Logo used for printing

HN afstemning
Kræver dit opstaldningsted, at din hest er udtaget fra konsum? (Forslag: Nomorehorses)

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Underlige brunster
Forfatter:  Iwe Horses (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  19-05-2012 19:17

Hmmm... min dejlige trakehnerhoppe der desværre folede 3 uger for tidligt (d. 16. marts) og mistede føllet, opfører sig lidt underligt mht. brunster... Hun gik i følbrunst 5 dage efter folingen og så synes jeg ikke rigtigt at der var brunst på 30. dagen. Da jeg kun har hopper gående, er det super svært at afprøve hende - hun er bedøvende ligeglad med fremmede hopper og vallakker. D. 23/4 (på 40. dagen) får jeg dyrlægen ud for at scanne hende, for at se hvor langt hun er i cyklus. Her har hun et stort æg på 5 cm, og dyrlægen siger:" Afsted, NU!". Desværre var den udvalgte hingst til 10 dages hest i Lemvig, og da jeg ikke er til for tidlige føl vælger jeg, i samråd med dyrlægen, at kører hende til hingsteholder onsdag d. 9/5, da jeg her vil komme i god tid til næste brunst.

Hingsteholder inseminere hende et par dage efter ankomst, da hun er fin åben indvendigt og viser alle de indvendige brunst tegn. Desværre er hendes brunst ikke så kraftig udvendig. Hun blinker lidt, men ikke sådan rigtig - stå brunst. Da jeg kommer og besøger hende igen søndag d. 13/5, tager hingsteholderen hende lige ud for at se om brunsten er blevet mere kraftig, men her bider hun og sparker efter hingsten, så vi må jo konkludere at det jo nok var den brunst.

Igår synes jeg godt nok at hun hviner lidt af min nye hoppe, men slår det ud af hovedet igen, da det jo kun er 6 dage siden hun er kommet hjem fra insemination. Men idag skal jeg lige love for at hun er i brunst. Hun hyler, skriger og blinker så hun næsten ikke kan gå, bare de andre kigger på hende. Så nu kører jeg kl. 21 op til hingsteholder, der heldigvis vil tage hende ind med det samme.

Er det ikke underligt??? Jeg har 2 teorier:

1) At hun simpelthen kom for tidligt og pga miljøskifte, gik ud af brunst inden rigtig at være kommet igang, og efter så at være kommet hjem igen, er cyklus blevet sparket igang igen.

2) At hun har haft flere æg og derfor har haft en lang brunst, og egenligt først er rigtig klar nu.

Nå det er første gang jeg prøver noget lignende, så vil rigtig gerne høre jeres input og erfaringer om dette.

På forhånd tak :)

- Iben

Iben W. D. Fischer

Trakehner - hesten for livet!

http://www.iwe-horses.dk

0
0
Svar på denne tråd

Flere ting
Forfatter:  Charlotte ♣Stutteri Lund♣ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  19-05-2012 19:43

Der er jo flere ting i det, hvis hoppen har følbrunst allerede på 5. dage, så kommer den jo ikke i brunst på 30. dagen men måske allerede 25. dagen, dvs på 30. dagen er brunsten allerede overstået.

Jeg har et par gange oplevet hopper have "mellembrunster", altså brunst i 1-2 dage mellem 2 regulære brunster. Jeg har også oplevet dyrlæger inseminere i den brunst og hingsteholdere bedække, men aldrig en hoppe der blev drægtig af det.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur, ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

men hvis
Dato:  19-05-2012 19:58

vi siger hun havde en brunst på 25. dagen, er det så ikke lige tidligt nok at stå med et 5 cm stort æg på 40. dagen.

Men nu håber jeg hun har en rigtig fin brunst og at hun forhåbenligt bliver drægtig ved denne insemination

Hun er ikke blevet scannet siden d. 23/4, så jeg kan jo reelt ikke vide hvordan det ser ud "derinde", men når hun har kraftig brunst nu, må man vel gå udfra at det er det rigtige tidspunkt...

Iben W. D. Fischer

0
0
Svar på denne tråd

hopper altså...
Forfatter:  welsh-stutteri dk (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  19-05-2012 22:25

Min ene hoppe viser brunst hele drægtigheden, så hun er altid svær at tyde.. men hun tager ikke imod hingst dog.. det gør hun heldigvis kun når hun rent faktisk er i god brunst..

Men hun tisser, blinker og hyler..

Hilsen Stine

Avl af Welsh Mountain

Følg med på  

F A C E B O O K

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Dato:  19-05-2012 22:56

for jeres svar.

Nu har jeg lige haft hende afsted, og hun var meget i brunst nu. Så meget at jeg ikke rigtigt kunne trække hende væk fra teaserhingsten. Så nu er hun blevet insemineret igen. Hingsteholder mente at hun havde haft en splitbrunst for en uge siden (Det er vel det samme som de mellembrunster du omtaler Charlotte). For som sagt var det en svag og stille brunst hun havde. Nu krydser jeg bare fingre for at det er "the real thing" og at hun kunne tænke sig at blive drægtig

Iben W. D. Fischer

0
0
Svar på denne tråd

Insemineres
Forfatter:  Blanke (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  20-05-2012 04:19

Der uden i reelt ved om der er en brunst? Den fejl gjorde en hingsteholder ved en af mine hopper, hvilket resulterede i en uren hoppe der blev ved med at løbe om. Det endte med ingen føl i den sæson!!! Jeg ville ikke spare follikel kontrollen, hvis jeg var i tvivl om en brunst.

Safemate folingsalarm udlejes

0
0
Svar på denne tråd

hvad Blanke
Dato:  20-05-2012 08:48

sidder du på overvågningsholdet Det var godt nok et sent/tidligt svar :)

Det er ikke fordi jeg prøver at spare follikel kontrollen væk (hvis jeg ville spare penge avlede jeg slet ikke heste ), og hingsteholder har en dyrlæge der kommer på stedet fast hver dag, og han scanner de hopper som hingsteholder er i tvivl om. Han sagde også at slimhinderne så flotte "brunstige" ud og at hun var fin åben indvendig, hun viste bare ikke så kraftige udvendige tegn som hun gør nu, en uge efter. Hingsteholder er dybt proffesionel og modtager rigtig mange hopper hvert år, så jeg har slet ikke blandet mig i noget omkring inseminering, jeg har bare videregivet de observationer jeg har gjort mig.

Håber da bestemt ikke det har gjort hende uren, men så må jeg jo få taget en svaber som det første, hvis hun går i brunst igen...

Iben W. D. Fischer

0
0
Svar på denne tråd

hun skal
Dato:  20-05-2012 08:57

afprøves igen mandag, og have sæd igen, hvis hun stadig er stående. Ville I så efterbehandle hende?

Iben W. D. Fischer

0
0
Svar på denne tråd

en lille update
Dato:  06-06-2012 20:08

Jeg søger selv en del på heste-nettet, og ærger mig over dem der har skrevet og fået svar, og hvor jeg ikke senere har kunne finde ud af hvad der skete i forløbet, så nu laver jeg lige en opfølgning på mit problem :)

Hoppen blev scannet af en dyrlæge 2 dage efter haste-insemineringen om lørdagen. Her stod hun med et stort blødt æg på 5,5 cm, så hun blev kørt til hingst og fik endnu en portion. Dyrlægen mente ikke der var grund til at behandle hende, da hun jo havde en god og kraftig brunst, hvor hun nok selv skulle rense sig i.

Idag er hun så blevet scannet drægtig på 16. dagen

Jeg er rigtig glad for at jeg gav hende god tid efter folingen inden jeg påbegyndte inseminering igen, og det har åbenbart ikke betydet noget for hende at blive insemineret i en splitbrunst, da hun den efterfølgende brunst rensede sig grundigt, kun 5 dage efter...

Iben W. D. Fischer

0
0
Svar på denne tråd

Tillykke
Forfatter:  Charlotte ♣Stutteri Lund♣ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  06-06-2012 20:20

Stort tillykke, super at det er gået godt trods alt. Jeg er også sikker på at du har haft gavn af at give hende tid.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

tillykke
Forfatter:  jane ♥star♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  06-06-2012 21:44

stort tillykke. og det er altid godt at lytte til sig selv og sin hoppe, du kender hende jo trods alt bedst.

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter:  Jannie (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  07-06-2012 11:42

Så lykkedes det (y) Dejligt :-)

Hilsen Jannie

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona (født 3.3.2011)

Sydvillegaards Zander (født 10.5.2011)

GRAFIKER:
www.nokke.dk

HESTENE:
www.sydvillegaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tillykke
Forfatter:  Isotter (Stutteri Cashella) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  07-06-2012 12:23

Hvor er det skønt når det endelig lykkes :-D

Avl af typefulde welsh sec. A med prima temperament

Welsh-stutteri Cashella

0
0
Svar på denne tråd

Tillykke-..
Forfatter:  lefab98 (Lene Farving) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  07-06-2012 14:29

og så kan jeg bare blive misundelig på det kommende føl..

5 års dressurhoppe efter Blue hors Leredo sælges

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Pris og vilkår for annoncering

Mest populære sider

Logo