Logo used for printing

HN afstemning
Kræver dit opstaldningsted, at din hest er udtaget fra konsum? (Forslag: Nomorehorses)

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvilken hingst? :)
Forfatter:  sticke (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  22-06-2012 20:12

Kære HN'er:) Jeg har besluttet mig at avle på min skønne højtelskede hoppe. Jeg falder for hver en hingst jeg ser men jeg ved ikke hvilke afkom de hver især kan lave. Her er lidt om hende, og så håber jeg, i med jeres store erfaring, kan sige mig hvad jeg kan putte på hende

Billede

Billede

Billede

Min hoppe er efter

F: Blue Hors Don Caruso

FF: Blue Hors Don Schufro

FM:Bordeaux

M: Wedelhøjs May Day

MF: Helsegårdens Louis

MM: Daisy

Min hoppe er af virkelig godt sind, og er tillidsfuld, godhjertet og rolig i alle henseender. hun er en smule opmærksom og meget agressiv overfor andre (nok mest fordi hun er dårlig opdraget)

Hun er ikke særlig ridelig i det hun ikke kan lide at få sved på panden:P Knap så arbejdsvillig. Dog er hun godt gående, 8,5 i skridt og galop og mener det er 7 i trav. Hendes bevægelser er lange og store. Hun mangler balance i gangarterne, rummelighed, løft og skulderfrihed + ridelig og gålyst. Hun har et langt og lidt svagt kryds.

Jeg savner alt det der kan suplere de ting hun ikke har op. Vil gerne avle et føl på hende, der ikke bliver nær så langt, som skal have lidt mere volume og som ikke bliver alt for stor ( Hun avler stort!)

Jeg er selv vild med Uno Don Diego eller Prinz K3 da jeg elsker sorte heste.

Skriv hvad i syntes ville være en god ide at putte på hende, hvis jeg skal have mig en lækker dressurhest:) jeg har god tid da hun først skal sprøjtes til sidst i april 2013

på forhånd tak:)

Hesteprust fra Sticke

0
0
Svar på denne tråd

Hingste
Forfatter:  metjen (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  22-06-2012 20:46

Jeg tænker måske Don Olymbrio ud fra din ønsker

Var lige inde og kigge hende og hun mangler meget noget ædelt i afstamningen

Hvordan ser hendes afkom efter Don Diego ud ?

Jeg kunne fristes til at bruge en ren fuldblod eller Zonyx OX til hende, her er der også nogle sorte at vælge imellem, fx Flying Fact xx

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Ungheste sælges, 0, 1, 2 og 3 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

okgnøsproyklkj'ryop
Forfatter:  juglar (titi10) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  22-06-2012 23:11

Prinnz k3 vil nok ikke give løft, han er trakehener, uno don diego synes jeg er for kraftig, ville nok vælge Tailermade temptation, eller attention hvis det skal være sort:-)

Folealarm udlejes.

Trailer udlejes på Fyn.

0
0
Svar på denne tråd

tak tak
Dato:  23-06-2012 12:12
rigtig gode bud! Dejligt med yttig info!
Hendes afkom efter uno don diego blev fløjhingst og har kun fået 9 taller:) så det skulle vist være rigtig rigitg godt,-MEN! jeg aner ikke hvordan han er som ridehest, og det ærger mig, da jeg kunne frygte han er lige så langsommelig som sin mor.
Tailermade Temtation er ikke min kop te. generelt Kathrine Lund er jeg ikke den helt store fan af, men ange tak for budet. han er garanteret en fin hingst alligevel. det er bare mig der har nogle underlige fikse ideer:D

Hesteprust fra Sticke

0
0
Svar på denne tråd

så syntes
Forfatter:  jane ♥star og safir♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  23-06-2012 13:49

jeg da bare du skal lave et uno don diego afkom igen hvis hun har lavet et før der var så godt.

har selv et fint føl efter ham og hende er jeg da oven ud tilfreds med.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter:  Lene Hell (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  23-06-2012 14:34

Det ville være oplagt at bruge den hingst Blue Hors har købt til de lidt lange Schufro'er, nemlig Zack

Sælges:

Hingsteføl (2011) e. Sunny Boy

Vallak (2009) e. Laurino

Købes:

RBH underlag Nayv (gammel model, uden sølv pipe) str. full, dr

RBH Brune gamacher str full

0
0
Svar på denne tråd

fint fint
Dato:  23-06-2012 15:47
det var også et rigtig godt bud. de sidste par dage har jeg kigget utrolig meget på Stewie Wonder fordi han virker let og elegant, men er ikke klar over om min forædlingsprocent bliver for lav med ham? gør den det? og er han overhovedet et bud? (og det er vel også Kathrine Lund?:D)

Hesteprust fra Sticke

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter:  Lene Hell (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  23-06-2012 22:07

Stevie Wonder er desværre desværre blevet solgt og går som ridehest, såvidt jeg ved er han ikke i avlen nogen steder.

Sælges:

Hingsteføl (2011) e. Sunny Boy

Vallak (2009) e. Laurino

Købes:

RBH underlag Nayv (gammel model, uden sølv pipe) str. full, dr

RBH Brune gamacher str full

0
0
Svar på denne tråd

Stevie Wonder
Forfatter:  Charlotte ♣Stutteri Lund♣ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  24-06-2012 09:09

Stevie Wonder er ganske rigtigt solgt til en norsk landsholdrytter. Noget jeg er ret ambivanlent i forhold til, for jeg synes det er super at han får alle muligheder på en konkurrencebane. Men jeg ville gerne have lavet nogle flere føl efter ham.

Vi var til skue med vores 2-års i går, og fik rigtigt mange fine ord med på vejen, og en 1a-præmiering, som er første skridt på vejen til en statspræmie senere i livet.

Billede

Billede

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

iih altså
Dato:  24-06-2012 20:13

Hvor ærgeligt!!!
Men hold da op et smukt plag! det må jeg sige.

Hesteprust fra Sticke

0
0
Svar på denne tråd

jeg har snakket
Dato:  24-06-2012 20:17

Med lidt kloge hoveder, og de mener at en spring hest på min hoppe kunne gøre underværker? BUM BUM det ved jeg slet ikke hvordan jeg skal forholde mig til det. tør jeg nu det eller hvad? det skulle give mere galop og i noglde tildfælde god gålyst. ja jeg ved det ikke, men når jeg ser Crelido kan jeg da kun se hvad de mener.

Hesteprust fra Sticke

0
0
Svar på denne tråd

Galoppen?
Dato:  24-06-2012 20:32

Jeg mener ikke at den galop mange springhingste vil tilføre kan bruges til noget på en dressurbane.

Jeg ville jo vælge De Noir, hvis den skal være sort og ikke avle for stort.

Don Diego ville kunne give et "hus" på en hoppe af den afstamning.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

come back 2
Forfatter:  lambada (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  24-06-2012 21:00

er helt klart min farvorit, Han laver også kortere ryg hvis det er noget du ønsker i forhold til din er meget lang. Come back laver fantastisk løft og udstråling Der er både et stort spring og dressur gen. Har selv 2 afkom fra ham.

Opstaldning tilbydes nær kalundborg Gode store hestebokse.

0
0
Svar på denne tråd

Come Back II?
Dato:  24-06-2012 21:12

Man kan da ikke i ramme alvor foreslå CBII til en stor hoppe af overvejende hannoveranerafstamning, som avler stort.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

Hingstevalg
Forfatter:  annettet (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  24-06-2012 23:02

Ja, jeg forstår så heller ikke lige forslaget CB II, hvis ikke det må være for stort, men jeg forstår lige så lidt forslaget De Noir, når man ønsker de ting som TS ønsker tilført. Ja, størrelsen, men ellers ikke.

Jeg mener nu også at springblodet har gjort rigtig meget for dressuravlen både her hjemme og i udlandet. Det har nemlig været med til at få dressurhestene til at komme mere op af jorden, bedre forskulder samt bedre galop.

Nu er Stevie Wonder jo nævnt, og han´s Stedinger indeholder da om nogen noget holstener og springblod. Sandro var nu engang en springhingst, og man må da sige han har gjort en del for dressuravlen.

En stor del af den Hollandske avl, er også basseret på Holstener.

Tag bla. en hingst som Flemmingh, som jo er far til bla. Krack C, som da er far på det føl der blev bedste føl på Hannoveranernes kåring og følskue tur i Danmark.

Krack C er efter Flemmingh, og har på morsiden Beaujlais, en Lucky Boy xx/Lorenz søn (Ladykiller xx søn). I tredje led har han Ulrich, som går tilbage på Farn, og i fjerde led igen fuldblod. Ergo er Krack C, et super resultat af Holstener blod og Fuldblod´s hingste, og han har da vist gjort det rimelig godt i dressur avlen, eller ??

L-blodet har lavet rigtig mange gode gangartsheste, og har virkelig gjort meget for dressur avlen.

Caletto I og II, har også lavet utrolig mange velgående heste, bla. Cantus som er efter Caletto I, har lavet mange velgående heste, udover de kan springe, og det har han´s søn Calido faktisk også.

Fordelen ved meget holstener blod, er at de naturligt er velrejst og arbejder godt op af jorden og over ryggen, har en stor skulderfrihed.

Normalt vil jeg også sige man ikke skal blande blod og racer for meget, men hundred procent ærligt, vil du lave en ridehest til dig selv, så kan jeg ikke se problemet i det. Til videre avl, kan du få noget usikkerhed.

Men igen, så synes jeg jo også, og det er ikke for at kritiserer, men halvdelen af de heste Hannoveraner kalder Hannoveraner idag, de indeholder alt muligt andet blod, bla. en del holstener og derved også springblod. Vi har bla. to eksempler ovenfor, og hvor afkom har gjort det godt i Hannoveranernes kåringstur i weekenden.

Hvad med en hingst som Sandro King ?? Din hoppe skridter jo godt. Han er efter Sandro Hit/Calypso I/Farnese. Han har de ting du søger, og er tilbage i avlen i Danmark.

Annette

Kvalitets avl af springheste

Se flere salgsheste på hjemmesiden

12 års DH hoppe sælges. Spring/Military hest

Ung top springhoppe søger rytter til efteråret

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Elefanter?
Dato:  24-06-2012 23:47

Nu er det jo hverken elefanter eller højhuse TS ønsker at avle, og at foreslå Sandro King på knap 180 til en hoppe med Louis-blod, Louis kunne også avle kæmpestore heste, det synes jeg ikke er bedre end CBII.

Jeg ved da godt at De Noir ikke er svaret til alle hopper, men min De Noir-hoppe har alt det TS efterspørger. Og ud over at man får 2 x D-blod, så synes jeg faktisk han vil passe fremragende.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

Hingstevalg
Dato:  25-06-2012 08:59

Jamen Charlotte det er da super Jeres De Noir, har alle de ting TS søger, men der findes altså rigtig mange andre der ikke gør.

Det er en kendsgerning at De Noir desværre ikke har slået det igennem i avlen man forventer, og han bla. ikke giver stærke bagben.

Jeg ved godt det er folk fra DV´s avlsledelse der har udtalt det, og du ikke giver meget for DV, men jeg er nu sikker på de har set flere af han´s ca 1.00 afkom, end både du, jeg, mange andre og Hannoveraner dommerne har.

Han skal i mine og mange andres øjne, bruges på hopper der selv har gode aktive og indundergriven bagben.

TS skriver at bevægelserne er store og lange, at den mangler rummelighed, løft, skulderfrihed og at den har et svagt kryds. Jeg ville aldrig turde bruge De Noir på en sådan hoppe.

Han laver også afkom med lidt lange og knap op af jorden bevægelser, og han´s afkom er ikke super stærke bagtil.

Kigger man på højden i TS hoppe´s stamme, så er mor 167, MM 164, MMM 166, MMMM 166, alle fornuftige højder.

At hoppen har lavet et afkom, synes jeg måske er lidt våget at konkluderer at den avler stort ud fra.

Hendes mor har kun lavet to afkom, men mormor flere. Her er afkommene der har været til kåring 161, 163, 164, samt moderen til den her på 167.

Den har May Black som morfar, han var selv ikke den største 164, og godt nok er jeg ikke så gammel, men de afkom jeg kan huske at have set efter ham, var ikke super store eller højtstillet.

Så at lave linieavl over D-blod mener jeg er alt for risikabelt, som jeg ikke har noget i mod, da det jo er stærkt blod, men det er også blod der kan avle knapt modernet.

Jeg har selv sidste år set et føl, med linieavl over D-blod, og med De Noir, og det var hverken stort eller specielt modernet.

Skal man endelig bruge D-blod på den her hoppe, så ville jeg vælge noget andet end De Noir, da jeg vil være bange for man får en lille hest, knapt højtstillet, og uden at have forbedret gangarter overhoved.

Sandro King blev så målt til 176 til kåringen, og det er ikke mange af han´s afkom der er kåret, men de ligger mellem 163 og 173, flest i midten af 60´erne.

De afkom jeg har set efter ham har nu været modernet og smarte nok. Om han passer højde mæssigt til hoppen her, kan jeg ikke svarer på, men alt andet det passer han i alle fald på, og jeg vil nu nok hellere have en elegant elefant, med gode aktive bagben og tre gode gangarter, end en lille sort hest, men flade lange gangarter.

En hingst som jeg også vil tro giver de ting TS søger, dog ikke sort, og som sikkert heller ikke avler småt, men almindelig størrelse heste, men jeg tror kommer til at avle super modernet i typen, er Atterupgaard´s Sastre.

Han er godt nok også efter Stedinger, som jo er en stor dreng, lige som SW forslået tidligere i tråden, men det forslag var jo ok, hvis altså hingsten var i avlen. På morsiden, har han bare noget mere modernet blod fra Lord Sinclair og Mago xx.

Hvad med Zonik ellers ?? Super dejlig og velfungerende hest, og han er også sort.

Billede

En elegant elefant :-)

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Min erfaring
Dato:  25-06-2012 09:34

Nu er min erfaring bare at de store hopper med Louis i blodet avler ikke stort men MEGET STORT. Desværre følger der så også OCD med fordi afkommene vokser så meget som de gør.

Nej, lige pt giver jeg ikke så meget for udtalelser fra DV's avlsledelse/dommere, da alt nærmest skal indeholde Holstener og ligesom De Noir passer til nogle hopper, så passer Holstener altså heller ikke til alt.

Jeg har på intet tidspunkt taget stilling til om Stevie Wonder ville være det rigtige til denne hoppe, men bare gjort opmærksom på at han ikke findes i avlen mere. Mine dejlige SW-afkom er på SMÅ ÆDLE hopper, så han ville heller ikke være mit bud til sådan en hoppe.

Elefanter er ikke elegante, de er sjovt nok kraftige, så når jeg siger elefant så omhandler det ikke kun stangmålet men også staturen.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

Altså, altså
Dato:  25-06-2012 10:21

Nej, lige pt giver jeg ikke så meget for udtalelser fra DV's avlsledelse/dommere, da alt nærmest skal indeholde Holstener

Hvor hulen har du det fra ?? Det er da det mest tåblige jeg længe har hørt, og jeg har da ikke set belæg for en udtalelse som den.

Helt ærlig Charlotte, det kan godt være du ikke kan lide DV, og det kan godt være vi ikke er enige i alting, men jeg anser dig nu for en erfaren avler, men jeg må indrømme at med sådanne nogen udtalelser der ryster jeg lidt på hoved.

Det virker nogen gange som om, at når man giver dig lidt modspil, så skal der bare skydes med alt hvad der kan skydes med retur, lige meget om det holder vand eller ej.

Kan du så skrive dårligt om Holstener og DV´er, så gør du det med det samme. Du rammer ikke mig ved det, hvis det er målet ??

Synes også det lidt mærkeligt du langer ud efter Holstener igen og igen, når man tænker på hvordan Hannoveranerne tager en del holstener blod ind.

Jeg har intet mod hannoveranerne, synes der er mange fine heste, der er ting jeg ikke forstår ved deres avl, men derfor har jeg ikke behov for igen og igen at nedgøre deres heste.

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Holstenere?
Dato:  25-06-2012 10:36

Jeg synes nu ikke jeg nedgør Holstenere på nogen måde, men at påstå at noget nær alle af dem kan bruges som dressurheste er vist at skyde over målet. Især når opdræt af dressurheste på ingen måde er Holstenernes avlsmål, men derimod nærmest betragtes som affald.

Jeg kan iøvrigt heller ikke se formålet med at Holstenerne skal avle dressurheste, når nu de avler springheste så fremragende. På samme måde forstår jeg heller ikke hvorfor DV pludselig ville til at avle springheste, når nu de i en lang årrække har haft ry for at avle fremragende dressurheste. Både Holsten og DV er så små avlsforbund, så de må indrømme at de ikke har samme spændvidde som Hannover og KWPN, begge er 4 gange så store.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

Smuk hoppe
Forfatter:  mik27 ☻Mieke☻ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  25-06-2012 11:01

Det er en rigtig smuk hoppe, du har dig der.

Nu er jeg bestemt ikke ekspert inden for avl eller noget. Men mit forslag ville være BH Zack eller De Noir. Jeg har set en del middelstore (160-168 cm) afkom efter disse hingste og med noget kortere lænd end din hoppe

Venlig hilsen

M

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

0
0
Svar på denne tråd

Forbund og avlen
Dato:  26-06-2012 09:54

Charlotte nu har vi jo kendt hinanden nogen år, og du er jævnligt ude med riven vedr. Holstener og en dressurbane, du mener ikke de hører til der. Det er din mening, og du har fuldt ret til den, jeg synes bare den er super uberettiget.

Jeg har ikke sagt noget om at alle Holstener kan bruges på en springbane, jeg nævner nogen få blodlinier der er kendt for at lave gangarts heste. At sige det er alle, det er vist at overdrive for at fremme forståelsen.

At det anses som affaldsprodukt at lave dressurheste i Holsten, er altså en gammel myte, som man også godt ved ikke holder stik, hvis man færdes lidt i forbundet.

Faktisk har forbundet jo bla. selv ansat dressurrytter og har haft det i flere år, de har også i flere år haft hingste som er uddannet i dressur på højt niveau. De afholder jo også dressur "championat" eller hvad man skal kalde det, til Eliteskuet.

Det er helt korrekt det ikke er hoved avlsmålet, men der er en lille flok i Holsten, som vælger at lave gangartsheste, og de bliver altså ikke set ned på.

At DV har haft fokus på dressurheste i mange år, ja det er korrekt, eller jeg vil nærmere sige, man har bare ikke haft fokus på at springheste ikke kan avles som dressurheste. Det har man så fået for nogen år siden, og har derved valgt at opdele det, og lade springhestene få det bedømmelses grundlag de fortjener.

Men jeg kan ikke se hvordan det kan gå udover dressuravlerne i DV at der er en lille andel, ca 25 % der vælger at avle spring-heste ?? Ud af de 25 %, vil jeg så mene det kun er omkring og det er måske også for højt sat, ca 10 % som virkelig er rigtig seriøse med deres springavl. Her er nogen som har været med i mange år, og gør det godt, og så er vi en potion unge som er på vej.

Men det stiller da ikke dressuravlerne dårligere, eller gør dressurhestene ringere. Ja, det kan være de er nødt til at dele fokus lidt med os andre, men helt ærlig så betaler vi faktisk det samme for at være medlem og fremstille vores heste, så det er vel sådan set meget fair.

Vi har stadig meget at lære i springavlen, både os avler og forbundet, men jeg synes faktisk der sker et løft hele tiden. Selvfølgelig kan vi ikke forvente at se f.eks. avlsfremgang på Eliteskuet og i Herning hvert år, men sådan overordnet set, mener jeg det stille bevæger sig i den rigtige retning. Der er nogen punkter hvor jeg personligt godt så der skete lidt andre ting, men dem må jeg tage i de rette fora.

Ja, det kan godt være at Holstener og DV forbundene er mindre end Hannoveranerne og KWPN, men nu er det jo ikke altid størrelsen der udgør kvaliteten. Der er noget der hedder kvantitet og noget der hedder kvalitet, jeg fortrækker det sidste.

Begge forbund har jo bevist som små forbund at de kan være med i toppen af henholdsvis spring og dressuravlen, hvorfor må de så ikke også lave lidt af det modsatte ?? Er de store forbund "bange" for konkurrencen ??

Når vi nu snakker om at DV og bla. KWPN gør det godt i dressuravlen, så må vi jo bare tilkendegive, at store dele af KWPN og DV´s avl er basseret på bla. holstener. Så noget må de Holstener jo kunne gøre i dressuravlen.

Det undre mig også lidt, at samtidig med du selv er ude med riven, så tager Hannoveranerne, incl. Jer selv jo holstener blod ind. Du kan ikke komme udenom at SW har en vis andel holstener, samt det eksempel jeg gav med Krack C.

På springsiden, har hannoveranerne jo også været ude og tage en god potion ind, jeg ved godt at en hingst som f.eks. Clifton Ask er Hannoveraner i dine øjne, men i mine øjne er han altså en blanding, og med mest Holstener.

Vedr. hvad der er elegant og hvad der ikke er, så er det jo øjet der ser :-)

Jeg synes der findes mange elegante elefanter, alias dressur holstener :-)

Billede

Min egen favorit elegante Elefant, Lento og Hubertus Schmidt :-)

Billede

Ekwador, super skøn :-)

Billede

Samt et par elegante Elefanter af ukendt afstamning :-)

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Stevie Wonder
Dato:  26-06-2012 10:31

Jeg ved godt at Stevie Wonder er noget der ligner 50% holstener, men jeg tror desværre også det er de 25% i vores dejlige 2-års hoppe efter ham, som giver hende de problemer hun har eksteriørmæssigt. Fx de uforholdsmæssigt lange bagben hun er udstyret med, som ikke er det bedste man kan have som dressurhest.

Det er jo også tankevækkende, at Sandro Hit, trods det enorme antal velgående afkom han har, stadig ikke har afkom på topdressurbanerne.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

Holstener
Dato:  26-06-2012 11:38

Jamen så er det da heldigt at der er holstener i hende, så der er noget at skylde fejlene over på :-)

Som jeg har nævnt tidligere, så synes jeg hun er en dejlig hest, og jeg mener også hun er en af de mest modernet og højtstillet af Jeres afkom, og det mener jeg jo godt kan skyldes holstener islættet :-)

Men heldigvis er der folk der mener at holstener godt kan :-) Dette er bare et eksempel, jeg kan finde flere.

Men eftersom at vi jo kører et eksempels teorier her, så må det da være godt nok som argument :-)

www.horse2rider.eu/Webnodes/da/Web/ Horse2Rider/NYHEDER/For+de+ Holstener+forskr%E6kkede

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Smag og behag
Dato:  26-06-2012 11:52

Smag og behag er heldigvis forskelligt, ellers ville vi jo ikke have noget at diskutere.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

Forresten
Dato:  26-06-2012 11:57

Derudover så er det da nok rigtigt at de lange ben kommer fra Sandro Hit/stedinger, men ædelheden kommer fra hendes højtforædlede mor/fuldblodsmormor.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Dato:  26-06-2012 12:40

Charlotte jeg nævner ikke noget om hvor ædelheden kommer fra, læs hvad jeg skriver, jeg skriver modernet og højtstillet.

Nu er jeg jo ingen steder berettiget til at udtale mig om Jeres hoppe og hvordan hun avler, det ved I meget bedre end jeg gør.

Men kigger jeg på de heste jeg har set fra Jer, og på Hestedata, så fremkommer ordet "knap højtstillet" både i nogen beskrivelser ud af denne fuldblod´s hoppe.

Lige netop den manglende højtstillethed, mener jeg jo er en af svaghederne og risici når vi bruger fuldblod, og jeg tror lige netop Holstenerne gør det godt med fuldblod, det har vi jo set igennem historien, fordi de tit er højtstillet.

Jeg kan rigtig godt lide Jeres to års, det har jeg også nævnt tidligere, så ingen kritik

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hannoveraner
Dato:  26-06-2012 12:58

Jeg kan jo så sige at "fætter" Falstaff efter Florist - Heslegårds Platin er nøjagtig lige så ædel og højtstillet bare uden skyggen af Holstenerblod, eller dvs der er 6% fra Calypso II's mor. Så jeg tror faktisk det kommer fra hoppestammen.

Billede

Jeg kan lige huske 2 x knap højtstillet, den anden Platin-hoppe som var lidt lang og uharmonisk og så halvsøster til Falstaff, som var en hel del kg for tung da hun blev kåret. Men hun avler forøvrigt selv ganske højtstillet.

PS: Dit t bag på moderne skærer mig altid i øjnene. Bare et sidespring.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

sunny boy
Forfatter:  simone 8 (Skriv besked)
Dato:  26-06-2012 19:13

Hej.

Jeg kunne forestille mig sunny boy ville passe rigtig godt, han avler ikke så stort og rimelig ædelt, de er super ridelige og med stor udstråling. HAr redet rigtig mange afkom og alle med stor gålyst uden at være for friske eller dumme.

0
0
Svar på denne tråd

Blodlinier
Dato:  27-06-2012 11:03

Som jeg skriver længere oppe, så er jeg ikke ekspert på Jeres hoppestamme, hvilket vel er logisk nok.

Jeg fortæller det jeg har observeret selv med mine to øjne, samt hvad jeg kan læse mig til på Hestedata, og jeg kan ikke huske om det er nævnt to eller fire gange, men jeg mener faktisk jeg fandt det fire gange eller sådan, bla. på @!#$ Appeal xx´s mor, og på en søster til både Falstaff og Swan Lee.

Begge de to jeg lige tænker på, samt en tredje jeg lige kan huske, de har alle haft Weltmeyer blod i sig, så måske det bare ikke er det super match på stammen, når vi snakker type, moderne og højtstillethed.

Men i SW er der jo også Weltmeyer, så et eller andet må jo have været med til at trække i den anden retning, hvis jeg skal tænke sådan logisk på det.

Det er min fremgangsmåde, når jeg skal blive klogerer på noget blod og stammer. Kigger på, hvad går igen når det virker, og hvad går igen når det ikke gør, og så drager jeg mine egne små lommekonklusioner.

Jeg skriver heller ikke at det ikke kan komme fra morstammen, men at jeg tror ikke det kommer fra hendes mormor S A xx, som du nævner længere oppe.

Det er ikke bare pga. af hende, men lige så meget mine tanker om fuldblodet. Jeg betvivler ikke at ædelheden kommer herfra, overhoved ikke.

Falstaff er også en rigtig dejlig hest, hvilket jeg også har nævnt overfor dig tidligere. Personligt er jeg mere til Swan Lee, og jeg mener stadig det er det bedste afkom jeg har set fra Jer, og det mest moderne og højtstillet afkom.

Dette er jo ikke møntet på jeres heste, men på tanker om avl og blodlinier.

Vedr. Sandro Hit og han´s afkom´s manglende resultater i topsporten. Ja, det er da lidt mærkeligt, men jeg kan ikke svarer på hvorfor.

Men altså Polka Hit Nexen har da debuteret i GP, lad os nu se hvad hun kan bedrive det til. Jeg ved godt at hun ikke kan udgører det for en masse, men der er da nogen der opaf.

Salieri var da i toppen af verdensranglisten i 2008 hvis jeg husker korrekt, og

Sandro Boy (ikke springhingsten) er da også med på det Australske hold der skal til OL

Sellect Ecco, er da også en GP hest vi kender her hjemmefra, og der er altså en del flere GP heste.

Der er også flere GP heste efter ham. Det kan godt være det ikke er top resultater for dig, men for mig er at avle en GP hest nu ikke helt ringe :-)

Desuden så må man jo sige, at han har lavet et utal af super døtre og sønner, samt sønnesønner, og det kan være han kommer til at slå endnu mere igennem, når man bruge ham i andet led.

Personligt er Stedinger en hingst jeg rigtig gerne vil prøve, når vi snakker dressur avl. Desværre er min pengepunge ikke til det :-)

Men jeg forstår bare ikke hvorfor du som decideret dressuravler bruger blod fra ham af, og holstenerblod, hvis du mener det forringer dem som dressurheste ??

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Moderne/modernet
Dato:  27-06-2012 11:05

Det med t´et, det må du jo leve med :-)

Jeg er ikke super til dansk, fik vist lige knebbet 8 og 9 hjem på A-niveau, det har aldrig sagt mig det helt store.

Desuden så er moderne jo en god ting når man er hest, og du ved jo godt, at der skal T bagved, når vi snakker heste og godt

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ja ja Annette
Dato:  27-06-2012 11:15

Det glemte jeg helt et kort øjeblik ihvertfald når vi snakker springheste.

Hvorfor jeg bruger Stedinger i mit hingstevalg? Vel nok af samme årsag som du skriver, for at forbedre højtstilletheden.

Men jeg ville ikke turde bruge ham eller hans far direkte uden noget ægte dressurblod til at fremme dressuregenskaberne. For jeg vil aldrig sige at man IKKE skal bruge dem, de skal bruges med omtanke og man skal være 100% klar på hvad man ønsker de skal bidrage med.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

avlen...
Forfatter:  sjenne (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-06-2012 00:40

jeg må sige at det er en meget spændende og lærig debat der er i denne tråd, men jeg taber altså lidt for jeres elegant elefant debat når der bliver brugt billed af to flodheste beskrevet som elefanter men dejligt at se forskellige meninger på afstmaningen og brugbarer hingste.

Til ts vil jeg da selv foreslå disse hingste

sir salvador noerrelund.dk/DK/Hingste/ Sir%20Salvador%20DVH%201055.aspx

Zonyx www.kirk-arabians.dk/ hestpreview.php?hestetypeid=1

jeg har ikke meget forstand på denne avl, men det er blot to hingste som jeg har bidt mærke i og som jeg selv godt kunne lide

Sagt af Jeanette

Mor til den skønne Jonathan 13/12-09

Welsh typerne er bare de rigtige gangmaskiner alt andet er billige kopier!!!

Chinchilla bortgives til godt hjem

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kæmper
Dato:  03-07-2012 20:00

mig lige igennem alle svarene, for hold da op der kommer noget god viden ud af det:) det er virkelig skønt at høre fra forskeliige, med forskellige meninger.

Charlotte: De Noir er en skide flot hest, jeg har bare selv erfaring med manglene galop samt rød farve:/ og det er på 3 forskellige hoppestammer. selvom jeg tror det kunne være et oplagt valg, tør jeg ikke pga ovenstående. Den galop jeg så på de 3 heste var så forfærdelig, og meget kan rides væk- det ved jeg, men jeg går jo lidt og drømmer om "den perfekte hest" :D Selvom den nok ikke findes..

Men jeg er skide glad for alle jeres meninger og mange gode svar. det er helt vildt spændende at læse om.

Hvad syntes i om Sir Donnerhall 2?:)

Hesteprust fra Sticke

0
0
Svar på denne tråd

og lige mig igen der afbryder.
Dato:  03-07-2012 20:38

Læser i skriver meget frem og tilbage om holstener. Jeg har ikke selv noget mening om det, men jeg vil uanset hvad, rigtig gerne have noget ædelt ind over hende af min, da hun jo er lidt af en tank ;)
Kan se Annette at du har set hvor store min hoppes mor og familie er, men jeg synes lige jeg vil nævne at de tal ikke helt passer:) Min hoppes mor voksede til hun blev 9, og hende af min er først lige stoppet og er endt på 4 cm højere end det hun blev målt til ved kåring. Derfor frygter jeg jo, at det samme sker for lille følle, og jeg er nødt til at vente til følle bliver 4 med at lege ridehest ,ligesom moderen. Jeg tænker at hvis man kan trække i modsatte retning ( rent højdemæssigt og voksetidmæssigt) ville det måske være godt? Ja hvad ved jeg?
I snakker begge lidt om Stedinger,- kunne han ikke være noget for min hoppe?
Det er måske et rigtig dumt spørgsmål, men har nemlig bare hørt så meget godt om ham.

Hesteprust fra Sticke

0
0
Svar på denne tråd

S-blod?
Dato:  04-07-2012 15:13

Jeg ville aldrig turde sætte S-blod i nogen form på en hoppe med Louis i stamtavlen, medmindre ønsket er at avle giraffer selvfølgelig.

Mht De Noir, når folk taler hængende bagben så er det traven de taler om. Jeg har faktisk kun set hængende bagben på hans hingsteafkom, alle de hopper jeg har set har et godt undergreb. Mht galoppen så kan jeg kun sige at min den galopperer suverænt.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

de noir
Dato:  09-07-2012 19:22

jaa det er garanteret meget forskelligt. jeg tør bare ikke selv prøve ham, hvert fald ikke endnu:D

Jeg tror jeg har udvalgt mig 2-3 hingste, og så guider min dyrlæge derfra:) Han er meget dygtig.

Rigtig mange tak for hjælpen og de mange sider at se det fra:)

Hesteprust fra Sticke

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter:  Mette (Elbækgaard) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  09-07-2012 19:51

Jeg ville vælge Zonyx ox

Mette

Højvangs Lumina

Elbækgaards A'moon

Mor til Mie d. 9/3-2010

Mor til Ditte d. 15/9-2011

Sælges:

1'er ponyvallak fra 2008 - tilredet (ren i røntgen!)

DV Elbækgaards Roma Nova fra 2010 (ren i røntgen!)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Pris og vilkår for annoncering

Mest populære sider

Logo