Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Hvor sent kan heste skimle?
Forfatter: 
Dato:  24-03-2015 21:26

Jeg har en sort hoppe på 4 år (tilmaj) som pludselig er begyndt at få en masse hvide hår omkring lysken .. Kan hun godt risikere at påbegynde og skimle så sent?

0
0
Svar på denne tråd
 
 skimmel..
Forfatter: 
Dato:  24-03-2015 22:11

De kan sagtens begynde at blive skimmel sent. Men for at den kan være skimmel, kræver det at mor eller far er skimmel.

 

Stine


Med de to skønne heste, Prinsessen Isabella og Dronningen Senta. Hvad mere kan man forlange.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm....
Forfatter: 
Dato:  24-03-2015 22:13

Gælder det hvis mor var rød med sølvfarvet man og hale og at hendes tvillinge bror var skimmel ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 stikkelhåret
Forfatter: 
Dato:  25-03-2015 07:55

mit bud er mere at den nok bare er stikkelhåret..

synes skimler oftes skimler i halen, manen eller hovedet.. og ikke lysken.. er min erfaring..

 

hende her diskuterer jeg ofte med folk hvert forår om hun er skimmel eller ej, men hun er bare udstyrret med et rabicanogen, der giver hendes hvide striber i halen.. og så er hun MEGET stikkelhåret men ellers en sort hest

Billede

 


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

2
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 11:39

Jeg ville rigtig gerne beholde hendes kulsorte farve Så jeg håber virkelig ikke at hun er i færd med at skimle .. Så skal hun i hvert fald ikke skimle mere end at hun så bliver mørk skimmel :P

0
1
Svar på denne tråd
 
 Tvilling
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 13:07

hvis den er tvilling og broderen er skimmel, vil hun være bærer af skimmelgenet og så kan hun sagtens skimle af


Mvh Mette Stelmach med alle de skønne Pletter
Følg Sartors Simply the Best på Facebook her

<3 <3 <3 I hjertet gemt, men aldrig glemt <3 <3 <3

0
1
Svar på denne tråd
 
 skimmelgenet
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 20:10

Skimmelgenet bæres ikke skjult så medmindre mor eller far rent faktisk er skimmel, så har hun ikke genet.

Er en af forældrene skimmel, så kan hun godt først skimle nu, dog er min erfaring den sammen som Lenes at de først skimler i hoved/hale og ikke lysken, det synes jeg så til gengæld ofte man ser hos stikkelhårede og de kan jo nogle gange ligne en der er godt i gang med at skimle.

 

min tre års der skimler startede i hovedet omkring 6 mdrs alderen og det breder sig langsomt derfra ned over kroppen, men hovedet lysner stadig hurtigst, det samme gjorde hendes far.

 

mvh

Mie


R.I.P Dagirr, tak for de mange skønne stunder vi havde :) <3

 

Med de tre skønne arabermuler <3

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 sælges, se min profil for flere oplysninger :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skimler sent
Forfatter: 
Dato:  28-03-2015 08:35

 

Min dejlige Tracy som ellers altid har været kul sort, hun runder de 25 år i år, er ved at være pænt skimmel i hovedet.


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke skimmel
Forfatter: 
Dato:  28-03-2015 10:17

Som Lene skriver så er din hoppe IKKE skimmel og bliver det aldrig, da ingen af forældrene er skimlede. Det er nærmere et sabino- eller som Lenes hoppe et rabiciano-gen der gør sig gældende.

 

Shagya: Din hoppe er heller ikke skimmel, hun er bare gammel og grå. Det ses jo også ofte hos fx hunde.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Skimmel...
Forfatter: 
Dato:  28-03-2015 12:03

Hvis hoppens tvilling er skimmel, så må skimmelgenet jo være til stede hos en af forældrene, men derfor behøver genet ikke været til stede hos din hoppe, da de jo ikke er enæggede.

Jeg har en hest (dog ikke sort, men dun), som hvert forår fuldstændig kommer til at ligne en skimmel, når han begynder at smide vinterpelsen (af samme årsag blev han fejlagtigt sat til at være skimmel i sit pas), men når den er fældet, så er han fin dun igen. Så tænker, at det samme måske kan være tilfældet for din hoppe.Det starter netop i lysken og breder sig derfra.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tvilling el helsøskende
Forfatter: 
Dato:  28-03-2015 12:50

Jeg er i tvivl om, om TS mener en helsøskende eller en tvilling. Hvad mener du TS er der samtidigt med din hoppe kommet et andet føl?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg læser
Forfatter: 
Dato:  28-03-2015 16:01

det som om hoppens mor, har en skimlet tvilling....


/Tina

 

»Mødre holder deres børn i hånden for en tid, men i deres hjerter for evigt«.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rød/skimmel..
Forfatter: 
Dato:  28-03-2015 16:28

Åh ja, så gav det mening for mig, men som andre skriver skal der en skimmel hoppe el hingst i første led.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 12:32

 

DET havde jeg da sørme aldrig gættet..

 

Min første pony, født i 1967 havde en stjerne i panden. Da han rundede de 30 havde han sørme fået blis.

 

Selvom det var en joke, så er poienten nu god nok, for i takt med at de bliver ældre, så kommer der flere hvide hår overalt på kroppen.

Der var en for nyligt som viste en meget gammel pony på HN, som vitterligt SÅ skimmel ud. Det var IKKE dens grundfarve. (min svigermor er faktisk også ved at blive "skimel"! )

 

Spørgsmålet var jo hvor SENT kan heste skimle!

Normalt er skimmelfarven slået igennem i 7 års alderen.


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 14:38

Det er min hoppes mor, som havde en tvilling der var skimmel. Moren selv var afbelget rød med sølvfarvet man og hale. Kan dét ikke være et tegn på skimmelgen ?? Undskyld jeg spørger så meget, men er mega i tvivl og håber min hoppe beholder sin sorte farve :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 flaxen
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 18:26

sølvfarvet/lys man kan være tegn på flaxen, men ikke skimmel.

 

Skimmel genet kan ikke bæres skjult, så enhver hest med det gen vil skimle. så synes ikke det lyder som om du skal være bekymret for at din hoppe skimler medmindre faren er skimmel :)

 

mvh

Mie


R.I.P Dagirr, tak for de mange skønne stunder vi havde :) <3

 

Med de tre skønne arabermuler <3

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 sælges, se min profil for flere oplysninger :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider