Logo used for printing

HN afstemning
Kræver dit opstaldningsted, at din hest er udtaget fra konsum? (Forslag: Nomorehorses)

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hannoveraner pas på føl
Forfatter:  Louise (Vega) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  29-07-2012 13:26
hej HN
Jeg er førstegangsavler indenfor hannoveraner avlen, og er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal gebærde mig mht. Registrering og pas på føllebassen.
Moderen er jo selvfølgelig kåret i hannoveraner foreningen og har tysk pas.
Føllet er efter BH Zack, som jo også er hannoveransk kåret.
jeg har fået en seddel til dna registrering, som jeg så har sendt afsted. Yderligere fik jeg en registreringsseddel, som skulle udfyldes ved eks. Følskue, men da jeg ikke kunne komme med til følskue, er papirerne jo ikke udfyldt.
Jeg har sendt besked til det tyske forbund, at hoppen har folet.
Hvad skal de så ske nu? Mit DV føl fik jeg jo bare dyrlægen ud og lavede signalement og chip på, men kan man det med hannoveranere? Eller skal jeg vente på, at tyskerne laver deres brenn tur i efteråret?
Jeg har nemlig solgt føllet, og den nye ejer er jo selvfølgelig interesseret i, hvornår han kan få pas og ejer certifikat på dyret, og jeg ville da også synes det var nemmere bare at få dyrlægen ud, i stedet for at skulle pakke hoppe og føl sammen i traileren og køre ud for at få føllet registreret.

Håber nogle kan hjælpe mig

Mvh Louise

Føl termin april 2013 e. Johnson/Royal Blend/Don Schufro sælges
0
0
Svar på denne tråd

Registrering
Forfatter:  Charlotte ♣Stutteri Lund♣ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  29-07-2012 15:10

Nej, som det første så er det en fordel at føllet bliver udstyret med en tysk chip som matcher dens tyske papirer. Jeg tror også din dyrlæge vil slå sig i tøjret, hvis han skal lave signalement på tysk.

Men det varer heller ikke så længe inden tyskerne kommer til DK og chipper/registrerer føl, nærmere bestemt 22-25. august. Du skal melde dit føl til Anne Kollberg, som så vil fortælle dig den bestemte dato/mærkeplads når vi kommer lidt tættere på.

Du skriver du har sendt sedlen til DNA? Forhåbentligt sammen med en stor tot hår MED rødder? Men de havde ikke været nødvendigt, det havde været nok at medbringe den på mærkepladsen.

Ærgerligt at du ikke kunne komme til vores arrangementer, vi har nok hyggelige dage.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Sælges:

Smuk 1-års hannoveranerhoppeplag

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

Charlotte
Dato:  29-07-2012 15:57
tak for svar:-)
Jo har sendt den MED hår.
Synes desværre service niveauet i det danske forbund er lidt lavt, og det har derfor ikke været muligt for mig at deltage, ærgerligt, når man nu synes man har lavet et pragteksemplar!
Men jeg prøver Anne så!

Vh Louise

0
0
Svar på denne tråd

Formanden?
Dato:  29-07-2012 16:18

Der er desværre mange der får skrevet mails til Lorenz, og det er ikke ret tit han får checket sin mail og så bliver folk utilfredse.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan/-for du mener at serviceniveauet er lavt, det synes jeg ikke er det vi hører normalt. Du skal huske at det er en lille forening, så det er begrænset hvor mange arrangementer vi kan afholde hvis der skal være deltagende heste nok til at det kan betale sig at få dommerne op.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter:  TinaVe (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  30-07-2012 00:42

Charlotte. Jeg troede faktisk slet ikke at der var valgfrihed hos Hannoveraner mht at stille føl til bedømmelse for at få udstedt Hannoveraner pas til føl. I de øvrige forbund, jeg har kendskab til i Tyskland er det et krav at føllene stilles. Er det anderledes hos Hannoveraner, sålænge hoppen er eingetragen? Mvh

Tina

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os............

www.linnerup-skovgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Valgfrihed?
Dato:  30-07-2012 06:20

Ja, man skal bare møde op på en mærkeplads, så bliver føllet mærket. Eller det vil sige, når vi har fået mærket føl i august så plejer de bare om at se dem en omgang i ridehuset ganske uforpligtende, der bliver ikke givet karakterer eller noget.

Vi har været i Tyskland og fået mærket føl, og der foregår det bare på parkeringspladsen ved en rideklub.

@Louise: Hvis du gerne vil til følskue, så afholdes der et arrangement i Sverige den 10-11. august, hvor der også er adgang for de danske medlemmer.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

De er ikke
Dato:  30-07-2012 09:57
så gode til at informere i ordentlig tid i forbundet. De gange, hvor jeg har slkullet fremstille hopper til kåring og føl til skue, har der ikke været styr på hverken dato eller tidspunkt. Det har gjort at jegikke har kunnet få det hele arrangeret med børnepasningen, transport og ekstra hjælpende hænder i tide, specielt fordi alt i Jylland holdes om fredagen...
Og synes ikke jeg vil køre så langt med et føl. Og jeg har ellers både ringet til Lorenz, Anne og Karina. Da en veninde så ringede til Tyskland fordi hun også var træt af det, kunne de sagtens fortælle hende tidspunktet, så synes desværre det er lidt dårligt.
Vh Louise

0
0
Svar på denne tråd

Kåringen
Dato:  30-07-2012 15:37

Jeg er ret sikker på at vi havde datoen for kåringen i februar. Men det er desværre ikke den danske forening du skal være efter når der mangler oplysninger, men manglende kommunikation fra Tyskland til DK.

Det er faktisk første gang nogensinde at kåringen er startet i Jylland, de andre år er vi startet fredag her på Sjælland og så har den jyske kåring været lørdag. I 2010 var der så KUN kåring i Jylland, hvor vi andre måtte ud at køre langt.

Karina? Hende kende jeg så ikke lige, hun er ikke i bestyrelsen. Lorenz kan være meget svær at få fat i, men Anne kan for det meste give svar.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

Trådstarter har lidt ret..
Forfatter:  DVK (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  30-07-2012 19:10

Jeg må give lidt ret i at tidspunkterne kommer sent... I år var det først dagen før jeg modtog endelig tidsplan. Datoen var på plads, langt tidligere, men jo ikke ligemeget med tidspunkt på dagen heller når man har en god køretur mm.

Derudover kunne jo også godt ønske at program med katalog numre og afstamning blev lagt offentlig ud på hjemmesiden ca. 1-2 uger før, så evt. køber kunne studere i det først.

At man så ikke kan give endeligt tidspunkt for klasserne før i sidste øjeblik, det er mig en gåde.. Og især når det falder på en fredag er det ret vigtigt mht. job, børn, hjælper osv..

Som ret nyt medlem, synes jeg der er meget at "lære" og det må jeg jo så bare tage til efterretning.

Men håber da, at bestyrelsen vil prøve at planlægge i lidt bedre tid til næste år da det vil være en stor hjælp :-)

Omkring chipmærkning havde jeg også spurgt til datoer inden følskue, da det var en væsentlig årsag til at jeg tog til Hedensted. Det kunne jeg ikke få oplyst dengang og tænkte, at så tog jeg turen til Hedensted og fik det overstået... Selvom bokspriserne var helt hen i hampen, dog hjalp det en smule til sidst, men stadig dyrt med 600 kr. for en boks.

Jeg er helt forstående med at det er et stort stykke arbejde at arrangere de to dage, og I jo også arbejder frivilligt.

Men man har vel lov til at "ønske"

Dette indlæg er ikke for at starte et "angreb" eller noget i den retning, synes bare at trådstarter har en pointe, som jeg kan tilslutte mig..

DV afkom sælges...

0
0
Svar på denne tråd

Fredag-lørdag
Dato:  30-07-2012 19:55

At det afholdes fredag-lørdag kan vi intet gøre ved, det er diktat fra Tyskland.

Kataloget laves i Tyskland og dommerne har det med når de kommer, så selvom vi også kunne ønske det så er det ikke muligt at lægge det ud i forvejen. Hvis vi laver noget, så vil det i bedste tilfælde være misvisende, vi har det problem at vi godt kan beslutte hvilken rækkefølge vi vil afvikle de forskellige klasser i, men dommerne over-ruler os rask væk, også med banens udformning mm.

De præcise datoer for chipmærkning findes først når vi ved hvor mange der skal chippes på chip-turen i august. Men det bliver offentligtgjort ret tidligt hvilken uge det falder i. Godt nok på den tyske side: www.hannoveraner.com/2212.html

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

Okay...
Forfatter:  DVK (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  30-07-2012 20:11

Det forklarer jo sagen så... Vi må jo bare vænne os til at det er sådan så

Tak for info.

DV afkom sælges...

0
0
Svar på denne tråd

Ærgerligt
Dato:  30-07-2012 20:44

Ja, det er lidt (læs : meget) ærgerligt at det skal være sådan, vi arbejder ihærdigt på at få lov at bestemme selv, men det kommer absolut ikke over-night.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

Det må
Dato:  30-07-2012 21:37
Jeg jo så acceptere, selvom jeg langt fra er tilfreds.
Er du med i bestyrelsen, Charlotte? Du lyder til at være rimeligt inde i det.
Ved du om det er muligt med en hjemmebesigtigelse af føllet, hvis det nu viser sig, at jeg ikke kan komme afsted?

Vh Louise

0
0
Svar på denne tråd

Hjemmebesigtigelse
Dato:  30-07-2012 22:02

Det er et af de punkter der har været MEGET ballade om, da Holste har hjemmebesigtiget hos nogle og ikke hos andre. Samtidig har det helt ødelagt tidsplanen for chip-turen.

Men jeg tror at det er en af de ting vi HAR fået styr på, så jeg trygt kan sige nej.

Ja, jeg er sekrætær i bestyrelsen.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

Men hvad så
Dato:  31-07-2012 10:47
hvis man bare ikke kan få det til at passe?
Nu står jeg og er afhængig af, min svigerfar kan køre os i sin lastbil, og han har jo arbejde der skal passes, og er også meget optaget i weekends. Det var det, der gik galt til følskue i Hedensted. Jeg kunne ikke få tid at vide ( cirka tid), og han kunne ikke hvis det var før kl 13, så vi kom ikke afsted, selvom jeg nu tror føl skueførst var senere, men det kunne jeg jo ikke gå ud fra inden tid.

En anden ting jeg har spekuleret over, nu hvor jeg har dig, Charlotte :-) Er det helt udelukket at lægge føl skue senere på året - juli eller august? Os med sene føl er jo helt udelukket fra det!

Vh Louise

0
0
Svar på denne tråd

Sverige
Dato:  31-07-2012 12:21
Ja det er udelukket at følskuet bliver senere, vi har rykket det en uge frem pga Blue Hors's følskue men seneste frist for udtagelse til Eliteauktionen er første uge i juli. Sene føl har et tilbud om følskue i Sverige anden weekend i august.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

Øv øv øv
Dato:  31-07-2012 12:49
Det var en skam.
Er begyndt at overveje at indkåre hoppen i dv, da det giver meget mere flexibilitet.
Har da forståelse for at det er et lille forbund i dk, men det hjælper jo ikke mig.

Vh Louise

0
0
Svar på denne tråd

Få arrangementer
Dato:  31-07-2012 16:16

Ulempen ved at være et lille forbund er jo at man ikke kan afholde uanet med arrangementer, også af økonomiske årasager da vi skal betale transport og overnatning for dommerne hver gang.

Men medmindre føllet er født meget sent så føler jeg ikke det er en ulempe at komme til vores arrangementer med unge føl, de går oftest helt i top.

Mens jeg var DV-avler syntes jeg derimod ofte at det var et problem med tidlige føl til deres følskuer som falder forholdsvis sent.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

Sene føl
Forfatter:  MadamMim (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  31-07-2012 17:28

Jeg er også så uheldig at have fået et sent føl.

Jeg går lige nu og overvejer at køre til Tyskland med ham til en af de sene udtagelser til elitefølauktionen i oktober. De ligger her i løbet af august.

Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra, men ellers er det jo også en mulighed.

0
0
Svar på denne tråd

Tyskland
Dato:  31-07-2012 21:19
har jeg også overvejet, men er ikke så god til tysk. Hvor holder de følskue henne og hvornår?
Charlotte: jeg vil også hellere have en hannoveraner kåret hoppe end en dv, men det skal jo hænge sammen det hele. Jeg kan sagtens forstå problematikken...
Vh Louise

0
0
Svar på denne tråd

Verden
Forfatter:  MadamMim (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  01-08-2012 14:01

Louise: Vi tager nok til Verden på næste fredag. Det er desværre alt i hverdagene, men fredag d. 10. august er den sidste udtagelse til elitefølauktionen til oktober.

Jeg har det fint med det tyske, men er meget i tvivl om selve proceduren, så regner med lige at kontakte en eller anden og høre hvordan det foregår.

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter:  Paddesø (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  03-08-2012 12:48

jeg låner lige tråden, det håber jeg er iorden.

min plan er jo at det føl jeg får næste år (7-9-13, bank under bordet osv) skal registreres som Hann. men pga uheld kom jeg ikke afsted med hoppen til kåring iår.Hoppen har fået godkendt sin afstamning og hingsten er på hingstelisten i år. Kan jeg kåre dem begge ind samtidig næste år? jeg er pt passiv medlem.....håber på lidt vejledning for troede lige jeg havde luret finurlighederne

"beklager en rytter sig over en hård mund, beklager han sig dybest set over sin egen udygtighed"

- Wilhelm Müseler -

0
0
Svar på denne tråd

Kåring
Dato:  03-08-2012 14:01

Du kan sagtens få kåret hoppen samme år som du registrerer føl efter den. Det har vi gjort indtil flere gange.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

mange tak
Forfatter:  Paddesø (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  03-08-2012 14:15

dejligt med hurtigt svar, Charlotte. tak! mente også jeg havde læst det men kom godt i tvivl nu hvor tysk ikke lige er det jeg er skarpest i. Tak

"beklager en rytter sig over en hård mund, beklager han sig dybest set over sin egen udygtighed"

- Wilhelm Müseler -

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Pris og vilkår for annoncering

Mest populære sider

Logo