Hmmm... min dejlige trakehnerhoppe der desværre folede 3 uger for tidligt (d. 16. marts) og mistede føllet, opfører sig lidt underligt mht. brunster... Hun gik i følbrunst 5 dage efter folingen og så synes jeg ikke rigtigt at der var brunst på 30. dagen. Da jeg kun har hopper gående, er det super svært at afprøve hende - hun er bedøvende ligeglad med fremmede hopper og vallakker. D. 23/4 (på 40. dagen) får jeg dyrlægen ud for at scanne hende, for at se hvor langt hun er i cyklus. Her har hun et stort æg på 5 cm, og dyrlægen siger:" Afsted, NU!". Desværre var den udvalgte hingst til 10 dages hest i Lemvig, og da jeg ikke er til for tidlige føl vælger jeg, i samråd med dyrlægen, at kører hende til hingsteholder onsdag d. 9/5, da jeg her vil komme i god tid til næste brunst.
Hingsteholder inseminere hende et par dage efter ankomst, da hun er fin åben indvendigt og viser alle de indvendige brunst tegn. Desværre er hendes brunst ikke så kraftig udvendig. Hun blinker lidt, men ikke sådan rigtig - stå brunst. Da jeg kommer og besøger hende igen søndag d. 13/5, tager hingsteholderen hende lige ud for at se om brunsten er blevet mere kraftig, men her bider hun og sparker efter hingsten, så vi må jo konkludere at det jo nok var den brunst.
Igår synes jeg godt nok at hun hviner lidt af min nye hoppe, men slår det ud af hovedet igen, da det jo kun er 6 dage siden hun er kommet hjem fra insemination. Men idag skal jeg lige love for at hun er i brunst. Hun hyler, skriger og blinker så hun næsten ikke kan gå, bare de andre kigger på hende. Så nu kører jeg kl. 21 op til hingsteholder, der heldigvis vil tage hende ind med det samme.
Er det ikke underligt??? Jeg har 2 teorier:
1) At hun simpelthen kom for tidligt og pga miljøskifte, gik ud af brunst inden rigtig at være kommet igang, og efter så at være kommet hjem igen, er cyklus blevet sparket igang igen.
2) At hun har haft flere æg og derfor har haft en lang brunst, og egenligt først er rigtig klar nu.
Nå det er første gang jeg prøver noget lignende, så vil rigtig gerne høre jeres input og erfaringer om dette.
På forhånd tak 
- Iben