Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Ikke i fol. Hvad nu??
Forfatter: 
Dato:  21-07-2014 19:19

Jeg har i dag fået scannet min hoppe og hun er desværre ikke i fol. Forløbet har været lidt underligt, hvor hun til at starte med var uren i svaber på trods af at hun kun er 6 år og maidenhoppe.

Så blev hun skyllet og kom til hingst, hvor hun gik i normal brunst og blev bedækket. Efter brunsten gik hun stadig og småstrintede og blev så scannet på 18. dagen. Ikke i fol og ingen anormaliteter at se. Hun kom i brunst igen og blev bedækket, men igen uden resultat. Nu går jeg jo med tanker om noget er galt med hende indeni?

Omvendt kan hun ikke betegnes som problemhoppe da hun kun er løbet om 2 gange, hvilket ikke er unormalt.

Kan der være noget galt med hende??

Så hvad bør jeg gøre??

Få lavet en biopsi??

Få hende til hingst igen næste år??

Droppe det hele??

Hele forløbet har været ret så hårdt for mig og jeg ved ikke om jeg orker at gøre det hele igen. På den anden side vil jeg RIGTIG gerne have et føl efter hende her og opleve hele processen. Føllet skulle jeg beholde til mig selv.

Håber meget på at nogen vil svare, vil være meget glad for bare korte svar :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 æv æv æv
Forfatter: 
Dato:  21-07-2014 21:20
Æv hvor ærgerligt. Som du selv er inde på ville jeg få lavet en biopsi, og evt skifte hingst næste år. Alt held og lykke næste forår. Ps få lavet biopsi i den kommende brunst.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Biopsi
Forfatter: 
Dato:  21-07-2014 22:11

Jeg ville også få lavet en biopsi nu, og så få behandlet hvis det er nødvendigt. Og så ville jeg starte forholdsvis tidligt til foråret med ifoling.

 

Når en hoppe har været uren, så kan der især hvis den har gået længe med det, gå op til 4 måneder før den er klar til ifoling. Så derfor er det en fordel at få behandlet i eftersommeren/efteråret.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad nu?
Forfatter: 
Dato:  22-07-2014 13:25

Det kommer an på hvad du vil :-)

Hvis du ønsker at hun får føl næste år, så bliver du nødt til at prøve igen en gang eller to, afhængig af hvad du kan nå ift. hingsten.
Ønsker du ikke at få føl så sent næste år, så må du vente med at ifole hende igen til næste år.

Har du fået tjekket om hun stadig er uren?

Sidste år fik jeg scannet min ene hoppe tidligt inden sæsonen startede, de lavede svaber mv, alt var helt tip top. Jeg ville sådan set gerne have lavet en biopsi på hoppen pga. tidligere mislykket drægtighed, god nok 8 år tidligere, men dyrlægen mente ikke at det var nødvendigt.
Alligevel brugte hoppen 3 forsøg på at blive drægtig på kølesæd. Så afhængig af hvordan det har påvirket din hoppe at være uren (spørg dyrlægen), så kan det nås endnu :-)


Skrevet af Charlotte

charlottekondrup.dk

 

Klipning, undervisning mv. tilbydes!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider