Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Forbudte farver
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 10:42

Hej

 

I KNN er skimler "forbudt". En skimmel hoppe kan ikke længere kåres, selv om den skulle have fuld afstamning med KNN heste. Farven er forbudt fordi pletterne forsvinder med tiden.

 

Det er jo en generalforsamlingsbeslutning som jeg ikke vil udfordre, men findes der andre tilfælde af "forbudte farver" i andre avlsforbund i tilfælde hvor afstamning ellers berettigere til kåring?

 

Jeg kan ikke lige selv komme på andre forbund der har lignenede regler.

 


I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

0
0
Svar på denne tråd
 
 tror man skal
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 11:02

Kender ikke rigtig noget til problemet med skimler i avlen hos KNN, men man skal jo passe på når man ikke er et større avlsforbund end de er at man ikke låser sig selv lige pludselig, for de har jo ikke så meget avls matriale at gøre med, med mindre man syntes indavl er bedre?

Oldenborgeren skulle jo helst være sort eller mørkebrun i gamle dage, men selv de har da kåret både en rød og en skimmel hingst.


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gammel beslutning
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 11:26

Hej Ane

 

Det er en "gammel" beslutning og det er jo for at vores knabbere "beholder" deres pletter.

Der er testet for grå gen i mange år, og grunden til det er "ilde set" er at hvis man avler på en hoppe med grå gen så bærer afkommet dette og hvis man bliver ved med at avle på det så vil alle "pletterne" forsvinde med tiden.

 

Det har været længe at hingste i KNN ikke må have grå gen.

 

Det er jo ikke kun grå der er "ilde set" i KNN. Det er broget heller ikke.

 

Jeg mener der er andre forbund, der er har "forbudte" farver, men kan ikke lige huske det nu.

 


Mette Stelmach


med de skønne pletter
Sartors Simply the Best og Rughavens Shadow


*** RIP ***

Cappucino

01.06.03 - 17.06.10

RIP

Quinar's Lovespot
22.04.00 - 30.05.11

*** Mine Engle ***

1
0
Svar på denne tråd
 
 connemara
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 11:48

Indenfor connemaraavlen var BEC (blue eyed creme=perlino/cremello) forbudt i rigtig mange år. Forklaringen var primært uvidenhed om farvegenetik, overtro om deres manglende syn, samt at markedet for dem for 50 år siden i Irland var dårligt. Alligevel holdt reglen fast indtil for få år siden, og der blev der kun uvilligt åbnet op for at man kan avle med dem. EU indførte regler, som gør det forbudt ikke at give renracede papirer til renracede heste uanset forældres farve og kåringsgrad (eller manglen deraf). Alligevel bliver der fortsat diskrimineret imod de BEC farvede, og de kan kun gå i "klasse 2" (og ikke i klasse 1) udelukkende pga deres farve. Avlsmæssigt giver klasse 1 og 2 dog de samme rettigheder. Det ironiske i det hele er, at en BEC netop er den nemmeste måde at avle de meget velsete dun ponyer med!

0
0
Svar på denne tråd
 
 farver
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 11:56
Stelmach jeg kender baggrunden og historien og jeg vil som sagt ikke udfordre en generalforsamlingsbeslutning, men jeg synes det er spøjst.

Jeg kan nemlig godt se Meretes argument - og skimlerne kan jo bære godt gammelt blod tilbage fra den gang skimlerne var fuldt accepteret. Men som sagt det er jo noget foreningen har beslutte at de ikke vil ha.

Interessant med Connemaraavlen også og EU regler. Dem har jeg ikke hørt om. Jeg tænker også at det må være lidt træls hvis man som avler har haft heste der tidligere var accepteret af foreningen, og måske godt kåret, eller med potentiale og de så bliver dømt 'ude' på grund af farven. Eller deres afkom gør.

I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

0
0
Svar på denne tråd
 
 New Forest
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 11:58

Jeg ved at New Forest ikke kårer Palomino-farvede hingste, men dog gerne hopper.

 

Fjordhestene accepterer heller ikke dobbelte cremegensbærere. Så vidt jeg ved er det da de har erfaring med blandt andet sneblindhed. På samme måde med Connemara-ponyerne, det er overgangen fra skygge til solskin der er problemet.

 

Welsh-ponyerne accepterer ikke broget/meget store aftegn eller plettet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 farver
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 15:17

Fjordheste har da ikke noget cremegen??

 

Det var dig der faktisk en gang fik mig til at tænke over det her Charlotte, du skrev (frit fra min hukommelse) noget om at du havde det lidt svært med farveavl, blandt andet fordi de udelukkede individer der havde forkerte farver. Husker jeg rigtigt?


I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

0
0
Svar på denne tråd
 
 farver
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 17:32

welsh foreningen tillader plettede welsh ponyer (så længe det er sec. F/WPBR ponyer) selvfølgelig ikke de helt renracede da det jo ville betyde de ikke var renrarcede.

Mener faktisk også de tillader brogede WPBR...

Jeg ved ihvertfald det med de plettede welshponyer er tilladt, da vi har Aastrupgaards Odin der er kåret i både knabstrupper og welsh.

 

Jeg mener at der har været en del uro i PSA da de ikke ønsker andet end palominoer og røde, det udelukker jo en del buckskin farvede, samt perlinoer mm. hvilket i princippet er unfair, da en buckskin ikke ødelægger cremefarverne...

Som fx. skimmelfarven ødelægger farverne..

 

Fjordhesten kan godt have cremegen, de guldblakke kan bære cremegenet og derfor give cremelloer som er uønskede..


www.Aastrupgaard.dk

- Når farve ikke står i vejen for eksteriør.

 

Følg os også på facebook: www.facebook.com/pages/Aastrupgaard/ 258520794273237?fref=ts - husk at Like ;)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Uønsket
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 19:26

 

En Frieser må KUN være sort. Der ER født et rødt føl (muligvis flere) og det jeg kender til kunne ikke få frieser stamtavle eller kåres uanset afstamning, stamtavle eller udseende. (Jeg har et billede af det et eller andet sted.)

I dag bliver Frieser hingste testet for rødt gen, for det ville da være forfærdetligt, hvis det gentog sig... selvom chancen / risikoen er forsvindende lille.

 

Noget andet der er "forbudt" er hvide hår i panden (mere end en 5'er) og hvide sokker! (Vi havde et afkom som fik en hudsygdom (?) dyrlægen var inde over, men hårene blev hvide, hvilket betød at heste ikke kunne kåres, selvom det var noget som var "tilstødt" hesten i dens 3'je leveår...)

Kan da lige tilføje, at mange frieserfolk er "dygtige" til at farve hvide hår sorte på hesten ..

 

Tænk, engang blev palominoer og cremelloer aflivet ved fødslen pga. farven... Føj!


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Welsh - store aftegn
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 20:20

Det er vist nok rigtigt at Welsh tillader brogede/plettede Partbreds, men de tillader stadig ikke store aftegn.

 

Vi har lige haft en Welsh Partbred hoppe til bedækning, som trods kendt afstamning havde lysegrønt pas. Hun var en af en lang række helsøskende, men havde fået lige en tand mere hvidt end de andre, så hun blev meldt som dødfødt. Hun var skimmel, men født med hjelm og hvide ben, det ene bagben helt til knæet foran.

0
0
Svar på denne tråd
 
 store aftegn
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 23:01

Det forstår jeg ikke rigtig fordi der er da en del af welshponyerne med store aftegn, med høje sokker, og lidt hvidt under maven (specielt ved cob typerne synes jeg det er blevet set på det sidste.)

Vi har tidl. haft en welsh sec. B hoppe i bedækning med hjelm, hvilket også havde givet hende 2 blå øjne, og lys mule, hun havde rødt pas.. Og det var da ihvertfald også et "stort" aftegn...

 

fundet på welshforeningens hjemmeside "De walisiske ponyer må have alle farver undtaget broget." - så skal den have fået grønt pas fordi de regner den for at være broget, for der står ikke ellers noget om aftegn.


www.Aastrupgaard.dk

- Når farve ikke står i vejen for eksteriør.

 

Følg os også på facebook: www.facebook.com/pages/Aastrupgaard/ 258520794273237?fref=ts - husk at Like ;)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er også
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 16:17

farveregler hos haflingerne. Grå hår i man og hale er ikke velset, ej heller aftegn på benene. Sakset fra Haflingeravlsforeningen Danmarks avlsmål:

 

"Der ønskes røde farver fra lys rød til mørk rød med hvid man og hale.

Farveurenheder i grundfarven som stikkelhår eller leverpletter (ædelpletter) er uønskede og bedømmes negativt lige til udelukkelse. Farveurenheder i man og hale bedømmes ligeledes negativt lige til udelukkelse. Aftegninger i hovedet er ønsket, men er ikke nogen betingelse. For mange aftegninger i hovedet ønskes derimod ikke og kan føre til udelukkelse.

Aftegninger på benene er uønskede. Med én aftegning optil halv pibe bliver dog ikke negativt bedømt. Fire benaftegninger betyder udelukkelse. Benaftegninger, som når over haseleddet, betyder ligeledes udelukkelse."

 

Det kan diskuteres, om det er godt eller skidt. Faktum er, at for bestemte racer er farven en del af avlsmålet. Vi har haft en haflingerhoppe fra Østrig (gode papirer, lækre bevægelser) med masser af røde hår i man og hale og fire høje hvide sokker. Smuk var hun, men kunne ikke stilles til kåring.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider