Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 brunstlængde forvirret?
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 09:48

Jeg har min hoppe til hingst nu her hun blev bedækket naturligt i lørdags d.19 juli-anden gang d.21 .3 gang idag d.23 . Og så er mit spørgsmål om det er normalt at hopper ændre deres brunstmønster ?hun plejer kun at vil modtage hingsten en gang hvorefetr hun afviser højst to gange. det har hun gjort de sidste 4 gange hun har haft føl .Jeg startede med at inseminere hende i juni måned hvor hun kun blev inemineret en gang 5 juni hvor hun havde en æg på 36mm men blev ikke drægtig derefter igen den 27 juni æg 35mm men heller ikke drægtig.Jeg valgte at prøve naturlig bedækning til sidst ved en anden hingst om det bedre lykkes her.Sidste år blev hun insemineret med et æg på 35 mm og var ifol første gang .

0
0
Svar på denne tråd
 
 Små æg
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 10:13

Det er godt nok nogle små æg, hvis det ikke var fordi du sagde at hun var drægtig på så lille et æg sidste år ville jeg sige at i var for tidligt ude.

men måske hingste sidste år havde super sæd, og hingsten i år bare alm sæd og det er derfor hun ikke er drægtig i år, fordi det er for tidligt.

mine inkl pony plejer først at slippe æggene omkring 5,0 og nogle endda helt op til 6,0 inden den går.

 

Det at din hoppe ved naturlig bedækning tager imod tre gange vil jeg anse som meget normalt.


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Ungheste sælges

Se min præs

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 10:33

Ja det kan godt være vi bare har været for tidlig på den men ud fra at hun ved tidligere ejer kun har ville lade sig bedække en gang så havde hun en meget kort brunst denne gang også.Sidste år blev hun insemineret som sagt om lørdagen med et æg på 35mm og om mandagen blev hun scannet igen og da var ægget allerede gået,men det ændre sig nok måske fra år til år hvor lang tid og hvor store æg bliver+?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forskelligt
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 11:14

Jeg tror det er meget forskelligt, de størrelser metjen nævner ville jeg kalde store. 50 mm kan nok gå, men meget større plejer vi ikke at se, for hvis follklerne bliver for store inden de slipper så bliver hoppen heller ikke drægtig.

 

Normalt siger man at folliklerne vokser 3 mm i døgnet, om sommeren kan de vokse op til 5 mm i døgnet, og så bliver brunsten altså bare ikke ret lang. Brunsttegnene starter når folliklen er over 30 mm og normalt slipper ægget ved 45 mm, dvs 5 dage senere.

 

Men ja, 3 gange bedækning i en brunst er meget normalt, personligt synes jeg at 2 er optimalt, så er man 100% sikker på ikke at være kommet for sent.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 12:01

Ja i år har vi kunne følge at hendes æg voksede ca 4-5 hver dag så kan jeg regne ud at da hun blev scannet i tirsdags d.15 juli hvor hun viste sig ikke at være drægtig men havde det gule legeme og det største æg var på 1,5 så må ægget være pænt stor nu.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 12:02

Men hun kan vel godt ha haft ægløsning for et par dage siden?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Næstsidste dag
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 12:07

Det normale er at hopperne har ægløsning på næstsidste dag i brunsten, men jeg har da oplevet at en hoppe der havde ægløsning på andendagen i en megalang brunst.

 

Der er ingen garanti for at en follikel på 15 mm vil vokse og blive den follikel der giver en brunst/ægløsning, den kan lige så godt gå i sig selv igen, og så er det en anden mindre follikel der vokser stor.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 14:14

Ok ja det er bare viden man mangler for at kunne følge bare lidt med .Men jeg har læst mig frem til at det mest normale er at hoppen følger den samme cyklus år efter år at der er en bestemt mønster og det må man sige hende her ikke helt har fulgt i år

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vejret
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 14:29

Vejret kan have meget stor indflydelse på hoppernes brunst, og det meget tørre vejr vi har i år kan godt gøre at brunsten udvikler sig lidt langsommere eller helt bliver væk.

 

Men jeg har i mange år ført journal over mine hopper, og det passer altså ikke at de 100% følger den samme cyklus hvert år.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 20:51

Ja du har nok ret at vejret er afgørende også at man ikke bare kan ligge en fast køreplan,det er sikkert nok det der er skyld i at vi har insemineret for tidlig iår men man lærer noget hver gang at man ikke skal være så skråsikker men dyre lærepenge er det.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider