Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Ny som avler - hjælp søges!
Forfatter: 
Dato:  31-10-2014 22:53

Halløjsa! :)

 

Nå, jeg er den lykkelige ejer af den skønneste hoppe - en Hollandsk Varmblod. Vi fik hende i en alder af 7 år, hvor hun kun lige var tilredet. Før vi fik hende havde hun fået to føl, som med tiden er nået langt inden for springsporten i Holland - så vidt jeg ved endte hendes ene datter med at ride internationale stævner. Ligeledes er hendes børnebørn også kommet langt. Forrige ejer er avler i Holland og fortalte at hun avler rigtig gode føl.

 

Tøsen er nu 13 år og jeg har spekuleret på, om jeg skulle ifole hende her til foråret - men jeg har ALDRIG beskæftiget mig med avl, så jeg vil gerne forberede mig i god tid, så jeg ikke kaster mig hovedløst ud i noget jeg ikke aner en pind om - derfor håber jeg på hjælp fra jer. :D

 

Her er den første række af spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe med:

 

1 Er hoppen for gammel?

2 Hvad er bedst - naturlig bedækning eller inseminering?

3 Hvornår på året er det bedst at ifole hoppen?

 

Andet jeg bør vide?

Eller har I nogle gode råd eller overvejelser jeg bør gøre mig?

 

Jeg kan informere om, at min mor i hendes yngre dage har avlet flere føl, så hun ved lidt - men som hun selv siger er hendes viden "forældet". Endvidere har vi en god dyrlæge som non skal hjælpe os hele vejen igennem - så baglandet er der.

 

Håber på en masse konstruktive råd. :)

 

Mvh Christina

1
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt svar
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 08:24

1. Nej, hoppen er ikke for gammel til ifoling, slet ikke når hun har haft føl før.

 

2. Det er en smagssag, men når vi snakker varmblod anno 2014, så er inseminering det mest udbredte. Drægtighedsprocenten er den samme, udbuddet af hingste er det største og riskoen den mindste.

 

3. Det er igen en smagssag. Jeg foretrækker at få føl i april, så jeg bruger den første brunst i maj hvis der starter en brunst allersidst i april, så kan jeg også godt finde på at bruge den. Føl i april passer for mig med at jeg kan fravænne føllene nå de skal på stald i oktober.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt svar
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 20:20

1 og 2 kan der vist ikke være andre svar på :)

3 er som sagt en smagssag. Jeg vil hellere have et januar føl end et april/maj min stald er god til de tidlige føl, og så kan jeg godt lide at jeg kan nå at fravænne hen over sommeren hvor føllet 'bare' skal spise græs og så kan jeg ofte lukke hoppe og føl sammen igen hvis hoppen ikke er drægtig igen, så kan de gå sammen om vinteren ( jeg har helst mine, unge som gamle, i løsdrift. Har kun hopper der skal fole fast på stald om vinteren)

Og modsat mig (og Charlotte) er der nogen der vil have så sene føl at hoppen kan fole ude.

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 12:06

1 og 2 er jeg enige med ovenstående.

 

3) jeg foretrækker at få føl fra midt april til midt maj, slu maj kan gå, men helst ikke senere. Jeg vil helst ikke ha føllene for tidligt, da jeg ikke har mulighed for at lukke dem ud og ind flere gange om dagen i starten pga arbejde, og hvis det er for koldt, vil jeg helst ikke ha føllet for længe ude af gangen af hensyn til hvile i tørt og varmt leje. Jeg vil helst heller ikke ha dem for sent af hensyn til kåringer, tilridning, DSA, E-test og stævner senere. Vi har pt en 3 års som er født i juli og han er ikke tilredet endnu, han er jo 3-4 mdr yngre end mange af han kommende "konkurrenter".


Sælges:

DV plage/føl, både hopper og hingste. Efter Laurino, Boney M, Sunny Boy og Zack... se præs.

0
0
Svar på denne tråd
 
 valg af hingst
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 09:26

Hej

Håber det er i orden at jeg kommer med et tillægsspørgsmål.

jeg har en dejlig hoppe på 12 år som er registreret DV´er. Jeg kunne godt tænke mig et føl på hende, men hun har aldrig haft føl før og hun er 12 år, så hvis det skal være, så skal det være her til foråret. Men hvad med valg af hingst. Jeg er ret sikker på at min hoppe ikke er kåret, men hun har et par fine heste i hendes stamtavle, så jeg ville da gerne bruge en hingst som er noget ved, gerne en med hannovraner i. Men hvis hun ikke er kåret, er der så hingste hun ikke "må" få føl med?

 

Hilsen Regitze

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kåring
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 10:27

Jeg vil til enhver tid anbefale at få kåret en hoppe som man vil avle på, hvis ikke man vil ofrede penge så skal man lade være med at avle.

 

DV har ingen begrænsinger på hvilke hopper de kårede hingste må "bedække", men der kan sagtens være hingsteholdere der har deres egne begrænsninger. Om ikke andet så sætter de bedækningsprisen så højt at det ikke er for almindelige mennesker

 

@Regitze: Din hoppe ville jeg køre på Katrinelund, de har et bredt udvalg af hingste og kan helt sikkert vejlede dig. Derudover så har de hvert efterår hoppekåring, så de kan hjælpe dig med at få kåret hoppen, så også den del er i orden.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 11:54

Tak for svar Charlotte.

Har faktisk haft lidt kig på Cantolar hos Katrinelund. Jeg vil meget gerne have hende kåret, og det er jo en kæmpe ny verden for mig. Er det kun efteråret man kan få sin hoppe kåret?

Undskyld alle mine begynder spørgsmål :)

håber det er i orden Christina.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Flere kåringer
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 15:02

Nej, der er flere kåringer i løbet af året. De indeholder alle forskellige muligheder for fremstilling.

 

Men jeg synes efterårskåringerne er et godt tiltag for de ikke helt unge eller top-afstammede heste som går efter udtagelse til Eliteskue eller at blive hingstemødre.

 

Her kan du fx se hvilke kåringer der er blevet afholdt i 2014:

Oversigt over 2014-kåringer

0
0
Svar på denne tråd
 
 sdfgsdfgkj
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 12:32

Jeg melder mig lige på banen igen. :)

 

Min hoppe er jo ikke kåret inden for DV - men hun er kåret inden for Hollands Varmblod i Holland da hun var yngre - med ganske fine karakterer. :)

 

Hun skal vel også kåres inden for DV?

 

Hvordan foregår det rent praktisk? Jeg husker fra mine yngre dag, da jeg tog ridemærke 1, at man skulle lære at mønstre hesten - er det også sådan det foregår hvis hun skal kåres inden for DV? Skal jeg ud og løbe med hende? Og hvad indebærer kåring ellers? Hvilke udgifter er der forbundet hermed? Uha alle de spørgsmål! :P


Med venlig hilsen

Christina Holst

 

- Ayo & Unieke -

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kåring
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 13:32

For at få kåret din hoppe skal du være medlem, 2014-pris 1660 kroner. Hoppen skal tilmeldes, 2014-pris 1550 hvis rettidigt anmeldt, overskrides anmeldelsesfristen tillægges 500 kroner.

 

Ja, hvis man ønsker at avle i DK, så skal hoppen kåres i et forbund som arbejder i DK. Ellers kan du melde dig ind i det hollandske forbund og så bruge en hingst godkendt der, og få føllet registreret dernede.

 

Ved en kåring i DV skal hoppen vises p fast bund, dvs den skal mønstres frem og tilbage foran dommerne i moderat tempo. Den skal vises løs i ridehus og den skal oprangeres. Så der er ikke så meget løbearbejde i det som der var tidligere og heller ikke sammenlignet med hvad du har lært til ridemærkeundervisningen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 14:29

Javel ja - det lyder "ligetil"!

 

Men for pokker jeg vil føle mig som en grønskolling hvis jeg skulle trække afsted med hende til en stor kåring - kan man gå til noget "kårings-træning"?

 

Jeg kan forstå at der både er eksteriør-kåring, sadelkåring mv - hvordan finder man ud af, hvad hun skal kåres under?

Har siddet og læst lidt på DV's hjemmeside og er blevet LIDT klogere - men i guder hvor er der lang vej igen før jeg føler mig sikker nok til at stille op til kåring...


Med venlig hilsen

Christina Holst

 

- Ayo & Unieke -

1
0
Svar på denne tråd
 
 Kåring
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 10:35

Åh jeg kender det Christina. Er selv helt lost på det felt. Men har læst mig lidt frem og for min hoppe bliver det nok eksteriørkåring i enten DR eller FOR, har selvfølgelig ikke heeeeeelt fundet ud f hvad der er hvad, men min hoppes mor er FOR. Til eksteriørkåring skal hun ikke rides, men hvis hun skal have "lov" til at være hingstemor, så skal det vist være med rytter. det er i hvert fald sådan jeg forstår det.

Jeg fandt også et eller andet sted hvor de forskellige grader var udpenslet, kan selvfølgelig ikke finde det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kåring...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 12:41

Der er altid mange folk, både hjælpere og rutinerede udstillere der gerne hjælper med råd og vejledning på dagen, så bare meld til :)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Kåring Sonay
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 12:50

Sonay kan optages i F3, dvs afdelingen for hopper uden fuld afstamning, F3 er bedste grad hvor afkommet kan kåres i DH/DS/DR. Dog kan en F3-hoppe ikke blive hingstemor.

 

DH kræver fuld afstamning med kåring i 3 led på morsiden. Helhedskarakteren skal være 10-9-8

 

DS kræver afstamning i hvert andet led i 4 led ELLER kåring i hvert led i 3 led. Helhedskarakteren skal være 7-6

 

DR kræver afstamning i hvert andet led i 4 led ELLER kåring i hvert led i 3 led. Helhedskarakteren skal være 5

 

FOR er for hopper med mangler i afstamningen. Der skelnes mellem F1, F2 og F3.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 23:38

Hvad menes der med "mangler i afstamning"? Så vidt jeg er orienteret og alt på alle sider af uniekes afstamning kåret inden for KWPN. Vil hun kunne kåret i DR eller DS?

 

hvad vil det sige at være "hingstemor"?


Med venlig hilsen

Christina Holst

 

- Ayo & Unieke -

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mangler i afstamningen?
Forfatter: 
Dato:  27-11-2014 08:22

Når jeg skriver mangler i afstamningen, så kan det både være at fx kun mor eller mor/mormor er kendt. Men det kan også bare være en manglende kåring, i en del udenlandske stamtavler kan det være svært at se om hopperne er kåret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 takker
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 13:12

Tak for hjælpen Charlotte :) det var lige sådan en forklaring jeg ikke kunne finde.

og nu ved jeg så hvad jeg skal have hende meldt til. så skal hun bare af med hængemaven

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 16:03

Ja, jeg siger også mange tak Charlotte! :)

 

Regitze - måske vi ses til kåring til foråret!! :P Min skal også af med vommen først!


Med venlig hilsen

Christina Holst

 

- Ayo & Unieke -

0
0
Svar på denne tråd
 
 kåring
Forfatter: 
Dato:  01-12-2014 11:41

Haha Christina, det kan da godt være, om ikke andet så i hvert fald for at se hvordan det foregår :D

 

Det der med at hoppen ikke må være hingstemor. Hvad betyder det egentligt? og hvad nu hvis hun får en hingst?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hingstemor
Forfatter: 
Dato:  01-12-2014 11:48

Reelt set betyder det ikke noget, det er jo så forsvindende lille en del af de hingsteføl der bliver født der ender som kåret hingst. For at kunne blive hingstemor skal en hoppe være kåret i RDH eller RDS.

 

Selvom mor ikke har sit R, dvs har gået rideprøve/er blevet B-hest/har afkom med rideresultater, så vil afkommet stadig få rødt pas og være berettiget til start ved alle DV's andre arrangementer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 oooookay
Forfatter: 
Dato:  02-12-2014 08:58

ah okay.. tak igen Charlotte :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider