Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Zonik - til hvilken hoppetype?
Forfatter: 
Dato:  19-03-2015 19:50

Hvilken hoppe tænker I, at Zonik er god til? - og evt. IKKE god til.

Har søgt på følbeskrivelser, men svært at finde ud af, hvad han giver videre.

 

Håber I vil hjælpe.

Hilsen Sus

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar........
Forfatter: 
Dato:  19-03-2015 21:26

For et par år siden, var jeg speaker ved det lokale DV følskue. Der så jeg en del Zonik føl. Flertallet var lavet på rigtig gode hopper. Der var få gode føl i blandt ( men ingen rigtig gode), men flertallet var meget skuffende. Almindelige af type og med en stram overlinie. Jeg så ingen der var bedre end deres mor. dvs avls tilbagegang i stedet for fremgang. Jeg drøftede det kort med dommerne og de fortalte, at de desværre havde samme oplevelse til de andre af landets følskuer.

Måske er det derfor du ikke rigtig kan finde svar?

Enten avler han dårligt eller også passer han ikke til de danske hopper. Vi kan jo også håbe på, at første årgang bare ikke rigtigt lykkedes, men mon dog.....


MVH Britt


med dressurhesten "Camelina Kilen" :)

4
0
Svar på denne tråd
 
 der har været
Forfatter: 
Dato:  19-03-2015 23:10
Der har været billeder af nogle herinde og de var smukke højtstillede med godt udtryk, han har jo ikke så mange afkom da han røg ud af landet inden han var 5 år, så en føl beskrivelse finder du næppe idet han ikke har lavet afkom nok. Men han er en lækker hingst.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt mere
Forfatter: 
Dato:  19-03-2015 23:51

Må give Merete ret. Han er en virkelig dejlig hingst.

Selv om jeg giver ham en lidt hård medfart i mit første indlæg, så håber jeg at disse føl, som måske knap lever op til forventningerne, vokser sig smukke og bliver velfungerende rideheste.

Det er jo ikke alle hingste der avler "følskue" føl, men viser de sig at avle velfungerende rideheste, så er det jo egentlig at foretrække.


MVH Britt


med dressurhesten "Camelina Kilen" :)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Zonik afkom
Forfatter: 
Dato:  20-03-2015 07:27

Min Zonik plag på 2 år er lavet på en Schufro hoppe ud af en meget stærk hoppestamme.

Jeg er meget tilfreds med hende, hun er velgående og smidig, har et fantastisk sind og udseendet fejler bestemt ikke noget heller. ( synes jeg )

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 


Stutteri Rosengården

____________________________

6
0
Svar på denne tråd
 
 Fakta...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2015 09:09

Fakta om Zonik

 

han er ifølge hestedata reg. med 64 afkom. De 20 har været fremvist til følskue.

 

Ud af de 20 føl har de 6 fået 7 i helhed, og de resterende 14 har fået 8 i helhed, flere med 9 for type. Og flere hvor gangarts karakterene er forbedret i forhold til hopperne.

 

1 føl er udtaget til eliteskuet.

1 hingst er udtaget ved forbesigtigtelse.

 

Kritik er helt okay, men det skal være konstruktiv, og fakta skal være på plads.

 

hans ældste afkom bliver først 3 i år, personligt glæder jeg mig til at se hvordan de udvikler sig og viser sig med rytter.

 

Karakterene fra følskuer skal man altid tage med et gran salt. Der findes utallige topheste, samt kårede hingste der har været 7 tals føl.


Stutteri Rosengården

____________________________

4
3
Svar på denne tråd
 
 halløj...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2015 15:15

Jessie: Det er en ualmindelig tiltalende plag du har dig, det er dejligt at se.

Jeg forbeholder mig ret til, at komme med min uforbeholdne mening om de Zonik føl, jeg har set. Også uden, at have tæsket hestedata igennem. Denne gang blev det desværre kritik.

Dejligt hvis følskuekaraktererne viser, at jeg tager fejl. Det laver dog ikke om på, at Zoniks føl den dag på følskuet, var et stort samtale emne hos både dommere og tilskuere. Og det var ikke for det gode. Måske havde vi alle bare for høje forventninger, fordi han er så tiltalende en hingst og fordi føllene var lavet på rigtig gode hoppestammer.

Jeg glæder mig også til at se afkommende under rytter i år. Jeg kan nemlig rigtig godt lide Zonik og håber afkommende bliver super rideheste, som deres far.

Du har ret i, at følskue karaktererne skal tages med et gran salt og derfor ved vi jo først hvilke hopper Zonik fungerer bedst på, når vi har set en del voksne afkom efter ham.

Jeg er ked af kritikken, men det er fakta fra den dag.


MVH Britt


med dressurhesten "Camelina Kilen" :)

9
1
Svar på denne tråd
 
 dumdidadej
Forfatter: 
Dato:  20-03-2015 17:03

Mange tak for de foreløbige tilbagemeldinger :0)

 

Jeg står med en hoppe som ikke er ud af en stærk hoppestamme F: Onassis MF: Raphael, og som kun er kåret med 7, hun blev pga. ifoling kåret alt for tidligt, der er sket noget siden. Men hun har fået to føl - det første efter Dicardo, han blev kåret med 8 som 5 ugers til følskue og gik med i finalen. Skridt:8, trav:8 og galop:8 - det tegner som 3½ års stadig fint.

Det næste føl er efter Sezuan og hun gik som 4-ugers med i finalen og er kåret med 8. Skridt:8,5 , Trav: 7,5 og Galop: 8 (9 md. nu)

 

Uden at gå mere ind i hoppens afstamning, så vil jeg gerne høre jeres umiddelbare tanke, om at smide Zonik på min hoppe. Hun har lavet to føl med to vel meget forskellige hingste? - og vi har været tilfredse. Mon jeg kan antage, at hun også bidrager med et eller andet trods hingsten - eller har jeg bare været heldig at ramme to hingste som avler godt igennem?

 

Det skinner tydeligt igennem at jeg er amatør"avler" - har ikke styr på afstamninger m.m., men kom gerne med jeres umiddelbare tanker om Zonik ifht. sådan en hoppe. Ville du turde?

 

Endnu engang tak for tilbagemeldinger.

Hilsen Sus

0
0
Svar på denne tråd
 
 når nu han kun
Forfatter: 
Dato:  21-03-2015 00:05
Når nu han kun har haft 20 afkom ialt til følskue hvor mange af de 20 så du Britt? Syntes da de karakter de har fået er langt over gennemsnit.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

3
1
Svar på denne tråd
 
 Gennemsnittet?
Forfatter: 
Dato:  21-03-2015 08:44

Jeg vil nu mene at hvis en tredjedel af hans føl har fået 7 i helhed, så er vi ikke langt over gennemsnittet, snarere tværtimod. I dag får næsten alle føl 8 i helhed, så mindre end det er ringe. De bedste føl får 9 i helhed.

 

Jeg ved godt at en del af 7 point-føllene er føl der er fremvist i ringe kondition, men en del af dem er altså også føl der falder uden for typen eller har lemme-/bevægelsesproblemer.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

3
3
Svar på denne tråd
 
 følskue
Forfatter: 
Dato:  21-03-2015 09:14

Jeg ville personligt heller ikke være glad for at fremstille et føl som fik 7 i helhed.

Jeg kan ikke udtale mig generelt om hvordan han avler, for det er ganske få afkom jeg har set.

 

Min hoppe fik selv 8 til følskue, blev fremstillet som 5 mdr, og var ikke alt for harmonisk på det tidspunkt.

Jeg er meget tilfreds med hendes udvikling, og synes selv at typen er forbedret i forhold til hendes mor.

 

Jeg er glad for at Zonik soler sig i rampelyset, vi vil alle gerne at det går de hingste godt som er f og mf til vores afkom.

 

Om han kommer til at slå igennem med sine afkom må tiden jo vise, det vil jeg hverken tale for eller imod


Stutteri Rosengården

____________________________

3
0
Svar på denne tråd
 
 hvis top karakter er
Forfatter: 
Dato:  21-03-2015 13:24
Hvis top karakter er 10 så er 7 da efter min hovedregning godt over gennemsnit;-)

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

1
2
Svar på denne tråd
 
 Middel kvalitet
Forfatter: 
Dato:  21-03-2015 14:58

Reelt set går DV's skal fra 5-10 ihvertfald når vi taler helhedskarakter. 6 er middel, 7 lidt over middel og 8 er god. Og når 90-95% af føllene opnår 8 i helhed til følskuerne, så er 7 IKKE over middel. Følskueskalaen går fra 7-9, og så er 7 pludselig ringe.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

3
1
Svar på denne tråd
 
 Zonik....
Forfatter: 
Dato:  22-03-2015 14:17

Vi har haft en Zonik her på gården, født 2013. Hun var lavet på en De Noir/Michellino/Midt Vest Ibi-Light hoppe. Morhoppen er en super dejlig hoppe, som faktisk går her endnu, men er noget lang og muskelfattig, og har et lidt groft men meget Michellino typisk hoved - og grunden til det virker groft er egentlig bare at hun er så muskelfattig kombineret med hun er en lang smal hest. Hun er kåret i DH.

Afkommet (avlet af min Svigerfar, og solgt som 1 års), blev klar forbedret i forhold til hoppen. Den blev meget feminin, og havde det ynigste fjæs. Bevægede sig ganske fornuftigt, og havde tænding og gnist, hvilket moren nu også har.

Så her har Zonik altså klart forbedret en ellers i forvejen god hoppe. Afkommet var kortet en del op og var ikke så lang og usammenhængende.

Det skal lige siges at morhoppen altså ikke bliver redet, og det er grunden til de manglende muskler. Mormoren har også gået her, og hun så nøjagtig lige sådan ud. Men den kode ser Zonik altså ud til at have knækket .

Afkommet jeg omtaler kan findes herinde, hun hedder Sumika Søttrupgård og er solgt til Shanie. Jeg har desværre ikke billeder af hende på min profil.

 


 

Venlig hilsen Nanna

 

Hedens Ruder Knægt

Monza´s Touché

...og nu også æslet Oscar

3
0
Svar på denne tråd
 
 karaktere
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 09:54
Når man ser de billeder der er lagt ind af Zonik afkom så vil jeg da gerne købe et afkom med 7 i helhed;-) man kan ikke bruge de karaktere til ret meget, det er før hørt at 2 præmie føl er blevet hingsteemner. Jeg syntes det er pæne ædle plage med godt udtryk, dem der er vist her på HN.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

3
2
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-03-2015 12:08

Jamen hvor er han nu, for han er da ikke hos Helgstrand længere... Så hvis han er umulig at skaffe sæd fra, så kan man jo lige så godt se sig om efter en anden.

 


Sælges:

3 1/2 års vallak e. Sunny Boy

1 1/2 års e. BH Zack

 

se præsentation

0
0
Svar på denne tråd
 
 Zonik...
Forfatter: 
Dato:  30-03-2015 13:28

 

Venlig hilsen Nanna

 

Hedens Ruder Knægt

Monza´s Touché

...og nu også æslet Oscar

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bruges på Schufro-hopper
Forfatter: 
Dato:  30-03-2015 15:18

Til Britts forsvar, kan jeg fortælle, at jeg har hørt fra flere steder, at man generelt ikke har været overvældet af kvaliteten blandt Zonik-afkommene.

Vi har én hingsteplag opstaldet, med Schufro til mf. (ligesom Jessies har), som er ret fin. Dog er det jo værd at bemærke, at både den hingsteplag vi har opstaldet, samt Jessies hoppeplag, er efter VIRKELIG gode Schufro-hopper... Så hvor meget Zonik har forbedret, kan være svært at sige.

 

Jeg mener bestemt at Glock Horses, sælger sæd fra alle deres hingste, dvs. også Zonik.


Opstaldning tilbydes.

Salg af dressur-føl/plage/ungheste.

Vi bor mellem Silkeborg og Viborg.

www.lipas-horses.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-03-2015 19:45
ser også en fin ædel plag af rigtig god kvalitet. Men igen så skal der jo være mere end en smuk hest. ikke at denne her ikke har det, men det viser billeder jo ikke. og jeg må også tilslutte mig, at jeg er heller ikke ovenud overbevist om de zonik jeg har set. jeg tror faktisk ikke at mange af zacks hingste afkom kommer til at slå igennem i avlen. men en super smuk plag er hun . alt held og lykke til jer.
1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider