selvfølgelig altid undtagelser, fx hvis ens barndomsveninde mangler en klappehest, men overordnet set har jeg det sådan, at hvis man ikke SELV vil betale kost og logi for ikke-at-kunne-ride på sin bedste ven, hvorfor skulle andre, som ikke engang kender den og har samme historie med den, ville det på lang sigt? Og det er de heste der er i fare for videresalg med fortielser, markeder, slagtetransporter etc.

En død hest lider ikke, men det kan en levende meget hurtigt komme til, hvis den ikke repræsenterer en brugsværdi for de mennesker der skal betale for dens leveførelse.

 

Og så kan man sige: men en avlshoppe repræsenterer da en brugsværdi? Måske, ja - men en hoppe bliver i min verden ikke til en 'avlshoppe', fordi den er blevet skadet og derfor har fået et føl.

 

Så alt i alt mener jeg, at tankerne om at 'det er synd' eller 'ærgerligt' at aflive hoppen, selvfølgelig ikke er rare - men hvis du vælger at du vil bruge dine penge på at have føllet frem for hoppen (og det synes jeg er totalt i orden), så vil det ansvarlige være at aflive hoppen. Også selvom det ikke er behageligt.
Det er ikke synd for hesten at være død, og det er ikke synd for verden at gå glip af endnu et føl og endnu en skadet hoppe på markedet - der er så rigeligt i forvejen.

 

:)

 

I

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-05-2015 11:27

Issina : godt skrevet helt enig

 

MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-05-2015 14:14

Issina: Godt formuleret.

 

Til TS: Jeg har udlånt en lignende hoppe, min er dog DH kåret og gik nr. 2. i sit hold. Hun er udlånt igennem mund til mund metoden, da jeg ikke selv havde interessen i, at have den stående som avlshoppe pt. Samt markedet ikke har været til et salg - jeg var dengang heller ikke klar til et evt. salg og ved ikke om jeg er det i dag.

 

Det er en solstråle historie uden lige, måske du kender nogle, som kender nogle og på den måde ved du hvor din hoppe havner henne - i forhold til at sælge en skadet hoppe til mulig avl eller selskab.

 


Team Dandanel

"Hva folk ikke ved, har de ikke ondt af :-) "

Med hestene
Yatzie Dandanel 28-05-10 e. De Noir
High-Line Dandanel 08-04-08 e. Hotline

Yesica 18-05-95 e. Red Fern - Schwedengruss

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  09-06-2015 23:48

Hej!

 

Tak for alle svar og input...

 

1. Jeg indså at der ikke var nogen grund til at sætte hende i fol, uden en skråsikker plan, så det hele kunne løbe forsvarligt og indenfor mine økonomiske rammer!

 

2. Jeg kigger på et super føl og en super hoppe, og jeg kan ikke nænne på nuværende tidspunkt, at beslutte at hun skal aflives... Jeg har prøvet at sætte hende til salg/udlån, og se hvad der sker og om jeg finder en låner/køber der også kan se det gode i hoppen og jeg finder mig tryg ved, ellers bliver udvejen nok hestehimlen alt efter hvordan det ser ud efter fravænning og kåring.

 

Ellers er jeg bare rigtig glad for beslutningen, for bliver gladere og gladere for føllet hver dag (samvittighed tynger sog stadig lidt over moderens måske kommende skæbne), så ville være ked af at skulle tvinges til at prøve at sælge hende.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider