Logo used for printing
Ryttersnak
Avl

Til jer hvis hopper har kastet føl
Forfatter:  Alina-Arabians (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  04-02-2012 13:35

Hej i kære h'ænder

Først og fremmest vil jeg gerne udtrykke min dybeste medfølelse til de af jer der har mistet jeres føl fordi hoppen har kastet (både i år og før i tiden).

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide om i har fået vaccineret jeres hopper mod virusabort under den drægtighed hvor det endte med en kastning?

Jeg spørger udelukkende fordi jeg efterhånden har stiftet bekendtskab med en del der har mistet efter IKKE at have vaccineret. Min hoppe skal ifoles i år og jeg har valgt at vaccinere, simpelthen fordi jeg ikke tør andet.

Fortæl også gerne hvorfor i har valgt at vaccinere eller ikke vaccinere mod virusabort.

Ser frem til at få lidt mere viden om sammenhængen mellem kastning og evt. udeblivelse af vaccination mod virusabort.

Mvh

Anette

Nu med tøserne

Estacia OX og Extassie Vildal

Extassie Vildal

Skimmelbroget hoppeføl sælges

www.heste-nettet.dk/lodge/50758/ hest/300871/

Svar på denne tråd  Forrige tråd | Næste tråd
 Min kastede
Forfatter:  Stald Olsen (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  04-02-2012 15:43

Min hoppe kastede efter en pencilin"forgiftning" så kan ikke bidrage desværre.

Dyrlægen mente uden tvivl det var pga hendes voldsomme reaktion på pencilin i blodet der fik hende til at kaste.

Hoppe blev desværre aflivet nogle uger efter pga en skade.

Det var her i efteråret.

Tidligere har jeg ikke vaccineret mod virusabort.

Mvh. Gitte

StaldOlsen.dk

GO Filique

Findus B - Top of Class - Urprinz

Feldholms Doughty
Ekens Fanfare - Stegstedgårds McKenzie

Kastninger
Forfatter:  Charlotte ♣Stutteri Lund♣ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  04-02-2012 15:45

Jeg mindes lige 3 kastede føl i min avlerkarriere.

Første gang var mest "traumatisk", jeg var 8-9 år gammel og vores ponyhoppe var blevet ifolet, den folede desværre 6 uger før termin med det yndigste lille skimmelbrogede hingsteføl, det var hvidt mest sorte ører og sort plet ved halen. Hvis det havde levet havde det været nødt til at hedde Nuser.

Anden gang var endnu en af min barndoms ponyhopper. Vi havde ifolet den og min nyanskaffede varmblodshoppe, og en morgen lå der det 4-5 mdrs foster mellem boksene, så vi anede faktisk ikke hvem af dem der havde smidt føllet. Men det var den "rigtige". Da vi købte hoppen havde vi fået at vide at den var solgt fra et stutteri fordi den ikke kunne gennemføre en drægtighed. Men da den fik føl 7-8 mdr efter vi købte den, troede vi mest det var et salgstrick, da den jo skulle være ridepony. Men der var nok noget om snakken.

Den tredje er ikke så mange år siden. Det var en hoppe vi havde solgt, men som vi valgte at købe tilbage til avl da den fik slidgigt i lænden. Vi prøvede 2 år, første år tabte hun fosteret tidligt. Andet år i 8. måned, fosteret havde været dødt et stykke tid inden kom.

Ingen af dem har været vaccineret, men eftersom der i de 2 sidste tilfælde har været andre hopper i stalden der har gennemført drægtigheden, så har det ikke været årsagen.

Jeg har haft vaccineret mine hopper for en del år siden, men stoppede da jag havde en hoppe der gik i chok af vaccinen. Det var en lang aften, når man ikke ved om hoppen overlever.

Jeg tror min svigerfamilie mistede et føl et år pga virusabort, det blev dog ikke undersøgt. Men næsten samtidigt måtte de aflive en ikke-drægtig unghoppe pga lammelser. Det virker lidt suspekt.

Det viser jo det som jeg mener, at skal man vaccinere så skal ALLE heste i stalden vaccineres, hopper, hingste, vallakker, ungdyr.

Mvh. Charlotte

Züchten heißt denken in Generationen

Sælges:

Lille allround-vallak

Super dressurhingsteføl

Overskrift
Forfatter:  Stald Søgaard *Anja* (Præsentation Opd.) (Skriv besked)
Dato:  04-02-2012 16:34

Vores gamle hoppe har lige kastet sit føl 4 mdr før termin..

Vi har ikke vaccineret da det er en privat stald og der kommer ikke andre heste der end vores egne, har spurgt dyrlægen til det og han mente ikke det var nødvendigt når det kun var vores egne..

Dyrlægen mente føllet havde været dødt og derfor har hun kastet føllet.

Det er første gang jeg har oplevet det.

Anja

STALD SØGAARD

WWW.STALD-SOGAARD.DK

Heste sælges

Kastet
Forfatter:  Tine Petersen (Skriv besked)
Dato:  04-02-2012 16:59

Hej.

Jeg vaccinerer ikke mod virus abort og har ikke gjort

det i mange år.

Den gang jeg fik hopperne vaccineret mod virus abort

mistede jeg 2 føl i feb mdr.(ikke samme år)

Begge blev sendt til undersøgelse og man fandt ingen årsag

så efter det turde jeg altså ikke mere. Det er tilbage i 2000.

Jeg har altså ikke vaccineret mod virus abort siden og bank

under bordet så har jeg fået velskabte føller siden.

VH Tine

Ikke vaccine her
Forfatter:  montana (Skriv besked)
Dato:  05-02-2012 11:14

Jeg vaccinerer ikke mine hopper. Dels pga. det er min egen stald og ingen fremmede heste kommer her, men også pga. jeg tidligere har vaccineret med syge hopper til følge. Bylder på vaccinationsstedet, feber, almen nedtrykthed og jeg har haft en hoppe, som har kastet pga. vaccinen. Føllet blev obduceret, så derfor ved vi det med sikkerhed. Selve vaccinen er ikke særlig holdbar, derfor grunden til 3 vaccinationer under drægtigheden, og som Charlotte er inde på, så skal hele bedriften vaccineres for at give max. dækning. Så nej, aldrig mere. Der er nogle forsikringer, der kræver det, så må man jo gøre op med sig selv. Står man et sted med hesten hvor der er stor gennenstrøming af nye/fremmede heste, så ville jeg absolut overveje at flytte min drægtige hoppe i en lukket stald i meget god tid inden foling.

det er pudsigt
Forfatter:  Line (Calano) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  05-02-2012 11:31

som i allesammen nævner jeres lukkede stald som årsag til ikke at vaccinere. Jeg snakkede med min dyrlæge om det i forbindelse med mit første føl, og dermed også min første hoppe i fol. Han sagde at det eneste sted det kunne betale sig at vaccinere netop var i lukkede stalde hvor man kunne vaccinere hele besætningen. Da vores stald jo er alt andet end det med alle de stævner de andre går så valgte vi at lade være. i dag er der 33 dage til termin og vi håber da at den holder tiden ud.

Med venstre hånd
Line

http://linebergmann.dk/

hmmmmmm
Forfatter:  Little Arabians (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  05-02-2012 11:55

helt enig med Line.... det kan kun betale sig hvis ALLE heste i stalden vaccineres, og dette goerres bedst i en lille lukket stald...

Jeg har igennem aarene vel taget imod 25 + foel hvor ingen af hopperne var vaccineret... har set flere hopper blive voldsomt syge af vaccinen og 3 kaste pga den, saa INGEN af mine bliver vaccineret, og med mindre din hoppe staar hos dig selv, ikke kommer derfra, staar alene, og drylaegen ikke kommer forbi efter at have besoegt en hest med herpes 2 eller 4 saa vil jeg raade dig til at spare de penge.

Little Arabians

Passion for classic Polish

http://www.littlearabians.com

Jamen, Line...
Forfatter:  montana (Skriv besked)
Dato:  05-02-2012 12:34

Har du så spurgt din dyrlæge om evt. konsekvenser konta risikoen for smitte i en stald, hvor kun ejer og ejers heste kommer og opholder sig? Jeg kan da sagtens se at det er nemt at vaccinere i en stald, hvor der kun er en ejer og dennes heste, men hvorfor så overhovedet vaccinere når ikke smitterisikoen er til stede? Jeg syntes ikke du sammenholder risko for smitte, og derfor for og imod vaccination i dit indlæg. Jeg kan godt forstå du ikke ofrer vaccination på din hoppe når du står et stort sted set i forhold til dækningen på denne, men jeg mener stadig en drægtig hoppe bør "gemmes" lidt af vejen og ikke opholde sig et sted, hvor risikoen for smitte kan være til stede, altså på et sted med stor udskiftning og gennemgang af heste. Og ja, det er naturligvis fuldstændig dit valg, men det er så min holdning til det Heldigvis går det jo som regel godt, men jeg syntes man bør tage de forholdsregler man kan. Af skade bliver man klog, men sjældent rig... Det har jeg også måtte sande på den bekostning.

123456
Forfatter:  HanneHolt (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  05-02-2012 13:55

Line: det forstår jeg simpel hen ikke. Abort virus smitter gennem direkte kontakt. DVS den ene hest skal snuse til den anden.

Måske hvis man stikker hånden op i en syg hest næse og tager hjem og stikker hånden op i sin egen hest næse uden at vaske hænder og man gør det hurtig så kan man måske smitte hesten. Men hvem gør det.

MVH Hanne.

Dum di da dej
Forfatter:  Kviefarm (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  05-02-2012 15:16

Første gang:

hoppe 12 år ifolet første gang - ingen vaccine = velskabt hoppeføl

- herefter 3 år med gentagne aborter - ingen vaccine.

Datter af førnævnte hoppe overtager den sidste inseminering og vupti en drægtig hoppe.

Efter tre års kamp, så jeg ingen grund til at spare de sidste penge og hoppen er vaccineret. Hoppen har været i tilridning under drægtigheden på en rideskole

2011 foles den skønneste, skønneste store hingst.

Skal jeg have føl igen vaccinerer jeg - uden tvivl.

Hilsen Sus

nu står de ikke et stort sted
Forfatter:  Line (Calano) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  05-02-2012 16:37

der er kun 6 heste hjemme hos os. Men vi rider jo stævner på de andre så derfor kommer de jo lidt rundt.

Jeg forholder mig overhovedet ikke til noget som helst i mit indlæg. andet end at referere min dyrlæges råd. At det var spildte penge når man havde heste i stalden som man red stævner på og derved ricikerede at trække noget med hjem. Jeg kunne godt have valgt at arrangere en stald med kun hoppen og en ven, men det kunne ikke blive hendes foldven for den går stævner. Og så skulle hun have ny foldven etc og det synes jeg var for meget stress for den i forhold til riciko for at trække noget med hjem fra stævner.

Det er kalrt at riciko er større når man har heste der kommer ud i byen eller har salgsheste inde og ude. Det indtryk jeg fik af at snakke med dyrlægerne var dog at vaccinen netop ikke dækkede i de tilfælde, altså at en vaccine kun dækker hvis man har en stald hvor man ikke kører til stævner og hvor alle hestene vaccineres. Så kan man jo diskutere effekten af denne her vaccine. Hvis den kun dækker i et miljø hvor smittericiko er meget lille, så er det spørgsmålet hvor meget den dækker overhovedet.

Med venstre hånd
Line

http://linebergmann.dk/

Vaccination.
Forfatter:  Stutteri ♣Kronlykke♣ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  05-02-2012 18:58

Min søster shetlænder var ikke vaccineret og hun kastede et ellers velskabt føl ca. 2 mdr. før tid.

Knus fra Lene

R.I.P. Elegant Spotlight xx

R.I.P. Evidence xx

Autostol med isofix selebase. 0-13kg. Mrk. Brio. Sælges.

LG 42" LED TV. Sprit nyt. Sælges.

Rambo duo dækken str. 145cm. købes.

abortvirus
Dato:  05-02-2012 19:55

Mange tak for jeres svar.

Jeg er temmelig splittet angående denne vaccine nu. Mest af alt fordi jeg ALDRIG har hørt om at alle i besætningen skulle vaccineres før det virkede.

Jeg fik sidst føl i 2007, og der blev begge hopper vaccineret de 3 gange, ingen af de andre hest i stalden blev vaccineret - hvorfor skulle de dog det? De var jo ikke ifol! Men de er jo alle basisvaccineret som de skal.

Jeg har egentlig altid synes at det var "dumme penge" at sparer, men nu bliver jeg da helt i tvivl. Jeg har sågar kig på en hingst som jeg ønsker at bruge til næste år, der får man KUN levende følgaranti hvis man vaccinere imod abortvirus...

Hmm....

Mvh

Anette

Nu med tøserne

Extassie Vildal

Herpesvirus
Dato:  05-02-2012 20:57

Herpesvirus kan jo ramme alle heste, symptomer er bare forskellige alt efter om det drejer sig om en drægtig hoppe eller en anden hest.

Lammelser er et typiske tegn på herpes hos ikke-drægtige hopper, fx mistede Lippizanerstutteriet i Piber en stor del af deres heste under en epidemi for snart en del år siden. Det var faktisk direkte årsag til at de startede samarbejde med andre landes stutterier, så de fik øget bestanden og bedre kunne stå imod.

Så man vaccinerer alle andre heste for at de ikke skal føre sygdommen ind i stalden og dermed øge smittetrykket til over det som vaccinen kan holde nede.

Mvh. Charlotte

Sælges:

Lille allround-vallak

Super dressurhingsteføl

Godt indlæg!
Forfatter:  Britt Menne (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  06-02-2012 08:34

Tak til trådstarter for at lave denne tråd. Vi får dyrlægen ud og vaccinere fredag og vi har en drægtig hoppe. Jeg vil da lige være OBS og det er en ny dyrlæge som ikke kender vores heste.

Følger lige tråden her. Det er vores første føl, så vi er også lidt i "begynder-fasen".

123456
Forfatter:  Mette (Elbækgaard) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  06-02-2012 11:04

Min hoppe kastede for 3 år siden pga. en bristet navlestreng, så det havde intet med virusarbort at gøre.

Jeg har vaccineret min hoppe mod virusabort for 5 år siden, MEN hun kunne ikke tåle vaccinen og var ved at dø for os. Så ingen af mine hopper bliver nogensinde vaccineret mod det mere....

Mette

Højvangs Lumina

Elbækgaards A'moon

Elbækgaards Roma Nova

Mor til Mie d. 9/3-2010

Mor til Ditte d. 15/9-2011

1'er ponyvallak fra 2008 til salg - tilredet

hmmmmmmm
Dato:  06-02-2012 11:12

HVOR MANGE af dem der her i traaden har sagt deres hopper har kastet VED at de kastede pga herpes 2 eller 4 ???

hopper kaster jo af mange grunde, at man har en hoppe der kaster betyder jo ikke det ER herpes 2 eller 4!!

Little Arabians

Ganske få
Dato:  06-02-2012 13:24

Det er kun ganske få af aborterne, der skyldes Herpes. Langt de fleste skyldes andre ting, fx "fejl" ved hoppe/føl eller dårligt foder.

Jeg har som sagt mistet nogle føl, de 3 nævnte med fundne fostre og enkelte andre hvor fosteret ikke er fundet. Ingen af dem har skyldtes Herpes. Jeg har fået mere end 70 føl gennem årene, også i år hvor herpes har været udbredt.

Mvh. Charlotte

Sælges:

Lille allround-vallak

Super dressurhingsteføl

Må jeg nu spørge dumt?
Forfatter:  Pinny ♥Fyn♥ (Skriv besked)
Dato:  06-02-2012 17:06

Hvis vaccinen *ikke* fungerer andet end i, lukkede staldmiljøer- hvorfor vaccinerer man så- overhovedet?

Jeg mener, hvad gavn kan den vaccine gøre, hvis den for det første er problematisk mht om hopperne, kan tåle den, og for det andet *alle* dyr igennem stalden skal vaccineres?

Det forekommer mig, der er kontra-indikation i mod den vaccine. (Flere grunde i mod end for).

Hvis vira fx kan sidde i tøj/fodtøj mv, så bør man måske snarere, som på Island forlange at besøgende i stalde har rent (desinficeret) udstyr på- og holde drægtige hopper for sig selv. (Forbudt at fremmede rører dem).

Eller?

Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
 Vac af hoppe !
Forfatter:  Vivi Lyholm ♥BIKSTAR♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  09-02-2012 09:57

Hej har en hoppe som er i fol og har valgt at vac pga forsikring da de IKKE dækker føl/foster hvis der ikke er vac og inden føllebølle har set dagens lys har jeg puttede godt 25000 kr i hende så ville det da være forbandet ærligt hvis hun kastede.

Det skal siges at jeg har min egen stald og der kommer ikke andre, dog har jeg en nyindkøbt ponyplag i byen igen pga smitte.

Spurte dyrlægen om jeg kunne tage hende hjem og fik at vide at der ALTID var en RISIKO ved at gøre dette, så derfor står hun et andet sted til min har folet.

Det var også en af grundene til at jeg bad min daværende opstalder om ikke at flytte sin hest frem og tilbage fra undervisning så hun valgte at flytte det var ok med mig.

Jeg vil også lige fortælle at jeg ikke har det samme tøj på når jeg er ved min ponyplag som jeg bruger i min stald.

Venter føl efter BH Don Olymbrio

hmmmmmmmm
Dato:  09-02-2012 11:13

Charlotte:

Herpesvirus kan jo ramme alle heste, symptomer er bare forskellige alt efter om det drejer sig om en drægtig hoppe eller en anden hest.

Ja og nej... der er jo altsaa 4 typer herpes infektion, hvoraf 3 KAN give aborter, dette er ISAER herper 1 og 2 men herpes 4 kan i alvorlig graed give aborter pga virus foelger men er ikke en abort virus som saadan... efter hvad jeg er informeret har der ikke vaeret herpes 1 i det meste af DK i MANGE aar saa herpes 2 og 4 er dem man vil undgaa med draegtige hopper (selvfoeldig ogsaa herpes 3 men den har ingen betydning for foellet).

ALLE heste kan baere virus, og virus kan overleve op til 6-7 uger i stalden efter hestene er symtoms fri.

Advanced veterinary sicence and education raader til foelgende ved mistanke om/ forbyggelse imod herpes:

ifolede hopper holdes seperat fra ALLE andre heste, og vaccineres... en ny hoppe som ogsaa er ifolet kan IKKE indsluses i gruppen men SKAL isoleres, evt med en anden ny hoppe.

ifolede hopper SKAL isoleres saa langt som muligt fra fravaennede foel, ungdyr, gamle heste og kunkurrence heste som muligt. unge hopper er stoerste fare gruppe for den ifolede hoppe.

ifolede hopper boer aldrig transporteres med andre heste.

HYGIENGE:

Isolerede ifolede hopper skal have deres egne staldverktoejer, de skal helst haandteres af seperat personale, men er dette ikke muligt skal de haandteres som de foerste hver dag hvor personale har rent toej paa.

Stald og redskaber boer damprenses med jaevne mellemrum.

Herpes virus 3 giver grimme saar paa skedeaabning/ penis.. hesten har ved herpes virus 3 ikke illebefindende og feb er, den faar kun saar og ved hingste kan ubehaget fra disse goerre at de ikke vil skafte ud. Herpes virus 3 er den eneste herpes virus hvor det er vedtaget ved lov at man skal underette DEFRA eller i DK foedevarestyrrelsen.

Little Arabians

Her vaccineres der...
Forfatter:  Barakah (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  11-02-2012 19:10

Jeg vælger at vaccinere mine.

Jeg har aldrig haft en hoppe der blev dårlig af en vaccine, og jeg kan ikke se hvorfor jeg IKKE skulle vaccinere?

En bedækning til en araber (Som Alina jo også skal inseminere med) koster KASSEN - en god hingst koster ikke under 2000 euro, og det er kun hvis man er heldig. Priserne idag starter oftest på 3000, og der er INGEN garanti hvis ikke man kan fremvise en vaccinationserklæring.

Med de priser og når risikoen for at hoppen kaster pga vaccinen trods alt er minimal, og formentlig væsentlig mindre end ved vaccination kan jeg ikke se hvorfor man ikke skal vaccinere?

Jeg har brugt forskellige dyrlæger og de har alle sagt at de da gerne vil vaccinere alle heste og stjæle mine penge (Jeg har en rimelig lukket gruppe af heste) men reelt er det vigtigere at holde ungheste fra hopperne eller evt. vaccinere unge og de drægtige.

De seneste år har jeg dog udelukkende vaccineret de drægtige.

For mig er der ingen tvivl - alle drægtige hopper vaccineres.

www.barakah.dk

www.araber.dk

Opdræt af Fuldblodsarabere

Aborter
Forfatter:  Davidson Arabians (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  12-02-2012 07:16

Jeg er en af dem der - synes jeg selv - snart må have været hele spektraet igennem hvad angår aborter mv.

I 2006 fik jeg 3 aborter 1 i januar og 1 i November. Hoppen der aborterede i november fik vi aldrig i fol igen som følge af tilbageholdt efterbyrd i forbindelse med aborten og hoppen der aborterede i januar kom i fol igen i løbet af foråret uden problemer, men smed så et hoppeføl i december 2006..

De 2 første var hingsteføl og hoppeføllet i december var så nummer 3 inden for samme kalenderår og det var dråben - jeg havde fået nok!! Den blev kørt til test og blev testet positiv for herpesvirus.

Godt så - jeg satte ind med det helt store vaccinations program af samtlige heste i stalden i 2007. Til 2008 havde jeg 4 hopper i fol, fik 3 sunde føl og den sidste var fejllejret og hoppen måtte ret hurtigt køres på hospitalet. Føllet lå med mulen drejet om til hoftebenet så hun var jo ved at splitte sig selv af fordi hun ikke kunne komme af med den. Føllet var selvfølgelig dødt (og selvfølgelig en hoppe igen) men jeg var heldig og hoppen kom helskinnet igennem. Jeg begyndte så at trappe ned i vaccinerne og holdt kun vaccineret hvad jeg vidste skulle ud af huset - fx hingstene og de drægtige hopper.

I 2009 fik jeg føl igen - alle hopper havde været passet med vacciner - i 2010 gik det så galt igen.. trods hopperne igen var vaccinerede kom der en abort 2 måneder før tid - og igen et hoppeføl..

Jeg fik ikke dette føl testet for herpesvirus, da dyrlægens konklusion var at navlestrengen var snoet så voldsomt at den simpelthen havde "kvalt" sig selv.. Jeg var bitter og skide irriteret - mest fordi det hoppeføl skulle have været 3. generation efter min stamhoppe..

Jeg synes jeg har brugt ufatteligt mange penge på vacciner de sidste år og i 2010 bestemte jeg egentlig at satme nej - nu skulle det sgu have en ende - så jeg har ikke vaccineret en eneste hoppe - og sjovt nok så har jeg flere gange haft 4 hopper i fol - og aldrig er det lykkes mig at få alle føl - der er altid kommet en før tid - og i 2011 - HELT uden at vaccinere har jeg så fået 4 sunde og raske føl...

Det er korrekt som Mia skriver at vi i OX verdenen giver levende følgaranti og særligt hvis man benytter sig af dyre udenlandske hingste så kræver de i kontrakten at man vaccinerer mod herpesvirus før at man kan være omfattet af garantien - det i sig selv kan jo så gøre at man kan blive nødt til at gøre det.

For sæson 2012 venter jeg pt 3 føl - har ikke vaccineret nogen så tiden må vise om der kommer 1, 2 eller 3 sunde og raske føl - INGEN er vaccineret i år - men når jeg i år skal bruge et par halvdyre udenlandske hingste må jeg jo nok krybe til korset og vaccinere - men det vil så kun være noget jeg før for at sikre mig retten til gratis ombedækning HVIS noget går galt.

Men det korte af det lange er jo at en abort kan have mange årsager og ved vaccination kan man ikke sikre sig mod aborterne - de KAN forekomme af andre årsager end herpes virus.

Kh

Charlotte

Hingste 2012:

Massimo Ibn Mirokan - Int. Champion & Champion producer

SL Carrera - Kåret i TAF, temperament og ridelighed i top

Duval - Russisk nostalgi, Champion producer, KEUR

Jeg vacinere..
Forfatter:  inger christensen (Præsentation Opd.) (Skriv besked)
Dato:  12-02-2012 08:08

Det har jeg gjort, næsten lige fra første gang jeg for en del år siden, satte den første hoppe i fol.

Jeg har haft to hopper der aborterede, med få ugers mellemrum. de var begge to sat i fol med samme ponyhingst, havde begge to stået samtidigt til bedækning hos hingsten i en måneds tid.

Begge hopper kastede føllet, ca i 5 md, lige før de skulle ha første vacine mod virusabort.

IMC

Tak allesammen
Dato:  13-02-2012 19:43

Mange tak for jeres besyv.

Jeg har nu besluttet at jeg vil vaccinere mod virusabort, mest af alt fordi at det er en udenlandsk hingst. Dog har jeg altid vaccineret mine hopper og har 7-9-13 aldrig mistet et føl, til trods for at jeg i 2007 flyttede to drægtige hopper til den anden ende af landet omkring 4 måneder før termin. Sidste år fik jeg dog min hoppe hjem med 2 måneder til termin (hun havde været udlånt, og taget hjem pga. misrøgt), og hun var ikke vaccineret + hun før stod hos låner som ofte havde ponyer med ude til stævner og så ind på samme fold bagefter, hun fik et sundt og raskt føl. Så jeg ved som ikke hvad der er sikkert, men hun har aldrig reageret på en vaccine, så derfor min beslutning.

Men tak fordi i ville give jeres svar.

Mvh

Anette

Nu med tøserne

Extassie Vildal

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

HN afstemning
Hvilken disciplin rider du? (Forslag: Mette (MetteOh))

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater

Logo