Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Brug af racebetegnelse
Forfatter: 
Dato:  26-07-2012 10:26

Hej

Jeg er nødt til at høre den generelle mening om den ændrede holdning hos hestegalleri i forhold til at en hest nu ikke længere skal være raceren for at benævnes med race - men blot den ligner en OX araber eller er racetypisk welsh pony, så må man sætte den under denne race - og det vælges af mange. Er en racebetegnelse ikke noget man skal gøre sig fortjent til og skulle kunne bevise at man er fortjent til?

Men jeg er dybt forarget over det - fordi jeg har betalt i dyre domme for at mine dyr har bordeaux hestepas - jeg har betalt ekstra for bedækning og i registrering - og har ofret tid og penge på at få mine ponyer kåret i deres respektive forbud - og det har været dyrt.

Og så kan enhver bare gå ind på dette galleri og påberåbe sig retten til at kalde deres pony med ukendt afstamning for et racedyr.

Det er bare ikke i orden - for det underminerer race- og avlsforbundene - det underminere deres avlsarbejde og det PR arbejde der bliver gjort for netop deres race. Laver man opslag på google på en race for at den typiske welsh pony - så kommer der et broget udvalg af ponyer fra hestegalleri som IKKE alle welsh ponyer.

Jeg forstår ikke hvad der er i vejen med at vedkende sig at man har et blandingsdyr - det gør jo ikke hesten eller ponyen mindre dejlig eller til et mindre godt dyr - det gør bare ikke dyret egnet til at indgå i raceavl.

Jeg har også en blandingspony, og ham er vi da lige så glade for som alle de andre ponyer vi har - men han er kastreret - for han er absolut ikke et emne til at benytte avlsmæssigt. Men det gør ham da ikke mindre dejlig - og han opfylder behovene fuldt ud.

Men jeg synes det er frækt at nasse på andres seriøse og kostbare avlsarbejde og påberåbe sig retten til at kalde sit dyr noget som det ikke er. Jeg synes det er frækt at benytte det kvalitetsstempel som en racebetegnelse er - et kvalitetsstempel som er betalt af de avlere der gjort og betalt for avlsarbejdet.

For mig handler det om at man skal gøre sig fortjent til at benytte en racebetegnelse - og det BØR hestegalleriet respektere.

Men det er min mening - hvad er jeres?

VH Kira

0
0
Svar på denne tråd

Ridehestencom
Forfatter: 
Dato:  26-07-2012 14:45

Principielt er jeg enig -det er især et problem med DSP, fordi det jo er 'blandings ponyer'. Jeg vil sige at jeg måske umiddelbart ikke er nået samme level af harme som dig, men det irriterer mig da en smule, at se alle de 'sportsponyer' der er til salg på Ridehesten.com, uden afstamning og uden kåring.

Jeg er jo pony-freak og spørger derfor tit folk om afstamningen på deres ponyer, hvis jeg ser en der 'virker' på en stævneplads. Det har medført utrolig mange situationer hvor jeg har måtte æde mig selv, når folk siger at deres musse er en sportspony, fordi den er en blanding af araber og new forest. Den blanding er der naturligvis intet i vejen men, men er den ikke efter godkendte dyr, eller selv bedømt af en kåringskommision -så er det ikke en sportspony!

Sælges

Eros Stengaard ukompliceret 4års all round

Afrodite Stengaard super springpony,0-runder i LA på C-plan

Athe Stengaard dagens føl på sjælland 2009, rød m. blis og 4 sokker

Stengaard-Haslev.dk
0
0
Svar på denne tråd

helt eing
Forfatter: 
Dato:  26-07-2012 18:48

synes også at det er forkert at man kan kalde sin "Lotte" for en racehest/pony når det er en blanding af noget ofte ukendt.

0
0
Svar på denne tråd

Hård hånd
Forfatter: 
Dato:  26-07-2012 19:08

Jeg er jo en af dem der styrer det herinde på HN, og jeg retter med hård hånd heste uden stamtavle/med forskellige racer forældre til blandinger.

Jeg havde faktisk oprettet mig/mine heste på HG, men netop det punkt var en af årsagerne til at jeg slettede mig derinde.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Sælges:

Smuk 1-års hannoveranerhoppeplag

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

Både og....
Forfatter: 
Dato:  26-07-2012 21:31

Jeg kan godt forstå jer, til dels. Nogen gange kan man se en eller anden stor bred Tulle eller Prins blive betegnet som engelsk fuldblod eller araber, og det er jo indlysende at dyret aldrig har været i nærheden af det. Men til gengæld synes jeg også det er ok en en plettet hest oprettes som knabstrupper eller en fjordhest uden papirer som fjordhest, det racekendetegn er jo svært at løbe fra.

Blandingsracerne som DSP og DV er mere diffuse, og det er da også mit indtryk at alt under 90 cm i stg bliver betegnet som miniature.

Men husk nu, at fordi hesten er "accepteret som race" på Heste-Galleri, er den jo stadigvæk "bare" en mule uden stamtavle IRL....

0
0
Svar på denne tråd

i min verden
Forfatter: 
Dato:  27-07-2012 09:01

er en hest uden stamtavle en blanding uanset hvad..

for det kan altså ikke dokumenteres..

men de piratheste, hvor begge forældre er med fuld stamtavle men faderen aldrig er blevet kåret, er jo ligeså renracet som dem med det røde pas..

Jeg undrer mig bare over at folk jo hårdnakket og meget ihærdigt går op i deres blandingsmusse er den og den race når det aldrig kan bevises.. så er det som om de ikke rigtig acceptere deres egen hest.. hvilket er lidt synd.. men ligefrem forarges.. det synes jeg mit liv er for kort til..

MEN nej jeg synes ikke det er rigtigt.. de renracede heste er og bliver dem hvor deres aner kan dokumenteres.

0
0
Svar på denne tråd

Bullshit
Forfatter: 
Dato:  27-07-2012 10:26

En renracet hest er en renracet hest uanset om den har papirer eller ej. Hvis man kender forældrerne, hvad er så problemet???

"Jeg undrer mig bare over at folk jo hårdnakket og meget ihærdigt går op i deres blandingsmusse er den og den race når det aldrig kan bevises.. så er det som om de ikke rigtig acceptere deres egen hest.. hvilket er lidt synd.. men ligefrem forarges.. det synes jeg mit liv er for kort til.."

Det aller, aller første folk de spørger om, når de hører det er en blanding: Hvad er det en blanding af???

Det er sgu da ikke kun os der går op i hvad "race" man har. Det gør ALLE andre også, så "lefab", det er bullshit det du skriver. Man kan jo ikke have en blanding i fred uden at man skal fortælle hvad racer den består af.

Jeg er meget glad og stolt over min hund, som er en "ægte rundkørsel". Men igen VIL folk vide hvad racer der er i hende, bl.a. fordi hun er en yderst god hund.

Det samme med min blandingshest, han er et noget specielt apparat og folk vil da vide hvad han er af.

"Nightfall": Det fremgår jo tydeligt af dit indlæg, at netop fordi DU har beløb en masse penge på papirer (ikke for hestens kvalitet), så er der i hvert fald inden andre som skal tror de er det samme som dig uden at have betalt for det. Det hedder med andre ord: Snopperi.

Og det er lige præcist hvad det er. Kan du kun være stolt over din hest, hvis der er papirer på den???

Det var lige mit sure opstød.

- Hilsen Micro -

For things to get better, you have to get better.

Luksus løsdrift tilbydes til nøjsomme heste

0
0
Svar på denne tråd

Raceren
Forfatter: 
Dato:  27-07-2012 10:31

Hej.

Jeg må bare give jer ret i at en blanding er en blanding, og hverken DV, Knappstruper eller anden race. Jeg er også en af dem der har købt en hest af ren race, jeg har frederiksborg og har både stamtavle, brændemærke samt pas, som beviser det.Og ikke fordi jeg er en snob, men jeg syndes at det er træls at andre ikke har så meget respkt over for dem som har avlet alle de racerene heste og lagt et stort stykke arbejde i avlen, for at sikre racerene.Og hesten er jo ikke kun den stamtavle som den har, en hest er så meget andet.Jeg har haft flrer heste uden stamtavle og har været glad for disse heste, men når alt kommer til alt var de værken det ene eller andet. Så en blanding er en blanding, for hvis man vil have raceren må man jo købe en med stamtavle.

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  27-07-2012 20:42
Jeg er er så en af dem i finder trælse. Min plag for sidste år er uden rødt pas. Han er egen avl efter andiamo/weinberg på morsiden og willemoes og caritas på farsiden ham kalder jeg dv..mor og far er mærket dv. Desværre er far godkendt i et ikke eu godkendt forbund så ingen tavle til min hest. Det var ellers lovet fra hingsteejers side så det stolede jeg på.

Her holder vi Dansk Varmblod =)

Køre på SPT.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  28-07-2012 11:17

Lucky ben: Synes egentligt præcis jeg skriver at jeg er lige så stolt af min dejlige blandingspony som af de andre ponyer vi har. Han er fantastisk og har givet min datter tilliden tilbage og lysten til at ride - jeg eeeelsker den pony.

For mig er det ikke snobberi - men mangel på respekt overfor de mennesker os har brugt tid, årelangt avlsarbejde og ja, penge på at udvikle netop deres race. De har oparbejdet et ry og omdømme for deres race igennem deres arbejde.

Jeg synes ikke det er i orden at man vil benytte en racebetegnelse, når man ikke vil støtte disse mennesker og deres arbejde - eller ja - betale for det.

Men vi behøves jo ikke være enige ;-) Du har ret til din mening og jeg har ret til min.

For mig er det jo netop snobberi at forsøge at gøre sit dyt til noget andet end det er - at forsøge at give det nogle egenskaber det ikke har - har det ikke en godkendt stamtavle med godkendte forældre som sikrer at racens avlsmål bliver fulgt - ja, så er dyret - i min verden - ikke berettiget til en racebetegnelse.

Men jeg synes ikke det gør dyret dårligere fordi det er en blanding - det gør bare dyret egnet til noget andet end at avle på og udvikle en race. Så stå ved at det er et dejligt dyr af ukendt afstamning. Jeg forsøger ikke at gætte mig til hvad min blandingspony er en blanding af - han er bare en skøn ridepony.

VH Kira

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  29-07-2012 18:54

lucky ben.... du er ski da en smule flabet over for Nightfall... du kender intet til hendes heste men skriver:

"Nightfall": Det fremgår jo tydeligt af dit indlæg, at netop fordi DU har beløb en masse penge på papirer (ikke for hestens kvalitet)

det er godt nok at krydse linien i min verden, du aner ikke hvad hun har paa folden faktisk var et af hendes ikke kvalitets foel floej foel og 3 i best in show... naa ja det andet ikke kvalitets afkom var reserve champion som aaring... sikke nogle @!#$ dyr de er da helt sikkert kun gode paa paprir...

I min verden er ALLE heste der ikke re reg. i et anderkendt avlsforbund BLANDINGER... om den er efter ukaarede renracede foraeldre betyder ikke en disse, hvis den ikke er korrekt reg. saa er det en blanding.... blandinger kan vaere fantastiske heste, men hvorfor lyve og goerre dem til noget de ikke er... jeg ser det som nightfall som om ejer ikke vil staa ved hesten "bare" er en blanding.

Little Arabians

Passion for classic Polish

http://www.littlearabians.com

0
0
Svar på denne tråd

Renracet
Forfatter: 
Dato:  29-07-2012 19:24

Man kan jo på ingen måde bevise at et dyr er renracet hvis ikke den har stamtavle, længere er den ikke. Det kan godt være at det ligner en Fjordhest, men kan man bevise at den ikke har en bedste- eller oldeforælder af en anden race? Nej, det kan man ikke.

Jeg kender et lidt sjovt eksempel, 2 af mine forældres naboer købte begge en hvalp. Det ene par havde købt en 75%labrador/25%golden retriever, det andet par en ren labrador. Det sjove opstod da det viste sig at de 2 hvalpe var fra samme kuld.

Jeg bliver også lidt træt når folk fortæller vidt og bredt at deres hest uden stamtavle har Don Schufro eller lign. til farfar/morfar. Hvis de er så interesseret i afstamning, så må de squ købe en hest med stamtavle og ellers har de bare købt en HEST basta bum.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Sælges:

Smuk 1-års hannoveranerhoppeplag

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider