Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Fravænning
Forfatter: 
Dato:  22-09-2014 22:58

af føl, hvordan gør i ??


Leif Frederiksen

www.stutteripurple.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fravænning
Forfatter: 
Dato:  22-09-2014 23:26

Jeg fjerner hoppen fra flokken, føllet opdager det sjældent før dagen efter hvor både hoppe og føl lige kalder få gange og så sker der ikke mere :)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Metjen
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 01:20

Hvor langt fjerner du hoppen ?

 

Selv har jeg fundet ca 50 km passende


 

 

Mvh Janni

4
0
Svar på denne tråd
 
 Fravænning
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 07:13

Nogle gange 1 km i luftlinje andre gange faktisk kun på en fold ved siden af :)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forskelligt
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 08:29

Det er faktisk meget forskelligt hvad vi gør, det kommer an på årstiden og om det er et føl vi skal beholde eller om det er solgt.

 

Men hvis vi skal beholde føllet, så gør vi oftest som metjen, vi fjerner hoppen. Hvis føllene skal gå i løsdrift, så samler vi hopperne med føllene på den fold der hører til løsdriften, og så fjerner vi hopperne én af gangen.

 

Enkelte gange har vi været nødt til at samle føllene i en stor boks i et par dage, da de konsekvent er rendt gennem hegnet når de kan høre deres mor. Vi har ikke muligheden for at flytte dem uden for hørevidde.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fravending
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 08:52

Når føllet er 6 mdr. kommer det i egen box. Om dagen kommer det på fold med sin mor og de andre heste. Patter så lidt og efter 14 dage bliver føllet afvist. Det er den blide måde. Synes den hårde måde, hvor adskillelsen sker her og nu er lidt synd for begge og hoppen har jo stadig mælk i patterne den skal af med.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Smag og behag
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 09:17

Min erfaring er at hopperne har megaspændt yver den første morgen føllet er væk. Hvis ellers hoppen kommer ud og bevæger sig og kraftfoderet bliver reduceret, så er det faktisk slet ikke spændt allerede 3. dag. Det vil sige at det er 2 dage den går med spændt yver, mens den ved langsom fravænning skal have spændt yver hver morgen i 14 dage. Det er jo spændingen der stopper mælkeproduktionen.

4
0
Svar på denne tråd
 
 Fravænning
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 18:32

Da jeg har haft dårlig erfaring med gradvis fravænning har givet yverbetændelse, er jeg gået over til at fravænne fra den ene dag til den anden. Jeg er heldig at kunne flytte hoppen væk fra flokken til en veninde eller min mor, så jeg oplever aldrig problemer. Lige pt går det ene føl mest sammen med en 2 års hoppe og næsten aldrig sin mor, så jeg forventer ingen problemer.

Og som Charlotte skriver, så reduceres hoppens mad og så forsvinder mælken og dermed spændingen.


Med hestene BS Placitta Domina, BS Hotmore Royal, BS Schanitta & BS Laschano

Mor til Noah 20.09.2009 & Adam 14.07.2012

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 00:54
Så spørg jeg lige dumt. hvor længe har i så hoppen ude af huset. Og er det ikke lidt dumt hvis hoppen er drægtig og kan hoppe og føl gå på fold sammen igen når hoppen engang kommer hjem igen. ja her er mange dumme spørgsmål fra en amatør.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Fravænning
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 07:39

 

Hvordan gør du Leif?

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kommer an på hoppen
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 09:16

Tina, det kommer an på hoppen, men gerne 2-3 måneder. For nogle hopper er 14 dage nok, mens andre byder deres føl velkomne uanset hvor længe de har været væk. Føllet vil så godt som altid lige prøve om det kan snuppe en tår, når det genser mor.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Fravænning
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 10:45

Jeg har prøvet flere metoder men gør nu:

On natten sættes føllet i boks ved siden af mor, hvis der er et andet føl der også skal vænnes fra sætter jeg de 2 føl i samme boks.

Jeg flytter hoppen til en fold ved siden af føllet= føllet bliver sammen med kammeraterne, føllet kan i min verden nemmere undgå at drikke end undvære kammeraterne, de har det helt fint med at de kan se mor.Helt problemfrit og uden stress.

 

Sidste år havde jeg et føl der vænnede sig selv fra, om aftenen blev de lukket ind føllet gik ind i en anden boks et stykke fra mor, det var så hyggeligt= hun ville ikke tilbage til ´mor.

 


Bent


Welsh Cob avler


www.kildegaardstud.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 kommer an på
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 11:39

Det kommer helt an på hvor afhængigt føllet er af sin mor, om hun er væk i 3 uger eller mere.

Hoppen er i år ikke drægtig, så det er intet problem at hun er væk i nogle uger. Føllet er mere afhængig af sin 2 årige veninde, så jeg forventer ikke at hoppen skal være væk i flere måneder.


Med hestene BS Placitta Domina, BS Hotmore Royal, BS Schanitta & BS Laschano

Mor til Noah 20.09.2009 & Adam 14.07.2012

0
0
Svar på denne tråd
 
 HELDIG
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 11:46

Måske har jeg bare været heldig, men jeg oplever ikke at hoppen har interesse i føllet, når den kommer retur.

 

Tina, jeg kan ikke se hvad drægtighed skulle have med at gøre med at flytte hoppen eller føllet


Med hestene BS Placitta Domina, BS Hotmore Royal, BS Schanitta & BS Laschano

Mor til Noah 20.09.2009 & Adam 14.07.2012

 

FLERE HESTE TIL SALG - SE PROFIL ELLER WWW.STALDSTIKAER.DK

0
0
Svar på denne tråd
 
 123455
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 17:43
Ville det ikke være dumt og flytte den knap 5 måneder drægtig hoppe væk i 3 måneder. Så er hun Ca 8 måneder henne når hun kommer retur. Her tænker jeg på immunforsvar stress og Evt kastning.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Flytning
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 18:11

Det betyder ikke noget at flytte en drægtig hoppe, hun skal bare befinde sig i den boks hvor hun skal fole de sidste 6 uger inden folingen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fravænning
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 19:26

Jeg har fået næsten 100 føl og har aldrig flyttet en hoppe væk fra gården ved fravænning og kommer heller aldrig til det!

Her foregår det stille og roligt, ingen panik eller stress, det er meget sjældent et føl kalder med de kan også se deres mor altid! Jeg har engang for mange år siden flyttet et føl ind i en anden stald, det gør jeg aldrig igen, både føl og mor blev rigtig kede af det.

Jeg har heller aldrig mget trvlt med at få et føl vænnet fra så længe hoppen er i ok huld, kan føllene gå sammen med mor til de er 6 og måske 7 måneder, i naturen ville de gå endnu længere.

Man skal aldrig stresse et føl under fravænning!

Jeg sælger aldrig føl, man kan godt lave aftale om køb men de kommer ikke herfra før de er mindst 1,5 år og hingsteplagene først når de er minimum 2 år, det giver harmoniske heste!


Bent


Welsh Cob avler


www.kildegaardstud.com

4
0
Svar på denne tråd
 
 Fået mere end 80 føl
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 20:50

Jeg har så fået mere end 80 føl, og nej jeg har heller aldrig flyttet en hoppe hjemmefra i forbindelse med fravænning.

 

Men jeg har solgt nogle føl som er blevet fravænnet i forbindelse med salg, og der har jeg kunnet mærke at hoppen meget hurtigt har glemt sit føl, når det er væk.

 

Jeg har på intet tidspunkt oplevet en hoppe der har fravænnet sit føl selv uanset hvor længe det har gået hos hoppen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 21:13
Ja min bliver skilt Fra sin mor til natten nu her. Hun er lige rundet 6 måneder. så kommer de fold sammen ind til baby dyret skal flytte i børne have. Det er med blandede følelser hun skal væk men syntes det bliver bøvlet og skulle ha hende hjemme det næste halvandet års tid. Men ved jo hun nok skal blive passet godt på. Men alligevelet Det er underligt og skulle ha hest man ikke passer selv i dagligdagen.
1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider