Logo used for printing

HN afstemning
Skal dyrlægen kunne holdes ansvarlig, hvis denne har overset noget ved handelsundersøgelsen? (Forslag: Holi D (Holiday))

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Den stærke xx Hoppestamme
Forfatter:  annettet (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  15-06-2012 09:45

Ja, man lærer og hører hele tiden om nye ting, og indenfor de sidste par dage, har jeg både her og andetsteds, hørt dette udtryk "Den stærke xx Hoppestamme".

Derfor er mit spørgsmål, hvad er det, hvad betegner en stærk xx eller fuldblod´s hoppestamme ?? Vi snakker vel og mærket til brug i varmblod´s avlen, ikke væddeløb, som fuldblod´en jo egentlig er avlet til. Der er jeg fuldt med på, hvad det kan være.

Bare begrebet en stærk hoppestamme er jo meget subjektivt, og jeg hhar vist også tidligere prøvet at få debatten op, "hvad er en stærk hoppestamme for dig", dog uden den store deltagelse.

Hvad der er stærkt og godt for en, behøver jo ikke været det for en anden. Generelt i Danmark er det et begreb der bliver brugt mere og mere, eftersom der igennem de sidste par år, er kommet mere og mere fokus på det. Men jeg synes desværre også, det er begreb der langsomt er ved at blive misbrugt lidt engang i mellem.

Nogen gange når man læser salgsannoncer, så kan man godt komme til at føle, det er noget der bliver skrevet i flæng.

Hvad er så en stærk hoppestamme for mig, jo det er en gennemavlet og målrettet avlet stamme, hvor der gerne skal være resultater på både, mor, mm, mmm, mmmm, mmmmm og gerne mere.

Selvfølgelig kan der være en enkelt hoppe der ikke har fået så mange afkom, og derfor have svært ved komme med mange resultater. Specielt når man kigger på hopper lige omkring krigstiden, eller efter krigstiden (2. Verdenskrig), så kan det godt være lidt tynd med resultater der, forståeligt nok.

Der kan også stadig være unge hopper, som har svært ved endnu, at have lavet så mange resultater.

Hvad er resultater så, jamen det kan jo også godt være mange ting. Men en alsidighed mener jeg er at fortrække, altså at der er afkom, der både har klaret sig godt kåringsmæssigt, vi snakker kåret hingsteafkom eller præmieret hopper, og så selvfølgelig sportsresultater på M, S og GP niveau.

Altså for mig, er det ikke personligt nok, der kun er resultater ude på tipoldemor, eller det er ud af en af de stærke stammer, der skal ske noget aktivt hele tiden, selvfølgelig sat i relief i forhold til antal afkom og alder.

Et eksempel jeg nemt kan hive frem er Cris Ask, og eftersom han er pillet af Hingstelisten i år, træder jeg heller ikke nogen over tæerne. Han er ud af den stærke stamme 737, med ud over det, så viser hopperne igennem hvert led også gode takter.

Mor : 1 GP hest (2 verdensranglisten pt), 2 S-heste, 1 hingst. MM til dyreste Eliteauktions hest, 2 M-heste, 2 kåret hingste, hvoraf en går S, yderligere en udtaget til kåring.

MM : 1 St.pr hoppe, 2 M-hest, MM til yderligere en GP-hest, MMM til yderlige en S-hest

MMM : MM til yderligere 2 hingste, 2 GP-heste, flere andre M-heste

Her skal der nok komme flere resultater stille og roligt i gennem årene, men jeg mener faktisk det er gedin start på en hoppestamme. Der er hele tiden en eller anden form for resultater.

Derfor er mit spørgsmål, hvad er den stærke xx hoppestamme til varmblod´s avl ?? Jeg vil jo mene, at man skal have en række af hopper, der har bevist sit værd i varmblod´s avlen, for at kunne kalde det en stærk fuldblod´s hoppestamme. Jeg er helt med på man kan have en stærk fuldblod´s hoppe, men stamme der er jeg lidt tabt.

Håber på nogen gode forklaringer og en god debat, og det er kun for at forstå det her begreb, som er dukket op, som noget nyt i min verden de sidste par dage.

Annette

Kvalitets avl af springheste

Hingsteføl af super springafstamning sælges

12 års DH hoppe sælges. Spring/Military hest

Ung top springhoppe søger rytter til efteråret

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Godt spørgsmål...
Forfatter:  gimdr (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  15-06-2012 10:43

En god fuldblodshoppestamme - i varmblodsavl...det lyder selvmodsigende, for det er vel kun en fuldblodsstamme i første led - det næste led er varmblods.

En stærk fuldblodshoppestamme i varmblodsavl? Ja hun må nødvendigvis have vist sit værd i avlen med succcesfulde afkom i sport og avl.Jeg skriver hun - for det må jo vær fuldblodshoppen - altså første led.

Det er utroligt svært af finde en god fuldblodshoppe, som er værdifuld som avlshoppe i varmblodsavlen. Jeg har også hæftet mig ved, at fuldblod i succefulde heste er kommet ind med fædrene i afstamningen. Det er stort set aldrig, at fuldblodet kommer fra morsiden.

Der findes enkelte, gode fuldblodshopper i DV - men de er sjældne, vil jeg vove at påstå.

Har selv som yngre, optimistisk avler forsøgt mig med det (for fuldblodshopper kan købes for en relativ overkommelig pris) - men har erkendt, at fuldblodshopperne ikke kan flytte ret meget - det er som varmblodsavler en bedre investering at købe en varmblodshoppe med en god ædelhed på 40 % og helst mere - af en hoppestamme, som allerede er succesfuld i avl og sport. Det er her resultaterne kommer igen i afkommene - at "garantien" følger med.

Føl og plage af lovende springafstamning til salg - se mere på præsentationen

0
0
Svar på denne tråd

fuldblod
Forfatter:  Jessie Ditlevsen ♥Rosengården&# (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  15-06-2012 14:14

Jeg mener at en stærk hoppestamme hos fuldblods hestene kendetegnes ved et korrekt eksteriør og med afkom i flere generationer som har vist de er holdbare, og ikke mindst videregiver de kvaliteter vi ønsker at se i varmblodsavlen.

Jeg har udtalt mig om min xx hoppe senta, jeg mener hun er ud af en særdeles stærk fuldblods hoppestamme, og er meget velegnet til varmblodsavl.

Senta selv har i år fået sit første varmblodsføl, og jeg kan kun sige at jeg er ovenud tilfreds med resultatet, derudover er hun mor til 2 xx hopper som også begge har et korrekt eksteriør og er uden de grelle fuldblods "fejl"

Senta´s mor har fået 11 afkom som minder meget om hinanden i type, de har størrelse, er stor rammet og velstillede, de har alle et godt sadelleje og alle fin halsansætning.

flere klare sig særdeles godt i sporten og viser stor holdbarhed.

Peas and Carrots er nok den mest kendte af de 11, og han har et perfekt eksteriør og temprement - ærgelig han er vallak for han ville givetvis kunne ha bidraget positivt i varmblods avlen.

MM, har igen et godt eksteriør og har også flere gode resultater, her tænker jeg igen holdbarhed og styrke. jeg er udemærket klar over at løbstiderne ikke er noget værd i varmblods regi.

Så for mig er det der kendetegner en god xx stamme ( til varmblodsavl) er store rammer, velstillede og eksteriør mæssigt korrekte heste flere generationer tilbage, de skal ha vist at de er holdbare og have et godt temprement.

Senta´s mor Dominet Hope - mener jeg personligt er en af de stærkeste fuldblods avlshopper i væddeløbs regi, og ved at hele stammen avler meget typefaste heste mener jeg netop hopper ud af den stamme er noget værd, også i varmblods avlen.

Selvfølgelig kan vi ikke snakke stærkehoppe satmmer på samme måde som vi vil omtale en stærk hoppestamme inden for rideheste, der er det ganske andre ting der tæller og jeg ville personligt vægte resultater højt.

Jeg mener langt fra at alle xx hopper har noget godt at tilføje varmblods avlen, faktisk er der rigtig mange der forringer iforhold til hingsten.

Men de gode hopper skal vi værne om, og værdsætte.

Billede

Alle vore drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har mod til at forfølge dem.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har det jo sådan
Forfatter:  MTDressage (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  15-06-2012 16:24

at for mig er en god fuldblodsstamme nøjagtigt det samme som gør sig gældende for varmblods hoppe stammer.

Hoppen skal først og fremmest være god til det den er født til, og her er det som væddeløbshest. Det er muligt hoppen ikke selv har løbet, men såfremt hendes mor eller mormor har rimelige gode resultater bag sig eller hendes søskende har, vidner det for mig om at hun er ud af en god stamme. dernæst er der så nogle andre kriterier JEG personligt lægger vægt på. Eks hos en ældre hoppe. Har den selv produceret afkom ved flere hingste, og størsteparten af disse afkom har eller gør det godt i væddeløbsregi - så har hun formået at producere lige dét videre. Hvis afkommende så ovenikøbet kan sælges for gode penge på eks. auktionerne er det endnu et plus. For så er det jo ikke kun mig, avleren af hoppen som er begejstret for hendes afkom, men også de som ønsker at tjene penge på dem.

Dernæst er det så for mig vigtigt, såfremt hoppen skal kunne være en god hoppe i varmblodsavlen at hun har størrelse, format, dvs gode rammer. Hun skal have en god hals og en god nakke. Gode dybe lår, og gode lemmer. Ved at gå ind og tjekke afstamninger på netop fuldblod vil man meget hurtigt få et overblik over om hoppen og hendes moderstamme har bevist holdbarhed. For her står fødselsdata med mere.

Gimdr: Hvad bygger du dine udtalelser på i forhold til at det gode fuldblod i varmblodsavlen aldrig stammer fra modersiden? Jeg synes det er et meget vovet postulat.

Jeg tror problemet med at INGEN kan se hvor vigtigt det er med hoppestammen på en fuldblod er, at de som har forsøgt(eller mange som har) med fuldblod i varmblod, tror/har troet at det var nok at der bare var blod. Blod vil vi gerne have men det er jo ikke nødvendigvis det samme som at sige at vi vil have blod for enhver pris. Det skal være lige så godt og gennemavlet som hoppestammerne i varmblods regi. Og de findes. Der er vel ingen her som vitterligt tror på at man i fuldblodsavlen kun går efter hingste og så ellers bare bedkker revl og krat og dermed får en væddeløbsvinder? Sådan hænger det jo naturligvis ikke sammen, ligesom det heller ikke gør i varmblodsavlen.

Såfremt man kun tror og mener alt det gode fra fuldblodet stammer fra hingstene vil jeg da anbefale at man sætter tid af og så går ind og afstamningerne på disse hingste. Selvfølgelig er det ikke overraskende at også de stammer ud af gode hoppestammer. Det er korrekt at der her i DK sikert ike findes mange gode fuldblodshopper i varmblodsavlen, i forhold til hvad det er vi ønsker. Men det hænger måske også sammen med at rigtigt mange heller ikke vil betale for en fuldblods avlshoppe? samtidigt med at fuldblodsavlerne jo formentligt også er klar over hvad der for dem er en god fuldblods avlshoppe, og derfor vælger at beholde dem til videre avl. Det er utopi at tro man kan gå ud og få smidt en fuldblodshoppe i nakken, inseminere den og få en stjerne hest som ingen ting har kostet at lave udover sæden. Det hænger jo nøjagtigt sammen som det også gør i varmblodsavlen.

Jeg synes desværre der er en tendens til at nedtone fuldblodshoppernes værdi også i varmblods regi. Men ingen fuldblodshopper, ingen fuldblods hingste. Så jeg synes folk bør begynde at skatte fuldblodshoppernes værdi langt mere end tilfældet er.

Tro på dig selv og dine muligheder,

- derved kommer du længst!

0
0
Svar på denne tråd

lige et ps.
Dato:  15-06-2012 16:27

Anette! Du taler hele tiden om at det er fuldblodshingstene som er bidragerne i varmblodsavlen. Men er det ikke også vigtigt at disse fuldblodshingste har en god og stærk hoppestamme som jeg ved du mener er vigtigt for en varmblodshingst?

Man bør vel ikke bruge en fuldblodshingst(eller hoppe for den sags skyld) bare for at bruge den?

0
0
Svar på denne tråd

og så et pps.
Dato:  15-06-2012 16:34

og så er det vigtigt for mig når vi taler om fuldblodshopper, at man gør sig sine overvejelser i forhold til - hvad er det man ønsker at bruge fuldblodet til?

Er det "blot" for at få en ÆDEL RIDEHEST? Er det for at få FORÆDLER BLOD? For i min verden er der VÆSENTLIGT stor forskel på disse 2 begreber.

En god forædler hoppe bliver jo ikke nødvendigvis brugt i varmblodsregi for at gøre afkommende mere ædle, men derimod for at gøre blodet forædlet således at vi ikke ender ud i at have store tunge tromle maskiner som rideheste eller fremtidige avlsheste.

Ved at benytte en fuldblodshoppe har du allerede 50% forædler blod. Og går man så ud og finder eks, en dressurhingst hvor der også ligger blod længere ude, øger du forædler procenten.

0
0
Svar på denne tråd

I .......
Forfatter:  ullan (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  15-06-2012 17:20

angloavlen, der ligger i de fleste gode springere har man erfaret, at det fungerer bedre med en ox-hingst på en XX-hoppe end omvendt.

I øvrigt mener jeg stort set det samme som MTDressage - problemet er, at mange avler for meget på "tilfældige" XX-hopper. Meget få forædlere går rideprøven hos DV, mange vælger dressur- eller springhingst lidt i blinde uden at vide hvor hoppens reelle brugsmæssige styrke ligger.

Apropos den med at tage blodet for enhver pris var det præcis hvad en DV-dommer udtalte, da en i mine (og hans øjne) meget lidt varmblodsavlsegnet hoppe blev kåret. Han sagde (citeret efter hukommelsen) "Vi tager den, for vi skal jo have blod, men vi vil gerne have noget der er bedre end denne".

Historisk set er det foregået sådan, at man hos bønderne har haft nogle hopper og hæren har haft brug for mere rideprægede heste. Derfor har man forædlet med XX og araberblod og skabt grundlaget for nutidens rideheste. At man gik den vej og ikke omvendt var rent praktisk - en god stateejet hingst bedækkede en masse "landhopper" og skulle man gå den anden vej, skulle hele landets hestebestand udskiftes. Nogle racer, fx shagyaen, drev den lukkede avl på hovedstutterierne, hvor ingen hoppe blev indsat med mindre hun havde bestået en rideprøve. Så her mener jeg godt vi kan tale om stærke hoppestammer på linie med XX´erne, hvor hopperne er afprøvet via løb.

Men sådan set er det for mig, der ikke ved noget om den nyere genforskning, i princippet ligegyldigt om blodet kommer fra hingst eller hoppe, det vigtige er, at det er velfungerende og afprøvede heste og det er det som oftest når det er hingste, men det udelukker langt fra, at en forædlerhoppe kan bidrage med mindst lige så meget til varmblodsavlen, bare rent logisk set, hvis hun udvælges med samme omhyggelighed som hingstene.

Og når det er sagt godtages løbsresultater jo af DV, så de fleste XX-hingste går ikke rideprøve og man ved som avler reelt ikke om hingsten selv kan springe eller bedre gå dressur. Igen vel ud fra en betragtning om, at blodet bare skal være blod og ikke kan bidrage med andet, men her tror jeg man tager fejl, i hvert fald når vi taler araberne, der står meget stærkt i military- og springsporten.

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

Ullan!!!
Dato:  15-06-2012 18:49

0
0
Svar på denne tråd

Hoppestamme
Dato:  15-06-2012 22:55

Michael du forvirer mig grusomt meget med dit indlæg, om det er mig der ikke forstår hvad du skriver, eller om vi bare taler totalt forbi hinanden, eller har meget stor forskel på hvad vi mener er en god hoppestamme, det ved jeg simpelthen ikke :-)

Du skriver at en god fuldblod´s hoppestamme gør der sig nøjagtig de samme ting gældende som for en varmblod´s hoppestamme.

Men det kan jeg ikke få til at hænge sammen, for i mine øjne, er en god varmblod´s stamme, altså en der avler sikkert og med beviselige resultater i sporten og avlen, og i flere generationer.

Når du så nævner fuldblod´s hopper, så nævner du selvfølgelig type og eksteriør, og en masse om løbstider og holdbarhed. Jeg er med vedr. type og holdbarhed, men ikke med løbstider. Fordi en fuldblod´s morlinie/hoppestamme har vist gode løbsresultater, siger det altså ikke mig en disse om, om det virker i spring eller dressuravlen.

Nu er du dressurmand og jeg springavler, og det kan godt være det er der vi går meget forbi hinanden. Dorte som jeg deler fuldstændig holdning med er også springavler.

Det er sådan at springavlen er nedarvning meget hård og derfor vil en gennemavlet sikker springstamme, også med ret stor sikkerhed kunne give springegenskaber videre.

Med det du siger her, og i en anden tråd, hvor du bla. nævner at hvis man f.eks. tager den perfekte fuldblod´s hoppe og ligger en super springhingst på, så mener du det kan give et godt resultat. Med andre ord, så skal den her super springhingst nedarve sine springegenskaber rigtig hårdt, hvilket den sikkert også kan, men jeg tror ikke på den kan opveje de manglende egenskaber der kan og ret sikkert vil være i fuldblod´s hoppen.

Jeg skulle faktisk med andre ord, kunne gå ud og finde en af de her super fuldblod´s hopper, og putte f.eks. Linaro på, og så få en hest ala Escapology T ?? Jeg er ked af at sige det, men jeg tvivler meget, for så var det sket meget tiere.

I dressuravlen er nedarvningen ikke helt så hård, og jeg tror også derfor det er "nemmere" at bruge fuldblod i dressuravlen.

En anden ting jeg ikke helt forstår, er at du nævner mange af de her gode fuldblod´s hopper ikke kommer til salg, da fuldblod´s avlerne beholder dem til væddeløbs avl, fair nok. Men som jeg har ladet mig fortælle, så er væddeløbs sporten ved at ændre sig langsomt.

Der bliver avlet nogen sprinter til kortere distancer og nogen til de længere distancer (er det dem man kalder Stayer eller sådan, er i tvivl). Men den "model" der egner sig mest til varmblod´s avlen, bliver der i alle fald avlet mindre og mindre af, da det er dem der er færest væddeløbs penge i. Det hænger jo ikke sammen med at de her hopper så er svære at få fat i ??

Jeg er ikke i tvivl om at fuldblod´s avler da også gør et stort og svært arbejde, og har stærke hoppestammer, men det er indenfor deres genre, altså væddeløbs sporten. Det er jo ikke en avl som er med henblik på varmblod´s avlen. Ergo mener jeg jo også deres stærke hoppestammer er målrettet væddeløbs verden, og ikke vores varmblod´s avl.

Nu nævner du det jeg har nævnt med fuldblod´s hingste. Jo selvfølgelig skal de hingste da også helst være ude af gode og egnet forældre til varmblod´s avlen. Det har jeg også nævnt tidligere, bla. med Esteban xx og Fly Society xx.

Men nu er det sådan, at der jo er færre fuldblod´s hingste i avlen, og vi kan rimelig hurtigt danne os et billed af om hvordan de virker, kva de jo får lidt flere føl pr år, end en fuldblod´s hoppe. Derfor kan man jo når man vælger en fuldblod´s hingst, vælge en der har bevist den virker i varmblod´s avlen.

F.eks. en Heraldik xx, han har jo om nogen bevist han virker. Barnaul xx, har også vist gode takter i spring og military avlen. Ibisco xx, er også en af de yngre fuldblod´s hingste, hvor alt tyder på han virkelig kommer til at virke i dressuravlen.

Esteban xx, har som sagt også begge forældre kåret i DV, han´s mor oveniløbet Elitehoppe, ergo begynder der meget langsomt at danne sig lidt stamme resultater i varmblod´s avlen. Jeg synes jo det er en skændsel at vi danske avler ikke har formået at bruge en hingst som ham noget mere, når vi har haft ham til rådighed i Danmark, og tro mig jeg savner ham her hjemme. Tyskerne og mange andre lande har taget imod ham med kyshånd, men ikke os danskere.

Men lad os nu sige, jeg er helt gal på den, det kan jeg sagens være, og du har ret, at fuldblod´et skal komme fra hoppesiden, så er der altså noget jeg ikke forstår.

Der bliver avlet på mange flere fuldblod´s hopper i Danmark, end på fuldblod´s hingste. De har et kæmpe udvalg af hingst fra hele verden, ergo mulighed for de bedste og mest gennemavlet dressur og springhingste. Hvorfor ser vi så ikke nogen flere af de afkom slå igennem ??

Jessie, jeg synes egentlig du forklarer det meget godt, men igen er mor og mormor jo bare langt fra nok, til at sige en stamme er stærk. Plus de egenskaber du nævner er eksteriør, men i bund og grund aner man jo ikke om deres sportsegenskaber, sådan meget firkantet sagt.

Fair nok, at man søger efter det ædle og typemæssige, men skal man bruge tre fire generationer for at komme frem til de sportmæssige resultater på højere niveau, så er det lang vej, og så tror jeg man kan komme hurtigere frem til resultatet via fuldblod på farsiden.

Ullan, du nævner :

Og når det er sagt godtages løbsresultater jo af DV, så de fleste XX-hingste går ikke rideprøve og man ved som avler reelt ikke om hingsten selv kan springe eller bedre gå dressur

Nu er det sådan at flere hingste jo idag i nyere tid bliver afprøvet, og tager vi f.eks. Holsten, jamen der ser vi da om de kan springe eller ej. Men fordi individet selv kan, er det jo stadig ikke nogen garanti for den nedarver det.

Du nævner også at araberne står meget stærkt i spring og military sporten. Jeg er ked af at sige det, og det er ikke for at fornærme nogen, men i nyere tid i springsporten, har jeg svært ved at se så meget af de der araber.

Der var en på "prøve" (Hermes de ....) fra Frankrig i Holsten for et par år siden, og han har da også fået kåret et par sønner, men deres springning imponerede ikke mig synderligt. Ja han virker godt i den franske avl, men i Holsten virkede han altså ikke super.

Jeg ved de i Frankrig vist bruger det en del, og ja de laver også gode heste, helt sikkert, men ikke heste vi kan sammenligne meget med varmblod´s avlen rundt om i resten af Europa.

Men Michael, lad mig spørge mere direkte. For at jeg skulle tage en fuldblod ind i stalden, og kalde hende stærk i springavlen, som jo er der min intersse er, så vil jeg vide at hendes mor, mm og oldemor har lavet gode springheste, og det mener jeg ikke jeg kan finde. Jeg vil ønske jeg kunne, for det kunne da være spændende.

Jeg har selv ledt efter en fuldblod´s hoppe for nogen år tilbage, hvor jeg så købte min Campesino hoppe i stedet, og jeg er glad. Jeg fik faktisk tilbudt en fuldblod´s hoppe, der var meget tæt beslægtet på Ladykiller xx på morsiden, en ældre dame, men jeg er glad for jeg takkede nej idag.

Jeg mener jeg har en meget mere interessant og langt mere avlsikker avlshoppe i min Campesino hoppe, som har en forædlingsandel på ca 60 %. Hun avler super ædelt, har mange af de gamle stærke fuldblod´s hingste i sig, samtidig med hun er ud af en stærk hoppestamme, og med mange af de stærke springhingste.

Lige pt venter jeg et Escapology T føl på hende, og jeg mener det afkom, der får en forædlingsprocent på ca 68 % er langt mere spændende og sikker i avlen igen, end en fuldblod´s hoppe. Her avler jeg helt sikkert efter fremtidig avlsdyr, som også gerne skulle virke i avlen, og jeg regner med at lave samme kombination nogen år frem.

Igen et afkom med en super høj forædlingsgrad, mange de stærke fuldblod´s hingste, kombineret af to stærke hoppestammer, med nogen stærke springhingste. Jeg tror på jeg på den måde, kan bevarer en ædel og stærk hest, men med store egenskaber i springsporten fremover.

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter:  Pinewood ♣Pinewood♣ (Skriv besked)
Dato:  16-06-2012 00:17

De enkelte muskler er sammensat af fibertype I og fibertype II

i et blandingsforhold, der afspejler de normale funktionskrav til musklen.

Men forholdet er påvirket af individuelle, genetisk bestemte variationer, som gør nogle heste egnede til udholdenhedskrævende langdistance løb og andre heste til kortvarigt, hurtigt og kraftfuldt muskelarbejde i spring og sprint.

Det er jo ikke lige meget, hvilke Fuldblods typer man vælger til spring, dressur, military.

Fuldblods type 1. Kapacitet, sprinter 1.200 meter.

Fuldblods type 2. Kapacitet, mellemdistanceløber 1.800 meter.

Fuldblods type 3. Kapacitet, stayerløber over 1.800 meter.

-----------------------------------

Muskel typer I og II

Fibertype I (Lang distance)

Fibertype II (Spring og sprinter)

Og hvis vi lige ser på de 4 hestes kapacitet overordnet set.

Equine Muscle fibertyper og koncentrationerne i forskellige typer af top atleter.

1. Quarter Horse sprinter...ca. Type I .6 % og Type II 94 %

2. Fuldblod xx..............ca. Type I 12 % og Type II 88 %

3. Varmblod.................ca. Type I 30 % og Type II 70 %

4. Araber ox langdistance?..ca. Type I 40 % og Type II 60 %

Krydsninger af heste!?

Quarter på Varmblod....ca. Type I 18 % og Type II 82 % Spring

Fuldblod på Varmblod...ca. Type I 21 % og Type II 79 % Dressur

Araber ox på Varmblod..ca. Type I 35 % og Type II 65 % Military

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

måske...
Dato:  16-06-2012 00:28

Holsten afprøver fuldblod - det ved jeg ikke noget om og det er derfor jeg skriver DV.

Prøv at kigge på den DV-avlede springhest, der ligger højst på ranglisten - Chianto. Han er efter Carano med angloen Primus som morfar. I Carano er der også en del araberblod via Ramzes.

Du skriver:"Jeg ved de i Frankrig vist bruger det en del, og ja de laver også gode heste, helt sikkert, men ikke heste vi kan sammenligne meget med varmblod´s avlen rundt om i resten af Europa."

Mener du det? At SF er underlegen i springavlen?

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

Rettelse
Dato:  16-06-2012 00:29

Lige pt venter jeg et Escapology T føl på hende, og jeg mener det afkom, der får en forædlingsprocent på ca 68 % er langt mere spændende og sikker i avlen igen, end en fuldblod´s hoppe. Her avler jeg helt sikkert efter fremtidig avlsdyr, som også gerne skulle virke i avlen, og jeg regner med at lave samme kombination nogen år frem.

Her skulle der jo stå sporten, beklager :-)

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Dato:  16-06-2012 00:34

Fibertype I (Mitokondrier mange)

Fibertype II (Mitokondrier få)

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

Avlsværdi
Dato:  16-06-2012 00:49

Jamen Ullan, fordi du nævner en hest, så er det jo ikke noget der gør ting generelt.

Ja Chianto gør det godt, men der er da ingen der siger det lige netop er Primus AA skyld. Carano er ud af en af de stærkeste hoppestammer, stamme 1463, og har rigtig mange gode afkom.

De to helsøskende til Chianto´s mor, har intet lavet, hverken af afkom eller i sporten, i alle fald ikke noget jeg kan finde. Desuden har han jo lige netop en forædler far, nemlig morfar, ikke en forædler mor stamme, det er jo ikke anglo araber på morsiden.

Nogen gange er der altså Lucky Punch i avlen. Lige pt ligger han nummer 1576 på verdens ranglisten, om det så er fordi han bliver sparet op til OL, det ved jeg ikke. Men han er ikke med blandt de point givende DV heste. Sidste år sluttede han som nummer 212, og året før 107, rigtig flot, men jeg vil nu ikke sige det beviser at Anglo araber er stærkt prægende i springavlen.

Jeg har intet sagt om at SF er underlegen i springavlen, jeg skriver man ikke kan sammenligne det med meget af det andet avl i verden af springheste.

SF avler ud efter helt andre krav end alle andre forbund jeg lige kender til, og de er ikke kendte for at lave typemæssigt specielt gode heste, eller ridemæssigt er deres heste også rigtig svære. Ja, de laver topspringheste, men de laver knagme også mange som ikke virker.

Det er også utrolig svært for mange andre lande og avls forbund, at få SF hestene til at virke i deres avl. Nogen få gør, men mange gør ikke.

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Teknisk
Dato:  16-06-2012 01:10

Poul, det der bliver for teknisk for mig :-)

Men du har helt ret i at det ikke er lige meget hvilken type fuldblod man vælger til sin varmblod´s avl, det var også det jeg prøvede på en mindre teknisk og nok også mere kejtet måde at skrive.

Men når det er sagt, så kunne jeg altså aldrig finde på at putte en Quarter, som jeg forstår en Quarter, på mine springhopper.

To fuldblod´s hingste, som jo er meget forskellige er de her to, og den ene mener jeg også bygningsmæssigt er mest springbetonet at se på, og den anden dressurbetonet.

Waterdance xx. Han har bevist sit værd i sporten, nu må vi se om han dur i avlen, jeg tror på ham.

Billede

Ibisco xx, han er langsomt men meget sikkert ved at bevise sit værd i avlen, super hingst til dressur avlen, hvis I spørger mig.

Billede

Men tager man så de her to herre´s afstamning, så har de faktisk en del blod til fælles. Sadler´s Wells xx, er farfar til dem begge, og de har begge Local Suitor xx som morfar.

De to her er nok nogen af de unge nye fuldblod jeg tror allermest på i avlen, og jeg skal også have prøvet Waterdance xx en dag :-)

Tager vi så et billed af min store kærlighed blandt fuldblod´s hingstene, Esteban xx, så ser jeg faktisk mange lighedstegn i typen mellem ham og Waterdance xx. Esteban xx har jo bevist sit værd i avlen, specielt i spring og military.

Billede

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

jamen..
Dato:  16-06-2012 01:23

vi er da helt enige i, at der er lucky punch i avl og at det ikke er til at sige præcist hvor hvad kommer fra.

Der er nu også araberblod i Chiantos mor, og jo, ejeren satser på OL og han er på bruttoholdet. Hvem der kommer på Canadas hold afgøres vist i dag.

Men han var nu også bare ment som et eksempel. Nu nævner du selv Hermes ...Om en af hans sønner stod der at læse her på Hestenettet fra efterårets kåring i Holsten at:

"Katalognummer 57 Henzo, en søn af den franske angloaraber Hermes d'Authieux (e. Ithurel AA/Emir IV AA/Phoenix) leverede en af kåringens bedste løsspringninger og udløste massive bifald fra det holstenske publikum. Den skimle hingst var bestemt ikke en åbenbaring hvad angår eksteriør. Omend Henzo (Hermes d'Authieux/Carthago/Literat) var ædel så stod han ikke ligefrem i traditionel ridehestemodel med en overlinie og hals der der mildest talt var utiltalende. Det ændrede sig dog gevaldigt når hingsten satte over springene med en forsigtighed, kraft og bascule, man ikke normalt ville forvente af en forædlerhingst og der bestemt overgik flertallet af de deltagende hingste."

Ser man videoen: link

synes jeg nu ikke det er så galt med hans eksteriør, men så ryger vi jo også over i en anden diskussion - om en hest skal se ud eller virke og så fjerner vi os måske for langt fra dit indledende spørgsmål.

Når jeg overhovedet bragte araberne på banen var det som eksempel på, at blod ikke behøver være uden egne evner, og det viser Hermes d'Authieux vel meget godt.

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

Anette!!
Dato:  16-06-2012 01:44

ja du har åbenbart misforstået mig noget så inderligt - eller jeg har været uforståelig :-) Du må selv vælge :-)

Jeg mener at en god fuldblodshoppe sagtens kan selekteres fra en mindre god. Den gode skal i sin afstamning på hoppesiden kunne bevise resultater. LØBS resultater. Såfremt der slet intet er af resultater = "blot" en fuldblodshoppe - hvilke sportslige kriterier skal vi så kunne virdere hesten efter? Vi må formode at såfremt hoppen har resultater på hoppestammen, at hun besidder en holdbarhed, en styrke og et mod som vi vil kunne nyde godt af i vores forædlingsprogram. Men det er klart at vi ikke kan måle hoppens værdier udfra RIDEHESTE resultater i og med den jo af gode grunde ikke har dem. Anderledes kakn jeg jo spørge dig om hvordan du vil kunne udvælge en fuldblodshingst som værende en god avlshingst i et RIDEHESTE forbund, såfremt han KUN har løbet? her har han jo heller ingen RIDEHESTE resultater. Det havde fuldblodshingstene du her nævner jo heller ikke. Men fælles for dem alle er jo at de havde gode hoppestammer bag sig. Du modsiger dig selv, og virker en smule dobbeltmoralsk Anette ved at sige du savner RIDEHESTE resultater på hopperne men finder det ligegyldigt på hingstene?

Nok er der forskel på hvad man ønsker hs springheste og hos dressurheste, men fælles for begge discipliner i forhold til denne debat er at vi ønsker forædling i vores rideheste avlsprogram.

Jeg er ny, og er ikke sikker på at jeg har ret. Men jeg har en formodning. Det jeg vægter hos en god fuldblodshoppe er størrelse/rammer. Jeg vil have hals og god nakke. Jeg vil have et godt temprement, gode lemmer. Og så vil jeg have fuldblodets mod, styrke, og udholdenhed. Derudover vil jeg gå ind og kigge på hoppens afstamning. Hopperne i denne afstamning skal have bevist at de enten har løbet selv, eller har lavet afkom som har løbet. Dette er INGEN garanti for at jeg vil kunne lave mig en dressurhest, men det er garanti for at hoppestammen indeholde de krav JEG har sat. I forhold til at lave en dressurhest er det jo der hvor jeg går ind og vælger en hingst som indeholder netop det som fuldblodet IKKE gør. Det er bevægelsen, det er smidigheden og det er rideligheden.

Nu kom Poul mig i forkøbet, og har skåret det endnu mere ud i pap end jeg selv vil kunne :-)

Fuldblods type 2. Kapacitet, mellemdistanceløber 1.800 meter.

Fuldblod xx..............ca. Type I 12 % og Type II 88 %

Fuldblod på Varmblod...ca. Type I 21 % og Type II 79 % Dressur

Og det er her det hele hænger sammen for mig i min verden og optik i forhold til at bruge fuldblodshopper som forædlere i forhold til at avle dressurheste. Type 2 fuldbloden er den jeg kan lide og som jeg har set gode dressurheste efter - dvs. mellem distance hestene.

(jeg ville ikke have fundet disse udregninger og ville nok have forklaret det meget mere kryptisk - så tak Poul :-) )

Springhestene ville jeg umiddelbart nok have valgt forholdsvis samme eksteriør mæssige type, dog ikke gå nær så meget op i de store brede rammer. Men jeg ANER intet om springheste, og har derfor heller ikke brudt min hjerne og tid på at finde ud af hvad som faldt i min smag og min tro på forædle springheste.

Anette - grunden til at jeg er forholdsvis skeptisk når v taler om at bruge en fuldblodshingst frem for en fuldblodshoppe er, at jeg tror på at ved at bruge en fuldblodshingst direkte på en varmblodshoppe, kan denne hingst med stor sandsynlighed om end ikke forringe bevægelserne, men så ihvertfald ikke forbedre dem. Han kan med stor sandsynlighed om end ikke forringe eksteriøret, men så med stor sandsynlighed heller ikke gøre det meget bedre. Og rideligheden? Vil han gøre den bedre? ikke nødvendigvis. Så for mit vedkommende hvor jeg ønsker BLOD, men samtidigt bevare og helst endda forbedre, bevægelse, smidighed og ridelighed er det vigtigt for mig at benytte mig af en god fuldblodshoppe fremfor en fuldblodshingst.

Mange fuldblodsheste ud af tyske og amerikanske linier er jo netop gennemavlet til mellemlange distancer. Og alt det her er hvad jeg mener med, at vi bør ikke bare have fuldblodet ind i varmblodsavlen for fuldblodets skyld. Vi bør have det ind for at bevare blodet - og de gør vi altså kun ved at finde de gode linier frem. Og så have det mål(i min verden) at vi vil have fuldblod i varmblodsavlen for at forædle og bevare holdbarheden, styrken, modet og udholdenheden og ikke for at forbedre typen!

0
0
Svar på denne tråd

:o) :o) :o)
Dato:  16-06-2012 08:09

Heste avlet til disciplinen!!!!!

Der er flere typer af Quarter Horse!

Quarter Horse er en varmblod!

Det er tilladt at bruge Fuldblod i avlen!

Man DNA tester føl!

Man kårer ikke heste. Det klarer avlerne selv.

Videoen i den anden debat "smidig som en kat" disciplin > Cutting.

The American Quarter Horse is well known both as a race horse and for its performance in rodeos, horse shows and as a working ranch horse. The compact body of the American Quarter Horse is well-suited to the intricate and speedy maneuvers required in reining, cutting, working cow horse, barrel racing, calf roping, and other western riding events, especially those involving live cattle. The American Quarter Horse is also shown in English disciplines, driving, and many other equestrian activities.

Her er et link til en Quarter racing horse sprinter.

Se link www.stallionesearch.com/ show_stallion.asp?horse=93

Og som jeg skrev i den anden debat.

Avl er en blanding af videnskab, instinkt, en avls plan og held og for hver ufravigelig regel, er der en enorm undtagelse og det bliver noget af en udfordring for avlernes viden og økonomi fremover.

Forskning i hestens gener har overhalet avlernes fantasi.

En avler er begrænset af de regler et avlsforbund udstikker.

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

Dato:  16-06-2012 09:12

Det er jo ikke lige meget, hvilke Fuldblods typer man vælger til spring, dressur, military.

Fuldblod 1. Kapacitet, sprinter 1.200 meter.Spring

Fuldblod 2. Kapacitet, mellemdistanceløber 1.800 meter.Dressur

Fuldblod 3. Kapacitet, stayerløber over 1.800 meter.Military

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

Dato:  16-06-2012 09:29

Man kårer ikke heste. Det klarer avlerne selv.

Cutting avl.

Se link www.waggonerranches.com/ HighBrowCat.html

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

123456
Dato:  16-06-2012 11:31

Jeg mener at det var i "2006" at Dansk Varmblod delte hestene op i dressur og spring heste.

Heste fremavlet til spring er "ret ny" i DV.

Udvalget af Fuldblods hingste i DV er ret begrænset.

Der skal flere fuldblods typer til.

Jeg har vist nogle eks på krydsninger af heste og jeg er sikker på at DV vil tage sig til hovedet og sige nogle ord/sætninger som jeg ikke lige vil skrive her, hvis jeg forslog Quarter Horse i spring avlen.

Jeg har læst beskrivelsen af spring hesten i en artikel, en undersøgelse af top spring heste.

De har lidt kortere kryds end dressur heste og meget korter kryds end Quarter Horse.

Efter min mening skal en spring hest kunne "sætte sig" få bagparten ind under sig, for at give et godt afsæt til springet.

Quarter Horse. Hestens bagkrop er forsynet med en usædvanlig stærk og veludviklet muskulatur, som gør det muligt at sprinte med en stor hastighed og med et afsæt som nok ikke findes ved andre hesteracer.

Quarter Horse har et meget hældende kryds, som gør det muligt at "sætte sig" få bagparten ind under sig, for at give et godt afsæt til sprint og spring, m.m.

Hvordan næste generation af DV spring heste kommer til at se ud, det er et godt?????

Avl er en blanding af videnskab, instinkt, en avls plan og held og for hver ufravigelig regel, er der en enorm undtagelse og det bliver noget af en udfordring for avlernes viden og økonomi fremover.

En avler er begrænset af de regler et avlsforbund udstikker.

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

Jeg prøver at svarer
Dato:  16-06-2012 12:41

Jeg prøver lige at svarer en af gangen, ellers bliver det her vist noget rod :-)

Michael, jeg starter med dig :-)

Jeg er helt med på det med holdbarhed og løbsresultater, og det synes jeg nu også jeg har skrevet længere oppe.

Men som jeg skriver, og du også selv nævner nu, så viser det jo intet om en fuldblod´s stamme´s værdi i varmblods avlen, og det er jo det hele mit spørgsmål går ud på.

Du mener jeg er dobbelt moralsk, fordi jeg ikke vægter de samme ting for en fuldblod´s hingst, men det mener jeg nu ikke jeg er.

Hvis du læser det jeg skriver, så nævner jeg faktisk følgende :

Nu nævner du det jeg har nævnt med fuldblod´s hingste. Jo selvfølgelig skal de hingste da også helst være ude af gode og egnet forældre til varmblod´s avlen. Det har jeg også nævnt tidligere, bla. med Esteban xx og Fly Society xx.

Men nu er det sådan, at der jo er færre fuldblod´s hingste i avlen, og vi kan rimelig hurtigt danne os et billed af om hvordan de virker, kva de jo får lidt flere føl pr år, end en fuldblod´s hoppe. Derfor kan man jo når man vælger en fuldblod´s hingst, vælge en der har bevist den virker i varmblod´s avlen.

Jeg har jo hele tiden sagt, jeg mener ikke man kan finde en fuldblod´s hoppestamme der er stærk i varmblod´s avlen. Hvis jeg mente det, havde jeg ikke lavet denne tråd, og vi havde ikke været uenige.

Jeg har også flere gange sagt, der er stor usikkerhed når man avler med fuldblod, lige netop pga. af de manglende sikre stammer. Men jeg mener usikkerheden er mindre, ved brug af fuldblod´s hingstene, bla udfra det jeg nævner ovenfor.

Nemlig at vi hurtigere får dem afprøvet i avlen, og der er altså også skrappere krav til en fuldblod´s hingst godkendt i varmblod´s avlen, end der er for en hoppe.

Der er masser af de fuldblod´s hingste der er afprøvet i avlen der ikke virker, det har jeg heller aldrig lagt skjul på.

Så nej, jeg mener ikke jeg er dobbelt moralsk, jeg synes jeg rigtig godt prøver at forklarer hvorfor jeg mener hingstene er mere sikre end hopperne. Det er ikke mig der påstår at vi kan have stærke sikre fuldblods hoppestammer til varmblod´s avlen, hverken på hingste eller hoppesiden.

Du nævner også flere gange at en god varmblod´s hoppe kan forstærke en fuldblod, men en fuldblod´s hingst vil forringe en varmblod´s hoppe.

Jamen det kommer jo an på udgangspunktet, og man kan stadig godt ende på det samme. Nu ved jeg godt man ikke kan sætte tal på avl, men nu laver jeg et simpelt regnestykke alligevel.

Vi har fuldblod´s hoppe Musse, der er kåret med 7 hele vejen igennem. Hun har de kvaliteter som du ønsker.

Så tager vi varmblod´s hingst Max, der er kåret med 9 hele vejen igennem, og han har alle de stærke kvaliteter du ønsker, og en stærk hoppestamme.

Teoretisk set, skal Max og Musse´s afkom, så have 8 hele vejen igennem.

Så tager vi Musse2, en stærk varmblod´s hoppe ud af en stærk hoppestamme, og hun er også kåret med 9 hele vejen. Så putter vi på hende fuldblod´s hingst Maxmotor på hende, og han er kåret med 7 hele vejen igennem. Ergo er deres afkom teoritisk set et 8 tals afkom.

I et sådan eksempel er dit afkom helt sikkert forbedret, og mit er forringet, men dit er stadig ikke bedre end mit.

Men, når nu Max er så god en hingst, at han forbedre så stabilt, så bør han jo gøre det alle hopper, og det ses meget sjældent.

Til gengæld ser man gang på gang, at når man har den stærke gennemavlet hoppe, så laver hun generelt gode afkom med alle hingste. Det er der jeg vil hen, og jeg synes virkelig også jeg har prøvet at forklarer det :-)

Som jeg også nævner længere oppe, så er nedarvningen anderledes i dressur og spring, og derfor mener jeg også klart det er nemmere at bruge fuldblod i dressuravlen end springavlen.

Jeg spørger dig faktisk om nogen meget konkrete ting, som jeg rigtig gerne kunne tænke mig svar på. Jeg synes jeg prøver meget pænt at svarer på de modspørgsmål der kommer til mig.

Bla.

Der bliver avlet på mange flere fuldblod´s hopper i Danmark, end på fuldblod´s hingste. De har et kæmpe udvalg af hingst fra hele verden, ergo mulighed for de bedste og mest gennemavlet dressur og springhingste. Hvorfor ser vi så ikke nogen flere af de afkom slå igennem ??

Der bliver avlet nogen sprinter til kortere distancer og nogen til de længere distancer (er det dem man kalder Stayer eller sådan, er i tvivl). Men den "model" der egner sig mest til varmblod´s avlen, bliver der i alle fald avlet mindre og mindre af, da det er dem der er færest væddeløbs penge i. Det hænger jo ikke sammen med at de her hopper så er svære at få fat i ??

Jeg skulle faktisk med andre ord, kunne gå ud og finde en af de her super fuldblod´s hopper, og putte f.eks. Linaro på, og så få en hest ala Escapology T ??

Annette

Ps, mit navn staves med to n´er, og ikke to udråbstegn :-)

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hermes D´Authieux AA
Dato:  16-06-2012 13:25

Ja, jeg nævner ham selv, og jeg skriver også han fik to kåret sønner, men at jeg personligt ikke er begejstret.

Flo, som er en dygtig springrytter, og skribent, som ser mange heste rundt omkring skriver begejstret om ham, men det er jo hendes subjektive mening, ligesom jeg har min subjektive mening.

Nu var jeg ikke til stede i hallen i år, pga. en stor infektion, så jeg sad her hjemme og var sur på pinicelin. Men jeg så løsspringnigen, og jeg var i kontakt med folk i hallen så at sige hele vejen igennem, og de var heller ikke ovenud begejstret.

Jeg er ikke begejstret for hingsten, mener han er for låst i sin overlinie, hvilket den anden søn efter ham i mine øjne også er. At Flo og jeg ikke er enige, er ikke første gang :-)

Desuden så er der jo altid en anden side af historien, nemlig hoppen, og igen her må man sige, at bla. han´s mormor har leveret tre S-heste og han´s oldemor lige ledes er at finde i stammen på flere gode M og S heste, bla. som mormor til to int. springheste, samt til præmiehingsten Levernois efter Literat.

Desuden har stamme 5000 da også leveret sine afkom i sporten og avlen, og dem har jeg også haft nævnt for dig før, i en anden tråd. Bla. Blue Chip er ud af her.

Desuden så er Holstener Forbundet rigtig gode til at give de her forædler hingste de bedste betingelser for at blive afprøvet i avlen, og det fik Hermes også.

Bla. gives der 50 % i rabat på bedækningsprisen for St.pr. hopper og hingstemødre, og man tilbyder at købe hingsteafkom tilbage for 2.500 euro. Ergo får de her hingste virkelig stillet nogen gode hopper til rådighed.

En af mine gode bekendte sider i Følkommisionen i Holsten, og er med ude og bedømme føllene, og de var ikke begejstret for Hermes afkom, ellers havde man nok også fundet en løsnig for at lade ham blive i Holsten. Han havde bla. selv et afkom, på en rigtig god hoppestamme, og han var faktisk klar til at kører den til slagteren, og jeg kan faktisk godt forstå, det er nok det dårligste føl jeg til dato har set ved ham.

Dengang Hermes kom til Holsten, var der også flere der stak til mig, at lige en hoppe som La Dia skulle han afprøves på, men jeg sagde heldigvis stædigt nej, og det er jeg glad ved.

Jeg mener det eksempel du kommer med der, viser mere at en ok stærk stamme, kan bære en forædler, mere end at Hermes virkede godt i Holstener avlen.

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Poul svar
Dato:  16-06-2012 13:50

Poul, jeg har lidt svært ved at finde ud af i dine indlæg, som jeg finder spændende, om det er dine holdninger, eller ting du citerer.

Jeg har intet forstand på Quarter, for mig er det en western hest, og når jeg ser den hest du bla linker til, så kunne jeg aldrig drømme om at bruge den i varmblod´s avlen, desværre.

Den er heller ikke tilnærmelsesvis ædel i mine øjne, og langt fra varmblod´s typen. Jeg kender heller ikke til nogen hest med Quarter blod i der gør sig i topspringsporten. De findes sikkert, men ikke nogen jeg kender.

At avlerne selv kårer afkom, jamen det mener jeg er useriøst, og derfor nok heller ikke noget jeg kan forholde mig til.

Jeg er helt med på at der er forskel på de fuldblod som egner sig i spring og dressuravlen, det synes jeg egentlig også jeg prøver at vise med de forskellige slags hingst jeg viser billeder af.

Avl er mange ting, det vil jeg også give dit helt ret i. Det kræver en god hoppestamme i min verden, viden til at kunne studerer afstamninger, helt sikkert også lidt held, evnen til at kunne se hvornår en hest fungerer eller ej. Men jeg fraviger klart der hvor man blander gentest indover, det mener jeg ikke er vejen frem, jeg vil i alle fald ikke være en del af det.

Det har jo en stor charme også at avle, og se om man er dygtig nok til at kunne gennemskue afstamninger.

Det er korrekt at DV har del avlen op i spring og deressur i 2006, men det er jo ikke ens betydende med at springavlen i DV regi først er startet der, og det derfor er nyt.

Der har været avlere igang i mange år inden, og en del af de avler der både har været i gang i mange år, her snakker jeg 10-20-30 år, samt os yngre der er kommet til, har jo bla. startet op på udenlandske gennemavlet springafstamninger.

Der er ikke et stort udvalg af fuldblod´s hingst i DV, eller i andre forbund, når vi snakker springavlen. Men vi har faktisk haft en af de bedste, nemlig Esteban xx, men vi har ikke formået at bruge ham lige så godt som f.eks. tyskerne har.

Udvalget af stærke fuldblod´s hingste bliver mindre og mindre fremover, det er jeg ret overbevist om.

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Annette - med 2 n´er og ét !
Dato:  16-06-2012 15:46

Det gør du bestemt - svarer pænt på spørgsmål .-) Jeg forsøger det samme :-)

Når jeg skriver jeg synes du er dobbeltmoralsk eller modsigende er det jo fordi at hingste som du her nævner ikke vides om de kan bruges i varmblodsavlen FØR de er afprøvet. Du vil se rideheste resultater på dem, men det har de jo ikke når de kun har gået væddeløb. Det er det samme med hopperne :-) Og lige her kan jeg ikke se hvorfor det er lidt ligegyldigt om der slækkes på ridehesteresultaterne når der er tale om fuldblodshingste, men ikke når der er tale om fuldblodshopper? Måske er jeg bare FOR blond?

Og hingstene skal vel ikke kun "helst" have en stærk hoppestamme, hvis du mener det er yderst vigtigt hopperne har en stærk hoppestamme?

- jamen det tror jeg måske hænger sammen med(helt for min egen regning) at det jo netop er de forkerte fuldblodshopper som avlerne har valgt at benytte sig af. Netop jvf. tidligere debatteret, at mange nok ikke ønsker at invistere i en GOD fuldblodshoppe, og derfor istedet vælger at bruge dem som de har fået "smidt" i nakken?

Men i min verden er det sådan - at såfremt hoppen ikke er værd at bruge i fuldblodsavlen, så er hun det bestemt heller ikke i varmblodsavlen. (det samme gælder iøvrigt for mig, også for hingstene)

- Umiddelbart vil jeg jo ikke sige at der er tale om en egentligt "model" af fuldblodshopper man bør have i varmblodsavlen. For mig handler det om afstamningen og resultaterne. At jeg så personligt har nogle yderligere krav til eksteriøret og rammerne er nok mere min personlige holdning? Det er så ikke helt korrekt som du skriver hvis vi SKAL holde os fast til en "model" at de som egner sig bedst til varmblodsavlen(mit valg) at der avles færre og færre pga der ikke er løb/præmier til dem. Det er jo netop mellemdistance hestene JEG personligt har et godt øje til, i forhold til varmblods forædler hopper, og der er min klare overbevisning, at dem er der stadigt løb og præmier til, og det er de hopper fudblodsavlerne holder fast i(hvis afstamningen er iorden)og derfor at få fat i(hvis man ikke vil betale for dem)

Jeg skulle faktisk med andre ord, kunne gå ud og finde en af de her super fuldblod´s hopper, og putte f.eks. Linaro på, og så få en hest ala Escapology T ??

- det skal jeg af gode grunde ikke kunne svare ja eller nej til. Umiddelbart vil jeg mene at der er en stor sandsynlighed for det. Hvis lige de 2 individer jo ellers passer til hinande som ved enhver anden hoppe og hingst. Alt efter hvad hingsten jo er kendt for at kunne forbedre .-)

Og lad mig lige pointere endnu engang, at jeg er stadigt MEGET ny i avlssammenhæng vedrørende heste, men jeg har stadigt min egen teori om, at såfremt(og det tror jeg virkeligt på) det er så vigtigt med en god hoppestamme for varmblodsheste, så er det da bestemt også når vi taler om fuldblodshopper i varmblodsavlen.

Jeg bider mærke i, at du i dit svar til Poul bl.a nævner at Quater hingsten ikke er "ædel" nok! Nu er det så ikke Quaterhorses jeg er interesseret i men alligevel. Her er det ikke for mig vigtigt om den givne fuldblodshoppe/hingst eller for den sags skyld ½ blods er "ædel" Det er faktisk flintrende ligegyldigt(for mig). Derimod er det det"forædlende" blod de har i sig og vil give videre, som for mig er vigtigt :-) Det vil sige - udover de kvaliteter jeg har nævnt flere gange jeg mener en fuldblod er i besiddelse af, også på sigt vil være type forbedrer(forædler)

0
0
Svar på denne tråd

Den stærke XX hoppestamme.
Forfatter:  Stutteri ♣Kronlykke♣ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  16-06-2012 19:48

Ja det vil jo være hende med gode egenpræsentationer. Helst i ridesporten, men det ses jo desværre ikke særlig tit. Men ellers i løb. Men der vil jeg så sige at man skal være ekstram heldig hvis man får finger i en fuldblodshoppe med sindsyge gode resultater fra banerne. For dem beheolder de selv til egen avl. Så det er jo utriligt svært at få fat i sådan en hoppe.

Men hvis egenpræstationerne svigter, så skal hun have bevidst sit værd i avlen + mm, mmm osv. Og det samme selv med mm, mmm præstationer. Men de hænger desværre ikke på træerne.

Jeg har sagt det før. Jeg ville ønske der var flere der avlede Fuldblod til ren ridebrug og så de blev startet til stævner. Men det vil jo tage enorm meget tid inde det sker.

Jeg havde ellers fat i en af de rigtige. Men hende måtte jeg jo desværre aflive. Det samme med hendes datter, som blev kårede i RDH til stationsafprøvningen på Vilhelmsborg.

Billede

Evidence.
Billede

Elegant Spotlight.

Billede

Billede

Billede

R.I.P. Elegant Spotlight XX

R.I.P. Evidence XX

It´s My Blessing XX sælges.

Bolig på landet søges i Helsingør/omegnen. Evt. Hillerød. Med mulighed for at opstaldning/leje af lille stald/folde/løsd ...

0
0
Svar på denne tråd

Dato:  16-06-2012 21:05

Quarter Horse avlerne kan stille i hestene i Halter og Performance Halter klasser.

Hestene fremvises i hånden (Halter) med en Showgrime og bedømmes ud fra eksteriør. Klasserne er inddelt efter køn samt alder. Hingste. Hopper og vallakker. Føl. 2. 3 års og ældre heste.
Efter hver Halter klasse kåres en Grand Champion samt en Reserve Champion. Halter klasserne giver en mulighed for at få sine føl og ungheste show-vante.

Man kan show hestene i Halter klasser til den dag hesten ikke kan stå på benene mere.

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er jo så af den overbevisning
Dato:  16-06-2012 21:12

at såfremt vi skulle begynde at avle fuldblod med henblik på at skulle være rideheste - så ødelægger vi fuldblodet helt og aldeles.

Og så er vi jo lige vidt, os som gerne vil benytte sig af dem som forædlere til vores ridehesteavl. Og de som har avlet dem gennem århundreder, nemlig fuldblodsfolkene, ville nok blive meget meget kede af det.

Det ville jo være det samme som hvis en af os begyndte at ville lave dressurheste ud af Quaterhorses(målrettet avl) eller begyndte at lave springheste ud af Haflingere eller køreheste ud af araberne. De reskettive racer ville langsomt miste deres type, samt deres egenskaber for netop den race de nu engang igennem århundreder er skabt til.

Istedet synes jeg da vi skal glæde os over alle de dejlige racer, som vi i de forskellige forbund kan bruge udefra. Stadigt og måske endda være bedre til, at udnytte netop de egenskaber de har her især lige til vores avlsformål. Eks. nemlig blot finde de gode fuldblod og bruge dem som forædlere i varmblods regi, og så lade de avlere som virkeligt brænder for netop deres race om at avle videre i dette regi. I mine ører lyder det helt vanvittigt og absurd, ikke nøjes med det som er(for det er der virkeligt - omend det for nogle er svært at få øjepå) og så forsøge at bruge det GODT, fremfor at begynde at lave noget selv(når man nu i forvejen ikke helt kan finde ud af at bruge det som er tilgengeligt). Det ville da ende helt galt. En fuldblod er IKKE en RIDEHEST som VI ønsker det, og det skal det heller ikke være. Det er en VÆDDELØBSHEST som VI bør bruge med omtanke(og kyshånd) som forædler!

0
0
Svar på denne tråd

Det kan
Dato:  16-06-2012 22:04

godt være, MTDresage, at vi begge er nye, og det er derfor, men jeg kunne ikke være mere enig. Ret beset synes jeg heller ikke der er den store succes i at vælge forædlere, der ligner dv, hverken i avlsresultater eller i opbakning fra avlerne. Den forædler der pt har størst avleropbakning (målt i bedækninger) er ox´eren Zonyx, der ligger et stykke fra fra DV´s avlsmål, men er bedre end perfekt målt i andre alen.

Et modsat eksempel er fuldblodshingsten Baccarat, der er voldsomt eksponeret af avlsledelsen, men knap så godt slået igennem i bedækningstal og avlsresultater. Han har en vildt god følbeskrivelse, men jeg tror avlerne går efter noget andet, når først de vælger en forædler.

I gamle dage, hvor det handlede om at reducere pibemålet fra 30 til 20, var kravene til blod et helt andet end i dag, hvor mange forædlere er kraftigere end varmblodshopperne. Og det tror jeg egentligt er det store spørgsmål i diskussionen - altså hvad varmblod egentlig skal med blod. For mig er svaret at få energi, styrke, mod, holdbarhed og udholdenhed og så er det altså ligemeget om det kommer fra far eller mor, men det er det xx og arabere kan og har i kraft af den selektion der er sket på også hoppesiden i mange flere år end varmblod har eksisteret.

At man så for ca 5 år siden vælger at kåre en gudesmuk XX´er med OCD uden det giver den store diskussion - det er bare sært. Og viser måske at det er uklart for alle, hvad man vil med forædlerne?

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

Også enig
Forfatter:  Charlotte ♣Stutteri Lund♣ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  16-06-2012 22:20

Jeg er nu også enig, jeg har ikke kunnet se formålet med de hopper/hingste som DV har kåret og som har lignet varmblodsheste hverken ædlere, elegantere eller noget andet. En fuldblod skal ligne det det er nemlig en væddeløbshest.

Når man se billeder af de fuldblodshingste der havde succes i 60'erne og 70'erne så ligger de milevidt fra det ideal man havde af en ridehest, men de duede. Hvorimod de kraftige modeller der kåres idag intet har at bidrage med.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

Det ved..
Dato:  16-06-2012 22:57

jeg nu ikke, CharlotteC, for dengang handlede det jo mere om at billedligt talt at få pibemålet ned. I dag skal blodet bruges til noget andet, og i mine øjne ikke at få mere OCD ind.

Og så kan forædlerne også bidrage med resultater, det var derfor jeg tog fat i Hermes der selv går S-springning. Når franske springheste vinder ind i de øvrige forbund (incl. holstener) må det jo være i en erkendelse af, at der mangler noget?

At en XX´er er god fordi hans/hendes forældre er DV-kårede, det tror jeg ikke kan være en målestok med mindre dyret stadig fungerer indenfor sin egen specialrace. Men at individet selv faktisk har egenskaber, der kan bruges i varmblodsavlen, det er vist et rimeligt pejlemærke for i hvilken retning man skal avle på dyret.

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

123456
Dato:  16-06-2012 23:09

MTDressage

"Det ville jo være det samme som hvis en af os begyndte at ville lave dressurheste ud af Quater horses (målrettet avl)"

Se link > American Quarter Horse Association

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

Egentligt ikke
Dato:  17-06-2012 08:28

Jeg mener stadig at de ting fuldblod skal bidrage med er noget andet end en varmblodshingst skal bidrage med. De fuldblod der bliver kåret i dag, har nok egentligt større pibemål end varmblodshestene og ligner varmblodsheste af eksteriør.

Men jeg mener at det er mod, vilje, styrke, osv vi skal hente hos fuldbloden og så skal de ikke forringe ridehesteegneskaberne i større grad.

Vi lavede fx for mange år siden en vallak efter Bajazzo xx, køber brugte ham som springhest og fik undervisning af NK Hansen, som udtalte at den have ÈN ting som springheste manglede generelt nemlg mod og vilje. Den blev så solgt af private årsager til en hyggerytter og kom aldrig på springbanerne.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

En anden diskussion
Forfatter:  Ann (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  17-06-2012 09:21

Ullan: Du skriver "At man så for ca 5 år siden vælger at kåre en gudesmuk XX´er med OCD uden det giver den store diskussion - det er bare sært. Og viser måske at det er uklart for alle, hvad man vil med forædlerne?"

og "I dag skal blodet bruges til noget andet, og i mine øjne ikke at få mere OCD ind."

Mener du med det, du skriver, at ovennævnte hingst ikke kan bidrage med noget til varmblodsavlen udover at tilføre OCD? Retfærdigvis skal vel siges, at vi endnu ikke ved, OM den vil bidrage med OCD.

Ja jeg er jo nødt til at spørge, da jeg selv har brugt denne hingst. Jeg er meget tilfreds med resultatet og er også imponeret af de andre afkom, der er kommet efter ham, men måske ser jeg efter det forkerte?

Jeg valgte at bruge denne hingst ud fra løbsresultater og de afkom jeg så fra de første årgange. Af den grund er det, for mig, sikrest at vælge XX ind fra hingstesiden, men jeg tror, som flere af I andre, at en XX hoppe kan bidrage nøjagtig lige så godt. Jeg er blot ikke dygtig nok til at udvælge det rette eksemplar. Det kræver mange år før man kan se, om man valgte den rigtige hoppe og er en stor investering i forhold til at bruge en XX hingst.

Ellers en spændende tråd.

0
0
Svar på denne tråd

Jo.....
Dato:  17-06-2012 10:15

bestemt, Ann. Han og hans far giver jo elegance og det ædle udseende, som mange forbinder med hvad fuldblod skal. Jeg sætter den bare lidt på spidsen, også i lyset af den voldsomme reaktion der kom på kåringen af Sezuan, fordi som også flere andre skriver, at man i dag kan finde varmblodshingste, der giver den samme lethed, så hvis man skal bruge blod, er det måske mere for at få andre kvaliteter her iblandt holdbarhed og så virker det lidt sært at tage en med OCD. Men han er jo unik smuk og elegant, og måske man har kåret ham netop fordi han giver det ydre, som kan få avlerne til at bruge blod. Han er også pænt benyttet af en forædler at være, så set i det lys har beslutningen været helt rigtig.

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

Fuldblod
Dato:  17-06-2012 10:20

Jamen Michael :-) Jeg prøver lige engang mere, synes ellers jeg virkelig har prøvet at forklarer det så godt jeg kan, men dansk er heller ikke min stærke side :-)

Vi tager den lige helt fra starten af. Jeg mener ikke man kan sige der findes stærke xx hoppestammer til brug i varmblods avlen. Fuldblod´s avlen ja. Det gælder for både hingste og hopper.

Derfor, når man så ikke kan have en sikker stamme at gå udfra, at have som base i sin avl, så må man vælge en anden løsning, når man skal bruge fuldblod. Jeg siger når, og ikke hvis, da jeg mener det er nødvendigt.

Skal jeg så vælge af to nødvendigheder, nogen vil sige to onder, så er jeg nødt til at vælge den der er mest sikker.

Eftersom at hingstene, for det første har skrappere krav til at gå igennem nåleøjet i varmblod´s avlen, jeg snakker ikke kun DV, som nogen jo synes er "sjovt" at kritiserer, jeg snakker varmblod´s avl generelt.

Dernæst så får man hurtigere afprøvet fuldblod´s hingstene, kva de får flere afkom på et år, end en hoppe gør. Ergo kan man også hurtigere danne sig et billed af, virker den her hingst i varmblod´s avlen eller ej.

Nu har jeg f.eks. taget og sat nogen billeder ind længere oppe, og bla. af to af de yngre fuldblod´s hingste i Europa, jeg mener er mest interessant pt.

Den ene Ibisco xx, har nu været i avlen i nogen år, han´s ældste afkom er tre år, og vi har set en del afkom efter ham, og udover han selv er meget tiltalelende, smuk, smart model, uden de store fuldblod´s fejl, velgående og meget ridelig, så har det vist sig, at han´s afkom er rigtig godt halvblod´s afkom, specielt når vi snakker i dressuravlen. De springer ikke specielt godt, hvilket han heller ikke selv gør.

Ergo er det en hingst, jeg finder interessant og rimelig sikker i varmblod´s avlen, da han´s afkom viser det vi ønsker af dem.

Den anden er Waterdance xx, en hingst som jeg håber kan gøre sig godt i springavlen. Han har selv gået Military på international plan, ergo vist han selv dur i sporten. Han er en tiltalende model, springer med god teknik, kapacitet, mod og lyst, de gange jeg har set ham. Men som jeg skriver længere oppe, så ved vi stadig ikke, om han virker i avlen, det er vi ved at få afprøvet pt.

Når vi så ser afkom efter de her "nye" fuldblod´s hingste, så er det jo man også skal gå ind og vurderer afkommene udfra de hopper de er lavet på. Er de meget ensartet lige meget hvilke kvalitet hopper der er kommet, jamen så tyder noget jo på at hingsten virker godt bredt, og ikke laver de store "fuldblod´s fejl", hvis man kan sige det sådan.

Har man nu meget svingende kvalitet, og det faktisk kun er på de utrolig stærke hopper og hoppestammer resultatet er godt, jamen så skal man nok tænke sig en ekstra gang om, når man bruger hingsten.

Jeg mener generelt man kun skal bruge fuldblod på de stærke hopper og stammer, hvis man vil lave et produkt til videre avl.

Jeg ville selv have brugt ham sidste år på min tre års, men valgte en anden hingst, som jeg havde på fornemmeren ikke var i avlen meget længere. Skulle jeg have ifolet hende i år, så var det blevet med ham, men nu skal hun gerne i sporten nogen år inden hun skal i avlen igen.

Det er det jeg mener med at fuldblod´s hingstene er mere sikre, fordi de hurtigere kan gå ind og vise om de virker i avlen eller ej.

Kan vi så være så heldig, at vi har hingste som f.eks. Esteban xx og Fly Society xx, hvor forældrene også er DV kåret, og lavet afkom der virker i avlen og sporten, jamen så synes jeg det kun er ekstra plusser, og på den måde vil man langsom måske kunne danne en mere sikker stamme i fuldblod til varmblod´s brug.

Jeg kan ikke sige det mere direkte. Jeg tror ikke på begrebet en stærk/sikker xx hoppestamme til varmblod´s avlen, ergo er jeg nødt til at tage andre metoder i brug, og her finder jeg ovenstående mest sikker.

Et par udtalelser jeg falder lidt over, og som jeg synes er mærkelige :

jamen det tror jeg måske hænger sammen med(helt for min egen regning) at det jo netop er de forkerte fuldblodshopper som avlerne har valgt at benytte sig af. Netop jvf. tidligere debatteret, at mange nok ikke ønsker at invistere i en GOD fuldblodshoppe, og derfor istedet vælger at bruge dem som de har fået "smidt" i nakken?

Samtidig har du tidligere i tråden skrevet at du synes Dorte er lidt hård og det er et vovet postulat hun kommer med :

Hvad bygger du dine udtalelser på i forhold til at det gode fuldblod i varmblodsavlen aldrig stammer fra modersiden? Jeg synes det er et meget vovet postulat.

Nu skrev hun nu godt nok sådan her :

Det er utroligt svært af finde en god fuldblodshoppe, som er værdifuld som avlshoppe i varmblodsavlen. Jeg har også hæftet mig ved, at fuldblod i succefulde heste er kommet ind med fædrene i afstamningen. Det er stort set aldrig, at fuldblodet kommer fra morsiden.

Der findes enkelte, gode fuldblodshopper i DV - men de er sjældne, vil jeg vove at påstå.

Jeg giver jo Dorte ret i det her, og hun skriver også de er sjældne, og det stort set aldrig sker, ikke at det aldrig sker. Hun har trods alt prøvet det, og er en erfaren og dygtig avler.

Ergo mener du, at en avler der er erfaren, og har prøvet fuldblod´s hopper, fundet det for "let-vejende", er vovet i sin udtalelse. Men du mener godt du selv, som ny kan udtale at det er fordi avlerne har valgt de forkerte fuldblod´s hopper, og uden du selv har prøvet det.

Jeg mener jo din udtalelse er langt mere vovet, og faktisk lidt krænkende over for de avler der har eller prøver med fuldblod´s hopper. Det er fordi de ikke er gode nok til at vælge hopperne, det kan ikke skyldes at det er fordi det bare generelt er for usikkert ??

Nu brugte jeg eksemplet på Linaro og en fuldblod´s hoppe, fordi ET er kombinationen fuldblod/Linaro. Hvis din teori virker, jamen så bør det jo give det samme resultat.

Nu vil jeg ikke sige du er blondine dum, som du selv siger, for det mener jeg ikke du er, men jeg mener nok du er lige lovlig naiv på det her punkt. For var det så let, så var det sket noget mere.

Der er få fuldblod´s hopper der har leveret resultater indenfor springsporten, bla. Stutteri Fusager har en, It´s Showtime, og hun har også via en af sine døtre Savannah E, og videre via Qvistorf Cassinina vist gode afkom. Men jeg mener hun er blandt de virkelige få.

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Fuldblod
Dato:  17-06-2012 10:37

Ullan, nu nævner du at Holstener tilfører SF, fordi de mener der mangler noget.

Ja, der er til ført, eller afprøvet en del, men mange af dem er også pillet fra igen, ligesom Hermes D.

Desuden fordi et forbund gør noget, er det jo ikke ens betydende med at alle dets avlrer billiger det ?? Jeg kender mange holstener avler, der ikke bryder sig om SF, incl mig selv.

En enkelt SF har dog vundet indpas i både Holstener avlen og springavlen rundt om i verden, nemlig Quidam de Revel. Men når jeg kigger han´s afstamning igennem, så ser jeg altså mere xx end angloaraber.

Han laver helt sikkert kapacitet, men han laver også meget rod tit, og holdda op, der er mange som ikke bliver vist frem af dem, og de bliver heller ikke bare godkendt i Holsten. En af de sønner jeg dog mener virker efter ham er Quite Easy, men igen, han er lavet på en super stærk hoppestamme.

Quinar er også en af de sønner der er brugt en del, men holdda op der er også kommet nogen "arrige" bæster ud af ham jævnligt, og jeg vil ikke sige han´s afkom altid er for børn.

Jeg synes også det er en lidt mærkelig udtalelse at komme vedr. Fly Society xx. Ved du om f.eks. Hermes, som du jo selv bringer op igen og igen, har OCD ??

Jeg synes vi skal være glad for at DV oplyser om deres status, det gør andre forbund ikke, men det er ikke ens betydende med de ikke godkender hingste der ikke er rene røngent. Det forbund jeg har hørt skulle være mest krakilske, det skulle vist være Belgisk Varmblod.

Vedr. at de fuldblod der bliver godkendt idag, ligner varmblod, det mener jeg nu ikke de gør. Man skal jo også huske på at de her hingste idag, bliver klargjort optimalt optil kåringerne, og derved også ser mere muskuløse og fyldige ud, de er jo ikke trænet som væddeløber op til.

Jeg mener klart at DV, og andre forbund også, gør rigtig i at vælge fuldblod som vender og ser korrekt ud, i forhold til vores varmblod´s avl.

Charlotte du har selv brugt og anbefalet Itsabrahma xx mange gange, og når jeg husker ham fra kåringen, jamen så var han ikke nogen skønhed, han ligner det som du siger, en væddeløber. Han har også vundet rimelig mange penge, er det ikke omkring 2 mill, hvis jeg husker korrekt ??

Jeg ved ikke om det godt eller ej, men det er da mange penge i min verden. Han blev også gammel, ergo alle de træk, som I mener er godt for en fuldblod i varmblod´s avlen, hvis jeg har forstået Jer rigtig.

Men hånden på hjertet, så har han da overhoved ikke bidraget med specielt meget til varmblod´s avlen. De afkom jeg har set efter ham, har faktisk haft en del af de fuldblod´s fejl, som vi ikke ønsker.

Lauritz Crusaider xx, han er jo en af de fuldblod´s hingste der har været mest brugt og gjort det godt i varmblod´s dressuravlen i en del år, ja faktisk blev der også kåret en efter ham i Holsten forrig år, jeg undre mig stadig over hvad vi skulle med den, med det er en helt andne sag.

Han har da ikke forædlet særlig hårdt, og han ligner da ikke en varmblod´s hest.

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Fuldblodshopper ct. -hingste
Dato:  17-06-2012 10:38

En af årsagerne til at de gode fuldblodshopper sjældent kommer i varmblodsavlen er jo at de kommer i fuldblodsavlen. Hvilet vil sige at de hopper der oftest bliver afsat til varmblodsavlere er de virkeligt ringe hopper løbsmæssigt.

Derimod kommer de gode dansktrænede fuldblodshingste ikke i avlen, de bliver afsat til varmblodsavl eller som rideheste. Itsabrahma var en ener, nordisktrænet og alligevel i avlen pga sine unikke resultater.

Årsagen til det er at de danske hingste yderst sjældent kommer til at løbe de helt store løb/får placeringer i samme og i flere generationer helst inden de går i avlen. Så en engelsk/amerikansk eller (som min veninde har købt) en japansk hingst uden løbsresultater vil stadig være bedre end en dansk hingst med resulater.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

Sadler´s wells
Dato:  17-06-2012 10:55

Intr læsning, finder det yderst spændende

Jeg er fuldstændig grøn som avler, ingen tvivl om det - Men jeg tror på min egen xx hoppe, og jeg føler jeg har været MEGET kritisk med at udvælge hoppen.

Årene frem vil jo vise om jeg har ret i hun kan bidrage positivt i avl af rideheste.

Det slår mig at de to xx hingste du nævner / viser billeder af begge har Sadler´s Wells i tavlen.

Jeg har netop hæftet mig ved at Final Appearence ( søn af Sadler´s Wells ) præger sine afkom meget positivt, og da jeg søgte xx hoppe i sin tid var det netop FA jeg "gik" efter i tavlen, samt en hoppestamme som har bevist sin holdbarhed og styrke i sporten.

Jeg er hverken i den ene eller den anden lejr, hvad angår hvor xx skal komme fra - jeg tror på at det er lige godt / dårligt om det kommer fra mor eller far.

Det bliver lidt for teknisk nogle af indlæggene, men jeg prøver at forstå og har læst tråden igennem mange gange, jeg synes virkelig det er en intr debat, god og konstruktiv og lærerig.

Tak fordi i erfarne avlere deler ud af jeres erfaringer, meninger og holdninger

0
0
Svar på denne tråd

Fuldblod
Dato:  17-06-2012 11:04

Sadler´s Wells xx, er farfar til dem begge, og de har begge Local Suitor xx

Jamen det er interessant, at lige med de to hingste, er der faktisk to hingste der går igen på dem begge, og så tæt på, nemlige både Local Suitor xx og Sadler´s Wells xx.

Jeg bider da også mærke i, som jeg også nævner længere oppe, at noget tyder på nogen bestemte fuldblod´s hingste i stammerne gør det bedre end andre, og kunne jeg nu f.eks. finde en hoppe med begge de to ovennævnte, så ville jeg nok også give hende en lille chance.

Sadler´s Wells xx er også at finde som farfar til Flyinfact xx, hvis jeg husker korrekt.

Jeg mener jo som sagt de to fuldblod´s hingste ovenfor, er to up comming star, blandt forædler hingstene, og hvis bare for hulen Ibisco xx´s afkom kunne springe lidt bedre, så brugte jeg ham, for jeg synes han er så skøn, det skal der ikke være nogen tvivl om. Det er en ren fornøjelse at se ham.

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Avl af fuldblod.....
Dato:  17-06-2012 11:04

til ridebrug. Den skulle naturligvis ikke avlse med henblik på at ligne en Varmblod. Den skal beholde sit smukke ædle udsende og sine enskaber af mod og vilje m.m. Men jeg syntes efterhånden at jeg har hørt flere gange her inde at i gerne ville have resultater på hoppesiden uden for galopbanen. Og det er jo der det bliver svært, når en del af dem bliver brugt i galopsporten først. Og det er jo de færste der så bliver brugt til starte stævner efter endt væddeløbskarriere. Og ja galopverden vil ikke blive glade for det, men de er ved gud heller ikke glade for når folk tager til åringsaktion el. andet for at købe en til ridebrug. Og det er der nogle der gør. Men hvis der skulle avles fuldblod til ridebrug, så skulle flere rytter jo også være villige til at købe fuldblod og hvis hvad de også kan. Og her der modviljen desværre stor syntes jeg. Men der er da nogle fuldblod der har gjort det rigtig godt på konkurrencebanerne.

R.I.P. Evidence XX

Bolig på landet søges i Helsingør/omegnen. Evt. Hillerød. Med mulighed for at opstaldning/leje af lille stald/folde/løsd ...

0
0
Svar på denne tråd

hingste
Dato:  17-06-2012 11:09

Sadler´s Wells

Billede

Final Appearence

Billede

0
0
Svar på denne tråd

High Top
Dato:  17-06-2012 11:13

Jeg har bidt mærke i High Top som er morfar til fx Lauries Crusador, men også til Sunset Boulevard, Richard of York og Goldmine (som blev solgt til Sverige(?) umiddelbart efter kåring i DV). Dvs igen en hingst som giver den rigtige type videre.

En anden stamme jeg har lagt mærke til, her på hoppesiden, er den tyske K-fuldblodslinie, som har afgivet et hav af gode hingste til varmblodsavlen. Herhjemme kender vi selvfølgelig bedst Kanudos. Fælles for dem er at de er ultimative stayere dvs de løber bedst på 2500 meter og gerne en del længere.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

Senta xx
Dato:  17-06-2012 11:23

Se så bliver det spændende Anette

Local Suitor xx er efter hingsten Blushing groom.

Senta´s mm High Quial er ligeledes efter Blushing groom.

0
0
Svar på denne tråd

It's showtime xx
Dato:  17-06-2012 11:35

Smil - det var præcis hende, jeg havde i tankerne, da jeg skrev det tidligere indlæg i denne tråd - en virkelig god fuldblodshoppe. Der findes andre - men jeg fastholder nu min påstand med, at der i varmblodsavlen er meget (meget) langt imellem dem.

Prøv selv at tænke over det, når I fremover pr. automatik læser diverse afstamninger på avlshingste og betydende sportsheste - det er et absolut særsyn at se en fuldblodshoppe i afstamningen på en succesfuld hest. Her tænker jeg ikke kun i DV - men også på afstamningerne i de øvrige varmblodsforbund. Det forekommer næsten aldrig - og det er jo ikke fordi, det ikke er forsøgt...der avles varmblod på mange fuldblodshopper...successen er bare tilsyneladende bare til at overse. Jeg er helt klar over, at der i fremtiden måske kan dukke flere op, da det ofte er i næste generation, at det giver bonus med en fuldblod i afstamnigen.....vi må se, om det sker... - men i min optik flytter de hopper for lidt - og det er vel ikke så sært, for de er avlet til et helt andet formål end varmblodsavl.

Vi ved fra varmblodsavlen, hvor meget den gode hoppelinje betyder på afkommene - nærmest uanset hingstevalget kommer det er afkom over middel - det er derfor, at det virker for os, ved at hente en fuldblodshingst ind på en sikker hoppelinje - han kan bidrage med det, vi ønsker, uden at andet går tabt. Vi ved også, at en kanongod hingst på en dårlig hoppelinje giver ingen eller kun lidt avlsfremgang - det er almindeligt kendt blandt avlere - og det er vel det, vi ser med fuldblodshopperne - de er selv avlet med et helt andet formål for øje - og det er ikke som ridehest - ergo må man lidt barsk erkende, at de langt henad vejen i varmblodsavl svarer til en midelmådig varmblodslinje...der er altså langt til de gode resultater for de flestes vedkommende - sorry

Til sidst må jeg lige oplyse, at det overvejende er springheste, der er i fokus hos mig, men ser da også en del dressurafstamninger - de er blot ikke blevet gransket helt så nidkært

0
0
Svar på denne tråd

Fuldblod.
Dato:  17-06-2012 12:43

Fuldblod er slet slet ikke brugt nok på konkurrencebanerne ud over galopbanen. Det er problemet helt sikkert. Det kan godt være at fuldblod er blevet forsøgt mange gange tidligere, men det er for det meste kun halvhjertet (Selvom ejer har gjort deres bedste.) Men fuldbloden skal vise sit værd meget meget mere på konkurrencebanerne ud over galop, før der sker mere. Og ind til da er det de færste der bider sig mærke i fuldbloden til andet end væddeløb. Hvis jeg ellers havde mig eget sted og havde pengene til det, så ville jeg meget meget gerne avle rene fuldblod til rideverden. Men så heldig er jeg desværre ikke.

Men vi må kæmpe vidre for fuldbloden. Og når vi så får vores fuldblodshopper kåret, så burde vi nok i højre grad stille dem til stationsafprøvningen samt de første år få dem redet i kokkurrencer i stedet for bare at ifole dem som 3års.

R.I.P. Evidence XX

0
0
Svar på denne tråd

tidsrøver
Dato:  17-06-2012 12:59

puhhh det her studeren avl og tavler er godt nok en tidsrøver , men spændende.

Der var en klokke der ringede ved Local Suitor, og fik lige lidt hjælp.

Men faktisk er Local Suitor og Senta beslægtet på både hans mor og far side.

på LS mor side deler de blushing groom.

på LS far side finder vi i 3 led Round Table som også findes i 3 led på Final Appearence.

Så Sadler´s wells og Local Suitors ( far´s og mors´s )gener er fint at finde i de første 2-4 led i Senta´s stamtavle.

Så jeg mener fortsat at hun er et bud på en xx hoppe, ud af en stærk stamme på både mor og far siden.

0
0
Svar på denne tråd

flere hingste
Dato:  17-06-2012 13:29

Faktisk findes Round the Table også i Esteban´s 3 led.

På LS mor side findes også Nasrullah, som også findes i Senta´s godt nok langt ude, men synes det viser at de gode heste er avlet over gode xx stammer langt, langt tilbage.

Modsat Lene, mener jeg ikke at rene xx heste skal ha til formål at gå i ridesporten.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter:  Terese ♣designhorsesDK♣ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  17-06-2012 15:44

Vil gerne starte med at sige: Meget interessant tråd!!

Jeg hælder mest til Annette's vinkel efter læsning af denne tråd (tilstår dog at jeg ikke minutiøst har læst alle indlæggene...).

Jeg har netop lånt bogen "Das Dressur Pferd von Harry Boldt" og der er der et kapitel hvor tidligere tiders store dressurheste bliver præsenteret. Det interessante ved dette kapitel er afstamningen på disse heste. Der er en af de nævnte heste der har fuldblod fra en hoppe i moderlinjen (i 3. led), hvorimod en hel del er med rene fuldblodsfædre! Der er så også en del rene fuldblodsheste imellem, hvilket jo i og for sig også er interessant.

Jeg har listet dem med fuldblodsfædrene op her (faderhingst/rytter):

Ahlerich II (Angelo XX/Reiner Klimke)

Antoinette (Anblick XX/Josef Neckermann)

Arcadius (Wanderfalk XX/Reiner Klimke)

Hirtentruam (Traumgeist XX/Uwe Sauer)

Liostro (Der Löwe XX/Herbert Rehbein)

Machbeth (Pernod XX/Maria Günther)

Mariano (Ramzes Anglo-Araber/Josef Neckermann - forædlerblod)

Remus (Ramzes Anglo-Araber/Harry Boldt - forædlerblod)

Thyra (Trebonius XX/Willi Schultheis)

Venetia II (Anblick XX/Josef Neckermann)

Waldfee (Wanderfalk XX/Vroni Meier-Johann)

Nogle af de ovenstående samt andre nævnte dressurheste i kapitlet, har fuldblod på morsiden, men på nær et enkelt tilfælde, kommer dette fuldblod også fra hingstene og ikke fra hopperne i morlinjen.

Blot et - synes jeg - interessant input i denne meget interessante tråd.

Venlig hilsen

Terese

www.designhorses.dk

Til salg:

1 års hingsteplag e.Fassbinder/Romancier/Bellucci

(to brødre går hhv. Grand Prix og Intermediaire)

www.dv-hesteavl.dk

0
0
Svar på denne tråd

Fuldblod i sport.
Dato:  17-06-2012 16:48

Nej som udgangspunkt skal fuldblod ikke avles til ridebrug. Men men men. Som sagt har jeg læst flere gange her inde at avler m.f. ønsker resultater på morsiden som ikke kun er fra galopbanen. Nu avler i dressur el. springheste. Evt. militeryheste og selvfølig vil i gerne vide om at en fuldblod mest er til dressur el. spring. Men i de fleste tilfælde har de kun gået på galopbanen, og måske kun lidt el. slet intet. Så syntes i er lidt dobbelt moralske når i mener at fuldblod kun skal avles til de de er skabt til. Nemlig at løbe. Men når i så skal bruge dem til avl så skal de så sandelig helst også have præsteret enten på dressur el. springbanen. Som sagt er dem som har gjort det rigtig godt på galopbanen de er meget meget sjældent til salg og så bliver de som regl kun solgt til folk der vil avle væddeløber. Hvis det så lykkedes at få fat i en, så er det jo sjældent at de fuldblod så bliver starte på en dressur el. springbane. I kan simpelthen ikke få det hele. Så derfor syntes jeg der mangler avler (Og rytter) der vil fremme fuldbloden som ride/konkurrencehest.

Og igen. Det er ikke fordi jeg syntes at fudblodshesten skal vendes til at ligne en Dv osv. Langt fra. Jeg elsker fuldblodshesten. Udsende, vilje, styrke osv. En gang fuldblod. Altid fuldblod. Jeg menere de kan og er skabt til meget mere end at løbe.

Og så tabte jeg lige tåden med en ting. Sorry. Men kommer forhåbenligt på det igen.

R.I.P. Evidence XX

0
0
Svar på denne tråd

Fuldblod er fantastisk heste
Dato:  17-06-2012 17:27

Efter i gennem en del år, konstant at have en eller flere i stalden er jeg helt enig i, at det er fantastisk dejlige heste - deres gentleman manere, intelligens er en daglig glæde. Det er aldrig en fuldblod som skubber til mig eller træder mig over tæerne - det er varmblodshestene...når varmblodshestrene ikke helt ved hvad vej de skal ved hvilken vej de skal ved udlukning i flok - så er det næsten med garati en fuldblods, som bruger hovedet og tager flokken med gennem vandpytten - dejlige, venlige, ærlige heste, som samarbejder.

Jeg er helt enig med de af jer, der finder det fundamentalt, med en høj fuldblodsandel i vores avl - mindst 40 %. Som springhesteavler er der brug for mod, hurtighed, holdbarhed, et godt hovede og viljen til at arbejde - det kan hentes i fuldbloden - foruden den ædle type og sadellejet. Vi kan på ingen måde undvære fuldblod. Jeg er meget glad for netop Tereses - for ved hendes systematiske gennemgang - kom hun jo frem til at understøtte min påstand - at det fuldblod, der er i de gode heste samt kårede hingste er på nær enkelte undtagelser tilført via fuldblodshingste - ikke via fuldblodshopper... Og det er ret sikkert på de gode varmblodslinjer, som kvitterer for tilførslen af godt fuldblod.

Der er da eksempler på stjerneskud på hopper uden afstamning (For) - og det kan sikkert også ske på enkelte fuldblodshopper - men jeg vil stadig påstå, at det vil være undtagelsen. De fleste fuldblodshopper flytter bare ikke ret meget i varmblodsavlen - desværre.

Som andre tidligere har været inde på, vil jeg tro, at man ved et grundigt forarbejde kan pejle sig frem til det gode fuldblod, som man skal søge efter i en mulig fuldblodshoppe til avl - det er blot de færeste, som gør det, inden de køber hoppen. Jeg har faktisk mødt en nyavler, som ville bruge max 5000 kr på en avlshoppe - (fuldblod) - for at putte Don Schuffro på hende - hun ville gemme pengene til en god hingst i den forventning, at han med sikerhed ville udrette mirakler og lave en stjerne - der skulle vist bare en ægløsning til... Hvis avl var så let - så var det ikke så vanskeligt Det er jo ikke blot produktion af heste.

Gener kan ind imellem lave de mest uventede krumspring: Jeg har en labrador, der har en golden retriever-oldefar - men det er den pels, hun render rundt med - den bløde, med faner - og ikke den lidt stride, man ellers kender fra labrador - 1/16 golden - betyder en blød pels i et oldebarn...det er da tankevækkende...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Dato:  17-06-2012 18:33

Jeg har læst beskrivelsen af spring hesten i en artikel, en undersøgelse af top spring heste.

De har lidt kortere kryds end dressur heste og meget korter kryds end Quarter Horse.

Efter min mening skal en spring hest kunne "sætte sig" få bagparten ind under sig, for at give et godt afsæt til springet.

Quarter Horse. Hestens bagkrop er forsynet med en usædvanlig stærk og veludviklet muskulatur, som gør det muligt at sprinte med en stor hastighed og med et afsæt som nok ikke findes ved andre hesteracer.

Quarter Horse har et meget hældende kryds, som gør det muligt at "sætte sig" få bagparten ind under sig, for at give et godt afsæt til sprint og spring, m.m.

Læs link

varmblod.dk/files/10- 06Spring_og_dressurheste2.pdf

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

Springheste
Dato:  17-06-2012 18:58

Jo, men nu skal springheste jo også kunne andet end at sætte sig bagtil.

Der er jo ingen her, det håber jeg da i alle fald ikke, der er i tvivl om at ekstriøret ikke er ens på spring og dressurheste, og jeg tror heller ikke der nogen springavler der er i tvivl om at en springhest skal kunne sætte sig bagtil, og kunne sætte af.

Men den skal også have noget kapacitet, teknik, noget smidighed, mod, lyst, vilje, og så skal den altså også have en meget regulerbar galop.

De videoer og billeder jeg kan finde af Quarter Horses der springer, er altså ikke noget der får mig op af stolen, eller noget som jeg kan se kan til bringe noget til modernet springavl.

De virker usmidige henover springene, ikke nogen særlig god teknik, galop´en flad og uden det store galop afsæt.

Jeg ved ikke om der er nogen Quarter Horses på højt spring niveau, jeg har ikke lige kunne finde nogen, men jeg har heller ikke søgt meget.

Så en ting er teori, noget andet er virkeligheden, engang i mellem.

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Nå jeg kan forstå
Forfatter:  JLH ♥Wannamus♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  17-06-2012 19:01

at hvis jeg en dag vil kaste mig ud i at købe en angloaraber hoppe, så er det faktisk bedre at jeg ligger på "lur" efter en halvblodshoppe med angloblod end ren angloaraber ?

Mvh janni

0
0
Svar på denne tråd

ja, eller..
Dato:  17-06-2012 19:11

- eller de gode XX-hopper kvitterer for tilførsel af varmblod?

Årets hoppe 2009 er efter en DS-kåret XX-hoppe. Samme hoppe har også avlet en bronzemedaljehoppe. 2011 blev der avlsgodkendt en hingst med xx-mor, 2012 blev der godkendt 2 hingste med XX hos moderen (m og mmm). De samme år bliver der kåret nul varmblodshingste efter en XX-hingst.

Når man tør avlsgodkende disse hingste, må nogen jo tro på, at blod på hoppesiden kan du. Måske fordi den ene XX-hoppe er Miss Evergreen og den anden er halvsøster (mener jeg det var) til Esteban. Således er blod jo heller ikke bare blod, men udvalgt efter hvad der plejer at fungere med varmblod - og så er vi måske tilbage til hvad en stærk XX-hoppestamme i varmblodsregi kunne være?

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

Fuldblod
Dato:  17-06-2012 19:11

Jeg synes det er super Terese har fundet de her heste frem, og langt flere end jeg fandt, da jeg listede nogen op. Kan snart ikke huske om jeg har nævnt dem her i denne tråd, eller om det kun er andre.

Det viser nemlig igen et meget godt billed af den teori som Dorte og jeg hælder os op af.

Eksemplet som hun også nævner med sin hund, viser også det de fleste erfarne avler ved, nemlig at der kommer altid hilsner fra stamtavlen, også langt bagud :-)

Jessie, jeg siger ikke det er en uinteressant fuldblod´s hoppe du har, og jeg håber også det lykkes for dig. Men jeg tror hun skal ud i tredje fjerde led, før det virkelig batter, og når hun kommer det, så vil du også have fuldblod fra andre sider, bla. helt sikkert fuldblod´s hingste rundt omkring.

Jeg tror du kommer meget hurtigere frem med din Lucky Light/Picasso hoppe, ved at putte fuld eller halvblod på hende. Men det er jo min teori, og tiden vil jo vise hvad der sker. Du må ikke tro jeg ikke ønsker din fuldblod´s hoppe ikke skal få succes.

Lene, Kronlykke, prøv engang at kør ud på de danske konkurrence baner, og se hvad der sker, du vil virkelig få det svært med rene fuldblod´s heste, der hvor sporten og avlen er idag.

Ja, der findes nogen få, men der er langt i mellem. Selv en super dejlig hingst som Zonyx får jo ikke et ben til jorden i f.eks. DSA klasserne.

Avlen rykker så stærk i de her år, og derfor mener jeg også vi virkelig skal bruge en god fuldblod´s hingst på de stærke hopper når vi har dem til rådighed, så vi har nogen gode halvblod´s hopper og hingste, at bi beholde i avlen. For jeg er helt og holdent overbevist om, at det bliver svære og svære at finde egent fuldblod til varmblod´s avlen, og om 10-20 år er det virkelig et problem.

Jeg har også den holdning som Dorte, at vores heste, specielt avlshopper skal have minimum 40 % blod i sig, så der skal gøres en indsats, for ellers har de ikke det om 10-20 år, er jeg bange for.

Det er noget der fylder i min avlsverden pt, og jeg gør også en indsats i håb om at få et par hoppeafkom, der kan fremtidssikre mig i den retning. Jeg håber det lykkes :-)

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

hopper
Dato:  17-06-2012 19:31

Annette, skrev vist på FB til dig samme tid du skrev her i tråden

Lige et spørgsmål, hvis Senta indeholder rigtig meget af det samme blod som Waterdance xx og Ibisco xx som du tror bliver de nye stjerner.

hvorfor tror du så at Senta xx skal ud i 3 - 4 led før det giver noget ?

Jeg siger ikke du ikke har ret, og tror da bestemt ikke at du ikke ønsker at det går hende godt, men jeg forstår det ikke.

tophoppe plus xx hingst kontra tophingst plus xx hoppe - hvorfor filan skulle resultatet ikke blive det samme ?

Nedenstående er sakset

Saddlers Hall xx Sadler´s Wells xx Nothern Dancer xx Nearctic xx Natalma xx Fairy Bridge Bold Resaon xx Special xx Sunny Valley xx Val de Loir Vieux Manoir xx Vali xx Sunland xx Charlottesvil xx Sunny Gulf xx Walkona xx Local Suitor xx Blushing Groom Red God xx Runaway Bride xx Home Love Vaguely Noble xx Homespun xx Waterway xx Avatar xx Graustark xx Brown Berry xx Birkeness Damascus xx Ponte Vecchio xx

Waterdances stamtavle ligner Ibisco xx's (Northern Dancer - BlushinGroom). Faderen til Waterdance er Saddler's Hall, der selv har opnået 5 gruppesejre på højeste plan samt fået andre klassiske placeringer. Saddler's Hall - en Saddler's Wells søn, vandt endda i det prestigefyldte Coronation Cup. Saddler's Wells er som bedækningshingst nok den bedste søn af stamhingsten Northern Dancer foruden at være en klassisk faderhingst. Saddler's Hall er avlet på en af de bedste døtre fra den franske derbyvinder og førende avler af avlshopper Val de Loir og stammer fra en 1. klasses moderlinje.

Waterdance stammer ligeledes fra en stærk moderlinje, hvor robusthed og kampånd er til stede. Han er søn af Local Suitor-hoppen Walkona. Walkonas far Local Suitor vandt allerede som 2-årig et gruppeløb i England, og han er søn af den klassiske vinder og champion Blushing Groom. Local Suitors mor, mormor og oldemor er døtre af henholdsvis tophingstene Vaguely Noble, Round Table og Nasrullah, hvor Blushing Groom selv er søn af Nashrullah-hingsten Red God. Denne forbindelse mellem Northern Dancer og Blushing Groom har vist sig særdeles vellykket og har i hovedreglen frembragt heste, som råder over udholdenhed og hurtighed.

Waterdances mormor Waterway har sammen med Blushing Groom-barnebarnet Pursuit Of Love avlet hoppen Wacaonda, der er mor til den i Italien klassiske vinder Platini-hoppen Windhuk. Waterdances tipoldemor Pontevecchio har den indflydelsesrige avlshoppehingst Round Table til far og var ligeledes stærkt profileret som såvel væddeløbshest som moderhoppe. Hun vandt 9 løb, herunder Maskette Handicap for hold og er en helsøster til 2 andre stakes-vindere. I Pontevecchios indirekte afkom støder man desuden på både champion-avlshingsten Placerville og de ligeledes succesrige avlshingste Boundary og Sports View.

0
0
Svar på denne tråd

Fuldblod
Dato:  17-06-2012 19:59

Ullan, ja de er kåret som tre års, men vi aner da ikke om de kommer til at virke i avlen !!

Der er kåret flere af dem tidligere, og mange af dem har ikke virket, faktisk bla. pga en af de afkom, denne debat er startet. Nemlig at en super halvblod´s hingst, ud af en af de mest eftertragtet fuldblod´s hopper, lige netop spredte sine afkom meget, og skulle bla. tilføres ÆDLE hopper.

Ja, Esteban xx mor er mormor til Druebrogård´s Jazzman der blev godkendt i 2011, og ikke 2012, som du skrive, men det er jo ikke nogen garanti for de virker i avlen. Han stillede så vidt jeg husker aldrig op til Materialprøve, så det ved vi alle fald ikke noget om forløblig.

I 2011, havde Miss Evergreen xx også en søn med i Herning, og jeg kan ikke lige huske om han blev afvist, eller godkendt med en betingelse.

Han gik i alle fald en materialprøve, men ikke en særlig imponerende en af slagsen, knap 700 point. Jeg så ham til indsyningen, og ja de andre sønner jeg har set efter hende, slår ham med flere meter. Sumasumarum var han ikke inviteret til i år i alle fald.

Ingen af de to er altså godkendt her som fire års, så om vi evt. senere af andre veje får dem at se i avlen er usikkert, men pt kan vi i alle fald ikke sige de virker i avlen.

Den anden du taler om, som har fuldblod som mmm er jo ud af Lisbeth´s Red Rose xx, også en af de rigtig få fuldblod der har formået at lave resultater i avlen. Men tredje led, så spiller andre ting jo også ind.

Til sammenligning blev der i 2012 godkendt 1 med fuldblod som MF, 1 med fuldblod som MMF (Præmiehingst). I 2011 en med fuldblod som MF og MMF (Præmiehingst), 1 med fuldblod som MMF, og en fire års blev endelig godkendt med fuldblod som MF, og han stod som tre års fløj.

Jeg har jo så ikke talt alle dem med, som har halvblod´s hingste i de første led, de fleste igen med fuldblod på farsiden.

Har jeg så nu bevist min teori bedre end dig ?? I stedet for hele tiden at gribe enkelte tilfælde, skulle vi så ikke prøve at se tingene i større perspektiver, samt historisk set. Lidt ala det som Terese remser op ??

Avlsledelsen kigger selvfølgelig på afstamninger, men de står jo ikke og bestemmer at det blod vil vi for en hver pris have, og det har de nok af, for så vil der f.eks. ikke været kåret så mange Heartbeat og Zack hingste.

De vil jo også gerne have afprøvet så mange interessante hingst som muligt, og vil da også gerne finde egnet forædler, men jeg er også ret sikker på de ved lige så godt som os andre, hvor svært det er.

Jeg synes også det er lidt sjovt, at nu er Avlsledelsen super i dine øjne, men da de godkendte en fuldblod med OCD, ja der skrev du da ikke ligefrem begejstret om dem :-)

En anden ting er, at det er et at bliver godkendt i Herning, men nu kommer det rigtige udskilles løb først, nemlig igennem materialprøverne og videre i systemet, og der ryger jo en del fra, det ved vi af erfaring.

Herefter kommer det helt store spørgsmål, virker de i avlen ??

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

prøver bare igen : )
Dato:  17-06-2012 20:26

Lige et spørgsmål, hvis Senta indeholder rigtig meget af det samme blod som Waterdance xx og Ibisco xx som du tror bliver de nye stjerner.

hvorfor tror du så at Senta xx skal ud i 3 - 4 led før det giver noget ?

0
0
Svar på denne tråd

næ, som
Dato:  17-06-2012 20:30

du selv skriver er man jo ikke altid enig i alt hvad ens forbund gør, men man vælger vel det, hvor man har størst tillid til avlsledelsen og jeg har ret stor tillid til DV, således også, når de godkender hingste med XX-mødre.

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

næ, som
Dato:  17-06-2012 20:36

du selv skriver er man jo ikke altid enig i alt hvad ens forbund gør, men man vælger vel det, hvor man har størst tillid til avlsledelsen og jeg har ret stor tillid til DV, således også, når de godkender hingste med XX-mødre.

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

Dato:  17-06-2012 20:40

Dit indlæg krydsede mit, og så gik jeg på Facebook og svarede på det du skrev der :-)

Jamen jeg har måske udtrykt mig lidt forkert tidligere. Jeg mener klart at Sadles´s Welss har vist sig interessant, fordi han er i "flere" hingste der virker eller er på vej i varmblod´s avlen.

Det jeg mente er at kunne jeg finde en hingst med lige netop de to hingste, i samme kryds eller tæt på, så ville jeg nok give hende chancen. Der er jo nogen gyldne kryds engang i mellem i avlen, og jeg tror, uden at have andet end troen at have det i, at lige netop de to kan.

Du har helt sikkert nogen af dem her i sig, men det er jo ikke direkte på lige de her to hingste og lidt ude. Mange af fuldblodsne i varmblod´s avlen tror jeg har gengangere i stamtavlen. Igen jeg er ikke super meget inde i dem.

Som jeg sagde, så kom jeg for nogen år siden, på en der var meget tæt beslægtet på Ladykiller xx, igen en gammel dame, men jeg valgte hende fra, for jeg var ikke sikker på beslægtningen var tæt nok, eller hvad man skal sige.

Som sagt, kunne jeg finde det kryds, og jeg havde pengene og pladsen, så ville jeg nok give hende chancen. Det samme hvis jeg kunne få en hoppe som Giddy Squals xx, eller It´s Showtime, så ville jeg nok også give dem chancen. Måske har du en ala dem, det kan jeg ikke sige, men jeg tror der er rigtig, rigtig langt i mellem dem.

Jeg synes det er fint du forsvarer din hoppe, og det kan jeg godt lide og tager hatten af for, det viser engagement. Det må jeg altså også gøre engang i mellem, jeg har en super erfaren avler kammerat, der mener Carina´s afkom bare skal sælges ud, at jeg ikke skal satse på dem, da hun ikke har vist samme resultater som La Dia, og jeg lyncher ham hver gang han nævner det :-)

Hendes afkom skal jo lige igang, og hun venter kun sit fjerde afkom hos mig, og de har vist det de kan i følge deres alder, og hun er ud af super stærk stamme. Men det hindre ham altså ikke i at tage kampen med mig i ny og næ :-) Tro mig hendes hoppeafkom bliver her fremover, og havde jeg haft plads og råd, gik der også en datter eller to efter hende allerede i flokken.

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hmmmmm
Dato:  17-06-2012 20:56

Ullan, du er godt nok lettere forvirrende at finde ud af.

Nu har du stor tillid til avlsledesen, tidliger i tråden har du bla. skrevet :

At man så for ca 5 år siden vælger at kåre en gudesmuk XX´er med OCD uden det giver den store diskussion - det er bare sært. Og viser måske at det er uklart for alle, hvad man vil med forædlerne?

Apropos den med at tage blodet for enhver pris var det præcis hvad en DV-dommer udtalte, da en i mine (og hans øjne) meget lidt varmblodsavlsegnet hoppe blev kåret. Han sagde (citeret efter hukommelsen) "Vi tager den, for vi skal jo have blod, men vi vil gerne have noget der er bedre end denne".

I andre debatter har du skrevet bla :

I DV kårede man på et tidspunkt alle fremmødte forædlerhopper "fordi vi skal bruge blod" var kommentaren til en xx-hoppe jeg så bedømt, som ellers blev høvlet ned

Problemer er i mine øjne, at det viser at DV´s avlskonsulent absolut intet ved om de forædlere, som de for et øjeblik siden sagde at avlerne skulle bruge og nu i den nye avlsplan siger ikke er nødvendige mere.

Tænk det er ikke lige udtalelser der får mit til at tænke du har de helt store tanker om DV´s avlsledelse og deres syn på forædler. Jo måske når de gør ting, der passer ind i dit billed :-)

Undskyld jeg sætter tingene på kanten, men du svinger altså lidt frem og tilbage. Du skriver også et sted at du ikke kender noget til Holsten, og senere skriver du at Holstenerne jo tager SF ind fordi de har indset der mangler noget.

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

er det..
Dato:  17-06-2012 22:03

vigtigt for debatten?

Ja, jeg synes det var forkert dengang der blev kåret hvadsomhelst, som jeg også skriver i denne tråd synes jeg at forædlere skal udvælges og meget gerne afprøves. Og med DV´s nye (ca 3 år gamle?) udmelding om at der var blod nok er der nok dæmmet op for det, og det er fint. Men jeg er nok ikke overbevist om, at der er blod nok, mere om at man skal redefinere hvad man skal forvente og forlange af det blod. Og et eller andet sted handler denne tråd vel også om det.

Det sidste du citerer handler om noget helt andet end XX, så hvad det skal i denne debat forstår jeg egentlig ikke.

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

Vigtigt
Dato:  17-06-2012 23:41

Næ, Ullan det er da ikke specielt vigtig, men jeg synes bare det er forkert at fremhæve at avlsledelsen siger god for det, der underbygger ens holdning, men til de ting som ikke underbygger ens holdning, der viser man utilfredshed/uforståen for dem.

Det er nu indenfor det sidste års tid at PG har udtalt, at det kan være vi evt. har nok fuldblod i varmblod´s avlen.

Jeg giver dig ret i at vi stadig har behov for tilførelse at fuldblod, jeg mener fuldblod, ved godt du også mener angloaraber.

Men jeg mener nu ikke at DV skal redefinerer det de forventer at få fra fuldblodet, det synes jeg nu nok de har været gode til i mange år.

Desuden har DV ikke nogen officiel holdning til om fuldblodet kommer fra den ene eller anden side, så jeg kan ikke se hvorfor det at de godkender nogen tre års hingste, viser noget om deres holdning til placeringen af fuldblodet.

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Annette
Dato:  18-06-2012 19:01

Jeg personligt er langt fra enig i, at man ikke kan benytte sig af en stærk fuldblodshoppestamme i varmblodsavlen. Det er jo fuldblodets GODE egenskaber vi ønsker i rideheste avlen og ikke andet. Og der er jo ligeså mange gode stærke hoppestammer i fuldblodsavlen, som der er i varmblodsavlen. Så de, som har bevist gennem dem selv og/eller deres egen hoppestammes præstationer, at der findes styrke, mod, udholdenhed, er dem som for mig er interessante. Og dem sidestiller jeg på lige fod med en god stærk hoppestamme i varmblodsavlen. Det er IKKE ride kvaliteterne jeg ønsker at få ind(det er der nok varmblodshingste OG hopper, som kan give) men det er netop forædlingen af blodet, samt modet, styrken og udholdenheden!

Derfor, når man så ikke kan have en sikker stamme (Annette, hvem siger man ikke kan have en sikker stamme?)Hvis en fuldblodshoppe enten selv har løbet godt, hendes m - mm - mmm eller hendes afkom har bevist det, så er det for mig en forholdsvis sikker stamme. I FULDBLODS regi. Men det er jo netop FULDBLODET vi vil have ind med de egenskaber, dette blod nu engang har og kan give videre!

Eftersom at hingstene, for det første har skrappere krav til at gå igennem nåleøjet i varmblod´s avlen, jeg snakker ikke kun DV, som nogen jo synes er "sjovt" at kritiserer, jeg snakker varmblod´s avl generelt.
Nu er det ikke sådan, at jeg ynder at kritisere DV, og ej heller føler mig bedre end dem til at varetage kåringen og dermed indsætte diverse hingste og hopper i avlen. Men det er ikke altid, jeg forstår deres bevæggrunde for enten at kåre eller ikke kåre hopper og hingste. Uanset om der er tale om fuldblods eller varmblods. DV har efterhånden haft MANGE år til at selektere i eks. fuldblodet. Desværre, set med mine øjne, har de bare selekteret forkert. Der har på mange år været fremstillet mange gode fuldblodshingste og hopper. Mit indtryk er umiddelbart, at DV selvtror, at såfremt en fuldblod skal kunne virke forædlende, så skal den selv være ædel af type. Og det er her jeg mener en del af fejlen opstår. Eks. blev der for år tilbage fremstillet en hingst i Herning i forædler/½blods holdet ud af en for mig (dressur-)suveræn forædler afstamning. Lauries Crusador x Bolero. Den valgte man IKKE at kåre, da man mente, den ikke var ædel nok. Måske var den ikke selv ædel af type, men den havde om nogen ædelt og ydermere særdels rideligt dressurblod i sig. Derudover var den ret så godt gående og var selv af en god varmblodstype. Dette er blot et enkelt eksempel. Det samme er med hopperne. En i tråden har overværet en kåring, hvor der bliver sagt om en hoppe, at den ikke er god nok i forhold til, hvad man vil have, men den har trods alt blod? Her er det åbenbart lige meget med typen, så længe der er tale om blod?
Trods MANGE år til at finde det gode blod til avlen af rideheste, er det ikke formået målrettet. Men nu på meget kort tid er en masse Hollandske hingste kåret. Helt uden yderligere indsigt i eller nøje kendskab til, hvad det kan medføre sig på sigt?

Dernæst så får man hurtigere afprøvet fuldblod´s hingstene, kva de får flere afkom på et år, end en hoppe gør. Ergo kan man også hurtigere danne sig et billed af, virker den her hingst i varmblod´s avlen eller ej.
Du har ret i at man hurtigere får afprøvet fuldblodshingstene. Men er det en garanti for, at man hurtigere kan danne sig et billede af, hvordan denne hingst virker i avlen? Egentligt ikke, for denne hingst vil brede sig ud over flere hopper. Disse hoppers afkom vil senere hen blive indsat i avlen og først her begynder man at kunne ane, om den pågældende hingst har båret frugt i positiv retning. Og er det ikke tilfældet, så er skaden sket, og vi er gået tilbage i forædlingsavlen. Vi er jo i realiteten på samme langsommelige plan, som det er at indsætte fuldblodshopperne i avlen. For mig er kvalitet bedre på sigt end kvantitet.

Det er det jeg mener med at fuldblod´s hingstene er mere sikre, fordi de hurtigere kan gå ind og vise om de virker i avlen eller ej. Det er netop her vi bla. IKKE er enige. Jeg mener ikke, man bør vurdere ud fra et bredt og hurtigt "forsøg", men derimod gennem et målrettet, solidt avlsarbejde således, at man kan få oparbejdet gode stærke hoppelinjer baseret på fuldblodet som forædlerblod (når det er blod vi ønsker at få etableret i avlsarbejdet) præcis som man har gjort gennem generationer i stort set samtlige avlsforbund (Hannoveranere, Trakenere, Oldenborgere, Westphalere, Holstenere etc.). Det er ved sådan et langsommeligt men nøje planlagt avlsarbejde, vi i dag kan gøre brug af disse stærke hoppestammer.

jamen det tror jeg måske hænger sammen med(helt for min egen regning) at det jo netop er de forkerte fuldblodshopper som avlerne har valgt at benytte sig af. Netop jvf. tidligere debatteret, at mange nok ikke ønsker at invistere i en GOD fuldblodshoppe, og derfor istedet vælger at bruge dem som de har fået "smidt" i nakken?
Samtidig har du tidligere i tråden skrevet, at du synes Dorte er lidt hård, og at det er et vovet postulat hun kommer med:
Hvad bygger du dine udtalelser på i forhold til at det gode fuldblod i varmblodsavlen aldrig stammer fra modersiden? Jeg synes det er et meget vovet postulat.

Nu skrev hun nu godt nok sådan her :

Jeg giver jo Dorte ret i det her, og hun skriver også de er sjældne, og at det stort set aldrig sker, ikke at det aldrig sker. Hun har trods alt prøvet det, og er en erfaren og dygtig avler.
Ergo mener du, at en avler der er erfaren og har prøvet fuldblodshopper, fundet det for "let-vejende", er vovet i sin udtalelse. Men du mener godt, du selv som ny kan udtale, at det er fordi avlerne har valgt de forkerte fuldblodshopper, uden du selv har prøvet det.
Jeg mener jo din udtalelse er langt mere vovet og faktisk lidt krænkende over for de avler, der har eller prøver med fuldblodshopper. Det behøver jo ikke at være fordi de ikke er gode nok til at udvælge hopperne, det kan jo også skyldes, at de synes, det generelt bare er for usikkert?

For det første er det ikke for at krænke nogen, at jeg kommer med mine udtalelser. Selvom jeg er helt ny tillader jeg mig dog alligevel at give mit besyv med i denne debat, fordi jeg synes den er yderst spændende, og fordi jeg generelt rigtigt godt kan lide fuldblod. Når jeg har set både på annoncer, profiler OG på kåringspladserne, sidestillet med folks udtalelser, kan jeg blive en smule irriteret. For den gængse opfattelse ude i den brede befolkning (og desværre også hos nogle avlere) er, at så længe man "blot" har en fuldblodshoppe, så er det forædling og så kan man buge en hvilken som helst varmblodshingst, og dermed får et ædelt afkom. Mine udtalelser bygger jo bl.a. også på DV´s kåring af hopperne - de udtaler det selv: hoppen er ikke det vi ønsker, men den har blod!

Dernæst er der desværre en holdning til, at man ønsker fuldblod i sit avlsarbejde, hvis man kan få den stort set "smidt i nakken". Men de hopper, man som oftest kan få smidt i nakken, er dem, som fuldblodsavlerne ikke selv gider bakse med - det vil sige sjældent ud af de gode og stærke hoppestammer. Hopper, som hverken selv har løbet eller som har afkom, som har løbet godt, eller som selv er ud af kedelige hoppestammer. De gode hopper står derude. Man bør også bare være villig til at betale lidt for dem lige såvel, som man må være det med de gode varmblodshopper.
Og det er efter min mening ikke korrekt at fuldblodet ikke kommer fra modersiden. Du nævner selv, Annette, nogle fuldblodshingste. De har også en mor. Hoppen, vi tidligere har haft oppe at vende, har også bidraget ved at lave ½blodshingste, som er kåret i varmblodsavlen.

Nu brugte jeg eksemplet på Linaro og en fuldblod´s hoppe, fordi ET er kombinationen fuldblod/Linaro. Hvis din teori virker, jamen så bør det jo give det samme resultat.
Nu vil jeg ikke sige du er blondine dum, som du selv siger, for det mener jeg ikke du er, men jeg mener nok du er lige lovlig naiv på det her punkt. For var det så let, så var det sket noget mere. Jeg kalder mig selv mange ting, og du må gøre det samme, Annette. Så længe du ikke kalder mig tidligt op om morgenen ?
Men ja, kald mig bare naiv. Jeg mener bestemt, at fuldblodshopperne har sin berettigelse i varmblodsavlen og specielt de gode, solide fuldblodshoppestammer. Du mener det ikke. Vi er ikke enige og bliver det formentligt heller ikke, men derfor er det stadigt en yderst spændende debat. Såfremt jeg om 10-15 år må sande, at jeg tog fejl, skal jeg være den første til at fortælle om det ? Af skade bliver man klog, af succes bliver man vis ?

Charlotte, som jo også er gammel i gårde, når vi taler om avlere, og som er meget mere inde i stammer end jeg overhovedet kan rumme at læse mig til og gengive her på skrift, kommer med eksempler på fuldblodshoppe stammer, som har været værdigfulde i varmblodsavlen. Det kan derfor godt undre mig en smule (og det er ikke møntet på nogen specifikt), at man underkender disse facts i stedet for at anerkende?
Når det er sagt er det dejligt, at man kan diskutere i dette forum uden at rive hovederne af hinanden uanset ens erfaringer og meninger. Det gør det spændende for specielt nye som mig ?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Dato:  18-06-2012 20:18

Forskning viser;

90 % af alle Fuldblods hingste nedstammer via Y-kromosomet fra Darley Arabian.

Den største bidragsyder til Fuldblod er Goldolphin Arabian med ca 13.8 %. Her efter kommer Darley Arabian, med 6,5 %.

Det betyder, at den mest betydningsfulde grundlægger af Fuldblod racen var Goldophin Arabian, når man overvejer hele den genetiske profil.

Det var måske en ide og bruge nogle gode Fuldblods hopper!

OG HUSK / TÆNK!

I avl er der ifølge almindelig sandsynlighedsberegning 4 kombinationsmuligheder.

En hingst og en hoppe får ET føl, ud af de 4 kombinationsmuligheder, når se på Y og X.

Hingst YX

Hoppe XX

Afkom 1. XX Hoppe

Afkom 2. XX Hoppe

Afkom 3. YX Hingst

Afkom 4. YX Hingst

4 helsøskende kan være som SORT og HVID eller NAT og DAG. Meget forskellige i deres arvemasse.

Udover de 4 kombinationsmuligheder er der en "stjerne himmel" af kombinationsmuligheder til fordeling af generne.

Det er måske én ud af 100 der bliver én stjerne.

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

??????
Dato:  18-06-2012 22:15

Jeg har lige et spørgsmål.

På DV hingsteliste kan man se flere hingste med forbenene oppe på en lidt skjult kasse.

Hvad er formålet med at de står på den kasse?

Se link > varmblod.dk/hingste/liste/forside/ default.aspx?search=tr...amp;page=1

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

Nelly xx
Forfatter:  mibsen (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  18-06-2012 23:28

Udover Miss Evergreen xx, er afdøde Nelly xx og Fabrix Miss Champo XX de eneste fuldblodshoppe jeg umiddelbart kan nævne, som nævneværdige, hvis vi skal tale om den "stærke" fuldblodshoppe i varmblodsavl.

Jeg mener at de pågældende hopper (samt alle andre gode DV xx-avlshopper) er/var gode at bruge i DV-avl enten pga. en godt eksteriør eller bare rent "held".

Jeg mener der er tale om enkelte xx-hoppe individer, som bare har vist sig at producere super DV-afkom, og IKKE resultat af en stærk hoppestamme.

Jeg synes ikke umiddelbart at der kan tales om den "stærke fuldblodshoppestamme", idet der ingen sammenhæng er mellem en succesfuld fuldblodshoppestamme indenfor vædeløbs-sporten og en succesfuld fuldblods-dv-hoppe. Dermed siger jeg ikke, at de succesfulde DV-avls fuldblodshopper, ikke kan have været succesfulde i væddeløb og væddelæbsavl, men den anden vej rundt, kan man ikke drage nogen konklussioner.

Jeg tror ikke, at hvis man får lov til at avle DVér på én af de bedste fuldblodshoppestammer der findes i væddeløbssport, at man så er "garanteret" et godt resultat eller er bedre stillet, end avl på en alm. fuldblodshoppe uden nævneværdig hoppestamme, men med et godt eksteriør ( i forhold til uønskede eksteriørfejl i DV-avl).

Og det med eksteriøret er jo alfa og omega, når vi taler brug af xx i varmblodsavl. Får vi først blandet en kort nakke, stram lænd og en dårlig hals og halsansætning ind i vores dressur-avl, er det altså rigtig træls, uanset hvor mange penge den pågælde xx har indtjent.

Jeg vil mene at der er 2 grunde til at det skulle være bedre at bruge en kåret fuldblodshingst på en stærk hoppestamme, end en kåret Varmblodshingst ud af en stærk hoppestamme på en kåret fuldblodshoppe:

Fuldblodshingstene skal igennem en "hårdere" selektion for at blive kåret i forhold til en fuldblodshoppe. Man kan dermed nemmere komme afsted med at avle på et dårligt (eksteriør) individ med en hoppe (hvis man ikke er kritisk nok) end at benytte en kåret fuldblodshingst.

Det siges at et afkom, får 60 % fra sin mor og kun 40 % fra sin far, og hvis vi antager at dette er korrekt, er det jo mest fordelagtigt at der kun kommer 40 % fra xx.

Helt optimalt ville det jo være, altid at benytte hingste med en god andel xx i 2. og 3. led, for dermed at undgå at skulle ud i en ren xx. En hingst som Rush Hour er jo optimal avlsarbejde, hvis vi kigger på blod. Og hvis Rush Hour har en helsøster, ville hun være en optimal avlshoppe i min verden (nu taler vi mht. blod). En sådan hoppe ville man så skulle fortsætte med at bruge halvblodshingste eller hingste med meget blod, for at bibeholde den høje xx-andel.

Jeg synes ikke at det er tåbeligt overhovedet at avle på en xx-hoppe. Jeg tror bare at man i så fald skal kigge mere på eksteriøret på den pågældende xx-hoppe, end man skal kigge på løbsresultater i hoppestammen, da man ellers risikere at tage en stor omvej, end at skyde genvej

Opstaldning tilbydes i Lemming, nord for Silkeborg. Sommergræs fra 1. maj til 1. oktober. Sommergræs og løsdrift tilbydes til hingsteplage. Dejlig natur og lille ridehal.

www.lipas-horses.dk

0
0
Svar på denne tråd

du skal
Dato:  18-06-2012 23:57

da have Estebans mor med også, og det er bemærkelsesværdigt fordi York er en af de få, der har forsøgt sig med væddeløbs- og varmblodsavl på en gang. Det kunne være interessant, hvis nogen kendte til og kunne fortælle mere om det.

Stutteri Chevri har pæne resultater med deres gamle xx-hoppe, Johnny Sørensen har en xx-hoppe, der bl.a har lavet dagens dressurbetonede hoppe, så der findes dem, der kan spotte den rette hoppe.

Indenfor angloavlen har vi en xx-hoppe, hvis datter bl.a er mor til en A-springer, (der igen er mor til en A-hest i spring) og en DV-kåret hingst.

Og ja, de skal udvælges og ikke kun efter løbsresultater. men tager man en, der ikke kunne holde mange dage til at løbe, så får man vel ikke den holdbarhed, man gerne vil have og ved ikke om modet mm er med, så helt ligegyldige synes jeg ikke baneresultaterne kan være.

Poul: jeg forstår ikke helt dine procenter i dit første indlæg fra i dag, gider du forklare? Ang. fotokasserne, så sæt lige navn på en hingst, hvor man kan se den, men ellers er tricket at få hesten til at se velrejst ud. Mange af dem synes jeg skråner nedad den forkerte retning på de officielle fotos, så det er vel for at modvirke det.

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

123456
Dato:  19-06-2012 05:49

En hingst og en hoppe får ET føl, ud af de 4 kombinationsmuligheder, når man se på Y og X.

Hingst YX Hoppe XX

1. XX Hoppe. 2. XX Hoppe. 3. YX Hingst. 4. YX Hingst

Får man et hoppe føl, så er det 1 XX Hoppe eller 2 XX Hoppe

Får man et hingste føl, så er det 3 YX Hingst eller 4 YX Hingst

Bruger man f.eks den samme ønske hingst på sin hoppe i 10år, så er det ikke sikkert at man får 1. XX Hoppe, men muligheden er der.

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

123456
Dato:  19-06-2012 07:10

En Hoppe har 2 XX et far sin far Xog et fra sin mor X

En hoppegiver kun et af sine 2 X til sit afkom.

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

Ok - tak...
Dato:  19-06-2012 10:12

Det var dette jeg tænkte på;"

Den største bidragsyder til Fuldblod er Goldolphin Arabian med ca 13.8 %. Her efter kommer Darley Arabian, med 6,5 %.

Det betyder, at den mest betydningsfulde grundlægger af Fuldblod racen var Goldophin Arabian, når man overvejer hele den genetiske profil.

Det var måske en ide og bruge nogle gode Fuldblods hopper!"

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

123456
Dato:  19-06-2012 10:13

Det vil sige at 90% alle hingste føl man får efter en Fuldblods hingst nedstammer fra Darley Arabians.

Den største bidragsyder til ALLE Fuldblod er Goldolphin Arabian med ca 13.8 %.

Bruger man en Fuldblods hoppe så er det 13.8% Gololphin Arabians

Det var måske en ide og bruge nogle gode Fuldblods hopper!

0
0
Svar på denne tråd

Fotokasse
Dato:  19-06-2012 13:06

Man kan ihvertfald se fotokassen her

varmblod.dk/hingste/liste/hingst/ default.aspx?horseid=261

Esteban kan Stutteri York ikke tage æren for, han er opdrættet af HB Nielsen Stutteri Øxenholm, nok en af de dygtigste hestemænd der nogensinde har været i DK.

Men ingen hoppestamme er fuldkommen, jeg erindrer tydeligt både Giddy Squalls og hendes mor Princess Modesty. 2 meget smukke velrejste hopper, men ikke specielt fuldblodsprægede. Stor var min skuffelse da der stillede en PM-søn i Herning med den mest trælse fuldblodshals man kan tænke sig.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

Giddy Squalls xx
Dato:  19-06-2012 16:12

som er efter Tumble Wind xx - Princess Modesty xx - Lord Gayle xx

er selv EDH hoppe og har lavet flg. afkom:

88. TA-TA-TA xx som er kåret i DS og som har lavet

Poppelgårdens Fiona - kåret i DS

94. ESTEBAN xx som er kåret avlshingst i flere forbund og som vi alle kender

96. MONEYPENNY xx som er kåret i DH og med nok de bedste karakterer i DV nogensinde for en kåret fuldblodshoppe og som har lavet Druebogaard´s Jazzman som er kåret som 3 års (Pga.skade ikke er stillet som 4 års)

97. LANCELOT - vallak - A hest i dressur - 25 starter med 25 placeringer

99. LORNA som er kåret i DH og som har lavet hopperne FLEUR DE YORK og DANISH DESIGN LILI MARLEEN som begge er kåret i RDH

Derfor konkluderer jeg, at det sagtens kan lade sig gøre at benytte en fuldblodshoppe som forædler/½ blodshoppe i varmblods regi, og med succes. Denne hoppe har altså produceret 3 rene fudblods afkom som i DV fungerer som forædlere samt 3 ½ blods afkom hvoraf 2 er GODT kåret og en er yderst succesfuld dressurhest i konkurrence. EDH GIDDY SQUALLS må betegnes værende succesfuld forædler/½ blods hoppe min. 3 generationer tilbage. Hopper som går tilbage til hende må også derfor betegnes være ud af en god fuldblodshoppe stamme?

Jeg er så også nået dertil at jeg indrømmer at jeg har rykket mig i min opfattelse af forædler blodet. Jeg er nu overbevist om som Ullan har været inde på, at det er ligegyldigt om forædlerblodet stammer fra hingsten eller hoppen. I eksemplet ovenover samt det som Teresse er kommet med fra gamle dage vedr. topheste som havde fuldblod på fader siden synes jeg at blive bekræftet heri. Så jeg holder stadigt fast i at man ikke bør forkaste fuldblodshopperne i varmblods regi. Jeg er overbevist om at de kan være ligeså værdigfulde bidragere til den videre forædleravl/½ blods avl.

Dog er jeg også nødt til at sige, at jeg har talt med en for mig, særdeles vidende og succesfuld avler omkring dette emne, nemlig brugen af fuldblod som forædlere i varmblodsavlen. Denne avler har gennem mange år haft indsigt i specielt den tyske avl af rideheste,hvor fuldblodet er meget skattet. Herudfra må jeg så også konkludere at de gode gamle tyske avlere beretter som Annette er inde på, at fuldblodet er set slået bedre igennem såfremt det kommer fra fadersiden fremfor modersiden. Netop fordi fuldblodshingstene er brugt på gennemavlet, gode gamle varmblodshoppe stammer, som har kunne tåle at få tilført blodet. Man har kunne holde fast i typen, bevægelsen, smidigheden, rideligheden, temprementet, samtidigt med at man har fået blodet ind i disse stammer, som så har bidraget med modet, styrken, udholdenheden samt holdbarheden. Hvorimod ½ blods afkom hvor faderen er varmblod og moderen er fuldblod har vist sig at sprede for meget så man ikke ligeså sikkert som hvis det var omvendt, har kunne holde på specielt typen og bevægelsen.

Jeg synes det har været/er en yderst spændende debat, og synes det er dejligt at både nye og uerfarne og gamle og erfarne har bidraget. Et eller andet sted er jeg nok naiv? men jeg tror og håber på, at vi alle har lært en smule? Om ikke andet, så i hvert tilfælde har fået nyr input at reflektere over :-) Det er jo netop det som er dejligt ved at debattere i tråde som disse. Jeg siger hermed TAK :-) til jer alle :-)

0
0
Svar på denne tråd

Dato:  19-06-2012 17:26

Fuldblodet er set slået bedre igennem såfremt det kommer fra fadersiden Darley Arabian fremfor modersiden.

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

Fuldblod
Dato:  19-06-2012 20:47

Der findes enkelt stående eksempler, som f.eks. Giddy Squalls xx, It´s Showtime, som vi andre også har nævnt længere oppe.

Men hvordan du kommer frem til at GS xx har lavet tre forædler der har gjort det godt i DV avlen, ja det ved jeg ikke.

Hun har lavet Esteban xx, som ja er en super hingst, og som skulle været brugt meget mere mens han var i Danmkark.

Så har hun lavet Ta-Ta-Ta xx, men jeg vil nu ikke ligefrem sige hun har fungeret godt i avlen som forædler. Hun er kåret helt almindeligt, og hendes afkom har ikke gjort sig bemærket hverken i sporten eller avlen.

Hun har haft et afkom udtaget som 2 års på Eliteskuet, en hoppe som året efter ikke består rideprøven. Så har hun en datter der er afvist i DV. Det kalder jeg nu ikke at markerer sig stærkt i varmblod´s avlen.

Miss Moneypeney xx, er helt klart super kåret, og har som du også siger, og også er nævnt længere oppe, haft en søn med i Herning. Jeg viste ikke han var skadet, men det undrede mig da lidt de ikke stillede ham til ti dages test, så havde han da haft sidste år i avlen, og der er jo også M-prøven i januar.

Hun har helt sikkert også lavet nogen super halvblod´s afkom, som har vist deres egen værdi til kåringer og i sporten.

Men hvis man går dem igennem, så vil man faktisk se at kvaliteten svinger noget, og ting som "knap højtstillet og lavtstammet" faktisk går igen flere gange.

Så ja, vi er enige i at GS xx er en god fuldblod´s hoppe, der har gjort det godt, og måtte meget gerne stå i min stald.

Men jeg vil ikke sige hun har lavet tre super forædler afkom til videre avl. Hun har lavet en suveræn, en som tegner godt og interessant, og en som ikke er for god.

Hvordan du kommer frem til at hun må være en succefuld forædler minimum tre generationer tilbage, det kan jeg ikke helt gennemskue ??

Vedr. dit tidligere indlæg, så spørger du bla. om dette :

Derfor, når man så ikke kan have en sikker stamme (Annette, hvem siger man ikke kan have en sikker stamme?)

Jamen det siger jeg, at man ikke har. Dermed mener jeg ikke at jeg har ret, men som jeg prøvede at forklarer og som jeg også har sagt flere gange i tråden, så mener jeg ikke man kan have det. Man kan i få tilfælde have gode fuldblod´s hopper, men der er rigtig langt i mellem dem.

Jeg har prøvet at forklarer flere gange i tråden, hvorfor jeg har den holdning, og jeg orker ikke at prøve igen :-) Jeg kan ikke forklarer det bedre end jeg har gjort.

Samtidig så har intet fra den "anden synsvinkel" der er blevet skrevet i denne tråd, fået mig til at rykke en millimeter i min filosofi og holdning.

Jeg håber tråden forsætter, det er spændende læsning, også selvom jeg ikke er enige i alt hvad her står, men jeg kan ikke forklarer det bedre end jeg har gjort.

Som du siger Michael, vi kan mødes i Herning om 10-15 år, og over en god frokost se om holdningen er blevet rykket på en af os :-)

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Spørgsmål Poul
Dato:  19-06-2012 20:51

Jeg kan stadig ikke finde helt ud af dine indlæg :-) Hvor meget der er tør teori, og hvor meget er reel erfaring.

Men en ting som du skriver, synes jeg er meget sjovt :

helsøskende kan være som SORT og HVID eller NAT og DAG. Meget forskellige i deres arvemasse.

Udover de 4 kombinationsmuligheder er der en "stjerne himmel" af kombinationsmuligheder til fordeling af generne.

Du har fuldstændig ret, og de fleste der har haft biologi på et vist niveau, kender til det du skrev i det indlæg.

Men i avlen, der har det jo lige netop vist, at her er den stærke gennemavlet hoppestamme vigtig. For når du har den, så er det nemligt at afkommene tit bliver meget ensartet, både i type, kapacitet og niveau.

Selvfølgelig er der små udsving, men det er tydeligt at se når der står en stærk hoppe ud af stærk stamme i en stald. For hendes afkom de er super ensartet.

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

tak for debatten
Dato:  19-06-2012 22:18

Vil da også gerne takke for debatten, den har været spændende og lærerig. om den har rykket ved mine holdninger ved jeg ikke, jeg er fortsat overbevist om jeg har en af de sjældne gode xx hopper

Anette og Michael, jeg vil gerne deltage i frokosten i Herning om 10 - 15 år, jeg skal nok medbringe Champagnen .

Den største drivkraft er vel egentligt at vi hver i sær tror på det vi avler og også huske at tage de kritiske briller på når vi ser på vores afkom, der er altid noget som kan forbedres og mens vi med årene forhåbentlig nærmere os vores avlsmål, kan vi nyde turen mod målet.

Billede

Tak for alle de super gode og saglige, faglige indlæg.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Dato:  20-06-2012 05:35

Om 10 - 15år

Læs link www.thehorse.com/ ViewArticle.aspx?ID=19622

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

123456
Dato:  20-06-2012 10:02

Hvor meget der er tør teori, og hvor meget er reel erfaring.

Hvis interessen er der så kan man læse mere i disse link.

www.ucd.ie/nova/mediacentre/ pressreleases/ novanewstitle,114098,en.html

wingspan.wordpress.com/tag/ godolphin-arabian/

www.horsetalk.co.nz/news/2012/01/ 230.shtml

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

123456
Dato:  21-06-2012 08:14

Forsknings resultaterne for fuldblod afspejlede racens lave mangfoldighed.

Fordi 90% af Fuldblods hingstene har Darley Arabian som forfar.

Det vil sige 90% af alle hingste linjer med Fuldblod i afstamningen har Darley Arabian som forfar.

Dette afspejler også en laverer mangfoldighed.

Det vil sige at hingstene har en større mulighed for at slå igennem, end hopperne.

Hopperne de giver større mangfoldighed.

Hopper der er linje eller indavlet, har større mulighed for at slå igennem.

Jeg takker også for en god debat, forsat god dag.

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

123456
Dato:  15-04-2013 06:56

OBS.

4 April 2013

Østrigske forskere har afsløret forholdet mellem de europæiske hesteracer i en undersøgelse, der fremhæver den begrænsede mangfoldighed i den mandlige genetiske linje.

Læs og se "stamtavle" for hesteracer. Link > www.sciencedaily.com/releases/2013/ 04/130404072920.htm

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

123456
Dato:  16-04-2013 09:41

En lille analyse af de 93 hingste, der lige pt er på DV hingsteliste og med forbehold for mine fejl og fejl på All Breed Database!

Der er 76 hingste der kan føres tilbage til Darley Arabian som forfar.

10 hingste til Godolphin Arabian.

3 hingste til Byerley Turk.

2 hingste til Ilderim.

1 hingst til Heijer.

1 hingst til Khalil.

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

123456
Dato:  18-04-2013 07:01

Overordnet set er der kun disse 6 hingstelinjer og vælge imellem i Dansk Varmblod.

Darley Arabian.

Godolphin Arabian.

Byerley Turk.

Ilderim.

Heijer.

Khalil.

Og de 3 hingste Darley Arabian. Godolphin Arabian. Byerley Turk. er forfædre til Engelsk Fuldblod.

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Pris og vilkår for annoncering

Mest populære sider

Logo