Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 overvejelser om hingst - hjælp?
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 14:33

Sagen er den at jeg muligvis står foran en uanvendeligheds erklæring på min hest (håber scanningen viser dyrlægen tager fejl!)

 

Men dyrlægen har foreslået ifoling hvis jeg vil beholde hende - hvilket jeg vil!

 

Men jeg er langt fra inde i alt det med avl...

 

Hun er selv oldenborg/fuldblod med Tresor af Sulsted som far og Pallex af Ulstrup som morfar (Temple wind XX som farfar)...

 

I de tidligere år, når jeg har overvejet ifoling har jeg hele tiden villet oldenborg - da hun jo er oldenborg..

 

MEN jeg har ændret mening, og nu er jeg egentlig lidt "ligeglad" med hingstens race - idet føllet under alle omstændigheder ikke kan få rødt pas, da min hoppes mor ikke er kåret...

 

Føllet vil blive avlet som en 100% beholder! Og derfor er det hvad JEG gerne vil ridemæssigt jeg gerne vil forsøge at "avle efter"...

 

 

Min hoppe springer med super teknik og overskud, og gangartsmæssigt er hun egentlig fornuftigt gående (har bare aldrig formået at få hende redet korrekt i dressuren, så det kunne vises frem)... Og de sidste 2 år har hun gået som military hest - hvilket jeg drømmer om mit kommende føl også gerne skulle...

 

 

Jeg er inderst inde mest dressur rytter.. Men nyder at springe - indtil en hvis højde (også derfor jeg rider military, for at få lidt af det hele=.. Så jeg tænker at det måske vil være mest fornuftigt at ifole hende med en dressur hingst?? Og så håbe at der vil være en smule talent indenfor spring også??

 

Jeg vil også gerne en hingst på omkring 170+ da jeg har en forkærlighed for høje heste (ja ja jeg drømmer en del ;) )... Isabella er selv omkring 168-170...

 

 

Jeg tænker også at det måske ikke skal være en alt for tung/kraftig hingst, hvis jeg gerne vil avle en hest der skal gå i military sporten.. Men samtidig heller ikke et spinkelt skravl??

 

 

Ja i kan godt se jeg har mange overvejelser???

 

Gid man bare kunne bede hesten skide en tro kopi af sig selv ud

 

 

Så må man høre - hvis det var jeres hoppe - hvad hingst???

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm ...
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 16:28

tænker måske Escapology T nu du er til military

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

3
2
Svar på denne tråd
 
 hejsada
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 17:45

jeg glemte at nævne, at det gerne må være en hingste station her i jylland, da jeg tænker det letteste (og mest økonomiske) er at hun kommer på hingste station og bliver insimineret?

 

Så vidt jeg har undersøgt mig frem, så bliver det hurtig rigtig dyrt hvis man skal have sæden hjem og have dyrlæge ud og insiminere?

 

 

Sidder lige og kigger på den Escapology T - Det er en smuk hingst! Det er den anden de har, mønsteds hardcore også... Vil da lige undersøge dem nærmere :D


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Crelido
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 18:52

Nu ved jeg ikke rigtig noget om military - men hvad med Crélido?

 

Venlig hilsen

Anna

2
0
Svar på denne tråd
 
 salgbart afkom
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 20:28

Tænk dig nu rigtig godt om inden du ifoler din hest. Der går mindst 5 år inden du kan ride på et evt. afkom. Hvem ved hvordan dit liv ser ud til den tid, måske har du små børn og så passer det ikke lige med en unghest. Hvis du gerne vil ud at ride så køb en unghest du kan starte med nu, mens du har gejsten og tiden til det. Tanken om at få en kopi af moderen er ikke særlig realistisk, som du jo også selv er inde på. Det kan være at føllet lige nøjagtig arver de egenskaber du synes mindst om ved moderen, og så er det måske slet ikke en hest du ellers ville have købt. Jeg synes at det er som om at nogle heste bliver man tiltrukket af og har lyst til at arbejde med og andre heste siger bare ikke én noget og det er lang tid at vente på en hest, som måske slet ikke er et godt match, når det kommer til stykket.

Hvis du alligevel vil have et føl, så lav det så salgbart, som muligt, så det evt. kan interessere andre i en situation, hvor du ikke kan beholde det som planlagt. Mvh Ditte

13
0
Svar på denne tråd
 
 føl og hest
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 23:37
Jeg ville slet ikke være i tvivl om at jeg ville vælge en xx kåret i oldenborgforbundet eller en meget forædlet oldenborger. Så får du et føl der kan sælges hvis du mod forventning skal det, og du får forhåbentlig det føl du drømmer om. Men jeg ville nu nok også købe en anden hest i stedet, hvis du vil ride

I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

3
1
Svar på denne tråd
 
 Le Mans
Forfatter: 
Dato:  08-01-2015 08:52

Hvad med en hingst som Kirsebærgårdens Le Mans, han er Oldenborg + halvblod og jeg kan se at han pt rides af Peter Flarup dvs han bliver prøvet af som militaryhest.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

9
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-01-2015 11:36

Jeg synes også at ET er en ualmindelig dejlig hingst. Laver nogle smukke afkom.

 

spørg evt. Annette Taldorf


Sælges:

DV plage/føl, både hopper og hingste. Efter Laurino, Boney M, Sunny Boy og Zack... se præs.

2
1
Svar på denne tråd
 
 Lionell
Forfatter: 
Dato:  08-01-2015 12:27

Jeg vil så sige at jeg forstår godt at du gerne vil have en efterfølger til din hoppe. Selvfølgelig kan der ske meget i ens liv, det kan der da altid.

Jeg ville nok kigge efter en dobbeltbegavet hingst. Har set flere gode efter Lionell, der både kunne springe og bevæge sig. Og så er temperamentet også ganske fint.

 

Har selv haft en hoppe jeg ville ønske jeg havde en efterfølger til. Ikke verdens bedste hoppe, men en hoppe der stadig har en stor del af mit hjerte. Og det er jo ikke fordi du mangler rideheste, hvis man følger dine indlæg herinde at dømme i hvert fald


 

Venlig hilsen Nanna

SÆT KULØR PÅ DIN HVERDAG

 

Hedens Ruder Knægt

Monza´s Touché

0
0
Svar på denne tråd
 
 military
Forfatter: 
Dato:  08-01-2015 17:46

Jeg ville også kigge på Escapology T. Han har en helbror der selv går military og jeg er ret sikker på at hans mors bror går internationalt grandprix dressur + der er flere internationale spring esultater. Han laver nogle smukke, højtstillede og smidige afkom, med masser af mod og den rigtige indstilling til arbejet, og det er en hingst jeg selv har med i overvejelserne til i år. Jeg er sikker på at Annette Taldorf kan fortælle meget mere om hvad der er af resultater i hoppestammen.

Held og lykke med projekt drømme hesten

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis det var min hest .. :)
Forfatter: 
Dato:  08-01-2015 18:03

Hej Sandie.

 

Det er en skam at Isabella måske ikke kan bruges mere til ridehest.

Hvis det var min ville jeg nok kigge i nærheden af Trakhener/fuldblod med højde eller nogle af de hingste, der har gået UVM i military.

 

Du kan jo bruges kølesæd fra Tyskland.

 

Men ja ET er en dejlig hingst og lillebror er på vej i military ... Så det er nok ikke et helt dumt valg

 


Mvh Mette Stelmach med alle de skønne Pletter
Følg Sartors Simply the Best på Facebook her

<3 <3 <3 I hjertet gemt, men aldrig glemt <3 <3 <3

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsada
Forfatter: 
Dato:  08-01-2015 20:16

Jeg vil gerne prøve at forklare hvorfor jeg overvejer at ifole hende, istedet for at købe min kommende ridehest...

 

1: Noget at ride på kommer jeg ikke til at mangle! Har flere avlere som har heste de vil stille til rådighed for mig - Så at vente på et føl har jeg tiden til..

 

2: Vi skal ikke have børn - Så tiden skal nok være til en unghest

 

3: Som er nok det aller vigtigste: Efter jeg har haft x antal super gående låneheste, er jeg blevet noget "forvændt" og skulle jeg idag ud og KØBE en hest jeg finder interessant - Ville den ikke være til at betale for penge med mindre den er skadet eller tusse gammel...

 

Der er ingen tvivl om at dressur mæssigt er Isabella ikke "drømme hesten" længere (da jeg købte hende gad jeg ikke ride dressur) - Men jeg elsker hende som hun er, og har lært at holde af hendes fortrin OG begrænsninger...

 

Det samme ville jeg gøre med et eventuelt afkom efter hende - Lære at leve med hvad jeg får...

 

Skulle jeg købe hest - ville det simpelthen ikke kunne lade sig gøre for de penge jeg ville have mulighed (eller LYST) til at betale for en hest... Så vil jeg hellere have et afkom efter Isabella, som jeg vil knytte et bånd til fra starten af - Og så kan det nærmest være lige meget om den går som en syg gås (overdrivelse fremmer forståelsen), for jeg vil holde af den fra start...

 

Jeg har MANGE følelser med inde over hest.. Og selvom jeg har "døjet" en del med Isabella, og at hun ikke har fungeret i dressuren - ville jeg aldrig nogen sinde kunne sælge hende...

 

 

Håber det gav mening :)


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

13
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 07:47

Sikke en dejlig hoppe du har dig der. Ærgeligt den ikke kan rides.

Jeg ville aldrig avle på en ikke kåret hoppe, der ikke fungere i dressuren og som er blive erklæret uanvendelig.

Med de priser du kan købe føl for idag, bliver dit projekt kun dyrere og mere besværligt.

Held og lykke med dit projekt.

 

 

MVH Hanne.

 

3
4
Svar på denne tråd
 
 Kan godt forstå dig, men....
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 11:14

Jeg kan 100 procent sætte mig ind i dine augumenter for selv at avle. Jeg avler selv et føl om året og synes det er en fantastik oplevelse.

 

Men, men, men, uanset hvordan vi vender og drejer det, så ved ingen hvordan deres liv ser ud om bare en uge. Og slet ikke om et år eller tre.

 

Jeg synes, vi skylder de heste vi sætter i verdenen, at give dem de bedste vilkår for et godt liv.

 

Jeg siger, ikke din hoppe ikke er værd at avle på ( for dig ), men hvis du avler på hende og der sker noget i dit liv, som gør at du skal af med den hvad så?.

 

Hvad er dens skæbne imod heste med meget gode papirer, rød pas, perfekt benstilling, forældre, som har præsteret mm.?

Bliver den nem at sælge eller kommer den ned i Hjallerup makedspris og evt. ender på en lastbil til Polen?

Det ville ikke være til at bære vel?

 

Men det er bare sådan, hesteverdenen ser ud i dag om vi vil erkende det eller ej.

 

Min avlshoppe har virkelig lavet gode føl og det fra sidste år vandt titlen som dagens hoppeføl og blev nummer tre til eliteskue.

 

Hvad kan jeg sælge hende til? Kan jeg få så god en pris, at dem som køber hende værdsætter hende? For hvordan kan jeg ellers give hende de bedste betingelser for ikke at ende på et marked end ved en god pris?

 

Hun har kun affektionsværdien hos mig, som det føl du vil avle, har den værdig hos dig.

 

Selvfølgelig kan man være heldig,at køberen vil elske dyret, men det er ikke en garenti, at de er pengemæssig eller tidsmæssigt er stærke nok til ikke at sende den videre til en rideskole eller til Polen, hvis deres liv ændre sig.

Der er mange i dag, som køber de billige heste og ender med ikke at kunne beholde dem alligevel, fordi priserne er så lave at alle kan eje en hest i dag. Det er det faktum vi er nød til at erkende, når vi avler.

 

Så mit råd, selvom jeg 100 procent forstår din motivation, er- lad vær for det kommende føl´s skyld.

For du ved ikke, hvor du står om et år og om du overhovedet har mulighed for at have hest.

 


Wrap og hø sælges.

Dejlig kat. 1 kåret stævnepony sælges

Opstaldning tilbydes

staldlauenborg.dk

3
6
Svar på denne tråd
 
 Bliv i DOA
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 12:21

Jeg kan faktisk godt forstå dem der fraråder dig at avle på din hoppe, som tiderne er og det ER et handicap at mor ikke er kåret. Din hoppe er selvfølgelig heller ikke kåret, og det er du nødt til at få gjort hvis du vil avle på hende, hun skal faktisk også ejerskiftes.

 

En ide kunne være at finde ud af om mor stadig lever, og så gøre en indsats for at få hende trukket til kåring også, så ser verden jo pludselig helt anderledes ud. Men eftersom mor vil være 18 og senest har været forsøgt ifolet i 2009 uden resultat, er det selvfølgelig ikke sikkert at hun lever mere.

 

Og så vil jeg sige at du er bedst tjent med at forblive inden for Oldenborgavlen, og så bruge en god forædlet hingst fx Kirsebærgårdens Le Mans, som jeg nævnte før. Men der er da helt sikkert også andre.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

5
1
Svar på denne tråd
 
 Hejsada
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 14:23

Det er ikke muligt at kåre moderen - den er lige død..

 

Og hvorfor hulan skulle min hest dog ejerskiftes for at kunne få et føl??

 

Og der er da ingen der siger jeg er NØD til at få min hest kåret for at kunne avle.. Det er da kun hvis man er fikseret på de skide røde pas??


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

5
1
Svar på denne tråd
 
 piratkopi
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 14:45

jeg bliver et eller andet sted ked af at man ikke kan spørge om en hingst til sin hoppe uden at man på alle mulige måde skal fra rådes det fordi den ikke har fine papirer. Jeg kan nu sagtens forstå dit valg. Jeg havde også en masse følelser i klemme med min gamle hest som vi ikke vidste om blev ridehest igen og da jeg så samtidig havde en 2års hingste plag som jeg selv syntes var fantastisk ja så kom jeg sgu til at lave et føl ups! Føllet er i da 12år render la på c niveau og er en rigtig skøn hest som minder meget om hoppen og hingsten :) Jeg har ham ikke selv længere, det kan da godt være han ikke er grandprix materiale men han er en sød og rar hest der aldrig fejler noget og som giver en god tur hver dag. Jeg mener ikke man skal avle på alt bare for at avle, men jeg forstår heller ikke helt at papirene er det vigtigste.... Hoppen betyder noget for Sandie og føllet vil blive Isabellas lige meget hvad. Hun forventer jo ikke en super stjerne men en arvtager som hun kan se hoppen i.

8
1
Svar på denne tråd
 
 Ejerskiftet
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 15:01

Jeg tror Charlotte mener at Isabella ikke står i dit navn .. :)

 

Men jeg vil også tænke at det er muligt at afkommet skal kunne sælges selv om du beholder den .. :)


Mvh Mette Stelmach med alle de skønne Pletter
Følg Sartors Simply the Best på Facebook her

<3 <3 <3 I hjertet gemt, men aldrig glemt <3 <3 <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hoppe ...
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 15:06

Jeg kan sagtens følge alle rådene om at købe sig til en ny ridehest frem for at avle.

 

På den anden side synes jeg heller ikke, at Sandies hoppe lyder helt vildt dårligt, selvom det "bare" er en oldenborg/fuldblod med manglende kåring. Hun vurderer den jo selv til at besidde nogle kvaliteter.

 

Nej, den kommer nok ikke til at avle en grand prix hest - men hvor mange grand prix ryttere er der alligevel? (Og har deres heste det egentlig bedre??)

 

Men hvis den kan avle en helt almindelig flink ridehest, og Sandie som det ser ud lige nu virkelig gerne vil have et afkom og selv beholde det, så kan jeg ikke se, at det er uansvarligt. Ingen af os kan jo vide, hvad der vil ske i fremtiden.

 

Jeg synes først det er en dårlig idé, hvis man vælger at avle et føl hvert år på en hoppe som denne uden papirer, bare fordi at nu kan man ikke ride den mere og så regner med at kunne sælge føllene. Det ville efter min mening være knap så smart.

 

Venlig hilsen

Anna

9
1
Svar på denne tråd
 
 Ejerskift og kåring
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 15:48

Hoppen skal ejerskiftes hvis du vil være den der bliver registreret som avler og ejer af føllet. Det er ejer af hoppen der får tilsendt alle papirer etc vedrørende bedækning, registrering etc af følles. Hvis ikke du er registreret ejer af isabella (det er iøvrigt lovpligtigt at ejerskifte heste) så er det ikke dig der får papirene på føllet.

 

Når det kommer til kåring er det da fuldstændigt korrekt at du ikke behøver at kåre den for at få den i fol. Men hvis du ønsker at få afstamningen på dit føl registreret i passet så mener jeg at den skal kåres. Jeg kan godt huske forkert her, men det kan både charlotte og mange andre svare på.

Alternativt skal du leve med lysegrønt pas UDEN afstamning.

 

Jeg ville kigge efter en god forædlerhingst som kan godkendes i DOA. Jeg kender ikke reglerne der og ved således ikke om man kan krydse ind med fuldblod mere eller mindre som man vil. I så fald står der et par ret gode fuldblods i både tyskland og holland hvis ikke du kan lide dem der står i dk. Kører man den på hingstestation/dyrlæge kan man jo sagtens få kølesæd fra tyskland op.

 


 



Med venstre hånd
Line

 

 

http://linebergmann.dk/ - CassiusCam

 

http://militaryhesten.dk

4
0
Svar på denne tråd
 
 papirer
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 15:48

nadia78, du skriver:

"Hoppen betyder noget for Sandie og føllet vil blive Isabellas lige meget hvad"

 

og inden da skriver du:

"...jeg så samtidig havde en 2års hingste plag som jeg selv syntes var fantastisk ja så kom jeg sgu til at lave et føl ups! Føllet er i da 12år render la på c niveau og er en rigtig skøn hest som minder meget om hoppen og hingsten Jeg har ham ikke selv længere..."

 

Det er netop min pointe. Føllet vil have værdi for Sandie uden tvivl, men en evt. køber kigger typisk efter papirer, afprøvet forældre mm. Her vil føllet, komme til kort, for folk vil, i dag, ikke betale en ordentlig pris for et pirat føl.

 

Og som du selv beskriver - du har ikke det føl du selv lavede længere - det er jo hele pointen - Hvis Sandie en dag ( jeg håber det på ingen måde, men det er et faktum, som kan blive aktuelt ) skal sælge føllet - hvordan står den så, som salgshest? Det er min moralske hovedpine.

 

Hvis vi kunne se ud i fremtiden og stille en garenti for de afkom vi laver, ja, så havde jeg ikke skrevet mit indlæg.

Men det kan vi ikke og jeg synes i disse tider, der er nogen moralske tanke omkring ifoling i dag og specielt, hvis hoppen er ukåret og uanvendelighedserklæret.

 

Anna, du skriver:

"Nej, den kommer nok ikke til at avle en grand prix hest - men hvor mange grand prix ryttere er der alligevel? (Og har deres heste det egentlig bedre??)"

 

For mig at se har det ikke noget at gøre med at avle en GP hest og hvordan de har det. Det handler om at markedet er hvor det er og ifoling af en uanvendelighedserklæret hoppe i disse tider ikke er at give føllet de bedste ods, hvis den ender som salgshest.

og du skriver selv " Ingen af os kan jo vide, hvad der vil ske i fremtiden." hvilket er min pointe!

 

Sandie - jeg håber det aller bedste for dig. Jeg synes, du er en fantastisk rytter og du fortjener det bedste hestemateriale.

 

Men tænk dig godt om inden du ifoler. For selvom man sidder på sin egen gård og har plads til hestene, så kan ens liv hurtigt ændre sig og så står du en meget smertefuld situration ved et salg af eget afkom som.

 


Wrap og hø sælges.

Dejlig kat. 1 kåret stævnepony sælges

Opstaldning tilbydes

staldlauenborg.dk

6
3
Svar på denne tråd
 
 Fremtiden ...
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 16:06

Jeg skulle nok have tilføjet at hvis vi altid planlægger efter worst case scenario, så risikerer vi også at gå glip af nogen glæder :)

 

Nu har jeg ikke set hoppen, har ikke forstand på hverken military eller oldenborg-forbundet eller -racen og kender ikke Sandie - men jeg synes jo heller ikke det lyder som en helt ringe hest. Sandie skriver, den har masser af kapacitet og teknik i springningen og heller ikke er dårligt gående. Den har måske også en fornuftig størrelse og type og et godt hoved (den må jo da have lidt mod for at have gået military). Min pointe er, at selvfølgelig findes der langt bedre avlshopper, men der findes da også mange ryttere til den slags helt almindelige heste. Hvis nu at alt går galt og hun ikke selv kan beholde den.

 

Til gengæld tænker jeg, at du, Sandie, også skal være helt sikker på, at det virkelig betyder noget for dig at have et afkom efter lige præcis den her hoppe. Bare fordi dyrlægen siger, at den jo kan lave et føl, så er det jo ikke ensbetydende med, at den skal det. Du kan vel også bare beholde den som selskabshest, hvis du er rigtig glad for den? Og når du nu har en god kontakt med en avler, kunne du så måske leje en af hans hoppemaver og trække et føl på en lidt bedre hoppe i stedet for? Det tror jeg personligt jeg ville overveje i hvert fald.

 

Bedste hilsner

Anna

6
0
Svar på denne tråd
 
 pirat føl
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 16:12

Stald Lauenborg: Jeg kan sagtens se problematikken i det hvis de skal sælges som føl. Jeg vil også helst have en hest med papire hvis det er en hoppe. Nu var ham her jo så 4 sød og tilredet da jeg solgte ham og som vallak er folk jo lidt ligeglade med om der er rødt eller blåt pas. Jeg mener ikke man skal lave føl på heste ude papire med salg for øje. Men har du lavet et enkelt som det viser sig du ikke kan beholde, er der altså også ryttere til søde brune heste uden papire. Nu er det jo også 8 år siden jeg solgte og jeg ved godt markedet var anderledes den gang. men jeg ser altså stadig folk rundt omkring med en hest uden papire som de er glade for og passer godt på. Jeg ønsker bestemt ikke at opfordre til planlagt piratavl år efter år, men jeg forstår ikke helt at man ikke kan lave et enkelt føl på en hoppe man er glad for uden papire.

3
4
Svar på denne tråd
 
 markedet
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 16:23

Havde vi været 5-6 år tilbage, hvade jeg ikke lavet et indlæg, for der var markedet et helt andet. Og om det vender de næste år tvivler jeg på.

 

Jeg synes, vi alle har et ansvar udfra det faktum og netop plænlægge efter worst case scenario, når det gælder alv og hestens fremtid.

 

Så længe, der bliver avlet på følelser istedet for fornuft, så holder vi liv i tansporter til udlandske slagtning og lave priser på markedet.

Jeg synes, ærlig talt ikke man skal springe ud i piratavl for at glæde sig selv. Det er på hesten bekostning, hvis worst case sker.

 

Netop lave priser, er jo en indikator for at udbuddet er større end efterspørgelsen. Ja, der er ryttere til alm. papirløse heste, men slet ikke så mange, som der står tilsalg. Hvorfor så lave flere?

 

Jeg har selv en del overvejelser, når min hoppe skal til hingst. Og kommer jeg ikke af med det kommende føl, ja, så stopper jeg med at avle. For jeg har ikke moral til at forsætte, hvis der ikke er købere.


Wrap og hø sælges.

Dejlig kat. 1 kåret stævnepony sælges

Opstaldning tilbydes

staldlauenborg.dk

3
5
Svar på denne tråd
 
 Hejsada
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 16:24

Jeg gider egentlig ikke deltage i min egen debat her længere - Der kom ikke det ud af det som jeg havde håbet..

 

Skulle WORST CASE ske at jeg ikke kan beholde et eventuelt føl.. Så er der da gudske lov mange ryttere som jeg selv der ude som ikke har behov for en hest med rødt pas som kan spadsere i skyerne...

 

Og at kommentere min kommentar ang. hendes "besværlighed" i dressuren - det er ikke fair overfor hesten at vurdere hendes "avl egnethed" ud fra det.. Det er sku ikke hendes skyld at jeg har fejlredet hende - og var igang med at reparere på fejlene.. Og det rent faktisk gik mega godt fremad indtil for en uge siden hvor dyret står halt!

 

Og nu er det heller ikke 100% sikkert at hun er færdig - før scanningen er foretaget i næste uge.. Og skulle den scanning sige at hun er færdig - så vil hun blive slæbt til en anden dyrlæge for uvildig vurdering!

 

Og så må jeg jo søge hjælp hos mine bekendte avlere - som godt kan forstå jeg gerne vil avle ET FØL på hende, trods hun kun har blåt pas...

 

Og hvor står der by the way at hesten ikke er ejerskiftet?? Det blev hun den dag jeg købte hende for over 9 år siden...

 

 

-OUT-

 

(og ja, jeg bliver sku lidt pige fornærmet her.. bær over med mig....)


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

10
3
Svar på denne tråd
 
 købere
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 16:34

Sandie, du skriver :

"Skulle WORST CASE ske at jeg ikke kan beholde et eventuelt føl.. Så er der da gudske lov mange ryttere som jeg selv der ude som ikke har behov for en hest med rødt pas som kan spadsere i skyerne"

 

Det er jo netop problemet - de købere er der bare ikke længere. Der er bare ikke lige så mange ryttere til de heste, for der er knapt købere til heste med rødt pas og gode gangarter.

 

Hvis der var, så var priserne ikke så lave!

 

 

For et eksempel, så kan jeg se at Charlotte (Stutteri Lund) stadig har hendes vallak tilsalg. Har mange gange kigget på den og fatter stadig ikke, den er solgt. Den står til en sindsyg gode pris og alligevel er den stadig på markedet. og der er mange andre heste derude i samme situration.

 

Det er netop et råd fra din avler ven, som skubber til at markedet kun bliver værre desværre.


Wrap og hø sælges.

Dejlig kat. 1 kåret stævnepony sælges

Opstaldning tilbydes

staldlauenborg.dk

4
5
Svar på denne tråd
 
 Indlæg
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 17:27

Så længe din hoppes mor ikke er kåret, er det jo lige gyldigt om du vælger en Oldenborg hingste eller noget andet, og var din hoppes mor kåret, var det i og for sig også ligegyldigt, for så kunne din hoppe jo kåres i DV

 

Som jeg læser det ønsker du et føl, og du er også helt bevist om det ikke er en hest til tre og fire stjernet niveau du ønsker, men en hest til dig og dit behov

 

Derfor synes jeg du skal vælge en hingst som giver den største chance for at forbedre din hoppe, ergo en hingst med en god og stærk hoppestamme

 

Jeg synes også du gør klogt i at vælge en dansk hingst, da det er første gang din hoppe skal ifol, og transport og lignende kan løbe godt op i omkostninger

 

Jeg vil meget gerne fortælle dig meget mere om Escapology T og hoppestammen bag, samt om Mønsteds Hardcore og hans hoppestamme

 

Men som du selv siger så er tråden løbet lidt af sporet, så skriv evt. til mig privat, eller via Stutteri Taldorf og Stald Kejlberg på Facebook, der kan du også se mere til hingstene, søskende og stammerne

 

 

 

Annette


Kvalitets avl af springheste


Nu også på Facebook


DH hoppe sælges. Spring/Military hest


www.staldkejlberg.com

 

www.stutteritaldorf.dk

12
6
Svar på denne tråd
 
 Hejsada
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 18:14

Tusind tak Anette


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Medmindre
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 21:36

Medmindre du hedder Thomas og bor i Skals, så er Isabella ikke registreret i dit navn.

 

Og jo, jeg synes sagtens du kan avle på din hoppe, forudsat du avler med hjernen og ikke med hjertet, ihvertfald mest med hjernen. For mig betyder det at du vælger en forædlet Oldenborg og ikke en DV.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

8
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 23:12

Argh så tie dog stille. Jeg bliver simpelthen foragret over den her tråd (er ellers aldrig herinde)

 

Jeg "kender" Sandie og jeg har set meget til Isabella. Dejlig hoppe med nogle fine midle kvaliteter (jeg tror hun ville kunne lave et fint allround føl) med gode egenskaber og godt temperament. Det tæller ikke mere?

 

Der er faktisk nogle mennesker der stadig gerne vil have middel-mådige heste som kan gå en skovtur og ikke behøver at have kæmpe gangarter.

 

Jeg kan forstå i bliver foragret HVIS hun skrev at hun ville avle og avle og avle løs på hoppen for at prøve at sælge føllene. Men come on, ÈT føl for at beholde det selv fordi man ønsker et efter den hest man elsker. Kan seriøst ikke se problemet. Det er sku da ikke papirerne man rider rundt på???

Jeg vil vove den påstand at alle heste kan lære at gå en LA i dressur og springe 80-90 cm på i hvert fald klubplan (sikkert også C plan)

 

Hvis Sandie alligevel vil sælge, så er der nok en sød pige eller flere derude som leder efter alm. middel-mådige heste med gode temperament og fine springevner (evt military emne) til en helt alm. middel-pris klasse. Jeg kender da selv flere ryttere der ville ønske at købe en stabil, rolig hest som gør sine ting.

 

Sandie; I fol Isabella, det er en god beslutning. Lav dig et føl til dig selv - du har alle dine låneheste at ride rundt på i mellem tiden og du har eget sted. Jeg kan ikke se problemet :D

 

Jeg håber selvfølgelig stadig at hun holder som ridehest, men hvis ikke. Bliver spændende med valg af hingst så.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

12
6
Svar på denne tråd
 
 dddddddd
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 23:13

Charlotte: Måske det kunne tænkes at Isabella er registeret i Sandies mands navn ;)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

2
0
Svar på denne tråd
 
 Markedet
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 23:35

Hvis vi tager Charlottes vallak som eksempel, så tror jeg faktisk heller ikke der er et vildt stort marked for utilredne vallakker med helt middel gangarter.

 

Sådan nogle helt almindelige ryttere vil rigtig gerne prøve den hest, de vil købe. Og kan man ikke det, er de første mange helt almindelige ryttere nok allerede sorteret fra.

 

Jeg tror det er noget helt andet at sælge en tilredet og flink vallak. Så står man i den situation, at man skal af med hesten, kan man jo prøve at sende den i ridning. Pengene holdes alligevel ikke hjemme på sådan en, men det er jo heller ikke relevant i et tilfælde som Sandies, hvor den netop ikke vil være avlet med salg for øje.

 

Venlig hilsen

Anna

 

8
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 08:51

Hvor er det ærgelig, vi ikke kan have sådan en debat. Saglig debat.

Jeg synes faktisk jeg skriver i et ordentligt sprog, samtidelig med jeg udtrykker at hesten er dejlig. jeg er ikke så pædagogisk som Stald Lauenborg, som faktisk skriver flot og ordentlig

Pludselig bruges der ord som skide røde papir, og andre nedladende ord omkring registreret avl. Hvor jeg kan læse at nu er tilfældig avl er bare sagen. Hvor er det en skam. Vi ikke kan være uenige uden folk føler sig fornærmet og bruger et i min verden grim sprog.

 

Tænk en skriver "så tie dog stille" hvilket jeg mener er uhyre uopdragen. Min mening.

Jeg får ondt i maven, når jeg læser om mennesker der lige laver et føl på sin 2 årig hingst. Men jeg må accepter at nogle synes det er sagen. Jeg må forsøge at fortælle i et ordentlig sprog, hvorfor, jeg mener det er forkert.

Debat er udviklende, uenighed er udviklende. Det er ikke personlig.

Øv hvor ærgelig.

Jeg ville stadig ikke avle på din dejlig hoppe. Dejlig for dig at have en drøm, lev den ud. Jeg siger det faktisk ikke for at gener dig, men du spørger i et debat forum om avl.

 

MVH Hanne

7
6
Svar på denne tråd
 
 Vågne heste
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 08:58

Problemet med min vallak er IKKE gangarter, de er nemlig over middel. Problemet er at jeg vælger at være ærlig, så når folk henvender sig og vil have en bombesikker hest, så sender jeg dem videre i systemet. Han er en hest til an rytter med evner og ambitioner.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

6
6
Svar på denne tråd
 
 Hørt Hanne
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 09:05

Du har så evigt ret Hanne, den der lytter lærer, længere er den ikke. Det er jo på den måde vi andre har lært alt det vi ved om avl. Det er vel også på den måde TS har lært at ride?

 

Vi har senest været igennem det med en købsannonce på FB, hvor der var en der ønskede at købe en RDH-avlshoppe, hvor der var nogle der tillod sig at spørge hvorfor? og hvorfor en RDS-hoppe med super afstamning ikke kunne være lige så god? Men RDH var målet i sig selv. Så må vedkommende jo lære på den hårde måde at RDH ikke sælger afkom i sig selv, der skal mere til.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

5
3
Svar på denne tråd
 
 Det kan da være
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 09:07

Det er da muligt at hesten er registreret i Sandie's mands navn. Jeg blev ening med mig selv om at jeg måske har forvekslet Sandie og Isabella med en anden ekvipage jeg har set her på Sjælland.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

1
2
Svar på denne tråd
 
 Indlæg
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 12:33

Charlotte man kan jo godt starte stævner på Sjælland selvom man bor i Jylland, vi har sådan nogen smarte broer ;-)

 

Men en ting undre mig lidt, og det er ikke for at træde nogen over tæerne

 

Samtidig med I advare mod at avle på hoppen, som jo trods alt har en kendt afstamning, så den er jo ikke en hul i hækken hest, så forslåes der også at kigge på udenlandske hingste, det skriger da i hver sin retning

 

Plus at det også undre mig en del, at du Charlotte, som går op i hoppestammer, forslår en hingst hvor man skal tre fire led bagud for at finde en konkurrencehest

 

Hvis Sandie sagde hun ville til at opstarte avl på sin hoppe og lave føl hvert år, for at sælge, ja så vil jeg også sige det er en dårlig ide, men det er slet ikke det jeg læser

 

Jeg læser en der er afklaret med tingene, også at hun ikke har en verdenshoppe, en som ønsker en hest til sig selv og sine behov, og det tror jeg godt kan lade sig gøre, med et fornuftigt hingstevalg

 

Som en DV dommer sagde for et par år siden til et arrangement jeg var til, så skal vi også huske at der skal være plads til de avlere, der ønsker det ene føl til sig selv, også selvom vi mere seriøse avlere måske ikke kan se fidusen i det, og igen er det jo heller ikke altid vi kan se fidusen i hinandens seriøse avl :-)

 

Ja det kan være Sandie lige pludselig er nød til at sælge og ikke får sine penge hjem, men det er der også mange seriøse der ikke gør, og ja det kan også være afkommet er det lucky punch vi ser engang i mellem, der bliver en super hest på højere niveau, selvom den ikke burde, sandsynlighed er der for begge dele, også selvom den er lille

 

 

Annette


Kvalitets avl af springheste


Nu også på Facebook


DH hoppe sælges. Spring/Military hest


www.staldkejlberg.com

 

www.stutteritaldorf.dk

15
5
Svar på denne tråd
 
 Omvendt
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 13:01

Omvendt så undrer det mig at du Annette foreslår en/flere varmblodshingste selvom du normalt prædikerer "renavl" ligeom jeg gør. Men det holder tilsyneladende kun indtil du kan anbefale "dine egne" hingste.

 

Eftersom Kirsebærgårdens Le Mans er Oldenborg, så findes der knap så mange konkurrenceheste i afstamningen som der gør på en varmblodshingst, det gør det ikke til en ringere hest. Iøvrigt er han efter en af de allerbedste fuldblodshingste der har været indsat i varmblodsavlen, hvis ikke DEN bedste, og jeg glæder mig til at se hvad en toprytter som Peter Flarup kan få ud af ham.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

9
1
Svar på denne tråd
 
 Hest ...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 13:10

Ud fra videoen af vallakken synes jeg den så ud til at være meget almindeligt gående, men det kan jo være svært at se på sådan en film :)

 

Men så er den jo heller ikke beviset på, at der ikke er et marked for helt almindelige heste. Jeg tror stadig godt man kan komme af med en helt almindelig hest, hvis bare den er tilredet og flink og rar. Dem er der altså ryttere til. Hvis det virkelig skulle gå helt galt og Sandie mod al forventning skulle være nødt til at sælge et evt. afkom.

 

Jeg mener i hvert fald ikke, at en utilredet og vågen vallak henvender sig til samme type købere som en tilredet sikker hest. Heller ikke selvom den er billig.

 

Til almindelige ryttere tror jeg ikke altid de røde papirer er afgørende. Som en anden skrev, slet ikke hvis det er en vallak.

 

Men igen, avler man med salg for øje, synes jeg også man bør vælge en anden hoppe. Jeg forstår heller ikke dem, der sætter deres hoppe i fol år efter år, bare fordi det er en hoppe og den kan lave føl - der må man gerne lige tænke lidt på de føls fremtid. Det er jo bare slet ikke det, der er tilfældet her.

 

Venlig hilsen

Anna

 

8
0
Svar på denne tråd
 
 Indlæg
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 13:18

Charlotte, jeg forslår ikke nogen hingste, læs lige igen ;-)

 

Jeh tilbyder at fortælle om deres stammer, da jeg bliver opfordret til det, og TS selv nævner begge hingste

 

LC xx er helt sikkert en fuldblod der har gjort det godt, specielt i dressur avlen, men dem jeg har set springe, også på gode Holstener hopper som mødre, har ikke været et unikum, og den bedste, måske i nogens øjne, ikke i mine, der har været andre der har gjort det bedre

 

Ja det bliver spændende hvad Peter kan få ud af ham, Peter er jo en dygtig rytter, ligesom den prof. dressurrytter der red ham inden også var

 

Men i min verden betyder en hoppestamme nu mere end rytteren, når jeg vælger hingst, det er trods alt hingstens gener og ikke rytteren jeg får med i bedækningen :-)

 

Nu læser jeg det som om at Sandie ønsker et ridedyr, et individ til sport og ikke avl, et færdig produkt, og derfor mener jeg man skal vælge en hingst der gør mest for at lave det, og her har jeg intet mod blandinger, det har jeg også nævnt tidligere, og som du selv siger er der ikke mange konkurrenceheste i oldenborg avlen, og det er jo det Sandie ønsker sig

 

Skulle hun der i mod have afkom som vil skulle bruges som avlsdyr, så vil jeg ikke synes det var godt

 

 

Annette


Kvalitets avl af springheste


Nu også på Facebook


DH hoppe sælges. Spring/Military hest


www.staldkejlberg.com

 

www.stutteritaldorf.dk

7
3
Svar på denne tråd
 
 moralsk ansvar
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 16:06

Specielt herinde bliver der klaget over makedet, som det arter sig nu. Der bliver også diskuteret transporter til udlandske slagterier og hestehandlernes metoder, misrøgt, heste, som bliver kastebold mm.

 

Men, hvem holder denne kedelige udvikling igang? Det gør alle dem som avler, uanset om det er til eget forbrug eller salg.

For som jeg allerede har skrevet mange gange - ingen ved hvordan deres liv ser ud om bare en uge og alle kan bliver tvunget ud i et salg.

Personligt kender jeg tre heste, som er lavet til eget forbrug, men ingen af dem er ved avler i dag. DET ER MIN POINTE!

 

Det er ikke et spørgsmål om, at holde sine penge hjem på afkom, men selve prisen på dyret.

I dag, hvor heste er et "allemandseje" og mange anskaffer sig dyr for under 7.000 kr ( bare at tage et eksempel ), så skaber vi en "køb og smid væk" kultur.

Heldigvis endnu ikke så slemt, som i England, men hvem siger det ikke sker her også, hvis udviklingen forsætter?

 

Mange nye ejere ( ikke alle ) har ikke haft de store overvejelser inden de anskaffer sig et billigt dyr. Når deres liv eller interesse, så ændre sig, ja, hvor mun de heste så ender henne?

 

Hvor mange af jer, har ikke hørt om;

 

Heste, som er blevet efterladt på opstaldningsstedet?

Folk, som ikke betaler opstaldning, dyrlægeregninger mm.?

Heste, som er kommet til en hestehandler? ( ik alle hestehandlere er noget skidt)

Heste, som ryger til slagteriet her og i udlandet?

Alm. misrøgt og heste som lider?

 

Det hele er et spørgsmål om udbud og efterspørgelse.

I dag er udbuddet for stort iforhold til efterspørgelsen og derfor ryger priserne helt i bund.

 

Hvis vi vil ændre denne udvikling er vi alle nød til at have moralske overvejelser med hver gang vi avler! For vi står for udbuddet!

 

Røde papirer mm. er ikke en garanti for en bedre pris på dyret. Men, kåringer og stamtavle mm. er redskaber for avlerne til brug for at lave afkom, som matcher efterspørgelsen. Og nej, der er ikke så mange købere til alm. heste og ej. hellere til heste med papirer i dag.Det er et faktum, vi ikek kommer udenom.

 

Heste med papirer har alid lagt højere i pris end heste uden. Og jeg vil stadig vove den påstand, det gør de stadig - modbevis mig gerne.

 

Jeg har ingen stedet skrevet, TS hest er dårlig.

Ingen steder skrevet, jeg ikke under hende et føl, for det er en oplevelse, som jeg gerne under alle.

 

MEN så længe TS eller andre med en ukåret hoppe ikke kan stille en garanti for at afkommet engang bliver en del af udbuddet, synes jeg de skal lad være.

Selvom jeg står med en godt afprøvet hoppe, som leverer det ene gode afkom efter det andet, har jeg selv de overvejelser!

 

Jeg synes, vi skylder hestene, pga. dette marked, kun at avle på det bedste og det mest afprøvet ( selvom dette ikke er en garenti for et godt afkom ) men så har vi gjort alt hvad vi kan, hvis de ryger på markedet.

 

For nej, avl til eget forbug er et argument, som bare ikke holder desværre.

 


Wrap og hø sælges.

Dejlig kat. 1 kåret stævnepony sælges

Opstaldning tilbydes

staldlauenborg.dk

5
7
Svar på denne tråd
 
 ingen garanti
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 16:18
Ingen garanti at hesten har fin stamtavle, har set en del heste på heste marked med stamtavle, så det hjælper ikke bare at kåre. Syntes ts hest ser fin ud på billeder, så hvis jeg var hende ville jeg lave det føl til eget brug.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

3
1
Svar på denne tråd
 
 hejsada
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 18:14

Jamen jeg kan jo bare kåre min hoppe i for registret - så er den skid slået... = hoppen kåret...

 

gud fri mig vel!!!


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

5
3
Svar på denne tråd
 
 Bare kåre?
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 18:58

Du lyder som om det bare er at sende en ansøgning, hvis vi snakker DV så afviser de flere og flere hopper igen, efter i en periode at have optaget næsten alt. Oldenborghopper lever ikke helt op til DV's avlsmål.

 

Derimod vil DOA sikkert se med andre positive briller på hende.

 


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

4
1
Svar på denne tråd
 
 Kåring og papirer
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 18:59

Sandie - hvis du har fået den opfattelse, hvis hoppen bare er kåret ( uanset resultat ), så er alt godt, udfra mine indlæg, vil jeg gerne understrege, det ikke er det, jeg mener.

 

Du må gerne bliver irriteret over mine indlæg, men det ændre ikke på at alle, som avler har et ansvar overfor de afkom de sætter i verdenen og til dels overfor den situration hele hesteverdenen er i nu. For det er bla. en avl på alt uden omtanke, som har været med til at skabe dette marked.

 

Hvis du er sikker på, det afkom du sætter i verdenen ikke kommer til at få en af de skæbner jeg har skrevet længere oppe, så lav da et.

 

Men jeg holder fast ved min pointe, at ingen ved hvordan deres fremtid ser ud.

 

Jeg synes, avlere skal vurdere sin hoppe og gøre op med sig selv om det er en god ide at bruge hoppes gener og ikke kun fordi man selv elsker den.

 

Her kommer en kåring ind i billedet. Det er et redskab for alveren til at udvælge den bedste hingst til din hoppe.

Hvad vist den til kåring, får de dårligste karakterer? Vil du heller ikke lytte til DOA, hvis det er tilfældet?

 


Wrap og hø sælges.

Dejlig kat. 1 kåret stævnepony sælges

Opstaldning tilbydes

staldlauenborg.dk

2
5
Svar på denne tråd
 
 Indlæg
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 19:19

Nu tror jeg nu nok DV vil tage den her hoppe i Forregister, lad nu vær med at gøre den til et helt øg, og ja Oldenborg lever da ikke hundred procent op til DV's avlsmål, hvilket Trakener, Hannoveraner, Holstener heller ikke altid gør, men de optager fuldt kåret Oldenborg hopper idag på lige fod med andre

 

Stald Launborg, det er godt nok mange ting vi avlere er ansvarlige for, manglende betalinger på opstaldning og hvad ved jeg ;-)

 

Det er et faktum der kommer flere og flere konkurrence ryttere, færre og færre heste, så der begynder langsomt at komme en mangel, og i følge de beridere jeg taler med, så er der faktisk kommet gang i salget af rideheste igen, også de almindelige LA heste

 

Som skrevet tidligere, så vil jeg heller ikke synes det var en god ide, hvis Sandie ville sætte hesten permanent i avlen, men det er jo ikke det hun vil

 

Jeg kender da avlere der fast avler på F3 hopper, eller fuldt kåret hopper, uden de er af høj kvalitet, og det har jeg det mere svært ved

 

Desuden bliver jeg lidt stødt, når du skriver længere oppe at hesten jo kan risikere at blive solgt til en rideskole, undskyld mig, men mange rideskoleheste har et godt liv, oh bliver elsket lige så meget som andre, vores mangler i alle fald hverken smed, hø, foder, boks, fold, sommergræs eller omsorg og kærlighed

 

Desuden er en fuld afstamning heller ikke nogen garanti for den ikke bliver rideskolehest, vi har haft alt fra RDH hopper, ud af en stærk hoppestamme med OL heste indenfor de nærmeste led, fra en avler der har avlet flere succes heste end nogen af os til sammen, til fuldstammet Oldenborg, pinto og hul i hækken heste

 

 

Annette


Kvalitets avl af springheste


Nu også på Facebook


DH hoppe sælges. Spring/Military hest


www.staldkejlberg.com

 

www.stutteritaldorf.dk

8
4
Svar på denne tråd
 
 Annette
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 19:49

Hvor har jeg skrevet, TS hest er et øg? Det mener jeg bestemt ikke den er.

 

Hvor skriver jeg, avlere er direkte ansvarlige for manglende betaling?

 

Jeg skrver, at avlere er ansvarlige for udbuddet.

Og når dette ikke følger efterspørgelsen, så presses priserne. Derved bliver heste noget alle kan købe og derved bliver nogen heste desværre købt af nogen personer som ikke altid har overvejet hvad det vil sige at have hest.

 

Synes du, vi har et godt marked?

 

Det er sjovt nok ikke en stigning i salget af heste jeg hører rundt om ved beridere. Det eneste, det beviser er vist bare, du og jeg ikke snakker med de samme personer. Og hvis salget stiger - hvorfor stiger prisen, så ikke også?

Hvorfor er hestene til salg i længere tid eller bliver taget af og kommer på igen efter et par mdr.? Dem har jeg set nogen stykker af på markedet herinde..

 

Jeg vil gerne se belæg for det faktum, at der er kommet flere konkurranceryttere? Ikke at jeg betvivler det, men et spændende argument.

 

Jeg ved ikke med dig, men jeg vil nødig se min hest, som rideskolehest. Men hvis du gerne ser dine afkom der, så fred være med det.-)


Wrap og hø sælges.

Dejlig kat. 1 kåret stævnepony sælges

Opstaldning tilbydes

staldlauenborg.dk

2
6
Svar på denne tråd
 
 Indlæg
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 20:13

Rolig nu, LÆS nu engang i mellem hvad der står, inden det kammer over :-)

 

Det er et svar til det med kåring, og så kommer dit navn nedenunder, hvor jeg så skriver til dig :-)

 

Jeg referer hvad de Berider og handlende jeg kender siger, og det er det de melder ud, de sælger mere nu end de har gjort siden krisen startede

 

Det er forbundene og igen beridere der melder ud, der er flere starter og konkurrence ryttere, ergo vil de også mangle heste på et tidspunkt

 

Mange heste er til salg længe, fordi de også tit er sat urealistisk i pris

 

Jeg siger heller ikke vi har et ideelt marked, jeg siger det er ved at ændre sig i den rigtige retning igen, og jeg mener heller ikke vi skal tilbage til hvor vi var i årene før krisen, vi skal tilbage til et fornuftig marked

 

Jeg nævner intet om jeg ønsker mine afkom ud som elevheste, men jeg siger at en rød stamtavle ikke er en garanti for den ikke bliver det, samt at mange elevheste har et godt liv

 

Jeg gør hvad jeg kan for mine afkom havner i de rigtige hænder, men jeg er jo ikke herre over hvor de kommer senere, hvilket du heller ikke har, og når det er sagt så tror jeg ikke mine afkom har det rette temperament som elevheste, så det er ikke noget jeg bekymre mig om

 

 

Annette


Kvalitets avl af springheste


Nu også på Facebook


DH hoppe sælges. Spring/Military hest


www.staldkejlberg.com

 

www.stutteritaldorf.dk

4
5
Svar på denne tråd
 
 er helt rolig
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 21:03

Jeg er skam helt rolig

 

Og jeg LÆSTE det du skrev, men beklager meget, jeg ref. til det du skrev, før du nævnede mit navn. ( jeg vidste ikke, men ved nu, at det ikke var til mig )

 

Du skriver :

"Det er forbundene og igen beridere der melder ud, der er flere starter og konkurrence ryttere, ergo vil de også mangle heste på et tidspunkt"

 

Og du ref. hertil, det er et faktum, der er flere konkurrenceryttere.

 

Igen snakker jeg også med beridere og forbund og hører en anden sang.

Hvad er korrekt? Jeg vil stadig gerne se belæg?

Igen ikke at jeg betvivler, men hvis vi bare ref. fra hvad vi hører ( og det ikke er det samme), så bliver ingen af os klogere.

 

Og selvom der er kommet flere ryttere - hvem siger, så ikke at der allerede er heste til dem? Udbuddet er i min optik stadig større end efterspørgelsen pga. de lave priser.

 

Uden behov for at citere, hører jeg også en anden sang, hvad angår salg. Hvem har ret?

 

Det eneste jeg forholder mig til er priserne, som hestene (dem som bliver solgt,) er sat til.

Jeg synes, de er for lave. Ergo - udbud og efterspørgelse.

 

Hvad angår det røde pas, nej, så mener jeg heller ikke at et rødt pas er nogen garanti for noget som helst. ( men det mener jeg nu heller ikke jeg har skrevet nogen steder )

 

Kåring og stamtavle er for mig at se et værktøj til avleren for at kunne udvælge den best passende hingst til sin hoppe.

 


Wrap og hø sælges.

Dejlig kat. 1 kåret stævnepony sælges

Opstaldning tilbydes

staldlauenborg.dk

3
4
Svar på denne tråd
 
 Bedste hest til hvad?
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 22:45

Stald Lauenborg, for mig virker det som om du kun tænker, at der findes en type hest og en type købere og at fordi de gennemavlede heste sælges billigt, så må det som en direkte følge deraf være endnu sværere at sælge dem uden papirer.

 

Det er her, jeg mener du tager fejl.

 

For det er jo slet ikke samme type køber, der vil være interesseret i, lad os nu tage en utilredet og vågen vallak, som dem der vil være interesseret i en sød musse. Og det er altså ikke kun folk, der ikke har forstand på heste, der gerne vil have en flink hest. Nu håber jeg ikke, at jeg fornærmer nogen, men der findes jo da stadig en del skovtursryttere, jagtryttere, kombinerede ryttere på klubplan, damer der har holdt pause fra ridningen nogle år og gerne vil i gang igen, ryttere der gerne vil springe og ride dressur, men ikke gider stævner osv.

 

Og for de her ryttere kan en hest uden røde papirer eller som ikke har spaseret sig til 800 point til egnethedstest være deres chance for faktisk at få råd til en flink og sund og rask ridehest.

 

Som jeg ser det, er de heste, der er svære at sælge, heste der enten ikke er tilredet, har fysiske skavanker eller er svære at håndtere/ride. Er det mon ikke dem, du har læst om i de andre tråde?

 

Her i mit område virker det i hvert fald også, som om der er gang i salget. Og i mange forskellige prisklasser.

 

Venlig hilsen
Anna

9
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 22:52

Anna skrev præcist hvad jeg mente og netop pointen (y)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

3
0
Svar på denne tråd
 
 Anna...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 22:59

Du skriver:

"Stald Lauenborg, for mig virker det som om du kun tænker, at der findes en type hest og en type købere og at fordi de gennemavlede heste sælges billigt, så må det som en direkte følge deraf være endnu sværere at sælge dem uden papirer."

 

Nej, det er ikke sådan jeg tænker det. At det virker sådan på dig, skal jeg dog ikke stilles til ansvar for.

 

Du skriver:

"Som jeg ser det, er de heste, der er svære at sælge, heste der enten ikke er tilredet, har fysiske skavanker eller er svære at håndtere/ride. Er det mon ikke dem, du har læst om i de andre tråde?"

 

Igen nej. Det er skam helt alm. og gode i hovedet heste, som står til lave priser.

 

Du skriver:

"Her i mit område virker det i hvert fald også, som om der er gang i salget. Og i mange forskellige prisklasser."

 

Igen - sådan virker det ikke her eller med dem jeg snakker med.

Og uden faktum - hvad er så rigtigt? Hvor er markedet på vej hen, hvis det da ikke står stille?

 

Så dine anskuelser kan jeg ikke nikke genkendende til desværre.

 


Wrap og hø sælges.

Dejlig kat. 1 kåret stævnepony sælges

Opstaldning tilbydes

staldlauenborg.dk

0
7
Svar på denne tråd
 
 Indlæg
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 23:54

Vedr. at der er flere starter, så er det DRF selv der har meldt ud at det er steget, bla. blev det nævnt i årsberetningen, og man må formode de bedst kender de tal

 

Nu forholder jeg mig til hvad heste står til salg til, det er jo tit udbudsprisen der er med til at holde en hest på marked længe, desuden ved jeg ikke hvad andre sælger deres heste til, det kommer jo kun sælger og køber ved, derfor kan jeg kun forholde mig til udbudsprisen

 

Jeg ved jo ikke hvad de beridere du kender siger, jeg forholder mig til dem jeg kender, og de meddeler at de sælger mere igen

 

Men vi bliver ikke enige, og fred være med det, vi har også helt forskellige hestehold, og så er jeg af den holdning at hvis Sandie vil lave et føl til sig selv, så skal hun da gøre det, det ændre ikke noget for dig eller mig, eller andre i denne tråd

 

 

Annette


Kvalitets avl af springheste


Nu også på Facebook


DH hoppe sælges. Spring/Military hest


www.staldkejlberg.com

 

www.stutteritaldorf.dk

8
5
Svar på denne tråd
 
 Salg ...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2015 08:37

Nu har det her jo godt nok udviklet sig til en tråd om salg ;)

 

Stald Lauenborg, jeg skrev sådan fordi jeg mener, at det er den holdning der skinner igennem hele din argumentation. Men jeg kan godt citere et sted, hvor jeg synes du beskriver det sådan meget direkte:

 

"Det er jo netop problemet - de købere er der bare ikke længere. Der er bare ikke lige så mange ryttere til de heste, for der er knapt købere til heste med rødt pas og gode gangarter."

 

Hvad mener du så?

 

Og hvis vi skal komme videre, kan du så ikke linke til nogen af de raske og flinke men papirløse varmblodsrideheste af passende størrelse og alder som står til 7.000? For jeg har ikke set nogen.

 

Venlig hilsen

Anna

3
0
Svar på denne tråd
 
 Isabella...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2015 11:15

Denne tråd har vist udviklet sig til at være en konkret sag til nu at snakke generelt om hestemaredet.

 

Sandie, jeg håber du uanset hvad følger dit hjerte. Jeg ser intet forkert i at du vil ifole din hoppe, og jeg ønsker dig mange gange held og lykke med det.
Men mest af alt håber jeg nu at hun alligevel ikke skal stoppe sine ridekarriere allerede nu, og at du kan have glæde af hende i mange år fremover. Når man har fundet sin "heste-soulmate" er det med at holde godt fast i den - og så forstår jeg godt man kunne tænke sig at bevare dens gener i et kommende afkom.
Dog vil jeg stadig håbe du vil overveje at kåre hende, da jeg generelt bare er for at man kun avler på kårede dyr...


 

Venlig hilsen Nanna

SÆT KULØR PÅ DIN HVERDAG

 

Hedens Ruder Knægt

Monza´s Touché

8
0
Svar på denne tråd
 
 Helt overordnet
Forfatter: 
Dato:  11-01-2015 12:41

Helt overordnet, og hvis man "bare" skulle forholde sig til "købe hest og avle på den", ja så er jeg da lang vej enig med en del af avlerne herinde. Nope man skal ikke avle bare for at avle.

 

Men nu har jeg fulgt Sandie her inde på HN de sidste mange år, og lige præcis i hendes tilfælde, så kan jeg i den grad godt forstå ønsket om at lave et afkom efter Isabella.

 

Man er ikke i tvivl om, at Isabella er en hest Sandie er knyttet meget til igennem mange år. Og det selvom sandie har haft flere rigtige gode heste stillet til rådighed af avlere, og haft/har super gode resultater med dem.

Ingen tvivl om at Isabella er sandies soulmate, når man har læst hendes indlæg om hvad hun har opnået med isabella.

Og på den konto så er det i min verden helt oplagt, at Sandie skal lave et afkom til sig selv, efter sin yndlingshest og soulmate.

 

Sandie er jo også realist, og ved udemærket at hun formentlig får et helt alm afkom, men som vil betyde rigtig meget følelsesmæssigt for hende.

Og hun beskriver ingen steder, at der er tale om mere end et one-shot - ikke en avlskarriere med føl hvert år.

 

Til gengæld er Sandie jo så ikke 16 år, og hverken flyttet hjemmefra eller afhængig af far og mor mht opstaldning ect.

Sandie har alle muligheder for at have og beholde et afkom.

 

Og skulle det uheldige så ske, at afkommet skulle sælges, så er Sandie da lige præsis sådan en ejer, som kan ride ! Hun kan rent faktisk selv putte gode ridning i en hest, som gør at den kan være attraktiv for ryttere, som ønsker en god velredet hest.

Og hvem ved - det kan jo være det bliver en knaldgod militaryhest som Isabella producerer, og dem er der skam penge i :-)

 

Da jeg for nogle år siden købte mig et føl, tilbød avler at jeg kunne få hoppen med gratis - en dejlig DOA og DV kåret hoppe. Men jeg endte rent faktisk med at sige nej tak, fordi jeg ikke var følelsesmæssig knyttet til hoppen, så "hvad skulle jeg med den", avle bare for at avle ?

Til gengæld har jeg i år stået med en skadet vallak - og havde han været en hoppe, så havde jeg forsøgt at ifole ham :-) Han er på grønne papirer, men har en fantastisk arbejdsindstilling og går som 7 års M dressur til +65% på C-plan - og ikke mindst så ELSKER jeg ham.

 

I bund og grund er avl vel en passion, hvor man forsøger at lave et forbedret "produkt" ud af en hoppe og en hingst, som man synes begge besidder kvalitet, som man gerne så i "slut-produktet".

Om "produktet" så er lavet til ridebrug, som sandie ønsker det, eller er lavet udfra et langsigtet igennem generationer ønsket avlsfremgang - er det vigtigste ikke, at begge parter mener de vælger at bruge heste, som kan give den enkelte avler det DE ønsker ?

 

Mvh

Charlotte

17
0
Svar på denne tråd
 
 valg af hingst..
Forfatter: 
Dato:  11-01-2015 13:34

Hvad ville jeg gøre, hvis jeg skulle vælge hingst til din hoppe

 

Jeg vil tage hensyn til at der i morstammen til hoppen, er nogle hopper der er beskrevet med lang stram lænd. kort toppet kryds og enkelte er svingende for/fransk. Så gerne en hingst med god bestilling og som har god smidighed i lænden.

 

så ville jeg prøve at kigge på hvilken hingste der både er testet i dressur og springdisciplinerne til 35 test.

 

Jeg ville gå i retning af at vælge en hingst som har fået lavet en følbedømmelse og har fået nogle afkom med DRF resultater i både spring og dressur diciplin og fordel hvis også i military.

 

Det er hvad jeg ville gøre, håber det var svar på dit spørgsmål.

8
1
Svar på denne tråd
 
 Udbud og efterspørgelse
Forfatter: 
Dato:  11-01-2015 14:07

 

Anette -

Dejligt med anvisning til med årsberetningen. Det vil jeg kigge nærmere på. Dog vil denne data skulle bearbejdes for at vi ville kunne bruge det i videre faktuel belæg for de heste typer der vil bliver efterspøgelse på. Og da jeg synes jeg har brugt nok tid på denne tråd, går jeg ikke videre på.

Men tak for en fin debat.

 

Anna -

Du citere mig:

"Det er jo netop problemet - de købere er der bare ikke længere. Der er bare ikke lige så mange ryttere til de heste, for der er knapt købere til heste med rødt pas og gode gangarter."

 

Med stor chance for at gentage mig selv igen, igen, vil jeg henvise til udbud og efterspøgsel.

 

Her er et godt link -

da.wikipedia.org/wiki/ Udbud_og_eftersp%C3%B8rgsel

 

Jeg skriver, der ikke er så mange købere til hverken heste uden og med rødt pas. Altså hvis udbuddet overstiger efterspørgelsen, så falder priserne. ( jeg har understreget begge steder hvor jeg skriver der ikke er købere til begge slags heste )

 

Og jeg tror ikke, jeg er den eneste, som synes priserne på hestene ikke er som de var for 5-6 år siden.

 

Du skriver:

"Og hvis vi skal komme videre, kan du så ikke linke til nogen af de raske og flinke men papirløse varmblodsrideheste af passende størrelse og alder som står til 7.000? For jeg har ikke set nogen."

 

Jeg vil gerne lige gøre det citat komplet:

 

"I dag, hvor heste er et "allemandseje" og mange anskaffer sig dyr for under 7.000 kr ( bare at tage et eksempel ), så skaber vi en "køb og smid væk" kultur."

 

Jeg har fremhævet ( bare et tage et eksempel ), da det ligesom er pointen med sætningen. - DET ER ET EKSEMPEL..

 

Der kunne også have stået 15.000kr el. 20.000 kr eller hvad ved jeg. Det er i min optik stadig for lidt penge for en hest. Og det uanset om den har papirer eller ej.

 

I øvrigt skriver jeg i eksemplet intet om "raske og flinke, men papirløse varmblodsrideheste af passende størrelse og alder" - jeg skriver dyr ( altså en hest ) Det andet skriver du.

 

Til TS:

Jeg synes, du er en fantastisk rytter og jeg er sikker på din hoppe betyder alt for dig, hvilket er dejligt.

 

Hvis du beslutter dig for at avle, håber jeg det bliver en fantastisk oplevelse og at du aldrig kommer i en situration, hvor du skal sælge den. ( det som jeg opponerer imod )

 

Men jeg håber også du har gjort dig klart, selvom du finder en lækker hingste og gør dit forarbejde godt, så er avl, som at spille i lotteriet. Og specielt, da du er mere end bare en hyggerytter og skal bruge en "kvali" hest, hvis du vil udleve dine ambitioner.

 

Og chancerne for at opnår det ønsket resultat er endnu mindre ved en uprøvet hoppe. Så stil den til kåring eller lad vær. Men bemærk, det er et redskab til din hjælp og ikke bare et stykke papir. Og selv med det i hånden, er det slet ikke sikkert at hoppen kan give dig det ønskede føl, hvis vi kun kigger på de ridemæssige kvaliteter.

Med avl er intet sikkert desværre.

 

Jeg synes, jeg har brugt nok tid på at forklare mine holdninger.

Så der vil ikke komme yderligere kommentarer fra mig i denne tråd.

 

Held og lykke TS og forsæt dit gode ridearbejde

 


Wrap og hø sælges.

Dejlig kat. 1 kåret stævnepony sælges

Opstaldning tilbydes

staldlauenborg.dk

1
8
Svar på denne tråd
 
 Stald Lauenborg
Forfatter: 
Dato:  11-01-2015 14:56

Helt ærligt, der er da ingen grund til at tale sådan ned til folk. Jeg er sikker på de fleste er bekendt med termerne udbud og efterspørgsel.

 

I dit sidste indlæg skriver du, at du synes priserne er for lave og at det er det, der er dit egentlige problem. At f.eks. 20.000 er alt for lidt. Og selvfølgelig er det ret lidt - udgifterne vil jo aldrig være dækket for en voksen hest. MEN det var jo aldrig prisen for heste, det her handlede om. Det handlede om, OM det overhovedet var muligt at finde en sød køber HVIS alt skulle gå galt og det ene afkom efter hoppen i tråden her skulle sælges.

 

Og der mener jeg stadig, du ser hestemarkedet som et samlet med en samlet kundegruppe. Det er i hvert fald det, du skriver hele tiden. Og det er her, jeg mener, at man bør have et mere nuanceret billede på det. F.eks. kan man jo heller ikke slutte, at hvis salget af store firhjulstrækkere falder, så må der også være færre købere til små pendlerbiler. Det er simpelthen to forskellige behov og to forskellige typer kunder.

 

Men ser man på avl, som du gør, at man som avler har ansvaret for et for stort udbud i tiden generelt samt for om samtlige afkom får et godt liv, jamen er det så ikke mere uansvarligt at avle et føl hvert år på en god hoppe med henblik på salg end at avle et enkelt føl, som man allerede har en ejer til og derfor slet ikke regner med kommer på markedet?

 

Venlig hilsen

Anna

9
0
Svar på denne tråd
 
 Stop nu!!!
Forfatter: 
Dato:  14-01-2015 09:01

Hej,

 

Helt ærligt - det her er da den pinligste tråd jeg længe har læst. Hvorfor skal I altid være så formanende? Det handler bare om at VI er nogle der rigtig gerne vil have oplevelsen af avl - oplevelsen af at have et føl. Vi er RYTTERE og måske fuldstændig ligeglade med papirer pt.

Et føl, som avles til at beholde - til ridning, til at knytte bånd med - behøver ikke tænke "det kan ikke sælges", "tidernes er dårlige"....

 

Jeg syntes denne hetz skal stoppe, og vi skal hjælpe alle igang med avl - hvis såman bliver totalt bidt af det, kan man jo anskaffe sig en avlshoppe med gode papirer på et tidspunkt.

 

Jeg har lavet et føl, på en ikke kåret hoppe - efter BH Zack. Det er min drømme hest - jeg har verdens skønneste ridetur på den hest hver dag. OG jeg overvejer kraftigt at anskaffe mig en høj kvalitets avlshoppe - for at komme igang med avl. Men uden mit første føl, ville jeg aldrig bare anskaffe mig en avlshoppe - nu er jeg ligesom kommet igang (og er blevet bidt af det)!!!

 

Ro på folkens - lad os hjælpe hinanden, og hjælpe os nybegyndere ind i avl - det skaber vækst i vores sport!

 

Mvh Lene

7
5
Svar på denne tråd
 
 For evigt?
Forfatter: 
Dato:  14-01-2015 10:41

Der er jo ikke noget der hedder for evigt i livet, man skal huske når man avler et føl til sig selv at det under normale forhold vil leve 20-25 år og ingen ved hvor de er om 20-25 år.

 

Du siger selv: "Vi er RYTTERE og måske fuldstændig ligeglade med papirer pt."

 

Netop pt, du ved ikke hvad du ønsker i morgen. Grunden til at jeg anbefaler kåring og brug af en DOA-hingst er at jeg gennem de mere end 10 år jeg er kommet herinde har prøvet at forklare et hav af lykkelige hoppeejere at deres hoppe IKKE kan kåres i diverse forbund fordi der er blandet racer på kryds og tværs eller fordi der er masser af ukårede hopper på morsiden i en afstamning.

 

Og ja, sådan et afkom kan sagtens være en lige så god eller bedre ridehest og bliver det et hingsteføl, så fred være med det. Men bliver det et hoppeføl, så kan dere ske meget på 20 år, som gør at den skifter ejer eller at nuværende ejer vil avle på den, og med endnu en ukåret generation så er den meget ringe stillet avlsmæssigt.

 

Og ja jeg kan sagtens spille klog på andres vegne, jeg var selv så heldig at have en far og farfar der vejledte mig gennem de yngre år, senere en hingsteholder der byggede oven på min viden. Desværre er der gået meget viden om heste/hesteavl tabt pga den industrielle revolution. Min fætters kæreste der ville lære at ride spurgte sin svenske berider hvor mange år der ville gå inden hun blev en dygtig hestepige. Svaret chokerede hende lidt: 3 generationer!


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

5
3
Svar på denne tråd
 
 Avl for sjov....
Forfatter: 
Dato:  14-01-2015 19:18

Jeg har dyb respekt for Jeres avl, og køber også selv DSP med gode blodlinjer - fordi de skal uddannes og sælges.

Men derfor kan vi hobbyryttere godt have en hest, som for nogle er værdiløse (pga passets farve) - men vi har ikke et økonomisk perspektiv på det.

Der er meget stor forskel på seriøs avl - som skal være en forretning, og det at få oplevelsen af ET føl, som udelukkende er til eget brug.

 

Lene

3
1
Svar på denne tråd
 
 Seriøs avl
Forfatter: 
Dato:  14-01-2015 20:13

Man kan sagtens være en seriøs avler selvom det er en hobby der ikke giver overskud. Faktisk er det et fåtal af de seriøse avlere der bare tør drømme om overskud.

 

Og igen så findes der ingen garanti for at det ene føl som fx. en rytter laver på sin ridehest ikke er salgshest i løbet af ganske få år. For jeg tvivler da på at et føl der er avlet med hjertet vil blive aflivet i stedet for videreformidlet.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 Ingen garanti
Forfatter: 
Dato:  14-01-2015 21:56

Nej der findes ingen garantier.

 

Men det gælder jo alle.

 

Eller findes der måske en garanti for at et føl avlet på en godt kåret hoppe aldrig havner hos en ejer, der ikke passer den ordentligt?

 

Findes der en garanti for, at et føl avlet på en godt kåret hoppe, ikke bliver født med et skævt ben, et vanskeligt sind, dårlige gangarter, eller andre ting, der vil gøre den mindre egnet til ridehest? Og hvad skal der så ske med den?

 

Findes der en garanti for at en seriøs avler kan få solgt sine afkom lavet på godt kårede hopper?

 

Findes der en garanti for, at et føl avlet på en god hoppe ikke bliver en vallak der kommer til skade på folden?

 

Hvis man er nødt til at have garantier, så er det min mening, at man skal se at komme ud af hesteverdenen med det samme ;)

 

Venlig hilsen
Anna

7
0
Svar på denne tråd
 
 GØR DET Sandie
Forfatter: 
Dato:  15-01-2015 10:42

Sandie - jeg syntes du skal springe ud i det! Denne tråd er gået helt af sporet - ingen ved hvor de er om 5 år - heller ikke de seriøse avlere så det er jo ligeså uansvarligt for dem at avle som at du gør

Jeg valgte selv at få et føl på en middelmådig oldenborg hoppe som dog er kåret men kun i F1. Hun havde fået 4 føl før og efter jeg havde haft hende i 3 år valgte jeg selv at lave føl på hende da hendes temperament bare er perfekt..

JA - jeg kunne godt have købt en plag eller lignende men jeg har 2 rideheste og jeg ønskede at avle en erstatning til dem - og jeg ønskede et føl med roligt temperament hvilket jeg vidste min hoppe kunne give videre. Derudover ville jeg gerne selv kunne følge det, præge det og kende dets sygdomshistorie...

 

Jeg er SÅ glad for jeg har gjort det - hun er 8 måneder nu og SÅ fornugtig i hovedet - og nej, hun kommer ikke til at gå Grand Prix eller få 9-taller i gangarter - men hun er MIN og betyder uendeligt meget for mig (på trods af jeg har 3 andre heste)... Uanset hvordan hun ender ud så har det været en kæmpe oplevelse selv at "lave" hende - og så kan det godt være jeg taber penge hvis jeg en dag (gud forbyde det) skal sælge hende... Men altså - man betaler jo også for en ferie uden at få noget for det udover oplevelser og jeg er villig til at have betalt for denne oplevelse og hvem ved - mpske ender hun ud som hoppens andet føl og ender med at rende LA-klasser til 70% - på trods af hun bare er et lille hobbyavls skravl

GO FOR IT!!!!

 

(PS - Ham Kirsebærgårdens Le Mans virker altså som en super dejlig hest..... selv brugte Jeg Urfürst af Hvarre til min olde-bolle-hoppe)

 


Trine Bach

Dana Crusador - DV 2007

Safians Gomilla - OL 1998

Godsets Unilla - OL 2004

Rockness - DV 2005

6
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-01-2015 10:51

Nu er denne debat kommet til at handle meget om papirer og at man ikke bør avle på en ukåret hoppe. Og den debat kan jeg godt følge. Men at lave et enkelt føl til sig selv på en ukåret hoppe, er vist ikke det der får verden til at styrte sammen.

 

Generelt synes jeg at dette forum her på avl er meget fordømmende. Jeg viste jer for et par år siden et billede af min hoppe (BH Lodestar - Temple Wind XX - Aleksander), og spurgte til råd om en hingst. Den var ikke kåret endnu, men ville blive det inden ifoling.

Billede

Strakt blev jeg udspurgt om hvorfor jeg ville lave et føl på hende, fremfor at give reelle råd. Og her er der altså tale om en hest med rødt pas!

Jeg synes det er ærgerligt at der ikke er plads til at vi, der bare vil avle et enkelt føl til os selv, kan spørge om råd herinde uden at blive overrumplet med diverse irrelevante spørgsmål. I Sandies tilfælde giver i passets farve til begrundelse for at hun ikke bør avle, i mit tilfælde gav i min hests overlinie som begrundelse for at jeg ikke bør avle.

Kan det virkelig passe at man ikke kan spørge til råds om hingst til ens hoppe medmindre man står med en elite hoppe?


- Louise med den dejlige Lo'moone!

7
0
Svar på denne tråd
 
 Bummelum
Forfatter: 
Dato:  15-01-2015 11:54

Blot en lille indskydelse:

 

Hoppen skal ejerskiftes hvis du vil være den der bliver registreret som avler og ejer af føllet.

 

Jeg lånte i 2010 en hoppe til at trække et føl på. Hoppen var ikke min, men det er mig der står som avler og ejer af føllet.

 

Sandie - følg dit hjerte, du vil avle en hest til dig selv - go for it! ;-)


Hilsen Jannie

 

GRAFIKER:

www.nokke.dk

 

HESTENE:

www.sydvillegaard.dk

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

Sydvillegaards Zander

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Strammede regler
Forfatter: 
Dato:  15-01-2015 13:03

Der er strammet rigtigt meget op på reglerne om pas og om registrering af heste siden du avlede i 2010 Jannie. For idag bliver der tydeligt gjort opmærksom på at alle papirer bliver sendt til hoppens registrerede ejer også pas på føllet.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ejerskifte lovpligtigt
Forfatter: 
Dato:  15-01-2015 13:04

Udover at ejerskifte i dag er lovpligtigt og skal foretages indenfor 30 efter købet.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsada
Forfatter: 
Dato:  15-01-2015 13:59

HØR NU LIGE HER!!!!!!!!!! Om hesten står i mit eller min kærestes navn er IKKE NOGET nogen skal blande sig i!!!!!!

 

Undskyld mig - Men denne tråd er løbet HELT af sporet, og jeg synes VIRKELIG nogle af "debatørene" i tråden her er kørt helt helt af sporet......!

 

 

MIN HEST bliver forsøgt ifolet I ÅR... Og så er jeg sku ret lige glad med om hun har rødt, sort, pink eller violet pas....

 

Og ja jeg kan falde død om i morgen.. Men det kan i andre også... Jeg kan også komme til skade (hvilket jeg er i forvejen), men det stopper mig ikke for at kæmpe...

 

 

Undskyld mit sure opstød.. Men bliver bare så harm over at der ikke er plads til os alle i sådan et forum her....


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

12
7
Svar på denne tråd
 
 Følle..
Forfatter: 
Dato:  15-01-2015 22:01

Jeg vil ønske dig held og lykke med dit kommende føl, uanset farve på pas osv osv.

Jeg er åbenbart også en af de tosset, som overvejer en ifoling på en ikke kåret hoppe.. Og en skam man ikke kan søge råd, uden at blive sablet ned..

 



Venlig hilsen Pia






6
2
Svar på denne tråd
 
 oldenborger
Forfatter: 
Dato:  16-01-2015 10:53

jeg er af den holdning, har man en racehest, så synes jeg man skal blive i "racen".

så umiddelbart vil jeg da kigge efter en oldenborger hingst, kender ikke reglerne men er det ikke muligt at få Isabella kåret i evt. foregister hos OL.??

 

Hvis du kigger efter en varmblodshingst, så vil jeg da klart forsøge at få hende kåret i DV, så er der jo en start på papirerene på et evt. føl.

 

Isabella må man jo sige er brugt i sporten og jo vist hun da kan..bare en skam hvis hun nu er skadet..

Så jeg vil ikke fraråde eller anbefale dig at få et føl, men blot sige at vælger du at ifole hende, så synes jeg også du bedst muligt bør sikre føllet de bedst mulige "papirer" og få hende kåret i det forbund du vælger en hingst ud fra..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

4
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-01-2015 13:40

@Isabella : Lav du dit føl på din elskede hoppe.

 

Jeg kan bedre forstå at man avler et føl som man vil beholde, end at man avler for at sælge, når nu markedet er som det er.

 

Må jeg forsigtigt spørge hvorfor at i stadig sætter jeres hopper i fol for at sælge afkommet, når nu markedet er så presset pga der er for mange heste??? Er det ikke bedre at man holder tilbage med at avle indtil markedet retter sig til noget mere fornuftigt?

 

Mine tanker:

Jeg tænker at har man en god hest, så lad være med at sælge til en hver pris, for det er jo med til at priserne bliver dumpet.

Markedet er som det er fordi for mange sælger deres afkom for billigt og det kan kun vendes ved at man ikke lader sig presse til en urimelig pris. Hvis køberne ikke vil betale det det koster, så må de jo lade være med at købe. Hvorfor skal avlerene betale for andres ridedyr?? For det er jo reelt det der sker, hvis køber dårligt nok vil betale det føllet/hesten har kostet at lave.

 

 

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

8
0
Svar på denne tråd
 
 Vil give dem
Forfatter: 
Dato:  16-01-2015 14:38

Vil give dem ret som spørger om det ikke kan være muligt at svare folk som ønsker en råd omkring hvike hingst der evt. kan bruges,i at alle dumme kommentarer om at hvorfor avle når man kan købe et afkom efter en bedre hoppe, og den ikke er en, man skal avle på m.v. det er jo ike det der spørges om.

Det bliver for snobbet efter min mening.

 


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke anderledes
Forfatter: 
Dato:  16-01-2015 20:19

Når man opretter en tråd herinde, så kan mn jo ikke bestemme hvad og hvem der skal svares i tråden. Det er jo ikke anderledes end når jeg har oprettet en tråd hvor jeg spørger om input til en hannoveranerhingst og så bliver bombarderet med alle mulige DV-hingste, og det jo ikke er det jeg har bedt om. Så må man bare lade forslagene gå ind af det ene øre og ud af det andet.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

4
2
Svar på denne tråd
 
 fald i antal af føl..
Forfatter: 
Dato:  16-01-2015 21:01

Charlotte 4 muler : Avlerne bliver ikke bare ved med, at sætte deres hopper i fol, det viser den seneste statistik i Magasinet Ridehesten hvor der er registreret 1630 føl i DV regi i 2014 og det kan holdes op imod 2971 føl i 2008 ( 2008 det højeste tal igennem 10 år ) 2014 er så det laveste i 10 år.

 

I din anden iagtagelse er jeg helt enig.

 

mvh Birgitte

4
1
Svar på denne tråd
 
 det er jo
Forfatter: 
Dato:  17-01-2015 00:13
Det er jo ikke forslag af hingst der er problemet her, for det er klart når man hører efter det vil der blive foreslået både oldenborg, DV, XX mfl. Og det er der jo ikke noget problem i, men at nogen går ind og siger hesten ikke bør avles på fordi den ikke er egnet og ikke er kåret så går man jo helt udenfor hvad der bliver forespurgt. Det med at der risikere at blive foreslået en race til sin hoppe som man ikke syntes om, vil heller ikke bringe mit @!#$ i kog, men det andet vil, når folk bliver ved at trampe ned på hoppens egenskab som moder dyr.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

6
1
Svar på denne tråd
 
 Avl...D
Forfatter: 
Dato:  17-01-2015 17:13

Hvis nu det skal være, så kunne det måske også være meget sjovt for dig at få hoppen kåret. Så kan du også "bruge" hende til noget, selv om du ikke længe kan ride hende. Altså du har noget at lave med hende her i foråret og sommeren.

 

Det koster selvfølgelig lidt, men du kan vel selv træne hende og fremvise hende, og så er det kun kåringsafgiften og medlemskabet i foreningen, og lige medlemsskabet kan være rart at have alligevel, når man gerne vil lave føl. Så kan man nemlig lære lidt mere, og jeg har altid godt kunnet lide at blive lidt klogere på det, jeg beskæftiger mig med :-)

 

Med en kåring af hoppen er afkommet jo lige lidt bedre stillet i forhold til evt. avlsmæssig fremtid - man kan jo aldrig vide, om du bliver bidt af det.

 

Pøj pøj!


mvh Stine

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 suk suk suk suk.....
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 13:34

Jeg har læst halvdelen af tråden, og så kunne jeg ikke lade være med at skrive mere. Vil vende tilbage herefter. (bare rolig)
Men men men, jeg vil bare lige tilføje en tråd til det med piratføl der åbenbart er dømt til et kedeligt liv som kastebold. Ehm, undskyld mig? Og der er ikke chance for at en hoppe med rød pas ikke er det?

Jeg har 6 heste og ponyer hjemme ved mig. De 4 af dem er uden papir, de 2 af de 4 er piratføl der er avlet herhjemme. Den ene er 7, snart 8 og den anden er 2. Begge avlet på samme mor, begge utrolig vellykket.

Den 8 årige er en blanding mellem new forest og OX. OX'eren har skam papir, dog ikke new foresteren som er min hoppe. Den 8 årige er blevet dømt af en proffesionel eksteriør dommer, som havde nogle utrolig fine fine ord, og det eneste han rigtig kunne pege fingre af var hans lidt for stejle skuldere og at han var en smule indfodet, dog ikke noget der havde betydning. Den 8 årige har altid fået en MASSE opmærksomhed til div. stævner og der har været en bunke bud til hver stævne. Alle budende kom fra middel rytter der bare ønskede sig en fin og velredet middelhest som min 8 årige. Den 8 årige springer rigtig godt over og han har altid fået ros for hans dressur. Han er 147 og vallak. Han er en stjerne, og må jeg lige indskyde at han STADIG er hos avler (mig) uha uha. Nu er han arvet videre til min søster som bare bruger ham som hygge og distance (Da det kan PIRATHESTEN også finde ud af).

 

Hans halvbror, den 2 årige, viser også rigtig god gå på mod. Han har dog ikke en lige så flyvende gang som den 8 årige, men den 2 årige har derimod en styrke og gåpåmod som den 8 årige har manglet en smule. Der er intet der skræmmer shagya blandingen (altså den 2 årige) og han er en lille robust bygning (i modsætning til halvbroren) som vi håber ville kunne gøre sig lige så bemærket som hans halvbror. Temperamentet hos den 2 årige er helt igennem skøn, og vi er helt sikkert på at der nok skal være en middelmådig ungrytter som vil få meget glæde af ham hvis han ender på salgslisten.

 

Moderen til de her to gutter, har jeg købt direkte fra avler da hun var 3. Hun er i dag 14.

Vi har to røde pas heste. Den ene er min, den anden er min mors. Min røde pas hest købte jeg som 2 årig. Hun er i dag snart 5. Jeg købte hende uhyrelig billigt (jeg snakker VIRKELIG billigt), trods hendes utrolig fine papir med F: De Noir, MF: Blue Hors Agent og hendes mor og mm er guld og sølvmedalje hopper. Men jeg har ikke tænkt mig at bruge hende til avl. Nej hun skal bare være min dressurhest, hvilket hun egner sig rigtig godt til.

Min mors røde pas vallak købte hun, da hesten var skadet oppe i ryggen og ikke kunne bruges til det høje dressur som den gik i sin storhedstid. Nu går den som skovturshest og nyder dens mere eller mindre pensionistliv, her hos os middelryttere.

 

 

Jeg kan også lige fortælle om en historie om en rigtig fin hest der endte som kastebold trods dens høje pris og fine røde pas.

 

 

 

Jeg synes virkelig i er dømmende.


"Horses change lives. They give out young people confidence and self-esteem. They provide peace and tranquility to troubled souls, they give us hope."

1
3
Svar på denne tråd
 
 Hejsada
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 14:42

Tråden her har heldigvis ikke slåt mig ud - andet end at jeg ikke gider spørge til råds her inde igen når den tid kommer...

 

Der er med 90% sikkerhed valgt hingst, med mindre jeg ombestemmer mig... Og jeg er spændt på om det hele lykkes, og det hele køre som smurt og jeg så har egen ride/konkurrencehest igen om 5 år - hvis alt går som det skal...

 


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

10
2
Svar på denne tråd
 
 Bummelum
Forfatter: 
Dato:  24-01-2015 18:36

Håber da du spammer os med følbilleder til den tid ;-)


Hilsen Jannie

 

GRAFIKER:

www.nokke.dk

 

HESTENE:

www.sydvillegaard.dk

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

Sydvillegaards Zander

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 dårlig stil
Forfatter: 
Dato:  24-01-2015 21:00
Jeg syntes der er gået heste galleri i den her ts. jeg kender nu flere rigtige gode heste handlere og rytter der gerne ser oldenborg i deres hestes afstamning. jeg syntes at jeres argumenter for at ts ikke skulle sætte sin hoppe i avlen er helt igennem skudt ved siden af.. hvad hjælper det du har afkom på elite skuet med mere, intet er mere uinteressant for ts spørgsmål. Og at charlotte skriver at man man skal lære ved at lytte. ja charlotte men man skal sgu også kunne sorterer bland alt den ævl der bliver skrevet.Alt held og lykke til dig med dit projekt føl..
3
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-01-2015 23:05

Folk er jo sindssyge

 

 

Jeg har selv en hjemmeavlet hoppe på 4 år, efter en ukåret hoppe OG hingst :) Og hun er blevet en gangmaskine uden lige. Jeg har også en kåret hovedstambogshoppe med 9 i bevægelser og må da sige at min unge hjemmelavede dame, kommer til at gå endnu bedre.

 

Og hun er også en beholder ;) Og ja, hende kunne jeg også finde på at ifole når hun en dag er gammel og grå

2
3
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 09:06

hej Igen

Skal jeg tolke at man er sindsyg ? man er fyldt med ævl og idiot.?

Når man ikke er enig med jer der synes ifoling er en god ide ???

Jeg skriver pænt og ordentligt at hoppen er dejlig, men jeg aldrig ville avle på den. Ikke fordi der er oldenborg i den. Men fordi ejer skriver hun har haft problemer i dressuren, den er uanvendelig som ridehest, den er ikke kåret. Det er min mening.

Kan vi ikke have en spændende debat, være rygende uenig uden vi behøves at blive "grimme" i sproget og personlig ??

 

Synes det er så ærgelig vi ikke kan debatter uden folk bliver pigesure , tager det personligt og begynder at skrive i et meget ubehageligt grimt sprog.

 

Held og lykke til trådstarter med hendes føl projekt.

 

Med venlig hilsen Hanne.

 

8
1
Svar på denne tråd
 
 hejsada
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 09:14

Så fordi en hest er FEJLREDET så stemples den som uegnet til avl???

 

Hesten har det BEDSTE sind, og var inden skaden igang med omlægning at den fejlridning jeg desværre har lagt i den... Og hun gjorde det faktisk GODT....!

 

Og vil lige påpege den IKKE ER erklæret uanvendelig! Det er muligt at dyrlægen mener at de forkalkninger hun har i en seneskede gør at hun ikke kan være konkurrencehest - men det er da IKKE det samme som at hun er erklæret uanvendelig! Det skal der en attest hos forsikringen til - og det er der ikke...

 

Fair nok at man ikke mener der skal avles på hopper der ikke er kåret... Men at vurdere om hesten skal have føl eller ej - på baggrund af at hesten har været fejlredet og DERFOR har haft problemer i dressuen?? Ja ja sådan nogle er der vel også...

 

Kunne forstå hvis der var problemer pga hesten havde noget fysisk galt der kunne være arveligt!

 


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

2
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 14:41
Hanne. ja jeg syntes faktisk det er uforskammet at skrive hun ikke burde avle på sin hest pga skade og at den ikke er optimalt som dressurhest. en skade er for det først et ikke brugbart argument, en skade kan opstå af mange ting som overhovedet intet siger om hestens holdbarhed. og at den ikke har gået dressur tak skæbne så blev der ikke født mange heste hvis de alle skulle ha den kap.. og ts skriver at det er et afkom til hende selv, og ja selvfølgelig kan de ske man bliver nød til at sælge, men hvis vi hele tiden skal træffe vores valg efter hvad der kunne ske om flere år, ja så glemmer vi da at leve. for der er kun en der er sikkert i denne verden, og det er vi alle ender i graven. så svar dog på ts spørgsmål og ikke gi jeres mening om hun skal avle på den eller ej. hendes hest hendes penge hendes ansvar. ikke dit og mit..
jeg er ikke tilhænger af pirat avl men denne her hest har en stamtavle og fordi jeg ikke selv ville træffe det valg gør da ikke at jeg skal rakke ned på ts
2
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 14:45
Hanne. vi kunne sksm godt ha en god debat hvis ts havde skrevet at hun ønskede for og i mod I foling af hoppen. og det er hvis ikke det ts spørg om.
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 15:16

Tina(fimpe): jeg er uforskammet. Jeg rakker hesten ned ???????? Skriver det er en rigtig dejlig hest. ??? ; Du skriver "

fordi jeg ikke selv ville træffe det valg gør da ikke at jeg skal rakke ned på ts" Nå du vil heller ikke avle på den

Jeg synes jeg har forsøgt at være saglig og ordentlig i mit sprogvalg. Jeg har ingen interesse i at rakke nogen som helst ned.

 

Der er rigtig mange heste jeg ikke vil avle på

 

Tina: ville være så rart, hvis du begynder med stort efter punktum og ikke skriver ud i et. Dette skriver jeg ikke for at rakke ned, men fordi jeg har svært ved at læse dine indlæg, måske skyldes det min ordblindhed. Håber det er ok at skrive dette. Ellers undskylder jeg mange gange.

 

MVH Hanne,

 

3
2
Svar på denne tråd
 
 12 3456.
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 18:25
Skriver fra Mobil, den og jeg er ikke altid enig. Nej jeg ville ikke avle på den hoppe, jeg avler ikke for at ville beholde, jeg har købt min hoppe som avls hoppe. Ts situation er en hel anden. Og det er den generelle måde i skriver til ts på som jeg faktisk syntes er uforskammet. Hanne hvor har ts bedt om din mening om om hun skulle avle på den eller ej.
Jeg stopper diskussion her. Og som skrevet i et andet indlæg så ønsker jeg ts alt held og lykke.
1
1
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  30-01-2015 08:06

Dejlig hoppe, vil du avle et føl, så gør det.

det er altid svært og blive enige, her i hesteverden, om det er rideheste eller væddeløbheste. Nu er jeg også en af dem som helst selv laver et føl, på en hoppe jeg selv ejer hvis jeg syndes den har det jeg kan bruge. Men husk der skal være plads til en god snak om hver af vores meninger, lyt til alle og bestem dig selv for hvad du vil.held og lykke.

Anja.

2
1
Svar på denne tråd
 
 Hvilken hingst
Forfatter: 
Dato:  12-02-2015 10:00

Hej Sandie :)

Nu håber jeg ikke jeg kører for meget rundt i tråden, har læst den og syntes det er ok at den er stoppet nu :) Alle har vidst fået sagt hvad der skulle siges.

Men men men, jeg blev nysgerrig. Hvilken hingst valgte du så.
Skal selv have min ny erhvervede hoppe til hingst i år, så er blevet meget avls pjattet :)


______________________...__________

Heste er en livstil, så hvis du begiver dig ud i heste

så gør det helt og ikke halvt
_________________________________

 

Catja Folsach Jensen <3

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider