|
|
| HVordan læsser I jeres føl |
|
|
Ja som overskriften siger. Hvordan læsser I jeres føl i trailer til div skuer? Mor først? Føl? 2 mand? 3 mand? Skubber op? Hiver op? mm Kom glad med alle jeres gode erfaringer. Jeg står nemlig pt med et temmelig stædig og stort føl, der bare nægter... 
Kvalitetsheste sælges. Forhandler af Horselux foder. Økonomisk foder der dækker hesten ind. Læssetov sælges. www.læssetovet.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Læsning af hoppe og føl |
|
|
Vi plejer at være 3 folk - men har som regel gjort på 2 forskellige måder - det afhænger helt af hvilken hoppe vi har skulle have med ud at køre med føl. 1. mulighed - Hoppen er rolig og vant til at køre og nem at læsse og helt rolig ved vi håndtere hendes føl - der læsser vi hoppen i venstres ide og lukker bagbommen og binder hoppen. Hurtigt (men roligt ) er der en der teger træktov på føllet og to stærke mænd holder hinanden i hænderne og står sådan bag ved føllet og presser føllet fremad - og er kræet stædig ja så bliver det løftet af disse to stærke mænd mens den der holder tovet bare er rolig og snakker stille til føllet - hoppen vil kalde på føllet og vupti så står det også i traileren - vi plejer så at binde føllet og lukke bagbommen. (Vores føl har inden for den 1. uge lært at få grime af/på - blive bundet, og løfte ben, men ved der er mange der ikke røre ved deres føl før langt senere, vi syntes bare denne måde er lettest. 2. mulighed er at skubbe føllet op i traileren på samme måde som førnævnt, men her er det hoppen som er "problembarnet" og hader at køre. Men med sit føl i traileren, ja så går hun op fordi hun er meget emsig over for sit føl og ikke er så vild med vi håndtere dette. Skulle hoppen mod forventning (i vores tilfælde) stadig nægte at gå i traileren, så fandt vi kosten frem og med et par prik med børste siden i måsen så gik hun op.... Vigtigst af alt er at man giver sig god tid, ikke stresser eller løber rundt og råber og skriger - og ikke har en masse tilskuer...... de stresser ikke hestene, men nærmere dem som skal læsse. Men tror der er lige så mange måder at læsse heste på som der er hestefolk. Jeg siger ikke vores måde er den eneste rigtige, men ingen af vores heste har været umulige at læsse, og har aldrig måtte opgive. Så noget rigtigt må vi jo gøre. 
R.I.P. Arina 29/4 1996 - 10/12 2009 3 års halvblodshoppe sælges til godt hjem - skriv for mere info. Evt. bytte med OLH Hoppe 4 år+ Hvor verdens behov og dine talenter mødes, der findes dit kald!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der er forskel |
|
|
Når jeg læsser Keep og bissen, bliver Keep sendt ind i venstreside og Bissen går efter og stiller sig i højre. Når jeg læsser Rulle og Rose bliver rulles hjulpet ind med tov om numsen, mens mor står ved rampen og så går Rulle efter. Rulle panikker nemt hvis føllet ikke følger lige efter - så det er sikrest at sende følle først 
Hilsen Anette Vi har fået hoppeføl efter: RDH Mosegårdens Roventa/Tailormade Attention 1. april 2012 RDH Keep Cool Dancer/Bøgegårdens Boney M 24. maj 2012 se www.stroeyer.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uden skillerrum |
|
|
Vi kører altid uden skillerum, første gang læsser vi herhjemme. Der bakker vi til porten i stalden, jeg tager hoppen og trækker ind. Så smider jeg snoren om forbommen og har så hoppen i den ene hånd og føllet i den anden. Søren skubber så lidt og vupti er føllet inde. Så lukker vi og kører. De sidste par år har vi kørt til dyrlæge for inseminering/scanning. Vi læsser faktisk på samme måde hos dyrlægen, de har en smal passage bag stalden hvor vi læsser af/på og det går faktisk smertefrit. Men nu er alle vores hopper så også meget lette at læsse/køre med, en del af det skyldes helt sikkert at de har kørt meget fra helt små af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi gør som Arina.. |
|
|
og efter få gange, går føllene selv op, selvom man godt kan føle det lidt voldsomt i situationen.. Vi har kun en hoppe, der ikke altid ville i trailer.. Ellers går de andre pænt op og venter på at føllet kommer op..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Læsning |
|
|
Som andre nævner, så kommer det meget an på hoppen. Jeg står som regel alene med det og har begge heste i lange liner. Hoppen får linen om bagen og går, som regl, lige op. Så står føllet udenfor og jeg går bagom og skubber/leder den ind. Det skal siges, at jeg kender min hoppe meget godt og jeg ved hvad jeg kan forlange af hende. Hendes føl har vist sig at være meget samarbejdsvillige og derfor kan det lade sig gøre. Men kodeordet må være tålmodighed. Ved anden læsning, første gang var vi to og brugte 10 min, tog det mig alene 30 min, men uden stress. 3. gang tog det 2 min. Der havde føllet fattet budskabet. Håber du finder løsningen, som virker på dine heste  Mange hilsner fra Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| som de andre |
|
|
siger kommer det an på hoppen De fleste af mine hopper går lge i trailer, så her smider jeg dem op og så skubber jeg føllet bagefter hvis de ikke selv er gået med (med de nemme hopper er jeg ofte selv) Har en som generelt er svær at læsse, her skubbes føllet ind og så kommer hoppen normalt med det samme, her er det meget nemmere at være to mand, men det kan lade sig gøre alene. Jeg kører uden skillerum med dem alle i år, plejer at køre med skillerum da jeg har været meget bekymret for om hoppen kunne komme til at træde på føllet.
Beklager taste og stavefejl www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Ungheste sælges, 0, 1, 2 og 3 års drenge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| God tråd... |
|
|
Har lige et par spørgsmål, som I evt. vil svare på: Hvis I kører med skillerum og binder føllet, er jeres for-bom så i en højde der gør at føllet ikke kan komme under? Eller stiller I en balle halm, eller andet, så den ikke kan komme under? Hvis I kører uden skillerum, binder I så føllet? Og kører I så uden bag-bom? I min trailer, kan man ikke bruge bag-bommene, uden skillevæge. Hvis I kører uden bagbom, tænker I så at hoppen evt. kan lægge sig tilbage og få klappen til at åbne sig? (gys).
May your belly never grumble, May your heart never ache. May your horse never stumble, May your cinch never break.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uden skillerum |
|
|
Vi kører uden skillerum og uden bagbom. Vores bagklap går ikke bare op selvom hoppen lægger fuld vægt på, der er lås på, så den ikke kan gå op. Hvis man begynder at overveje det så kan hele traileren splittes til atomer hvis hoppen bliver urolig. Men vi har da snakket om at få lavet en gennemgående bagbom. Jeg forstår ikke at folk tør sætte halmballer foran bommen, hvis hestene står og skraber i dem, så kan de få forbenet i snorene og i værste tilfælde ødelægge et forben så de skal aflives.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Føl i trailer |
|
|
Vi har en "følplade" foran i højre side - så føllet lige som er lukket inde i en kasse - men self stadig kan nå og kan røre ved sin mor. Halmballer er i min verden også farligt - så dem bruger vi aldrig - og har heller ikke halm i bunden af traileren, men bruger spåner. Charlotte - jeg ved godt i altid - og med gode erfaringer - kører med hoppe og føl sammen uden skillerum, men syntes det er på sin plads at gøre opmærksom på at det IKKE er lovligt at transportere på denne måde. (manden har været på heste transportkursus.) Bare så andre er klar over at det er et valg man tager.  Personligt ville jeg være bange for at hoppen skulle komme til at træde på føllet, eller endnu værre hvis der sker en lidt hård opbremsning at føllet bliver klemt. Man er jo desværre ikke herre over hvordan andre bilister kører. Ved godt føllet også kan komme til skade på fold.
R.I.P. Arina 29/4 1996 - 10/12 2009 3 års halvblodshoppe sælges til godt hjem - skriv for mere info. Evt. bytte med OLH Hoppe 4 år+ Hvor verdens behov og dine talenter mødes, der findes dit kald!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trailer |
|
|
Vi kører altid med skillerum- traileren har ikke godt af at køre uden, da bagbommen er med til at stabilisere traileren. Så må føllet affinde sig med situationen, men hoppe og føl er så også forinden vant til at blive skilt lidt ad- fx fordi hoppen er ude at blive redet. Vi læsser altid føllet først, så hoppen hele tiden kan se det. Synes hopperne kan blive ret urolige, hvis de bliver læsset, og føllet ikke smutter med ind med det samme. Vi bruger samme metode som Arina med to stærke hænder bag om rumpen på føllet. Nu er det så ponyføl, så det plejer at gå rimelig nemt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bom til trailer |
|
|
Man kan købe ekstra lange bomme som passer i en to hestes trailer - så der kan være en forbom og en bagbom - og netop sørger for traileren er stabil. Glemte bare at skrive det i mit tidligere indlæg - det der tankeoverførsel virker vist ikke her .... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Kører altid uden skillerum, føllet løst og med bagbom. Kunne ikke drømme om at køre uden bagbom. Jeg mener det er med livet som indsats når man lukker bag hoppe og føl uden bom. Har dog til min nye bøckman ikke kunne få en lang bagbom, da de har fået nye mekanismer til deres bomme, de har lovet at løse problemmet. Men så bliver der ikke kørt med føl og hoppe i den trailer. MVH Hanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| med bagbum |
|
|
Hej Her bruger vi samme model, hoppe og føl sammen uden skillerum. Vi har købt en løs bagbum, Det har fungeret perfekt for os.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min mand har |
|
|
lavet en "låge" under for og bagbom i højre side. Så højre bås bliver en "boks". De sidder der altid men kan tages af. Føllet kan derfor ikke komme under bommen og mor kan ikke træde på føllet. Vores 6 års har den dårlige vane at stå og slå med forbenene når vi kører - men får hun har pladen for - står hun helt stille 
Hilsen Anette Vi har fået hoppeføl efter: RDH Mosegårdens Roventa/Tailormade Attention 1. april 2012 RDH Keep Cool Dancer/Bøgegårdens Boney M 24. maj 2012 se www.stroeyer.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aldrig binde |
|
|
Et føl, binder generelt sjældent mine heste, dog bliver hopperne bundet når de kører sammen med føllene. Hvis ikke der er lang bagbom binder jeg en snor bag så man ikke risikerer at der kommer en hest flyvende når man åbner 
Beklager taste og stavefejl www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Ungheste sælges, 0, 1, 2 og 3 års drenge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uden skillerum er lovligt |
|
|
@Arina: Det er faktisk lovligt at køre hoppe + føl uden skillerum, men ikke 2 andre dyr. Manden min har OGSÅ være på transportkursus. § 23. For transport af heste, voksent kvæg og ungkvæg gælder yderligere følgende: 1) Heste, bortset fra hopper, der transporteres sammen med deres føl, skal transporteres i individuelle båse. 2) Ved transport af hopper og køer med diende afkom skal der for hvert moderdyr med afkom etableres et så rummeligt aflukke, at både moderdyr og afkom bekvemt kan ligge ned samtidig. 3) Dyrene skal anbringes således, at de ikke under transporten er udsat for beskadigelse af haleroden eller sædebensknuderne. Ved anbringelse på tværs i vognen må dyrene ikke rage uden for vognkanten. 4) Malkende køer skal malkes umiddelbart inden indladningen og på ny senest hver 12. time efter denne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var pokkers |
|
|
Ham den lære de har i Kolding må så være fuld af løgn 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|