Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 ville du kåre en LU hoppe?
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 21:40
Hun er efter DV far og morfar (kårede hingste bare så der ikke er tvivl), mor ikke kåret og mormor er knab.

Overvejer om jeg gider kåre hende i F1

Ville du?

Prisen er ikke så afgørende. Hvis hun skal lave et føl engang bliver det til mig selv.

I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

0
0
Svar på denne tråd
 
 Altid kåring
Forfatter: 
Dato:  14-10-2014 07:45

Jeg ville aldrig så meget som overveje at trække et føl på en ukåret hoppe, så ja jeg ville kåre hvis der var chance for at jeg ville trække et føl på hoppen på et eller andet tidspunkt.

 

Kåringsresultatet indenfor ridehesteracerne bliver bedst på unge dyr.

3
0
Svar på denne tråd
 
 kåring
Forfatter: 
Dato:  14-10-2014 12:02

Det er også sådan jeg har det. Tænker at det skulle være når hun blev 4. Med mindre hun virkelig bliver voksen at se på her til foråret når hun bliver 3


I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

1
0
Svar på denne tråd
 
 Anden mening
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 11:09

Jeg er så af en anden mening - hvis du vil noget med kåring ift. kommende afkom, så ville jeg ikke avle på en F1, når der er SÅ lang vej til et stambogsafkom. Og er afkommet kun tænkt til mig selv, så ville jeg nok end ikke overveje - kan jo ikke bruge det til noget, hvis både hoppe og føl kun er til dig selv.

 

Så hellere købe en hoppe der er "længere fremme" og avle på den. Alternativt kan du jo - hvis hoppens mor lever - trække den til kåring, og på den måde komme et led længere frem, så din hoppe bliver F2.

 

HVIS jeg så besluttede at gøre det alligevel, fordi jeg ikke havde andre steder at gøre af mine penge ;-), så ville jeg vente med at kåre og gøre det med føl ved siden - for så er jeg sikker på den overhovedet kan lave et føl.

 

Det kommer naturligvis også an på om du vil avle på hoppen uanset kåringsresultatet - får hvis du vil det, så gør kåringen jo hverken fra eller til.


 

Formidler af billetter incl transport t/r til store koncert- og sportsarrangementer i ind- og udland.

 

Se mere på http://www.karkon.dk.

 

Pt har vi Queen samt Paul Simon/Sting i webshoppen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja/nej
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 21:31

Både ja og nej

 

Jeg ville til hver en tid bruge en kåret hingst. Men jeg ville kun kåre hoppen, hvis der kom et hoppeafkom ud af det. Dvs. jeg ville tilmelde hoppen til kåring, hvis den fik et hoppeføl, og kåre den med føl ved siden

 

Et hoppeføl vil efterfølgende kunne kåres i F2, og det vil derfor være en gevinst at kåre moder-hoppen. Et hingsteføl vil aldrig kunne blive andet end en rundkørsel uden mulighed for kåring - uanset hvor god den er - og derfor vil en kåring af moder-hoppen være spild af penge !!!

 

Jeg har selv stået i samme situation. Jeg kårede min gamle hoppe i F1 med et hoppeføl ved siden tilbage i 2002. I 2006 kårede jeg den næste i F2 også med et hoppeføl ved siden, og det samme gentog sig i 2010 med F3, og i år har vi kåret 4. generation i DS (pga. karakterer) med fuld stamtavle.

Vi har været heldige at få hoppeføl i 1. hug hver gang, og derfor har vi fået kåret hopperne med hoppeføl ved siden, som 4 års.


Helena

 

 

22 års foldbums afstemning ukendt :-)

11 års hoppe e. Donato/Michellino/Roots XX

4 års hoppe e. BH Romanov/BH Leredo/BH Romancier

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Altid papirer
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 11:09

Jeg har det som Charlotte. Vil aldrig trække et føl på papirløse hest, ej heller hvis ikke hoppen er kåret.

 

Kåringen er et redskab til avleren for at kunne matche hingsten bedst til hoppen. Og bliver hoppen dårligt bedømt vil jeg afholde mig helt eller vælge en anden hoppe. Og er man nybegynder ville jeg vælge en erfaren hoppe, som forhåbentligt kan klare det selv, så man kan følge med på sidelinjen og få erfaring.

 

Hvis man vil trække føl i dag er man nød til at kigge på markedet. Det er i bund og specielt papirløse heste er svære at afsætte. Mange bliver slagtet her i landet eller ryger til udlandet. At avle piratavl gør ikke dette mindre tværtimod.

 

Augumentet "til eget brug" synes jeg desværre ikke holder.

Ingen ved hvordan deres liv eller situration ser ud i fremtiden. Der kan komme sygdom, skader eller økonomisk problemer som gør at man bliver nød til at sælge.

 

Så her er piratavl et no go også selvom man har "den dejligste hoppe"

 

Der er flere gode avlshopper (endda ifolet) til meget gode priser i dag. Så hellere købe en af dem, hvis man gerne vil have føl.

selvom papirer ikke er en garanti for et godt liv, eksteriør ellers evt. Salg. Men det er bedre en endnu en papirløs hest i mængden..

 


Wrap og hø sælges.

Dejlig kat. 1 kåret stævnepony sælges

Opstaldning tilbydes imellem Viborg og Kjellerup. se mere på

staldlauenborg.dk

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 ja det ville jeg
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 22:51

Så er der styr på det :) - nu min, ikke at jeg har planer pt om føl, men HVIS hendes mor havde været stillet til kåring og faderen havde været godkendt så ville hun have været F2 istedet for F1 - så ville jeg have trukket føl - så ville det være F3 :)

 

Så selv om føllet pt skulle være til dig selv så kan verden jo ændre sig - og så er det da ærgerligt at du ikke har fået det gjort.

 

Jeg kommer gerne og hepper :) :)


-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  04-11-2014 09:39

...synes det kommer an på kvaliteten af hoppen.

Nu skriver du der er knabstrupper i den?

Har den pletter?

 

Har den det ville jeg nok personligt stille den til kåring i knabstrupper i stedet for DV, der er også en stor prisforskel i en kåring.

Men ja, hvis den skal have et føl ville det da kun være en fordel for afkommet at moren er kåret, dog mest hvis det er et hoppeafkom :)


Mvh Nina Nielsen

 

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

 

og

* Kirstine Vårby *

 

Trailer søges til leje!

 

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=21&i=2...sc&e=0

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 plethest
Forfatter: 
Dato:  04-11-2014 21:02
Den har ingen pletter. Til gengæld er den skimmel. Ellers var den kommet i KNN :-)

I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-11-2014 20:51

For mig er det spild af både tid og penge at kåre den. Det første jeg gør når jeg kigger hest er at trykke på knappen så jeg kan se mindst 5 led udover hesten selv. Er de blanke går jeg straks videre til næste.

Avl er viden om individer i generationer.


Suldudu

0
0
Svar på denne tråd
 
 hoppe3..
Forfatter: 
Dato:  06-11-2014 20:55
Den er heller ikke købt til avl. Den er købt fordi jeg ville have en ædel knabstrupper med springblod. Det kunne jeg ikke finde, men så fandt jeg hende her. Hun har det knabstruppersind jeg elsker, ædel og med masser af springblod. At den så "kun" er LU og fejlfarve i KNNs øjne betyder mindre. Hun skal være ridehest.

I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

0
0
Svar på denne tråd
 
 det kommer an
Forfatter: 
Dato:  07-11-2014 16:06

Om du skal kåre kommer an på om du gerne vil have et afkom lige efter denne hoppe pga den er noget ganske særligt og det er noget du gerne vil avle videre med på sigt, for så ville jeg gøre det, men hvis det fordi du vil avle til andre, så vil jeg sige at så skal hun op og have vist noget i sport på en vis plan for du skulle

kunne sælge, men en hest der er B eller A hest har noget at komme med også selv om det er en FOR reg.

 


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider