Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Mushroom farve?
Forfatter: 
Dato:  25-01-2015 20:51

Om nogle år - når Emmy er blevet ældre - skal vi helt klart trække et føl på hende.

 

Vi er jo lidt skudt i farven Mushroom (okay jeg er). Nogle som har forstand på genetik?

 

Hvad kræver det mon at lave sådan en fin mushroom farve og kan hun overhovedet på nogen mulig måde får sådan farve føl?

 

Hun er selv sort, hendes far er hvid og hendes mor er mørkebrun/sort.

 

Hvilke farver der ellers er i hendes stamtavle skal jeg ikke lige kunne sige lige nu. Dog har hun fuld stamtavle.

 

Vi taler om en Shetlandspony. Hun har rødlige striber i manen, hun har en meleret stjerne i panden. Ellers ingen andre aftegninger eller ligende.

 

Nyeste billede af hende så i kan se farven:

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Så hvilken farve hingst skal man smide på hvis man ville lave sådan mushroom? Skal man have en genetik test for at se hendes farve, altså hvad hun bære eller hvordan?

 

Undskylder de underlige spørgsmål og påpeger at jeg slet ikke har forstand på genetik, selvom jeg synes det er SÅ enormt spændende.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
0
Svar på denne tråd
 
 mushroom
Forfatter: 
Dato:  25-01-2015 21:39

Det er genetisk umuligt at lave et mushroom farvet afkom på hende, du kan avle et mushroom farvet barnebarn men ikke føl.

 

Mushroom farven nedarves recessivt, hvilket vil sige at det kun kommer til udtryk på dem der er homozygote for genet.

For at de kan blive homozygote skal begge forældre bære genet, det gør din hoppe desværre ikke, da hun ikke kommer ud af en "mushroom afstamning". Man kan desværre ikke teste for mushroom genet endnu..

 

farve eksempler:

Mushroom x mushroom = 100 % mushroom

Mushroom x rød (med mushroom gen) = 50 % mushroom 50 % rød.

Mushroom x rød (uden mushroom gen) = rød

Mushroom x sort (uden mushroom gen) = rød, sort eller brun

rød (bære af genet) x rød (bære af genet) = 75 % rød, 25 % mushroom.

 

Grunden til jeg siger du kan avle et mushroom farvet barnebarn er - hvis du bedækker hende med en mushroom farvet hingst, får føllet genet, da en mushroom er homozygot, og derfor altid giver et gen videre. Føllet med mushroom genet vil derfor kunne avle mushroom farvede afkom sammen med en anden bærer eller mushroom farvet.

 


Lykkelige ejer af 2 røde ruhårede gravbasser :)

- og en skøn sværm ponyer.

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 09:00

Så blev jeg da det klogere.

 

Mange tak for hjælpen og den rigtig gode forklaring som var til at forstå.

 

Så ved jeg da at jeg muligvis kunne lave et føl på hendes føl som er mushroom :)

 

Hvilke farver kan man ellers sætte på hende og evt få andre flotte farver? Hvad med dun, buckskin, palomino, evt broget?

 

Er det umuligt og hvad skal der så til?

 

Ret spændende.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bedste mulighed
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 09:39

Uden at kende hendes stamtavle vil jeg mene at broget er den bedste mulighed.

 

For at få glæde af cream-genet, så skal det kombineres med enten brun eller rød dvs buckskin eller palomino, cream på sort giver "sort", der kan være nogle små nuanceforskelle, men ikke noget man vil tænke over i det daglige.

 

Dun synes jeg principielt er en kedelig farve, men det er smag og behag. Det lysner farven en aanelse og tilføjer ål og zebrastriber på benene.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 10:09

Ja, du har nok ret Charlotte. Dun er lidt kedelig. Buckskin er vi til gengæld helt vilde med :)

 

Men en broget ville da være sjovt at få. Men hun kan vel tilfældigvis heller ikke få en rød broget nu hun selv er sort?

 

Hvad hvis man smider en sort broget eller en rød broget på?

 

Så dvs det er svært når hun er sort at få nogle af de specielle farver?

 

Hvad med hvid/skimmel Charlotte? Kan det mon være muligt. Vi elsker begge skimler.

 

Jeg undersøger lige hvilke farver der er i hendes stamtavle.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rødbroget
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 10:15

Om hun kan få en rødbroget er svært at spå om, rød er jo "farve nummer 2" hos Shetlænderne efter sort og mange vil selvfølgelig bære den skjult, men omvendt så er det jo ikke sikkert at hun bærer rød.

 

Både skimmel og broget nedarves dominant, dvs har de anlægget så får de også farven. Det er så dejligt nemt.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddd
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 10:16

Det lyder som om det er det vi gør så :D

 

Skimmel og broget.

 

Hvad så hvis afkommet bliver skimmel fx. Og man laver et føl på den skimlede. Vil den skimlede jo stadig være dominant korrekt? Dvs det er svære at få en pony efter den som har en anden farve end skimmel?


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 10:22

Det ser ud til at hendes:

 

Far: Skimmel

Mor: Mørkebrun
Morfar: Rød

Farfar: Skimmel

 

Det er hvad vi lige ved udfra stamtavlen :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 To arveanlæg
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 11:17

På hver plads i genrækken er der par, hvor de store bogstaver repræsenter dominante arveanlæg og de små bogstaver er recessive/vigende arveanlæg. For at få en farve med vigende anlæg, så skal begge bogstaver være små. Fx er E sort og e rød, dvs EE og Ee er grundlæggende sort, mens ee er grundlæggende rød. Derefter kan der bygges på, så sort/rød bliver til andre farver.

 

Fx så vil et skimlet føl efter din hoppe få G fra sin far og g fra sin mor da hun ikke er skimlet. Føllet har så 50% chance for at give den skimlede farve videre til sine afkom. Tilsvarende for broget To/to. G står for Grey, To for Tobiano. Hvis man så bruger en skimlet/broget hingst igen, så vil man øge sandsynligheden for føl i den ønskede farve.

 

Med en rød morfar har din hoppe en chance for at have genkombinationen Ee og dermed have chancen for at avle røde/palomino/rødbrogede afkom. Men intet er givet.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Buckskin
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 11:39

Er jo også muligt ved brug af buckskin hingst, det kræver bare både augoti(staves) og creamgen fra hingsten.

 

Ud fra billederne er jeg dog i tvivl om din hopper er sortbrun, syntes jeg ser brune hår ved mulen ?


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dobbelt agouti
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 11:55

Uanset om man bruger en buckskin eller en palomino hingst på en sort hoppe, så skal man sikre sig den helst er homozygot på agouti for at have en chance for at få føl i tilsvarende farver.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 12:14

Hun får ikke brun mule om sommeren fx.


Derfor tror vi hun er sort, men du kan have ret i hun måske er noget meget mørkebrun/sort ligende. Det er svært at sige præcist?

 

Agouti, hvad er det?

 

Ville det ændre noget at hun fx er mørkebrunlig i stedet for sort? Eller er det "det samme"?

 


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Agouti
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 15:06

Som jeg skrev før er hestens gener for farve delt op i par. Grundlæggende bestemmes farven af E = sort og e = rød.

 

Det næste genpar som afgør farven er det der hedder Agouti A = brun a = sort. Dette genpar har KUN indflydelse på sort grundfarve, dvs at hvis hesten er rød kan det kun bestemmes om den har AA, Aa eller aa ved DNA-test eller ved at avle flere føl med fx en sort hingst.

 

Det kan måske have indflydelse om din hoppe er sort eller sortbrun, det menes at der findes flere Agouti-gener, deribladt et der hedder At og som giver sortbrun i stedet for almindelig brun.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 16:27

Mange tak for de rigtig gode svar. Jeg forstår der meget bedre nu. Det er rigtig spændende at læse jeres svar :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen altså
Forfatter: 
Dato:  27-01-2015 12:52

Ponyen er sort :)

 

Hvis du vil være sikker på om hun kan lave rødt, så kan du sende en tot hår inkl. rødder hertil og teste for red factor, så bliver du meget klogere på om der er nogen farver hun i hvert fald ikke kan lave :)

 

www.vgl.ucdavis.edu/services/ horse.php


Sjetmandspony - den var go' :-D


Ellinges Argo SH710, står til avlsrådighed for registrede shetlandsponyhopper!

 

Flere shetænderplage m. papirer sælges til gode hjem, kontakt mig for nærmere info.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  27-01-2015 12:55

Hvor smart.

 

Det vil jeg da helt sikkert kigge nærmere på. Tak for linket :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 varmt anbefale
Forfatter: 
Dato:  29-01-2015 09:57

Jeg kan helt klartanbefale dem Line har linket til, vi har efterhånden brugt dem mange gange, og de er super hurtige med svar, selvom det er en længere rejse ;)

 


Lykkelige ejer af 2 røde ruhårede gravbasser :)

- og en skøn sværm ponyer.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 gen test
Forfatter: 
Dato:  08-02-2015 09:55

Som jeg forstår det, så kan man sende halehår og eller fra kroppen? Nogen der har tjek på om man både kan få testet for dun og for cremegenet i samme test? jeg har nemlig en gul hest, som jeg skal have afklaret om han har creme gen eller dun gen, eller evt begge dele


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

Hit aktiv stald i Herlev. Ledige staldpladser fra marts/april

0
0
Svar på denne tråd
 
 Halehår
Forfatter: 
Dato:  08-02-2015 14:41

Når vi udtager prøver til forældreskabstest i Tysland, så skal det enten være hale- eller manhår og husk at de skal være med rødder. Vi har fået at vide at der skal være 30-40 hår med gode rødder. Tyskerne udtager en god tot på undersiden af halen med en papegøjetang.

 

Jeg tror ikke man kan udtage hår fra kroppen med rødder.

 

Jeg kan ikke forestille mig andet end at man sagtens kan bruge den samme tot til flere tests, om ikke andet må man lave PCR på det, så mængden bliver opformeret.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen altså
Forfatter: 
Dato:  09-02-2015 12:54

Det skal som Charlotte skriver være hår fra man eller hale. Hos dem jeg har linket til krydser du bare af hvad du ønsker testet for, der kan sagtens laves flere tests :)


Sjetmandspony - den var go' :-D


Ellinges Argo SH710, står til avlsrådighed for registrede shetlandsponyhopper!

 

Flere shetænderplage m. papirer sælges til gode hjem, kontakt mig for nærmere info.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  03-03-2015 12:19

Hvad er prisen for sådan en test?


Venlig hilsen

Mie Jensen

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider