Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Kissing spine
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 20:16

Hvad gør I andre med jeres Kissing spine heste?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Tinka
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 20:19

Hvordan definerer du ( eller dine dyrlæge ) Kissing Spine ?


 

 

Mvh Janni

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Slagter dem
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 20:25

Vi har endnu kun haft ét afkom med diagnisticeret Kissing Spines, og den må jeg indrømme røg til slagteren. Vi gjorde os mange tanker om hvad der var det rigtige, men det blev altså enden på det hele. Uanset hvad vi ville skrive i en kontrakt, så ville vi kunne ende med at få den tilbage, og det orkede vi ikke.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Det kan jeg
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 20:43

udmærket forstå Charlotte, men jeg synes når sådan et spørgsmål stilles i dette forum at det ville være rart hvis der også kom kriterier på bordet, idet jeg ikke altid har på fornemmelsen at fagkundskaben er enige om diagnosen.

 

Jeg har avlet 2 heste der begge er i familie med din aflivede hest; den som er solgt gik igennem rtg af overlinie uden anmærkninger.

 


 

 

Mvh Janni

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 kissing
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 21:20

 

Det er en hest der lige har været i røntgen og jeg skal træffe den svære beslutning om hun skal aflives. Jeg har redet hende siden hun blev tilredet og har altid haft problemer med at lære hende ting. Især galop. Hun er 6 nu og syntes bare det er så tidligt at skille mig af med hende.. Og en stor beslutning :-( Hun bliver hentet mandag hvis det er. Og aflivet imorgen.

Hun har kss 2 steder med knogleforandringer. Hun render med næsen i vejret og har altid snydt lidt ved at trække i tøjlerne og løbe. Jeg er dressurrytter og har syntes at det var lidt træls med en hest der ikke gad lave noget. Hun har været redet i 2 år, jeg har redet mange ungheste og kan ikke forstå hvis det skulle være min skyld at hun har fået det. Mit eget gæt er at det er medfødt. Har redet en i familien og den havde det også med at snyde og væltede simpelthen til sidst.

Det er bare en svær beslutning.. Der skal overståes


~~ Elsker ny viden ~~
1
0
Svar på denne tråd
 
 Kissing spine
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 09:39

Ingen der har erfaring i fht om de kommer sig.....


~~ Elsker ny viden ~~
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 09:57

hej

Når der er knogleforandringer er det vel i svært grad og den har kliniske symptomer. Ja der ville jeg vælge samme løsning som Charlotte.

Men er det en grad 1 eller 2 kissing spines uden knogleforandringer ville jeg være ligeglad.

 

MVH Hanne.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 knogleforandringer
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 12:07

knogleforandringer går aldrig i sig selv igen, de kan fortsætte som aktive, dvs. udvikle sig yderlig eller de kan gå i bero over en periode for så at blive aktive igen.

 

En KS hest med det i let grad kan til tider omskoles så den lærer at bevæge sig anderledes og dermed undgår en del af de gener/smerter der opstår under normal ridning, men det er en langvarig proces, som kræver tålmodighed og at man har overskuddet til, at der til tider vil være tilbagefald i træningen.

 

Har du ikke overskuddet/tiden/lysten til dette vil jeg sige afliv hesten, at sende den videre ville være noget af det værste man kan gøre i min verden.

 

Kissing spine kan være arveligt, primært som jeg er blevet informeret i forhold til at hesten fødes med meget tætsiddende torntappe, men det kan også tilkomme senere i livet af mange årsager.

 

mvh

Mie


R.I.P Dagirr, tak for de mange skønne stunder vi havde :) <3

 

Med de tre skønne arabermuler <3

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 sælges, se min profil for flere oplysninger :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 13:04

her i England er der rigtig mange der avler paa dem, men en del folk har en helt forkert holdning til avl her, hvis Musse ikke kan gaa i sporten kan hun jo betale nogle af sine regninger med at faa et foel hvert aar.... skidt pyt med hvordan Musse har det for hun er jo stadig i live og det goer ikke saa ondt i sjaelen som at skulle slaa hende ned :( :(

 

personligt ville jeg ALDRIG saette en KS hoppe i fol, jeg syntes ikke det er fair for hende, og havde jeg en ville den blive slagtet/ eller her i England skudt og burgt til at fodre jagthunde.

 


Little Arabians

Passion for classic Polish


http://www.littlearabians.com


2
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 13:06

glemte lige ang bedring har jeg set flere der er opereret EN ud af de 7 rides nu, de andre har tilbagefald, og ved 2 ingen forskel fra foer operation = de blev skudt.


Little Arabians

Passion for classic Polish


http://www.littlearabians.com


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har valgt
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 18:44

at beholde hende indtil videre. Er enig mht avl. og regner ikke med den store helbredelse.


~~ Elsker ny viden ~~
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hesten
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 20:32

har tydeligt ondt, og formentligt også ubehag uden rytter når det er så slemt at der ligefrem er knogleforandringer.

Syntes faktisk det er bedst at give den fred nu inden den får mere ondt.

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Kissing spine
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 22:23

.. det kan du jo ikke sige uden at have set hende


~~ Elsker ny viden ~~
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 08:38

Jeg er af den opfattelse at en hest godt kan have et godt liv med KS, hvis den har en muskulatur som hjælper den til ikke at have ondt. Mange sportsheste har KS eller tætsiddende torntappe, som ikke er et problem. -Så længe de vel at mærke er i træning.

Det bliver først et problem når hesten ikke bliver redet og musklerne falder fra,-så kan de få ret ondt.

 

Jeg ville ikke vælge at sætte en hoppe med KS i fol, simpelthen af frygt for at den får så ondt, når tyngdekraften begynder at veje nedad og den ikke bevæger sig så meget mere og musklerne i overlinjen begynder at falde fra.

Min erfaring er at KS heste skal holdes kontinurligt igang på et vist niveau og med en træning som er henvendt på at få ryggen stærk.

Det kan man alt andet lige ikke gøre lige så grundigt med en drægtig hoppe, slet ikke op mod folig. Jeg tror desværre ikke på at mange timer på fold er nok, og slet ikke med en stor mave som vejer nedad.

 

Dertil kommer at vi ikke ved nok om arveligheden af KS, til at jeg ville turde avle på det.

 

Så nej, jeg ville heller ikke avle på en hest med KS, af flere årsager.


Med venlig hilsen

Sanne

 

...............................

 

Venter Føl efter Atterupgårds Seebach april 2015

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helt enig
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 21:05

Hun skal ikke ifoles


~~ Elsker ny viden ~~
1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-11-2014 09:44

VI har haft en kissing hest der blev opereret for det men han var så en meget følsom og lidt varm hest ,så vælger man at genoptræne en hest med det sind som mange varmblod har idag så husk at tegn en god livsforsikring på dig selv, da det kan være med liv som indsats,vores var det arveligt da den havde det slemt efter kort tids ridning han er så død nu.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kissing spine
Forfatter: 
Dato:  04-11-2014 19:26

Forstår bare ikke at en af de dygtigste dyrlæger i landet sige at det ikke er arveligt


~~ Elsker ny viden ~~
0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  04-11-2014 20:59

det er der ogsaa nogen der siget herovre, men flere siger de har set det i 'familier' saa jeg tror baade og, nogle heste arver maaske en genetisk despotition for at have lettere ved at udvikle KS... det er det samme som de nye forskninger i OCD paapeger.


Little Arabians

Passion for classic Polish


http://www.littlearabians.com


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-11-2014 08:36

Jeg tror der er meget delte meninger om hvorvidt det er arveligt eller ej, alt efter hvilken dyrlæge man spørger.

Jeg har også hørt en dyrlæge udtale sig om ny forskning der indikerer at KS ikke er medfødt, men istedet opstår i 1-3 års alderen. Men grundlaget for forskningen er så lille pga. manglende ressourcer, så de tør ikke konkludere noget ud fra det.

 

Og eftersom det ikke er dokumenteret og forsket i yderligere, ville jeg ikke turde tage chancen og avle videre på det.


Med venlig hilsen

Sanne

 

...............................

 

Venter Føl efter Atterupgårds Seebach april 2015

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Er det ikke en joke...
Forfatter: 
Dato:  05-11-2014 11:10

Det har jeg fået fra dyrelægen:

 

Genoptræning for hest med rygproblemer
1. uge: longering - løst i gangart efter hestens valg. 20-30 minutter. Skift volten
hyppigt og stor diameter.
2. uge: longering med hjælpetøjle (elastik, chambon). Start løst og spænd den
langsomt ind i løbet af ugen. Hesten skal hele tiden arbejde "med" hals og hoved
nedad, må ikke sænke ryggen og gå imod. Læg evt. en bom kl. 3 og 9 i volten.
3. uge: arbejde under rytter. I starten i skridt og senere i trav. Løsgørende, små
volter tilbage, slangegang
4. uge: almindeligt arbejde
Alle dage: strækøvelser af lænd/ryg efter arbejde. Altid optimal sadeltilpasning. Longe
arbejde 1 gang ugentlig. Aldrig for lange pauser (sommergræs)

 

seriøst...

 


~~ Elsker ny viden ~~
0
0
Svar på denne tråd
 
 Elastik er no-go
Forfatter: 
Dato:  05-11-2014 11:47

En elastik er da no-go, det er bare en dårlig indspændingstøjle. Derimod kan jeg godt se formålet med en gammeldags chambon, den lærer hesten at sænke hovedet og løfte ryggen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jo men..
Forfatter: 
Dato:  05-11-2014 12:10

3 uger så skal den rides.....!

 

Syntes at det er useriøst!


~~ Elsker ny viden ~~
0
0
Svar på denne tråd
 
 vi havde
Forfatter: 
Dato:  05-11-2014 12:29

en der bare var øm i ryggen og ikke som sådan fejlede noget. Der fik vi en genoptræingsprogram på 4 uger i longe, tilgengæld var det kun 20 min ad gangen. Den 5. uge var stadig med longearbejde først og derefter ridning med kontrol for smidighed og villighed til at gå frem. Så synes måske det lyder lidt hurtigt, men dyrlæger gør jo tingene forskelligt.


Med venlig hilsen


Lene



0
0
Svar på denne tråd
 
 kissing spine
Forfatter: 
Dato:  08-11-2014 13:59

Jeg har en 4 års med tætsiddende torntappe flere steder i sadellejet, de er ikke vokset sammen, men der er nydannelser.

 

Vi har været igennem hele møllen, antiinflamatorisk sprøjtet ind i bløddelene i området, røntgen, et længere genoptræningsprogram fra jorden og flere opfølgende dyrlægebesøg.

 

I dag fungerer hesten super som ridehest, hun bliver redet ca. 5 gange i ugen, og vi er netop gået i gang med springningen også.

Hesten bliver selvsagt aldrig krøllet sammen, der er fokus på løft af ryg og stræk af overlinjen, og jeg får ofte undervisning.

 

Jeg er meget obs på hvordan hun har det i ryggen, og ca. hver 14 dag går jeg hende igennem med massage og ledmobilisering, for at rette de små skævheder og ømheder, der hurtigt kommer, i og med at nydannelserne i et eller andet omfang vil trække skævt ned gennem kroppen.

Sadelmager er minimum hvert halve år!

Hesten fungerer 7-9-13 virkelig godt udfra ovenstående, men jeg er også ultra opmærksom på hendes krop, for at fange eventuelle problemer i opløbet!

 

Det der med at lade hesten stå stille på marken i en periode, det duer ikke med en KS hest. De skal lære at bruge sig rigtig, og så skal de holdes i gang.

Min hest havde fri bare 1 uge i sommers, og jeg brugte herefter knap 3 uger på at løsne hendes krop så meget op, at hun igen kunne galopere venstre galop.

 

Men i virkeligheden hander det nok om at tage beslutningen, om man vil gå all-in, og ofre de penge og den tid det kræver, at få hesten til at fungere, eller om begge parter er bedre tjent med at sige farvel!


Nina

 

Trænger din hest til forkælelse, præsterer den ikke optimalt eller ønsker du at få den tjekket igennem?

www.facebook.com/pages/Hestens- afbalancering/ 717595154927088?ref=hl

Kører ud fra Kolding

3
0
Svar på denne tråd
 
 1111111111
Forfatter: 
Dato:  08-11-2014 19:22

Det her er det dyrlægen skriver:

 

Hoppen er helt stiv i ryggen og reagerer ikke på rygreflekserne.
tryk øm midt på ryggen og 20-25 cm langt område. Benene ok
obs. hovene - (oldenborg og søster har forbenet dragtbrusk)
mønstring skridt/trav 2 grader halt (0-5) venstre forben i trav
reagerer ikke på bøjeprøve
longering blåd/hårdt, tydelig halt venstre forben, specielt i venstre volte
bruger ovehovedet ikke ryggen, holdes låst, bagbenene løftes ikke ret meget.
på blød bund rørte baghovene af og til jorden.
Lav ledning VF: negativ
x-ray venstre forbens hov og ryg: der er kraftig udviklet kissing spine over flere hvirvler
med knoglefortætnnger og opklaringer
diagnose: kissing spine


~~ Elsker ny viden ~~
0
0
Svar på denne tråd
 
 kissing spine
Forfatter: 
Dato:  08-11-2014 22:31

Hvis du vil give hesten en chance, skal du i hvert fald ikke følge den genoptræningsplan du har fået!

Hvor I landet bor du?

 

Har hesten fået noget smertestillende? Den har jo helt sikkert ondt, og har ikke en chance for at komme til at bruge sig rigtigt i en longe, hvis ikke der gøres noget ved dens bevægemønster, som jo formentlig er et resultat af smerter i ryggen!

 

I longeplanen ville jeg fjerne alle former for hjælpetøjler, med undtagelse af evt. en fast chambon de første par gange, så hesten lærer at sænke og strække halsen.

Og så ville jeg longere og gå ture i 6-8 uger, førend et kontrol besøg ved dyrlægen kunne afgøre, om hesten var klar til rytter!

 

Jeg ville helt klart også alliere mig med en massør, og evt. en kiropraktor, men i første omgang en massør, og sørge for hesten stille og roligt af flere gange kunne få løsnet muskulaturen.

 

Back on track er også et godt supplement!

Derudover skal du være obs på, at hesten ikke fryser på folden. For en rask hest er det ikke det store problem at spænde i muskulaturen på en lidt kold og våd efterårs dag, men når din hest har har det som den har nu, er det ikke særlig bevendt for situationen, hvis den står og spænder i overlinjen på folden!


Nina

 

Trænger din hest til forkælelse, præsterer den ikke optimalt eller ønsker du at få den tjekket igennem?

www.facebook.com/pages/Hestens- afbalancering/ 717595154927088?ref=hl

Kører ud fra Kolding

1
0
Svar på denne tråd
 
 Kissing spine
Forfatter: 
Dato:  08-11-2014 23:05

Syntes også at 3 uger er liiige rigelig lidt.. Men kan jo prøve at strække den. Hun får ikke smertestillende. Hun er glad og tilfreds på folden. Jeg havde hende inde for at longere hende over en bom. Det syntes hun var mega sjovt. Jeg putter ikke indspænding på hende og hvis der skal noget på skal det være en løst spændt glidetøjle/gammeldags chambon.

Hvilken grad havde din det i 0-5


~~ Elsker ny viden ~~
0
0
Svar på denne tråd
 
 kissing spine
Forfatter: 
Dato:  09-11-2014 10:58

Men når hesten er halt, er det jo et udtryk for smerte.

Uanset hvad, skal du være opmærksom på at hesten i al træning kommer til at slappe af og bruge overlinjen.

 

 

Jeg har ikke snakket grader af kissing spine med dyrlægen, men vi gennemgik røntgenbillederne, og det krævede ikke en dyrlæge uddannelse at se problemet!


Nina

 

Trænger din hest til forkælelse, præsterer den ikke optimalt eller ønsker du at få den tjekket igennem?

www.facebook.com/pages/Hestens- afbalancering/ 717595154927088?ref=hl

Kører ud fra Kolding

2
0
Svar på denne tråd
 
 1111111111
Forfatter: 
Dato:  10-11-2014 18:44

Ok.Du skriver bare nydannelser, men er det det samme som fortætninger og opklaringer?


~~ Elsker ny viden ~~
0
0
Svar på denne tråd
 
 kissing spine
Forfatter: 
Dato:  10-11-2014 19:13

Jeg ved ikke hvad opklaring af knogle er, men fortætning er vel det samme som nydannelse.


Nina

 

Trænger din hest til forkælelse, præsterer den ikke optimalt eller ønsker du at få den tjekket igennem?

www.facebook.com/pages/Hestens- afbalancering/ 717595154927088?ref=hl

Kører ud fra Kolding

0
0
Svar på denne tråd
 
 opdatering
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 09:41

Hvordan går det med din hest?


Nina

 

Trænger din hest til forkælelse, præsterer den ikke optimalt eller ønsker du at få den tjekket igennem?

www.facebook.com/pages/Hestens- afbalancering/ 717595154927088?ref=hl

Kører ud fra Kolding

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Nina
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 20:14

Det går fint. Jeg har trænet med hende og hun virker glad og tilfreds. Kan dog godt mærke at der ikke skal meget til før hun er stiv. Så der er ingen fridage. Hun er lidt hævet i et af ledene


~~ Elsker ny viden ~~
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider